Interpretacja indywidualna z dnia 5 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.749.2025.2.PT
Przychody uzyskiwane z działalności gospodarczej polegającej na zarządzaniu projektami, sklasyfikowane jako PKWiU 70.22.20.0, są opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%, o ile nie mieszczą się w grupowaniu usług doradztwa zarządzania.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
5 września 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 5 września 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismem z 5 października 2025 r. (data wpływu 5 października 2025 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca planuje rozpoczęcie prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej od dnia 1 października 2025 r. Przeważającym rodzajem działalności według PKD 2025 będzie 70.20.Z – Doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i pozostałe doradztwo w zakresie zarządzania. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca będzie świadczył usługi polegające w szczególności na:
1.Przygotowywaniu i nadzorowaniu planów, testów;
2.Zarządzaniu wykonywaniem przypadków i scenariuszy testowych przez zespół testerski;
3.Szacowaniu nakładu pracy na testowanie oraz monitorowanie harmonogramu testów;
4.Koordynowaniu codziennej pracy zespołów testerskich;
5.Raportowaniu i przedstawianie postępów testów interesariuszom;
6.Definiowaniu celów jakościowych;
7.Opracowywaniu i utrzymywaniu strategii zapewnienia jakości oraz plany jakości;
8.Wsparciu tworzenia architektury testów oraz strategii testowych;
9.Współpracowaniu z interesariuszami, w tym z Właścicielami Produktów, Scrum Masterami, Zespołami Developerskimi oraz Zarządem;
10.Kierowaniu i mentorowanie członków zespołu, aby zapewnić przestrzeganie procesów testowych, standardów i najlepszych praktyk;
11.Zapewnianiu zgodności z wewnętrznymi wymaganiami jakościowymi oraz regulacjami zewnętrznymi;
12.Identyfikowaniu i wspieraniu usprawnienia procesów i praktyk testowych.
Z początkiem roku 2025 weszła w życie nowa klasyfikacja kodów PKD, gdzie wg kluczy przejścia między PKD 2007 a PKD 2025 kod PKD 2007 70.22.Z Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania odpowiada kod PKD 2025 70.20.Z Doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i pozostałe doradztwo w zakresie zarządzania. Wnioskodawca złożył wniosek o potwierdzenie kodu PKWiU i jest w trakcie oczekiwania na odpowiedź z GUS. Według wnioskodawcy ww. usługi można sklasyfikować pod kodem PKWiU 70.22.20.0 co wg wyjaśnień GUS dotyczących PKWiU 2015 wersja z dnia 25 marca 2019 r. pokrywa się z usługami które wnioskodawca zamierza wykonywać: 70.22.20.0 Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych Grupowanie to obejmuje:
•usługi koordynacji i nadzoru w zakresie środków podjętych w celu przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektu realizowanego w imieniu klienta,
•usługi zarządzania projektami, które mogą dotyczyć budżetu, rachunkowości i kontroli kosztów, zamówień, planowania czasu pracy i pozostałych warunków działania, koordynacji prac podwykonawców, kontroli, jakości itp.,
•usługi zarządzania projektami, które obejmują usługi zarządzania, w tym zarządzania biurem, przy udziale lub bez udziału własnego personelu.
Przychody uzyskiwane z tytułu świadczenia ww. usług Wnioskodawca zamierza opodatkowywać w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca posiada nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Polski w myśl art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Działalność została rozpoczęta w dniu 1 października 2025 r., jednak do dnia dzisiejszego Wnioskodawca nie osiągnął jeszcze przychodu z tego tytułu.
Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza będzie działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Oprócz przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca uzyskuję również dochody z kapitałów pieniężnych – z tytułu dywidend oraz sprzedaży akcji zarówno spółek notowanych na giełdzie papierów wartościowych w Polsce, jak i spółek zagranicznych (głównie akcje amerykańskie) oraz ETFów.
Wnioskodawca będzie prowadził ewidencję przychodów w sposób umożliwiający określenie przychodu z każdego rodzaju działalności opodatkowanej różnymi stawkami, jeżeli zaistnieje taka sytuacja.
Wnioskodawca nie będzie osiągał przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office) ani usług doradztwa związanych z zarządzaniem. Będę osiągał przychody ze świadczenia na rzecz kontrahenta usług sklasyfikowanych jako PKWiU 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”, które nie będą usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem.
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca wykonuję usługi w zakresie zarządzania projektami testowymi, polegające na organizacji, nadzorze i koordynacji prac zespołów odpowiedzialnych za testowanie oprogramowania, bez samodzielnego tworzenia kodu ani opracowywania oprogramowania.
Czynności realizowane w ramach świadczonych usług obejmują w szczególności:
1.Przygotowywanie i nadzorowanie planów testów – opracowywanie kompleksowych planów testów dla projektów informatycznych, obejmujące zakres testowania, harmonogram, zasoby, kryteria wejścia i wyjścia, a także metody raportowania wyników. Plany te stanowią podstawę do organizacji i kontroli procesu testowania.
2.Zarządzanie wykonywaniem przypadków i scenariuszy testowych – koordynowanie pracy zespołu testerskiego w zakresie realizacji testów funkcjonalnych, integracyjnych i systemowych. Rola Wnioskodawcy polega na zapewnieniu, że wszystkie zaplanowane testy są realizowane zgodnie z ustalonym harmonogramem, zakresem i standardami jakościowymi. Wnioskodawca jest odpowiedzialny za ustalanie priorytetów wykonywania poszczególnych testów.
3.Szacowanie nakładów pracy na testowanie oraz monitorowanie harmonogramu testów – analizowanie wymagań projektowych w celu określenia niezbędnych zasobów, czasu i kosztów testowania. Monitorowanie postępów względem planu oraz raportowanie ewentualnych odchyleń i ryzyk.
4.Koordynowanie codziennej pracy zespołów testerskich – planowanie i rozdzielanie zadań w zespole testerskim, organizowanie spotkań statusowych, kontrolowanie postępów oraz wspieranie komunikacji pomiędzy zespołami testerskimi, deweloperskimi i analitycznymi.
5.Raportowanie i przedstawianie postępów testów interesariuszom – przygotowywanie raportów dotyczących stanu testów, zgłoszonych defektów, wskaźników jakości oraz ryzyk. Raporty te przekazywane są interesariuszom, takim jak kierownictwo projektu, product ownerzy czy zarząd.
6.Definiowanie celów jakościowych – ustalanie mierzalnych wskaźników jakości dla procesów testowych i nadzór nad ich realizacją, w celu zapewnienia zgodności produktów z wymaganiami biznesowymi i technicznymi.
7.Opracowywanie i utrzymywanie strategii zapewnienia jakości oraz planów jakości – tworzenie dokumentacji określającej podejście do zapewnienia jakości w projekcie, w tym strategie testów, plany testów, procesy weryfikacji oraz kryteria akceptacji wyników testów.
8.Wsparcie w tworzeniu architektury testów i strategii testowych – uczestnictwo w projektowaniu wysokopoziomowej architektury testów oraz w definiowaniu strategii testowania, zapewniając spójność podejścia z celami projektu i oczekiwaniami klienta.
9.Współpraca z interesariuszami projektu – utrzymywanie stałej komunikacji z Product Ownerami, Scrum Masterami, zespołami deweloperskimi, analitykami i zarządem, w celu skutecznej koordynacji działań i podejmowania decyzji projektowych.
10.Kierowanie i mentoring członków zespołu testerskiego – planowanie, rozdzielanie i monitorowanie zadań w zespole testerskim, dbając o terminowe i prawidłowe wykonanie scenariuszy testowych. Zapewnianie, że członkowie zespołu testerskiego znają i realizują procesy testowe zgodnie z ustalonym harmonogramem, standardami wewnętrznymi i procedurami projektowymi.
11.Zapewnianie zgodności z wewnętrznymi wymaganiami jakościowymi oraz regulacjami zewnętrznymi – kontrolowanie, aby procesy testowe były zgodne z obowiązującymi normami, politykami organizacyjnymi oraz wymaganiami prawnymi i branżowymi.
12.Identyfikowanie i wspieranie usprawnień procesów testowych – analizowanie efektywności istniejących procesów testowych, identyfikowanie obszarów do poprawy i wdrażanie działań optymalizacyjnych, mających na celu zwiększenie jakości i wydajności projektów.
Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie będę osiągał przychodów ze świadczenia usług związanych z wydawaniem: pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line, pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1), pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2), oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line, gdyż nie obejmują one publikowania gier komputerowych ani oprogramowania w trybie online. W działalności Wnioskodawcy przychody będą uzyskiwane w ramach usług zarządzania projektami (PKWiU 70.22.20.0), a nie w zakresie wydawania gier czy oprogramowania. W swojej działalności Wnioskodawca nie tworzy oprogramowania ani nie piszę kodu systemów informatycznych.
Wnioskodawca nie będzie osiągał przychodów ze świadczenia usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem "Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), ani związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1), gdyż działalność Wnioskodawcy ogranicza się do usług zarządzania projektami (PKWiU 70.22.20.0).
Oświadczenie o wyborze opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne zostało już przez Wnioskodawcę złożone poprzez CEIDG w dniu 8 września 2025 r.
Do prowadzonej działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Pytanie
Czy przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę z tytułu świadczenia usług sklasyfikowanych według PKWiU 70.22.20.0, w ramach działalności gospodarczej prowadzonej od dnia 1 października 2025 r., mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5%, zgodnie z art. art. 12 ust. 1 pkt 5 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Pana stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „u.z.p.d.”), osoby fizyczne, które osiągają przychody z pozarolniczej działalności mogą opłacać podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Stosownie do art. 6 ust. 1 u.z.p.d., przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Natomiast, w myśl art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług. Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt u.z.p.d., które osiągane są przez osoby fizyczne, użyte przez ustawodawcę określenie działalność oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556). W związku ze zmianami w Ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym, które nastąpiły z początkiem roku 2021, m.in.: usunięcie załącznika nr 2, a tym samym dopuszczenie większej ilości usług do ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, usługi, które świadczy Wnioskodawca, oznaczone według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług pod symbolem 70.22.20.0 Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych Zdaniem Wnioskodawcy, przychody uzyskiwane z tytułu świadczenia usług sklasyfikowanych według PKWiU 70.22.20.0 – Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych, powinny być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Analizując powyższe przepisy, należy wskazać, że symbole PKWiU opisujące usługi wykonywane przez Wnioskodawcę przyporządkowany po analizie wyjaśnień do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) umieszczonej na stronie internetowej Głównego Urzędu Statystycznego w grupowaniu: 70.22.20.0 nie zostały wymienione w art. 12 u.z.p.d.
Stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych wydanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, w których uznano, że przychody z usług sklasyfikowanych do PKWiU 70.22.20.0 mogą być opodatkowane stawką ryczałtu 8,5%. Przykładowo, w interpretacjach: interpretacja indywidualna z dnia 2025-06-09 sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.397.2025.2.KKO interpretacja indywidualna z dnia 2024-06-24 sygn. 0112-KDSL1-2.4011.245.2024.2.MO Dyrektor KIS uznał, że podatnik świadczący usługi doradztwa gospodarczego (PKWiU 70.20.22.0) może stosować stawkę 8,5% ryczałtu. W związku z powyższym, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że przychody uzyskiwane z opisanej działalności gospodarczej będą podlegały opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%.
Wnioskodawca w uzupełnieniu wniosku chciałby podkreślić, że prowadzona działalność gospodarcza polega na zarządzaniu projektami testowymi, m.in.: planowaniu, organizowaniu harmonogramu testów, koordynowaniu wykonywania testów oraz nadzorowaniu prac zespołów testerskich. Czynności te nie mają charakteru doradczego, a stanowią działalność związaną z zarządzaniem projektami, klasyfikowaną pod symbolem PKWiU 70.22.20.0. W ocenie Wnioskodawcy przychody z tej działalności mogą być opodatkowane ryczałtem ewidencjonowanym według stawki 8.5%.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e - 1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o ryczałcie:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
Zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.
Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Natomiast, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Podkreślić należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
W odniesieniu do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) wskazuję, że symbol „ex” oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a pozostałe usługi opodatkowane będą stawką 8,5%.
Pozostałe usługi, klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70 nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi, tj.:
•klasa 70.10 - Usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,
•kategoria 70.22.1 - Usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).
Natomiast stawką 8,5% opodatkowane będą pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z „usługami firm centralnych (head offices)” a także „usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem”, tj.:
•klasa 70.21 - Usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,
•kategoria 70.22.2 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,
•kategoria 70.22.3 - Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Zatem stawką 8,5 % opodatkowane będą usługi mieszczące się w grupowaniu ,, Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych.” (kategoria 70.22.2, pozycja 70.22.20.0 PKWIU).
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że od 1 października 2025 r. prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą. Przeważającym rodzajem działalności według PKD 2025 będzie 70.20.Z – Doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i pozostałe doradztwo w zakresie zarządzania. Pana usługi sklasyfikowane są pod kodem PKWiU 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych.
Świadczone przez Pana usługi polegają przede wszystkim na:
1. Przygotowywaniu i nadzorowaniu planów, testów;
2. Zarządzaniu wykonywaniem przypadków i scenariuszy testowych przez zespół testerski;
3. Szacowaniu nakładu pracy na testowanie oraz monitorowanie harmonogramu testów;
4. Koordynowaniu codziennej pracy zespołów testerskich;
5. Raportowaniu i przedstawianie postępów testów interesariuszom;
6. Definiowaniu celów jakościowych;
7. Opracowywaniu i utrzymywaniu strategii zapewnienia jakości oraz plany jakości;
8. Wsparciu tworzenia architektury testów oraz strategii testowych;
9. Współpracowaniu z interesariuszami, w tym z Właścicielami Produktów, Scrum Masterami, Zespołami Developerskimi oraz Zarządem;
10. Kierowaniu i mentorowanie członków zespołu, aby zapewnić przestrzeganie procesów testowych, standardów i najlepszych praktyk;
11. Zapewnianiu zgodności z wewnętrznymi wymaganiami jakościowymi oraz regulacjami zewnętrznymi;
12. Identyfikowaniu i wspieraniu usprawnienia procesów i praktyk testowych.
Na podstawie powołanych wyżej przepisów prawa oraz opisu sprawy stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 70.22.20.0 - „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”, podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5% określonej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Stawka ta ma zastosowanie wyłącznie, jeśli spełnione są warunki do zastosowania tej formy opodatkowania, o których mowa w przepisach ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
•Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
•Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
•Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).
Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego.
Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
