Wyrok NSA z dnia 17 października 2024 r., sygn. II GSK 862/24
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Joanna Kabat-Rembelska Sędzia NSA Andrzej Skoczylas Sędzia del. WSA Henryka Lewandowska-Kuraszkiewicz (spr.) po rozpoznaniu w dniu 17 października 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej F. Sp. z o.o. w Ł. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 19 października 2023 r. sygn. akt V SA/Wa 2567/22 w sprawie ze skargi F. Sp. z o.o. w Ł. na decyzję Głównego Inspektora Farmaceutycznego z dnia 19 sierpnia 2022 r. nr POD.503.140.2022.MBP.2 w przedmiocie nakazu usunięcia stwierdzonych uchybień 1.oddala skargę kasacyjną; 2.zasądza od F. Sp. z o.o. w Ł. na rzecz Głównego Inspektora Farmaceutycznego 360 (słownie: trzysta sześćdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z 19 października 2023 r., sygn. akt V SA/Wa 2567/22 oddalił skargę F. sp. z o.o. z siedzibą w Ł. (dalej: Spółka, Strona, Skarżąca) na decyzję Głównego Inspektora Farmaceutycznego (dalej: GIF) z [...] sierpnia 2022 r. w przedmiocie nakazania usunięcia stwierdzonych uchybień.
Sąd I instancji orzekał w następującym stanie sprawy:
Zachodniopomorski Wojewódzki Inspektor Farmaceutyczny (dalej: ZWIF) decyzją z 8 kwietnia 2022 r. nakazał Stronie usunięcie z dniem doręczenia decyzji nieprawidłowości polegających na niewywiązywaniu się z obowiązku pełnienia dyżurów w porze nocnej nałożonego uchwałą nr XLIV/289/2021 Rady Powiatu w S. z dnia 29 października 2021 r. w sprawie ustalenia rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych na terenie Powiatu S. w okresie od 1 stycznia do 31 grudnia 2022 r. (dalej: Uchwała).
Otrzymał bowiem informację o niepełnieniu nocnych dyżurów przez apteki ogólnodostępne z terenu miasta S., do której załączono m.in. kopie pism kierowników 13 aptek z tego miasta, powiadamiających, że apteki te nie będą pełnić od 1 stycznia 2022 r. dyżurów nocnych i świątecznych, do których zostały zobowiązane Uchwałą. Ponadto Spółka, wezwana przez organ, wyjaśniła, że Apteka [...] w S., ul. [...] (dalej: Apteka) nie pełniła dyżurów w porze nocnej w styczniu 2022 r. z powodu braków kadrowych. Mimo wszczęcia postępowania w sprawie niewywiązywania się z obowiązku realizacji Uchwały, Spółka nie złożyła informacji o podjęciu dyżurów nocnych i nadal działała z naruszeniem przepisów ustawy z dnia 6 września 2001 r. Prawo farmaceutyczne (Dz.U. z 2021 r., poz. 1977 z późn. zm.; dalej: u.p.f.), zwłaszcza że informacja Spółki o pełnieniu dyżurów nocnych od 1 kwietnia 2022 r. do godziny 24, w terminie wyznaczonym w Uchwale, nie oznaczała wypełnienia wymogów Uchwały. W tym stanie rzeczy konieczne było wydanie nakazu przez organ I instancji w zakresie przestrzegania obowiązku nałożonego na przedsiębiorcę prowadzącego aptekę, aby tego typu sytuacja nie zaistniała w przyszłości. Organ I instancji zaznaczył, że uchwała Rady Powiatu jest obowiązującym prawem miejscowym i do czasu jego zmiany apteka ma obowiązek wypełniać obowiązek pełnienia dyżuru nocnego w dni, w tym akcie wyznaczone.
