Interpretacja indywidualna z dnia 14 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.480.2025.1.END
Wynajem nieruchomości przez fundację rodzinną podmiotom powiązanym, wykorzystywanym na cele działalności gospodarczej, nie podlega zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych, a uzyskane z tego tytułu przychody są opodatkowane na zasadach ogólnych. Fundacja może pomniejszać podatek od świadczeń o kwotę zapłaconego podatku z wynajmu, o ile nie doszło do jego przedawnienia.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
22 września 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 12 września 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Fundacja rodzinna X (dalej: „Wnioskodawca” bądź „Fundacja”) działa od (…) r. na podstawie ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 326 z późn. zm., dalej: „u.f.r.” lub „ustawa z dnia 26 stycznia 2023 r.”)., pod adresem (…).
Wnioskodawca ma nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 z póżn. zm., dalej: „ustawa o CIT”). Fundacja nie posiada relacji handlowych z krajami stosującymi szkodliwą konkurencję podatkową w rozumieniu przepisów o cenach transferowych.
Spadkobiercy Fundatora Fundacji zamierzają dokonać darowizny do majątku Fundacji nieruchomości gruntowych, w tym takich na których posadowione są m.in. (…) (dalej: „Nieruchomości” lub „Mienie”), które to Fundacja będzie wynajmować, tzn. odda najemcom. Mienie w ramach umowy dzierżawy/najmu długoterminowego do używania w zamian za co najemca zobowiąże się uiszczać do Fundacji umówiony czynsz, który będzie stanowić dla Fundacji dochód/przychód (dalej: „wynajem”).
Nieruchomości będą wynajmowane podmiotom powiązanym w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. Nieruchomości będą wykorzystywane przez najemców do prowadzenia przez nich działalności gospodarczej. Zatem Nieruchomości będą służyły prowadzeniu działalności przez beneficjenta, fundatora lub podmiot powiązany w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 z Fundacją. Czynsz najmu zostanie ustalony na zasadach rynkowych.
Ponadto Wnioskodawca wskazuje, że Fundacja realizując swoje cele statutowe przekazuje lub stawia do dyspozycji beneficjentów świadczenia, o których mowa w art. 2 ust. 2 u.f.r. Świadczenia te są opodatkowane podatkiem dochodowym od osób prawnych zgodnie z art. 24q ust. 1 pkt 1 Ustawy CIT („Podatek od Świadczeń”). Wnioskodawca wnosi o ustalenie skutków podatkowych wynajmu w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.
Pytania
1)Czy dochód z planowanego Wynajmu na rzecz podmiotów powiązanych w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT Nieruchomości Fundacja powinna opodatkować na zasadach określonych w art. 19 ust. 1 pkt 1 Ustawy o CIT, w konsekwencji według 19% stawki podatku?
2)Czy po zakończeniu roku podatkowego, w którym Wnioskodawca osiągnie dochody z Wynajmu Mienia, ale już po złożeniu zeznania CIT-8 za ten zakończony rok podatkowy, Wnioskodawca będzie mógł pomniejszyć Podatek od Świadczeń o podatek zapłacony od dochodu z Wynajmu Nieruchomości wynikający z tego zeznania CIT-8 - w części, w jakiej ten podatek z tego zeznania CIT-8 (w tym zaliczki na ten podatek) nie pomniejszył jeszcze Podatku od Świadczeń?
3)Czy Fundacja może pomniejszyć Podatek od Świadczeń o równowartość podatku określonego w pytaniu nr 2, który jeszcze nie pomniejszył Podatku od Świadczeń - najpóźniej w ramach rozliczenia Podatku od Świadczeń za miesiąc kalendarzowy, w odniesieniu do którego termin płatności upływa w miesiącu z końcem którego upłynie termin przedawnienia zobowiązania podatkowego obejmującego zapłacony podatek od Dochodów z Najmu Lokalu?
4)Czy Fundacja będzie korzystać ze zwolnienia podatkowego określonego w art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy o CIT w odniesieniu do darowizny nieruchomości dokonanej przez Spadkobierców Fundatora?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad 1.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT, dochody fundacji rodzinnych korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych, z tym zastrzeżeniem, że zwolnienie to nie ma zastosowania w przypadkach wskazanych w art. 6 ust. 6-9 ustawy o CIT.
Stosownie do ww. art. 6 ust. 6 ustawy o CIT zwolnienie nie ma zastosowania do:
1)podatku, o którym mowa w art. 24b ustawy o CIT (podatek od przychodów z budynków) oraz
2)art. 24q ustawy o CIT (podatek dochodowy od świadczeń głównie na rzecz beneficjenta w tym z tytułu ukrytych zysków).
Zgodnie z treścią art. 24q ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r, podatek dochodowy od przekazanego lub postawionego do dyspozycji przez fundację rodzinną bezpośrednio lub pośrednio:
1)świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o Fundacji rodzinnej,
2)mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej,
3)świadczenia w postaci ukrytych zysków
- wynosi 15% podstawy opodatkowania.
W art. 2 ust. 2 ufr, mowa jest o świadczeniu, przez które należy rozumieć składniki majątkowe, w tym środki pieniężne, rzeczy lub prawa, przeniesione na beneficjenta albo oddane beneficjentowi do korzystania przez fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji, zgodnie ze statutem i listą beneficjentów.
Przez ukryte zyski należy rozumieć różnego rodzaju świadczenia fundacji na rzecz beneficjentów, fundatorów lub podmiotów powiązanych z beneficjentem, fundatorem lub fundacją rodzinną. W ramach wynajmu, Fundacja nie będzie oddawała nieodpłatnie lub jedynie częściowo odpłatnie do używania Nieruchomość beneficjentowi lub podmiotowi powiązanemu z beneficjentem, fundatorem lub fundacją rodzinną.
W rezultacie, w opinii Wnioskodawcy, w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego nie może być mowy o świadczeniach, o których mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. także w postaci ukrytych zysków.
Zgodnie z art. 6 ust. 7 ustawy o CIT zwolnienie, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. nie ma także zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ufr.
W świetle art. 5 ustawy ust. 1 pkt 2 ufr, fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2023 r poz. 221 z późn zm.) tylko w zakresie m.in. najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie.
Zgodnie z art. 3 ww. ustawy z dnia 6 marca 2018 r - Prawo przedsiębiorców działalnością gospodarczą jest zorganizowana działalność zarobkowa wykonywana we własnym imieniu i w sposób ciągły.
Jak z powyższego wynika działalność polegająca na wynajmie nie może zostać uznana za działalność wykraczająca poza zakres określony w art. 5 ufr, a zatem wynajem będzie stanowił działalność gospodarczą, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 ufr, a zatem wyjątek z art. 6 ust. 7 ustawy o CIT nie znajdzie zastosowania do wynajmu.
Na podstawie art. 24r ust. 1 ustawy o CIT, w zakresie w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ufr stawka podatku, o którym mowa w art. 19, wynosi 25% podstawy opodatkowania.
Przedmiot działalności Fundacji, w zakresie wynajmu, nie będzie wykraczać poza zakres określony w art. 5 ustawy o FR, bowiem zdaniem Wnioskodawcy będzie to działalność, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r.
Wobec czego w omawianym przypadku stawka 25% do dochodu (przychodu) Fundacji z tytułu wynajmu lokalu na rzecz podmiotów powiązanych nie znajdzie zastosowania. Stosownie do art. 6 ust. 8 ustawy o CIT, zwolnienie, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT nie ma zastosowania do osiąganych przez fundację rodzinną przychodów z najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, której przedmiotem jest przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa lub składniki majątku służące prowadzeniu działalności przez beneficjenta, fundatora lub podmiot powiązany w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 z fundacją rodzinną, beneficjentem lub fundatorem, przy czym wielkość udziałów i praw, o których mowa w art. 11a ust. 2 pkt 1 wynosi co najmniej 5%.
Powyższy przepis będzie miał zastosowanie w opisywanej sytuacji, bowiem jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego wynajmowane podmiotom powiązanym mienie będzie służyć prowadzeniu ich działalność gospodarczej. W rezultacie wystąpi przesłanka negatywna wykluczająca zastosowanie w odniesieniu do Fundacji zwolnienia, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT.
Jednocześnie zdaniem Wnioskodawcy nie ma miejsca przekazanie lub postawienie do dyspozycji przez fundację rodzinną świadczenia w postać ukrytych zysków, o którym mowa w art. 24q ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT, ponieważ wynajmowanie podmiotom powiązanym przez fundację rodzinną nieruchomość w zamian za ustalony na zasadach rynkowych czynsz najmu, nie może stanowić darowizny lub innego nieodpłatnego lub częściowo odpłatnego świadczenia, innego niż świadczenia, o których mowa w art. 2 ust. 2 ufr (pkt 2). Ponadto fakt ustalenia ceny najmu wg reguł rynkowych uniemożliwia ustalenie ukrytego zysku jako różnicy między wartością rynkową transakcji określoną zgodnie z art. 11c a ustaloną ceną tej transakcji (pkt 4).
Tym samym, dochód (przychód) Fundacji z tytułu wynajmu Nieruchomości będzie zdaniem Wnioskodawcy opodatkowany na zasadach określonych w art. 19 ustawy o CIT, tj. 19% stawką podatku - gdyż zgodnie z ust. 1b przywołanego przepisu fundacja rodzinna nie może korzystać z niższej 9% stawki.
Ad 2.
Z przepisu art. 24q ust. 8 Ustawy CIT wynika, że pomniejszenie Podatku od Świadczeń o podatek dochodowy od Dochodów z najmu lokalu, nie może przekroczyć Podatku od Świadczeń.
Z przepisu art. 24q ust. 9 Ustawy CIT wynika z kolei ze przedmiotowego pomniejszenia dokonuje się, jeżeli zobowiązanie z tytułu podatku od dochodów z Wynajmu Nieruchomości nie uległo jeszcze przedawnieniu.
Wprowadzeniu przez ustawodawcę powołanych przepisów przyświecało założenie, zgodnie z którym po zakończeniu roku podatkowego, w którym Fundacja osiągała dochody z Wynajmu Mienia pozostanie kwota podatku odpowiadająca zaliczkom na podatek, która (dotąd) nie pomniejszyła Podatku od Świadczeń. Jednocześnie ustawodawca przewidział (w art. 24q ust. 9 Ustawy o CIT) maksymalny termin dokonania pomniejszenia.
Stwierdzić zatem należy, że po zakończeniu roku podatkowego, w którym Wnioskodawca osiągał dochody z Wynajmu Nieruchomości, kwotą podatku od dochodów z Wynajmu Mienia za zakończony rok podatkowy, o którą możliwe będzie pomniejszenie Podatku od Świadczeń, będzie - kwota stanowiąca podatek od dochodów z Wynajmu Mienia należnym za rok podatkowy (wynikającym ze złożonego przez Fundację zeznania CIT-8) - gdyby do pomniejszenia miało dojść już po złożeniu przez Fundację zeznania CIT-8.
Zatem, po zakończeniu roku podatkowego, w którym Fundacja osiągnie dochody z Wynajmu Mienia, może pomniejszyć Podatek od Świadczeń o podatek zapłacony od dochodów z Wynajmu Mienia.
Ad 3.
Zgodnie z art. 24q ust. 9 Ustawy CIT pomniejszenia, o którym mowa w art. 24q ust. 8 Ustawy CIT, dokonuje się jeżeli zobowiązanie z tytułu podatku obliczonego zgodnie z art. 19 Ustawy CIT nie uległo przedawnieniu. Stwierdzić zatem należy, że FR będzie mogła pomniejszyć Podatek od Świadczeń o podatek zapłacony od dochodów z Wynajmu Nieruchomości - w części w jakiej podatek od dochodów z Wynajmu Nieruchomości nie pomniejszył jeszcze Podatku od Świadczeń FR będzie to jednak mogła uczynić najpóźniej w rozliczeniu Podatku od Świadczeń za miesiąc kalendarzowy, w odniesieniu do którego termin płatności Podatku od Świadczeń upływał będzie w miesiącu z końcem którego upłynie termin przedawnienia zobowiązania podatkowego obejmującego zapłacony podatek od dochodów z Wynajmu Nieruchomości.
Ad 4.
W ocenie Wnioskodawcy, Fundacja będzie korzystać ze zwolnienia podatkowego określonego w art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy o CIT zarówno w odniesieniu do transakcji nabycia nieruchomości od Spadkobierców Fundatora.
Zgodnie z art. 1 ustawy, o fundacji rodzinnej:
Ustawa reguluje organizację i funkcjonowanie fundacji rodzinnej, w tym prawa i obowiązki fundatora i beneficjenta.
W myśl art. 4a pkt 36 Ustawy o CIT:
Ilekroć w ustawie jest mowa o fundacji rodzinnej oznacza to fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz.U. poz. 326 i 825).
Stosownie do art. 2 ust. 1 u.f.r.:
Fundacja rodzinna jest osobą prawną utworzoną w celu gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów. Fundator określa w statucie szczegółowy cel fundacji rodzinnej.
Zatem, fundacja rodzinna, jako osoba prawna podlega zasadom opodatkowania dochodów osób prawnych na mocy art. 1 ust. 1 Ustawy o CIT.
Z art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy o CIT wynika, że:
Zwalnia się od podatku fundację rodzinną.
Jednakże zgodnie z art. 6 ust. 6-7 Ustawy o CIT:
6. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do podatku, o którym mowa w art. 24b i art. 24q
7. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej.
W myśl art. 24q ust. 1 Ustawy o CIT:
Podatek dochodowy od przekazanego lub postawionego do dyspozycji przez fundację rodzinną bezpośrednio lub pośrednio:
1) świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, 2) mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej,
3) świadczenia w postaci ukrytych zysków - wynosi 15% podstawy opodatkowania.
W myśl art. 24r ust. 1 Ustawy o CIT:
W zakresie w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej stawka podatku, o którym mowa w art. 19, wynosi 25% podstawy opodatkowania.
Jak stanowi art. 5 ust. 1 pkt 1 u.f.r.:
Fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2023 r. poz. 221) tylko w zakresie zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia.
Zgodnie z art. 5 ust. 3 u.f.r.:
Przepis ust. 1 pkt 1 nie dotyczy praw wynikających z przystąpienia do podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 3, i uczestnictwa w tych podmiotach oraz składników mienia, o których mowa w ust. 1 pkt 4.
Zatem, fundacje rodzinne zostały, co do zasady, objęte podmiotowym zwolnieniem od podatku dochodowego od osób prawnych. Powyższe zwolnienie nie znajdzie jednak zastosowania do podatku dochodowego od przekazanych lub postawionych do dyspozycji przez fundację rodzinną bezpośrednio lub pośrednio: świadczeń dokonywanych przez fundację rodzinną na rzecz beneficjenta (w tym fundatora będącego jednocześnie beneficjentem) oraz mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej, a także świadczeń w postaci ukrytych zysków.
Ponadto powyższe zwolnienie nie znajdzie zastosowania do fundacji rodzinnych wykonujących działalność gospodarczą inną, niż działalność gospodarcza, której wykonywanie przez fundację rodzinną dopuszczają przepisy ustawy o fundacji rodzinnej.
Zatem biorąc pod uwagę powyższe, Fundacje rodzinne podlegają co do zasady zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy o CIT. Wyjątki od tej reguły zostały przewidziane w przepisach art. 6 ust. 6-9 Ustawy o CIT, jednak nie obejmują one zdarzeń polegających na otrzymaniu mienia w postaci nieruchomości przez fundację rodzinną, w tym w formie darowizny.
Tym samym, w wyniku otrzymania przez Fundację darowizny w postaci nieruchomości gruntowych, po stronie Fundacji nie powstanie przychód podatkowy.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie należy zaznaczyć, że pytania przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznaczają zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytań). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniami, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 326, dalej: „ufr”):
Fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2023 r. poz. 221) tylko w zakresie najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 278 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):
Zwalnia się od podatku fundację rodzinną.
Stosownie do art. 24r ust. 1 ustawy o CIT:
W zakresie w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej stawka podatku, o którym mowa w art. 19, wynosi 25% podstawy opodatkowania.
W myśl art. 6 ust. 8 ustawy o CIT:
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do osiąganych przez fundację rodzinną przychodów z najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, której przedmiotem jest przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa lub składniki majątku służące prowadzeniu działalności przez beneficjenta, fundatora lub podmiot powiązany w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 z fundacją rodzinną, beneficjentem lub fundatorem, przy czym wielkość udziałów i praw, o których mowa w art. 11a ust. 2 pkt 1, wynosi co najmniej 5%.
Jak wynika z powołanych powyżej przepisów, jednym z dozwolonych zakresów działalności gospodarczej fundacji rodzinnej jest wymieniony w art. 5 ust. 1 pkt 2 ufr najem, dzierżawa oraz udostępnianie mienia do korzystania na innej podstawie.
Ustawodawca dokonał jednak ograniczenia w korzystaniu ze zwolnienia w tym zakresie. W stosunku do osiąganych przez fundację rodzinną przychodów z najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, której przedmiotem jest przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa lub składniki majątku służące prowadzeniu działalności przez beneficjenta, fundatora lub podmiot powiązany w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 z fundacją rodzinną, beneficjentem lub fundatorem, przy czym wielkość udziałów i praw, o których mowa w art. 11a ust. 2 pkt 1, wynosi co najmniej 5%, co wynika z art. 6 ust. 8 ustawy o CIT.
W opisie zdarzenia przyszłego wskazali Państwo, że najemcami na rzecz których zostaną odpłatnie wynajęte Państwa Nieruchomości będą podmioty powiązane w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. Nieruchomości będą wykorzystywane przez najemców do prowadzenia przez nich działalności gospodarczej.
Zatem wyłączenie, o którym mowa w art. 6 ust. 8 ustawy o CIT, znajdzie zastosowanie w Państwa sprawie. Co oznacza, że przychody, które będą uzyskiwane przez Fundację z najmu Nieruchomości do podmiotów powiązanych, nie będą korzystały ze zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT.
W opisanych okolicznościach, należy zgodzić się z Państwem, że najmu Nieruchomości na rzecz podmiotów powiązanych nie można uznać za działalność wykraczającą poza dozwoloną działalność fundacji, o której mowa w art. 5 ust. 1 ufr. W konsekwencji nie znajdzie zastosowania stawka podatku w wysokości 25%. W związku z wyłączeniem na mocy art. 6 ust. 8 ustawy o CIT określonego w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT zwolnienia podmiotowego fundacji rodzinnej, właściwą stawką w podatku dochodowym od osób prawnych w związku ze świadczeniem odpłatnego wynajmu Nieruchomości do podmiotów powiązanych będzie 19% stawka podatku. Dochód z tego tytułu zakwalifikowany jako dochód z innych źródeł będzie więc podlegał opodatkowaniu na zasadach ogólnych 19% stawką podatku CIT – zgodnie z treścią art. 19 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT.
Jak wynika z art. 19 ust. 1 ustawy o CIT:
Podatek, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, wynosi:
1)19% podstawy opodatkowania;
2)9% podstawy opodatkowania od przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych – w przypadku podatników, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.
Stosownie do treści art. 19 ust. 1b ustawy o CIT:
Przepisu ust. 1 pkt 2 nie stosuje się do podatkowych grup kapitałowych oraz fundacji rodzinnych.
W związku z powyższym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.
Odnosząc się natomiast do kwestii możliwości pomniejszenia przez Fundację Rodzinną podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu świadczeń określonych w art. 2 ust. 2 ufr o podatek zapłacony od dochodu z wynajmu Nieruchomości do podmiotów powiązanych obliczonego zgodnie z art. 19 tej ustawy, przywołać należy regulujące je przepisy ustawy o CIT.
W myśl art. 2 ust. 2 ufr:
Przez świadczenie rozumie się składniki majątkowe, w tym środki pieniężne, rzeczy lub prawa, przeniesione na beneficjenta albo oddane beneficjentowi do korzystania przez fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji, zgodnie ze statutem i listą beneficjentów.
Stosownie do art. 24q ust. 1 ustawy o CIT:
Podatek dochodowy od przekazanego lub postawionego do dyspozycji przez fundację rodzinną bezpośrednio lub pośrednio:
1) świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej,
2) mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej,
3) świadczenia w postaci ukrytych zysków
‒ wynosi 15% podstawy opodatkowania
Na mocy art. 24q ust. 6 ustawy o CIT:
Podatek, o którym mowa w art. 24q ust. 1 pkt 1, podlega wpłacie na rachunek urzędu skarbowego w terminie do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym świadczenie lub mienie, o których mowa w ust. 1, zostały przekazane lub postawione do dyspozycji.
Zgodnie z art. 24q ust. 8 i 9 ustawy o CIT:
8. W przypadku określonym w art. 6 ust. 8 podatek, o którym mowa w ust. 1, może być pomniejszony o kwotę zapłaconego przez fundację rodzinną podatku obliczonego zgodnie z art. 19 w wysokości nie większej niż kwota należnego podatku, o którym mowa w ust. 1.
9. Pomniejszenia, o którym mowa w ust. 8, dokonuje się, jeżeli zobowiązanie z tytułu podatku obliczonego zgodnie z art. 19 nie uległo przedawnieniu.
Jak wskazano wcześniej w sytuacji świadczenia najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie podmiotom powiązanym do prowadzenia działalności, fundacja rodzinna będzie zobowiązana do opodatkowania dochodu z tego tytułu na zasadach ogólnych według stawki 19%.
Przywołany wyżej art. 24q ust. 8 ustawy o CIT wskazuje, że w takim przypadku fundacji rodzinnej będzie przysługiwało pomniejszenie podatku, o którym mowa w art. 24q ust. 1 ustawy o CIT o kwotę zapłaconego przez fundację rodzinną podatku zgodnie z art. 19 ustawy o CIT.
Zatem podatek z tytułu wynajmu Nieruchomości do podmiotów powiązanych, płacony w związku z zastosowaniem wyłączenia ze zwolnienia na podstawie art. 6 ust. 8 ustawy o CIT, będzie pomniejszał podatek, o którym mowa w art. 24q ust. 1 ustawy o CIT, tj. podatek od przekazanego lub postawionego do dyspozycji przez Fundację Rodzinną bezpośrednio lub pośrednio świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej.
W sytuacji zatem, w której złożą Państwo zeznanie podatkowe i nie dokonają Państwo odliczenia tego podatku od Podatku od Świadczeń, mogą Państwo skorzystać z odliczenia wskazanego w art. 24q ust. 8 ustawy o CIT.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2, zgodnie z którym po zakończeniu roku podatkowego, w którym Fundacja osiągnie dochody z wynajmu Nieruchomości, będzie mogła pomniejszyć Podatek od Świadczeń o podatek zapłacony od dochodów z tego wynajmu, w części, w jakiej ten podatek nie pomniejszył jeszcze Podatku od Świadczeń, jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 24q ust. 9 ustawy o CIT pomniejszenia, o którym mowa w ust. 8, dokonuje się, jeżeli zobowiązanie z tytułu podatku obliczonego zgodnie z art. 19 nie uległo przedawnieniu.
Będą zatem Państwo mogli pomniejszyć Podatek od Świadczeń o podatek zapłacony od dochodów z wynajmu Nieruchomości - w części w jakiej podatek od dochodów z wynajmu Nieruchomości nie pomniejszył jeszcze Podatku od Świadczeń - najpóźniej w ramach rozliczenia Podatku od Świadczeń za miesiąc kalendarzowy, w odniesieniu do którego termin płatności upływa w miesiącu z końcem którego upłynie termin przedawnienia zobowiązania podatkowego obejmującego zapłacony podatek od dochodów z najmu Nieruchomości.
Zatem, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 3 jest prawidłowe.
Państwa wątpliwości w zakresie pytania nr 4 dotyczą ustalenia, czy Fundacja Rodzinna będzie korzystać ze zwolnienia podatkowego określonego w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT w odniesieniu do darowizny Nieruchomości dokonanej przez Spadkobierców Fundatora.
Stosownie do postanowień z art. 28 ust. 2 ufr:
Mienie wniesione do fundacji rodzinnej w drodze darowizny albo spadku przez:
1) fundatora lub jego małżonka, zstępnych, wstępnych lub rodzeństwo - uważa się za wniesione przez fundatora;
2) inne osoby - uważa się za wniesione przez fundację rodzinną.
W uzasadnieniu do projektu ustawy o fundacji rodzinnej (Druk 2798) wskazano, że majątek fundacji, rozumiany jako aktywa, będzie stanowić mienie w rozumieniu kodeksu cywilnego.
Zgodnie z art. 44 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1071 ze zm.):
Mieniem jest własność i inne prawa majątkowe.
Jak wskazano powyżej fundacja rodzinna jako osoba prawna jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i co do zasady korzysta ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT. Wyjątki od tej reguły zostały przewidziane w art. 6 ust. 6-9 ustawy o CIT, jednak nie obejmują one zdarzeń polegających na wnoszeniu mienia do fundacji rodzinnej.
Tym samym otrzymanie przez Fundację Rodzinną darowizny, której przedmiotem będzie opisana w Państwa wniosku Nieruchomość nie spowoduje, po stronie Fundacji Rodzinnej, powstania przychodu na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Zatem należy zgodzić się z Państwa stanowiskiem, zgodnie z którym w wyniku otrzymania przez Fundację darowizny w postaci nieruchomości gruntowych, po stronie Fundacji nie powstanie przychód podatkowy.
Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 4 jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
