Wyrok WSA w Warszawie z dnia 6 listopada 2024 r., sygn. III SA/Wa 770/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Piotr Dębkowski (sprawozdawca), Sędziowie sędzia WSA Hanna Filipczyk, asesor WSA Tomasz Grzybowski, Protokolant sekretarz sądowy Katarzyna Dorota Wielgosz, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 6 listopada 2024 r. sprawy ze skargi L. sp. z o.o. z siedzibą w W. na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia [...] lutego 2024 r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług 1) uchyla zaskarżoną interpretację indywidualną, 2) zasądza od Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej na rzecz L. sp. z o.o. z siedzibą w W. kwotę 697 zł (słownie: sześćset dziewięćdziesiąt siedem złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Przedmiotem skargi jest interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: "DKIS") z 5 lutego 2024 r. wydana na wniosek L. sp. z o.o. z siedzibą w W. (dalej: "Wnioskodawca", "Skarżąca", "Spółka", "Strona") w zakresie podatku od towarów i usług.
We wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej Wnioskodawca przedstawił następujący stan faktyczny.
Spółka jest podatnikiem VAT czynnym, zajmującym się głównie działalnością w zakresie pośrednictwa kupna i sprzedaży nieruchomości. Spółka działając w charakterze podatnika VAT kupiła kilka mieszkań i dokonała dostaw tych towarów.
W ramach prowadzonej działalności w zakresie obrotu nieruchomościami w związku z podpisaną umową przedwstępną, która jest istotna z perspektywy niniejszego wniosku, o której postanowieniach szczegółowo mowa poniżej, na Wnioskodawcę przeniesiono prawo do rozporządzania towarem jak właściciel, wydając grunt w całości w dacie podpisania tejże umowy. Przedmiotem objęcia władztwa (stanowiącego nabycie towaru w wyniku dokonanej dostawy w rozumieniu ustawy o VAT) pozostaje teren ziemi znacznych rozmiarów o charakterze rolnym, niestanowiącym terenu budowlanego w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy o VAT (brak miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz brak decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym). Brak decyzji o nabyciu gruntu w drodze umowy kupna-sprzedaży podyktowany był istniejącymi ograniczeniami czasowymi zbycia takiego gruntu (prawny zakaz zbycia przed upływem 5 lat od nabycia wynika z ustawy UKUR).
