Interpretacja indywidualna z dnia 5 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.638.2025.2.MB
Zwolnieniem od podatku VAT objęte są usługi ściśle związane ze sportem, jeżeli są konieczne do uprawiania sportu, świadczone przez organizacje nienastawione na zysk. Treningi siłowe i funkcjonalne kwalifikują się do zwolnienia, natomiast treningi korekcyjne, ukierunkowane na eliminację dysfunkcji ruchowych, nie podlegają zwolnieniu, gdyż mają charakter zdrowotny.
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT:
- organizacji zajęć sportowych prowadzonych w formie treningu siłowego, treningu funkcjonalnego, przygotowania motorycznego – jest prawidłowe;
- organizacji zajęć sportowych prowadzonych formie treningów korekcyjnych – jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
22 sierpnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 29 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku dla świadczonych usług. Uzupełnili Państwo wniosek pismem z 2 października 2025 r. (wpływ 2 października 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca jest Fundacją - organizacją pozarządową prowadzącą działalność pożytku publicznego w rozumieniu ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. Fundacja prowadzi działalność społecznie użyteczną w sferze zadań publicznych określonych w ustawie o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, na rzecz ogółu społeczności; działalność ta jest wyłączną statutową działalnością Fundacji. Terenem działalności Fundacji jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej, przy czym w zakresie niezbędnym dla właściwego realizowania celów może ona prowadzić działalność także poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej. Wnioskodawca jest nie zarejestrowany jako zwolniony podatnik podatku od towarów i usług. Fundacja jest zarejestrowana jako przedsiębiorca w Krajowym Rejestrze Sądowym.
Fundacja prowadzi działalność ukierunkowaną na krzewienie kultury fizycznej oraz wspieranie osób aktywnie uprawiających sport. Celem Fundacji jest m.in. szeroko rozumiane wspieranie, rozwój, promocja i upowszechnianie sportu i kultury fizycznej, organizacja, rozwijanie działalności prowadzącej do utrzymania i podnoszenia sprawności fizycznej społeczeństwa czy organizacja współzawodnictwa sportowego. Działania Fundacji mają charakter zorganizowany, systematyczny i ukierunkowany na wsparcie uprawiania konkretnych dyscyplin sportowych – zarówno w zakresie przygotowania motorycznego, jak i działań wspomagających.
W ramach Fundacji działa klub sportowy, którego podstawą działania są przepisy ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie oraz Regulaminu. Klub sportowy realizuje swoje cele głównie poprzez organizowanie zajęć sportowych. Działają Państwo w zakresie treningu siłowego, treningu funkcjonalnego, mobility oraz przygotowania motorycznego. Są to elementy powszechnie stosowane w sporcie zawodowym i amatorskim. Zajęcia sportowe są bezpośrednio związane z wychowaniem fizycznym i kulturą fizyczną. Prowadzą Państwo działalność, której celem jest poprawa sprawności fizycznej, rozwój zdolności motorycznych oraz promocja zdrowego stylu życia poprzez regularne treningi siłowe, funkcjonalne oraz korekcyjne. Państwa celem jest kształtowanie nawyku aktywności fizycznej oraz wspieranie ogólnego rozwoju fizycznego, także u dzieci i młodzieży.
Treningi mają charakter rozwojowy. Przyczyniają się Państwo do rozwoju kadr sportowych, oferując przestrzeń do prowadzenia specjalistycznych warsztatów i szkoleń.
Trening siłowy jako forma aktywności przygotowawczej nie jest dyscypliną olimpijską samą w sobie, ale elementy wchodzące w jego skład (np. podnoszenie ciężarów, gimnastyka, elementy lekkoatletyki) są obecne na igrzyskach olimpijskich. Wnioskodawca ma odpowiedni park maszynowy do realizacji swoich celów. Posiadają Państwo sztangi, hantle, kettle, piłki lekarskie, drążki, bramy, racki, poręcze, skrzynie, gumy, taśmy TRX, rowery treningowe, airbike, ergometr wioślarski, piłki do mobility, rollery, sprzęt korekcyjny. Sprzęt ten służy do przeprowadzania treningów siłowych, funkcjonalnych, korekcyjnych oraz mobility. Wnioskodawca opracował system przenoszenia dzieci, rozwoju grup, więc nawet jak dzieci zaczynają w grupach dla najmłodszych to z czasem biorą udział w coraz bardziej zaawansowanych treningach. Przykładowo w podnoszeniu ciężarów, trójboju siłowym czy crossficie (nawiązując do treningu funkcjonalnego) organizowane są zawody na poziomie międzynarodowym.
Zajęcia, które Państwo prowadzą, mają na celu rozwój sprawności fizycznej i są prowadzone w sposób systematyczny, zindywidualizowany i zorientowany na cele sportowe, zdrowotne i funkcjonalne. Pracują Państwo również z dziećmi i młodzieżą w zakresie wychowania fizycznego. Państwa usługi przygotowują do uprawiania sportu, pomagają w zapobieganiu kontuzjom, wspierają rozwój motoryczny i służą poprawie wydolności organizmu – co stanowi fundament do uczestnictwa w sporcie i wychowaniu fizycznym.
Fundacja prowadzi działalność ukierunkowaną na rozwój dzieci i młodzieży poprzez sport, kulturę fizyczną oraz edukację prozdrowotną. Wszystkie działania Wnioskodawcy koncentrują się na fizycznym rozwoju uczestników – poprawie sprawności, zapobieganiu chorobom, aktywizacji ruchowej oraz rehabilitacji. Fundacja realizuje swoje cele m.in. także poprzez organizację wyjazdów sportowych oraz wydarzeń promujących aktywny styl życia. Prowadzi również działania edukacyjne i terapeutyczne poprzez sport i ruch. Dbają Państwo o takie elementy rozwoju motorycznego jak gibkość, szybkość reakcji, ale i wytrzymałość czy szybkość.
Część działań ma charakter nieodpłatny, a część prowadzona jest w ramach działalności odpłatnej pożytku publicznego. Fundacja nie działa w celu osiągania zysku.
Zyski przeznaczamy na rozwój usług (zakup sprzętu, zatrudnienie instruktorów), poprawę jakości (szkolenia kadry) oraz na realizację celów statutowych.
Zajęcia odbywają się zgodnie z przypisanym harmonogramem, jest pełna opieka instruktora, który tłumaczy, naucza, rozbudowuje program i śledzi postępy podopiecznych. Zadaniem klubu sportowego jest przygotowanie uczestników do rywalizacji oraz uczestnictwa w wydarzeniach sportowych.
Usługi świadczone w ramach klubu, służą głównie zdobywaniu nowych umiejętności sportowych i technicznych, budowaniu siły, wytrzymałości i ogólnemu rozwojowi zawodnika.
Członkostwo w klubie daje możliwość przygotowania się do zawodów, których rodzaj i charakter opisano wcześniej.
Ćwicząc pod okiem Wnioskodawcy, oprócz pozytywnego wpływu na sylwetkę i kondycję fizyczną ma również działanie terapeutyczne. Pomoże w samoakceptacji i podwyższeniu pewności siebie. Podczas treningów uczestnikom przekazywane są także podstawowe informacje na temat otoczenia sportowego, zasad i przepisów, bezpieczeństwa, higieny czy diety.
Ponadto Wnioskodawca, co warte podkreślenia nie świadczy usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym jak również usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.
Działania Fundacji nie są skierowane na osiągniecie zysków, a wszelkie osiągnięte nadwyżki finansowe przeznaczane są na rozbudowę Klubu Sportowego, inwestycje w sprzęt i w kadrę, podnoszenie kwalifikacji i organizację wydarzeń sportowych. Ewentualne nadwyżki finansowe są reinwestowane w rozwój działalności statutowej – zakup sprzętu, rozwój kadry, rozszerzenie oferty zajęć.
Wszystkie treningi prowadzone są przez wykwalifikowanego trenera celem jak najlepszego przygotowania członków klubu do realizacji ich celów sportowych. Prowadzone przez Klub działania sprzyjają nie tylko rozwojowi fizycznemu uczestników, ale również mają na celu jego wychowywanie oraz kształtowanie właściwych postaw.
Klub działa na rzecz ostatecznych beneficjentów usług - sportowców/zawodników. Ewentualne poszczególne usługi nabywane są od innych podmiotów w celu zorganizowania i realizacji zajęć bezpośrednio na rzecz ich uczestników.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego
Na pytanie, jaki jest zakres danej usługi? Na czym polegają zajęcia?
Odpowiedź: zakres każdej z usług obejmuje organizację zajęć sportowych prowadzonych w formie treningów ukierunkowanych na poprawę sprawności fizycznej oraz przygotowanie uczestników do uprawiania sportu:
- trening siłowy – rozwój siły mięśniowej i stabilizacji ciała,
- trening funkcjonalny – kształtowanie wzorców ruchowych potrzebnych w sporcie i codziennej aktywności,
- mobility – poprawa zakresu ruchu i elastyczności niezbędnych do prawidłowego wykonywania ćwiczeń sportowych,
- przygotowanie motoryczne – rozwój zdolności motorycznych (szybkości, wytrzymałości, koordynacji) potrzebnych w różnych dyscyplinach sportu,
- treningi korekcyjne – eliminacja dysfunkcji ruchowych i korygowanie wad postawy, aby umożliwić bezpieczne i efektywne uprawianie sportu.
Na pytanie, do kogo jest skierowana dana usługa, kto jest uczestnikiem/odbiorcą usługi? Czy są to wyłącznie osoby uprawiające sport lub uczestniczące w wychowaniu fizycznym?
Odpowiedź: usługi są skierowane do osób aktywnie uczestniczących w sporcie, zarówno amatorskim, jak i rekreacyjnym, a także osób rozwijających sprawność fizyczną w ramach wychowania fizycznego. Uczestnikami zajęć są członkowie klubu sportowego – Fundacji, którzy poprzez udział w treningach realizują cele sportowe i zdrowotne.
Na pytanie, jaki jest główny cel danej usługi? Jakie umiejętności nabywają uczestnicy zajęć, osiągnięcia jakich efektów/rezultatów oczekują uczestnicy tych zajęć?
Odpowiedź: Celem usług jest podnoszenie sprawności fizycznej, kształtowanie zdolności motorycznych oraz przygotowanie organizmu do bezpiecznego i skutecznego uprawiania sportu. Uczestnicy nabywają umiejętności poprawnego wykonywania ćwiczeń, wzmacniają ciało, poprawiają mobilność, wytrzymałość i koordynację. Rezultatem jest zwiększona zdolność do aktywnego uczestniczenia w sporcie i wychowaniu fizycznym oraz poprawa zdrowia i sprawności.
Na pytanie, czy dana usługa jest konieczna do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim? W czym się przejawia ta niezbędność?
Odpowiedź: Tak. Wszystkie wskazane usługi są konieczne, ponieważ stanowią podstawę prawidłowego przygotowania organizmu do uprawiania sportu i uczestniczenia w wychowaniu fizycznym. Trening siłowy, funkcjonalny, mobility, przygotowanie motoryczne oraz treningi korekcyjne zapewniają rozwój siły, wytrzymałości, mobilności i koordynacji, a także eliminują ograniczenia ruchowe i minimalizują ryzyko urazów. Bez tych elementów uczestnictwo w zajęciach sportowych byłoby niepełne i mogłoby prowadzić do przeciążeń lub kontuzji. Niezbędność przejawia się w tym, że stanowią one fundament do bezpiecznego i skutecznego uprawiania sportu w dowolnej dyscyplinie.
Na pytanie, czy dana usługa ma charakter czystego wypoczynku i rozrywki, tj. czy służy wyłącznie rekreacji?
Odpowiedź: Nie
Na pytanie, czy opłaty wnoszone z tytułu uczestnictwa/skorzystania z danej usługi są bezpośrednio powiązane z aktywnym uprawianiem sportu?
Odpowiedź: Tak.
Na pytanie, czy poszczególne usługi (trening siłowy, trening funkcjonalny, mobility, przygotowanie motoryczne, treningi korekcyjne) są bezpośrednio powiązane z zajęciami w określonej dyscyplinie sportu i skierowane do osób uprawiających tą dyscyplinę sportu będących członkami klubu sportowego – jeśli tak, proszę wskazać konkretną dyscyplinę/dyscypliny odrębnie w odniesieniu do poszczególnych usług.
Odpowiedź: Tak, wszystkie wymienione usługi są bezpośrednio powiązane z przygotowaniem do aktywnego uprawiania sportu. Trening siłowy, funkcjonalny, mobility, przygotowanie motoryczne oraz treningi korekcyjne stanowią element niezbędny w szkoleniu i rozwoju zawodników oraz osób aktywnie uprawiających sport. Dotyczy to w szczególności sportów takich jak: piłka nożna, koszykówka, siatkówka, lekkoatletyka, sporty walki czy sporty wytrzymałościowe, w których siła, mobilność, sprawność ruchowa i profilaktyka urazów są kluczowe.
Na pytanie, czy poszczególne usługi (trening siłowy, trening funkcjonalny, mobility, przygotowanie motoryczne, treningi korekcyjne) są niezbędne do uprawiania określonej dyscypliny sportu – jeśli tak, proszę wskazać na czym ta niezbędność polega.
Odpowiedź: Tak. Każda z wymienionych usług jest niezbędna, ponieważ bezpośrednio wspiera przygotowanie zawodników i osób aktywnie uprawiających sport:
- trening siłowy – kluczowy w sportach wymagających mocy i stabilizacji (np. piłka nożna,
- koszykówka, lekkoatletyka),
- trening funkcjonalny – pozwala kształtować prawidłowe wzorce ruchowe potrzebne w każdej dyscyplinie,
- mobility – zapewnia odpowiedni zakres ruchu i chroni przed urazami, co jest niezbędne zarówno w sportach wytrzymałościowych, jak i zespołowych,
- przygotowanie motoryczne – rozwija szybkość, koordynację, wytrzymałość i sprawność ogólną, bez których nie można skutecznie trenować konkretnej dyscypliny,
- treningi korekcyjne – umożliwiają eliminację wad postawy i kompensacji, co pozwala zawodnikom bezpiecznie wykonywać ćwiczenia charakterystyczne dla danej dyscypliny.
Niezbędność polega więc na tym, że usługi te są integralnym elementem przygotowania do uprawiania sportu – niezależnie od dyscypliny i pozwalają na osiąganie wyników przy jednoczesnym zapewnieniu bezpieczeństwa zawodnikom.
Pytanie
Czy wynagrodzenie pobierane za uczestnictwo w zajęciach sportowych przedstawionych w opisie stanu faktycznego, prowadzonych przez Wnioskodawcę podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o podatku od towarów i usług?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, pobierane wynagrodzenie przez Wnioskodawcę za uczestnictwo w zajęciach sportowych realizowanych przez Klub Sportowy, korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT).
Zgodnie z brzmieniem powołanego artykułu, zwolnione od podatku VAT są usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:
a) są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,
b) świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,
c) są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym,
- z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością; Wnioskodawca nie pobiera wynagrodzenia związanego z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną.
Pobierane wynagrodzenie dotyczy bezpośredniego uczestnictwa osób uprawiających daną dyscyplinę sportową i uczestniczących w wychowaniu fizycznym. Artykuł 3 ustawy o sporcie przewiduje, że działalność sportowa jest prowadzona w szczególności w formie klubu sportowego (ust. 1). Klub sportowy działa jako osoba prawna (ust. 2). Zdaniem Wnioskodawcy nie ma przeszkód, aby działalność sportowa prowadzona była przez klub sportowy działający w formie fundacji. Wnioskodawca spełnia ww. kryterium podmiotowe niezbędnych do korzystania ze zwolnienia od podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o podatku od towarów i usług.
Zauważyć należy, że zwolnienie usług związanych ściśle ze sportem doznaje pewnego ograniczenia ze względu na status usługodawcy, a mianowicie, jak wynika z cytowanego wyżej przepisu, ze zwolnienia może korzystać podmiot będący klubem sportowym, związkiem sportowym lub związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych.
Zarówno ustawa o VAT, jak i przepisy wykonawcze do niej, nie zawierają definicji klubu sportowego, związku sportowego, stowarzyszeń oraz związku stowarzyszeń i innych osób prawnych. Działalność klubów sportowych i związków sportowych regulują przepisy ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (t. j. Dz.U. z 2014r. poz. 715 ze zm.). Stosownie do art. 3 ust. 1 i 2 oraz art. 6 ust. 1 i 2 tej ustawy - działalność sportowa jest prowadzona w szczególności w formie klubu sportowego. Klub sportowy działa jako osoba prawna. Kluby sportowe, w liczbie co najmniej 3, mogą tworzyć związki sportowe. Związek sportowy działa w formie stowarzyszenia lub związku stowarzyszeń.
Zgodnie z brzmieniem art. 2 ust. 1 tej ustawy - sportem są wszelkie formy aktywności fizycznej, które przez uczestnictwo doraźne lub zorganizowane wpływają na wypracowanie lub poprawienie kondycji fizycznej i psychicznej, rozwój stosunków społecznych lub osiągnięcie wyników sportowych na wszelkich poziomach. Na podstawie ust. 2 tego artykułu, sport wraz z wychowaniem fizycznym i rehabilitacją ruchową składają się na kulturę fizyczną.
Pismem z 22 września 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-2.4012.402.2017.2.SR stwierdził, iż „(...) Jak wynika z opisu sprawy, Wnioskodawca, będący klubem sportowym, zamierza rozpocząć działalność, której głównym przedmiotem będzie prowadzenie zajęć sportowych dla dzieci w dyscyplinie piłka nożna. Za udział w ww. zajęciach sportowych pobierane będą przez Wnioskodawcę opłaty przeznaczone na pokrycie kosztów działalności Klubu Sportowego, tj. jednorazowa opłata członkowska w Klubie Sportowym (wpisowe) warunkująca członkostwo w Klubie Sportowym, w tym możliwość udziału w zajęciach sportowych Klubu Sportowego oraz miesięczna opłata za udział uczestnika/członka Klubu Sportowego w zajęciach sportowych Klubu Sportowego w danym miesiącu kalendarzowym.
W związku z powyższym należy uznać, że opłaty wnoszone przez uczestników zajęć/członków klubu pozostają w ścisłym związku z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami polegającymi na prowadzeniu zajęć piłki nożnej. Zatem w tym przypadku istnieje bezpośredni związek pomiędzy dokonywanymi opłatami a świadczeniami na rzecz uczestników zajęć/ członków klubu, które zostaną wykonane przez Wnioskodawcę (...)”.
Stanowisko zbieżne ze stanowiskiem Wnioskodawcy, zajął również Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w Interpretacji indywidualnej z 1 marca 2013 roku nr IPTPP1/443-953/12-5/IG oraz w Interpretacji indywidualnej z 19 lutego 2013 roku nr IPTPP1/443-948/12-5/AK, w których czytamy m.in.:
„(...) Wskazać należy, że zastosowanie zwolnienia dla usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym doznaje pewnych ograniczeń – ze względu na cel tej usługi, jak również status usługodawcy i usługobiorcy. Podmiotami uprawnionymi do skorzystania z tego zwolnienia są podmioty będące klubem sportowym, związkiem sportowym oraz związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych. Ponadto, świadczone usługi muszą być świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym. Jednocześnie świadczone usługi muszą być ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim (...)”.
oraz
„(...) Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego tut. Organ stwierdza, iż Wnioskodawca w zakresie świadczonych usług opisanych we wniosku może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT. Mając na uwadze przepis art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, z którego Wnioskodawca wywodzi prawo zwolnienia z podatku od towarów i usług świadczonych usług, należy stwierdzić, iż z językowej wykładni tego przepisu wynika, iż podatnik, aby móc skorzystać ze zwolnienia w nim przewidzianego winien spełnić przesłanki o charakterze podmiotowym oraz przedmiotowym (...)”.
W interpretacji indywidualnej z 28 września 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.365.2022.1.WH słusznie zauważa, iż (...) nie jest wymagane aby aktywność sportowa była podejmowana na określonym poziomie, na przykład zawodowym, ani też, aby ta aktywność była podejmowana w określony sposób, tj. regularnie lub w sposób zorganizowany (…).
Dodatkowo, w piśmie z 7 lutego 2023r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-1.4012.824. 2022.2.AKA słusznie zauważył, że: „(...) w odniesieniu do kwestii uznania, czy świadczone usługi w zakresie prowadzenia w formie klubu sportowego odpłatnych zajęć sportowych z tańca należy odnieść się do wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 26 października 2017 r. w sprawie C-90/16, w którym Trybunał uznał, że „Wobec braku w dyrektywie 2006/112 jakiejkolwiek definicji pojęcia „sportu”, określenia znaczenia i zakresu tego wyrazu należy w myśl utrwalonego orzecznictwa Trybunału dokonać zgodnie z jego zwykłym znaczeniem w języku potocznym, przy jednoczesnym uwzględnieniu kontekstu, w którym został on użyty, i celów uregulowania, którego jest częścią (zob. podobnie wyroki: z dnia 3 września 2014 r., Deckmyn i Vrijheidsfonds, C 201/13, EU:C:2014:2132, pkt 19 i przytoczone tam orzecznictwo; a także z dnia 26 maja 2016 r., Envirotec Denmark, C 550/14, EU:C:2016:354, pkt 27)”.
Warto również wskazać na Interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL1-2.4012.313.2023.3.ID z 27 września 2023 r., w której to wskazano iż „(...) Zatem w przedmiotowej sprawie skoro usługi w formie zajęć sportowych tańca (niebędące usługami związanymi z działalnością marketingową, reklamowo-promocyjną oraz związanymi ze wstępem na imprezy sportowe) mają ścisły związek z uprawianiem sportu i są świadczone na rzecz osób uprawiających sport i – jak wskazano – świadcząc ww. usługi nie są Państwo nastawieni na osiąganie zysków, a osiągnięte zyski w całości przeznaczone są na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług, to usługi te mogą korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Wobec spełnienia przesłanek podmiotowych, jak też przedmiotowych wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, do organizowanych przez Fundację zajęć sportowych w zakresie nauki tańca ma zastosowanie zwolnienie od podatku od towarów i usług przewidziane w wyżej wymienionym przepisie (…)”.
Reasumując, w ocenie Wnioskodawcy świadczone przez niego usługi polegające na organizowaniu zajęć sportowych opisanych w stanie faktycznym prowadzonych przez Wnioskodawcę są zwolnione od podatku VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w zakresie zwolnienia od podatku VAT:
- organizacji zajęć sportowych prowadzonych w formie treningu siłowego, treningu funkcjonalnego, przygotowania motorycznego – jest prawidłowe;
- organizacji zajęć sportowych prowadzonych formie treningów korekcyjnych – jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:
przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Z powyższych uregulowań wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu niebędące dostawą towarów. Z uwagi na powyższe unormowania, pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).
Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie. Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.
W związku z powyższym, czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.
Podkreślenia wymaga, że na gruncie podatku od towarów i usług dana czynność może być albo odpłatna albo nieodpłatna. Jeśli tylko czynność została wykonana za wynagrodzeniem, to jest ona odpłatna. Nie ma żadnego znaczenia, czy wynagrodzenie to pokrywa koszty świadczenia tej czynności poniesione przez podatnika, ewentualnie kreuje dla podatnika zysk. Także czynności wykonane „po kosztach” ich świadczenia, bądź poniżej tych koszów, są czynnościami odpłatnymi, o ile tylko pobrano za nie wynagrodzenie.
Definicja świadczenia usług stanowi dopełnienie definicji dostawy towarów i tym samym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wszystkie czynności odpłatnego obrotu profesjonalnego.
W treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział dla niektórych czynności zwolnienie od podatku.
Zwolnienie od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.
Zakres oraz zasady zwolnień od podatku od towarów i usług zostały zdefiniowane w art. 43 ustawy.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy:
zwalnia się od podatku usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:
a)są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,
b)świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,
c)są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym
– z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.
Na podstawie art. 43 ust. 17 ustawy:
zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:
a)nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18,18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
b)ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
W świetle art. 43 ust. 18 ustawy:
zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.
Jednocześnie zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. m Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11 grudnia 2006 str. 1 ze zm.), zwanej dalej „Dyrektywą”:
państwa członkowskie zwalniają od podatku świadczenie niektórych usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym, przez organizacje nienastawione na osiąganie zysku na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.
Zatem analiza powołanych przepisów prowadzi do wniosku, że ze zwolnienia od podatku VAT na mocy wymienionych przepisów mogą korzystać usługi ściśle związane ze sportem świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, jeżeli są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu, świadczący te usługi nie jest nastawiony na osiąganie zysków oraz usługi świadczone są na rzecz osób uprawiających sport. Przy czym z tego zwolnienia wyłączone są usługi związane z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usługi odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usługi odpłatnego zakwaterowania związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usługi wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością. Ponadto, powyższe zwolnienie ma zastosowanie w sytuacji, gdy podmiot wykonujący ww. czynności nie osiąga w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a jeśli je osiąga – są one w całości przeznaczane na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.
Niespełnienie chociażby jednej z wymienionych przesłanek (podmiotowej lub przedmiotowej) powoduje, że świadczenie usług nie korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie omawianej regulacji. Przepisy ustawy nie zawierają jednak definicji „ścisłego” związku usług ze sportem lub wychowaniem fizycznym.
W pewnym zakresie do kwestii tej odniósł się TSUE w wyroku z 16 października 2008 r. w sprawie C-253/07 Canterbury Hockey Club, Canterbury Ladies Hockey Club przeciwko The Commissioners for Her Majesty’s Revenue and Customs, w którym to wyjaśnił, że świadczenie usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym „może być zwolnione tylko wtedy, gdy są one konieczne do dokonywania transakcji podlegających zwolnieniu, tj. uprawiania sportu lub wychowania fizycznego” (pkt 22). Ponadto TSUE podkreślił, że „Zwolnienie transakcji należy zatem ustalić w szczególności w zależności od charakteru świadczonych usług oraz ich związku ze sportem lub wychowaniem fizycznym” (pkt 23).
Natomiast w wyroku z 21 lutego 2013 r. w sprawie C-18/12, Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wskazał, że:
w odniesieniu do art. 132 ust. 1 lit. m) Dyrektywy VAT należy stwierdzić, że przepis ten, według jego brzmienia, dotyczy uprawiania sportu i wychowania fizycznego w ogóle. Mając na względzie owo brzmienie, intencją rzeczonego przepisu nie jest przyznanie zwolnienia jedynie niektórym dziedzinom sportu.
Z wyroku tego wynika również, że art. 132 ust. 1 lit. m Dyrektywy, w celu jego stosowania nie wymaga, aby aktywność sportowa była podejmowana na określonym poziomie, na przykład zawodowym, ani też, aby ta aktywność była podejmowana w określony sposób, tj. regularnie lub w sposób zorganizowany.
Celem powołanego przepisu Dyrektywy jest wspieranie niektórych rodzajów działalności interesu publicznego, czyli usług mających ścisły związek z uprawianiem sportu lub z wychowaniem fizycznym, które są świadczone przez organizacje nienastawione na osiąganie zysku na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym. Przepis ten ma zatem na celu wspieranie podejmowania takiej aktywności przez szerokie warstwy społeczeństwa. Interpretacja tego przepisu ograniczająca zakres stosowania zwolnienia, jakie on przewiduje, do aktywności sportowej podejmowanej w sposób zorganizowany, systematyczny lub mający na celu udział w zawodach sportowych, byłaby sprzeczna z rzeczonym celem.
W konstatacji Trybunał stwierdził, że
art. 132 ust. 1 lit. m) Dyrektywy 2006/112/WE Rady należy interpretować w ten sposób, iż niezorganizowana, niesystematyczna i niemająca na celu udziału w zawodach aktywność sportowa może być uznana za uprawianie sportu w rozumieniu tego przepisu.
Działalność klubów sportowych i związków sportowych regulują przepisy ustawy z 25 czerwca 2010 r. o sporcie (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1488 ze zm.).
Zgodnie z art. 2 ust. 1 i ust. 2 ustawy o sporcie:
sportem są wszelkie formy aktywności fizycznej, które przez uczestnictwo doraźne lub zorganizowane wpływają na wypracowanie lub poprawienie kondycji fizycznej i psychicznej, rozwój stosunków społecznych lub osiągnięcie wyników sportowych na wszelkich poziomach. Sport wraz z wychowaniem fizycznym i rehabilitacją ruchową składają się na kulturę fizyczną.
Stosownie do art. 3 ust. 1 ustawy o sporcie:
działalność sportowa jest prowadzona w szczególności w formie klubu sportowego.
W myśl art. 6 ust. ustawy o sporcie:
kluby sportowe, w liczbie co najmniej 3, mogą tworzyć związki sportowe. Związek sportowy działa w formie stowarzyszenia lub związku stowarzyszeń.
Z kolei, stosownie do art. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz. U. z 2023 r., poz. 166):
fundacja może być ustanowiona dla realizacji zgodnych z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, w szczególności takich, jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ww. ustawy:
fundacje mogą ustanawiać osoby fizyczne niezależnie od ich obywatelstwa i miejsca zamieszkania bądź osoby prawne mające siedziby w Polsce lub za granicą.
Z analizy powołanych wyżej przepisów prawa wynika, że podatnik, aby mógł skorzystać ze zwolnienia z podatku VAT, powinien spełnić przesłanki zarówno o charakterze przedmiotowym, jak i podmiotowym. Przepis art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, który implementuje do krajowego porządku prawnego przepis art. 132 ust. 1 lit. m Dyrektywy, należy interpretować tak, że zwolnieniem od podatku VAT określonym w tej normie objęte są nie tylko usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, ale również tego typu usługi świadczone przez inne podmioty nienastawione na osiąganie zysku.
Jak wynika z opisu sprawy:
- są Państwo Fundacją, która prowadzi działalność społecznie użyteczną w sferze zadań publicznych określonych w ustawie o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, na rzecz ogółu społeczności; działalność ta jest Państwa wyłączną statutową działalnością;
- Państwa celem jest m.in. szeroko rozumiane wspieranie, rozwój, promocja i upowszechnianie sportu i kultury fizycznej, organizacja, rozwijanie działalności prowadzącej do utrzymania i podnoszenia sprawności fizycznej społeczeństwa czy organizacja współzawodnictwa sportowego;
- w ramach Fundacji działa klub sportowy, który realizuje swoje cele głównie poprzez organizowanie zajęć sportowych. Działają Państwo w zakresie treningu siłowego, treningu funkcjonalnego, mobility oraz przygotowania motorycznego;
- zakres każdej z usług obejmuje organizację zajęć sportowych prowadzonych w formie treningów ukierunkowanych na poprawę sprawności fizycznej oraz przygotowanie uczestników do uprawiania sportu:
- trening siłowy – rozwój siły mięśniowej i stabilizacji ciała,
- trening funkcjonalny – kształtowanie wzorców ruchowych potrzebnych w sporcie i codziennej aktywności,
- mobility – poprawa zakresu ruchu i elastyczności niezbędnych do prawidłowego wykonywania ćwiczeń sportowych,
- przygotowanie motoryczne – rozwój zdolności motorycznych (szybkości, wytrzymałości, koordynacji) potrzebnych w różnych dyscyplinach sportu,
- treningi korekcyjne – eliminacja dysfunkcji ruchowych i korygowanie wad postawy, aby umożliwić bezpieczne i efektywne uprawianie sportu.
- usługi świadczone w ramach klubu, służą głównie zdobywaniu nowych umiejętności sportowych i technicznych, budowaniu siły, wytrzymałości i ogólnemu rozwojowi zawodnika. Ćwiczenia, oprócz pozytywnego wpływu na sylwetkę i kondycję fizyczną mają również działanie terapeutyczne. Pomogą w samoakceptacji i podwyższeniu pewności siebie. Podczas treningów uczestnikom przekazywane są także podstawowe informacje na temat otoczenia sportowego, zasad i przepisów, bezpieczeństwa, higieny czy diety.
- prowadzona przez Państwa działalność nie jest nastawiona na osiąganie zysków, a wszelkie osiągnięte nadwyżki finansowe przeznaczane są na rozbudowę Klubu Sportowego, inwestycje w sprzęt i w kadrę, podnoszenie kwalifikacji i organizację wydarzeń sportowych. Ewentualne nadwyżki finansowe są reinwestowane w rozwój działalności statutowej – zakup sprzętu, rozwój kadry, rozszerzenie oferty zajęć.
Analiza przedstawionych okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, że spełniają Państwo przesłankę podmiotową warunkującą zastosowanie zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy.
Natomiast przesłanka o charakterze przedmiotowym odnosi się do charakterystyki usług świadczonych przez podmioty wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy – są to usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym, konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim i są świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.
W analizowanej sprawie podkreślenia wymaga, że zgodnie z brzmieniem ustawy o podatku od towarów i usług, zwolnieniu podlegają usługi „ściśle” związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym. Przepisy ustawy nie zawierają definicji „ścisłego” związku usług ze sportem lub wychowaniem fizycznym.
W pierwszej kolejności należy odnieść się do wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 26 października 2017 r. w sprawie C-90/16, w którym Trybunał uznał, że:
wobec braku w dyrektywie 2006/112 jakiejkolwiek definicji pojęcia „sportu”, określenia znaczenia i zakresu tego wyrazu należy w myśl utrwalonego orzecznictwa Trybunału dokonać zgodnie z jego zwykłym znaczeniem w języku potocznym, przy jednoczesnym uwzględnieniu kontekstu, w którym został on użyty, i celów uregulowania, którego jest częścią (zob. podobnie wyroki: z dnia 3 września 2014 r., Deckmyn i Vrijheidsfonds, C-201/13, EU:C:2014:2132, pkt 19 i przytoczone tam orzecznictwo; a także z dnia 26 maja 2016 r., Envirotec Denmark, C-550/14, EU:C:2016:354, pkt 27).
W odniesieniu najpierw do znaczenia pojęcia „sportu” w języku potocznym, pojęcie to określa zwykle, jak zauważył rzecznik generalny w pkt 23 opinii, aktywność o charakterze fizycznym lub, innymi słowy, aktywność cechującą się niepozbawionym znaczenia elementem fizycznym.
Jeśli chodzi następnie o systematykę Dyrektywy, z przytoczonego orzecznictwa Trybunału wynika, że wyrażenia użyte dla określenia zwolnień przewidzianych w art. 132 tej dyrektywy powinny być interpretowane w sposób ścisły, jako że stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, według której VAT jest pobierany od każdego odpłatnego świadczenia zrealizowanego przez podatnika. Niemniej zasada ścisłej wykładni nie oznacza, że terminy użyte do zdefiniowania wskazanych zwolnień powinny być interpretowane w sposób, który pozbawiałby je skuteczności (zob. podobnie wyroki: z 18 listopada 2004 r., Temco Europe, C-284/03, EU:C:2004:730, pkt 17; a także z 25 lutego 2016 r., Komisja/Niderlandy, C-22/15, niepublikowany, EU:C:2016:118, pkt 20 i przytoczone tam orzecznictwo).
Ponadto, chociaż, jak wskazuje tytuł rozdziału, w ramach którego mieści się omawiany artykuł, zwolnienia przewidziane w tym artykule mają na celu uprzywilejowanie niektórych rodzajów działalności w interesie publicznym, to jednak zwolnienia te nie dotyczą wszystkich rodzajów działalności wykonywanej w interesie publicznym, lecz jedynie tej działalności, która została w tym przepisie wymieniona i opisana w bardzo szczegółowy sposób (zob. podobnie wyrok z dnia 21 lutego 2013 r., Žamberk, C-18/12, EU:C:2013:95, pkt 18 i przytoczone tam orzecznictwo; a także z 26 lutego 2015 r., VDP Dental Laboratory i in., C-144/13, C-154/13 i C-160/13, EU:C:2015:116, pkt 45).
Analiza kontekstu art. 132 ust. 1 lit. m) dyrektywy 2006/112 przemawia zatem za wykładnią, zgodnie z którą znajdujące się w tym przepisie pojęcie „sportu” ogranicza się do aktywności odpowiadających zwykłemu znaczeniu wyrazu „sport”, które cechują się niepozbawionym znaczenia elementem fizycznym, i nie obejmuje wszystkich aktywności mogących w ten bądź inny sposób wiązać się z tym pojęciem.
W opinii Rzecznika Generalnego przedstawionej 15 czerwca 2017 r. do sprawy C-90/16 w pkt 18 wskazał on, że:
po trzecie, Trybunał wypowiadał się w kwestii, jakie rodzaje aktywności mogą być uznane za sport. W sprawie Žamberk (9) uznał, że niezorganizowana, niesystematyczna i niemająca na celu udziału w zawodach aktywność sportowa jest objęta zwolnieniem. W sprawie Komisja/Niderlandy (10) orzekł, że wynajem łodzi rekreacyjnych nie może być traktowany jako aktywność sportowa, ponieważ łodzie te mogą być wykorzystywane w celach czysto rekreacyjnych (11). Sprawa ta nie dotyczyła jednak definicji sportu jako takiej, ponieważ nie kwestionowano w niej, że żeglarstwo może być uznane za sport.
Wskazania wymaga również wyrok TSUE z 21 lutego 2013 r. C-18/12, w którym Trybunał stwierdził, że:
w odniesieniu do art. 132 ust. 1 lit. m dyrektywy VAT należy stwierdzić, że przepis ten, według jego brzmienia, dotyczy uprawiania sportu i wychowania fizycznego w ogóle. Mając na względzie owo brzmienie, intencją rzeczonego przepisu nie jest przyznanie zwolnienia jedynie niektórym dziedzinom sportu (zob. podobnie ww. wyrok w sprawie Canterbury Hockey Club i Canterbury Ladies Hockey Club, pkt 27).
Podobnie art. 132 ust. 1 lit. m) dyrektywy VAT w celu jego stosowania nie wymaga, aby aktywność sportowa była podejmowana na określonym poziomie, na przykład zawodowym, ani też, aby ta aktywność była podejmowana w określony sposób, tj. regularnie lub w sposób zorganizowany bądź w celu uczestniczenia w zawodach sportowych, o ile jednak podejmowanie tej aktywności nie wpisuje się w ramy czystego wypoczynku i rozrywki.
Ponadto podkreślić należy, że określenie „ścisły związek” oznacza, że do wykonania usługi podstawowej niezbędna jest dostawa towarów lub świadczenie usług pomocniczych, przy czym nie może to być jakikolwiek związek, lecz relacja o charakterze wskazującym na nieodzowność tych ostatnich dla prawidłowego przebiegu podstawowej działalności.
Przepisy krajowe, jak i europejskie, nie definiują dostaw/usług „ściśle związanych”. Niemniej jednak z brzmienia art. 43 ust. 17 ustawy wynika, że dotyczą one dostaw towarów lub świadczenia usług, które są niezbędne do wykonania usługi podstawowej oraz ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
W tym miejscu należy przywołać wyrok Trybunału Sprawiedliwości z 4 marca 2021 r. C-581/19, zgodnie z którym:
41. Z orzecznictwa Trybunału wynika, że pierwszym kryterium, które należy wziąć pod uwagę w tym względzie, jest brak samodzielnego celu świadczenia z punktu widzenia przeciętnego konsumenta. Zatem świadczenie należy uznać za pomocnicze w stosunku do świadczenia głównego, jeżeli nie stanowi ono dla klienta celu samo w sobie, lecz środek, dzięki któremu można lepiej skorzystać z usługi głównej [wyrok z dnia 2 lipca 2020 r., Blackrock Investment Management (UK), C-231/19, EU:C:2020:513, pkt 29 i przytoczone tam orzecznictwo].
46. Tym samym, (…) z jednej strony usługi związane z utrzymaniem i poprawą kondycji fizycznej i z drugiej strony usługi coachingu żywieniowego, takie jak świadczone przez skarżącą w postępowaniu głównym, nie są nierozerwalnie związane w rozumieniu orzecznictwa przypomnianego w pkt 38 i 39 niniejszego wyroku.
48. Jeśli chodzi o możliwość zastosowania do świadczeń takich jak rozpatrywane w postępowaniu głównym drugiego rodzaju wyjątku, o którym mowa w pkt 40–42 niniejszego wyroku, należy w niniejszej sprawie wskazać, po pierwsze, autonomiczny cel usługi coachingu dietetycznego z punktu widzenia przeciętnego konsumenta. Nawet gdyby takie usługi coachingu dietetycznego były świadczone lub mogły być świadczone w tych samych pomieszczeniach sportowych co usługi związane z utrzymaniem i poprawą kondycji fizycznej, to jednak cel tych pierwszych nie ma charakteru sportowego, lecz zdrowotny i estetyczny, niezależnie od faktu, że dyscyplina dietetyczna może mieć wpływ na wyniki sportowe.
(…) Świadczeń coachingu żywieniowego takich jak rozpatrywane w postępowaniu głównym nie można zatem uważać za pomocnicze w stosunku do świadczeń głównych, na które składają się świadczenia związane z utrzymaniem i poprawą kondycji fizycznej.
50. Biorąc pod uwagę powyższe rozważania, na zadane pytania należy odpowiedzieć, iż dyrektywę 2006/112 należy interpretować w ten sposób, że (…) usługa coachingu żywieniowego świadczona przez wykwalifikowanego i uprawnionego profesjonalistę w placówkach sportowych – i ewentualnie w ramach programów obejmujących również usługi związane z utrzymaniem i poprawą kondycji fizycznej – stanowi odrębne i niezależne świadczenie usług i nie jest objęta zwolnieniem przewidzianym w art. 132 ust. 1 lit. c) tej dyrektywy.
Jak wskazano powyżej, aby Państwo mogli skorzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, muszą Państwo również spełnić przesłankę o charakterze przedmiotowym, która odnosi się do charakterystyki usług świadczonych przez podmioty wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy – czyli usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym, koniecznych do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim i świadczonych na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.
We wniosku podali Państwo informacje, z których wynika, że:
- realizują Państwo swoje główne cele poprzez organizowanie zajęć sportowych takich jak trening siłowy, trening funkcjonalny, mobility, przygotowanie motoryczne, treningi korekcyjne;
- celem usług jest podnoszenie sprawności fizycznej, kształtowanie zdolności motorycznych oraz przygotowanie organizmu do bezpiecznego i skutecznego uprawiania sportu. Uczestnicy nabywają umiejętności poprawnego wykonywania ćwiczeń, wzmacniają ciało, poprawiają mobilność, wytrzymałość i koordynację. Rezultatem jest zwiększona zdolność do aktywnego uczestniczenia w sporcie i wychowaniu fizycznym oraz poprawa zdrowia i sprawności;
- wszystkie wskazane usługi są konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim, ponieważ stanowią podstawę prawidłowego przygotowania organizmu do uprawiania sportu i uczestniczenia w wychowaniu fizycznym. Trening siłowy, funkcjonalny, mobility, przygotowanie motoryczne oraz treningi korekcyjne zapewniają rozwój siły, wytrzymałości, mobilności i koordynacji, a także eliminują ograniczenia ruchowe i minimalizują ryzyko urazów. Bez tych elementów uczestnictwo w zajęciach sportowych byłoby niepełne i mogłoby prowadzić do przeciążeń lub kontuzji. Niezbędność przejawia się w tym, że stanowią one fundament do bezpiecznego i skutecznego uprawiania sportu w dowolnej dyscyplinie;
- wszystkie wymienione usługi są bezpośrednio powiązane z przygotowaniem do aktywnego uprawiania sportu. Trening siłowy, funkcjonalny, mobility, przygotowanie motoryczne oraz treningi korekcyjne stanowią element niezbędny w szkoleniu i rozwoju zawodników oraz osób aktywnie uprawiających sport. Dotyczy to w szczególności sportów takich jak: piłka nożna, koszykówka, siatkówka, lekkoatletyka, sporty walki czy sporty wytrzymałościowe, w których siła, mobilność, sprawność ruchowa i profilaktyka urazów są kluczowe.
- każda z wymienionych usług (tj. trening siłowy, trening funkcjonalny, mobility, przygotowanie motoryczne, treningi korekcyjne) jest niezbędna do uprawiania określonej dyscypliny sportu, ponieważ bezpośrednio wspiera przygotowanie zawodników i osób aktywnie uprawiających sport. Niezbędność polega więc na tym, że usługi te są integralnym elementem przygotowania do uprawiania sportu – niezależnie od dyscypliny i pozwalają na osiąganie wyników przy jednoczesnym zapewnieniu bezpieczeństwa zawodnikom.
- klub działa na rzecz ostatecznych beneficjentów usług – sportowców/zawodników;
- wszystkie treningi prowadzone są przez wykwalifikowanego trenera celem jak najlepszego przygotowania członków klubu do realizacji ich celów sportowych.
Zatem z okoliczności sprawy wynika, że świadczone przez Państwa usługi zajęć sportowych takich jak trening siłowy, trening funkcjonalny, mobility, przygotowanie motoryczne stanowią usługi ściśle związane ze sportem, świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym (sportowców i zawodników). Wskazali Państwo we wniosku, że świadcząc ww. usługi nie są Państwo nastawieni na osiąganie zysków, a wszelkie ewentualne nadwyżki finansowe są reinwestowane w rozwój działalności statutowej – zakup sprzętu, rozwój kadry, rozszerzenie oferty zajęć.
Jednocześnie, nie świadczą Państwo usług objętych wyłączeniem ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy. Jak wskazali Państwo we wniosku, nie świadczą Państwo usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym, jak również usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.
Zatem z okoliczności sprawy wynika, że przedstawione usługi są konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia i nie mają charakteru czystego wypoczynku i rozrywki.
W konsekwencji, skoro usługi świadczone w formie zajęć sportowych, o których mowa we wniosku (trening siłowy, trening funkcjonalny, mobility, przygotowanie motoryczne,) mają ścisły związek z uprawianiem sportu i są świadczone na rzecz osób uprawiających sport –sportowców/zawodników, oraz świadcząc te usługi nie są Państwo nastawieni na osiąganie zysków, a wszelkie ewentualne nadwyżki finansowe są reinwestowane w rozwój działalności statutowej – zakup sprzętu, rozwój kadry, rozszerzenie oferty zajęć, to usługi te mogą korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.
Wobec spełnienia przesłanki podmiotowej, jak też przedmiotowej, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, do organizowanych przez Państwa zajęć sportowych prowadzonych w formie treningu siłowego, treningu funkcjonalnego, mobility, przygotowania motorycznego ma zastosowanie zwolnienie od podatku od towarów i usług przewidziane w wyżej wymienionym przepisie.
W związku z tym, usługi polegające na organizowaniu zajęć sportowych takich jak trening siłowy, trening funkcjonalny, mobility, przygotowanie motoryczne, za które pobierają Państwo wynagrodzenie, podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o podatku od towarów i usług.
Tym samym, w powyższym zakresie Państwa stanowisko jest prawidłowe.
W odniesieniu do świadczonych usług organizacji zajęć sportowych prowadzonych w formie treningów korekcyjnych należy wskazać, że usługi te nie mogą być uznane za usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym, ze względu na niespełnienie warunków pozwalających na uznanie, że jest to świadczenie usług ściśle związanych z usługami w zakresie sportu lub wychowania fizycznego, korzystającymi ze zwolnienia.
Mając na uwadze przedstawione przez Państwa okoliczności sprawy nie można uznać, że świadczone usługi organizacji zajęć sportowych prowadzonych w formie treningów korekcyjnych stanowią usługi ściśle związane ze sportem i wychowaniem fizycznym. Jak Państwo wskazali we wniosku celem świadczonych usług jest eliminacja dysfunkcji ruchowych i korygowanie wad postawy, co pozwala zawodnikom bezpiecznie i efektywnie wykonywać ćwiczenia charakterystyczne dla danej dyscypliny. Zatem Państwa działania w tym zakresie są ukierunkowane na poprawę stanu zdrowia uczestników do takiego stanu, który ułatwia uczestnictwo w aktywnościach sportowych.
Wobec powyższego, wskazać należy, że świadczone przez Państwa usługi organizacji zajęć sportowych prowadzonych w formie treningów korekcyjnych ze względu na cel ich świadczenia nie mogą być uznane za usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym.
Rozpatrując możliwość zastosowania zwolnienia od podatku w stosunku do ww. usług jako usług ściśle związanych z usługami wymienionymi w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, należy rozważyć czy w analizowanej sprawie został spełniony warunek braku samodzielnego celu świadczenia tych usług z punktu widzenia przeciętnego konsumenta. Jak wynika z orzecznictwa TSUE, świadczenie należy uznać za pomocnicze w stosunku do świadczenia głównego, jeżeli nie stanowi ono dla klienta celu samo w sobie, lecz środek, dzięki któremu można lepiej skorzystać z usługi głównej.
W analizowanej sprawie usługi organizacji zajęć sportowych prowadzonych w formie treningów korekcyjnych nie są nierozerwalnie związane z usługami ściśle związanymi ze sportem lub wychowaniem fizycznym, koniecznymi do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim w sposób uniemożliwiający wykonanie świadczenia głównego.
Jak już wskazano, usługi organizacji zajęć sportowych prowadzonych w formie treningów korekcyjnych są kierowane do osób, które chcą skorygować dysfunkcje ruchowe i wady postawy, aby lepiej i bezpieczniej uprawiać sport.
Zatem usługi te nie stanowią usług ściśle związanych z usługami wymienionymi w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy. Jak wskazano powyżej, pomiędzy tymi świadczeniami nie zachodzi relacja wskazująca, że usługi organizacji zajęć sportowych w formie treningów korekcyjnych są niezbędne do wykonania usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym, koniecznych do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim.
Tym samym, świadczone usługi organizacji zajęć sportowych prowadzonych w formie treningów korekcyjnych nie są niezbędne do świadczenia usług związanych ze sportem i wychowaniem fizycznym.
W konsekwencji dla świadczonych przez Państwa usług organizacji zajęć sportowych w formie treningów korekcyjnych nie znajdzie zastosowania zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy w związku z art. 43 ust. 17 ustawy, gdyż nie są niezbędne do wykonania usługi podstawowej zwolnionej.
Zatem w tym zakresie Państwa stanowisko jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa:
składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym. Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Wydaną interpretację oparto w szczególności na Państwa wskazaniach, że:
Fundacja prowadzi działalność społecznie użyteczną w sferze zadań publicznych określonych w ustawie o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, na rzecz ogółu społeczności; działalność ta jest wyłączną statutową działalnością Fundacji.
Działania Fundacji nie są skierowane na osiągniecie zysków, a wszelkie osiągnięte nadwyżki finansowe przeznaczane są na realizację celów statutowych Wnioskodawcy, w tym m.in. organizowanie zawodów sportowych.
W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
