Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 22 września 2025 r., sygn. II SA/Gl 1238/23
Decyzja o nakazie rozbiórki ogrodzenia wybudowanego bez zgłoszenia na terenach, gdzie miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego tego nie dopuszcza, jest zgodna z przepisami ustawy Prawo budowlane. Niezłożenie wymaganych dokumentów legalizacyjnych uzasadnia jej wydanie.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Stanisław Nitecki (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Tomasz Dziuk, Sędzia WSA Beata Kalaga-Gajewska, Protokolant Monika Rał, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 22 września 2025 r. sprawy ze skargi A. P. na decyzję Śląskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Katowicach z dnia 24 maja 2023 r. nr WINB-WOA.7721.318.2022.PG/KC w przedmiocie rozbiórki obiektu budowlanego oddala skargę.
Uzasadnienie
Decyzją z 26 maja 2023 r., nr [...] wydaną na podstawie art. 49e pkt 3 i art. 52 ust. 1 ustawy z 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (aktualnie Dz. U. z 2023 r., poz. 682 ze zm.) Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego dla Powiatu [...] nakazał inwestorom: A. P. (dalej jako strona lub skarżąca) i G. P. (dalej jako strona) rozbiórkę ogrodzenia o wysokości powyżej 2,20 m zlokalizowanego na działkach nr [...], [...] i [...] położonych w W. przy ul. [...]. W uzasadnieniu tej decyzji organ administracyjny podniósł, iż w toku czynności kontrolno-wyjaśniających przeprowadzonych 12 listopada 2021 r. ustalił, że w części południowo-wschodniej działki nr [...] wybudowano ogrodzenie o konstrukcji drewnianej wraz z bramą wjazdową o wysokości 4,30 m oraz w części południowo-wschodniej - o wysokości 2,80 m (ze słupkiem), zaś strony będące właścicielami tej nieruchomości nie dokonały zgłoszenia jego budowy organowi administracji architektoniczno-budowlanej, wymaganego na mocy art. 28 ust. 1 oraz art. 29 ust. 1 pkt 21 powołanej ustawy. W związku z powyższym wszczęto postępowanie naprawcze, w wyniku którego 26 listopada 2021 r. wydano postanowienie nakazujące inwestorom wstrzymanie budowy informując ich równocześnie o możliwości złożenia, w terminie 30 dni wniosku o legalizację. Wniosek taki strony złożyły 23 grudnia 2021 r., wobec czego postanowieniem wydanym 21 stycznia 2022 r. nałożono na nie w trybie art. 48b ust. 3 pkt 3 ustawy - Prawo budowlane obowiązek dostarczenia, w terminie 90 dni, dokumentów w postaci: oświadczenia o prawie do dysponowania nieruchomością, projektu zagospodarowania terenu oraz zaświadczenia wójta (burmistrza, prezydenta miasta) o zgodności budowy z ustaleniami obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego i innymi aktami prawa miejscowego albo (w przypadku jego braku) decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu lub uchwał w sprawie lokalizacji inwestycji mieszkaniowej albo towarzyszącej. W postanowieniu tym zawarto pouczenie, że niedochowanie powyższego obowiązku spowoduje wydanie decyzji o nakazie rozbiórki. W międzyczasie, 13 grudnia 2021 r. Wójt Gminy W. wydał postanowienie nr [...], mocą którego odmówił skarżącym wydania zaświadczenia o zgodności spornej budowy z zapisami obowiązującego na terenie tej gminy miejscowego planu, zaś przedmiotowe postanowienie z 13 grudnia 2021 r. zostało następnie utrzymane w mocy przez Samorządowe Kolegium Odwoławcze w B. Mając na uwadze opisany wyżej stan rzeczy organ pierwszej instancji wywiódł, że skoro inwestorzy do chwili obecnej nie przedstawili dokumentów, o które zostali wezwani, a termin wyznaczony na ich przedłożenie upłynął 25 kwietnia 2022 r., okoliczności sprawy uzasadniały nałożenie na nich nakazu rozbiórki w trybie art. 48 ust. 1 w związku z art. 49e pkt 3 ustawy - Prawo budowlane.
