Interpretacja indywidualna z dnia 13 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.753.2025.2.RK
Przychody z usług testowania manualnego oprogramowania sklasyfikowane jako PKWiU 62.02.30.0 mogą być opodatkowane ryczałtem 8,5%, jeżeli usługi te nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania, którego opodatkowanie ryczałtowe wynosi 12%.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
12 września 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 12 września 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawki ryczałtu. Uzupełniła go Pani pismem z 13 października 2025 r. (wpływ 13 października 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego (przedstawiony ostatecznie w uzupełnieniu wniosku)
Wnioskodawczyni do 30 kwietnia 2025 r. była zatrudniona na podstawie umowy o pracę, w ramach której nie wykonywała usług testowania oprogramowania. W czerwcu 2025 r. Wnioskodawczyni rozpoczęła jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie PKD 62.10.B - działalność związana z oprogramowaniem. Wnioskodawczyni świadczy usługi testowania manualnego oprogramowania, sklasyfikowane jako PKWiU 62.02.30.0 - Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego.
Zakres wykonywanych czynności obejmuje m.in.:
·tworzenie planów testów i przypadków testowych;
·przygotowanie scenariuszy testowych;
·wykonywanie testów i rejestrowanie wyników;
·zarządzanie środowiskami testowymi;
·przygotowanie danych testowych;
·przygotowanie raportów z testów oraz rekomendacji optymalizacyjnych.
Wnioskodawczyni nie zajmuje się programowaniem, automatyzacją testów, doradztwem informatycznym, ani wdrażaniem systemów.
Wnioskodawczyni nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, a przychody z działalności nie przekraczają 2 000 000 euro rocznie. Wnioskodawczyni świadczy usługi dla innego kontrahenta niż Jej były pracodawca. Wnioskodawczyni wynagrodzenie otrzymuje na podstawie faktur wystawianych na koniec każdego miesiąca.
Dodatkowe informacje wskazane przez Wnioskodawczynię istotne dla oceny stanu faktycznego:
Działalność gospodarcza Wnioskodawczyni jest opodatkowana w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z ustawą z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Działalność ma charakter usługowy i stanowi pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług – PKWiU 62.02.30.0. Świadczone przez Wnioskodawczynię usługi nie są usługami doradztwa w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), ani usługami programistycznymi, projektowymi lub wdrożeniowymi. Mają charakter techniczny i pomocniczy.
W działalności Wnioskodawczyni nie występują przesłanki wyłączające możliwość opodatkowania ryczałtem, o których mowa w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym - Wnioskodawczyni nie świadczy usług na rzecz byłego pracodawcy w zakresie tożsamym z wcześniejszymi obowiązkami. Oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu Wnioskodawczyni złożyła w czerwcu 2025 r. przy rejestracji działalności gospodarczej w CEiDG. Wniosek Wnioskodawczyni dotyczy roku podatkowego 2025 oraz lat kolejnych, o ile nie zmieni się charakter wykonywanych usług.
Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Czy uzyskiwane przez Wnioskodawczynię przychody z tytułu świadczenia usług testowania manualnego oprogramowania, sklasyfikowanych według PKWiU 62.02.30.0, mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%?
Pani stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Przychody uzyskiwane z tytułu świadczenia usług testowania manualnego oprogramowania należy opodatkować ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, według stawki 8,5%. Przemawiają za tym następujące argumenty:
·usługi testowania manualnego nie obejmują czynności związanych z projektowaniem, rozwijaniem ani programowaniem oprogramowania;
·nie stanowią usług doradczych w rozumieniu przepisów podatkowych - są to usługi techniczne i kontrolne;
·zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, przychody z działalności usługowej, o ile nie zostały wymienione w katalogu usług objętych wyższą stawką, podlegają stawce 8,5%.
W analogicznych sprawach organy podatkowe wielokrotnie potwierdzały możliwość stosowania stawki 8,5% w przypadku usług testowania manualnego oprogramowania. Przykłady interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z:
·24 marca 2025 r. Nr 0115-KDST2-2.4011.55.2025.2.PS - usługi testowania manualnego, bez elementów doradczych, podlegają stawce 8,5%;
·1 kwietnia 2025 r. Nr 0115-KDST2-1.4011.42.2025.3.KB - potwierdzono możliwość stosowania stawki 8,5% przy usługach testowych;
·24 października 2023 r. Nr 0114-KDWP.4011.125.2023.2.PP - testowanie manualne oprogramowania nie jest tożsame z programowaniem ani doradztwem informatycznym.
Wszystkie przytoczone rozstrzygnięcia wskazują, że usługi testowania manualnego stanowią działalność usługową, która nie mieści się w kategoriach objętych wyższą stawką ryczałtu, a tym samym korzysta z preferencji podatkowej na poziomie 8,5%.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Stosownie zaś do art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:
a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Zgodnie zaś z art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ww. ustawy:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.
Oznaczenie „ex” dotyczy tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Co do zasady – w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, przychody z działalności usługowej mogą być opodatkowane stawką w wysokości 8,5%, o ile usługi te nie są objęte innymi stawkami wymienionymi w art. 12 tej ustawy, a także jeśli świadczenie tych usług nie zostało wyłączone z opodatkowania na podstawie art. 8 ww. ustawy.
Ponadto możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.
Z opisu sprawy wynika, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne świadczy Pani usługi testowania manualnego oprogramowania, sklasyfikowane wg PKWiU 62.02.30.0 - Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, które polegają na:
·tworzeniu planów testów i przypadków testowych;
·przygotowaniu scenariuszy testowych;
·wykonywaniu testów i rejestrowaniu wyników;
·zarządzaniu środowiskami testowymi;
·przygotowaniu danych testowych;
·przygotowaniu raportów z testów oraz rekomendacji optymalizacyjnych.
Wskazała Pani, że świadczone usługi nie są usługami doradztwa w zakresie oprogramowania.
Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis sprawy oraz powołane wyżej przepisy prawa wskazać należy, że przychody uzyskiwane przez Panią z usług testowania manualnego oprogramowania sklasyfikowanych wg PKWiU 62.02.30.0 - Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, o ile stan prawny przepisów prawnych nie ulegnie zmianie i nie zmieni się charakter wykonywanych usług.
Zastrzec jednak należy, że gdyby wykonywane usługi sklasyfikowane według PKWiU 62.02.30.0 – były usługami związanymi z doradztwem w zakresie oprogramowania, wówczas zastosowanie do tych usług miałaby 12% stawka ryczałtu określona w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Przy wydawaniu interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
W odniesieniu do powołanych przez Panią interpretacji należy stwierdzić, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące w sprawie będącej przedmiotem Pani wniosku.
Wskazuję, że dokument dołączony do wniosku nie podlega analizie i weryfikacji w ramach prowadzonego postępowania o wydanie interpretacji indywidualnej.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
