Interpretacja indywidualna z dnia 7 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.405.2025.1.AG
Śrutownica, pomimo ścisłej integracji z Centrum CNC, stanowi odrębne i samodzielne urządzenie, wobec czego nie może być uznana za maszynę peryferyjną do robota przemysłowego zgodnie z art. 38eb ust. 4 ustawy o CIT, co wyklucza ją z ulgi na robotyzację.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
9 września 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 3 września 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy opisana we wniosku Śrutownica, spełnia definicję maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związanych zawartą w treści art. 38eb ust. 4 ustawy o CIT oraz czy wydatki na ten cel poniesione Spółka będzie mogła rozliczyć w ramach ulgi o której mowa w art. 38eb ustawy o CIT (tzw. ulga na robotyzację).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
(A) Sp. z o.o. (dalej: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) jest częścią międzynarodowej grupy (…) – (…) w Europie, posiadającego wieloletnie doświadczenie w branży (…). Spółka prowadzi działalność na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, koncentrując się na dystrybucji, sprzedaży oraz obróbce elementów (...) w sposób dostosowany do indywidualnych wymagań odbiorców. Przedmiot przeważającej działalności gospodarczej jest skupiony przede wszystkim wokół kodu (…), jednakże Spółka prowadzi także działalność polegającą na wykonywaniu czynności objętych kodami (...).
Wnioskodawca posiada magazyny stanowiące centra dystrybucyjne zlokalizowane m.in. w (…), w których poza działalnością handlową w zakresie (…), realizowane są także procesy technologiczne związane z obróbką stali. Pierwotnie działalność Spółki ograniczała się do sprzedaży gotowych wyrobów hutniczych, jednak z uwagi na zwiększające się oczekiwania klientów oraz rosnącą konkurencję na rynku stalowym, Spółka podjęła decyzję o rozszerzeniu swojej oferty o produkty dostosowane do indywidualnych potrzeb klienta.
Celem realizacji założonych celów Spółka podjęła decyzję o nabyciu i wdrożeniu zaawansowanych maszyn pozwalających na zapewnienie wysokiej jakości obróbki stali, zwiększenie efektywności operacyjnej oraz dostosowanie procesów produkcyjnych do nowoczesnych standardów przemysłowych. Dzięki wdrożeniu zaawansowanych maszyn Spółka jest w stanie wykonywać czynność przetwarzania różnych materiałów metalowych, obsługując zarówno niewielkie projekty, jak i duże zamówienia przemysłowe. W oparciu o przekazaną przez klienta dokumentację określającą zapotrzebowanie, w szczególności w postaci plików (...), pracownicy Spółki projektują procesy obróbki.
Efektem procesu działań pracowników są pliki wsadowe określające szczegółowe cechy jakie ma spełniać dany element stalowy. Pliki wsadowe generowane w systemach komputerowych jakimi są (…). W oparciu o plik wsadowy, maszyny automatycznie wykonują na właściwym materiale np. kształtownikach, profilach czy innych wyrobach stalowych, precyzyjne procesy obróbcze takie jak cięcie, wiercenie, gwintowanie, frezowanie czy znakowanie czego efektem są produkty w postaci m.in. gotowych elementów konstrukcji stalowych, elementów maszyn oraz komponentów przemysłowych (dalej: „Proces produkcyjny”). Z uwagi na zrealizowaną inwestycję Spółka planuje aby w procesie obróbki uczestniczyły również inne urządzenia, w szczególności śrutownica, która została zamontowana w centrum dystrybucyjnym w (…).
W ramach działań Spółki występują sytuacje, że wykonywane są partie próbne w szczególności dla nowych klientów. Na podstawie partii próbnej, klient lub jego dział jakości mogą ocenić jakość i dokładność wykonania produktów. W związku ze zrealizowaną inwestycją w centrum dystrybucyjnym położonym w (…) Spółka dysponuje wielozadaniowym centrum obróbczym CNC które zostało nabyte jako fabrycznie nowe w 2025 r. (dalej jako: „Centrum obróbcze CNC”).
Centrum obróbcze CNC jako zespół maszyn jest robotem przemysłowym, stacjonarnym. Spółka po nabyciu Centrum obróbczego CNC zamierza zaliczyć je do środków trwałych i dokonywać odpisów amortyzacyjnych według właściwych stawek amortyzacji przewidzianych przepisami prawa.
Skrót CNC pochodzi z języka angielskiego, a jego rozwinięcie to Computerized Numerical Control, czyli komputerowe sterowanie urządzeń numerycznych. Maszyny skonstruowane w tej technologii to nowoczesne obrabiarki o różnym zastosowaniu. Tego typu urządzenia mogą zostać zaprogramowane w ten sposób, że będą wykonywać dokładnie tę samą pracę przez długi czas w nieporównywalnie większym tempie i z większą precyzją niż przy pracy manualnej. Właśnie dlatego maszyny CNC są wykorzystywane w przemyśle, gdzie niezwykle ważna jest produkcja identycznych części i elementów.
Centrum obróbcze CNC jest maszyną w pełni zautomatyzowaną i programowalną. Centrum obróbcze pracuje w układzie 3 niezależnych osi i posiada 6 stopni swobody oraz wymienia dane w postaci cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi. Centrum obróbcze CNC pracuje w oparciu o zaawansowane sterowniki CNC, systemy diagnostyki oraz monitorowania. Centrum obróbcze CNC jest połączone z systemami teleinformatycznymi odpowiedzialnymi za wspomaganie procesu programowania, zarządzanie produkcją, monitorowanie oraz diagnozowanie. Centrum obróbcze CNC wraz z dostarczonymi systemami jest w pełni przygotowane do spełnienia standardów tzw. „Przemysłu 4.0”. Jak zostało już wskazane, Centrum obróbcze CNC wykonuje działania w oparciu o zaimportowane przez system sterowania pliki wsadowe generowane w odpowiednich systemach komputerowych.
Pliki wsadowe są wykorzystywane przez Centrum obróbcze CNC do bezpośredniego wykonania cyklów obróbki. W toku programowania, odpowiednio przeszkolone osoby wykorzystują następujące systemy:
(…) służący do
-Obróbki plików: (...);
-Generowania (...);
-Eksportu plików (...) do maszyny.
(…) służący do:
-Importu plików (...);
-Poprawy / weryfikacji plików;
-Konfiguracji plików przez (...);
-Tworzenia plików roboczych (...) i eksportu do systemu sterowania maszyną CNC.
(…) służący do:
-Importu plików(...);
-Weryfikacji poprawności procesów;
-Ustawiania narzędzi;
-Generowania kodu (...) dla obróbki.
Centrum obróbcze CNC w toku Procesu produkcyjnego podaje wszelkie informacje zwrotne dotyczące wykonanej pracy, takie jak: wykonana produkcja (ilość) czy czas wykonania poszczególnych operacji dla danego cyklu obróbczego. Centrum obróbcze CNC przekazuje także pełne informacje diagnostyczne pozwalające na monitorowanie płynności oraz wydajności Procesu produkcyjnego, dotyczące m.in.: alarmów czy przerw. Centrum obróbcze CNC jest monitorowane poprzez układy czujników mających na celu tworzyć jeden logiczny układ działania. Centrum obróbcze jest dodatkowo zintegrowane m.in. z automatycznymi piłami CNC do cięcia taśmami bimetalicznymi. Obydwa urządzenia dzięki zaawansowanym systemom sterowania CNC oraz oprogramowaniu mogą pracować razem jako jedno urządzenie. Obie maszyny mogą jednak także pracować samodzielnie.
Celem rozwinięcia swoich możliwości, Spółka zdecydowała o rozbudowie Centrum obróbczego CNC w (…) o dodatkową maszynę służącą do śrutowania (dalej jako: „Śrutownica”). Zadania realizowane przez Centrum obróbcze CNC zlokalizowane w (…) pozostają ściśle związane z zadaniami realizowanymi przez zakupioną w bieżącym roku – fabrycznie nową Śrutownicę. Śrutownica została zintegrowana, tj. sprzężona z logiką pracy Centrum obróbczego CNC i jest związana z nim funkcjonalnie. Śrutownica będzie realizowała zadania z zakresu obróbki strumieniowo-ściernej powierzchni (strumieniowe czyszczenie materiału) kształtowników w celu przygotowania ich do późniejszego etapu malowania.
Cały proces od podania materiału do Śrutownicy do wyjścia materiału ze Śrutownicy pozostaje w pełni zautomatyzowany. Śrutownica pozostając sprzężoną z logiką pracy maszyny CNC stanowi kolejny element w ramach stworzonego ciągu produkcyjnego. Dostarczenie materiału obrobionego przez Centrum obróbcze CNC do śrutownicy jest procesem automatycznym. Maszyna CNC po wskazaniu w programie miejsca rozładunku, automatycznie przekazuje każdy materiał przeznaczony do śrutowania poprzez manipulatory/stoły przesuwne do strefy odbioru materiału. Przekazany materiał jest następnie odbierany przez Śrutownicę.
Śrutownica posiada swoje odrębne sterowanie realizowane za pośrednictwem pulpitu operatorskiego. Wskazany pulpit operatorski umożliwia pracownikowi wykonanie czynności niezbędnych do realizacji zadań, do których przeznaczona jest zakupiona przez Spółkę Śrutownica. Spółka dokona zaliczenia zakupionej w 2025 r. Śrutownicy do środków trwałych i będzie dokonywała odpisów amortyzacyjnych (według właściwych stawek amortyzacji), które będą przez Spółkę zaliczane do kosztów podatkowych.
Spółka zdecydowała, że na potrzeby KŚT Śrutownica będzie klasyfikowana następująco: Rodzaj: 484 Maszyny i aparaty do spawania, zgrzewania, natryskiwania oraz maszyny i aparaty do cięcia przy pomocy gazu. Śrutownica została określona w dokumencie zakupu jako (...).
Na tle opisanego stanu faktycznego Spółka nie ma wątpliwości co do tego, że w ramach prowadzonej działalności, w Spółce jest realizowany cykl produkcyjny z wykorzystaniem Centrum obróbczego CNC. Potwierdza to również stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej zawarte w interpretacji indywidualnej z 13 czerwca 2025 r. (0111-KDIB2-1.4010.159.2025.2.ED). W przywołanej interpretacji indywidualnej, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził także, że Centra obróbcze CNC wykorzystywane przez Spółkę, w tym Centrum obróbcze CNC spełniają definicję robota przemysłowego zawartą w treści art. 38eb ust. 3 ustawy o CIT.
Wątpliwości Spółki dotyczą tego czy zakupiona Śrutownica, w wyniku jej ścisłego powiązania z Centrum obróbczym CNC będzie mogła zostać uznana za maszynę do robotów przemysłowych funkcjonalnie związaną z Centrum obróbczym CNC, co pozwoliłoby na rozliczenie kosztów zakupionej Śrutownicy w ramach ulgi na robotyzację. W 2025 r. czyli w roku, w którym Śrutownica zostanie wprowadzona do środków trwałych, Spółka osiągnęła przychód z innych źródeł niż przychody z zysków kapitałowych.
Pytanie
Czy opisana w treści stanu faktycznego Śrutownica, spełnia definicję maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związanych zawartą w treści art. 38eb ust. 4 ustawy o CIT, które Spółka będzie mogła rozliczyć w ramach ulgi o której mowa w art. 38eb ustawy o CIT (tzw. ulga na robotyzację)?
Państwa stanowisko w sprawie
Państwa zdaniem, opisana w treści stanu faktycznego Śrutownica, spełnia definicję maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związanych zawartą w treści art. 38eb ust. 4 ustawy o CIT, które Spółka będzie mogła rozliczyć w ramach ulgi o której mowa w art. 38eb ustawy o CIT (tzw. ulga na robotyzację).
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy
Na podstawie art. 38eb ust. 1 ustawy CIT podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych może odliczyć od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18 ustawy CIT, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym na robotyzację, przy czym kwota odliczenia nie może przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.
Zgodnie z art. 38eb ust. 2 ustawy o CIT za koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację uznaje się:
1)koszty nabycia fabrycznie nowych:
a)robotów przemysłowych,
b)maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związanych,
c)maszyn, urządzeń oraz innych rzeczy, funkcjonalnie związanych z robotami przemysłowymi, służących zapewnieniu ergonomii oraz bezpieczeństwa pracy w odniesieniu do stanowisk pracy, gdzie zachodzi interakcja człowieka z robotem przemysłowym, w szczególności czujników, sterowników, przekaźników, zamków bezpieczeństwa, barier fizycznych (ogrodzenia, osłony) czy optoelektronicznych urządzeń ochronnych (kurtyny świetlne, skanery obszarowe).
d)maszyn, urządzeń lub systemów służących do zdalnego zarządzania, diagnozowania, monitorowania lub serwisowania robotów przemysłowych, w szczególności czujników i kamer,
e)urządzeń do interakcji pomiędzy człowiekiem a maszyną do robotów przemysłowych;
2)koszty nabycia wartości niematerialnych i prawnych niezbędnych do poprawnego uruchomienia i przyjęcia do używania robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1;
3)koszty nabycia usług szkoleniowych dotyczących robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w pkt 1 i 2;
4)opłaty, o których mowa w art. 17b ust. 1, ustalone w umowie leasingu, o którym mowa w art. 17f, dotyczącej robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1, jeżeli po upływie podstawowego okresu umowy leasingu finansujący przenosi na korzystającego własność tych środków trwałych.
Śrutownica została nabyta jako fabrycznie nowa, a koszty poniesione przez Spółkę na zakup Śrutownicy nie zostały jej zwrócone w jakiejkolwiek formie. Nie ulega zatem wątpliwości, że wymóg „nabycia” fabrycznie nowych maszyn i urządzeń został przez Wnioskodawcę spełniony.
Natomiast, zgodnie z art. 38eb ust. 3 ustawy CIT – przez robota przemysłowego rozumie się automatycznie sterowaną, programowalną, wielozadaniową i stacjonarną lub mobilną maszynę, o co najmniej 3 stopniach swobody, posiadającą właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych, która spełnia łącznie następujące warunki:
1)wymienia dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania;
2)jest połączona z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, w szczególności z systemami zarządzania produkcją planowania lub projektowania produktów;
3)jest monitorowana za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń;
4)jest zintegrowana z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika.
Zgodnie z art. 38eb ust. 4 ustawy CIT przez maszyny i urządzenia peryferyjne do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związane rozumie się w szczególności:
1)jednostki liniowe zwiększające swobodę ruchu;
2)pozycjonery jedno-i wieloosiowe;
3)tory jezdne;
4)słupowysięgniki;
5)obrotniki;
6)nastawniki;
7)stacje czyszczące;
8)stacje automatycznego ładowania;
9)stacje załadowcze lub odbiorcze;
10)złącza kolizyjne;
11)efektory końcowe do interakcji robota z otoczeniem służące do:
a)nakładania powłok, malowania, lakierowania, dozowania, klejenia, uszczelniania, spawania, cięcia, w tym cięcia laserowego, zaginania, gratowania, śrutowania, piaskowania, szlifowania, polerowania, czyszczenia, szczotkowania, drasowania, wykańczania powierzchni, murowania, odlewania ciśnieniowego, lutowania, zgrzewania, klinczowania. wiercenia, handlingu, w tym manipulacji, przenoszenia i montażu, ładowania i rozładowania, pakowania, gwożdżenia, paletyzacji i depaletyzacji, sortowania, mieszania, testowania, wykonywania pomiarów.
b)obsługi maszyn: frezarek, wtryskarek, giętarek, robodrilli, wiertarek, tokarek, wrzecion, zginarek i zawijarek, wycinarek, walcarek, przecinarek, szlifierek, wytaczarek, ciągarek, drukarek, pras, wyoblarek.
Za koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację, poza kosztami nabycia robotów przemysłowych uznaje się także koszty nabycia wymienionych powyżej maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związanych. Podkreślenia wymaga przy tym, że ustawodawca w przepisie art. 38eb ust. 4 wymienił jedynie przykładowe kategorie maszyn i urządzeń peryferyjnych, co potwierdza użycie w treści przepisu zwrotu „w szczególności”. Katalog maszyn i urządzeń peryferyjnych pozostaje więc katalogiem otwartym.
Do maszyn i urządzeń peryferyjnych związanych z robotami zgodnie z przywołanym wyżej w art. 38eb ust. 4 ustawy o CIT zaliczane są m.in. stacje czyszczące, czy efektory końcowe do interakcji robota z otoczeniem służące np. do cięcia, śrutowania, wiercenia, przenoszenia i obsługi maszyn takich jak frezarki, wiertarki, wycinarki, przecinarki. Przepis art. 38eb ust. 4 ustawy o CIT wymienia poszczególne rodzaje maszyn i urządzeń jednak wstęp do wyliczenia wskazuje, że takimi urządzeniami są „w szczególności” te wymienione w wyliczeniu. Nic nie stoi zatem na przeszkodzie by do maszyn i urządzeń peryferyjnych funkcjonalnie związanych z robotem przemysłowym zaliczyć także inne urządzenia jeżeli spełniają one następujące cechy:
-są maszynami/urządzeniami peryferyjnymi;
-są funkcjonalnie związane z robotem przemysłowym.
Należy pamiętać, że kategoria maszyn oraz urządzeń peryferyjnych, których zakup może zostać rozliczony w uldze na robotyzację obejmuje różne, nietożsame ze sobą kategorie narzędzi, których nadrzędną cechą pozostaje funkcjonalne związanie z robotem przemysłowym, w tym przypadku Centrum obróbczym CNC.
Jak wynika z treści uzasadnienia do projektu ustawy, która wprowadziła przepisy dotyczące ulgi na robotyzację „Zakup samego robota to część całkowitych kosztów wdrożenia, które obejmują także dobór osprzętu, stworzenie stanowiska pracy oraz instalację. Ramię robota w wersji podstawowej jest przystosowane do zamontowania na nim narzędzi – tzw. peryferiów. Najczęściej używanym osprzętem są różnego rodzaju chwytaki, ale może to być też osprzęt spawalniczy czy dysza malująca, w zależności do czego robot zostanie zastosowany. W skład stanowiska zrobotyzowanego, oprócz samego ramienia robota, mogą wchodzić pozycjonery (pozwalające na ustawienie części, którą będzie obrabiał robot w odpowiednim miejscu i pod odpowiednim kątem), dodatkowe maszyny (szlifierki, tokarki oraz inne maszyny CNC), a nawet tory do poruszania się robota (jeżeli elementy, nad którymi pracuje robot, są większe niż zasięg jego ramienia).”. Ustawodawca w ramach wykładni autentycznej sam dostrzega, że możliwość indywidualizacji parametrów danego robota pozostaje bardzo szeroka i zależy ona bezpośrednio od specyfiki działalności prowadzonej przez dane przedsiębiorstwo. Stąd też ustawodawca wprost wskazał, że w skład stanowiska zrobotyzowanego mogą wchodzić również dodatkowe maszyny.
Za taką dodatkową maszynę, można uznać omawianą w treści niniejszego wniosku Śrutownicę. Spółka podkreśla, że Śrutownica pozostaje związana funkcjonalnie z Centrum obróbczym CNC umiejscowionym w (…) tworząc z nim jedną funkcjonalną całość – w taki sposób, że każdy z wymienionych elementów wykonuje pewną określoną czynność w ramach realizowanego cyklu produkcyjnym danego wyrobu. Potwierdza to przedstawiony stan faktyczny, a w szczególności okoliczność, iż Centrum obróbcze CNC pozostaje tak przystosowane do pracy, aby móc w sposób zautomatyzowany przekazywać surowiec do dalszej obróbki realizowanej bezpośrednio przez Śrutownicę. Spółka wskazuje, iż w jej ocenie Śrutownica opisana w treści stanu faktycznego także należy do maszyn jakie można uznać za funkcjonalnie powiązane z robotem przemysłowym, tj. Centrum obróbczym CNC.
Potencjalnie możliwe jest zakwalifikowanie Śrutownicy np. jako stacji czyszczącej wymienionej wprost w art. 38eb ust. 4 pkt 7 ustawy o CIT. Zgodnie z definicja ze słownika języka polskiego, „Śrutownica” to „maszyna do oczyszczania powierzchni przedmiotów metalowych strumieniem śrutu” (dostęp 9.07.2025 r.: https://sjp.pwn.pl/slowniki/%C5%9śrutownica.html), i de facto taką funkcję pełni także Śrutownica używana przez Spółkę, tj. służy do oczyszczania powierzchni metalu. Nawet jeżeli uznać, że Śrutownica taką stacją nie jest to i tak nie można zapominać że wspomniany katalog z ww. przepisu jest katalogiem otwartym. Śrutownicy nie można odmówić przymiotu „maszyny” czy też „urządzenia”, a także funkcjonalnego powiązania z Centrum obróbczym CNC.
Jak zostało wskazane w treści stanu faktycznego Śrutownica będzie zintegrowana tj. sprzężona z logiką pracy Centrum obróbczego CNC i będzie związana z nim funkcjonalnie. Śrutownica jako dodatkowe urządzenie do strumieniowej obróbki powierzchni będzie stanowiła element procesu technologicznego (produkcyjnego) występującego w Spółce.
W konsekwencji w ocenie Spółki opisana w treści stanu faktycznego Śrutownica, spełnia definicję maszyny funkcjonalnie związanej z robotem przemysłowym jakim jest Centrum obróbcze CNC zgodnie z treścią art. 38eb ust. 4 ustawy o CIT, którą Spółka będzie mogła rozliczyć w ramach ulgi, o której mowa w art. 38eb ustawy o CIT (tzw. ulga na robotyzację).
Podobna sytuacja przedstawiona została w jednej z interpretacji indywidualnych wydanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej: „Ponadto wskazane we wniosku urządzenia związane z ww. Robotami, tj. wywrotnica do dzież z ciastem, dzielarka do ciasta, zaokrąglarka stożkowa, komora fermentacji wstępnej, stacje formowania (wydłużająca i/lub zaokrąglająca), sekcja transportowa, system taśmociągów, podajnik taśmowy, które przypisaliście Państwo do konkretnych kategorii maszyn i urządzenia, wskazanych w art. 38eb ust. 4 ustawy o CIT, stanowią maszyny i urządzenia peryferyjne do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związanych, o których mowa w powyższym przepisie. Jak bowiem wynika z opisu sprawy, ww. urządzenia stanowią zintegrowane urządzenia poszczególnych Robotów, niezbędne do ich prawidłowego funkcjonowania. Jednocześnie zachodzi funkcjonalny związek pomiędzy działaniem Robotów a ww. urządzeniami. Za prawidłowe należy zatem uznać Państwa stanowisko, zgodnie z którym opisane we wniosku Roboty i urządzenia spełniają przesłanki aby uznać je za roboty przemysłowe oraz urządzenia wymienione w art. 38eb ust. 2 pkt 1 lit. a-e ustawy o CIT (część pytania oznaczonego nr 1).” – Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 23 listopada 2023 r., 0111-KDIB2-1.4010.388.2023.2.AR).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105 z późn. zm., dalej: Ustawa nowelizująca), która weszła w życie 1 stycznia 2022 r., wprowadzono przepisy mające zdynamizować rozwój gospodarczy kraju poprzez system ulg podatkowych. Należy do nich m.in. tzw. „ulga na robotyzację” mająca na celu zachęcenie polskich przedsiębiorstw do unowocześnienia procesów produkcyjnych, promocji rozwoju robotyzacji przemysłowej i wsparcie transformacji cyfrowej.
Regulacje dotyczącą tej ulgi zawiera dodany do ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 278 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”) art. 38eb, który w ust. 1 stanowi, że:
Podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych może odliczyć od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym na robotyzację, przy czym kwota odliczenia nie może przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.
Zgodnie z art. 38eb ust. 2 ww. ustawy:
Za koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację uznaje się:
1)koszty nabycia fabrycznie nowych:
a)robotów przemysłowych,
b)maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związanych,
c)maszyn, urządzeń oraz innych rzeczy, funkcjonalnie związanych z robotami przemysłowymi, służących zapewnieniu ergonomii oraz bezpieczeństwa pracy w odniesieniu do stanowisk pracy, gdzie zachodzi interakcja człowieka z robotem przemysłowym, w szczególności czujników, sterowników, przekaźników, zamków bezpieczeństwa, barier fizycznych (ogrodzenia, osłony) czy optoelektronicznych urządzeń ochronnych (kurtyny świetlne, skanery obszarowe),
d)maszyn, urządzeń lub systemów służących do zdalnego zarządzania, diagnozowania, monitorowania lub serwisowania robotów przemysłowych, w szczególności czujników i kamer,
e)urządzeń do interakcji pomiędzy człowiekiem a maszyną do robotów przemysłowych;
2)koszty nabycia wartości niematerialnych i prawnych niezbędnych do poprawnego uruchomienia i przyjęcia do używania robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1;
3)koszty nabycia usług szkoleniowych dotyczących robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w pkt 1 i 2;
4)opłaty, o których mowa w art. 17b ust. 1, ustalone w umowie leasingu, o którym mowa w art. 17f, dotyczącej robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1, jeżeli po upływie podstawowego okresu umowy leasingu finansujący przenosi na korzystającego własność tych środków trwałych.
W świetle art. 38eb ust. 3 ustawy o CIT:
Przez robota przemysłowego rozumie się automatycznie sterowaną, programowalną, wielozadaniową i stacjonarną lub mobilną maszynę, o co najmniej 3 stopniach swobody, posiadającą właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych, która spełnia łącznie następujące warunki:
1)wymienia dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania;
2)jest połączona z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów;
3)jest monitorowana za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń;
4)jest zintegrowana z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika.
Stosownie do art. 38eb ust. 4 ustawy o CIT:
Przez maszyny i urządzenia peryferyjne do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związane rozumie się w szczególności:
1)jednostki liniowe zwiększające swobodę ruchu;
2)pozycjonery jedno- i wieloosiowe;
3)tory jezdne;
4)słupowysięgniki;
5)obrotniki;
6)nastawniki;
7)stacje czyszczące;
8)stacje automatycznego ładowania;
9)stacje załadowcze lub odbiorcze;
10)złącza kolizyjne;
11)efektory końcowe do interakcji robota z otoczeniem służące do:
a)nakładania powłok, malowania, lakierowania, dozowania, klejenia, uszczelniania, spawania, cięcia, w tym cięcia laserowego, zaginania, gratowania, śrutowania, piaskowania, szlifowania, polerowania, czyszczenia, szczotkowania, drasowania, wykańczania powierzchni, murowania, odlewania ciśnieniowego, lutowania, zgrzewania, klinczowania, wiercenia, handlingu, w tym manipulacji, przenoszenia i montażu, ładowania i rozładowania, pakowania, gwożdżenia, paletyzacji i depaletyzacji, sortowania, mieszania, testowania, wykonywania pomiarów,
b)obsługi maszyn: frezarek, wtryskarek, giętarek, robodrilli, wiertarek, tokarek, wrzecion, zginarek i zawijarek, wycinarek, walcarek, przecinarek, szlifierek, wytaczarek, ciągarek, drukarek, pras, wyoblarek.
Stosownie do art. 38eb ust. 5 ustawy o CIT:
Odliczenie, o którym mowa w ust. 1, ma zastosowanie do kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r., do końca roku podatkowego, który rozpoczął się w 2026 r.
Z opisu sprawy wynika m.in., że prowadzą Państwo działalność na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, koncentrując się na dystrybucji, sprzedaży oraz obróbce elementów stalowych w sposób dostosowany do indywidualnych wymagań odbiorców. Celem realizacji założonych celów podjęli Państwo decyzję o nabyciu i wdrożeniu zaawansowanych maszyn pozwalających na zapewnienie wysokiej jakości obróbki stali, zwiększenie efektywności operacyjnej oraz dostosowanie procesów produkcyjnych do nowoczesnych standardów przemysłowych. Zdecydowali Państwo o rozbudowie Centrum obróbczego CNC w (…) o dodatkową maszynę służącą do śrutowania.
Śrutownica będzie dodatkowym, automatycznym urządzeniem do strumieniowej obróbki powierzchni – stanowi kolejny element w ramach stworzonego ciągu produkcyjnego. Śrutownica została zintegrowana, tj. sprzężona z logiką pracy Centrum obróbczego CNC i jest związana z nim funkcjonalnie. Maszyna CNC po wskazaniu w programie miejsca rozładunku, automatycznie przekazuje każdy materiał przeznaczony do śrutowania poprzez manipulatory/stoły przesuwne do strefy odbioru materiału. Przekazany materiał jest następnie odbierany przez Śrutownicę.
Śrutownica posiada swoje odrębne sterowanie realizowane za pośrednictwem pulpitu operatorskiego. Wskazany pulpit operatorski umożliwia pracownikowi wykonanie czynności niezbędnych do realizacji zadań, do których jest przeznaczona. Cały proces od podania materiału do Śrutownicy do wyjścia materiału ze Śrutownicy pozostaje w pełni zautomatyzowany.
Śrutownica została nabyta jako fabrycznie nowa maszyna, dokonają Państwo jej zaliczenia do środków trwałych i będą dokonywali odpisów amortyzacyjnych według właściwych stawek amortyzacji przewidzianych przepisami prawa.
Państwa wątpliwość dotyczy kwestii ustalenia, czy Śrutownica, spełnia definicję maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związanych zawartą w treści art. 38eb ust. 4 ustawy o CIT, które będą mogli Państwo rozliczyć w ramach ulgi o której mowa w art. 38eb ustawy o CIT (tzw. ulgi na robotyzację).
Biorąc pod uwagę przywołane na wstępie przepisy ustawy o CIT oraz opis stanu faktycznego, należy stwierdzić, iż wskazana we wniosku Śrutownica nie jest maszyną czy urządzeniem peryferyjnym do robotów przemysłowych o którym mowa w art. 38eb ust. 2 pkt 1 lit. b ustawy o CIT. Jak bowiem wynika z opisu sprawy:
1)śrutownica będzie dodatkowym, automatycznym urządzeniem do strumieniowej obróbki powierzchni;
2)śrutownica jest sprzężona z logiką pracy CNC i stanowi kolejny element w ramach stworzonego ciągu produkcji;
3)śrutownica posiada swoje odrębne sterowanie realizowane za pośrednictwem pulpitu operatorskiego, który umożliwia pracownikowi wykonanie czynności niezbędnych do realizacji zadań, do których jest przeznaczona.
W świetle przedstawionego przez Państwa opisu sprawy, stwierdzić zatem należy, że śrutownica jest dodatkowym urządzeniem wykorzystywanym w Państwa cyklu produkcyjnym, jedynie sprzężonym „z logiką” pracy maszyny CNC (będącej robotem). Śrutownica stanowi odrębne od robota i samodzielne urządzenie, zdolne do funkcjonowania niezależnie od robota (posiada własne sterowanie, umożliwiające realizację zadań do których została zakupiona). Tym samym nie sposób uznać śrutownicy za maszynę czy urządzenie peryferyjne do robota.
Śrutownica nie spełnia zatem definicji zawartej w przepisie art. 38eb ust. 4, a tym samym nie są Państwo uprawnieniu do rozliczenia jej zakupu w ramach ulgi na robotyzację.
W związku z powyższym, Państwa stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Odnosząc się do powołanej we wniosku interpretacji indywidualnej wskazać należy, iż interpretacje indywidualne dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw podatników, osadzonych w określonym stanie faktycznym lub zdarzeniu przyszłym i tylko w tych sprawach rozstrzygnięcia w każdej z nich zawarte są wiążące.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
