Interpretacja indywidualna z dnia 6 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.757.2025.1.PT
Przychody z działalności usługowej sklasyfikowane jako usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny pod kodem PKWiU 74.90.12.0 podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 8,5%, jeśli spełnione są warunki określone w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym dotyczące prowadzonej działalności usługowej i uzyskanych przychodów.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
10 września 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 9 września 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Posiada status polskiego rezydenta podatkowego i podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą od dnia 6 grudnia 2023 r.
W okresie od rozpoczęcia działalności do dnia 31 grudnia 2024 r. Wnioskodawca opodatkowywał swoje dochody podatkiem liniowym.
Od dnia 1 stycznia 2025 r. wybrał opodatkowanie w formie zryczałtowanego podatku od przychodów ewidencjonowanych. Wnioskodawca oświadcza, że:
1.Prowadzona działalność jest działalnością usługową w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 uzpdof, tj. pozarolniczą działalnością gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU).
2.Przychody uzyskane w 2024 r. nie przekroczyły limitu 2 000 000 euro.
3.Do prowadzonej działalności nie mają zastosowania wyłączenia określone w art. 8 ust. 1 i ust. 2 uzpdof.
4.W wymaganym terminie złożone zostało oświadczenie, o którym mowa w art. 9 ust. 1 uzpdof, właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego.
Przeważającym przedmiotem działalności Wnioskodawcy według PKD jest 74.99.Z – Wszelka pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana. Świadczone usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 74.90.12.0 – Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń.
Wnioskodawca świadczy usługi na rzecz polskich podmiotów z branży nieruchomości specjalizujących się w najmie nieruchomości komercyjnych (np. biur, magazynów, powierzchni handlowych, logistycznych, przemysłowych; dalej: „Kontrahent 1” i „Kontrahent 2”).
Wnioskodawca wyjaśnia, że w związku ze świadczeniem usług opisanych poniżej ponosi wyłączną odpowiedzialność wobec osób trzecich za ich prawidłowe wykonanie jak i ich rezultat. W związku z prowadzoną działalnością gospodarczą Wnioskodawca ponosi pełne i wyłączne ryzyko w zakresie skutków ekonomicznych tej działalności.
Współpraca z Kontrahentem 1
W okresie od dnia 6 grudnia 2023 r. do 30 czerwca 2025 r. Wnioskodawca świadczył usługi na rzecz Kontrahenta 1.
Usługi obejmowały m.in.:
·nawiązywanie kontaktów z klientami,
·przygotowywanie ofert składanych klientom,
·utrzymywanie relacji z klientami w celu realizacji umów i podtrzymania współpracy,
·oferowanie usług Kontrahenta 1 umożliwiających klientom realizację celów biznesowych i maksymalizację potencjału nieruchomości,
·prowadzenie analizy rynku nieruchomości i identyfikowanie potencjalnych klientów.
Wynagrodzenie Wnioskodawcy w ramach umowy współpracy obejmowało:
·stałą kwotę ryczałtową, wypłacaną miesięcznie,
·premię przychodową naliczaną w oparciu o wygenerowane indywidualnie przychody związane ze świadczeniem usług, wypłacaną w terminach wskazanych w umowie o współpracy.
Wnioskodawca oświadcza, że nie jest wspólnikiem, członkiem zarządu ani prokurentem u Kontrahenta 1.
Wnioskodawca opodatkowywał przychody w okresie od dnia 1 stycznia 2025 r. do dnia 30 czerwca 2025 r.:
·stawką 15% w odniesieniu do przychodów dot. kwoty ryczałtowej,
·stawką 8,5% w odniesieniu do przychodów z tytułu premii.
Współpraca z Kontrahentem 2
Od dnia 1 lipca 2025 r. Wnioskodawca świadczy usługi w ramach umowy o współpracy na rzecz Kontrahenta 2.
Zakres usług obejmuje m.in.:
·wyszukiwanie potencjalnych klientów przy wykorzystaniu własnych kontaktów i kanałów sprzedaży,
·udział w spotkaniach, konferencjach, eventach i innych wydarzeniach branżowych,
·budowanie i utrzymywanie relacji z klientami,
·informowanie klientów o ofercie kontrahenta.
Wynagrodzenie Wnioskodawcy obejmuje:
·wynagrodzenie ryczałtowe, wypłacane miesięcznie,
·wynagrodzenie prowizyjne jako procent od wartości transakcji z klientem pozyskanym przez Wnioskodawcę (pomniejszane o kwotę wynagrodzenia ryczałtowego).
Wnioskodawca oświadcza, że nie jest wspólnikiem, członkiem zarządu ani prokurentem u Kontrahenta 2.
Wnioskodawca opodatkowuje przychody od dnia 1 lipca 2025 r.
·stawką 15 % w odniesieniu do przychodów dot. kwoty ryczałtowej,
·stawką 8,5% w odniesieniu do przychodów z tytułu wynagrodzenia prowizyjnego.
Wnioskodawca pragnie podkreślić, że:
·przedmiotem usług świadczonych na rzecz Kontrahenta 1 i Kontrahenta 2 nie jest obrót nieruchomościami, ale pośrednictwo gospodarcze przy umowach najmu powierzchni komercyjnych; kojarzy on bowiem wynajmujących i najemców powierzchni komercyjnych a zatem jest to typowe pośrednictwo w interesach;
·nie świadczy usług jako agent nieruchomości tj. nie prezentuje nieruchomości, nie bierze udziału w czynnościach notarialnych sprzedaży/kupna/dzierżawy;
·nie działa jako pełnomocnik podmiotów zainteresowanych najmem powierzchni komercyjnych ani Kontrahentów;
·nie świadczy usług wyceny nieruchomości.
Pytania
1.Czy przychód uzyskiwany przez Wnioskodawcę w okresie od dnia 1 stycznia 2025 r. do dnia 30 czerwca 2025 r., obejmujący stałą kwotę ryczałtową wypłacaną miesięcznie z tytułu świadczenia usług pośrednictwa komercyjnego na rzecz Kontrahenta 1, sklasyfikowanych pod kodem PKWiU 74.90.12.0 może być opodatkowany w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a uzpdof?
2.Czy przychód uzyskiwany przez Wnioskodawcę w okresie od dnia 1 stycznia 2025 r. do dnia 30 czerwca 2025 r. obejmujący premię przychodową związaną ze świadczeniem usług pośrednictwa komercyjnego na rzecz Kontrahenta 1, sklasyfikowanych pod kodem PKWiU 74.90.12.0 może być opodatkowany w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a uzpdof?
3.Czy przychód uzyskiwany przez Wnioskodawcę w okresie od dnia 1 lipca 2025 r., obejmujący stałą kwotę ryczałtową wypłacaną miesięcznie z tytułu świadczenia usług pośrednictwa komercyjnego na rzecz Kontrahenta 2, sklasyfikowanych pod kodem PKWiU 74.90.12.0 może być opodatkowany w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a uzpdof?
4.Czy przychód uzyskiwany przez Wnioskodawcę w okresie od dnia 1 lipca 2025 r. obejmujący wynagrodzenie prowizyjne związane ze świadczeniem usług pośrednictwa komercyjnego na rzecz Kontrahenta 2, sklasyfikowanych pod kodem PKWiU 74.90.12.0 może być opodatkowany w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a uzpdof?
Pana stanowisko w sprawie
Ad. 1
W ocenie Wnioskodawcy, przychód uzyskiwany przez Wnioskodawcę w okresie od dnia 1 stycznia 2025 r. do dnia 30 czerwca 2025 r. obejmujący stałą kwotę ryczałtową wypłacaną miesięcznie z tytułu świadczenia usług pośrednictwa komercyjnego na rzecz Kontrahenta 1, sklasyfikowanych pod kodem PKWiU 74.90.12.0 może być opodatkowany w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a uzpdof.
Stosownie do treści art. 4 ust. 1 pkt 1 uzpdof działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a uzpdof, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, z zastrzeżeniem wyjątków określonych w pkt 1–4 i 6–8 tego przepisu.
Usługi świadczone przez Wnioskodawcę zostały zaklasyfikowane do PKWiU 74.90.12.0 – Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń.
·grupowanie to obejmuje m.in.:
·usługi pośrednictwa w interesach, tj. organizowanie zaopatrzenia lub sprzedaży dla małych i średnich firm,
·usługi wyceny antyków, biżuterii itp.
·grupowanie to nie obejmuje:
·usług wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU 66.21.10.0),
·usług pośrednictwa w sprzedaży nieruchomości (PKWiU 68.31.1),
·usług pośrednictwa związanych z wyceną nieruchomości (PKWiU 68.31.16.0).
Usługi obejmowały m.in.:
·nawiązywanie kontaktów z klientami,
·przygotowywanie ofert składanych klientom,
·utrzymywanie relacji z klientami w celu realizacji umów i podtrzymania współpracy,
·oferowanie usług Kontrahenta 1 umożliwiających klientom realizację celów biznesowych i maksymalizację potencjału nieruchomości,
·prowadzenie analizy rynku nieruchomości i identyfikowanie potencjalnych klientów.
Charakter tych usług polegał na kojarzeniu podmiotów gospodarczych (wynajmujących i najemców powierzchni komercyjnych) w celu zawierania umów najmu powierzchni komercyjnych. Wnioskodawca nie działał jako agent nieruchomości – nie prezentował nieruchomości, nie uczestniczył w czynnościach notarialnych związanych ze sprzedażą, kupnem lub dzierżawą nieruchomości. Nie świadczył usług jako pełnomocnik najemców lub wynajmujących, lecz jako podmiot pośredniczący w interesach biznesowych.
Mając na względzie powołane przepisy oraz faktyczny charakter świadczonych usług, należy stwierdzić, że usługi Wnioskodawcy mieszczące się w grupowaniu PKWiU 74.90.12.0, podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a uzpdof.
Ad. 2
W ocenie Wnioskodawcy, przychód uzyskiwany przez Wnioskodawcę w okresie od dnia 1 stycznia 2025 r. do dnia 30 czerwca 2025 r., obejmujący premię przychodową związaną ze świadczeniem usług pośrednictwa komercyjnego na rzecz Kontrahenta 1, sklasyfikowanych pod kodem PKWiU 74.90.12.0 może być opodatkowany w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a uzpdof.
Wnioskodawca wskazuje, że premia przychodowa otrzymywana od Kontrahenta 1 jako bezpośrednio związana ze świadczeniem usług pośrednictwa komercyjnego na jego rzecz, które zostały sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 74.90.12.0, powinna być opodatkowana stawką 8,5%.
Premia ta stanowi przychód uzyskany w ramach prowadzonej działalności gospodarczej i jest pochodną wynagrodzenia przysługującego Wnioskodawcy za świadczone usługi w ramach umowy o współpracy z Kontrahentem 1.
W związku z powyższym, premia przychodowa otrzymywana od Kontrahenta 1:
·stanowi przychód z działalności gospodarczej Wnioskodawcy,
·wynika ze świadczenia usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU 74.90.12.0,
·podlega opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a uzpdof.
Ad. 3
W ocenie Wnioskodawcy, przychód uzyskiwany przez Wnioskodawcę w okresie od dnia 1 lipca 2025 r., obejmujący stałą kwotę ryczałtową wypłacaną miesięcznie z tytułu świadczenia usług pośrednictwa komercyjnego na rzecz Kontrahenta 2, sklasyfikowanych pod kodem PKWiU 74.90.12.0 może być opodatkowany w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a uzpdof.
Stosownie do treści art. 4 ust. 1 pkt 1 uzpdof działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a uzpdof, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, z zastrzeżeniem wyjątków określonych w pkt 1–4 i 6–8 tego przepisu.
Usługi świadczone przez Wnioskodawcę zostały zaklasyfikowane do PKWiU 74.90.12.0 – Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń.
Grupowanie to obejmuje m.in.:
·usługi pośrednictwa w interesach, tj. organizowanie zaopatrzenia lub sprzedaży dla małych i średnich firm,
·usługi wyceny antyków, biżuterii itp.
·Grupowanie to nie obejmuje:
·usług wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU 66.21.10.0),
·usług pośrednictwa w sprzedaży nieruchomości (PKWiU 68.31.1),
·usług pośrednictwa związanych z wyceną nieruchomości (PKWiU 68.31.16.0).
Zakres usług obejmuje m.in.:
·wyszukiwanie potencjalnych klientów przy wykorzystaniu własnych kontaktów i kanałów sprzedaży,
·udział w spotkaniach, konferencjach, eventach i innych wydarzeniach branżowych,
·budowanie i utrzymywanie relacji z klientami,
·informowanie klientów o ofercie kontrahenta.
Charakter tych usług polega na kojarzeniu podmiotów gospodarczych (wynajmujących i najemców powierzchni komercyjnych) w celu zawierania umów najmu powierzchni komercyjnych. Wnioskodawca nie działa jako agent nieruchomości – nie prezentuje nieruchomości, nie uczestniczy w czynnościach notarialnych związanych ze sprzedażą, kupnem lub dzierżawą nieruchomości. Nie świadczy usług jako pełnomocnik najemców lub wynajmujących, lecz jako podmiot pośredniczący w interesach biznesowych.
Mając na względzie powołane przepisy oraz faktyczny charakter świadczonych usług, należy stwierdzić, że usługi Wnioskodawcy mieszczące się w grupowaniu PKWiU 74.90.12.0, podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a uzpdof.
Ad. 4
W ocenie Wnioskodawcy, przychód uzyskiwany przez Wnioskodawcę w okresie od dnia 1 lipca 2025 r. obejmujący wynagrodzenie prowizyjne związane ze świadczeniem usług pośrednictwa komercyjnego na rzecz Kontrahenta 2, sklasyfikowanych pod kodem PKWiU 74.90.12.0 może być opodatkowane w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a uzpdof.
Wnioskodawca wskazuje, że wynagrodzenie prowizyjne otrzymywane od Kontrahenta 2 jako bezpośrednio związane ze świadczeniem usług pośrednictwa komercyjnego na jego rzecz, które zostały sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 74.90.12.0, powinno być opodatkowane stawką 8,5%.
Wynagrodzenie prowizyjne stanowi przychód uzyskany w ramach prowadzonej działalności gospodarczej i jest pochodną wynagrodzenia przysługującego Wnioskodawcy za świadczone usługi w ramach umowy o współpracy z Kontrahentem 2.
W związku z powyższym, wynagrodzenie prowizyjne otrzymywane od Kontrahenta 2:
·stanowi przychód z działalności gospodarczej Wnioskodawcy,
·wynika ze świadczenia usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU 74.90.12.0,
·podlega opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a uzpdof.
Powyższe stanowisko Wnioskodawcy znajduje również potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidualnych, tj.:
·interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 8 lutego 2022 r., nr 0112-KDIL2-2.4011.1028.2021.2.IM,
·interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 19 lutego 2024 r., nr 0115-KDST2-2.4011.487.2023.3.PR,
·interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 6 marca 2023 r., nr 0115-KDST2-2.4011.22.2023.2.AP,
·interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 8 marca 2023 r., nr 0114-KDIP3-1.4011.46.2023.2.KF,
·interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 17 marca 2021 r., nr 0112-KDIL2-2.4011.106.2021.1.AG,
·interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 4 czerwca 2021 r., nr 0113-KDIPT2-1.4011.271.2021.2.ISL,
·interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 7 lipca 2021 r., nr 0115-KDIT1.4011.293.2021.2.MST,
·interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 28 lipca 2022 r., nr 0115-KDWT.4011.447.2022.2.MDO.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Zgodnie z treścią art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r., poz. 163 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
-prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, art. 5b ust. 1 tej ustawy stanowi, że:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Na mocy art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1) w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
2) rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z ww. art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
1. Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
b) uchylona
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d) – e) uchylona
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6) (uchylony)
2. Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
3. Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
4. – 7. (uchylony).
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Ponadto zauważyć należy, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.
Podkreślić również należy, że w myśl art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:
1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;
2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;
2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;
2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;
3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;
4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.
Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
Z przedstawionego opisu sprawy wnika, że prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Od dnia 1 stycznia 2025 r. wybrał Pan opodatkowanie w formie zryczałtowanego podatku od przychodów ewidencjonowanych. Prowadzona działalność jest działalnością usługową w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Przychody uzyskane przez Pana w 2024 r. nie przekroczyły limitu 2 000 000 euro. Do prowadzonej działalności nie mają zastosowania wyłączenia określone w art. 8 ust. 1 i ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W wymaganym terminie złożył Pan oświadczenie, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ww. ustawy, właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego.
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy Pan usługi na rzecz polskich podmiotów z branży nieruchomości specjalizujących się w najmie nieruchomości komercyjnych (np. biur, magazynów, powierzchni handlowych, logistycznych, przemysłowych dla Pana kontrahentów tj. dla Kontrahenta nr 1 i Kontrahenta nr 2.
W okresie od dnia 6 grudnia 2023 r. do 30 czerwca 2025 r. świadczył Pan usługi na rzecz Kontrahenta 1. Usługi te obejmowały m.in.:
·nawiązywanie kontaktów z klientami,
·przygotowywanie ofert składanych klientom,
·utrzymywanie relacji z klientami w celu realizacji umów i podtrzymania współpracy,
·oferowanie usług Kontrahenta 1 umożliwiających klientom realizację celów biznesowych i maksymalizację potencjału nieruchomości,
·prowadzenie analizy rynku nieruchomości i identyfikowanie potencjalnych klientów.
Od dnia 1 lipca 2025 r. świadczył Pan usługi w ramach umowy o współpracy na rzecz Kontrahenta 2. Zakres tych usług obejmuje m.in.:
·wyszukiwanie potencjalnych klientów przy wykorzystaniu własnych kontaktów i kanałów sprzedaży,
·udział w spotkaniach, konferencjach, eventach i innych wydarzeniach branżowych,
·budowanie i utrzymywanie relacji z klientami,
·informowanie klientów o ofercie kontrahenta.
Przedmiotem usług świadczonych przez Pana na rzecz Kontrahenta 1 i Kontrahenta 2 nie jest obrót nieruchomościami, ale pośrednictwo gospodarcze przy umowach najmu powierzchni komercyjnych, kojarzy Pan bowiem wynajmujących i najemców powierzchni komercyjnych, a zatem jest to typowe pośrednictwo w interesach. Nie świadczy Pan usług jako agent nieruchomości tj. nie prezentuje nieruchomości, nie bierze udziału w czynnościach notarialnych sprzedaży/kupna/dzierżawy. Nie działa Pan również jako pełnomocnik podmiotów zainteresowanych najmem powierzchni komercyjnych ani Kontrahentów ani nie świadczy usług wyceny nieruchomości.
Pana wynagrodzenie w ramach umowy współpracy z Kontrahentem nr 1 obejmowało stałą kwotę ryczałtową, wypłacaną miesięcznie oraz premię przychodową naliczaną w oparciu o wygenerowane indywidualnie przychody związane ze świadczeniem usług, wypłacaną w terminach wskazanych w umowie o współpracy.
Natomiast Pana wynagrodzenie w ramach współpracy z Kontrahentem nr 2 obejmuje wynagrodzenie ryczałtowe, wypłacane miesięcznie oraz wynagrodzenie prowizyjne jako procent od wartości transakcji z klientem pozyskanym przez Pana (pomniejszane o kwotę wynagrodzenia ryczałtowego).
Powyższe usługi, których dotyczy wniosek o interpretację, sklasyfikowane są pod PKWiU 74.90.12.0 – Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń.
Na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzam, że w przypadku uzyskania przez Pana przychodu z działalności gospodarczej w zakresie świadczenia usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”, przychód ten podlegać będzie opodatkowaniu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5% określonej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Stawka ta ma zastosowanie wyłącznie, jeśli spełnione są warunki do zastosowania tej formy opodatkowania, o których mowa w przepisach ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Wobec powyższego Pana stanowisko w zakresie pytań nr 1-4 należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
W odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji indywidualnych należy wskazać, że rozstrzygnięcia w nich zawarte dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
