Interpretacja indywidualna z dnia 7 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-2.4014.294.2025.2.KK
Zakup pierwszego mieszkania przez osobę fizyczną spełniającą warunki art. 9 pkt 17 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, przy jednoczesnym współposiadaniu działki rekreacyjnej, która nie służy zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, uprawnia do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych.
Interpretacja indywidualna
- stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od czynności cywilnoprawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
11 września 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 9 września 2025 r. , przesłany przez Naczelnika Trzeciego Urzędu Skarbowego (…) za pismem z 11 września 2025 r. Znak: (…), o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania umowy sprzedaży lokalu mieszkalnego. Uzupełniła go Pani - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 8 października 2025 oraz pismem z 30 października 2025 r.Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego (ostatecznie sformułowany w uzupełnieniu wniosku)
Wspólnie z mężem kupili Państwo mieszkanie i zapłacili Państwo pcc w dniu (…) 2025 r. W trakcie kompletowania dokumentów powstała wątpliwość co do możliwości skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, o którym mowa w art. 9 pkt 17 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych w następującym stanie faktycznym.
Pani mąż nie posiada ani nigdy nie posiadał żadnych nieruchomości. Pani jest współwłaścicielką w udziale 1/2 działki rekreacyjnej wraz z postawionym na niej domkiem wypoczynkowym. Prawo to nabyła Pani w drodze kupna. Dom o powierzchni 35 m2 jest budynkiem z pustaka i jest obiektem budowlanym zgodnie z przepisami prawa budowlanego. Domek nie służy do zaspokajania potrzeb mieszkaniowych. Nikt nie jest tam zameldowany ani nie mieszka tam na stałe. Domek jest wykorzystywany do celów wypoczynkowych. Za domek płacony jest wyższy podatek jak za budynki letniskowe, a nie jak za budynek mieszkalny. Domek został wybudowany na zgłoszenie bez projektu budowlanego jako domek rekreacyjny a właściwy wydział budowlany nie wniósł sprzeciwu co do budowy. W związku z powyższym domek ten nie wymagał odbioru ani zgody na użytkowanie i nie jest zaewidencjonowany w ewidencji gruntów i budynków. Zgodnie z prawem budowlanym budynek, którego jest Pani współwłaścicielką nie spełnia kryteriów budynku mieszkalnego jednorodzinnego gdyż nie służy zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, a jedynie służy do okazjonalnego wypoczynku.
Nie posiada Pani żadnych innych nieruchomości.
Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Czy w wyżej opisanym stanie faktycznym zwolnienie od podatku na zakup pierwszego mieszkania przysługuje Pani i Pani mężowi?
Pani stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Pani zdaniem, zwolnienie od podatku na zakup mieszkania powinno Państwu przysługiwać, gdyż ani Pani ani Pani mąż nie posiadają Państwo prawa własności lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość, prawa własności budynku mieszkalnego jednorodzinnego ani spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu dotyczące lokalu mieszkalnego albo domu jednorodzinnego, a posiadana przez Panią nieruchomość stanowi jedynie nieruchomość służącą do okresowego wypoczynku, która nie jest przeznaczona do zamieszkiwania w niej całorocznie. Ponadto, nie uważa Pani, żeby wyżej opisana nieruchomość mogłaby być traktowana jako mieszkalna.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 295 ze zm.):
Podatkowi podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.
Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:
Obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 2, powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej.
Stosownie do art. 4 pkt 1 cyt. ustawy:
Obowiązek podatkowy - przy umowie sprzedaży - ciąży na kupującym.
W myśl art. 6 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:
Podstawę opodatkowania stanowi przy umowie sprzedaży - wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego.
Zgodnie natomiast z art. 6 ust. 2 ww. ustawy:
Wartość rynkową przedmiotu czynności cywilnoprawnych określa się na podstawie przeciętnych cen stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem ich miejsca położenia, stanu i stopnia zużycia, oraz w obrocie prawami majątkowymi tego samego rodzaju, z dnia dokonania tej czynności, bez odliczania długów i ciężarów.
Natomiast w myśl art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:
Stawki podatku wynoszą od umowy sprzedaży:
1) nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym - 2%,
2) innych praw majątkowych - 1%.
Umowa sprzedaży rzeczy i praw majątkowych podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, a obowiązek uiszczenia podatku ciąży na kupującym. W ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano jednak sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.
Stosownie do art. 9 pkt 17 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:
Zwalnia się od podatku sprzedaż, której przedmiotem jest prawo własności lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość, prawo własności budynku mieszkalnego jednorodzinnego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu dotyczące lokalu mieszkalnego albo domu jednorodzinnego, jeżeli kupującym jest osoba fizyczna lub osoby fizyczne, którym w dniu sprzedaży i przed tym dniem nie przysługiwało żadne z tych praw ani udział w tych prawach, chyba że udział ten nie przekracza lub nie przekraczał 50% i został nabyty w drodze dziedziczenia.
Zgodnie z powołanym powyżej przepisem, zwolniona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych jest sprzedaż, której przedmiotem jest:
- prawo własności lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość,
- prawo własności budynku mieszkalnego jednorodzinnego,
- spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu dotyczące lokalu mieszkalnego albo domu jednorodzinnego,
jeżeli kupującym jest osoba fizyczna lub osoby fizyczne, którym w dniu sprzedaży i przed tym dniem nie przysługiwało żadne z tych praw ani udział w tych prawach. W przypadku, w którym kupującemu przysługuje lub przysługiwał udział w opisywanych prawach nabyty tytułem dziedziczenia − by mogło być zastosowane zwolnienie − wielkość przysługującego mu udziału nie może przekroczyć 50%.
Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że wspólnie z mężem kupili Państwo mieszkanie i zapłacili Państwo podatek od czynności cywilnoprawnych w dniu (…) 2025 r. Pani mąż nie posiada ani nigdy nie posiadał żadnych nieruchomości. Pani jest współwłaścicielką w udziale 1/2 działki rekreacyjnej wraz z postawionym na niej domkiem wypoczynkowym. Prawo to nabyła Pani w drodze kupna. Dom o powierzchni 35 m2 jest budynkiem z pustaka i jest obiektem budowlanym zgodnie z przepisami prawa budowlanego. Domek nie służy do zaspokajania potrzeb mieszkaniowych. Nikt nie jest tam zameldowany ani nie mieszka tam na stałe. Domek jest wykorzystywany do celów wypoczynkowych. Za domek płacony jest wyższy podatek jak za budynki letniskowe a nie jak za budynek mieszkalny. Domek został wybudowany na zgłoszenie bez projektu budowlanego jako domek rekreacyjny a właściwy wydział budowlany nie wniósł sprzeciwu co do budowy. W związku z powyższym domek ten nie wymagał odbioru ani zgody na użytkowanie i nie jest zewidencjonowany w ewidencji gruntów i budynków. Zgodnie z prawem budowlanym budynek, którego jest Pani współwłaścicielką nie spełnia kryteriów budynku mieszkalnego jednorodzinnego gdyż nie służy zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, a jedynie służy do okazjonalnego wypoczynku. Nie posiada Pani żadnych innych nieruchomości.
Ma Pani wątpliwości czy przysługuje Pani zwolnienie od podatku na zakup pierwszego mieszkania.
Jak wynika z treści art. 3 pkt 2 i 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 418 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o:
- budynku - należy przez to rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach;
- budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.
Z powołanego powyżej przepisu wynika, że budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym jest budynek w stanie umożliwiającym jego normalne użytkowanie i tym samym służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych.
W przepisach prawa budowlanego nie ma prawnej definicji domku letniskowego jednakże, z art. 29 ust. 1 pkt 16 ustawy Prawo budowlane oraz z przepisów § 3 pkt 7 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz.U. z 2022 r. poz. 1225 ze zm.) wynika, że budynek rekreacji indywidualnej to budynek przeznaczony do okresowego wypoczynku.
Zgodnie z podanymi przez Panią informacjami, dom wypoczynkowy, którego jest Pani współwłaścicielką, przeznaczony jest jedynie do okazjonalnego wypoczynku. Domek został wybudowany na zgłoszenie bez projektu budowlanego jako domek rekreacyjny. Ponadto nie jest zaewidencjonowany w ewidencji gruntów i budynków. Za ww. dom wypoczynkowy płacony jest wyższy podatek jak za budynki letniskowe, a nie jak za budynek mieszkalny. Z opisu sprawy wynika więc, że dom wypoczynkowy jest budynkiem rekreacji indywidualnej, który nie służy zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych.
Mając na uwadze powyższe, tj. fakt, że jest Pani współwłaścicielką wyłącznie domu wypoczynkowego, w którym nie można zaspokajać potrzeb mieszkaniowych, bo służy on wyłącznie do potrzeb rekreacyjnych - przy nabywaniu lokalu mieszkalnego przysługiwało Pani zwolnienie z podatku od czynności cywilnoprawnych określone w art. 9 pkt 17 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Zatem, może Pani ubiegać się o „zwrot” podatku od czynności cywilnoprawnych, poprzez wniosek o stwierdzenie nadpłaty podatku pobranego i wpłaconego przez notariusza.
W myśl art. 72 § 1 pkt 2 Ordynacji podatkowej:
Za nadpłatę uważa się kwotę podatku pobraną przez płatnika nienależnie lub w wysokości większej od należnej.
Zgodnie z art. 75 § 1 cyt. ustawy:
Jeżeli podatnik kwestionuje zasadność pobrania przez płatnika podatku albo wysokość pobranego podatku, może złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty podatku.
Reasumując, skoro jako kupująca nie była Pani zobowiązana do zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych z tytułu opisanej we wniosku umowy sprzedaży, to kwota podatku od czynności cywilnoprawnych pobranego przez płatnika (notariusza) uiszczona została nienależnie, a zatem w sprawie - zgodnie z brzmieniem art. 72 § 1 pkt 2 Ordynacji podatkowej - wystąpiła nadpłata, o której zwrot może się Pani ubiegać.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pani wniosek dotyczy również możliwości zwolnienia z opodatkowania umowy sprzedaży lokalu mieszkalnego w odniesieniu do Pani męża. W zakresie tym zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).
Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
