Interpretacja indywidualna z dnia 7 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.664.2025.2.AP
Przychody z najmu krótkoterminowego nieruchomości, niebędącego elementem działalności gospodarczej, można kwalifikować jako najem prywatny i opodatkować zryczałtowanym podatkiem, pod warunkiem, że najem nie jest zorganizowany i ciągły, a nieruchomość pozostaje w majątku osobistym.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej
1 sierpnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie opodatkowania przychodów z najmu prywatnego. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem, które wpłynęło 8 września 2025 r.
Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem wspólnym
1) Zainteresowany będący stroną postępowania:…
2) Zainteresowana niebędąca stroną postępowania:…
Treść wniosku wspólnego jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego (przedstawiony ostatecznie w uzupełnieniu wniosku)
Zainteresowani są osobami fizycznymi, będącymi polskimi rezydentami podatkowymi. Zainteresowani pozostają w związku małżeńskim. W małżeństwie Zainteresowanych panuje ustrój wspólności ustawowej. Zainteresowany będący stroną postępowania jest muzykiem – gitarzystą i organizatorem koncertów. Jego źródłem zarobków są umowy zlecenie oraz umowy o dzieło. Zainteresowana niebędąca stroną postępowania jest aktorką w teatrze.
Źródłem utrzymania jest umowa o pracę w ... Zainteresowani ponadto prowadzą fundację „Fundacja X”, REGON: …, NIP: …, KRS: …. Celami Fundacji są m.in.: promowanie kultury i postaw twórczych wśród dzieci, młodzieży i dorosłych w zakresie muzyki, rękodzieła, teatru, promowanie kultury i sztuki w kraju i za granicą. Fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej. Zainteresowani na stałe mieszkają w mieszkaniu w A.
Zainteresowani od 2023 r. są właścicielami domu jednorodzinnego, znajdującego się pod adresem: B, zwanego dalej: „Nieruchomością”. Nieruchomość znajduje się na wsi, która jest rzadko odwiedzana przez turystów.
Nieruchomość to dom dwupiętrowy o powierzchni 35 metrów kwadratowych. Nieruchomość jest obecnie wykorzystywana w celach prywatnych właścicieli, tj. podczas krótkich pobytów wakacyjnych właścicieli, udostępniania domu na krótkie pobyty wakacyjne rodzinie i bliskim znajomym właścicieli. Nieruchomość nie jest wykorzystywana do prowadzenia działalności gospodarczej przez Zainteresowanych.
Zainteresowani zamierzają okazjonalnie wynajmować Nieruchomość na pobyty krótkoterminowe. Dochód osiągany z wynajmu krótkoterminowego ma stanowić jedynie dodatek do głównego źródła utrzymania i będzie przeznaczony na pokrycie kosztów utrzymania Nieruchomości (media, przeglądy, ubezpieczenie, remonty) oraz na zaspokojenie własnych potrzeb osobowych Zainteresowanych. Zainteresowani zamierzają nawiązać współpracę z operatorami platform internetowych: …i …, którzy umożliwią Zainteresowanym zamieszczanie ogłoszeń na ich platformach, w tym samodzielne określanie, w jakich dniach oraz w jakiej cenie oferowany będzie najem.
Operatorzy za świadczone usługi będą pobierali od Zainteresowanych prowizję, którą potrącą z przekazywanego Zainteresowanym czynszu. Zainteresowani nie planują samodzielnego podejmowania żadnych działań reklamowych, w szczególności - prowadzenia własnej strony internetowej wynajmowanej Nieruchomości.
W ramach wynajmu krótkoterminowego Zainteresowani nie będą oferowali żadnych dodatkowych usług, w szczególności:
·sprzątania pokoju w trakcie pobytu;
·prania, wymiany pościeli lub ręczników w czasie pobytu;
·dostarczania dodatkowych środków czystości (na życzenie);
·serwowania posiłków lub napojów;
·usług recepcyjnych (np. wydawania kluczy w trakcie pobytu, informacji turystycznej, rezerwacji usług zewnętrznych, budzenia, itp.).
Zainteresowani będą przyjmowali gości samodzielnie i nie zamierzają zatrudniać pracowników. Po wyjeździe gości Zainteresowani będą samodzielnie sprzątali Nieruchomość i przygotowywali ją do pobytu dla kolejnych osób.
Uzupełnienie wniosku wspólnego
Pierwszy przychód z najmu został uzyskany w sierpniu 2024 r. Zainteresowany będący stroną postępowania złożył deklarację podatkową z najmu prywatnego PIT-28 za 2024 r. oraz wyraził czynny żal w związku z niezłożeniem deklaracji w terminie ustawowym i uiścił należny podatek zryczałtowany za okres zaległości.
Zainteresowany będący stroną postępowania korzysta z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych (podatek liczony od pierwszego uzyskanego przychodu w sierpniu 2024 r.) zgodnie z ww. informacją.
Najem jest realizowany poprzez portal internetowy (aplikacja) … za pośrednictwem konta Zainteresowanej niebędącej stroną postępowania.
Zainteresowani nie prowadzą działalności gospodarczej.
Nieruchomość, której dotyczy wniosek o interpretację podatkową, nie stanowi składniku majątku związanego z prowadzoną działalnością gospodarczą, gdyż Zainteresowani nie prowadzą działalności gospodarczej.
Przychód z najmu zostanie zaliczony do źródła przychodów określonego w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.).
Przedmiotowy wynajem domu nie będzie wykonywany w sposób zorganizowany i ciągły.
Zainteresowani zamierzają okazjonalnie wynajmować Nieruchomość na pobyty krótkoterminowe. Dochód osiągany z wynajmu krótkoterminowego ma stanowić jedynie dodatek do głównego źródła utrzymania i będzie przeznaczony na pokrycie kosztów utrzymania Nieruchomości (media, przeglądy, ubezpieczenie, remonty).
Zainteresowani nawiązali współpracę z operatorem internetowym …, który umożliwia Zainteresowanym zamieszczanie ogłoszeń na ich platformach, w tym samodzielne określanie, w jakich dniach oraz w jakiej cenie oferowany będzie najem. Zainteresowani nie planują samodzielnego podejmowania żadnych działań reklamowych, w szczególności - prowadzenia własnej strony internetowej wynajmowanej Nieruchomości.
Zainteresowani będą przyjmowali gości samodzielnie i nie zamierzają zatrudniać pracowników. Po wyjeździe gości będą samodzielnie sprzątali Nieruchomość i przygotowywali ją do pobytu dla kolejnych osób.
W ramach wynajmu krótkoterminowego Zainteresowani nie będą oferowali żadnych dodatkowych usług, takich jak sprzątania pokoju w trakcie pobytu, prania, wymiany pościeli lub ręczników w czasie pobytu, dostarczania dodatkowych środków czystości (na życzenie), serwowania posiłków lub napojów, usług recepcyjnych (np. wydawania kluczy w trakcie pobytu, informacji turystycznej, rezerwacji usług zewnętrznych, budzenia, itp.).
Umowy najmu są zawierane krótkoterminowo, tj. od 2 do kilku dni (przeważnie na weekendy w sezonie letnim).
Zainteresowani podejmując czynności związane z najmem będą działać we własnym imieniu, zawierając umowy najmu krótkoterminowego we własnym imieniu i na własną rzecz, w sposób niezależny od innych podmiotów, z tym zastrzeżeniem, że korzystają z portalu …, który kojarzy potencjalnych najemców.
Zainteresowani nie korzystają z obsługi księgowej lub zarządczej w zakresie wynajmu nieruchomości.
Zainteresowany będący stroną postępowania złożył deklarację podatkową z najmu prywatnego PIT-28 we własnym imieniu i rozliczył z tego tytułu cały należny podatek (całość przychodów z najmu nieruchomości). Takiego oświadczenia nie złożyła Zainteresowana niebędąca stroną postępowania (żona).
Zainteresowani nie uzyskują przychodów z najmu innych nieruchomości.
Na dzień złożenia wniosku (ani do chwili obecnej) w stosunku do Zainteresowanych nie toczyło się, ani nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrolne dotyczące stanu faktycznego przedstawionego we wniosku.
Pytanie (sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu wniosku wspólnego)
Czy przychody osiągane przez Zainteresowanych z najmu krótkoterminowego opisanej Nieruchomości, w ramach tzw. najmu prywatnego (tj. najmu nieruchomości niezwiązanych z działalnością gospodarczą), mogą być opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym)?
Państwa stanowisko w sprawie (przedstawione ostatecznie w uzupełnieniu wniosku wspólnego)
Zdaniem Zainteresowanych, skoro opisana Nieruchomość pozostaje składnikiem Ich majątku osobistego i nie została wprowadzona do działalności gospodarczej, to przychody uzyskiwane z najmu krótkoterminowego należy traktować jako przychody z tzw. najmu prywatnego.
Zgodnie z art. 2 ust. 1a w zw. z art. 6 ust. 1 a ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776), przychody te mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. W szczególności, przychody te nie wynikają z prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej, lecz stanowią pożytki cywilne z nieruchomości należących do Zainteresowanych.
Wskazuje na to również uchwała Naczelnego Sądu Administracyjnego z 24 maja 2021 r. sygn. akt II FPS 1/21, w której podkreślono, że co do zasady przychody z najmu są zaliczane do źródła określonego w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o PIT, chyba że podatnik sam wprowadzi wynajmowaną nieruchomość do majątku związanego z działalnością gospodarczą. NSA zaakcentował, że wybór należy do podatnika i to on decyduje, czy określone składniki majątku pozostają elementem majątku osobistego, czy też są związane z prowadzoną działalnością gospodarczą.
W zdarzeniu przyszłym opisanym przez Zainteresowanych najem nie będzie spełniał cech działalności gospodarczej: nie powstanie żadna struktura organizacyjna, nie zostaną zatrudnieni pracownicy, ani uruchomiona działalność reklamowa, czynności ograniczą się do prostego przygotowania nieruchomości dla kolejnych najemców, a nieruchomości nie zostaną wprowadzone do ewidencji środków trwałych działalności gospodarczej. Najem będzie więc czynnością z zakresu zarządzania majątkiem osobistym.
W konsekwencji, przychody z najmu krótkoterminowego opisanej Nieruchomości mogą być, zdaniem Zainteresowanych, opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Natomiast zgodnie z art. 9a ust. 6 ww. ustawy:
Dochody osiągane przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6, są opodatkowane w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.
Zgodnie z postanowieniami art. 10 ust. 1 pkt 3 i 6 przywołanej ustawy:
Źródłami przychodów są:
- pozarolnicza działalność gospodarcza;
- najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.
W myśl art. 659 § 1 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1071 ze zm.):
Przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.
Pojęcie działalności gospodarczej zostało zdefiniowane w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym:
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 przywoływanej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1) odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2) są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3) wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Z tych przepisów wynika, że aby dane przychody zostały zaliczone do źródła, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza, muszą być łącznie spełnione trzy podstawowe warunki:
·zaistniały przesłanki pozytywne, o których mowa w art. 5a pkt 6 powoływanej ustawy, pozwalające na stwierdzenie, że mamy do czynienia z działalnością gospodarczą,
·nie wystąpiły przesłanki negatywne, o których mowa w art. 5b ust. 1 ww. ustawy, oraz
·wykluczono, że uzyskane przychody są zaliczane do jednego z pozostałych źródeł przychodów wymienionych w art. 10 ust. 1 ustawy podatku dochodowym od osób fizycznych.
W myśl art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Oznacza to, że określenia wysokości przychodu z najmu zaliczanego do źródła przychodów wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc najmu niestanowiącego pozarolniczej działalności gospodarczej, należy dokonywać na podstawie postanowień wyżej powołanego art. 11 ww. ustawy.
Stosownie do art. 14 ust. 2 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przychodem z działalności gospodarczej są również przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz z innych umów o podobnym charakterze, składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.
Tak więc podatnicy mogą osiągać przychody z najmu niestanowiącego przedmiotu pozarolniczej działalności gospodarczej, jak i z najmu w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej. W obydwu przypadkach przychód jest osiągnięty na podstawie tego samego rodzaju stosunku cywilnoprawnego łączącego strony, jakim jest umowa najmu.
Na tle przedstawionych regulacji prawnych najem stanowi odrębne od działalności gospodarczej źródło przychodów (art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), choć może także istnieć najem, który prowadzony jest w ramach działalności gospodarczej (art. 10 ust. 1 pkt 3 tej ustawy). W przypadku, gdy przedmiotem najmu są składniki majątku związane z działalnością gospodarczą albo najem jest przedmiotem tej działalności, wynajmowanie nieruchomości zaliczane jest do źródła przychodów jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza.
Uchwałą NSA z 24 maja 2021 r. sygn. akt II FPS 1/21 stwierdzono, że:
To zatem podatnik decyduje o tym czy „powiązać” określone składniki swojego mienia z wykonywaniem działalności gospodarczej, czy też zachować je w zarządzie majątkiem niezwiązanym z działalnością gospodarczą i oddać np. w najem (...).
Przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz innych umów o podobnym charakterze są zaliczane bez ograniczeń do źródła przychodów wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, chyba że stanowią składnik majątkowy mienia osoby fizycznej, który został przez nią wprowadzony do majątku związanego z wykonywaniem działalności gospodarczej.
Zasadą jest kwalifikowanie przychodów do źródła – najem, a wyjątkiem sytuacja, w której podatnik, z uwagi na zakwalifikowanie składników majątku do kategorii „związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą” – do przychodów z działalności gospodarczej.
W myśl art. 1 pkt 1 i 2 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne:
- prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą (pkt 1);
- osiągające przychody, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2025 r. poz. 163, 340, 368, 620 i 680), zwanej dalej „ustawą o podatku dochodowym” (pkt 2);
Stosownie do art. 2 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Osoby fizyczne osiągające przychody, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym, opłacają ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.
Jednocześnie w myśl art. 6 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułów, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym. Dla ustalenia wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tych tytułów stosuje się przepisy art. 11 ust. 2-2b ustawy o podatku dochodowym.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów do kwoty 100 000 zł oraz 12,5% przychodów od nadwyżki ponad kwotę 100 000 zł z tytułu przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1a.
Zgodnie z przytoczonymi uregulowaniami prawnymi podstawą generowania przychodów z najmu jest fakt zawarcia stosownej umowy między stronami. Określona w umowie wysokość czynszu stanowi przysporzenie majątkowe wynajmującego, tym samym generuje przychód. Jednak, aby powstał przychód po stronie wynajmującego, muszą zaistnieć przesłanki określone w wyżej powołanym art. 6 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Wpłacane przez najemcę kwoty powinny zatem zostać otrzymane przez wynajmującego lub postawione do jego dyspozycji.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Zainteresowani pozostają w związku małżeńskim, w którym panuje ustrój wspólności ustawowej. Zainteresowany będący stroną postępowania jest muzykiem – gitarzystą i organizatorem koncertów. Jego źródłem zarobków są umowy zlecenie oraz umowy o dzieło. Zainteresowana niebędąca stroną postępowania jest aktorką w teatrze. Źródłem utrzymania jest umowa o pracę w teatrze. Zainteresowani ponadto prowadzą fundację, której celami są m.in.: promowanie kultury i postaw twórczych wśród dzieci, młodzieży i dorosłych w zakresie muzyki, rękodzieła, teatru, promowanie kultury i sztuki w kraju i za granicą. Fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej. Zainteresowani od 2023 r. są właścicielami domu jednorodzinnego, który znajduje się na wsi, która jest rzadko odwiedzana przez turystów. Nieruchomość to dom dwupiętrowy o powierzchni 35 metrów kwadratowych. Nieruchomość jest obecnie wykorzystywana w celach prywatnych właścicieli, tj. podczas krótkich pobytów wakacyjnych właścicieli, udostępniania domu na krótkie pobyty wakacyjne rodzinie i bliskim znajomym właścicieli. Nieruchomość nie jest wykorzystywana do prowadzenia działalności gospodarczej przez Zainteresowanych. Zainteresowani zamierzają okazjonalnie wynajmować Nieruchomość na pobyty krótkoterminowe. Dochód osiągany z wynajmu krótkoterminowego ma stanowić jedynie dodatek do głównego źródła utrzymania i będzie przeznaczony na pokrycie kosztów utrzymania Nieruchomości (media, przeglądy, ubezpieczenie, remonty) oraz na zaspokojenie własnych potrzeb osobowych Zainteresowanych. Zainteresowani zamierzają nawiązać współpracę z operatorami platform internetowych, którzy umożliwią Zainteresowanym zamieszczanie ogłoszeń na ich platformach, w tym samodzielne określanie, w jakich dniach oraz w jakiej cenie oferowany będzie najem. Operatorzy za świadczone usługi będą pobierali od Zainteresowanych prowizję, którą potrącą z przekazywanego Zainteresowanym czynszu. Zainteresowani nie planują samodzielnego podejmowania żadnych działań reklamowych, w szczególności - prowadzenia własnej strony internetowej wynajmowanej Nieruchomości. W ramach wynajmu krótkoterminowego Zainteresowani nie będą oferowali żadnych dodatkowych usług. Zainteresowani będą przyjmowali gości samodzielnie i nie zamierzają zatrudniać pracowników. Po wyjeździe gości Zainteresowani będą samodzielnie sprzątali Nieruchomość i przygotowywali ją do pobytu dla kolejnych osób.
Przenosząc powołane przepisy na grunt przedmiotowej sprawy stwierdzić należy, że przychody, które będą Państwo uzyskiwać z tytułu najmu opisanej Nieruchomości należy zaliczyć do źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.
Konsekwentnie przychody te będą podlegały opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z art. 1 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, na zasadach określonych w art. 6 ust. 1a ww. ustawy, z zastosowaniem stawki w wysokości 8,5% przychodów do kwoty 100 000 zł, natomiast od nadwyżki ponad tę kwotę – w wysokości 12,5% przychodów, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Zaznaczyć należy, że limit 100 000 zł ma zastosowanie do przychodów osiąganych przez każdego z Państwa odrębnie.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Zainteresowany będący stroną postępowania (Pan ...) ma prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.).
