Interpretacja indywidualna z dnia 14 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.740.2025.2.RK
Usługi wsparcia operacyjno-technicznego, które dotyczą monitorowania i porządkowania związane z systemami IT, pomimo braku bezpośredniej ingerencji w kod, są klasyfikowane jako usługi związane z oprogramowaniem i podlegają opodatkowaniu stawką 12% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o ryczałtowanym podatku dochodowym.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
8 września 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 3 września 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej który dotyczy określenia stawki ryczałtu.Uzupełnił go Pan pismem z 10 października 2025 r. (wpływ 10 października 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca będzie prowadził działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług wsparcia operacyjno-technicznego dla kontrahentów B2B posiadających już działające produkty cyfrowe (w szczególności aplikacje mobilne i/lub systemy IT). Usługi mają charakter pomocniczy i koordynacyjny, a ich celem jest uporządkowanie prac i bieżąca obsługa istniejących rozwiązań po stronie klienta.
Zakres obejmuje w szczególności:
1)monitorowanie aktywności użytkowników w istniejących narzędziach analitycznych klienta i przygotowywanie prostych zestawień operacyjnych;
2)prowadzenie i porządkowanie backlogu zadań (opisy/akceptacje);
3)priorytetyzację zgodnie z kryteriami uzgodnionymi z klientem;
4)organizacyjny nadzór nad przepływem prac (statusy, terminy, harmonogramy) oraz komunikację operacyjną z zespołami klienta;
5)uzupełnianie dokumentacji o charakterze techniczno-organizacyjnym istniejących funkcjonalności (opis stanu, wymagania, check-listy wdrożeniowe po stronie biznesowej);
6)inicjowanie usprawnień procesu pracy i użyteczności od strony użytkowej (np. kolejność realizacji zadań, doprecyzowanie opisów), bez ingerencji w kod oprogramowania.
Świadczenie ma charakter kompleksowy - rozliczane jednym wynagrodzeniem i fakturą jako jedna usługa wsparcia operacyjno-technicznego bez rozbijania na odrębne pozycje/kody. Usługi wykonywane są zdalnie lub hybrydowo, wyłącznie w infrastrukturze i narzędziach udostępnionych przez klienta.
Wyłączenia (dla uniknięcia wątpliwości):
Wnioskodawca nie tworzy, nie rozwija, nie modyfikuje ani nie testuje oprogramowania; nie projektuje architektury systemów; nie dokonuje integracji; nie wdraża funkcjonalności. Wnioskodawca nie świadczy usług doradczych w rozumieniu ustawy o ryczałcie (brak strategii biznesowych, ekspertyz, opinii specjalistycznych); rekomendacje mają charakter porządkowo- organizacyjny. Wnioskodawca nie zarządza przedsiębiorstwem klienta i nie podejmuje za niego wiążących decyzji (brak pełnomocnictw, decyzji finansowych/HR). Brak usług reklamowych/PR, badań rynku, prawniczych, księgowych oraz sprzedaży towarów lub licencji; brak przenoszenia praw autorskich.
Art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, (dalej: ustawy o ryczałcie) - Wnioskodawca nie świadczy usług odpowiadających czynnościom wykonywanym w ramach stosunku pracy na rzecz obecnego/byłego pracodawcy.
Wnioskodawca zamierza świadczyć tożsame usługi na rzecz obecnych i/lub nowych kontrahentów w tej samej formule (kompleksowa usługa wsparcia operacyjno-technicznego, rozliczana jedną pozycją na fakturze). Możliwa jest rozszerzona skala (większa liczba godzin/kontrahentów), jednak charakter usługi nie ulegnie zmianie - w szczególności nadal nie będzie obejmował programowania, testów oprogramowania, doradztwa w rozumieniu ustawy o ryczałcie, zarządzania przedsiębiorstwem klienta ani usług reklamowych/PR. Jeżeli incydentalnie pojawiłoby się zlecenie o innym charakterze (np. stricte programistycznym lub doradczym), zostanie ono ujęte w odrębnej umowie i rozliczeniu oraz nie jest objęte niniejszym wnioskiem.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843; dalej: „ustawa o ryczałcie”), osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o ile spełniają warunki określone w ustawie.
Na mocy art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie, przez działalność gospodarczą rozumie się pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Z kolei art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie, przewiduje stawkę 8,5% dla przychodów z działalności usługowej, z wyłączeniem tych, dla których określono inne stawki.
Dla ustalenia właściwej stawki decydujący jest rzeczywisty charakter świadczonych usług i ich kwalifikacja według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).
Wnioskodawca świadczy usługi wsparcia operacyjno-technicznego funkcjonowania i rozwoju istniejących aplikacji mobilnych, polegające w szczególności na:
1)analizie i optymalizacji funkcjonalności od strony użytkowej, monitorowaniu aktywności użytkowników,
2)zarządzaniu backlogiem
3)priorytetyzacji zadań, przygotowaniu opisów/akceptacji oraz
4)organizacyjnym nadzorze realizacji prac projektowych.
Usługi te nie mają charakteru doradztwa w rozumieniu ustawy o ryczałcie, nie obejmują programowania ani czynności zastrzeżonych dla wolnych zawodów. W związku z powyższym Wnioskodawca stoi na stanowisku, że przychody z tak opisanej działalności mogą być opodatkowane ryczałtem według stawki 8,5%, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie.
W piśmie z 10 października 2025 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku doprecyzował Pan opis wskazując, że działalność gospodarcza została rozpoczęta 17 stycznia 2024 r. Wnioskodawca prowadzi ją w sposób ciągły i planuje kontynuować w kolejnych latach w tożsamym zakresie usług, które polegają na wsparciu operacyjno-technicznym funkcjonowania i rozwoju istniejących aplikacji mobilnych oraz systemów IT.
Usługi te obejmują m.in.:
1)analizę i monitoring aktywności użytkowników;
2)prowadzenie i porządkowanie backlogu zadań;
3)priorytetyzację;
4)nadzór organizacyjny nad realizacją prac projektowych;
5)komunikację z zespołami klienta oraz
6)uzupełnianie dokumentacji techniczno-organizacyjnej - bez tworzenia, modyfikowania ani testowania oprogramowania oraz bez doradztwa IT.
Wniosek o interpretację dotyczy zdarzenia przyszłego w tym znaczeniu, że Wnioskodawca zamierza utrwalić i potwierdzić prawidłowość stosowania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5% w odniesieniu do opisanej działalności usługowej w bieżącym i kolejnych okresach rozliczeniowych.
Usługi będą nadal wykonywane zdalnie lub hybrydowo, w infrastrukturze i narzędziach udostępnionych przez kontrahentów B2B. Charakter działalności pozostanie organizacyjno-techniczny i pomocniczy, bez elementów doradczych lub wytwórczych w zakresie oprogramowania.
Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność ma charakter działalności usługowej - pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o ryczałcie. Przedmiotem są usługi wsparcia operacyjno-technicznego już istniejących produktów cyfrowych kontrahentów B2B (aplikacje mobilne/systemy IT), obejmujące w szczególności:
1)monitoring/analizę aktywności użytkowników w istniejących narzędziach klienta i przygotowywanie prostych zestawień operacyjnych;
2)prowadzenie i porządkowanie backlogu (opisy/akceptacje),
3)priorytetyzację zadań;
4)organizacyjny nadzór nad przepływem prac (statusy, terminy, harmonogramy) oraz komunikację operacyjną z zespołami klienta;
5)uzupełnianie dokumentacji techniczno-organizacyjnej istniejących funkcjonalności;
6)inicjowanie usprawnień procesu pracy i użyteczności od strony użytkowej, bez ingerencji w kod oprogramowania.
Świadczenie ma charakter kompleksowy i jest rozliczane jedną pozycją na fakturze jako jedna usługa wsparcia operacyjno-technicznego; jest wykonywane zdalnie lub hybrydowo wyłącznie w infrastrukturze i narzędziach klienta. Zakres nie obejmuje: tworzenia, modyfikacji ani testowania oprogramowania, integracji systemów, doradztwa IT, zarządzania siecią/systemami informatycznymi oraz zarządzania przedsiębiorstwem klienta. Te wyłączenia zostały jednoznacznie wskazane w opisie stanu/zdarzenia.
Wnioskodawca klasyfikuje usługę jako świadczenie w dziale 62 PKWiU (Usługi w zakresie oprogramowania i doradztwa w zakresie informatyki oraz usługi powiązane), z wyraźnym zastrzeżeniem, że zakres opisany we wniosku nie mieści się w żadnym z ex-grupowań wskazanych w ustawie jako podstawa stawki 12% (tj. ex 62.01.1, ex 62.02, ex 62.09.20.0, 62.03.1). Charakter świadczenia jest organizacyjno-techniczny (PMO/back-office) i dotyczy obsługi istniejących rozwiązań klienta, a nie usług „związanych z oprogramowaniem” w rozumieniu ww. ex-grupowań.
Istota usługi.
Usługa jest kompleksowa i rozliczana jedną pozycją na fakturze jako „wsparcie operacyjno-techniczne” istniejących aplikacji/systemów po stronie klienta (B2B). W ramach świadczenia Wnioskodawca wykonuje czynności pomocnicze i koordynacyjne (back-office/organizacja procesu), a nie czynności wytwórcze/doradcze IT:
·monitoring prostych metryk/aktywności użytkowników w istniejących narzędziach klienta (np. podgląd paneli/raportów), przygotowanie prostych zestawień operacyjnych potrzebnych do bieżącej obsługi procesu (bez projektowania modeli/analityki produktowej);
·prowadzenie i porządkowanie backlogu (doprecyzowanie opisów, dopisanie kryteriów akceptacji);
·priorytetyzacja zadań według uzgodnionych reguł;
·organizacyjny nadzór nad przepływem prac: statusy, terminy, harmonogramy, przypisania - koordynacja komunikacji operacyjnej pomiędzy zespołami klienta;
·uzupełnianie dokumentacji techniczno-organizacyjnej istniejących funkcjonalności (opis stanu, wymagania na poziomie biznesowym, checklisty wdrożeniowe od strony operacyjnej);
·inicjowanie usprawnień procesu pracy i użyteczności od strony użytkowej (np. kolejność realizacji, doprecyzowanie wymagań), bez ingerencji w kod oprogramowania.
Model wykonania: wyłącznie w infrastrukturze i narzędziach klienta, zdalnie lub hybrydowo; brak transferu licencji/praw autorskich; brak odsprzedaży narzędzi. Świadczenie ma charakter „back-office” po stronie klienta.
Dla przejrzystości Wnioskodawca wskazuje, że usługa nie obejmuje i nie będzie obejmować:
·ex 62.01.1 - usługi związane z oprogramowaniem: brak tworzenia/modyfikowania/testowania kodu, brak developmentu/QA, brak projektowania architektury, brak integracji systemów; Wnioskodawca nie dostarcza „rozwiązań programistycznych”;
·ex 62.02 - „doradztwo w zakresie oprogramowania”: brak ekspertyz IT, audytów technologicznych, rekomendacji narzędzi/stacku, doboru licencji; rekomendacje mają wyłącznie charakter porządkowo-organizacyjny (sekowanie zadań, kolejność, doprecyzowania opisów), a nie doradczy IT;
·ex 62.09.20.0 - „instalowanie oprogramowania”: brak instalacji/konfiguracji systemów, brak wdrożeń technicznych, brak prac administracyjnych przy środowiskach;
·62.03.1 - „zarządzanie siecią i systemami informatycznymi”: brak administrowania serwerami/sieciami/zasobami, brak DevOps/SRE, brak nadawania uprawnień, czy monitoringu infrastrukturalnego.
Dodatkowo:
·brak zarządzania przedsiębiorstwem klienta (brak pełnomocnictw, decyzji biznesowych/HR/finansowych);
·brak usług reklamowych/PR, badań rynku, prawnych, księgowych;
·brak świadczeń odpowiadających czynnościom z etatu dla byłego/obecnego pracodawcy (art. 8 ust. 1 - wyłączenia nie występują).
Efekt świadczenia.
·zestawienia operacyjne (krótkie podsumowania danych już dostępnych w narzędziach klienta) do bieżącego planowania;
·uporządkowany backlog (opisy zadań, kryteria akceptacji, priorytety);
·plan i statusy prac (harmonogramy, kamienie milowe, ryzyka na poziomie organizacyjnym);
·uzupełniona dokumentacja funkcjonalności w warstwie procesowo-biznesowej (bez tworzenia specyfikacji technicznej pod development);
·rekomendacje organizacyjne (np. kolejność realizacji) - niebędące doradztwem IT.
Wszystkie efekty mają charakter organizacyjno-administracyjny i służą obsłudze procesu po stronie klienta; nie są produktem programistycznym/technologicznym ani opinią IT.
Sposób rozliczenia - jedna usługa, jedna pozycja na fakturze.
Rozliczenie w modelu „jedna usługa wsparcia operacyjno-technicznego” (ryczałt/miesięczny abonament/godziny rozliczane jako jeden pakiet), bez rozbijania na „analizę danych”, „doradztwo IT, „instalacje” itp. - bo takie elementy nie występują. To odzwierciedla rzeczywisty sposób świadczenia opisany we wniosku.
Wniosek klasyfikacyjny a stawka.
Z uwagi na powyższe:
·usługa pozostaje w dziale 62, ale nie wchodzi w ex-grupowania ustawowe powodujące 12%;
·ma profil administracyjno-organizacyjny (PMO/back-office), zgodny z opisem we wniosku;
·w konsekwencji Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie 8,5% jako dla działalności usługowej - z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie - wprost tak sformułowane pytanie i stanowisko zostały ujęte w pierwotnym wniosku.
Odwołanie do działu 62 w pierwotnym wniosku miało charakter argumentacji wyłączającej - wykazano, że opisany zakres nie jest „związany z oprogramowaniem”, „doradztwem IT”, „instalowaniem oprogramowania” ani „zarządzaniem siecią/systemami” (tj. ex 62.01.1, ex 62.02, ex 62.09.20.0, 62.03.1). Niniejsze uzupełnienie doprecyzowuje tę kwalifikację, wskazując profil organizacyjno-techniczny i jednolite rozliczenie świadczenia.
Czynności, jakie dokładnie będą wykonywane w ramach usługi; charakter ogólny świadczenia: Jedna kompleksowa usługa wsparcia operacyjno-technicznego istniejących aplikacji/systemów klienta (B2B), o profilu organizacyjno-technicznym (PMO/back-office), wykonywana wyłącznie w infrastrukturze i narzędziach klienta, zdalnie lub hybrydowo, bez tworzenia/modyfikowania/ testowania oprogramowania, bez instalowania oprogramowania i bez doradztwa IT. Rozliczana jedną pozycją na fakturze.
1)monitoring aktywności użytkowników w istniejących narzędziach klienta - Na czym polega: okresowe przeglądy paneli/raportów (np. zdarzenia, ekrany, sesje, konwersje), odczyt gotowych metryk w narzędziach klienta; selekcja podstawowych wskaźników potrzebnych do bieżącej obsługi prac; Czego dotyczy: już działające moduły/funkcjonalności aplikacji/procesów po stronie klienta; Zakres: pobieranie danych z istniejących dashboardów; brak tworzenia modeli analitycznych, brak implementacji eventów, brak ingerencji w konfiguracje narzędzi; Efekt: krótkie zestawienia operacyjne (np. 1-2-stronicowe podsumowania do planowania i priorytetyzacji), przekazywane zespołom klienta jako wejście do planu prac;
2)prowadzenie i porządkowanie backlogu zadań - Na czym polega: redakcja/uzupełnianie opisów zadań, dopisywanie kryteriów akceptacji, porządkowanie etykiet/epików, weryfikacja kompletności „Definition of Ready/Done”; Czego dotyczy: backlog istniejących strumieni prac klienta (funkcjonalności już w utrzymaniu/rozwoju); Zakres: praca na poziomie opisu biznesowo-operacyjnego; bez pisania kodu/specyfikacji technicznej do developmentu; Efekt: uporządkowany backlog z jednoznacznymi opisami/kryteriami, gotowy do planowania sprintów/iteracji;
3)priorytetyzacja zadań wg uzgodnionych kryteriów - Na czym polega: stosowanie ustalonych z klientem reguł (np. wpływ na cele, ryzyko, zależności, gotowość) dla nadawania priorytetów; Czego dotyczy: elementów backlogu wszystkich aktywnych strumieni; Zakres: analiza wartości/ryzyka na poziomie procesu; bez doradztwa IT/strategii technologicznej; Efekt: lista zadań z priorytetami, dostarczana zespołom klienta jako podstawa planów roboczych;
4)organizacyjny nadzór nad przepływem prac i komunikacją operacyjną - Na czym polega: aktualizacja statusów, kontrola terminów i harmonogramów, koordynacja przepływu informacji między zespołami (product/marketing/obsługa), umawianie checkpointów; Czego dotyczy: bieżących prac utrzymaniowo-rozwojowych nad istniejącymi funkcjonalnościami; Zakres: organizacja procesu i komunikacji; bez podejmowania decyzji biznesowych/HR/finansowych w imieniu klienta i bez administrowania środowiskami IT; Efekt: aktualny plan i status prac (harmonogram, kamienie milowe, ryzyka operacyjne) oraz sprawny obieg informacji między interesariuszami;
5)uzupełnianie dokumentacji techniczno-organizacyjnej istniejących funkcjonalności - Na czym polega: doprecyzowanie opisów stanu bieżącego, wymagań na poziomie biznesowym, checklist wdrożeniowych po stronie procesowej; Czego dotyczy: już istniejących modułów/feature’ów; dokumentacja ma charakter użytkowo-procesowy; Zakres: bez projektowania architektury, bez specyfikacji technicznej pod development, bez QA-testów; Efekt: uzupełniona dokumentacja procesowo-użytkowa, którą zespoły klienta wykorzystują w utrzymaniu/planowaniu;
6)inicjowanie usprawnień procesu pracy i użyteczności od strony użytkowej - Na czym polega: wskazywanie kolejności realizacji, doprecyzowań opisów, drobnych usprawnień w przebiegu procesu (np. zmiana kolejki zadań), bez ingerencji w kod; Czego dotyczy: workflow zespołów i opisów już istniejących funkcjonalności; Zakres: organizacja i ergonomia procesu, nie doradztwo IT ani projektowanie UX/Ul; Efekt: propozycje usprawnień organizacyjnych akceptowane przez klienta i wdrażane przez jego zespoły w ramach ustalonych ról.
Elementy wyłączone (dla pełnej jasności kwalifikacji)
·brak tworzenia/rozwijania/modyfikowania/testowania oprogramowania;
·brak integracji systemów, instalowania/konfigurowania narzędzi;
·brak doradztwa w zakresie oprogramowania/technologii;
·brak zarządzania siecią/systemami informatycznymi;
·brak zarządzania przedsiębiorstwem klienta, pełnomocnictw decyzyjnych;
·brak usług reklamowych/PR, badań rynku, prawnych, księgowych
·brak świadczeń odpowiadających czynnościom z etatu dla byłego/obecnego pracodawcy (art. 8 ust. 1 ustawy o ryczałcie).
Sposób i model realizacji:
·miejsce/narzędzia: wyłącznie w narzędziach i infrastrukturze klienta; brak dostarczania licencji/praw;
·tryb: zdalnie lub hybrydowo; praca iteracyjna, cykliczne podsumowania;
·rozliczenie: jedna kompleksowa usługa (abonament/ryczałt/godziny jako pakiet) - jedna pozycja na fakturze.
Przez pojęcie „narzędzia analityczne” Wnioskodawca rozumie istniejące systemy informatyczne klienta, które służą do monitorowania aktywności użytkowników lub procesów w aplikacjach i systemach klienta. Są to gotowe, już działające narzędzia typu web-analytics/product-analytics /CRM, do których klient posiada pełne prawa i dostęp.
Zakres czynności Wnioskodawcy:
·odczyt i przegląd istniejących raportów, dashboardów lub wykresów;
·selekcja prostych danych (np. liczby użytkowników, częstotliwości użycia modułów, liczby błędów zgłoszonych w backlogu);
·przygotowanie krótkich zestawień operacyjnych w oparciu o dostępne dane;
- bez tworzenia nowych narzędzi analitycznych, konfiguracji tagów, wdrożeń kodu śledzącego, czy analizy technologicznej.
Czynności te mają charakter porządkowo-operacyjny, nie programistyczny ani doradczy. Wnioskodawca nie rozwija, nie integruje, nie wdraża, ani nie konfiguruje narzędzi analitycznych - korzysta wyłącznie z już istniejących i skonfigurowanych systemów klienta.
Funkcjonalności:
Przez funkcjonalności Wnioskodawca rozumie istniejące moduły/komponenty aplikacji lub systemu klienta, które są już stworzone i działają w środowisku produkcyjnym.
Do zadań Wnioskodawcy należy jedynie opis, dokumentacja i porządkowanie tych funkcjonalności z punktu widzenia biznesowo-organizacyjnego (np. opis przebiegu, wymagania biznesowe, kolejność realizacji, checklisty wdrożeniowe).
Zakres czynności:
·uzupełnianie opisów stanu faktycznego;
·doprecyzowanie wymagań biznesowych (np. opis reguł działania istniejącej funkcji);
·tworzenie prostych checklist wdrożeniowych dla zespołów klienta;
·aktualizacja dokumentacji przy zmianach procesu;
- bez wprowadzania jakichkolwiek zmian w kodzie źródłowym, strukturze baz danych, integracjach API ani interfejsie użytkownika.
„Funkcjonalności” w tym znaczeniu nie mają charakteru przedmiotu praw autorskich (software) lecz odnoszą się do procesów i elementów biznesowych w ramach już działającego oprogramowania klienta.
Cel wykorzystania tych elementów. Zarówno narzędzia analityczne, jak i funkcjonalności są wyłącznie środowiskiem pracy udostępnionym przez klienta.
Wnioskodawca:
·nie posiada do nich żadnych praw;
·nie dokonuje ich modyfikacji ani integracji;
·nie instaluje ani nie zarządza tymi systemami;
·nie doradza w zakresie ich wyboru lub konfiguracji.
Jego rola ogranicza się do organizacyjno-operacyjnego wykorzystania dostępnych danych i dokumentacji w celu wsparcia bieżących procesów klienta.
Wniosek kwalifikacyjny:
Tak rozumiane „narzędzia analityczne" i „funkcjonalności” nie stanowią przedmiotu usług IT, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o ryczałcie (ex 62.01.1, ex 62.02, ex 62.09.20.0, 62.03.1).
Ich wykorzystanie ma charakter pomocniczy i administracyjno-techniczny, a nie twórczy czy doradczy, co uzasadnia kwalifikację całości świadczenia jako działalności usługowej opodatkowanej stawką 8,5%, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie.
Usługi opisane we wniosku nie mieszczą się w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o ryczałcie tj. w żadnym z niżej wskazanych grupowań. Wnioskodawca przedstawia wyjaśnienia punkt po punkcie.
1)PKWiU 62.02.10.0 - usługi doradztwa w zakresie sprzętu komputerowego - Wnioskodawca nie doradza w zakresie doboru/zakupu/konfiguracji sprzętu; nie audytuje infrastruktury sprzętowej; nie przygotowuje opinii dot. hardware. Zakres dotyczy wyłącznie organizacyjno-technicznego wsparcia procesu pracy nad już działającymi rozwiązaniami klienta;
2)PKWiU ex 62.01.1 - usługi związane z oprogramowaniem - brak tworzenia, rozwijania, modyfikowania, testowania ani integracji oprogramowania; brak projektowania architektury, czy specyfikacji technicznych pod development. Czynności ograniczają się do monitoringu prostych metryk, porządkowania backlogu, priorytetyzacji i dokumentacji na poziomie operacyjno-biznesowym, bez ingerencji w kod;
3)PKWiU 62.01.2 - oryginały oprogramowania komputerowego - Wnioskodawca nie wytwarza, nie sprzedaje, nie przenosi praw do oprogramowania ani jego oryginałów/licencji. Przedmiotem świadczenia nie jest utwór w rozumieniu praw autorskich lecz usługa organizacyjno-procesowa;
4)PKWiU ex 62.02 - doradztwo w zakresie oprogramowania - brak ekspertyz/analiz technologicznych, doboru stacku, rekomendacji narzędzi czy polityk IT. Rekomendacje mają wyłącznie charakter porządkowo-organizacyjny (kolejność realizacji, doprecyzowanie opisów), a nie doradztwo IT;
5)PKWiU ex 62.09.20.0 - instalowanie oprogramowania - Wnioskodawca nie instaluje, nie konfiguruje, nie wdraża oprogramowania, nie migruje systemów i nie wykonuje czynności administracyjnych w środowiskach IT. Pracuje wyłącznie w istniejących narzędziach klienta, bez zmian technicznych;
6)PKWiU 62.03.1 - zarządzanie siecią i systemami informatycznymi - brak administrowania sieciami/serwerami/systemami; brak DevOps/SRE, monitoringu infrastruktury, nadawania uprawnień, czy zarządzania kontami. Rola ma charakter PMO/back-office (statusy, harmonogramy, komunikacja operacyjna), a nie administracja IT.
Podsumowanie kwalifikacyjne.
Opisany profil świadczenia to usługa organizacyjno-techniczna (PMO/back-office) wykonywana w narzędziach klienta, bez elementów tworzenia/modułowania oprogramowania, bez instalacji i bez doradztwa IT. W konsekwencji nie zachodzą przesłanki do zastosowania stawek właściwych dla ww. grupowań działu 62 objętych 12% stawką. Dlatego Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie, że przychody z tej usługi stanowią działalność usługową opodatkowaną 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie.
Wyłączenia z art. 8 ust. 1 nie występują w odniesieniu do opisanej usługi. Uzasadnienie (stan obecny i planowany):
1)brak świadczenia usług odpowiadających czynnościom wykonywanym w ramach stosunku pracy, Wnioskodawca nie świadczy (i nie planuje świadczyć) usług na rzecz byłego ani obecnego pracodawcy, które odpowiadałyby czynnościom wykonywanym uprzednio w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy. Zakres świadczenia pozostaje niezależny od ewentualnych dawnych obowiązków etatowych;
2)brak działalności wyłączonych rodzajowo. Przedmiotem świadczenia nie są czynności kwalifikowane jako wolny zawód w rozumieniu ustawy o ryczałcie, nie są to usługi prawnicze, księgowe, reklamowe/PR, badania rynku, pośrednictwo finansowe itp. Usługa ma profil organizacyjno-techniczny (PMO/back-office) dotyczący istniejących rozwiązań klienta;
3)brak elementów „IT” powodujących inną stawkę i spory o wyłączenie. Świadczenie nie obejmuje: tworzenia/modyfikowania/testowania oprogramowania (ex 62.01.1), doradztwa w zakresie oprogramowania (ex 62.02), instalowania oprogramowania (ex 62.09.20.0) ani zarządzania siecią/systemami (62.03.1). Tym samym nie zachodzi podstawa do stosowania reżimu odmiennego od art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie;
4)brak innych przesłanek wyłączeniowych.
Wnioskodawca nie prowadzi działalności, o której mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o ryczałcie, w szczególności nie uzyskuje przychodów z tytułów wyłączonych ustawowo z ryczałtu i nie wykonuje świadczeń objętych innymi zakazami stosowania tej formy opodatkowania.
W przypadku, gdyby w przyszłości zaistniała którakolwiek z przesłanek z art. 8 ust. 1 (np. rozpoczęto by świadczenie usług odpowiadających czynnościom wykonywanym uprzednio w ramach stosunku pracy na rzecz byłego pracodawcy), Wnioskodawca wyłączy takie przychody z ryczałtu i zastosuje właściwe przepisy, jednak na dzień złożenia uzupełnienia taka sytuacja nie zachodzi.
Konkluzja: brak wyłączeń z art. 8 ust. 1 - wniosek dotyczy kwalifikacji opisanej usługi jako działalności usługowej opodatkowanej 8,5%, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie.
Wnioskodawca spełnia warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, uprawniające do opodatkowania przychodów - ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w odniesieniu do opisanej działalności usługowej.
Uzasadnienie - stan faktyczny i zakres działalności:
Działalność gospodarcza jest prowadzona od 17 stycznia 2024 r. w sposób ciągły i dotyczy usług wsparcia operacyjno-technicznego istniejących aplikacji/systemów po stronie kontrahentów B2B (profil organizacyjno-techniczny, bez tworzenia/modyfikowania/testowania oprogramowania, bez instalacji i bez doradztwa IT). Zakres ten został szczegółowo przedstawiony we wniosku i jego uzupełnieniu.
Limity i pozostałe przesłanki z art. 6 ust. 4:
1)limit przychodów: Wnioskodawca oświadcza, że spełnia limit przychodów przewidziany w art. 6 ust. 4 (tj. nie przekracza progu uprawniającego do stosowania ryczałtu w bieżącym roku podatkowym i - przy zachowaniu limitu - w latach następnych). W przypadku ewentualnego przekroczenia limitu w roku podatkowym, Wnioskodawca zastosuje przepisy dotyczące utraty prawa do ryczałtu od następnego roku i dokona odpowiednich rozliczeń;
2)brak przeszkód podmiotowych/przedmiotowych: Zakres usług nie obejmuje czynności wyłączających zastosowanie ryczałtu (np. wolne zawody wymienione w ustawie, usługi prawnicze/księgowe/reklamowe/PR/badań rynku itp.). Usługi mają charakter organizacyjno-techniczny (PMO/back-office), zgodnie z opisem;
3)brak związku z czynnościami etatowymi: Wnioskodawca nie wykonuje na rzecz byłego/obecnego pracodawcy czynności odpowiadających czynnościom z etatu (co mogłoby uruchomić ograniczenia związane z formą opodatkowania); zagadnienie to pozostaje również w zgodzie z art. 8 ust. 1 ustawy o ryczałcie (brak wyłączeń);
4)zgodność formalna: Wnioskodawca złożył/złoży oświadczenie o wyborze ryczałtu w ustawowym terminie (do dnia rozpoczęcia działalności albo do 20 dnia miesiąca po miesiącu uzyskania pierwszego przychodu).
Konkluzja:
Warunki z art. 6 ust. 4 ustawy o ryczałcie, są spełnione. W konsekwencji Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie, że przychody z opisanej usługi mogą być opodatkowane stawką 8,5% jako działalność usługowa na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie.
Wnioskodawca informuje, że oświadczenie o wyborze ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostało już złożone i forma ta jest stosowana. Działalność gospodarcza jest prowadzona od 17 stycznia 2024 r., a przychody z niej są opodatkowane ryczałtem.
Wniosek dotyczy zdarzenia przyszłego w tym znaczeniu, że Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie prawidłowości stosowania stawki 8,5% (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie) do opisanego zakresu usług w bieżących i kolejnych okresach rozliczeniowych.
Zastrzeżenie compliance: w razie zmiany stanu faktycznego lub zaistnienia przesłanek ustawowych (np. wyłączeń z art. 8 ust. 1 ustawy o ryczałcie lub niespełnienia warunków z art. 6 ust. 4 ustawy o ryczałcie), Wnioskodawca odpowiednio zaktualizuje formę opodatkowania i poinformuje Organ zgodnie z przepisami.
Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Czy przychody, które Wnioskodawca osiąga/będzie osiągał z kompleksowej usługi wsparcia operacyjno-technicznego funkcjonowania i rozwoju istniejących aplikacji oraz systemów po stronie kontrahentów B2B - obejmującej w szczególności:
1)monitoring i analizę aktywności użytkowników w istniejących narzędziach klienta oraz przygotowywanie prostych zestawień operacyjnych;
2)prowadzenie i porządkowanie backlogu (opisy/akceptacje) oraz
3)priorytetyzację zadań według uzgodnionych kryteriów,
4)organizacyjny nadzór nad przepływem prac (statusy, terminy, harmonogramy) i komunikację operacyjną z zespołami klienta,
5)uzupełnianie dokumentacji techniczno-organizacyjnej istniejących funkcjonalności,
6)inicjowanie usprawnień procesu pracy i użyteczności od strony użytkowej,
przy czym usługa ta nie obejmuje: programowania, testowania ani modyfikowania oprogramowania, integracji systemów, doradztwa w zakresie oprogramowania, instalowania oprogramowania oraz zarządzania siecią i systemami informatycznymi - mogą być opodatkowane ryczałtem 8,5% jako przychody z działalności usługowej, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Pana stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Przychody z opisanej, jednolitej i kompleksowej usługi wsparcia operacyjno-technicznego istniejących aplikacji/systemów po stronie kontrahentów B2B:
1)monitoring prostych metryk w narzędziach klienta,
2)prowadzenie i porządkowanie backlogu,
3)priorytetyzacja zadań,
4)organizacyjny nadzór nad przepływem prac i komunikacją operacyjną,
5)uzupełnianie dokumentacji oraz
6)inicjowanie usprawnień procesu pracy
stanowią przychody z działalności usługowej w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie i podlegają opodatkowaniu stawką 8,5%.
Świadczenie ma profil organizacyjno-techniczny (PMO/back-office), a nie wytwórczy lub doradczy IT, co zostało szczegółowo przedstawione w opisie sprawy.
Zakres czynności nie wypełnia przesłanek usług IT, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) (w szczególności ex 62.01.1 „usługi związane z oprogramowaniem”, ex 62.02 „doradztwo w zakresie oprogramowania”, ex 62.09.20.0 „instalowanie oprogramowania”, 62.03.1 „zarządzanie siecią i systemami informatycznymi”).
Wnioskodawca nie tworzy/nie modyfikuje/nie testuje oprogramowania, nie instaluje oprogramowania, nie administruje siecią i systemami oraz nie świadczy doradztwa IT; korzysta wyłącznie z istniejących narzędzi klienta do celów porządkowo-operacyjnych. Tym samym brak jest podstaw do zastosowania stawki 12% właściwej dla ww. grupowań.
Nie występują również wyłączenia z art. 8 ust. 1 (w szczególności brak świadczenia usług odpowiadających czynnościom wykonywanym w ramach stosunku pracy na rzecz byłego/obecnego pracodawcy, brak usług prawniczych/księgowych/reklamowych/PR/badań rynku itp.). Wnioskodawca spełnia warunki z art. 6 ust. 4 do stosowania ryczałtu.
Mając powyższe na uwadze, Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie, że przychody z opisanej usługi mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, według stawki 8,5% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):
Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Natomiast w myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:
Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
W myśl art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką". Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
b) (uchylona)
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d) (uchylona)
e) (uchylona)
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6) (uchylony).
W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego.
Zgodnie art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:
Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r., poz. 2453 z 2018 r., poz. 2440 z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Natomiast w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu - o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
W przedstawionym we wniosku opisie sprawy wskazał Pan, że świadczy Pan usługi, które polegają na wsparciu operacyjno-technicznym funkcjonowania i rozwoju istniejących aplikacji mobilnych oraz systemów IT, które klasyfikuje Pan w dziale 62 PKWiU.
W tym miejscu pokreślić należy, że wyjaśnienia do PKWiU z 2015 r., wydane przez Główny Urząd Statystyczny, dla „usług związanych z oprogramowaniem” zawierają następującą charakterystykę: „klasa 62.01 - usługi związane z oprogramowaniem” obejmuje: pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników.
Klasa ta obejmuje także analizowanie, projektowanie systemów gotowych do użycia:
·rozbudowę, tworzenie, dostarczanie oraz dokumentację oprogramowania wykonanego na zlecenie określonego użytkownika,
·pisanie programów na zlecenie użytkownika,
·projektowanie stron internetowych.
Klasa ta nie obejmuje:
·publikowania pakietów oprogramowania, sklasyfikowanego w 58.29,
·usług związanych z przystosowaniem programów na potrzeby rynku, wykonywanych na własny rachunek, sklasyfikowanych w 58.29,
·usług w zakresie planowania i projektowania systemów komputerowych, które integrują sprzęt komputerowy, oprogramowanie i technologie komunikacyjne, nawet wtedy, gdy dostarczane oprogramowanie może być ich integralną częścią, sklasyfikowanych w 62.02.
W grupowaniu tym znajduje się kategoria 62.01.1 - Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych, która obejmuje grupowanie PKWiU 62.01.12.0 - Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych.
Wyjaśnienia do PKWiU z 2015 r. wskazują, że grupowanie to obejmuje:
·usługi związane z projektowaniem, rozwojem i wdrażaniem sieci klienta, takich jak: intranet, ekstranet i wirtualne sieci prywatne,
·usługi związane z projektowaniem i rozwojem bezpieczeństwa sieci, tj. projektowanie, rozwój i wdrażanie oprogramowania, sprzętu komputerowego i procedur sterowania dostępem do danych i programami pozwalającymi na bezpieczną wymianę informacji w ramach sieci.
Grupowanie to nie obejmuje usług oferowanych w pakiecie z codziennym zarządzaniem siecią klienta, sklasyfikowanych w 62.03.12.0.
Wskazać należy, że przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w przypadku PKWiU ex 62.01.1, wskazuje na związek świadczonych usług z oprogramowaniem, nie zawężając tych czynności wyłącznie do kwestii programowania. Przepis ten nie odwołuje się ani do bezpośredniego, ani też pośredniego związku z oprogramowaniem.
Zgodnie z wykładnią literalną słowo „związany z” oznacza „dotyczy czegoś, mający związek z czymś lub kimś”. Tym samym, usługi związane z oprogramowaniem to usługi, które dotyczą oprogramowania.
Jak wynika z treści wniosku świadczy Pan usługi, które polegają w szczególności na:
1)monitoringu/analizy aktywności użytkowników w istniejących narzędziach klienta i przygotowywanie prostych zestawień operacyjnych;
2)prowadzeniu i porządkowaniu backlogu (opisy/akceptacje),
3)priorytetyzacji zadań;
4)organizacyjnym nadzorze nad przepływem prac (statusy, terminy, harmonogramy) oraz komunikacji operacyjnej z zespołami klienta;
5)uzupełnianiu dokumentacji techniczno-organizacyjnej istniejących funkcjonalności;
6)inicjowaniu usprawnień procesu pracy i użyteczności od strony użytkowej,
które klasyfikuje Pan w dziale 62 PKWiU. Wskazał Pan też, że świadczone przez Pana usługi nie są związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1).
Odnosząc się jednak do sytuacji przedstawionej we wniosku stwierdzam, że pomimo Pana wskazania, że wykonywane przez Pana czynności nie są związane z oprogramowaniem, to przedstawione okoliczności sprawy wskazują, że opisane czynności wykonywane przez Pana - są jednak związane z oprogramowaniem, a za taką ich kwalifikacją przemawia chociażby fakt, że dotyczą one systemów informatycznych, które służą do monitorowania aktywności użytkowników w aplikacjach i systemach klienta.
Zauważam, że systemy komputerowe, systemy informatyczne wchodzą w zakres pojęcia „oprogramowanie”, zatem wszelkie usługi – sklasyfikowane w kategorii PKWiU 62.01.1 USŁUGI ZWIĄZANE Z PROJEKTOWANIEM I ROZWOJEM TECHNOLOGII INFORMATYCZNYCH – z nimi związane spełniają przesłankę wykluczającą możliwość zastosowania stawki podatku w wysokości 8,5%.
Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy i powołane wyżej przepisy prawa wskazać należy, że przychód, który Pan osiąga z ww. usług, podlega opodatkowaniu ryczałtem wg 12% stawki ryczałtu, określonej w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zatem, stanowisko Pana należało uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Przy wydawaniu interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
