Interpretacja indywidualna z dnia 7 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-2.4010.450.2025.2.KW
Wydatki związane z darowizną na rzecz fundacji oraz promocją zbiórki na leczenie córki pracownicy spółki prowadzącej działalność zgodną ze strategią CSR nie stanowią wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT, a zatem nie podlegają opodatkowaniu ryczałtem od dochodów spółek.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
4 września 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 4 września 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, który dotyczy ustalenia czy udzielenie wsparcia finansowego w formie darowizny na rzecz fundacji oraz wydatki na promowanie zbiórki na leczenie, będą wydatkami związanymi z działalnością gospodarczą, i tym samym nie będą stanowiły przedmiotu opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek.
Uzupełnili go Państwo pismem z 10 października 2025 r. (wpływ 10 października 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca - spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Spółka” lub „Wnioskodawca”) jest czynnym podatnikiem VAT i prowadzi działalność gospodarczą w zakresie hurtowej sprzedaży towarów takich jak: (...)
Od 1 stycznia 2022 roku Wnioskodawca jest opodatkowany ryczałtem od dochodów spółek („Ryczałt”) na zasadach przewidzianych w Rozdziale 6b ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych („ustawa o CIT”).
Wnioskodawca spełnił wszystkie warunki opodatkowania Ryczałtem z art. 28j ust. 1 ustawy o CIT. Spółka nie posiada statusu małego podatnika, ani nie jest podatnikiem rozpoczynającym prowadzenie działalności, wskutek czego podlega ona opodatkowaniu podatkiem według stawki wskazanej w art. 28o ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT. Wspólnikami Spółki są wyłącznie osoby fizyczne będące polskimi rezydentami podatkowymi.
Spółka w swojej strategii działalności wprowadziła i konsekwentnie realizuję społeczną odpowiedzialność przedsiębiorstw (angielskie określenie: Corporate Social Responsibility – dalej „CSR”), zwaną także Społeczną Odpowiedzialnością Biznesu dążąc do osiągnięcia równowagi pomiędzy celami biznesowymi a wpływem społecznym i środowiskowym swoich działań, oraz uwzględniając interesy społeczne i ochronę środowiska, a także relacje z różnymi grupami interesariuszy.
Społeczna Odpowiedzialność Biznesu Spółki występuje na kilku płaszczyznach, spośród których należy również wymienić działalność charytatywną i dobroczynną oraz działania na rzecz pracowników, które mają na celu nie tylko zwiększenie zaangażowania pracowników, ale także wspieranie ich rozwoju zawodowego oraz stworzenie środowiska pracy opartego na wartościach równości i inkluzji .
W ramach realizacji przyjętej strategii Społecznej Odpowiedzialności Biznesu Spółka zamierza przekazać jednorazową darowiznę na rzecz Fundacji Onkologicznej, znajdującej się na liście organizacji pożytku publicznego. Darowizna ma być przekazana ww. fundacji ze wskazaniem celu jakim będzie leczenie onkologiczne córki długoletniej pracownicy Spółki z ponad 20 letnim stażem pracy w Spółce.
Ponadto Spółka aktywnie włączyła się w promowanie uruchomionej zbiórki publicznej na sfinansowanie kosztów ww. leczenia, na swoich profilach społecznościowo-medialnych oraz akcji ulotkowej poprzez swoich kontrahentów (nabywców i dostawców towarów).
Spółka bowiem prowadzi sprzedaż hurtową towarów, które dalej są odsprzedawane do odbiorców detalicznych i ta siatka powiązań zostanie wykorzystana jako kanał dystrybucji ulotek zachęcających do wsparcia przedmiotowej zbiórki. Spółka zamierza pokryć zarówno koszty promocji medialnej jak i druku ulotek opatrzonych marką i logiem Spółki, jako swoistego patrona prowadzonej akcji wsparcia ww. leczenia.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego
W Spółce obowiązuje opracowana i zatwierdzona strategia CSR, która jest integralną częścią strategii działalności Wnioskodawcy. Na potwierdzenie Wnioskodawca przywołał wstęp z rozdziału poświęconego strategii CSR zatytułowany „Społeczna odpowiedzialność biznesu Wnioskodawcy”:
Spółka w swojej strategii działalności wprowadziła i konsekwentnie realizuje społeczną odpowiedzialność przedsiębiorstw (Corporate Social Responsibility – CSR), zwaną także Społeczną Odpowiedzialnością Biznesu dążąc do osiągnięcia równowagi pomiędzy celami biznesowymi a wpływem społecznym i środowiskowym swoich działań, oraz uwzględniając interesy społeczne i ochronę środowiska, a także relacje z różnymi grupami interesariuszy. Spółka, podejmując świadome działania mające na celu zrównoważony rozwój społeczny, ochronę środowiska oraz przestrzeganie etycznych standardów, jak najszerzej zaangażuję się w inicjatywy mające pozytywny wpływ na społeczność lokalną, pracowników, nabywców towarów, dostawców oraz środowisko naturalne. Dba o dobro pracowników, zapewniając uczciwe warunki pracy i wynagrodzenia, minimalizuje negatywny wpływu na środowisko, wspiera lokalne społeczności oraz przestrzeganiu zasad etyki biznesu. Kluczowym elementem strategii działalności Spółki staje się integracja celów biznesowych z dbałością o interesy społeczne i środowiskowe, dążąc do osiągnięcia równowagi pomiędzy zyskiem a pozytywnym oddziaływaniem na otoczenie.
Jak widać z przytoczonego fragmentu głównym założeniem zawartym w strategii CSR Spółki jest aby jej działalność była prowadzona w sposób odpowiedzialny ze strategicznym podejściem, długofalowym, opartym na zasadach dialogu społecznego i poszukiwaniu rozwiązań korzystnych dla samej Spółki, jak i jej całego otoczenia – pracowników, wszystkich interesariuszy i społeczności, w której działa Wnioskodawca.
Formalnie strategia CSR została wpisana do strategii działalności Spółki w końcu ubiegłego roku z mocą obowiązującą od 1 stycznia 2025 roku. Jednak pomimo braku formalnych zapisów odnośnie strategii CSR w obowiązujących dokumentach Spółki to już wcześniej realizowała jej elementy poprzez działalność charytatywną, przekazując darowizny organizacjom niosącym pomoc walczącej Ukrainy, czy też zorganizowanie i zapewnienie pobytu na wakacjach kilkudziesięciu dzieci ukraińskich, których rodzicie walczyli na froncie.
Również w zakresie działań na rzecz lokalnej społeczności Spółka udzielała i udziela finansowania sponsorskiego lokalnej jednostce Ochotniczej Straży Pożarnej przy organizacji Gminnych Zawodów Sportowo Pożarniczych (...) czy też Ogólnopolskiego Turnieju Wiedzy Pożarniczej - eliminacji powiatowych w powiecie X.
Spośród innych dobrych praktyk podejmowanych przez Spółkę z działań społecznych należy wymienić wspieranie sportu, ale nie tylko poprzez finansowanie wydarzeń sportowych, lecz głównie poprzez tworzenie wartości i promowanie postaw, które przyczyniają się do rozwoju społeczeństwa i wzrostu jakości życia obywateli. Spółka koncentrowała się głównie na wspieraniu sportu dzieci i młodzieży, udzielając finansowania okresowego statutowej działalności młodzieżowych klubów sportowych jak: Stowarzyszenie Pływackie Y. czy Stowarzyszenie Uczniowski Klub Sportowy Z.
W obszarze proekologii również przed sformalizowaniem CSR realizowane były w Spółce inicjatywy obejmujące różnorodne działania mające na celu minimalizację negatywnego wpływu działalności gospodarczej na ekosystemy oraz promowanie zrównoważonego podejścia do zarządzania zasobami naturalnymi. Spośród najważniejszych działań należy wymienić współpracę Spółki z podmiotami zapewniającymi zbiórkę i recykling odpadów opakowaniowych wytwarzanych w działalności Spółki, prowadzenie publicznych kampanii edukacyjnych, o którym mowa w art. 19 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 13 czerwca 2013 roku o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi, które przyczyniają się do zwiększenia społecznej świadomości w zakresie: odpowiedzialnego projektowania opakowań i postępowania z odpadami opakowaniowymi, stylu życia zgodnego z zasadami zero waste solutions (rozwiązania bez marnowania), korzyści wynikających z prowadzenia gospodarki o obiegu zamkniętym.
Nie bez znaczenia jest wdrożenie polityki środowiskowej w zakresie obowiązkowej segregacji odpadów we wszystkich pomieszczeniach Spółki czy edukacja ekologiczna pracowników i klientów.
Na koniec należy wymienić od dawna realizowane przez władze Spółki programy dla pracowników, które kładą nacisk na rozwój kapitału ludzkiego i stwarzają warunki sprzyjające zrównoważonemu rozwojowi społecznemu. Te inicjatywy mają na celu nie tylko zwiększenie zaangażowania pracowników, ale także wspieranie ich rozwoju zawodowego oraz stworzenie środowiska pracy opartego na wartościach równości i inkluzji. Spośród nich należy wymienić finansowanie przez Spółkę usług medycznych dla pracowników i ich rodzin, karnetów sportowych umożliwiających uczestnictwo w różnych formach aktywności w zależności od indywidualnych preferencji czy dofinansowanie zakupu okularów. Należy również wymienić finansowanie działalności pracowniczej drużyny piłki nożnej poprzez zakup sprzętu sportowego, finansowanie treningów i udziału w turniejach, czy też finansowanie warsztatów dla wszystkich chętnych pracowników o charakterze integracyjno-motywacyjnym w studiu yogi, zajęcia relaksacyjne i medytacje ułatwiające radzenie sobie z dużą ilością stresu, występującego w czasie pracy przy osiąganiu stawianych celów.
Nie bez znaczenia są też wspólne pracownicze wyjazdy szkoleniowo - integracyjne w celu integracji zatrudnionych w Spółce, pracujących w zespołach pracowników z różnych struktur organizacyjnych Spółki. Sprawne wykonywanie zadań pracowników Spółki wymaga ścisłej współpracy, a więc pracownicy muszą się znać i lubić, przełamywać bariery formalnych kontaktów w celu szybkiego załatwiania spraw służbowych, wymagających takich nieformalnych kontaktów, a służących rozwojowi działalności gospodarczej Spółki na niezmiernie konkurencyjnym rynku, na jakim działa Spółka. Spotkania integracyjno-motywacyjne z programem wspólnego spędzenia czasu wpływają na wzmocnienie pozytywnych relacji w zespole, jak również zwiększenie identyfikacji zespołu pracowników ze Spółką, motywacji zespołu do wydajnej pracy i wzmocnienie lojalności zespołu wobec Spółki.
Właśnie w ten ostatni obszar wpisują się planowane wydatki będące przedmiotem wniosku o interpretację indywidualną. Planowane wydatki dotyczą leczenia onkologicznego córki pracownicy Spółki o ponad 20 letnim stażu pracy w Spółce, która współuczestniczy w relacjach handlowych z kontrahentami Spółki. Również o udzielenie wsparcia przez Spółkę postulowali i zabiegali pracownicy Spółki, ale też przedstawiciele kontrahentów, którzy powzięli informacje o zaistniałej sytuacji osobistej wspomnianej pracownicy. Zaangażowanie całego zespołu pracowniczego we wszelkich działaniach mających na celu zebranie odpowiedniej kwoty niezbędnej do przeprowadzenia leczenia jest bardzo widoczne na każdym kroku.
Z całą pewnością przekazanie darowizny i udzielenie wszelkiego wsparcia przez Spółkę w promocji zbiórki na leczenie wpłynie na wzmocnienie pozytywnych relacji w zespole pracowników, zwiększenie identyfikacji zespołu pracowników ze Spółką, motywacji zespołu do wydajnej pracy i wzmocnienie lojalności zespołu wobec Spółki.
Spółka, jak zostało zawarte opisie sytuacji podatnika we wspomnianym wniosku o interpretację, prowadzi działalność gospodarczą w zakresie hurtowej sprzedaży towarów, a więc nie jest firmą produkcyjną, opartą na wykorzystaniu maszyn i urządzeń. To ludzie - zarówno pracownicy Spółki jak i przedstawiciele dostawców i nabywców są kluczowym elementem jej działalności i to od ich aktywności, ich pracy zależy wartość uzyskiwanych przychodów opodatkowanych 23% podatkiem VAT czy generowany przez Spółkę zysk do opodatkowania podatkiem od osób prawnych, czy też otrzymywane przez tych ludzi wynagrodzenia przysparzające budżetowi Państwa podatku od osób fizycznych.
Generalnie strategia CSR Spółki realizowana w następujących obszarach:
- sponsoring klubów sportowych i finansowanie sportu dzieci i młodzieży,
- wsparcie lokalnych organizacji pozarządowych w organizacji przedsięwzięć dla lokalnej społeczności w rejonie gdzie zlokalizowane są miejsca prowadzenia działalności Spółki,
- działalność proekologiczna i ochrona środowiska,
- programy pracownicze służące wzmocnieniu więzi z pracodawcą, lojalności, motywacji do osiągania celów, wzmocnienia pozytywnych relacji międzyludzkich w miejscu pracy, doskonaleniu wiedzy i umiejętności,
- wspieranie inicjatyw kontrahentów (nabywców i dostawców) służących zacieśnianiu więzi biznesowych, lojalności we współpracy, partnerskiego traktowania w szczególności szkolenia i podnoszenie kompetencji, wspólne akcje promocyjno- marketingowe, dni otwarte.
- działalność charytatywna w zakresie dopuszczonym przepisami obowiązującego prawa typu pomoc Ukrainie.
Odnośnie natomiast grup interesariuszy to można ich podzielić na wewnętrznych i zewnętrznych przede wszystkim:
- pracownicy Spółki i potencjalni zainteresowani pracą w Spółce,
- lokalne społeczności w miejscach prowadzenia działalności Spółki i działające na tych obszarach organizacje pozarządowe jak np. OSP,
- przedstawiciele kontrahentów Spółki i ich odbiorcy dostarczanych przez Spółkę towarów np. stolarze i zakłady stolarskie (Spółka jest dystrybutorem hurtowym towarów meblarskich nabywanych przez hurtownie, które dalej odsprzedają te towary do klienta),
- potencjalni nabywcy towarów,
- udziałowcy Spółki i kadra menedżerska,
- banki finansujące działalności Spółki,
- firmy konkurencyjne,
- audytorzy.
Spółka uzewnętrznia swoje działania w obszarze CSR w różnych formach i odpowiada podmiotom zainteresowanym realizacją tych działań przez Spółkę, szczególnie w ostatnich latach kiedy społeczna odpowiedzialność biznesu stała się modna i popularna. Tym bardziej, że jest to powód do dumy, iż strategią działalności Spółki staje się integracja celów biznesowych z dbałością o interesy społeczne i środowiskowe, dążąc do osiągnięcia równowagi pomiędzy zyskiem a pozytywnym oddziaływaniem na otoczenie.
Głównie Spółka publikuje informacje o tych działaniach na swojej stronie internetowej oraz na swoich portalach i profilach w mediach społecznościowych, publikując zdjęcia i notatki opisujące podjęte działania. Również w swoich rocznych sprawozdaniach z działalności Spółka zamieszcza takie informacje, które stają się elementem zainteresowania zarówno audytorów jak i instytucji finansowych udzielających finansowania kredytowego. Także we wnioskach kredytowych kierowanych do banków od ponad roku opis działań CSR stał się elementem wymaganym przez banki.
W podejmowanych decyzjach zawsze władze Spółki kierują się przepisami obowiązującego prawa i dopóki nie ma takiej pewności dopóty trwają prace mające na celu zagwarantowanie pewności zgodności ze ustanowionym prawem. Jako przykład niech posłuży chociażby niniejszy wniosek o interpretację indywidualną czy wcześniejsze przekazanie darowizn na cele związane z przeciwdziałaniem skutkom działań wojennych na terytorium Ukrainy (ustawa z 13 stycznia 2023 r. o zmianie ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa oraz niektórych innych ustaw czy art. 38wc ust. 1 ustawy o CIT).
Również działalność CSR jest zintegrowana i wkomponowana całokształt działalności Spółki i oczywiście praktykowana w relacjach z otoczeniem Spółki.
Strategia CSR i działania wynikające z jej realizacji są oparte w pełni na zasadzie dobrowolności i nie wynikają z żadnych innych uwarunkowań, uzależnień, wpływów czy nacisków oraz są realizowane z poszanowaniem norm ustanowionych przez różne instytucje i zobowiązania prawno-ustawowe wynikające z przepisów obowiązującego prawa.
Spółka dokłada wszelkich starań aby już na etapie podejmowania decyzji o realizacji zobowiązania w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu korelował z celami określonymi w przyjętej polityce „Spółki”.
Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie hurtowej sprzedaży towarów, a więc nie jest firmą produkcyjną, opartą na wykorzystaniu maszyn i urządzeń. To ludzie - zarówno pracownicy Spółki jak i przedstawiciele dostawców i nabywców są kluczowym elementem jej działalności i to od ich aktywności, ich pracy zależy wartość uzyskiwanych przychodów opodatkowanych 23% podatkiem VAT czy generowany przez Spółkę zysk do opodatkowania podatkiem od osób prawnych, czy też otrzymywane przez tych ludzi wynagrodzenia przysparzające budżetowi Państwa podatku od osób fizycznych.
Rynek branży meblarskiej jest rynkiem wysoce konkurencyjnym w dodatku dotkniętym przez panującą recesję spowodowaną różnymi czynnikami w tym wynikającymi z wojny w Ukrainie czy nakładanych embarg wpływających na swobodny obrót handlowy pomiędzy krajami, co przekłada się na ograniczanie działalności nawet dużych firm meblarskich. Stąd w wielu przypadkach transakcji handlowych nieocenione znaczenie mają istniejące relacje międzyludzkie, zachodzące, czy też panujące między przedstawicielami stron zawieranych transakcji handlowych tj. zakupów czy sprzedaży towarów, czy też monitorowania i terminowego wyegzekwowania płatności w zawieranych transakcjach. To właśnie częsta istniejąca sympatia, zażyłość, bliskość relacji a nawet stopa koleżeńska powoduje, że dana partia towarów jest nabywana w naszej Spółce a nie u konkurencji. Wiadomo już od dawna, że nie da się konkurować tylko samą ceną szczególnie gdy uzyskiwane marże są na coraz niższym poziomie w obrocie towarowym, szczególnie gdy towary oferowane na rynku są bardzo podobne o zbliżonych a nawet takich samych cechach użytkowo -funkcjonalnych. To właśnie często wspomniane zażyłości w relacjach ludzkich powodują realizację danego zakupu w naszej Spółce a nie konkurencji. Przekłada się to w sposób oczywisty na wartość uzyskiwanych przychodów opodatkowanych 23% podatkiem VAT czy generowany przez Spółkę zysk do opodatkowania podatkiem od osób prawnych.
Wnioskodawca jednoznacznie podkreślił, iż planowane wydatki dotyczą leczenia onkologicznego córki pracownicy Spółki o ponad 20 letnim stażu pracy w Spółce, która współuczestniczy w relacjach handlowych z kontrahentami Spółki.
Z drugiej strony o udzielenie wsparcia przez Spółkę postulowali i zabiegali w Zarządzie inni pracownicy Spółki, ale też przedstawiciele kontrahentów, którzy powzięli informację o zaistniałej sytuacji osobistej wspomnianej pracownicy. Zaangażowanie całego zespołu pracowniczego we wszelkich działaniach mających na celu zebranie odpowiedniej kwoty niezbędnej do przeprowadzenia leczenia jest bardzo widoczne na każdym kroku. Z całą pewnością wyjście naprzeciw petycji pracowników i przekazanie darowizny oraz udzielenie wszelkiego wsparcia przez Spółkę w kompanii promującej zbiórkę na leczenie wpłynie na wzmocnienie pozytywnych relacji w zespole pracowników, zwiększenie identyfikacji zespołu pracowników ze Spółką, jeszcze większą motywację zespołu do bardziej wydajnej pracy i wzmocnienie lojalności zespołu wobec Spółki. Wpłynie również na pozytywną atmosferę w pracy, co ma kluczowe znaczenie w podniesieniu jakości świadczonej pracy oraz jeszcze większe zaangażowanie w osiąganiu celów biznesowych i wyników w pracy. Odmowa byłaby postrzegana demotywująco i zniechęcająco, a także byłaby wyrazem lekceważenia zespołu pracowników oraz przedstawicieli kontrahentów i pozostawienia pracowników samym sobie w chwilach tragicznych, kiedy to najbardziej potrzebują wsparcia ze strony pracodawcy.
Ponadto, tego typu wydatki wychodzące naprzeciw oczekiwaniom pracowników są niezbędne także z punktu widzenia utrzymania zatrudnienia w zespole. Świadczą bowiem o dbaniu przez Spółkę o zatrudniane osoby, a w konsekwencji zwiększają przywiązanie pracowników do Wnioskodawcy. Ma to niewątpliwie pozytywny wpływ na panującą w pracy atmosferę. Również wzmacnia wizerunek Spółki jako atrakcyjnego pracodawcy na rynku pracy.
Działania Spółki zmierzają zatem zarówno do utrzymania/zachowania obecnej załogi, ale także na pewno będzie to miało wpływ na pozyskiwanie nowych pracowników.
Omawiana, planowana do przekazania darowizna oraz udzielenie wsparcia promocyjnego przyczynią się zatem do zwiększenia osiąganych przez Spółkę przychodów, gdyż jej podstawowym „kapitałem” są właśnie pracownicy, którzy te przychody generują.
Byłoby wielce niestosowne, aby Spółka w zamian za przekazanie darowizny fundacji mającej status organizacji pożytku publicznego ze wskazaniem celu szczególnego na leczenie onkologiczne córki pracownicy Spółki oraz wydatków związanych z promowaniem zbiórki na ww. leczenie oczekiwała jakiegoś elementu ekwiwalentnego wynagrodzenia czy to ze strony samej fundacji, czy pracownicy bądź zespołu pracowników szczególnie że jest to traumatyczna sytuacja. Tym bardziej że kwota niezbędna do przeprowadzenia leczenia do zebrania w ramach zbiórki prowadzonej przez fundację jest niebagatelna i wynosi 1,5 mln zł, tutaj link do zbiórki prowadzonej przez Fundację (...) . Takiego wsparcia Spółka nie jest w stanie udzielić i będzie to zaledwie kilkuprocentowa wartość z ww. kwoty. Wszyscy zaangażowani pracownicy, współpracownicy, przedstawiciele kontrahentów wpłacają na rzecz fundacji z własnych środków finansowych. Tym bardziej że czas nieubłagalnie płynie a choroba onkologiczna niestety postępuję.
Dotychczas wszelkie wydatki Spółki realizowane w ramach strategii CSR nie miały charakteru reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Również ten planowany wydatek w żadnym wymiarze nie będzie miał charakteru reprezentacji, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT.
Fundacja na rzecz której Spółka zamierza przekazać przedmiotową darowiznę na leczenie onkologiczne córki pracownicy nie jest w żaden sposób powiązana ze Spółką (ani kapitałowo, ani osobowo, ani zarządczo ani nawet nie było dotychczas żadnych relacji). Również podmioty uczestniczące w promowaniu zbiórki na ww. leczenie nie są w żadnym wymiarze powiązane ze Spółką.
Wydatek ten jak i inne realizowane w ramach strategii CSR Spółki nie są w żaden sposób anonimowe i są dokonane z rachunku bankowego należącego do Spółki i będą odpowiednio dokumentowane i komunikowane, a ich cel wpisuje się w strategię marki i działalność rynkową podatnika. W przypadku przedmiotowej darowizny w tytule przelewu bankowego z konta Spółki zostanie szczegółowo opisany zarówno cel szczególny darowizny jak i jej przeznaczenie. Również decyzja o jej przekazaniu będzie poprzedzona formalną pisemną decyzją Zarządu Spółki w drodze uchwały z zawarciem w jej treści celu przeznaczenia darowizny. Ponadto Spółka zachowała należytą staranność w ramach działań przygotowawczych do ewentualnego przekazania darowizny i przenalizowane zostały zapisy Regulaminu udzielania świadczeń pomocy społecznej w ramach programu „(…) onkozbiórka” , aby mieć pewność i planowana do przekazania darowizna trafi w pełnej wysokości na cel wskazany zgodnie z intencją darczyńcy.
Zgodnie z § 5 Pozyskiwanie środków ww. Regulaminu wymienione w ust. 1 lit a) tego paragrafu wpłaty środków pieniężnych na udostępniony rachunek bankowy Fundacji, zgodnie z ust. 2 paragrafu w wysokości 100% procent z pozyskanych środków jest przeznaczane na rzecz realizacji bezpośredniej pomocy Beneficjentowi. Oznacza to że pełna kwota planowanej darowizny Spółki zostanie przeznaczona na zamierzony cel jakim jest leczenie onkologiczne córki pracownicy Spółki.
Przyszła postawa Spółki w dbaniu o pracowników i niepozostawianiu ich w trudnych, a nawet tragicznych sytuacjach będzie świadczyć o standardach jakimi kieruje się w swojej działalności Spółka będzie poczytana przez jej otoczenie biznesowe jako wiarygodnego partnera biznesowego, wykazującego się empatią i nie pozostawiającego bez pomocy w trudnych momentach niezależnie czy to dotyczy życia prywatnego czy biznesowego. Prowadzenie wymiany handlowej to nie tylko proste oferowanie towarów do sprzedaży, to również szereg innych czynników mających wpływ na decyzje nabywców o nabyciu towarów u tego czy innego sprzedawcy towarów, w szczególności na rynku wysoce konkurencyjnym z szeroką dostępnością podobnych o zbliżonych, a nawet takich samych cechach użytkowych. Często są to drobne niuanse, właśnie takie jak rynkowy wizerunek firmy dbającej o detale w swojej działalności, dbający o swoich pracowników, firmy rozumiejącej przejściowe trudności, udzielającej pomocy i wsparcia, lojalnej, empatycznej decyduje zarówno o zwiększeniu wolumenu obrotów przez dotychczasowych klientów jak również może przechylić szalę po przeprowadzonym rozeznaniu rynkowym na korzyść naszej Spółki jako nowego dostawcy i partnera biznesowego przez ewentualnych, nowych nabywców towarów. Często także swoiste polecenie przez dotychczasowych klientów Spółki z przedstawieniem obrazu Spółki jako wiarygodnego, stabilnego i rzetelnego sprzedawcy towarów stosowane szczególnie w segmencie mniejszych zakładów stolarskich, czy firm montujących panele fotowoltaiczne powoduje pozyskanie nowych nabywców towarów.
Wszystkie te wyżej elementy działają pozytywnie i wzmacniająco na nakłanianie potencjalnych klientów do korzystania z oferowanych do sprzedaży przez Spółkę towarów.
Spółka przywiązuję znaczącą uwagę do swojego rynkowego wizerunku i postrzegania przez zarówno dotychczasowych klientów – partnerów biznesowych, jak również potencjalnych nowych klientów. Przyszła postawa Spółki w dbaniu o pracowników i niepozostawianiu ich w trudnych, a nawet tragicznych sytuacjach będzie świadczyć o standardach jakimi kieruje się w swojej działalności. Spółka będzie poczytana przez jej otoczenie biznesowe jako wiarygodnego partnera biznesowego, wykazującego się empatią i nie pozostawiającego bez pomocy w trudnych momentach niezależnie czy to dotyczy życia prywatnego czy biznesowego.
W ostatecznym efekcie korzyści wizerunkowych Spółki na rynku nastąpi przełożenie na relacje biznesowe zarówno z dotychczasowymi jak i potencjalnymi klientami, zainteresowanymi nawiązaniem nowej współpracy. Przekłada się to w sposób oczywisty na wartość uzyskiwanych przychodów opodatkowanych 23% podatkiem VAT czy na wartość generowanego przez Spółkę zysku do opodatkowania podatkiem od osób prawnych
Pytanie
Czy przedstawione w zdarzeniu przyszłym przekazanie darowizny fundacji mającej status organizacji pożytku publicznego ze wskazaniem celu szczególnego na leczenie onkologiczne córki pracownicy Spółki oraz wydatków związanych z promowaniem zbiórki na ww. leczenie będą wydatkami związanymi z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy i tym samym nie będą stanowić przedmiotu opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek w rozumieniu art. 28m ust. 1 ustawy o CIT?
Państwa stanowisko w sprawie
Spółka od kilku lat konsekwentnie realizuje wprowadzoną do swojej strategii działalności Społeczną Odpowiedzialnością Biznesu, wspierając w miarę możliwości finansowych różne przedsięwzięcia czy obszary życia społecznego, dążąc do osiągnięcia równowagi pomiędzy generowaniem zysku a pozytywnym oddziaływaniem na otoczenie oraz uwzględniając interesy społeczne i ochronę środowiska, a także relacje z różnymi grupami interesariuszy.
Spółka angażuję się w inicjatywy mające pozytywny wpływ na społeczność lokalną, pracowników, nabywców towarów, dostawców oraz środowisko naturalne. Dba o dobro pracowników, zapewniając uczciwe warunki pracy i wynagrodzenia, minimalizuje negatywny wpływu na środowisko, wspiera lokalne społeczności oraz przestrzega zasad etyki biznesu.
Kluczowym elementem strategii działalności Spółki staję się integracja celów biznesowych z dbałością o interesy społeczne i środowiskowe. Spośród przykładów różnych działań dotychczasowych Spółki należy wymienić przekazywanie darowizn organizacjom niosącym pomoc walczącej Ukrainy, czy też zorganizowanie i zapewnienie pobytu na wakacjach kilkudziesięciu dzieci ukraińskich, których rodzicie walczyli na froncie.
W zakresie działań na rzecz lokalnej społeczności Spółka udzielała i udziela finansowania sponsorskiego lokalnej jednostce Ochotniczej Straży Pożarnej przy organizacji Gminnych Zawodów Sportowo Pożarniczych (...) czy też Ogólnopolskiego Turnieju Wiedzy Pożarniczej - eliminacji powiatowych w powiecie (...), na terenie którego Spółka posiada swoją bazę magazynową.
Spośród innych dobrych praktyk podejmowanych przez Spółkę z działań społecznych należy wymienić wspieranie sportu, ale nie tylko poprzez finansowanie wydarzeń sportowych, lecz głównie poprzez tworzenie wartości i promowanie postaw, które przyczyniają się do rozwoju społeczeństwa i wzrostu jakości życia obywateli.
Spółka koncentrowała się głównie na wspieraniu sportu dzieci i młodzieży, udzielając finansowania okresowego statutowej działalności młodzieżowych klubów sportowych, wspierając rozwój umiejętności sportowych dzieci i młodzieży oraz promując aktywny styl życia, a także budowanie więzi społecznych, zdrowej rywalizacji i kształtowanie postaw prozdrowotnych wśród dzieci i młodzieży. Warto również wymienić obszar działań proekologicznych np. współpraca Spółki z podmiotami zapewniającymi zbiórkę i recykling odpadów opakowaniowych wytwarzanych w działalności Spółki, prowadzenie publicznych kampanii edukacyjnych, o którym mowa w art. 19 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 13 czerwca 2013 roku o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi, które przyczyniają się do zwiększenia społecznej świadomości w zakresie: odpowiedzialnego projektowania opakowań i postępowania z odpadami opakowaniowymi, stylu życia zgodnego z zasadami zero waste solutions (rozwiązania bez marnowania), korzyści wynikających z prowadzenia gospodarki o obiegu zamkniętym, czy też wdrożenie polityki środowiskowej w zakresie obowiązkowej segregacji odpadów we wszystkich pomieszczeniach Spółki czy edukacja ekologiczna pracowników i klientów.
Ponadto kluczowym obszarem strategii Społecznej Odpowiedzialności Biznesu Spółki są programy dla pracowników, które kładą nacisk na rozwój kapitału ludzkiego i stwarzają warunki sprzyjające zrównoważonemu rozwojowi społecznemu. Te inicjatywy mają na celu nie tylko zwiększenie zaangażowania pracowników, ale także wspieranie ich rozwoju zawodowego oraz stworzenie środowiska pracy opartego na wartościach równości i inkluzji.
Zatrudnieni w Spółce pracownicy są zarówno beneficjentami działań przyjętej strategii CSR Spółki jak również współuczestniczą w jej realizacji. Poszerzając opisany w skrócie dotychczasowy zakres strategicznej działalności Spółki w obszarze Społecznej Odpowiedzialności Biznesu Spółki, Spółka zamierza przekazać darowiznę wraz ze sfinansowaniem kampanii promującej zbiórkę przedstawioną w opisie zdarzenia przyszłego. Zdaniem Wnioskodawcy poczynione na wskazane cele wydatki Spółki nie stanowią wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą i tym samym nie będą stanowić przedmiotu opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek w rozumieniu art. 28m ust. 1 ustawy o CIT.
Przedmiotowe wydatki stanowić będą kluczowy element realizowanej strategii Społecznej Odpowiedzialności Biznesu (CSR) Spółki, nie będą w żaden sposób anonimowe, dokonane z rachunku bankowego należącego do Spółki i będą odpowiednio dokumentowane i komunikowane, a ich cel wpisuje się w strategię marki i działalność rynkową podatnika. Nie bez znaczenia jest, że planowane wydatki dotyczą leczenia onkologicznego córki pracownicy Spółki o ponad 20 letnim stażu pracy w Spółce, która współuczestniczy w relacjach handlowych z kontrahentami Spółki. Również o udzielenie wsparcia przez Spółkę postulowali i zabiegali pracownicy Spółki, ale też przedstawiciele kontrahentów, którzy powzięli informację o zaistniałej sytuacji osobistej wspomnianej pracownicy. Zaangażowanie całego zespołu pracowniczego we wszelkich działaniach mających na celu zebranie odpowiedniej kwoty niezbędnej do przeprowadzenia leczenia jest bardzo widoczne na każdym kroku.
Z całą pewnością przekazanie darowizny i udzielenie wszelkiego wsparcia przez Spółkę w kompanii promującej zbiórkę na leczenie wpłynie na wzmocnienie pozytywnych relacji w zespole pracowników, zwiększenie identyfikacji zespołu pracowników ze Spółką, motywacji zespołu do wydajnej pracy i wzmocnienie lojalności zespołu wobec Spółki.
Zgodnie z Międzynarodową Normą ISO 26000 Społeczna Odpowiedzialność biznesu definiowana jest jako odpowiedzialność organizacji za wpływ jej decyzji i działań na rzecz społeczeństwa oraz środowiska naturalnego, poprzez zachowanie przejrzystych i etycznych zachowań, które przyczyniają się do zrównoważonego rozwoju, w tym zdrowia i dobrobytu społecznego.
Stąd wspieranie inicjatyw prozdrowotnych, a nawet mających na celu ratowanie zdrowia i życia ludzkiego, szczególnie mających odniesienie do długoletnich pracowników czy ich rodzin jest właśnie jednym ze sposobów budowania pozytywnego wizerunku Spółki, jako odpowiedzialnego pracodawcy dla którego pracownicy są kluczowym dobrem.
Należy podkreślić iż zgodnie z zapisami strategii CSR Spółki wszelkie darowizny nie mogą mieć charakteru anonimowego i nie mogą dotyczyć darowizn dokonywanych na rzecz podmiotów powiązanych, czy też na rzecz udziałowców, czy członków organów stanowiących lub zarządzających z uwzględnieniem członków ich rodzin pozostających w związku małżeńskim albo występowania pokrewieństwa lub powinowactwa do drugiego stopnia mających wpływ na podejmowanie kluczowych decyzji gospodarczych Spółki.
Zakaz przekazywania darowizn dotyczy również organizacji typu stowarzyszenia czy fundacje, w których mogą działać członkowie rodzin osób posiadających charakter powiazań wymienionych powyżej.
Również dla potwierdzenia zasadności przekazania przedmiotowej darowizny wraz z kampania promocyjną zbiórki jest stanowisko Banku Światowego, według którego Społeczna Odpowiedzialność Biznesu jest to „zobowiązanie biznesu do przyczyniania się do zrównoważonego rozwoju przy współpracy zatrudnionych, ich rodzin, lokalnych społeczności oraz społeczeństwa, która zmierza do poprawy jakości życia, co służy zarówno biznesowi, jak i rozwojowi społecznemu”. Fakt przekazania darowizny przez Spółkę na rzecz ww. Fundacji będzie komunikowany w jej mediach społecznościowych, jak również będzie widoczny przez wszystkie osoby odwiedzające zbiórkę na ten wskazany cel szczególny (wpłata Spółki będzie wyświetlała się na liście wśród innych wpłat).
Przedmiotowa darowizna i kampania promująca zbiórkę stanowi element strategii CSR Spółki, buduje pozytywny wizerunek Spółki wraz z promowaniem loga i marki Spółki jako patrona akcji i odpowiedzialnego pracodawcy, który angażuje się w działania charytatywne i pomaga osobom w potrzebie.
Warto również przytoczyć dotychczas wydane interpretacje indywidualne dotyczące darowizn na cele charytatywne podatników opodatkowanych ryczałtem od dochodów spółek jak chociażby z dnia 27 lutego 2025 r. znak 0111-KDIB1-1.4010.16.2025.2.BS, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał, że „przekazywane darowizny wywierają ww. pozytywny wpływ na prowadzoną przez Państwa działalność gospodarczą, są poniesione w celu budowania i umacniania pozytywnego wizerunku Spółki, a także przyjętej strategii CSR oraz mogą w sposób pośredni przyczynić się do osiągnięcia przez Spółkę przychodów, uznać należy, że nie stanowią one wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą, o których mowa w art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT, a tym samym nie podlegają opodatkowaniu ryczałtem od dochodów spółek z tego tytułu.”
Zbliżoną konkluzję przedstawił Dyrektor KIS w interpretacji z dnia 16 lutego 2024 r. znak 0114 - KDIP2-2.4010.677.2023.1.IN, w której wskazał, że ponoszone przez spółkę koszty darowizn na rzecz fundacji działającej na rzecz ochrony środowiska, jak również wynagrodzenia na rzecz partnera realizującego działania zalesieniowe „niewątpliwie mają związek z prowadzoną działalnością i pozytywnie wpłyną na wizerunek Spółki co przyczyni się do wzrostu konkurencyjności Spółki na rynku oraz wzrostu poziomu osiąganych przychodów. Zatem wynagrodzenia wypłacane na rzecz Partnera nie stanowią wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą i tym samym nie będą podlegały opodatkowaniu ryczałtem od dochodów w myśl art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT”.
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 1 grudnia 2023 r., nr 0111-KDIB2-1.4010.387.2023.2.AR, posłużył się również definicją społecznej odpowiedzialność biznesu określoną w normie PN-ISO 26000. CSR ma na celu budowanie pozytywnego odbioru podmiotu w społeczeństwie, zaufanie konsumentów, co w przyszłości ma przełożyć się na osiągnięcie celów finansowych, czyli na powiększenie przychodów.
Cytując „Darowizny mogą zatem przyczynić się do budowania długoterminowego zaufania społeczności lokalnej, pracowników oraz pozostałych interesariuszy do prowadzonej przez Państwa działalności. Większe zaufanie z kolei jest fundamentem tworzenia stabilnego otoczenia biznesowego, w którym Państwo podejmują i mogą podejmować inicjatywy innowacyjne i rozwijać się. Uwzględniając zatem okoliczność, że przekazywane Darowizny wywierają/będą wywierały ww. pozytywny wpływ na prowadzoną przez Państwa działalność gospodarczą i mogą w sposób pośredni przyczynić się do osiągnięcia przez Spółkę przychodów, uznać należy, że nie stanowią one wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą, o których mowa w art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.”
Pozytywne stanowisko zajął też Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 10 maja 2023 r., nr 0111- KDIB1-1.4010.139.2023.2.BS. Rozpatrywał w niej sprawę spółki, która zadała pytanie, czy planowane przez nią darowizny na rzecz organizacji pożytku publicznego będą stanowiły wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą i podlegały opodatkowaniu ryczałtem? Według spółki darowizny te będą realizowały zasady społecznej odpowiedzialności biznesu. Celem ich przekazywania będzie faktyczna pomoc ich beneficjentom oraz budowanie wizerunku spółki jako przedsiębiorstwa społecznie odpowiedzialnego, pozyskanie lojalności wobec marki, a także tworzenie relacji ze społecznościami lokalnymi. Spółka była na etapie wdrażania kompleksowej strategii CSR, w ramach której każda darowizna miała być dokumentowana w sposób pozwalający na ustalenie jej przeznaczenia oraz potencjalnego celu. Miała też informować o swoich działaniach podejmowanych w ramach realizacji polityki CSR. Organ podatkowy uznał stanowisko spółki za prawidłowe i odstąpił od uzasadnienia prawnego tej oceny. Wszystkie przytoczone interpretacje indywidualne Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w pełni potwierdzają stanowisko Wnioskodawcy.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na podstawie art. 28j ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 1074, dalej: „ustawa o CIT”), opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o CIT, tj. podatnik, który ma siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz podlega obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, jeżeli spełnia łącznie w każdym okresie opodatkowania ryczałtem pozostałe warunki określone w przepisie art. 28j ustawy o CIT.
Stosownie do art. 28m ust. 1 ustawy o CIT:
opodatkowaniu ryczałtem podlega dochód odpowiadający:
1)wysokości zysku netto wypracowanego w okresie opodatkowania ryczałtem w części, w jakiej zysk ten został uchwałą o podziale lub pokryciu wyniku finansowego netto przeznaczony:
a)do wypłaty udziałowcom, akcjonariuszom albo wspólnikom (dochód z tytułu podzielonego zysku) lub
b)na pokrycie strat powstałych w okresie poprzedzającym okres opodatkowania ryczałtem (dochód z tytułu zysku przeznaczonego na pokrycie strat);
2)wysokości ukrytych zysków (dochód z tytułu ukrytych zysków);
3)wysokości wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą (dochód z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą);
4)nadwyżce wartości rynkowej składników przejmowanego majątku lub wniesionego w drodze wkładu niepieniężnego ponad wartość podatkową tych składników (dochód z tytułu zmiany wartości składników majątku) – w przypadku łączenia, podziału, przekształcenia podmiotów lub wniesienia w drodze wkładu niepieniężnego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części;
5)sumie zysków netto osiągniętych w każdym roku podatkowym stosowania opodatkowania ryczałtem w części, w jakiej te zyski nie były zyskami podzielonymi lub nie zostały przeznaczone na pokrycie straty (dochód z tytułu zysku netto) – w przypadku podatnika, który zakończył opodatkowanie ryczałtem;
6)wartości przychodów i kosztów podlegających zgodnie z przepisami o rachunkowości zarachowaniu w roku podatkowym i uwzględnieniu w zysku (stracie) netto, które nie zostały uwzględnione w tym zysku (stracie) netto (dochód z tytułu nieujawnionych operacji gospodarczych).
Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że od 1 stycznia 2022 roku Wnioskodawca jest opodatkowany ryczałtem od dochodów spółek.
W Spółce obowiązuje opracowana i zatwierdzona strategia CSR, która jest integralną częścią strategii działalności spółki Spółki. Głównym założeniem zawartym w strategii CSR Spółki jest aby jej działalność była prowadzona w sposób odpowiedzialny ze strategicznym podejściem, długofalowym, opartym na zasadach dialogu społecznego i poszukiwaniu rozwiązań korzystnych dla samej Spółki, jak i jej całego otoczenia – pracowników, wszystkich interesariuszy i społeczności, w której działa Spółka.
Generalnie strategia CSR Spółki realizowana jest w następujących obszarach:
- sponsoring klubów sportowych i finansowanie sportu dzieci i młodzieży,
- wsparcie lokalnych organizacji pozarządowych w organizacji przedsięwzięć dla lokalnej społeczności w rejonie gdzie zlokalizowane są miejsca prowadzenia działalności Spółki,
- działalność proekologiczna i ochrona środowiska,
- programy pracownicze służące wzmocnieniu więzi z pracodawcą, lojalności, motywacji do osiągania celów, wzmocnienia pozytywnych relacji międzyludzkich w miejscu pracy, doskonaleniu wiedzy i umiejętności,
- wspieranie inicjatyw kontrahentów (nabywców i dostawców) służących zacieśnianiu więzi biznesowych, lojalności we współpracy, partnerskiego traktowania w szczególności szkolenia i podnoszenie kompetencji, wspólne akcje promocyjno- marketingowe, dni otwarte.
- działalność charytatywna w zakresie dopuszczonym przepisami obowiązującego prawa typu pomoc Ukrainie.
W ramach realizacji przyjętej strategii Społecznej Odpowiedzialności Biznesu Spółka zamierza przekazać jednorazową darowiznę na rzecz Fundacji Onkologicznej, znajdującej się na liście organizacji pożytku publicznego. Darowizna ma być przekazana ww. fundacji ze wskazaniem celu jakim będzie leczenie onkologiczne córki długoletniej pracownicy Spółki.
Spółka aktywnie włączyła się również w promowanie uruchomionej zbiórki publicznej na sfinansowanie kosztów ww. leczenia, na swoich profilach społecznościowo-medialnych oraz akcji ulotkowej poprzez swoich kontrahentów (nabywców i dostawców towarów).
Spółka prowadzi sprzedaż hurtową towarów, które dalej są odsprzedawane do odbiorców detalicznych i ta siatka powiązań zostanie wykorzystana jako kanał dystrybucji ulotek zachęcających do wsparcia przedmiotowej zbiórki. Spółka zamierza pokryć zarówno koszty promocji medialnej jak i druku ulotek opatrzonych marką i logiem Spółki, jako swoistego patrona prowadzonej akcji wsparcia ww. leczenia.
Przekazanie darowizny i udzielenie wszelkiego wsparcia przez Spółkę w promocji zbiórki na leczenie wpłynie na wzmocnienie pozytywnych relacji w zespole pracowników, zwiększenie identyfikacji zespołu pracowników ze Spółką, motywacji zespołu do wydajnej pracy i wzmocnienie lojalności zespołu wobec Spółki.
Strategia CSR i działania wynikające z jej realizacji są oparte w pełni na zasadzie dobrowolności i nie wynikają z żadnych innych uwarunkowań, uzależnień, wpływów czy nacisków oraz są realizowane z poszanowaniem norm ustanowionych przez różne instytucje i zobowiązania prawno-ustawowe wynikające z przepisów obowiązującego prawa.
Darowizna, którą planuje przekazać Spółka na rzecz fundacji oraz udzielenie wsparcia promocyjnego przyczynią się zatem do zwiększenia osiąganych przez Spółkę przychodów, gdyż jej podstawowym „kapitałem” są właśnie pracownicy, którzy te przychody generują. Planowane wydatki opisane we wniosku w żadnym wymiarze nie będą miały charakteru reprezentacji, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT.
Przyszła postawa Spółki w dbaniu o pracowników i niepozostawianiu ich w trudnych, a nawet tragicznych sytuacjach będzie świadczyć o standardach jakimi kieruje się w swojej działalności Spółka będzie poczytana przez jej otoczenie biznesowe jako wiarygodnego partnera biznesowego, wykazującego się empatią i nie pozostawiającego bez pomocy w trudnych momentach niezależnie czy to dotyczy życia prywatnego czy biznesowego.
Wszystkie te wyżej elementy działają pozytywnie i wzmacniająco na nakłanianie potencjalnych klientów do korzystania z oferowanych do sprzedaży przez Spółkę towarów.
Spółka przywiązuję znaczącą uwagę do swojego rynkowego wizerunku i postrzegania przez zarówno dotychczasowych klientów – partnerów biznesowych, jak również potencjalnych nowych klientów.
Przedmiotowa darowizna i kampania promująca zbiórkę stanowi element strategii CSR Spółki, buduje pozytywny wizerunek Spółki wraz z promowaniem loga i marki Spółki jako patrona akcji i odpowiedzialnego pracodawcy, który angażuje się w działania charytatywne i pomaga osobom w potrzebie.
W ostatecznym efekcie korzyści wizerunkowych Spółki na rynku nastąpi przełożenie na relacje biznesowe zarówno z dotychczasowymi jak i potencjalnymi klientami, zainteresowanymi nawiązaniem nowej współpracy. Przekłada się to w sposób oczywisty na wartość uzyskiwanych przychodów.
Przedmiotem Państwa wątpliwości jest kwestia ustalenia, czy wydatki, które zostaną poniesione na darowiznę na rzecz Fundacji oraz promujące zbiórkę, dokonane w okresie opodatkowania ryczałtem, będą wydatkami związanymi z działalnością gospodarczą Spółki i nie będą wiązać się powstaniem po stronie Spółki dochodu podlegającego opodatkowaniu ryczałtem od dochodów spółek na podstawie art. 28m ust. 1 ustawy o CIT.
W katalogu dochodów do opodatkowania w systemie ryczałtu ustawodawca w art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT wymienił dochód z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą. Dochód z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą podatnika odpowiada wysokości takich wydatków.
Dochody niezwiązane z działalnością gospodarczą mogą częściowo pokrywać się z dochodami stanowiącymi ukryte zyski. W przypadku jednak wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą nie jest konieczne i wymagane badanie powiązań z podmiotem na rzecz którego dokonywana jest wypłata lub z którym dokonuje się transakcji.
Z przepisów ustawy o CIT nie wynika wprost jakiego rodzaju wydatki mogą być uznane za dochód z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą. Ustawodawca nie zdecydował się na sformułowanie w przepisie definicji ani nawet przykładowego katalogu tego rodzaju wydatków.
Przepisy Rozdziału 6b ustawy o CIT nie zawierają definicji legalnej wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą. W związku z powyższym, aby ustalić jakie kategorie wydatków oraz kosztów mieszczą się w zakresie wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą, należy odwołać się do znaczenia, jakie posiada niniejsze pojęcie w języku powszechnym. W tym aspekcie warto odnotować, że jedną z immanentnych cech działalności gospodarczej, która wyróżnia ją od innego rodzaju aktywności, jest jej zarobkowy charakter. Zatem za wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą możną uznać m.in. takie wydatki i koszty, które nie są ponoszone w celu osiągnięcia przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.
Ryczałt od dochodów spółek będący alternatywną formą opodatkowania dedykowaną podatnikom podatku CIT, nie posługuje się takimi pojęciami jak koszty uzyskania przychodów czy koszty niestanowiące kosztów uzyskania przychodów. Podatnik opodatkowany ryczałtem od dochodów spółek dokonuje wyliczenia oraz zapłaty podatku w oparciu o przepisy Rozdziału 6b ustawy o CIT.
Stosownie do art. 28n ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT:
Podstawę opodatkowania ryczałtem stanowi suma dochodu z tytułu ukrytych zysków i dochodu z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą ustalona w miesiącu, w którym wykonano świadczenie lub dokonano wypłaty lub wydatku.
Należy podkreślić, że kwestię kwalifikacji na gruncie przepisów o ryczałcie od dochodów spółek danego wydatku lub kosztu do dochodu z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą należy rozpatrywać indywidualnie, w odniesieniu do konkretnego stanu faktycznego i okoliczności sprawy. Jedną z immanentnych cech działalności gospodarczej, która wyróżnia ją od innego rodzaju aktywności, jest jej zarobkowy charakter. W związku z powyższym koszty, które nie służą realizacji podstawowego celu prowadzonej działalności gospodarczej jakim jest osiąganie zysków, lecz są efektem ubocznym działań zmierzających do osiągnięcia, zabezpieczenia lub zachowania źródła przychodów, mogą być uznane za wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą.
W odniesieniu do realizowanej strategii CSR wskazać należy, że nie istnieje uniwersalna definicja zjawiska społecznej odpowiedzialności biznesu, dlatego można odwołać się do działań wskazanych w Komunikacie Komisji Europejskiej z 25 października 2011 r. skierowanej do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów – „Odnowiona strategia UE na lata 2011-2014 dotycząca społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw”.
We wskazanym dokumencie zostało wprost stwierdzone, że: „Strategiczne podejście do CSR ma coraz większe znaczenie dla konkurencyjności przedsiębiorstw. Może przynieść korzyści w zakresie zarządzania ryzykiem, oszczędności kosztów, dostępu do kapitału, relacji z klientami, zarządzania zasobami ludzkimi i potencjału innowacyjnego. Ponieważ CSR wymaga zaangażowania zainteresowanych stron wewnątrz przedsiębiorstwa i poza nim, umożliwia to przedsiębiorstwom lepsze prognozowanie i wykorzystanie szybko zmieniających się oczekiwań ze strony społeczeństwa i warunków prowadzenia działalności, CSR może zatem stymulować rozwój nowych rynków i sprzyja tworzeniu nowych możliwości wzrostu gospodarczego. Zajmując się kwestiami odpowiedzialności społecznej, przedsiębiorstwa mogą budować długoterminowe zaufanie pracowników, konsumentów i obywateli, tworząc podstawę pod zrównoważone modele biznesowe. Większe zaufanie z kolei przyczynia się do tworzenia otoczenia, w którym przedsiębiorstwa mogą podejmować inicjatywy innowacyjne i rozwijać się”.
Aktualną definicją społecznej odpowiedzialności biznesu (ang. Corporate Social Responsibility CSR) jest definicja zawarta w normie PN-ISO 26 000 odpowiedzialność organizacji za wpływ jej decyzji i działań (produkty, serwis, procesy) na społeczeństwo i środowisko, poprzez przejrzyste i etyczne zachowanie, które:
- przyczynia się do zrównoważonego rozwoju, zdrowia i dobrobytu społeczeństwa;
- bierze pod uwagę oczekiwania interesariuszy;
- jest zgodne z obowiązującym prawem i spójne z międzynarodowymi normami zachowania;
- jest spójne z organizacją i praktykowane w jej relacjach.
Społeczna odpowiedzialność biznesu to strategia zarządzania, zgodnie z którą przedsiębiorstwa w swoich działaniach dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne, aspekty środowiskowe, czy relacje z różnymi grupami interesariuszy, w szczególności z pracownikami. Bycie społecznie odpowiedzialnym oznacza inwestowanie w zasoby ludzkie, w ochronę środowiska, relacje z otoczeniem firmy i informowanie o tych działaniach, co przyczynia się do wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstwa i kształtowania warunków dla zrównoważonego rozwoju społecznego i ekonomicznego.
Należy zwrócić uwagę na aspekt świadomości działań podatnika oraz przyjętą przez niego strategię ich realizacji. CSR ma na celu budowanie pozytywnego odbioru danego podmiotu w społeczeństwie. Zaufanie konsumentów, obywateli ma w przyszłości przełożyć się na osiągnięcie celów finansowych, a więc powiększenie przychodów.
Realizacja celów CSR nie następuje zatem przez sam wydatek ale przez zbudowanie wizerunku podmiotu, który przełoży się na skutki finansowe. Świadome inwestowanie w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu wymaga informowania o tych działaniach. Takie działania powinny wynikać z wcześniejszej strategii i planu działania, na które podatnik może powołać się w przypadku wątpliwości kategoryzacji wydatku.
Z wniosku wynika, że Spółka ma przyjętą strategię CSR, którą realizuje poprzez budowanie pozytywnych relacji w społeczeństwie. Jednym z najbardziej bezpośrednich sposobów budowania takiej relacji, jest okazjonalne przekazywanie przez samą Spółkę darowizn na różne cele, tj. wspieranie inicjatyw społeczności lokalnych jak również na leczenie onkologiczne córki wieloletniego pracownika.
Przedmiotowa darowizna i kampania promująca zbiórkę stanowi element strategii CSR Spółki, buduje pozytywny wizerunek Spółki wraz z promowaniem loga i marki Spółki jako patrona akcji i odpowiedzialnego pracodawcy, który angażuje się w działania charytatywne i pomaga osobom w potrzebie.
Spółka publikuje informacje o swoich działaniach na swojej stronie internetowej oraz na swoich portalach i profilach w mediach społecznościowych, publikując zdjęcia i notatki opisujące podjęte działania. Również w swoich rocznych sprawozdaniach z działalności Spółka zamieszcza takie informacje, które stają się elementem zainteresowania zarówno audytorów jak i instytucji finansowych udzielających finansowania kredytowego
Zatem darowizna oraz wydatki na promowanie zbiórki na leczenie onkologiczne, o których mowa we wniosku, wpisują się w część strategii CSR uwzględniającą interesy społeczne, aspekty środowiskowe, czy relacje z różnymi grupami interesariuszy, w szczególności z pracownikami.
Działania Spółki zmierzają zatem zarówno do utrzymania/zachowania obecnej załogi, ale także na pewno będzie to miało wpływ na pozyskiwanie nowych pracowników. Darowizna, którą Spółka planuje przekazać oraz udzielenie wsparcia promocyjnego przyczynią się zatem do zwiększenia osiąganych przez Spółkę przychodów, gdyż jej podstawowym „kapitałem” są właśnie pracownicy, którzy te przychody generują.
W związku z powyższym uznać należy, że przedstawione wyżej czynniki przemawiają za tym, że ponoszone wydatki na realizację darowizn oraz promowanie zbiórki mogą służyć realizacji podstawowego celu prowadzonej działalności gospodarczej jakim jest zabezpieczenie i osiąganie przychodów.
Uwzględniając zatem okoliczność, że przekazywane darowizny wywierają pozytywny wpływ na prowadzoną przez Państwa działalność gospodarczą, są poniesione w celu budowania i umacniania pozytywnego wizerunku Spółki, a także przyjętej strategii CSR oraz mogą w sposób pośredni przyczynić się do osiągniecia przez Spółkę przychodów, uznać należy, że nie stanowią one wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą, o których mowa w art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT, a tym samym nie podlegają opodatkowaniu ryczałtem od dochodów spółek z tego tytułu.
W konsekwencji Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego /zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Odnosząc się do przywołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych wskazać należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego. Natomiast organ, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkuje się wydanymi rozstrzygnięciami sądów i innych organów, to nie ma możliwości zastosowania ich wprost, ponieważ nie stanowią materialnego prawa podatkowego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
