Interpretacja indywidualna z dnia 7 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.238.2025.1.MW
Podmiot niemający miejsca siedziby lub działalności w Polsce, nabywający paliwo lotnicze zwolnione z akcyzy bezpośrednio do zbiornika lotniczego, nie podlega obowiązkowi rejestracyjnemu w CRPA, zgodnie z art. 16 ust. 7a pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku akcyzowym jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Państwa wniosek z 25 sierpnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący obowiązku dokonania zgłoszenia rejestracyjnego z tytuły nabywanego na terytorium Polski paliwa lotniczego z zastosowaniem zwolnienia od akcyzy, wpłynął 11 września 2025 r. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
(…) (dalej jako: Wnioskodawca lub Spółka) posiada siedzibę w (…) i jest spółką prawa (...) posiadającą osobowość prawną.
Wnioskodawca podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w (…), jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od wartości dodanej w (…), jak również zarejestrowany jest na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych.
Wnioskodawca jest także zarejestrowanym podatnikiem podatku akcyzowego w (...).
Spółka nie ma miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski.
Wnioskodawca jest przewoźnikiem lotniczym zajmującym się komercyjnym świadczeniem usług lotniczych (przewozem osób). Świadczone przez Spółkę usługi wykonywane są m.in. na trasach (...) - Polska.
Po wykonaniu przelotu z terytorium (...) na terytorium Polski Wnioskodawca każdorazowo uzupełnia (tankuje) paliwo na lotnisku w Polsce. Uzupełniając paliwo na polskim lotnisku Spółka zawsze tankuje je bezpośrednio do zbiornika zamontowanego na stałe w samolocie.
Paliwem wykorzystywanym przez Wnioskodawcę dla celów świadczenia usług jest zawsze paliwo lotnicze (...) o kodzie CN 2710 12 70.
Dostawcą przedmiotowego paliwa jest każdorazowo podmiot pośredniczący w rozumieniu przepisów ustawy o podatku akcyzowym.
Pytanie
Czy w opisanym stanie faktycznym Wnioskodawca ma obowiązek dokonania zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku akcyzowego w przypadku nabywania na terytorium Polski paliwa lotniczego z zastosowaniem zwolnienia od akcyzy na podstawie art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy akcyzowej?
Państwa stanowisko w sprawie
W opisanym stanie faktycznym Wnioskodawca nie ma obowiązku dokonania zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku akcyzowego w przypadku nabywania na terytorium Polski paliwa lotniczego z zastosowaniem zwolnienia od akcyzy na podstawie art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy akcyzowej.
Uzasadnienie:
Co do zasady, podmioty wykonujące czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie są obowiązane na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy akcyzowej do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego. Jednakże, przepisy ustawy akcyzowej przewidują również wyjątki od obowiązku rejestracji wskazane w art. 16 ust. 7a ustawy akcyzowej.
W świetle przywołanego wyżej przepisu art. 16 ust. 7a pkt 3, obowiązek dokonania zgłoszenia rejestracyjnego nie ma zastosowania do podmiotów zużywających, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 22 lit. b ustawy akcyzowej, odbierających wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie bezpośrednio do zbiornika na stałe zamontowanego na statku powietrznym.
Zgodnie z art. 2 pkt 22 lit. b ustawy akcyzowej pomiotem zużywającym jest niemający siedziby lub miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który odbiera nabyte wyroby energetyczne (stanowiące wyroby akcyzowe) objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, określone w art. 32 ust. 1 pkt 1, bezpośrednio do zbiornika na stałe zamontowanego na statku powietrznym.
Wśród wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie na podstawie art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy akcyzowej znajdują się m.in. wyroby akcyzowe używane do statków powietrznych jakim jest paliwo typu benzyny do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 12 70, w przypadkach, o których mowa w ust. 3, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w ust. 5 pkt 1, 2 i 2a oraz w ust. 6, 12 i 13 ustawy akcyzowej.
Do przypadków, o których mowa w przywołanym wyżej art. 32 ust. 3 należy, wskazane w pkt 3 tego ustępu, dostarczania wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w ust. 5 pkt 1, 2 i 2a oraz w ust. 6, 12 i 13, tj.:
- objęcie wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym zabezpieczeniem złożonym w trybie stosowanym przy zabezpieczeniu należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego, złożonym przez, odpowiednio: podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący lub zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w wysokości zobowiązania podatkowego mogącego powstać w przypadku użycia tych wyrobów niezgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy lub naruszenia warunków zwolnienia - do czasu potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych przez, odpowiednio: podmiot zużywający lub podmiot pośredniczący; warunek ten nie dotyczy sytuacji (ust. 5 pkt 1);
- przemieszczanie wyrobów akcyzowych na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD oraz zakończenie przemieszczania w sposób, o którym mowa w art. 46b ust. 2, oraz w terminie, o którym mowa w art. 46b ust. 3 (art. 5 ust 2);
- w przypadku przemieszczeń, o których mowa w art. 46na ust. 1, 2, 5 i 7 - sporządzenie i przesłanie do Systemu projektu e-DD w terminach określonych w tych przepisach oraz uzyskanie z Systemu e-DD z nadanym numerem referencyjnym, sprawdzonego pod względem kompletności i prawidłowości danych zawartych w tym dokumencie, zgodnie z art. 46na ust. 8 (ust. 5 pkt 2a);
- dokonanie przez podmiot odbierający, podlegający obowiązkowi rejestracji, zgłoszenia rejestracyjnego na podstawie art. 16 ust. 1 (ust. 6);
- podmiot zużywający będący osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej nabywającą wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie jest obowiązany do okazania dostarczającemu dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość, w celu potwierdzenia jego tożsamości (ust. 12);
- podmiot, który dostarcza wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie podmiotowi zużywającemu, o którym mowa w ust. 12, jest obowiązany odmówić wydania tych wyrobów w przypadku, gdy podmiot zużywający odmawia okazania dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość lub gdy dane podane przez podmiot zużywający do e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD nie zgadzają się z danymi wynikającymi z dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość (ust. 13).
Wnioskodawca pragnie w tym miejscu wskazać, iż zgodnie z jego wiedzą warunki zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie, o których mowa w art. 32 ust. 5 pkt 1, 2 i 2a ustawy akcyzowej są spełnione, a dostawcą tych wyrobów jest każdorazowo podmiot uprawnionym do dokonywania dostawy z zastosowaniem zwolnienia z podatku akcyzowego (podmiot pośredniczący).
Natomiast warunki określone w art. 32 ust. 6, 12 i 13 nie mają zastosowania w przypadku Wnioskodawcy, gdyż Spółka nie jest:
-podmiotem odbierającym w rozumieniu art. 2 pkt 32 ustawy akcyzowej (ust. 6);
-osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej (ust. 12 i 13).
Mając powyższe na uwadze, w świetle przestawionego stanu faktycznego oraz przepisu art. 16 ust. 7a pkt 3 ustawy akcyzowej, Wnioskodawca nie ma obowiązku rejestracji dla celów podatku akcyzowego w Polsce.
Podsumowując, w opisanym stanie faktycznym Wnioskodawca nie ma obowiązku dokonania zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku akcyzowego w przypadku nabywania na terytorium Polski paliwa lotniczego z zastosowaniem zwolnienia od akcyzy na podstawie art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy akcyzowej.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, dotyczące braku obowiązku dokonania rejestracji w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2025 r., poz. 126, ze zm.; dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o podatku akcyzowym”):
Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.
Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych, wyroby nowatorskie, urządzenia do waporyzacji, zestawy części do urządzeń do waporyzacji, saszetki nikotynowe i inne wyroby nikotynowe, wymienione w załączniku nr 1 do ustawy.
W myśl art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy:
Do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715.
Pod pozycją 27 załącznika nr 1 do ustawy, pod kodem CN 2710, zostały wymienione oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe.
Jak stanowi art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy:
Przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 5a ustawy:
Centralny Rejestr Podmiotów Akcyzowych to rejestr podmiotów, o których mowa w art. 16 ust. 1 i 1a.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 22 lit. b ustawy:
Przez podmiot zużywający należy rozumieć podmiot niemający miejsca zamieszkania, siedziby lub miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który odbiera nabyte wyroby energetyczne objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, określone w:
-art. 32 ust. 1 pkt 1 i 2, bezpośrednio do zbiornika na stałe zamontowanego na statku powietrznym lub jednostce pływającej,
-art. 32 ust. 1 pkt 3;
Jak stanowi art. 2 ust. 1 pkt 23 ustawy:
Podmiot pośredniczący to podmiot mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie działalności polegającej na dostarczaniu wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego, a w przypadku wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 32 ust. 1, pochodzących również bezpośrednio z importu.
Jak stanowi art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy:
Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy.
Jak stanowi art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie następujące wyroby akcyzowe używane do statków powietrznych: benzyny lotnicze o kodzie CN 2710 12 31, paliwo typu benzyny do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 12 70 oraz paliwo do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 19 21, oleje smarowe do silników lotniczych oraz preparaty smarowe do silników lotniczych - w przypadkach, o których mowa w ust. 3, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w ust. 5 pkt 1, 2 i 2a oraz w ust. 6, 12 i 13.
Stosownie do art. 32 ust. 2 ustawy:
Zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, nie stosuje się w przypadku prywatnych rejsów i prywatnych lotów o charakterze rekreacyjnym, za które uważa się użycie statku lub statku powietrznego przez jego właściciela lub inną osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną niemającą osobowości prawnej, które korzystają z niego na podstawie umowy najmu lub umowy o podobnym charakterze, w celach innych niż gospodarcze, w szczególności innych niż przewóz pasażerów lub towarów albo świadczenie usług za wynagrodzeniem lub usług na rzecz organów publicznych.
Zgodnie z art. 32 ust. 3 pkt 3 ustawy:
Zwolnienie od akcyzy wyrobów, o których mowa w ust. 1, stosuje się wyłącznie w przypadku ich dostarczenia od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego.
Zgodnie z art. 32 ust. 6 ustawy:
Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1-3 i 5-7, jest dokonanie przez podmiot odbierający, podlegający obowiązkowi rejestracji, zgłoszenia rejestracyjnego na podstawie art. 16 ust. 1.
Jak stanowi art. 16 ust. 1 ustawy:
Zgłoszenia rejestracyjnego jest obowiązany dokonać:
1)podmiot prowadzący działalność gospodarczą zamierzający:
a)wykonywać czynności podlegające opodatkowaniu akcyzą - przed dniem wykonania pierwszej takiej czynności,
b)wykonywać czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie - przed dniem wykonania pierwszej czynności z wykorzystaniem tych wyrobów,
c)wykonywać czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie - przed dniem wykonania pierwszej czynności z wykorzystaniem tych wyrobów,
d)dokonywać nabycia wewnątrzwspólnotowego alkoholu etylowego całkowicie skażonego środkiem skażającym dopuszczonym we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej lub dodatkowymi środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie Unii Europejskiej, w którym skażenie następuje, na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego - przed dniem dokonania pierwszego nabycia wewnątrzwspólnotowego tego alkoholu;
2)podmiot zużywający nieprowadzący działalności gospodarczej, niebędący osobą fizyczną, zamierzający zużywać wyroby akcyzowe, o których mowa w art. 32 ust. 1 pkt 1-3 - przed dniem pierwszego nabycia tych wyrobów;
3)podmiot, który w ramach prowadzonej działalności gospodarczej prowadzi miejsce niszczenia wyrobów akcyzowych spełniające warunki niszczenia wyrobów na podstawie przepisów odrębnych, do którego są wysyłane poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, w przypadku, o którym mowa w art. 32 ust. 4 pkt 1a - przed dniem wykonania pierwszej czynności w ramach niszczenia wyrobów akcyzowych;
4)podmiot, który zamierza prowadzić działalność gospodarczą jako:
a)pośredniczący podmiot węglowy,
b)pośredniczący podmiot gazowy
- przed dniem rozpoczęcia tej działalności;
5)podmiot, który został wyznaczony jako podmiot reprezentujący, o którym mowa w:
a)art. 13 ust. 5 - przed dniem dokonania pierwszego nabycia wewnątrzwspólnotowego przez odpowiednio nabywcę końcowego lub finalnego nabywcę gazowego,
b)art. 13 ust. 5a - przed dniem rozpoczęcia działalności jako podmiot reprezentujący;
6)wysyłający podmiot zagraniczny, jeżeli nie wyznaczył przedstawiciela podatkowego - przed dniem dokonania pierwszej wysyłki wyrobów akcyzowych.
W myśl art. 16 ust. 7a pkt 3 ustawy:
Obowiązek dokonania zgłoszenia rejestracyjnego nie ma zastosowania do podmiotów zużywających, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 22 lit. b.
Państwa wątpliwości dotyczą kwestii ustalenia czy Spółka ma obowiązek dokonania zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku akcyzowego w przypadku nabywania na terytorium Polski paliwa lotniczego z zastosowaniem zwolnienia od akcyzy na podstawie art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy akcyzowej.
Odnosząc się do tych wątpliwości wyjaśnić należy, że obowiązek rejestracji w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych (CRPA) dotyczy co do zasady podmiotów wymienionych w art. 16 ust. 1 i 1a ustawy. Wśród tych podmiotów ustawodawca wymienił m.in. podmioty prowadzące działalność gospodarczą zamierzające wykonywać czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie - przed dniem wykonania pierwszej czynności z wykorzystaniem tych wyrobów (art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy).
Niemniej ustawodawca przewidział również wyłączenia z tego obowiązku. Jednym z nich jest wyłącznie o którym mowa w art. 16 ust. 7a pkt 3 ustawy, w świetle którego obowiązek dokonania zgłoszenia rejestracyjnego nie ma zastosowania do podmiotów zużywających, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 22 lit. b ustawy, tj. niemających miejsca zamieszkania, siedziby lub miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, które odbierają nabyte wyroby energetyczne objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, określone w art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy, bezpośrednio do zbiornika na stałe zamontowanego na statku powietrznym.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Spółka posiada siedzibę w (...) i nie ma miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski.
Wnioskodawca jest przewoźnikiem lotniczym zajmującym się komercyjnym świadczeniem usług lotniczych (przewozem osób). Świadczone przez Spółkę usługi wykonywane są m.in. na trasach (...) - Polska. Po wykonaniu przelotu z terytorium (...) na terytorium Polski Wnioskodawca każdorazowo uzupełnia (tankuje) paliwo na lotnisku w Polsce, bezpośrednio do zbiornika zamontowanego na stałe w samolocie. Dostawcą paliwa o kodzie CN 2710 12 70 jest każdorazowo podmiot pośredniczący.
Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że w przedstawionym we wniosku stanie faktycznym znajdzie zastosowanie wyłączenie, o którym mowa w art. 16 ust. 7a pkt 3 ustawy. Tym samym Spółka jako podmiot zużywający, który nie ma miejsca siedziby i miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, odbierając nabyte wyroby energetyczne (paliwo o kodzie CN 2710 12 70) objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, określone w art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy, bezpośrednio do zbiornika na stałe zamontowanego na statku powietrznym, nie ma obowiązku dokonania wcześniejszej rejestracji w CRPA.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Zastrzec należy, że przedstawiona w interpretacji ocena prawa dotyczy wyłączę obowiązku rejestracji w CRPA w przedstawionych we wniosku okolicznościach stanu faktycznego i wiążącego Organ sformułowanego pytania, którego elementem był fakt stosowania zwolnienia.
Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowani ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935, ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
