Jak ewidencjonować koszty działalności badawczej w spółce z o.o.
PROBLEM
Zostało przejęte prowadzenie księgowości spółki z o.o. z przeważającym PKD 72.19.Z - badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie pozostałych nauk przyrodniczych i technicznych (mały podatnik). Poprzednie biuro rachunkowe księgowało koszty tylko i wyłącznie w zespole "5". W związku z tym pojawiły się pytania. 1. Czy przy takiej spółce wykonującej określony rodzaj działalności obligatoryjne jest, aby prowadzić rozliczenie kosztów na kontach zespołu "5" i sporządzać RZiS w wariancie kalkulacyjnym, czy nie ma takiego obowiązku i od nowego roku można przejść na księgowanie kosztów w zespole "4"? Spółka prowadzi badania na podstawie projektów i kontraktów długoterminowych (badania trwają ponad rok). Aby wykonać konkretny projekt spółka ponosi koszty zakupionych leków, usług medycznych osób, które prowadzą badania, koszty najmu gabinetów w których są wykonywane te badania. Spółka prowadzi badania w dwóch lokalizacjach/jednostkach/gabinetach (na tą chwilę, pewnie wraz z rozwojem działalności będzie takich lokalizacji więcej). Na terenie tych gabinetów są wykonywane badania do różnych projektów. 2. W jaki sposób "rozdzielić" koszty np. najmu takiego gabinetu do poszczególnych projektów, aby zachować zasadę współmierności przychodów i kosztów? Czy koszty najmu danego gabinetu (w którym są prowadzone badania do różnych projektów) powinny być kwalifikowane poprzez jakiś współczynnik do kosztów podstawowej działalności danego projektu? W jaki najprostszy i uproszczony sposób można odnosić te koszty na powstały przychód? 3. Taki sam przypadek jest z kosztami usług medycznych, które świadczą osoby prowadzące badania - w danym miesiącu spółka otrzymuje od takiej osoby fakturę za wykonane usługi - czy w związku z tym spółka powinna od nich żądać jakiejś szczegółowej ewidencji jaka część usług była wykonana na rzecz konkretnego projektu? 4. Czy jest możliwość zastosowania uproszczenia i księgowania kosztów w koszty bieżącego okresu, czy obligatoryjnym jest stosowanie rozliczeń międzyokresowych kosztów?
