Interpretacja indywidualna z dnia 31 października 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.543.2025.2.AP
Zastosowanie stawki 0% VAT nie jest uzasadnione w przypadku, gdy usługi są świadczone za pośrednictwem organizacji międzynarodowej niepełniącej roli wykonawcy kontraktowego zarejestrowanego w Polsce lub niebędącej użytkownikiem finalnym świadczeń. Zachowanie formalnych przesłanek jest kluczowe.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
21 sierpnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 18 sierpnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie zastosowania stawki 0% VAT do realizacji świadczenia na rzecz A. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 17 września 2025 r. (wpływ 22 września 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
B. GmbH (dalej: „Wnioskodawca” lub „B.” lub „Spółka”) jest podmiotem posiadającym siedzibę w Niemczech i utworzonym zgodnie z prawem niemieckim, zarejestrowanym jako podatnik VAT w Niemczech.
Spółka B. należy do działającej na arenie międzynarodowej Grupy C., która zajmuje się rozwojem, obsługą i utrzymaniem obiektów budowlanych i infrastrukturalnych dla instytucji prywatnych, rządowych i organizacji międzynarodowych.
Wnioskodawca będzie na moment wykonywania działalności wskazanej w niniejszym wniosku zarejestrowany dla celów podatku VAT w Polsce jako podatnik VAT czynny.
B. wygrała przetarg organizowany przez A. (w skrócie: A.) z siedzibą w (...). Zamówienie dotyczyło: budowy magazynu (…) w (…) i było prowadzone pod nazwą „(…)”.
A. to agencja, która posiada w Luxemburgu status organizacji międzynarodowej, działającej w strukturach D. A. jest integralną częścią D. (jako organ wykonawczy E. będącej organem zależnym D.), niezależną organizacyjnie, administracyjnie i finansowo. Z powodu tej niezależności jednostka ta może być uznana za podatnika VAT, gdy wykonuje działalność gospodarczą.
A. nie ma w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej (ang. Fixed establishment).
A. nie jest zarejestrowana do celów VAT w Polsce, natomiast jest zarejestrowana do celów VAT w Luxemburgu, pod nr (…).
Prace związane z realizacją zamówienia dla A. w Polsce zostaną wykonane głównie przez polskiego podwykonawcę, firmę F. sp. z o.o.
Użytkownikiem magazynu będą siły zbrojne Stanów Zjednoczonych przebywające na terytorium Polski, na rzecz których A. przeprowadziło przetarg. Siły zbrojne Stanów Zjednoczonych będą używać magazynu do celów służbowych. A. działa w imieniu sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych w zakresie nabycia usług budowy magazynu.
Zamówienie A. wystosowane do B. dotyczy realizacji inwestycji na rzecz sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych, które to siły zbrojne będą korzystały z wybudowanego magazynu. Siły zbrojne Stanów Zjednoczonych spełniają definicję sił zbrojnych o których mowa w Umowie między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisanej w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. (Dz. U. z 2020 r. poz. 2153), zwanej w Rozporządzeniu „Umową o wzmocnionej współpracy obronnej”.
B. otrzymało zamówienie od A. w ramach przyjęcia oferty skierowanej do A. przez Wnioskodawcę. Rodzaj prac jakie mają zostać wykonane to projektowanie i budowa (Design & Build) magazynu (…) (określony w umowie jako magazyn (…)). Zamówienie obejmuje takie prace, jak: projektowanie, roboty budowlane, prace konstrukcyjno-architektoniczne, prace mechaniczne, prace elektryczne, system komunikacyjny oraz ogólnie wskazaną pozycję „koszty ogólne”. Cena realizacji inwestycji określona jest w euro jako cena stała.
Prace budowlane doprowadzą do powstania magazynu, który będzie trwale związany z gruntem i nie będzie mógł być łatwo zdemontowany ani przeniesiony (wytworzona zostanie nieruchomość).
Wnioskodawca uzyska świadectwo zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego (dalej: „świadectwo zwolnienia”), o którym mowa w § 6 ust. 2 pkt 2 Rozporządzenia. Świadectwo zwolnienia będzie zgodne ze wzorem świadectwa zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego który określony został w Porozumieniu wykonawczym między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki do Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dotyczącym zwolnień podatkowych dla celów oficjalnych (Porozumienie wykonawcze podpisane w Warszawie dnia 27 kwietnia 2015 r. (Dz. U. poz. 817 i 818), które pozostaje w mocy jako wykonawcze do Umowy o wzmocnionej współpracy obronnej na podstawie art. 37 ust. 4 tej Umowy, dalej: „Porozumienie”). B. uzyska świadectwo zwolnienia przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w której to deklaracji Wnioskodawca obowiązany będzie wykazać świadczenia na rzecz A.
Planowane jest, aby świadectwo zwolnienia, o którym mowa w załączniku do Porozumienia, zawierało następujące wpisy:
-w polu 1 wpisane będzie A. jako wykonawca kontraktowy,
-w polu 2 znajdował się będzie podpis upoważnionego przedstawiciela uprawnionej organizacji Sił Zbrojnych Stanów Zjednoczonych,
-w polu 3 w części A będzie podana nazwa Spółki, jej adres w Niemczech oraz jej polski numer NIP,
-w polu 3 w części B będzie podana: w polu „Informacje dotyczące towarów i/lub usług” numer zamówienia otrzymanego przez Wnioskodawcę od A., w polu „szczegółowy opis towarów lub usług” będzie wskazany opis zgodny z opisem wskazanym na zamówieniu od A. (m.in. (…)), w polu „ilość” będzie wpisana liczba 1, w polach dotyczących wartości będzie podana kwota wynikająca z zamówienia A. (do świadectwa zwolnienia będzie dołączony dokument zamówienia od A., który będzie szczegółowo wskazywać wszystkie ceny jednostkowe nabywanych towarów i usług oraz ich zamawianą ilość),
-w polu 4 znajdował się będzie podpis upoważnionego przedstawiciela właściwego organu Rzeczypospolitej Polskiej działającego z upoważnienia Ministra Obrony Narodowej,
-pole 5 pozostanie puste.
Wystawiona przez Wnioskodawcę faktura za świadczenia objęte zamówieniem dotyczyć będzie usług opodatkowanych VAT w Polsce (usługi budowlane, związane z nieruchomościami), których miejscem świadczenia będzie Polska oraz dostawę towarów koniecznych do realizacji projektu.
W uzupełnieniu wskazali Państwo, że umowę na budowę magazynu (…) będą Państwo zawierać z A.
Faktury dotyczące umowy na budowę magazynu będą wystawiane na rzecz A.
A. będzie działać jako podmiot organizujący przetarg dla Sił Zbrojnych USA i „odsprzedawać” nabyte od Spółki usługi budowy magazynu Siłom Zbrojnym USA.
Umowa z A. to wyłącznie umowa na roboty budowlane. Wszelkie towary, które mają zostać dostarczone w ramach umowy, to towary wykorzystywane w procesie budowlanym. Roboty budowalne będą fakturowane jako jedno świadczenie usług budowlanych – nie będzie oddzielnej faktury za dostawę towarów. Wnioskodawca zleci wykonanie umowy polskiej spółce zależnej, która wykona i zafakturuje wszystkie roboty budowlane na Wnioskodawcę wraz z kwotą polskiego VAT.
Pytanie
Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca będzie miał prawo do zastosowania obniżonej stawki 0% VAT dla świadczeń realizowanych na rzecz A. (świadczenia usług oraz dostawy towarów), gromadząc we właściwym terminie następujące dokumenty opisane w zdarzeniu przyszłym:
a)zamówienie od A., zawierające szczegółową specyfikację zamawianych usług wraz z ich cenami,
b)świadectwo zwolnienia wystawione przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych odnoszące się do usług zamówionych przez A. na ich rzecz?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Spółki prawidłowe jest stanowisko zgodnie z którym, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, Wnioskodawca będzie miał prawo do zastosowania obniżonej stawki 0% VAT dla świadczeń realizowanych na rzecz A. (świadczenia usług oraz dostawy towarów), gromadząc we właściwym terminie następujące dokumenty opisane w zdarzeniu przyszłym:
a)zamówienie od A., zawierające szczegółową specyfikację zamawianych usług wraz z ich cenami,
b)świadectwo zwolnienia wystawione przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych odnoszące się do usług zamówionych przez A. na ich rzecz.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146aa ustawy o VAT, w okresie od 1 stycznia 2019 r. do końca roku, w którym zostaną przekroczone określone kryteria stawka podstawowa podatku VAT wynosi 23%. Z kolei w myśl art. 41 ust. 16 oraz art. 146d ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy o VAT, minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia może obniżyć stawki podatku do wysokości 0% dla dostaw niektórych towarów i świadczenia niektórych usług albo dla części tych dostaw lub części świadczenia usług oraz określać warunki stosowania obniżonych stawek.
Stosownie do brzmienia § 6 ust. 1 pkt 7 Rozporządzenia, obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych, o których mowa w art. 2 lit. a Umowy o wzmocnionej współpracy obronnej, przebywających na terytorium kraju, jeżeli towary lub usługi nabywane przez te siły lub na ich rzecz są przeznaczone do wyłącznego użytku służbowego tych sił lub też do zaopatrzenia ich wojskowej usługowej działalności wspierającej, o której mowa w art. 24 tej umowy, jeżeli siły te biorą udział we wspólnych działaniach obronnych.
Pojęcie „siły zbrojne USA”, o których mowa w art. 2 lit. a Umowy o wzmocnionej współpracy obronnej, oznacza podmiot obejmujący członków sił zbrojnych, personelu cywilnego oraz całe mienie, sprzęt i materiały sił zbrojnych USA znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Art. 19 ust. 2 Umowy o wzmocnionej współpracy obronnej stanowi, że zwalnia się od podatku od towarów i usług, podatku akcyzowego lub podobnych podatków, opłat i należności albo takich, które je zastąpią towary i usługi nabywane przez siły zbrojne USA lub na ich rzecz w celach określonych w ustępie 1 niniejszego Artykułu. Zwolnienie stosuje się w chwili zakupu, jeśli transakcja jest potwierdzona dokumentem wydanym przez siły zbrojne USA, który siły zbrojne USA przedkładają odpowiedniemu organowi podatkowemu Rzeczypospolitej Polskiej.
Zarówno § 6 ust. 1 pkt 7 Rozporządzenia, jak i art. 19 ust. 2 Umowy o wzmocnionej współpracy obronnej wskazują, że zwolnienie z VAT/obniżoną stawkę 0% stosuje się nie tylko w sytuacji, gdy towary lub usługi nabywane są bezpośrednio przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych, ale także w sytuacji, gdy są one nabywane na ich rzecz. Jednocześnie, dla zachowania spójności, art. 2 pkt e i f Umowy o wzmocnionej współpracy obronnej, które definiują pojęcia „wykonawcy kontraktowego” oraz „wykonawcy kontraktowego USA” przewidują, że wykonawcą kontraktowym jest między innymi osoba prawna dostarczająca towary lub świadcząca usługi siłom zbrojnym USA na podstawie umowy lub umowy o podwykonawstwo zawartej z siłami zbrojnymi USA lub na ich rzecz lub osoba prawna, która nie jest zarejestrowana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz jest obecna na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w celu dostarczania towarów i świadczenia usług siłom zbrojnym USA na podstawie umowy zawartej z siłami zbrojnymi USA lub na ich rzecz.
Oznacza to, że zwolnienie z VAT obejmuje nie tylko dostawy towarów i świadczenie usług bezpośrednio dla sił zbrojnych USA, ale także dostawy i usługi realizowane na ich rzecz. Uprawnionym do skorzystania ze zwolnienia z VAT (stawki 0% VAT) jest nie tylko bezpośredni kontrahent sił zbrojnych USA (wykonawca kontraktowy), ale również ich podwykonawca lub dostawca/usługodawca, który realizuje transakcje bezpośrednio z kontrahentem armii USA (wykonawcą kontraktowym).
W sytuacji Spółki, w świetle przedstawionych powyżej definicji, A. spełnia warunki uznania za wykonawcę kontraktowego/wykonawcę kontraktowego sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych, uprawnionego do działania na rzecz tych sił zbrojnych. Oznacza to, że przy spełnieniu pozostałych przesłanek, transakcje realizowane na rzecz A. mogą korzystać ze stawki 0% VAT.
Zgodnie z § 6 ust. 2 pkt 2 i 3 Rozporządzenia, przepis § 6 ust. 1 Rozporządzenia stosuje się pod warunkiem, że podmiot dokonujący dostawy towarów lub świadczący usługi przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy posiada:
1.wypełnione odpowiednio świadectwo zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku do Porozumienia, dla tych towarów i usług;
2.zamówienie dotyczące towarów lub usług (wraz z ich specyfikacją), do których odnosi się świadectwo zwolnienia określone w pkt 2 powyżej.
W ocenie Wnioskodawcy, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, A. działa jako wykonawca kontraktowy sił zbrojnych USA przebywających na terytorium kraju (które spełniają definicję sił zbrojnych o których mowa w Umowie o wzmocnionej współpracy obronnej), a zatem działa na ich rzecz. Biorąc pod uwagę powyższe regulacje, zastosowanie zwolnienia jest możliwe z racji na przeznaczenie budowanego magazynu do użytku sił zbrojnych USA. Siły zbrojne USA będą używać magazynu do celów służbowych.
Spółka uzyska świadectwo zwolnienia przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w której to deklaracji Spółka obowiązana będzie wykazać świadczenia na rzecz A. oraz będzie posiadała zamówienie z A. dotyczące prac i dostaw towarów jakie należy wykonać do realizacji budowy magazynu (…) na rzecz sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych.
Zamówienie
Rozporządzenie ani Porozumienie nie wskazują, jaką formę powinno mieć zamówienie.
Zgodnie z wyjaśnieniami Ministerstwa Finansów opublikowanymi na stronie internetowej: https://www.podatki.gov.pl/vat/wyiasnienia/dostawa-towarow-i-swiadczenie-uslug-na-rzecz-sil- zbrojnych-usa/
„Przepisy nie precyzują formy, w jakiej zamówienie powinno zostać sporządzone. Zatem zamówieniem towarów i usług (wraz ze specyfikacją) jest taki dokument, na podstawie którego możliwe jest ustalenie rodzaju i ilości towarów mających być przedmiotem dostawy oraz rodzaju usług świadczonych na rzecz sił zbrojnych USA. Oznacza to, że zamawiane towary lub usługi muszą być wyszczególnione w posiadanym przez podatnika dokumencie pochodzącym od sił zbrojnych USA lub podmiotu dokonującego zakupów na rzecz tych sił zbrojnych.”
Powyższe wskazuje, że
1.zamówienie, o którym mowa w § 6 ust. 2 pkt 3 Rozporządzenia może pochodzić od sił zbrojnych USA lub podmiotu dokonującego zakupów na rzecz tych sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych zatem tzw. wykonawcy kontraktowego,
2.zamówienie nie ma określonej formy, natomiast jego kluczowym elementem jest możliwość zdefiniowania rodzaju i ilości towarów mających być przedmiotem dostawy lub rodzaju usług świadczonych na rzecz sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych.
Zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego, stosunek zobowiązaniowy istniejący pomiędzy B. i A. oparty został w szczególności na zamówieniu A., w którym wskazano zakres zamawianych usług i towarów oraz ich ostateczną cenę.
Ww. dokument stanowi zamówienie, którego wymagają przepisy Rozporządzenia.
Z przedmiotowego zamówienia wynika dokładnie zakres świadczeń, do realizacji których zobowiązany jest Wnioskodawca, tj. projektowanie, roboty budowlane, prace konstrukcyjno-architektoniczne, prace mechaniczne, prace elektryczne, system komunikacyjny oraz ogólnie wskazaną pozycję „koszty ogólne”. Zatem zamówienie otrzymane przez Spółkę od A. definiuje usługi świadczone oraz dostawy towarów na rzecz sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych.
Sposób wypełnienia świadectwa zwolnienia
W myśl § 6 ust. 7 Rozporządzenia, świadectwo zwolnienia wypełniają siły zbrojne Stanów Zjednoczonych, o których mowa w art. 2 lit. a Umowy o wzmocnionej współpracy obronnej, z tym że pole nr 4 w świadectwie zwolnienia wypełnia Minister Obrony Narodowej Rzeczypospolitej Polskiej lub jego upoważniony przedstawiciel. Niewykorzystane pola świadectwa przekreśla się.
Zgodnie z przedstawionym powyżej § 6 ust. 2 pkt 2 Rozporządzenia, stawkę 0% stosuje się pod warunkiem, że podmiot dokonujący dostawy towarów lub świadczący usługi na rzecz sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy posiada wypełnione odpowiednio świadectwo zwolnienia z podatku VAT.
Przepisy Rozporządzenia nie zawierają żadnych dodatkowych wymogów ani wskazówek, poza szczegółowymi przepisami dotyczącymi sposobu wypełnienia pola nr 4, jak powinno być wypełnione świadectwo.
Dlatego też dyspozycja „odpowiedniego” wypełnienia świadectwa zwolnienia, o której mowa w § 6 ust. 2 pkt 2 Rozporządzenia, powinna być interpretowana jako nakaz wypełnienia świadectwa zwolnienia w taki sposób, aby administracja skarbowa mogła zweryfikować zakres świadczeń na rzecz sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych oraz w konsekwencji zakres odstępstw od stosowania stawki właściwej, niezależnej od statusu nabywcy świadczenia.
Planowane jest, aby świadectwo zwolnienia, o którym mowa w załączniku do Porozumienia, zawierało następujące wpisy:
-w polu 1 wpisane będzie A. jako wykonawca kontraktowy,
-w polu 2 znajdował się będzie podpis upoważnionego przedstawiciela uprawnionej organizacji Sił Zbrojnych Stanów Zjednoczonych,
-w polu 3 w części A będzie podana nazwa Spółki, jej adres w Niemczech oraz jej polski numer NIP,
-w polu 3 w części B będzie podana w szczególności: w polu „Informacje dotyczące towarów i/lub usług” numer zamówienia otrzymanego przez Wnioskodawcę od A., w polu „szczegółowy opis towarów lub usług” będzie wskazany opis zgodny z opisem wskazanym na zamówieniu od A. (m.in. (…)), w polu „ilość” będzie wpisana liczba 1, w polach dotyczących wartości będzie podana kwota wynikająca z zamówienia A. (do świadectwa zwolnienia będzie dołączony dokument zamówienia od A., który będzie szczegółowo wskazywać wszystkie ceny jednostkowe nabywanych towarów i usług oraz ich zamawianą ilość),
-w polu 4 znajdował się będzie podpis upoważnionego przedstawiciela właściwego organu Rzeczypospolitej Polskiej działającego z upoważnienia Ministra Obrony Narodowej,
-pole 5 pozostanie puste.
Powyższej wskazane wyjaśnienia Ministerstwa Finansów potwierdzają prawidłowość umieszczenia w Polu 1 świadectwa zwolnienia danych podmiotu dokonującego zakupów na rzecz sił zbrojnych USA. Jak wskazuje:
„Pole 1
Wskazane są tu dane podmiotu uprawnionego do zwolnienia, tj. organizacji sił zbrojnych USA lub podmiotu, który dokonuje zakupów na rzecz tych sił zbrojnych (wykonawcy kontraktowego).”
Jak Spółka wskazywała w opisie zdarzenia przyszłego, zamówienie od A. zawiera szczegółowy opis zamawianych towarów i usług na potrzeby projektu dotyczącego budowy magazynu na rzecz sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych, ich ilość oraz cenę.
W tym kontekście, sposób wypełnienia świadectwa zwolnienia opisany w zdarzeniu przyszłym, odnoszący się w szczególności do zakresu świadczeń wyszczególnionych w zamówieniu złożonym przez A., będzie właściwy i odpowiedni. Będzie zapewniał możliwość porównania i powiązania zakresu świadczeń objętych świadectwem zwolnienia oraz objętych zakresem zamówienia. Tym samym zapewniona zostanie możliwość weryfikacji przez organy skarbowe tożsamości świadczeń wykazanych w świadectwie zwolnienia oraz w zamówieniu.
W konsekwencji, nie będzie to prowadzić do żadnych nadużyć, tj. stawka 0% nie będzie stosowana do większej ilości czy rodzajów towarów lub usług niż te, które zostały objęte świadectwem zwolnienia.
W związku z tym, posiadane przez Spółkę świadectwo zwolnienia należy uznać za odpowiednie i prawidłowe.
Podsumowując, biorąc pod uwagę powyższe, świadectwo zwolnienia, o którym mowa w § 6 ust. 2 pkt 2 Rozporządzenia, wypełnione w sposób opisany w zdarzeniu przyszłym, może zostać wydane w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług realizowanych przez Spółkę na podstawie zamówienia A. i będzie spełniać wymogi dla zastosowania stawki 0% VAT.
Warunki zastosowania zwolnienia
Jak przedstawiono w opisie zdarzenia przyszłego, dostawy towarów realizowane przez Spółkę oraz świadczone przez nią usługi są zamawiane przez A. na potrzeby projektu budowy magazynu. Magazyn ten jest przeznaczony do użytku przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych w Polsce w celach służbowych. A. w tym projekcie działa jako podmiot zlecający realizację budowy magazynu (…) na rzecz sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych. A. działa w tym zakresie na rzecz sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych jako wykonawca kontraktowy, a rolę Spółki w ramach tego projektu można nazwać rolą podwykonawcy A. W ramach realizacji projektu, Spółka świadczyć będzie usługi oraz dostarczać towary, które będą wykorzystywane na potrzeby projektu, a rzeczywistym beneficjentem tych działań będą siły zbrojne Stanów Zjednoczonych.
Należy zaznaczyć, że zastosowanie stawki 0% przewidziane w Rozporządzeniu jest uzależnione od statusu nabywcy oraz przeznaczenia przez niego danych towarów i usług do m.in. celów służbowych lub statusu rzeczywistego, finalnego nabywcy (będącego odbiorcą świadczeń realizowanych przez podmiot - i jego podwykonawców - działający na rzecz sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych). W praktyce oznacza to, że dostawy towarów i świadczenie usług na rzecz określonych w Rozporządzeniu VAT szczególnych nabywców w określonych przypadkach są opodatkowane stawką 0%.
Ponieważ spełnione są warunki związane ze specjalnym statusem nabywcy, tj. siły zbrojne Stanów Zjednoczonych są rzeczywistym beneficjentem dostaw towarów i usług świadczonych przez Spółkę (choć na zamówienie A.), stawka 0% powinna mieć zastosowanie, przy założeniu spełnienia formalnych warunków wynikających z przepisów.
Powyższe potwierdza interpretacja indywidualna z dnia 21 października 2020 r.nr 0114-KDIP1- 2.4012.292.2020.1.RD odnosząca się do projektu, w którym w analogiczny sposób ułożony został stosunek umowny pomiędzy Wnioskodawcą będącym podwykonawcą podmiotu działającego na rzecz Sił Zbrojnych USA, a świadectwo zwolnienia wypełnione zostało w analogiczny sposób to tego, jak będzie wypełnione świadectwo zwolnienia wystawione dla projektu realizowanego przez Wnioskodawcę.
W powyższej interpretacji organ interpretacyjny stwierdza: „dostawa towarów i świadczenie usług będzie dokonywane na rzecz A. będącego wykonawcą kontraktowym, o którym mowa w art. 2 lit. e Umowy o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej realizującego świadczenia Siłom Zbrojnym Stanów Zjednoczonych na podstawie umowy zawartej z siłami zbrojnymi Stanów Zjednoczonych. Jak wskazano dostawa towarów i świadczenie usług przeznaczone są do wyłącznego użytku Armii USA lub też do zaopatrzenia ich wojskowej działalności wspierającej, o której mowa w art. 23 Umowy, tj. działalności do użytku członków sił zbrojnych i innych upoważnionych osób. Projekt (...) prowadzony jest w celu zapewnienia wsparcia dla powiększania struktury sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych (Armii USA) i został zawarty przez Armię USA z wykonawcą kontraktowym (A.) zaś Wnioskodawca w ramach tego projektu świadczy usługi na rzecz wykonawcy kontraktowego (A.)
(…)
Tym samym Wnioskodawca do dostawy towarów i usług na rzecz wykonawcy kontraktowego (A.) (...) będzie miał prawo do zastosowania stawki 0% podatku w myśl § 8 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia.”
Mając na uwadze treść § 6 ust. 1 pkt 7 oraz § 6 ust. 2 pkt 2 i 3 Rozporządzenia, należy uznać, że do zastosowania stawki 0% niezbędne jest posiadanie przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres, przez dokonującego dostawy na rzecz sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych następujących dokumentów:
-świadectwa zwolnienia,
-zamówienia.
Mając na uwadze, że Spółka będzie posiadała wszystkie wymienione dokumenty w odpowiednim terminie, należy uznać, że warunki przewidziane w Rozporządzeniu warunkujące zastosowanie stawki 0% do dostaw towarów lub usług na rzecz sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych zostaną przez Wnioskodawcę spełnione.
Podsumowanie
Biorąc pod uwagę opisane w niniejszym wniosku zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, że Spółka wykonując świadczenia na zlecenie A. ale na rzecz sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych do ich użytku służbowego, będzie mieć prawo do zastosowania stawki 0% VAT na fakturze wystawionej na rzecz A.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:
1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2) eksport towarów;
3) import towarów na terytorium kraju;
4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wymienione czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju.
W myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy:
Przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.
Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Kwestie dotyczące miejsca świadczenia przy świadczeniu usług uregulowane zostały w rozdziale 3 działu V ustawy.
Stosownie do art. 28a ustawy:
Na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:
1)ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:
a)podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
b)osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
2)podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.
Wskazany powyżej art. 28a ustawy wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji jest osoba wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy. Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy:
Miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.
Natomiast jak stanowi art. 28b ust. 2 ustawy:
W przypadku, gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.
Z niniejszych przepisów ustawy wynika zatem, że co do zasady, usługa świadczona na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy inna niż wskazana w art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n ustawy podlega opodatkowaniu w miejscu siedziby działalności gospodarczej usługobiorcy, chyba że jest świadczona dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej usługobiorcy, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, wówczas miejscem świadczenia tej usługi jest stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego ta usługa jest świadczona.
Jednakże w odniesieniu do pewnych kategorii usług, przepisy dotyczące podatku od towarów i usług wprowadzają szczególne regulacje dotyczące miejsca świadczenia. Jedną z takich kategorii są usługi związane z nieruchomościami.
I tak, zgodnie z art. 28e ustawy:
Miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców, pośredników w obrocie nieruchomościami, usług zakwaterowania w hotelach lub obiektach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, użytkowania i używania nieruchomości oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego, jest miejsce położenia nieruchomości.
Przepis art. 28e ustawy - jak wynika z jego brzmienia - stanowi wyjątek od zasady, przyjmując jako kryterium nie usytuowanie podmiotu, lecz przedmiotu, którym jest nieruchomość. Usługi, które jej wprost dotyczą, mają być opodatkowane według jej miejsca położenia. Kryterium położenia nieruchomości jest tu zatem decydujące - determinuje ono docelowo miejsce opodatkowania usługi związanej z daną nieruchomością. Co istotne, zasada wyrażona w art. 28e ustawy obejmuje wyłącznie usługi, które dotyczą konkretnej nieruchomości - jedynie wówczas można w praktyce zastosować opodatkowanie w miejscu położenia nieruchomości.
Także Dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, ze zm.) w art. 47 przewiduje, że:
Miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomością, w tym usług rzeczoznawców i agentów nieruchomości, usług zakwaterowania w sektorze hotelarskim lub sektorach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub w miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, przyznawanie prawa użytkowania nieruchomości oraz usług związanych z przygotowywaniem i koordynacją prac budowlanych, takich jak usługi architektów i biur nadzoru budowlanego, jest miejsce, w którym znajduje się dana nieruchomość.
Na podstawie art. 2 pkt 22 ustawy:
Przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Podkreślić należy, że zarówno w treści ustawy o VAT, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi.
Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy:
Stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Jednocześnie, zarówno w ustawie jak i w przepisach wykonawczych do ustawy, ustawodawca przewidział stawki obniżone oraz zwolnienia od podatku.
W myśl art. 146d ust. 1 pkt 1 ustawy:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia w okresie, o którym mowa w art. 146aa, może obniżać stawki podatku do wysokości 0%, 5% lub 8% dla dostaw niektórych towarów i świadczenia niektórych usług albo dla części tych dostaw lub części świadczenia usług oraz określać warunki stosowania obniżonych stawek.
W stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2024 r. kwestie zastosowania stawki 0% VAT do dostawy towarów i świadczenia usług m.in. dla organizacji międzynarodowych, posiadających siedzibę lub przedstawicielstwo na terytorium innego niż terytorium kraju państwa członkowskiego lub terytorium państwa trzeciego oraz sił zbrojnych USA, reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 9 grudnia 2023 r. w sprawie obniżonych stawek podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2023 r. poz. 2670 ze zm.), zwanego dalej „rozporządzeniem”.
W myśl § 6 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia:
Obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz organizacji międzynarodowych posiadających siedzibę lub przedstawicielstwo:
a) na terytorium innego niż terytorium kraju państwa członkowskiego,
b) na terytorium państwa trzeciego,
- uznanych za takie przez państwo siedziby i przez Rzeczpospolitą Polską, w granicach i na warunkach ustalonych przez konwencje międzynarodowe ustanawiające takie organizacje lub przez umowy dotyczące ich siedzib – do celów służbowych tych organizacji.
W myśl § 6 ust. 1 pkt 7 rozporządzenia:
Obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych, o których mowa w art. 2 lit. a Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisanej w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. (Dz. U. z 2020 r. poz. 2153 i 2154), zwanej dalej „Umową o wzmocnionej współpracy obronnej”, przebywających na terytorium kraju, jeżeli towary lub usługi nabywane przez te siły lub na ich rzecz są przeznaczone do wyłącznego użytku służbowego tych sił lub też do zaopatrzenia ich wojskowej usługowej działalności wspierającej, o której mowa w art. 24 tej umowy, jeżeli siły te biorą udział we wspólnych działaniach obronnych.
Stosownie do § 6 ust. 2 pkt 1 - 3 rozporządzenia:
Przepis ust. 1 stosuje się, pod warunkiem że podmiot dokonujący dostawy towarów lub świadczący usługi przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy posiada:
1)w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1-6 – wypełnione odpowiednio na potrzeby podatku świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77 z 23.03.2011, str. 1, z późn. zm.), zwane dalej „świadectwem”, dla tych towarów i usług, potwierdzone przez właściwe władze:
a) państwa, na którego terytorium podmioty wskazane w ust. 1 pkt 1-3 i 6 posiadają siedzibę lub przedstawicielstwo,
b) państwa członkowskiego przeznaczenia – w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 4 i 5;
2)w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 7 - wypełnione odpowiednio świadectwo zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku do Porozumienia wykonawczego między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki do Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dotyczącego zwolnień podatkowych dla celów oficjalnych, podpisanego w Warszawie dnia 27 kwietnia 2015 r. (Dz. U. z 2015 r. poz. 817 i 818), dla tych towarów i usług;
3)zamówienie dotyczące towarów lub usług (wraz z ich specyfikacją), do których odnosi się świadectwo określone odpowiednio w pkt 1 i 2.
W myśl § 6 ust. 7 rozporządzenia:
Świadectwo, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, wypełniają siły zbrojne Stanów Zjednoczonych, o których mowa w art. 2 lit. a Umowy o wzmocnionej współpracy obronnej, z tym że pole 4 tego świadectwa wypełnia Minister Obrony Narodowej Rzeczypospolitej Polskiej lub jego upoważniony przedstawiciel. Niewykorzystane pola świadectwa przekreśla się.
Jak stanowi § 6 ust. 8 rozporządzenia:
Wypełnienie pola 4 świadectwa, o którym mowa w ust. 3 pkt 2, nie jest wymagane, w przypadku gdy Minister Obrony Narodowej Rzeczypospolitej Polskiej lub jego upoważniony przedstawiciel wyda pojedyncze poświadczenie, o którym mowa w art. 2 ust. 2 lit. b Porozumienia wykonawczego między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki do Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dotyczącego zwolnień podatkowych dla celów oficjalnych, podpisanego w Warszawie dnia 27 kwietnia 2015 r.
Zgodnie z § 6 ust. 10 rozporządzenia:
W przypadku gdy towary lub usługi nabywane przez podmioty, o których mowa w ust. 1 pkt 1, pkt 3 lit. a i pkt 4-6, są przeznaczone do celów służbowych, świadectwo nie musi być potwierdzone przez właściwe władze państwa, na którego terytorium podmioty te posiadają siedzibę lub przedstawicielstwo, albo właściwe władze państwa członkowskiego przeznaczenia.
W myśl § 6 ust. 11 rozporządzenia:
W przypadku, o którym mowa w ust. 10, podmioty określone w ust. 1 pkt 1, pkt 3 lit. a i pkt 4-6 przekazują dostawcy towarów lub usługodawcy dokumenty wskazane w ust. 2 oraz kopię pisma, o którym mowa w rubryce 7 świadectwa, zezwalającego na odstąpienie od potwierdzenia tego świadectwa, wydanego przez właściwe władze państwa, na którego terytorium podmioty te posiadają siedzibę lub przedstawicielstwo, albo właściwe władze państwa członkowskiego przeznaczenia.
Przywołany wyżej przepis § 6 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia stanowi implementację przepisu art. 151 ust. 1 lit. b dyrektywy Rady 2006/112/WE z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11 grudnia 2006, str. 1, ze zm.), zwanej dalej „dyrektywą 2006/112/WE”, do krajowego porządku prawnego, zgodnie z którym:
Państwa członkowskie zwalniają dostawy towarów lub świadczenie usług na rzecz organizacji międzynarodowych, innych niż organy, o których mowa w lit. aa), uznanych za takie przez organy władzy publicznej przyjmującego państwa członkowskiego, oraz na rzecz członków tych organizacji, w granicach i na warunkach ustalonych w konwencjach międzynarodowych ustanawiających takie organizacje lub w porozumieniach dotyczących ich siedzib.
Do czasu przyjęcia jednolitych przepisów podatkowych zwolnienia przewidziane w akapicie pierwszym, inne niż te, o których mowa w lit. ab), mają zastosowanie w granicach ustalonych przez przyjmujące państwo członkowskie.
Z powołanych przepisów wynika, że stawka podatku w wysokości 0% ma zastosowanie w przypadku łącznego spełnienia określonych warunków. W celu zastosowania dla świadczenia usług stawki podatku na podstawie § 6 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia, transakcja musi być dokonana m.in. na rzecz organizacji międzynarodowej posiadającej siedzibę lub przedstawicielstwo na terytorium innego niż terytorium kraju państwa członkowskiego lub na terytorium państwa trzeciego uznanej za taką przez państwo siedziby i przez Rzeczpospolitą Polską, w granicach i na warunkach ustalonych przez konwencje międzynarodowe ustanawiające takie organizacje lub przez umowy dotyczące ich siedzib. Przy tym, świadczenie usług musi być dokonane do celów służbowych danej organizacji. Ponadto podmiot dokonujący świadczenia usług przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy powinien posiadać odpowiednią dokumentację uprawniającą do zastosowania stawki podatku 0%, tj. wypełnione odpowiednio na potrzeby podatku świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia 282/2011, potwierdzone przez właściwe władze państwa, na którego terytorium dana organizacja posiada siedzibę lub przedstawicielstwo oraz zamówienie dotyczące towarów lub usług (wraz z ich specyfikacją), do których odnosi się świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia 282/2011.
Natomiast w przypadku gdy, nie są spełnione łącznie wskazane powyżej warunki dostawca towarów nie jest uprawniony do zastosowania stawki podatku w wysokości 0% do dostaw towarów i świadczenia usług na rzecz organizacji międzynarodowych, na podstawie § 6 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia.
Jednocześnie należy zwrócić uwagę na zapisy Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisanej w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. (Dz.U. z 2020 r. poz. 2153) (zwanej dalej „Umową o współpracy”). Zgodnie z art. 2 lit. a, e i f Umowy o współpracy:
Dla celów niniejszej Umowy o współpracy, wyrażenie:
a)„siły zbrojne USA” - oznacza podmiot obejmujący członków sił zbrojnych, personelu cywilnego oraz całe mienie, sprzęt i materiały Sił Zbrojnych USA, w tym informacje oficjalne USA, znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
e)„wykonawca kontraktowy” - oznacza osobę fizyczną, która nie jest członkiem sił zbrojnych ani personelu cywilnego, osobę prawną albo inny podmiot posiadający zdolność prawną, dostarczający towary lub świadczący usługi siłom zbrojnym USA na podstawie umowy lub umowy o podwykonawstwo zawartej z siłami zbrojnymi USA lub na ich rzecz.
f)„wykonawca kontraktowy USA” - oznacza osobę fizyczną, która nie jest obywatelem Rzeczypospolitej Polskiej i nie jest osobą zamieszkałą na stałe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub osobę prawną, która nie jest zarejestrowana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz jest obecna na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w celu dostarczania towarów i świadczenia usług siłom zbrojnym USA na podstawie umowy zawartej z siłami zbrojnymi USA lub na ich rzecz.
Ponadto wskazać należy, że stosownie do art. 19 ust. 1-4 Umowy o współpracy:
1.Zwalnia się od podatku od towarów i usług (VAT), podatku akcyzowego lub podobnych podatków albo takich, które je zastąpią, towary importowane przez siły zbrojne USA lub na ich rzecz do ich wyłącznego użytku, o którym mowa w ustępie 1 Artykułu 21 niniejszej Umowy lub służące do zaopatrzenia ich wojskowej usługowej działalności wspierającej, o której mowa w Artykule 24 niniejszej Umowy, pod warunkiem, że importowane towary są zgłaszane na zaświadczeniu określonym w Artykule XI ustęp 4 umowy NATO SOFA (obecnie formularz 302) i siły zbrojne USA są odbiorcą takich towarów. Zwolnienie stosuje się w chwili wwozu. Dla celów niniejszej Umowy import i eksport dotyczy także przemieszczania towarów z lub do jakiegokolwiek innego kraju, w tym z lub do krajów pozostających z Rzecząpospolitą Polską we wspólnym obszarze celnym, do lub z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
2.Zwalnia się od podatku od towarów i usług, podatku akcyzowego lub podobnych podatków, opłat i należności albo takich, które je zastąpią towary i usługi nabywane przez siły zbrojne USA lub na ich rzecz w celach określonych w ustępie 1 niniejszego Artykułu. Zwolnienie stosuje się w chwili zakupu, jeśli transakcja jest potwierdzona dokumentem wydanym przez siły zbrojne USA, który siły zbrojne USA przedkładają odpowiedniemu organowi podatkowemu Rzeczypospolitej Polskiej. Ponadto w przypadku towarów akcyzowych zwolnienie z podatku akcyzowego w chwili sprzedaży ma zastosowanie wyłącznie, jeśli takie towary są nabywane ze składu podatkowego i transakcja jest potwierdzona dokumentem, o którym mowa powyżej. W pozostałych przypadkach zwolnienie realizowane jest poprzez zwrot podatku zapłaconego w danym kwartale. Zwrot jest dokonywany w terminie trzydziestu (30) dni od otrzymania przez organ podatkowy Rzeczypospolitej Polskiej wniosku o taki zwrot.
3.Właściwe władze Rzeczypospolitej Polskiej otrzymają stosowny dokument, wydany przez siły zbrojne USA, zaświadczający, że towary i usługi, o których mowa odpowiednio w ustępach 1 i 2 niniejszego Artykułu, zostały wysłane, nabyte lub przeznaczone do użytku sił zbrojnych USA lub do zaopatrzenia ich wojskowej usługowej działalności wspierającej. Dokument taki może zawierać jedno potwierdzenie kontraktu w ramach którego wymagane jest wykonanie wielu dostaw.
4.Procedury i formularze wymagane dla celów zwolnień określonych w ustępach 1 i 2 niniejszego Artykułu, jak również jakiekolwiek ograniczenia w ilości dóbr, o ile będą mieć zastosowanie, zostaną określone w porozumieniu wykonawczym.
Zgodnie z art. 2 Porozumienia Wykonawczego między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki do Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dotyczące zwolnień podatkowych dla celów oficjalnych z dnia 27 kwietnia 2015 r. (Dz.U. z 2015 r. poz. 817) (dalej: „Porozumienie”):
1.Zwolnienie z podatków stosowane do towarów i usług nabytych przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych lub na ich rzecz stosuje się w momencie sprzedaży, jeżeli transakcja została potwierdzona dokumentem wystawionym przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych przedstawionym dostawcy towarów lub usług. Jako "dokument" o którym mowa w artykule 18 ustęp 2 Umowy, siły zbrojne Stanów Zjednoczonych będą stosowały świadectwo zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego ("świadectwo"), którego wzór określa załącznik do niniejszego Porozumienia. Świadectwo będzie rozumiane wyłącznie jako potwierdzenie, że zostały spełnione warunki dla zwolnienia z podatku VAT i/lub podatku akcyzowego, określone w artykule 18 ustęp 2 Umowy.
2.Świadectwo wystawia się, zgodnie z następującą procedurą:
a)Przedstawiciel sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych wypełnia i podpisuje świadectwo w dwóch egzemplarzach.
b)Minister Obrony Narodowej Rzeczypospolitej Polskiej, upoważniony dowódca bazy wojskowej sił zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej lub jakikolwiek inny upoważniony przedstawiciel Ministra Obrony Narodowej Rzeczypospolitej Polskiej wypełniają odpowiednie pola świadectwa lub wydają pojedyncze poświadczenie ("poświadczenie").
W drugim przypadku kopię poświadczenia dołącza do świadectwa przedstawiciel sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych. Poświadczenie jest stosowane do:
(i)wszelkich zakupów realizowanych w ramach umowy długoterminowej zawartej w formie pisemnej, której kopia jest przedstawiana osobie upoważnionej do wydania poświadczenia. Świadectwo zawiera odniesienie do umowy, której dotyczy.
(ii)zakupów towarów, innych niż opodatkowane podatkiem akcyzowym. dokonywanych przy użyciu Karty Płatniczej Rządu Stanów Zjednoczonych. Siły zbrojne Stanów Zjednoczonych przedstawiają pełną listę osób zawierającą imiona i nazwiska oraz funkcję każdej osoby upoważnionej do posługiwania się kartą wraz z numerem przypisanej jej karty.
c)Niewykorzystane pola świadectwa przekreśla się.
3.Wszelkie kwestie uregulowane w artykule 35 ustęp 2 Umowy, dotyczące towarów i/lub usług nabytych przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych lub na ich rzecz mogą zostać kierowane do odpowiedniego podkomitetu Wspólnej Komisji.
Z powołanych przepisów wynika, że preferencja podatkowa w postaci zastosowania (na podstawie § 6 ust. 1 pkt 7 rozporządzenia) stawki podatku w wysokości 0% jest możliwa tylko wtedy, gdy towary lub usługi są nabywane w imieniu i na rzecz sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych i gdy są przeznaczone do wyłącznego użytku służbowego tych sił. Stawkę 0% stosuje się w chwili zakupu, jeśli transakcja jest potwierdzona dokumentem wydanym przez siły zbrojne USA, który siły zbrojne USA przedkładają odpowiedniemu organowi podatkowemu Rzeczypospolitej Polskiej. Jednocześnie, podmiot dokonujący dostawy towarów (lub świadczący usługi) jest zobowiązany posiadać, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, wypełnione odpowiednio świadectwo zwolnienia, o którym mowa w § 6 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 9 grudnia 2023 r. w sprawie obniżonych stawek podatku od towarów i usług, a także zamówienie dotyczące towarów lub usług (wraz z ich specyfikacją), do których odnosi się to świadectwo zwolnienia, wskazane § 6 ust. 2 pkt 3 tego rozporządzenia.
Niespełnienie wszystkich warunków łącznie pozbawia podatnika dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługi nabywane przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych lub na ich rzecz prawa do zastosowania stawki podatku w wysokości 0%.
Z opisu sprawy wynika, że jesteście Państwo podmiotem posiadającym siedzibę w Niemczech, zarejestrowanym jako podatnik VAT w Niemczech. Zarejestrujecie się również dla celów podatku VAT w Polsce jako podatnik VAT czynny. Zajmujecie się Państwo rozwojem, obsługą i utrzymaniem obiektów budowlanych i infrastrukturalnych dla instytucji prywatnych, rządowych i organizacji międzynarodowych. Wygraliście Państwo przetarg organizowany przez A. (w skrócie: A.) z siedzibą w (...).
A. to agencja, która posiada w (...) status organizacji międzynarodowej, działającej w strukturach D. A. jest integralną częścią D. (jako organ wykonawczy E. będącej organem zależnym D.), niezależną organizacyjnie, administracyjnie i finansowo. Z powodu tej niezależności jednostka ta może być uznana za podatnika VAT, gdy wykonuje działalność gospodarczą. A. nie ma w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej. A. nie jest zarejestrowana do celów VAT w Polsce, natomiast jest zarejestrowana do celów VAT w (...).
Zamówienie, które otrzymaliście Państwo od A., w ramach wygranego przetargu, dotyczy budowy magazynu (…) w (…). Prace związane z realizacją zamówienia dla A. w Polsce zostaną wykonane głównie przez polskiego podwykonawcę, firmę F. sp. z o. o. Rodzaj prac jakie mają zostać wykonane to projektowanie i budowa magazynu (…). Zamówienie obejmuje takie prace, jak: projektowanie, roboty budowlane, prace konstrukcyjno-architektoniczne, prace mechaniczne, prace elektryczne, system komunikacyjny oraz ogólnie wskazaną pozycję „koszty ogólne”.
Umowa zostanie zawarta z A. Umowa z A. to wyłącznie umowa na roboty budowlane. Wszelkie towary, które mają zostać dostarczone w ramach umowy, to towary wykorzystywane w procesie budowlanym. Roboty budowalne będą fakturowane jako jedno świadczenie usług budowlanych – nie będzie oddzielnej faktury za dostawę towarów. Zlecicie Państwo wykonanie umowy polskiej spółce zależnej, która wykona i zafakturuje wszystkie roboty budowlane na Państwa wraz z kwotą polskiego VAT.
Prace budowlane doprowadzą do powstania magazynu, który będzie trwale związany z gruntem i nie będzie mógł być łatwo zdemontowany ani przeniesiony (wytworzona zostanie nieruchomość).
Faktury dotyczące umowy na budowę magazynu będą wystawiane na rzecz A. Wystawiona przez Państwa faktura za świadczenia objęte zamówieniem dotyczyć będzie usług opodatkowanych VAT w Polsce (usługi budowlane, związane z nieruchomościami), których miejscem świadczenia będzie Polska oraz dostawę towarów koniecznych do realizacji projektu.
A. będzie działać jako podmiot organizujący przetarg dla Sił Zbrojnych USA i „odsprzedawać” nabyte od Spółki usługi budowy magazynu Siłom Zbrojnym USA. Użytkownikiem magazynu będą siły zbrojne Stanów Zjednoczonych przebywające na terytorium Polski, na rzecz których A. przeprowadziło przetarg. Siły zbrojne Stanów Zjednoczonych będą używać magazynu do celów służbowych. A. działa w imieniu sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych w zakresie nabycia usług budowy magazynu.
Uzyskacie Państwo świadectwo zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego (dalej: „świadectwo zwolnienia”), o którym mowa w § 6 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia. Świadectwo zwolnienia będzie zgodne ze wzorem świadectwa zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego, który określony został w Porozumieniu do Umowy o współpracy. Świadectwo zwolnienia uzyskacie Państwo przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w której to deklaracji będziecie zobowiązani wykazać świadczenia na rzecz A.
Planowane jest, aby świadectwo zwolnienia, o którym mowa w załączniku do Porozumienia, zawierało następujące wpisy:
-w polu 1 wpisane będzie A. jako wykonawca kontraktowy,
-w polu 2 znajdował się będzie podpis upoważnionego przedstawiciela uprawnionej organizacji Sił Zbrojnych Stanów Zjednoczonych,
-w polu 3 w części A będzie podana nazwa Spółki, jej adres w Niemczech oraz jej polski numer NIP,
-w polu 3 w części B będzie podana: w polu „Informacje dotyczące towarów i/lub usług” numer zamówienia otrzymanego przez Wnioskodawcę od A., w polu „szczegółowy opis towarów lub usług” będzie wskazany opis zgodny z opisem wskazanym na zamówieniu od A., w polu „ilość” będzie wpisana liczba 1, w polach dotyczących wartości będzie podana kwota wynikająca z zamówienia A. (do świadectwa zwolnienia będzie dołączony dokument zamówienia od A., który będzie szczegółowo wskazywać wszystkie ceny jednostkowe nabywanych towarów i usług oraz ich zamawianą ilość),
-w polu 4 znajdował się będzie podpis upoważnionego przedstawiciela właściwego organu Rzeczypospolitej Polskiej działającego z upoważnienia Ministra Obrony Narodowej,
-pole 5 pozostanie puste.
Państwa wątpliwości dotyczą tego czy w przypadku realizacji świadczeń (usługi budowlanej polegającej na zaprojektowaniu i budowie magazynu (…)) na rzecz A. zastosowanie znajdzie stawka 0% VAT.
Odnosząc się do powyższych wątpliwości w pierwszej kolejności należy zauważyć, że stawki podatku, czy też preferencyjne stawki podatku (po spełnieniu wskazanych przesłanek) mogą mieć zastosowanie w odniesieniu do dostawy towarów oraz świadczenia usług, które podlegają opodatkowaniu na terytorium kraju, tj. gdy miejscem ich świadczenia i opodatkowania jest Polska. Jak wynika z art. 28e ustawy miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami jest miejsce położenia nieruchomości. We wniosku wskazali Państwo, że zamówienie realizowane na rzecz A. dotyczy zaprojektowania i budowy magazynu (…) w (…). Ponadto wskazali Państwo, że w wyniku realizacji zadania zostanie wytworzona nieruchomość, trwale związana z gruntem. Powstały magazyn nie będzie mógł zostać łatwo zdemontowany ani przeniesiony. W konsekwencji do usług budowlanych, związanych z projektowaniem oraz budową magazynu w Polsce, będą miały zastosowanie przepisy szczególne, o których mowa w art. 28e ustawy. Tym samym usługi te będą opodatkowane w miejscu położenia nieruchomości, tj. w przedmiotowym przypadku na terytorium kraju.
W zakresie zastosowania preferencyjnej stawki 0% VAT należy zaś zauważyć, że chociaż finalnie użytkownikiem magazynu będą siły zbrojne Stanów Zjednoczonych, przebywające na terytorium Polski, umowa na projektowanie i budowę magazynu została przez Państwa podpisana z A., która posiada status organizacji międzynarodowej, o której mowa w § 6 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia. A. będzie działać jako podmiot organizujący przetarg dla sił zbrojnych USA i „odsprzedawać” nabyte od Spółki usługi budowy magazynu siłom zbrojnym USA. Stroną zawartej przez Państwa umowy, na którą zostaną wystawione faktury, będzie więc A. Tym samym dostawy nie będą realizowane przez Państwa Spółkę bezpośrednio na rzecz sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych (o których mowa w § 6 ust. 1 pkt 7 rozporządzenia), ale na rzecz tej organizacji międzynarodowej. Biorąc powyższe pod uwagę, pomimo tego, że jak wskazali Państwo we wniosku, będziecie Państwo w posiadaniu zamówienia od A., zawierającego szczegółową specyfikację zamawianych usług wraz z ich cenami, a także, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, będziecie Państwo posiadać świadectwo zwolnienia wystawione przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych odnoszące się do usług zamówionych przez A. na ich (tj. sił zbrojnych USA) rzecz, nie będziecie mieli Państwo prawa do zastosowania stawki 0% VAT na podstawie tego rozporządzenia.
Aby Spółka mogła zastosować stawkę podatku w wysokości 0% na podstawie § 6 ust. 1 pkt 7 rozporządzenia powinna, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, być w posiadaniu odpowiednio wypełnionego świadectwa zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego oraz zamówienia dotyczącego towarów lub usług (wraz z ich specyfikacją), do których odnosi się to świadectwo. Wzór świadectwa został zawarty w Porozumieniu wykonawczym i zgodnie z nim pole 1 świadectwa powinno zawierać „uprawnioną organizację sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych/Wykonawcę kontraktowego”. Planujecie Państwo aby w polu 1 świadectwa jako wykonawcę kontraktowego wpisać A. A. jednak, jako organizacja międzynarodowa, nieposiadająca siedziby na terytorium Polski oraz niezarejestrowana na jej terytorium na potrzeby podatku VAT, nie może pełnić roli „wykonawcy kontraktowego”. Zgodnie bowiem z zapisami Umowy o współpracy, w której zawarto definicje wykonawców, „wykonawca kontraktowy” to osoba fizyczna, która nie jest członkiem sił zbrojnych ani personelu cywilnego, osoba prawna albo inny podmiot posiadający zdolność prawną, dostarczający towary lub świadczący usługi siłom zbrojnym USA na podstawie umowy lub umowy o podwykonawstwo zawartej z siłami zbrojnymi USA lub na ich rzecz. Natomiast „wykonawca kontraktowy USA” to osoba fizyczna, która nie jest obywatelem Rzeczypospolitej Polskiej i nie jest osobą zamieszkałą na stałe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub osoba prawna, która nie jest zarejestrowana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz jest obecna na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w celu dostarczania towarów i świadczenia usług siłom zbrojnym USA na podstawie umowy zawartej z siłami zbrojnymi USA lub na ich rzecz. Definicje te – czytane łącznie – wskazują, że skoro „wykonawca kontraktowy USA” jest podmiotem niezarejestrowanym na terytorium Polski oraz obecnym na jej terytorium w celu dostarczenia towarów i świadczenia usług siłom zbrojnym USA, to analogicznie „wykonawca kontraktowy”, jako podmiot dostarczający towary lub świadczący usługi siłom zbrojnym USA na podstawie umowy lub umowy o podwykonawstwo, powinien być podmiotem zarejestrowanym na terytorium Polski.
Jak wskazali Państwo we wniosku A. posiada status organizacji międzynarodowej z siedzibą w (...) oraz nie posiada stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. Nie jest także zarejestrowana na cele podatku VAT w Polsce. Tym samym, jako podmiot niezarejestrowany na terytorium Polski, A. nie posiada statusu wykonawcy kontraktowego. A. nie będzie także posiadała statusu wykonawcy kontraktowego USA, ponieważ, jak już wskazano w niniejszej interpretacji, nie będzie ona obecna na terytorium Polski w celu dostarczania towarów i świadczenia usług siłom zbrojnym USA na podstawie zawartej z tymi siłami umowy. A. organizuje przetarg na budowę magazynu dla sił zbrojnych USA, natomiast za realizację świadczenia – jako podmiot wybrany w przetargu – odpowiedzialna będzie Państwa Spółka, która będzie realizować zamówienie za pomocą podwykonawcy – polskiej spółki F. sp. z o.o. Tym samym A. nie będzie obecna na terytorium Polski w celu realizacji zamówienia. A. działa w tym przypadku w charakterze podmiotu gospodarczego, który pełni jedynie rolę pośrednika pomiędzy usługobiorcą a usługodawcą, a z informacji zawartych w Państwa wniosku nie wynika, aby – poza formalną organizacją przetargu – była fizycznie zaangażowana w realizację zamówienia (projektowanie i budowę magazynu (…)).
Tym samym, jako że posiadana przez Państwa umowa na świadczenie usług (projektowanie i budowę magazynu (…)) nie będzie zawarta ani z bezpośrednio z siłami zbrojnymi USA, ani z wykonawcą kontraktowym, ani też wykonawcą kontraktowym USA, nie będą mieli Państwo prawa do zastosowania stawki 0% VAT na podstawie § 6 ust. 1 pkt 7 rozporządzenia.
Przechodząc do możliwości zastosowania stawki podatku w wysokości 0% na podstawie § 6 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia, tj. do dostaw towarów i świadczenia usług na rzecz organizacji międzynarodowych, posiadających siedzibę na terytorium innego niż terytorium kraju państwa członkowskiego lub na terytorium państwa trzeciego, należy wskazać, że w tym przypadku świadczenie usług musi być dokonane do celów służbowych danej organizacji międzynarodowej. Preferencje podatkowe polegające na zastosowaniu obniżonej do wysokości 0% stawki podatku przysługują tylko wtedy, gdy usługi są/będą wykorzystywane do własnych celów organizacji międzynarodowej, służących wypełnianiu jej oficjalnych działań. Tymczasem, jak wynika z przedstawionego przez Państwa opisu sprawy, A. działa w imieniu sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych w zakresie nabycia usług budowy magazynu. Należy przy tym zaznaczyć, że zarówno w zawartej z Państwem umowie jak i na wystawionych za realizację usług fakturach, jako nabywca będzie figurować A. Zatem A. nie będzie nabywać usług (projektowania i budowy magazynu (…)) od Państwa na własne potrzeby (do własnych celów organizacji międzynarodowej) lecz w celu przekazania ich jednostkom sił zbrojnych USA. Z okoliczności sprawy wynika, że A., czyli podmiot dokonujący nabycia usług od Spółki, dokona zakupu usług w swoim imieniu, a następnie „odsprzeda” efekty zrealizowanych usług na rzecz innego podmiotu (w tym przypadku sił zbrojnych USA). A. w opisywanym przypadku działa jak pośrednik, tak jak każdy inny podmiot prowadzący działalność gospodarczą. A. przekazując dalej nabyty magazyn (…), nie wykorzysta go na własne potrzeby, co wyklucza spełnienie przesłanki nabycia towarów do własnych celów służbowych organizacji. W konsekwencji, skoro A. nabywa usługi, a następnie dokonuje ich „odsprzedaży” na potrzeby innych jednostek (sił zbrojnych USA) stawka podatku w wysokości 0% na podstawie § 6 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia nie znajduje zastosowania, ponieważ przedmiotowe usługi nie są/nie będą wykorzystane do celów służbowych przez organizację międzynarodową, która dokonuje ich zakupu.
W konsekwencji z uwagi na brak spełnienia wszystkich przesłanek warunkujących zastosowanie preferencyjnej stawki podatku w wysokości 0% Spółka nie może w odniesieniu do świadczenia usług na rzecz A. zastosować stawki 0% na podstawie § 6 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia. Nie zmienia tego argument podnoszony przez Spółkę, iż będzie posiadać świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego wystawione przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych oraz zamówienie od A. dotyczące towarów (wraz z ich specyfikacją), do których odnosi się dokument. Sam fakt posiadania ww. świadectwa wraz z zamówieniem dotyczącym towarów (z ich specyfikacją) do którego odnosi się świadectwo nie przesądza o wypełnieniu przez Spółkę przesłanek warunkujących zwolnienie na podstawie § 6 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia. O poprawności kwalifikacji i objęcia świadczenia usług preferencyjną stawką podatku powinien świadczyć charakter wykonywanych czynności oraz spełnienie warunku podmiotowego. W przedmiotowym przypadku nie jest spełniona materialnoprawna przesłanka opodatkowania według stawki 0% VAT, tj. nabycie towarów przez A. nie jest dokonane do celów służbowych organizacji międzynarodowej, gdyż nabyte przez A. usługi (projektowania i budowy magazynu (…)) zostają przekazane do wykorzystania dalej innym podmiotom.
Zatem, w przypadku gdy świadczenie usług (polegających na zaprojektowaniu i budowie magazynu (…)) na rzecz sił zbrojnych USA będzie realizowane za pośrednictwem A., nie będziecie mieli Państwo prawa do zastosowania stawki 0% VAT, z uwagi na brak spełnienia wszystkich przesłanek warunkujących zastosowanie preferencyjnej stawki podatku w wysokości 0%, wynikających z § 6 ust. 1 pkt 3 oraz pkt 7 rozporządzenia.
Tym samym Państwa stanowisko jest nieprawidłowe.
Na koniec, odnosząc się do przywołanej przez Państwa na potwierdzenie własnego stanowiska interpretacji indywidualnej, należy wskazać, że interpretacje indywidualne są wydawane w indywidualnych sprawach i nie wiążą w sprawach innych podatników, co jest zrozumiałe zważywszy na różnorodność i odmienność okoliczności faktycznych występujących w każdej z indywidualnych spraw podlegających rozstrzygnięciu. Ponadto wskazać należy, że interpretacja indywidulana nr 0114-KDIP1-2.4012.292.2020.1.RD nie dotyczy sytuacji, w której Wnioskodawca wykonuje świadczenia na rzecz organizacji międzynarodowych, tak jak ma to miejsce w sytuacji opisanej w Państwa wniosku.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywiste zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
