Postanowienie NSA z dnia 9 października 2025 r., sygn. III OSK 1681/25
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Rafał Stasikowski po rozpoznaniu w dniu 9 października 2025 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Fundacji [...] z siedzibą w W. od postanowienia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 6 czerwca 2025 r., sygn. akt IV SA/Wa 960/25 w sprawie ze skargi Fundacji [...] z siedzibą w W. na decyzję Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska z dnia 6 lutego 2025 r., znak DOA-WPPOH.6331.1.2024.KP w przedmiocie zezwolenia na realizację działań powodujących znaczące negatywne oddziaływanie na obszar Natura 2000 postanawia: uchylić zaskarżone postanowienie.
Uzasadnienie
Postanowieniem z 6 czerwca 2025 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny
w Warszawie odrzucił przedmiotową skargę. W uzasadnieniu wskazał, że pismem z 27 marca 2025 r. Fundacja [...] z siedzibą w W. wniosła skargę na decyzję Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska z 6 lutego 2025 r. W uzasadnieniu skargi skarżąca wskazała między innymi, że nie brała udziału w postępowaniu przed organem I i II instancji, jednak wnosi skargę na podstawie art. 44 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2024 r. poz. 1112 ze zm. – dalej zwana "ustawą środowiskową"). Skarżąca podkreśliła, że jest organizacją ekologiczną w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 10 ustawy środowiskowej i prowadzi działalność statutową w zakresie ochrony środowiska lub ochrony przyrody od 2003 r., a zatem więcej niż 12 miesięcy przed dniem wszczęcia postępowania zakończonego wydaniem zaskarżonej decyzji.
W odpowiedzi na skargę Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska wniósł
o odrzucenie skargi podnosząc, że Fundacja nie posiada legitymacji procesowej do wniesienia przedmiotowej skargi, albowiem nie posiada własnego interesu prawnego w przedmiotowym postępowaniu, jak również nie brała udziału w prowadzonym postępowaniu administracyjnym. Tymczasem organizacja społeczna jest uprawniona do wniesienia skargi w zakresie jej statutowej działalności, w sprawach dotyczących interesów prawnych innych osób, gdy brała ona udział w postępowaniu administracyjnym. Organ podkreślił, że postępowanie prowadzone w oparciu o art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2024 r. poz. 1478, dalej zwanej "ustawą o ochronie przyrody") nie jest postępowaniem wymagającym udziału społeczeństwa w rozumieniu art. 44 ustawy środowiskowej. Tym samym ocenę interesu prawnego i legitymacji procesowej skarżącej Fundacji należy oceniać według zasad ogólnych.
