Wyrok NSA z dnia 10 listopada 2023 r., sygn. I FSK 1233/21
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Izabela Najda-Ossowska (sprawozdawca), Sędzia NSA Sylwester Golec, Sędzia WSA del. Agnieszka Jakimowicz, Protokolant Katarzyna Nowik, po rozpoznaniu w dniu 10 listopada 2023 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej N. sp. z o.o. z siedzibą w D. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 13 listopada 2020 r., sygn. akt V SA/Wa 242/20 w sprawie ze skargi N. sp. z o.o. z siedzibą w D. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Warszawie z dnia 18 listopada 2019 r. nr [...] w przedmiocie odmowy zwrotu podatku akcyzowego 1) uchyla zaskarżony wyrok w całości i sprawę przekazuje Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Warszawie do ponownego rozpoznania, 2) zasądza od Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Warszawie na rzecz N. sp. z o.o. z siedzibą w D. kwotę 4700 (cztery tysiące siedemset) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
1. Wyrokiem z 13 listopada 2020 r. sygn. akt V SA/Wa 242/20 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę N. Sp. z o.o. z siedzibą w D. (dalej: Skarżąca/Spółka) na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (dalej: Organ) z 18 listopada 2019 r., w przedmiocie odmowy zwrotu podatku akcyzowego.
2. Sąd pierwszej instancji w uzasadnieniu wyroku wskazał, że spór dotyczył rozstrzygnięcia zaskarżonej decyzji w zakresie, w którym utrzymywała ona w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Skarbowego W. (dalej: NUS) z 15 lipca 2019 r. odmawiającą zwrotu podatku akcyzowego z tytułu dostawy wewnątrzwspólnotowej samochodów osobowych. Rozstrzygnięcie to było efektem rozpoznania wniosku Spółki z 9 maja 2019 r., którym wystąpiła o zwrot podatku akcyzowego z tytułu dostawy wewnątrzwspólnotowej (dalej: WDT) wymienionych w nim samochodów osobowych.
3. Organ w uzasadnieniu zaskarżonej decyzji, odwołując się do uregulowań zawartych w ustawie z 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2019 r. poz. 864, dalej: u.p.a.), w szczególności w art. 107, oraz w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zwrotu akcyzy od samochodu osobowego (Dz. U. z 2018 r., poz. 174) wskazał, że Spółka spełniła warunek jednorocznego terminu na złożenie wniosku właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, wypełniła przesłankę wykazania zapłaty akcyzy w kraju oraz warunek dysponowania prawem do rozporządzania przedmiotowymi pojazdami jak właściciel oraz wykazała dokonanie WDT dostawy spornych samochodów osobowych we własnym imieniu. Nie spełniła natomiast przesłanki braku wcześniejszej rejestracji na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym pojazdów, bowiem samochody zostały zarejestrowane na terytorium kraju przed dokonaniem WDT. W tym zakresie Organ powołał się na art. 74 ust. 1 i 2 oraz 3 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. z 2018 r. poz. 1190, dalej: Prawo o ruchu drogowym) i podał, że sporne samochody były zarejestrowane czasowo na terytorium kraju po złożeniu wniosku o rejestrację pojazdu zgodnie z art. 74 ust. 2 pkt 2 lit. b) tej ustawy. W konsekwencji powyższego Organ stwierdził, że Spółka nie spełniła wszystkich przesłanek wynikających z art. 107 ust. 1 u.p.a.
