Czy księgowa odpowiada za szkody spowodowane zbyt późnym pobraniem faktur z KSeF
PROBLEM
Zastanawiam się nad modelem współpracy z klientami mojego biura w sytuacji, gdy wejdzie w życie KSeF. Mam klienta, który jest mocno „nieinternetowy”. Rozmawiałam z nim na temat KSeF i twierdzi, że nie poradzi sobie z odbiorem faktur w tym systemie. Zaproponował, żebym to ja odbierała faktury w jego imieniu i przesyłała mu je, a wtedy on będzie mógł je realizować. Osobiście nie jestem w stanie tego robić, więc musiałabym zlecić to moim pracownikom. Czasami zdarza się, że danego pracownika nie ma w pracy danego dnia, a osoba zastępująca może o czymś zapomnieć. Ten klient otrzymuje faktury kosztowe na bardzo duże kwoty, często z absurdalnie krótkimi terminami płatności. Obawiam się sytuacji, w której faktura z KSeF zostałaby odebrana po upływie terminu płatności albo przed tym terminem, ale pracownik przesłałby ją klientowi z opóźnieniem. Czy w takiej sytuacji moje biuro odpowiadałoby za odsetki w związku z opóźnioną płatnością? Dodatkowo wiem, że w niektórych przypadkach ten klient ma umowy, których zapisy przewidują możliwość ich natychmiastowego wypowiedzenia, gdyby nie dokonał terminowej zapłaty za fakturę. Czy w takiej sytuacji również mogłabym ponosić odpowiedzialność odszkodowawczą? Boję się odmówić temu klientowi, żeby nie wypowiedział umowy. Pan jest osobą specyficzną i raczej nie zatrudni nikogo innego do odbioru faktur z KSeF.
