Premie świąteczne – bonus dobrowolny czy obowiązek pracodawcy
Premia świąteczna to jednorazowy bonus finansowy przyznawany pracownikom z okazji świąt. Takie dodatkowe środki nie wchodzą w skład podstawy wynagrodzenia. A zatem nie są wliczane do podstawy urlopowej czy zasiłkowej. Premię można wypłacić zarówno z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych (dalej: ZFŚS), jak i ze środków obrotowych. Przy czym ważne jest zaliczenie jej wartości do przychodu. Jeśli premia ma charakter dobrowolny, to zgodnie z ostatnim stanowiskiem organów podatkowych stanowi darowiznę.
Wypłata premii świątecznej nie stanowi obowiązku pracodawcy, ponieważ żadne przepisy prawa pracy nie nakładają na niego takiego wymogu. Przyznanie tego świadczenia zależy więc wyłącznie od decyzji pracodawcy i jego dobrej woli. Inaczej jest jednak w sytuacji, gdy zasady wypłacania premii świątecznej zostały określone w regulaminie pracy, regulaminie wynagradzania lub w umowie o pracę. W takim przypadku pracodawca jest zobowiązany do jej wypłaty na warunkach określonych w tych dokumentach.
