Jak przygotować się do wystawiania faktur w KSeF
W 2026 r. większość faktur będzie musiała trafiać do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). To duża zmiana zarówno dla przedsiębiorców, jak i księgowych. Aby bez stresu przejść na nowy system, warto już teraz sprawdzić, z jakich narzędzi można korzystać, i rozpocząć testowanie KSeF 2.0. Dzięki temu poznamy zasady obowiązujące przy wystawianiu faktur ustrukturyzowanych. Ta instrukcja pomoże – krok po kroku – przygotować firmę do pracy w nowym, obowiązkowym systemie fakturowania elektronicznego.
Krok 1. Ustal, czy możesz skorzystać z bezpłatnych programów MF do wysyłki KSeF
Fakturę ustrukturyzowaną można wystawić bezpośrednio przy użyciu komercyjnych programów finansowo-księgowych podatnika. Od 1 lutego 2026 r. faktury te będą przesyłane do środowiska produkcyjnego za pomocą API KSeF 2.0.
Ministerstwo Finansów udostępnia także bezpłatne narzędzia, przy użyciu których można korzystać z KSeF. Podatnik musi sprawdzić, czy udostępniane tam funkcjonalności będą wystarczające w jego firmie. Jeśli nie, musi korzystać z oprogramowania komercyjnego.
Tabela 1. Aplikacje udostępniane przez MF
Lp. | Rodzaj aplikacji | Narzędzie umożliwia: |
1 | 2 | 3 |
1 | Aplikacja Podatnika KSeF | 1) korzystanie z KSeF podatnikom i podmiotom uprawnionym przez tych podatników, |
