Interpretacja indywidualna z dnia 13 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.701.2025.2.RK
Przychody uzyskiwane przez wnioskodawcę z działalności organizacyjno-informacyjnej, sklasyfikowane w PKWiU 74.90.19.0, mogą być opodatkowane ryczałtem ewidencjonowanym według stawki 8,5%, o ile nie mają charakteru doradztwa ani nie są wyłączone z opodatkowania na podstawie art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
19 sierpnia 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 19 sierpnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej który dotyczy stawki ryczałtu. Uzupełnił go Pan pismem z 15 września 2025 r. (wpływ 15 września 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca świadczy usługi we własnym imieniu, w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej, na rzecz S.A., będącej częścią Grupy Kapitałowej A…. Z S.A. łączy Wnioskodawcę umowa współpracy, a na podstawie jej oraz pełnomocnictwa substytucyjnego jest uprawniony do prezentowania klientom oferty A… sp. z o.o.
Z umowy wynikają obowiązki Wnioskodawcy: pozyskiwanie klientów, prezentowanie gotowych materiałów informacyjnych, wspieranie klienta przy wypełnianiu dokumentów, przekazywanie formularzy do S.A. lub kancelarii współpracującej.
Wnioskodawca nie jest uprawniony do składania oświadczeń woli, podpisywania umów, udzielania porad prawnych ani reprezentowania klientów.
Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, którą rozlicza w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Oświadczenie o wyborze formy opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostało złożone 10 stycznia 2025 r. za pośrednictwem wniosku CEiDG.
Prowadzona działalność ma charakter usługowy w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy. Polega na świadczeniu usług organizacyjno-informacyjnych i wspieraniu kontaktu klientów z firmami z Grupy Kapitałowej A… (m. in. A… sp. z o.o. oraz A… S.A ), bez wykonywania analiz, ekspertyz, czy doradztwa.
W ramach działalności Wnioskodawca wykonuje następujące czynności: pozyskuje klientów zainteresowanych pomocą w sprawach dotyczących unieważnienia umów kredytowych (np. frankowych), kontaktuje się z klientami, najczęściej zdalnie, i przedstawia im możliwości współpracy z firmą A… sp. z.o.o. Przedstawia klientom informacje zawarte w gotowej ofercie współpracy tej firmy, w tym ogólne informacje dotyczące potencjalnych korzyści wynikających z ewentualnego unieważnienia umowy kredytowej, posługuje się gotowymi materiałami informacyjnymi oraz narzędziami kalkulacyjnymi przygotowanymi przez A… - samodzielnie nie wykonuje żadnych analiz ani obliczeń, pomaga klientowi w formalnym wypełnieniu danych niezbędnych do podpisania umowy i przekazuje ją firmie A… lub współpracującej kancelarii. Wnioskodawca sam nie podpisuje się na umowach zawieranych z klientami, A … podejmuje decyzję o przyjęciu sprawy, nie udziela porad prawnych, finansowych, ani inwestycyjnych. Analizą umowy kredytowej klienta zajmuje się A… sp. z o.o., nie reprezentuje On klientów w kontaktach z bankami, sądami ani żadnymi instytucjami finansowymi. Całość przekazywanych informacji pochodzi z materiałów i narzędzi udostępnionych przez firmę A… sp. z o.o., a klient podejmuje decyzję o zawarciu umowy samodzielnie.
Działalność Wnioskodawcy ma charakter organizacyjno-informacyjny, ogranicza się do przekazania gotowej oferty oraz wsparcia klienta w jej zrozumieniu i wypełnieniu formalności. Wnioskodawca wystawia faktury za wykonane usługi na rzecz: S.A.
Wynagrodzenie ma charakter prowizyjny i jest uzależnione od liczby podpisanych przez klientów umów, za pośrednictwem Wnioskodawcy z podmiotami z Grupy Kapitałowej A... Płatnikiem jest S.A. Wnioskodawca uzyskuje także przychody podlegające opodatkowaniu z działalności prowadzonej na rzecz A… S.A. w analogiczny sposób - poprzez świadczenie usług organizacyjno-informacyjnych związanych z dochodzeniem roszczeń odszkodowawczych.
Wnioskodawca prowadzi ewidencję przychodów umożliwiającą rozróżnienie źródeł i stawek podatkowych.
Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność nie podlega wyłączeniom określonym w art. 8 ustawy. Wnioskodawca nie wykonuje działalności wyłączonej, nie jest byłym pracownikiem DSA ani A …, a usługi Wnioskodawcy nie mają charakteru wolnego zawodu.
W roku podatkowym 2025 zostały spełnione warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy - działalność prowadzona jest samodzielnie, a przychody nie przekroczyły limitu 2 000 000 euro. Wnioskodawca nie korzysta z karty podatkowej.
W piśmie z 15 września 2025 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawca wskazał, że prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą od 12 sierpnia 2022 r.
Świadczone przez Wnioskodawcę usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 74.90.19.0 - Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana.
Wnioskodawca nie uzyskuje przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office), ani usług doradztwa związanego z zarządzaniem (PKWiU ex 70). Wnioskodawca nie jest wspólnikiem żadnych spółek dla których wykonuje usługi w ramach zawartych umów współpracy.
Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Czy w przedstawionym opisie sprawy, przychody uzyskiwane z opisanej działalności Wnioskodawca może opodatkować w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5% (jako przychody z działalności usługowej niewyłączonej z ryczałtu i niemającej charakteru doradztwa finansowego, prawnego, ani inwestycyjnego)?
Pana stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Czynności opisane we wniosku mieszczą się w ugrupowaniu 74.90.19.0 - Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana. Klasyfikacji dokonano we własnym zakresie.
Wnioskodawca uważa, że wykonywane czynności nie mają charakteru doradztwa, ekspertyzy ani nie są związane z wolnym zawodem w rozumieniu ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Wnioskodawca nie udziela klientom żadnych porad, ani rekomendacji, nie wykonuje analiz, nie planuje strategii finansowych, czy prawnych.
Całość przekazywanych informacji pochodzi z materiałów i narzędzi udostępnionych przez A… sp. z o.o. Działania Wnioskodawcy mają charakter wyłącznie organizacyjny i informacyjny, związany z prezentacją gotowej oferty oraz pomocą w jej przekazaniu do podpisu.
W związku z powyższym Wnioskodawca uważa, że uzyskane przychody powinny być opodatkowane ryczałtem w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej oznacza to działalność zarobkową:
a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub
art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Z kolei, stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) tej ustawy:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Co do zasady – w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, przychody z działalności usługowej mogą być opodatkowane stawką w wysokości 8,5%, o ile usługi te nie są objęte innymi stawkami wymienionymi w art. 12 tej ustawy, a także jeśli świadczenie tych usług nie zostało wyłączone z opodatkowania na podstawie art. 8 ww. ustawy.
Ponadto możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.
Z opisu stanu faktycznego wynika, że w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej świadczy Pan usługi na podstawie umowy współpracy na rzecz S.A., będącej częścią Grupy Kapitałowej A... Prowadzona działalność ma charakter usługowy w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne i polega na świadczeniu usług organizacyjno-informacyjnych i wspieraniu kontaktu klientów z firmami z Grupy Kapitałowej A… (m. in. A… sp. z o.o. oraz A… S.A ), bez wykonywania analiz, ekspertyz, czy doradztwa. Nie jest Pan wspólnikiem żadnych spółek dla których wykonuje usługi w ramach zawartych umów współpracy. Świadczone przez Pana usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 74.90.19.0. Prowadzona działalność nie podlega wyłączeniom określonym w art. 8 ustawy i że w roku podatkowym 2025 zostały spełnione warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy - działalność prowadzona jest samodzielnie, a przychody nie przekroczyły limitu 2 000 000 euro. Oświadczenie o wyborze formy opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostało złożone 10 stycznia 2025 r. za pośrednictwem wniosku CEiDG.
Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług - grupowanie PKWiU 74.90.19.0 - Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane, obejmuje:
·usługi doradztwa naukowego świadczone przez matematyków, statystyków itp.,
·usługi świadczone przez agronomów i ekonomistów rolnych,
·usługi związane z opracowywaniem kosztorysów (innych niż z zakresu architektury lub inżynierii),
·usługi świadczone przez pozostałych konsultantów naukowych i technicznych, gdzie indziej niesklasyfikowane.
Grupowanie to nie obejmuje:
·usług świadczonych przez konsultantów ds. zarządzania, sklasyfikowanych w 70.22.1,
·usług opracowywania kosztorysów z zakresu architektury lub inżynierii, sklasyfikowanych w 71.1,
·usług świadczonych przez konsultantów architektów i inżynierów, sklasyfikowanych w 71.11.24.0, 71.12.11.0,
·usług świadczonych przez konsultantów ds. marketingu, sklasyfikowanych w 73.11.1
Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane wyżej przepisy prawa wskazać należy, że uzyskiwane przez Pana przychody ze świadczonych usług wskazanych w opisie sprawy, sklasyfikowanych przez Pana w grupowaniu PKWiU 74.90.19.0 - Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane, podlegają opodatkowaniu według stawki 8,5% określonej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że w opisie sprawy oraz własnym stanowisku wskazał Pan błędną nazwę grupowania do PKWiU 74.90.19.0. Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług symbolem PKWiU 74.90.19.0 objęte zostały - Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane. Powyższe uznano za oczywistą omyłkę niemającą wpływu na rozstrzygnięcie.
Interpretacja dotyczy sprawy będącej przedmiotem zapytania (określenia stawki ryczałtu), inne kwestie nieobjęte pytaniem nie podlegały analizie.
Przy wydawaniu interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym) przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Ponadto należy podkreślić, że w przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Panu waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej. Konsekwentnie, organ podatkowy może zakwestionować Pana rozliczenia, jeżeli okaże się, że stosuje Pan nieprawidłową stawkę.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
