Interpretacja indywidualna z dnia 12 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.753.2025.2.JK
Program w rozumieniu art. 24 ust. 11b ustawy o PIT jest uznawany za program motywacyjny, gdzie przychód powstaje przy zbyciu akcji, a nie ich nabyciu. Automatyczna reinwestycja dywidend stanowi przychód podlegający opodatkowaniu w momencie dystrybucji, co należy uwzględnić przy rozliczeniu podatkowym.
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanych zdarzeń przyszłych w podatku dochodowym od osób fizycznych jest:
§ prawidłowe w zakresie uznania opisanego programu za program motywacyjny w rozumieniu art. 24 ust. 11b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, skutków podatkowych odpłatnego zbycia akcji oraz sposobu ustalenia kosztów uzyskania przychodu;
§ nieprawidłowe w pozostałym zakresie.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
3 września 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 3 września 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismem z 14 października 2025 r. (wpływ 14 października 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie, oraz pismem z dnia 23 października 2025 r. (wpływ 23 października 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzeń przyszłych
I.Opis struktury
Wnioskodawca jest osobą fizyczną. Wnioskodawca ma nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w myśl art. 3 ust. 1 i ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2025 r. poz. 163; dalej: „ustawa o PIT”).
Wnioskodawca jest pracownikiem spółki (…) Sp. z o.o. z siedzibą w (…) (dalej: „Spółka”), która jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, polskim rezydentem podatkowym oraz płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Wnioskodawca jest zatrudniony przez Spółkę na podstawie umowy o pracę i otrzymuje od Spółki wynagrodzenie stanowiące przychód ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o PIT.
Spółka należy do grupy kapitałowej (dalej: „Grupa”), w której jednostką dominującą znajdującą się na szczycie struktury jest publiczna spółka, utworzona zgodnie z prawem kanadyjskim (…) w formie (...) Inc. z siedzibą w Kanadzie (dalej: „Spółka dominująca”). Akcje Spółki dominującej są notowane na Giełdzie Papierów Wartościowych (...) pod symbolem „(…)”. Spółka dominująca posiada pośrednio 100% udziałów w kapitale zakładowym Spółki. W konsekwencji, stanowi ona jednostkę dominującą w stosunku do Spółki w rozumieniu przepisu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 120; dalej: „ustawa o rachunkowości”).
Grupa specjalizuje się w świadczeniu usług profesjonalnych oferując usługi doradztwa strategicznego, usługi inżynieryjne oraz projektowe klientom z sektorów transportu i infrastruktury, środowiska, budynków/ i nieruchomości oraz energii i zasobów.
II.Opis Programu
W 2014 r. Spółka dominująca ustanowiła program zakupu akcji pracowniczych (dalej: „Program”), w ramach którego uprawnieni pracownicy Grupy zgodnie z definicją zawartą w Programie (dalej: „Uprawnieni Pracownicy”) mogą odpłatnie nabywać akcje zwykłe Spółki dominującej w Kanadzie, uprawniające do głosowania oraz uczestnictwa w zysku Spółki dominującej (dalej: „Akcje”), a także uzyskać dopłaty od pracodawcy na nabycie dodatkowych Akcji.
Celem Programu jest:
§ zwiększenie przez Uprawnionych Pracowników poczucia przynależności do Grupy,
§ umożliwienie pracownikom udziału w akcjonariacie,
§ umożliwienie Uprawnionym Pracownikom udziału w wartości ekonomicznej wygenerowanej przez Grupę,
§ przyciągnięcie i utrzymanie utalentowanych i wysoko wykwalifikowanych pracowników w spółkach Grupy.
Program został zatwierdzony uchwałą podjętą przez zarząd (ang. Board of Directors; dalej: „Zarząd”) Spółki dominującej. Wszelkie zmiany Programu również wymagają zatwierdzenia przez Zarząd. Obecna wersja Programu została zatwierdzona w 2024 roku.
Zgodnie z wyjaśnieniami uzyskanymi od Spółki dominującej:
§ zgodnie z zasadami Programu, Akcje oferowane w ramach Programu są nabywane na rynku, a nie emitowane ze środków własnych, wobec czego, zgodnie z prawem kanadyjskim, zatwierdzenie Programu przez akcjonariuszy nie jest wymagane. Zarząd posiada pełne uprawnienia do przyjmowania programów opartych na akcjach, które umożliwiają nabywanie Akcji na rynku, w tym Programu, którego dotyczy niniejszy wniosek,
§ zgodnie ze statutem Spółki dominującej, członkowie Zarządu są powoływani przez akcjonariuszy na dorocznym zgromadzeniu akcjonariuszy Spółki dominującej w celu wykonywania mandatu Zarządu,
§ wszelkie zmiany w Programie również wymagają zatwierdzenia przez Zarząd.
Powyżej opisane zasady są standardowe dla programów rynkowego zakupu akcji pracowniczych organizowanych przez spółki kanadyjskie. Program podlega prawu prowincji (...) i prawu Kanady.
Zarząd, spośród członków kierownictwa Spółki dominującej, wybiera administratora Programu (dalej: „Administrator”). Administrator, w granicach przyznanych mu kompetencji, zarządza funkcjonowaniem Programu. Zarządzanie to przybiera formę administrowania, gdyż Administrator nie jest uprawniony do dokonywania zmian w Programie (które wymagają zatwierdzenia przez Zarząd), ale do zapewnienia bieżącego funkcjonowania Programu.
Administrator wyznacza do uczestnictwa w Programie wybrane przez siebie podmioty należące do Grupy. Program jest oferowany wyłącznie Uprawnionym Pracownikom tych podmiotów należących do Grupy, które zostały wyznaczone do uczestnictwa przez Administratora.
Administrator, działający w imieniu Spółki dominującej wybiera i zatrudnia agenta Programu (dalej: „Agent”), który pełni rolę brokera do pomocy w administrowaniu i zarządzaniu Programem. Agent pełni funkcje wyłącznie techniczne i nie posiada mandatu do podejmowania decyzji odnośnie funkcjonowania Programu.
III.Wdrożenie Programu w Grupie
Jak wskazano powyżej, Program jest oferowany Uprawnionym Pracownikom wybranych podmiotów z Grupy, które zostały wyznaczone do udziału w programie przez Administratora.
Obecnie Administrator planuje włączenie Spółki do udziału w Programie tak, aby pracownicy Spółki również mogli w nim uczestniczyć poprzez nabywanie Akcji oraz uzyskanie dopłaty od pracodawcy (Spółki) na nabycie dodatkowych Akcji, z zastrzeżeniem rocznych limitów określonych przez Spółkę.
Spółka nie ma wpływu na decyzję Administratora odnośnie wyznaczenia konkretnych podmiotów z Grupy do udziału w Programie.
Zasady wdrożenia i funkcjonowania Programu w Polsce będą analogiczne do tych, które obowiązują w pozostałych państwach, w których Program został już wdrożony. Wszelkie odstępstwa od zasad Programu, jakie mogą wystąpić dotyczyć będą dostosowania warunków Programu do przepisów prawnych obowiązujących w Polsce.
Program będzie w przyszłości także oferowany Uprawnionym Pracownikom Spółki. Uprawnieni Pracownicy są zdefiniowani w Programie jako wszyscy pracownicy Spółki, którzy zazwyczaj kwalifikują się do świadczeń Spółki na podstawie swojej roli i statusu zatrudnienia lub w inny sposób określony przez Administratora, którzy zostali wyznaczeni przez Administratora w danym czasie, według jego wyłącznego uznania, jako uprawnieni do udziału w Programie.
Uczestnictwo w Programie dla Uprawnionych Pracowników/ Spółki będzie całkowicie dobrowolne. Uprawnieni Pracownicy będą mogli przystąpić do Programu, akceptując jego warunki i określając kwoty składek za pośrednictwem platformy internetowej prowadzonej przez Agenta. Przystąpienie do Programu przez Uprawnionych Pracowników w Polsce obejmie udzielenie upoważnienia do potrącania Składek Uczestnika (termin zdefiniowany poniżej) z wynagrodzenia poprzez wypełnienie odrębnego formularza potrącenia z wynagrodzenia. Po przystąpieniu do Programu Uprawniony pracownik stanie się uczestnikiem Programu (dalej: „Uczestnik”).
Uczestnicy będą mogli nabywać Akcje po cenie rynkowej, poprzez automatyczne potrącenie z wynagrodzenia.
Za zakup Akcji, w imieniu Uczestnika, odpowiedzialny będzie Agent. Zakup Akcji będzie finansowany ze składek finansowanych przez Uczestnika oraz Spółkę (pracodawcę):
§ Składki finansowane przez Uczestnika (dalej: „Składki Uczestnika”) są pobierane poprzez potrącenie określonej kwoty z każdej wypłaty wynagrodzenia podstawowego ze stosunku pracy do określonego procentu wynagrodzenia (Uczestnik może w dowolnym momencie zwiększyć lub zmniejszyć wartość swoich składek, które jednak muszą wynosić od 1% do 100% wynagrodzenia podstawowego netto, tj. po opodatkowaniu oraz innych potrąceniach wynikających z obowiązujących przepisów) oraz
§ Składki finansowane przez pracodawcę, tj. Spółkę (dalej: „Składki Spółki”), które stanowić będą 50% Składek Uczestnika, do określonej maksymalnej kwoty rocznej (obecnie 6200 PLN).
Środki ze Składki Uczestnika i Składki Spółki będą przekazywane Agentowi przez Spółkę w każdym cyklu wypłat na zakup Akcji (w tym części Akcji) w imieniu Uczestnika. Agent będzie nabywać Akcje na otwartym rynku po obowiązujących cenach rynkowych. Akcje zakupione dla danego Uczestnika finansowane ze składek (Składki Uczestnika i Składki Spółki) zostaną zarejestrowane przez Agenta na indywidualnym rachunku Uczestnika. Jeśli Uczestnik wystąpi z uczestnictwa w Programie lub zawiesi pobieranie Składek Uczestnika, wówczas nie będzie już uprawniony do otrzymania Składek Spółki.
Uprawnieni Pracownicy faktycznie otrzymują realne Akcje Spółki dominującej, z prawem do ich sprzedaży na rynku w dowolnym momencie. Akcje są rejestrowane przez Agenta (w jego imieniu) działającego jako brokera na rzecz Uprawnionego Pracownika i są zapisywane na indywidualnych rachunkach każdego Uprawnionego Pracownika. Uprawnieni Pracownicy mogą zachować lub wycofać Akcje ze swojego indywidulanego rachunku, realizując transakcję za pośrednictwem Agenta. W przypadku rozwiązania stosunku pracy Uprawnionego Pracownika z jakiegokolwiek powodu, w tym przejścia na emeryturę, ale z wyłączeniem przypadku śmierci Uprawnionego Pracownika, Uprawniony Pracownik może wycofać wszystkie Akcje znajdujące się na jego rachunku u Agenta w ciągu dziewięćdziesięciu (90) dni od daty rozwiązania stosunku pracy. Jeśli pracownik nie podejmie żadnych działań, rachunek pozostanie aktywny, ale będzie podlegać rocznej opłacie administracyjnej pobieranej przez Agenta. W przypadku śmierci Uczestnika wszystkie Akcje znajdujące się na jego indywidualnym rachunki muszą zostać wypłacone w ciągu sześciu (6) miesięcy od daty śmierci. Przedstawiciel lub likwidator zmarłego Uprawnionego Pracownika może wybrać jedną z metod wypłaty opisanych w zasadach Programu.
Akcje uprawniają ich posiadacza do dywidendy. Zgodnie z zasadami Programu wypłacone dywidendy będą automatycznie reinwestowane w kolejne Akcje, a następnie zapisywane na indywidualnym rachunku Uczestnika (po potrąceniu podatku u źródła zgodnie z obowiązującą umową o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartą pomiędzy Kanadą a państwem rezydencji Uprawnionego Pracownika).
Zgodnie zasadami Programu, Uczestnik może wycofać Akcje z rachunku prowadzonego przez Agenta w dowolnym czasie. W szczególności, zasady Programu nie przewidują żadnego okresu karencji / blokady (ang. vesting), w którym Uczestnik nie mógłby wypłacić lub sprzedać Akcji. Uczestnik ma prawo swobodnie decydować o posiadanych Akcjach, w tym Program dopuszcza przeniesienie posiadanych Akcji na inny rachunek Uczestnika (np. rachunek prywatny), jak i zbycie Akcji.
Uczestnictwo pracowników Spółki w Programie oferowanym przez Spółkę dominującą zależy od uznania Administratora i Spółki dominującej. Spółka dominująca może zakończyć Program w dowolnym momencie. Składka Spółki stanowi zachętę dla Uprawnionych Pracowników/ do udziału w Programie i nie jest w żaden sposób traktowana jako wynagrodzenie za pracę.
W celu doprecyzowania opisu Programu przedstawionego w zdarzeniu przyszłym będącym przedmiotem niniejszego wniosku. Wnioskodawca wskazuje dodatkowo, że:
1)Zawarcie przez pracownika umowy o pracę (lub innej formy umowy zatrudnienia) ze Spółką będzie warunkiem koniecznym do umożliwienia tej osobie (pracownikowi) przystąpienia do Programu.
Jednakże uczestnictwo w Programie nie będzie wynikało z żadnych umów (stosunków prawnych) zawartych między Spółką a tymi osobami. W szczególności nie będzie wynikało z umów o pracę, ani innych uregulowań prawnych dotyczących systemu wynagradzania tych osób funkcjonujących w Spółce.
Przystąpienie do Programu odbywać się będzie poprzez wypełnienie formularza online, w tym poprzez akceptację warunków i udzielenie zgody na potrącenie Składki Uczestnika. Przystąpienie przez pracownika do Programu będzie kreować stosunek prawny pomiędzy pracownikiem a organizatorem Programu (tj. Spółką dominującą) działającą poprzez Administratora.
2)Spółka nie uczestniczy aktywnie w programie motywacyjnym prowadzonym przez spółkę kanadyjską (Spółkę dominującą) ani nie wspiera jego realizacji. Rola Spółki w Programie ograniczona jest do obowiązku przekazania Składek Spółki w wysokości wynikającej z przyjętych zasad funkcjonowania Programu na poziomie Grupy i przez Administratora Programu. Za realizację Programu odpowiadają Spółka dominująca oraz Administrator.
3)Spółka nie miała wpływu na powstanie Programu ani na objęcie nim pracowników Spółki.
4)Program motywacyjny został utworzony w 2014 r. w Kanadzie na czas nieokreślony, a następnie w 2024 r. został rozszerzone na pozostałe kraje, w których Grupa (...) posiada spółki. Program może podlegać, i podlega, okresowej weryfikacji i ewentualnym zmianom, zatwierdzanym przez zarząd Spółki dominującej (Board of Directors). Niezależnie od powyższego, zgodnie z zasadami Programu, Spółka dominująca ma prawo, według własnego uznania, zamknąć Program w dowolnym momencie – co jednak nie jest obecnie planowane.
5)Program, po włączeniu Spółki do udziału w nim będzie przeznaczony dla wszystkich pracowników Spółki (zatrudnionych na podstawie umowy o pracę), a także osób współpracujących ze Spółką na podstawie innych form zatrudnienia (np. umowa zlecenia). Uczestnictwo w Programie nie będzie jednak dotyczyć osób fizycznych, które związane są ze Spółką na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez nie działalności gospodarczej.
W szczególności, udział w Programie nie jest ograniczony dla osób zajmujących kierownicze stanowiska w Spółce. Z kolei zakres zadań poszczególnych pracowników, którzy będą uprawnieni do przystąpienia do Programu jest różny dla poszczególnych pracowników i został on opisany w zawartych przez Spółkę umowach o pracę z indywidualnymi pracownikami (a także w innych umowach, w przypadku osób zatrudnionych na podstawie innych form współpracy).
6)Zgodnie z zasadami Programu, Administrator (a nie Spółka) może określić krąg osób uprawnionych do udziału w Programie.
Co do zasady, każdy pracownik Spółki (zatrudniony na podstawie umowy o prace lub innej formie zatrudnienia) będzie mógł przystąpić do Programu. Nie będzie to jednak dotyczyło osób fizycznych, które związane są ze Spółką na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez nie działalności gospodarczej.
7)Program polega na umożliwieniu pracownikom nabywania akcji Spółki dominującej oraz uzyskaniu od pracodawcy dopłaty na nabycie większej ilości akcji Spółki dominującej.
Warunki zakwalifikowania do udziału w Programie: Program jest dostępny dla pracowników wybranych podmiotów Grupy, w tym Spółki, wskazanych przez Administratora. Udział jest dobrowolny i otwarty dla pracowników/ spełniających kryteria kwalifikacyjne. Program jest lub docelowo ma być dostępny w większości krajów, w których działa Grupa.
Proces przystąpienia do Programu: Uprawnieni pracownicy rejestrują się za pośrednictwem platformy internetowej i udzielają zgody na potrącenia z wynagrodzenia (Składki Uczestnika) na zakup akcji.
Składki:
§ Składka Uczestnika: Potrącana z wynagrodzenia netto (1%-100%).
§ Składka Spółki: 50% Składki Uczestnika, z limitem 6200 zł rocznie (w przypadku Spółki).
Uprawnieni pracownicy mogą zdecydować się na wpłatę od 1% swojego rocznego wynagrodzenia lub więcej, jeśli chcą, ale nie może ona przekroczyć maksymalnej rocznej Składki Uczestnika określonej dla kraju zatrudnienia. Uprawnieni pracownicy mogą w dowolnym momencie rozpocząć lub zakończyć wpłaty, a także zmienić stawkę wpłat.
Zakup i zarządzanie Akcjami: Akcje są nabywane po cenie rynkowej przez Agenta z wykorzystaniem łącznych składek (Składek Uczestnika i Składek Spółki). W ramach Programu nabywane będą wyłącznie akcje (…) Inc. Akcje (...) Inc. są notowane na Giełdzie Papierów Wartościowych (...). (...) (Spółka dominująca) zazwyczaj wypłaca kwartalną dywidendę wszystkim akcjonariuszom. Wypłaty te będą automatycznie dopisywane do rachunków akcjonariuszy jako dodatkowe akcje (...) (reinwestowane dywidendy).
Uczestnicy mogą wycofać, przenieść lub sprzedać swoje Akcje w dowolnym momencie - nie obowiązują okresy karencji / blokady (ang. vesting).
Wnioskodawca pragnie ponadto wskazać, że Spółka wystąpiła z własnym wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie oceny skutków podatkowych Programu. Spółka otrzymała interpretację indywidualną o sygn. (...), w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał za prawidłowe stanowisko Spółki, zgodnie z którym: „Program wskazany w opisie zdarzenia przyszłego, w zakresie w jakim Spółka i Uprawnieni Pracownicy zamierzają w nim uczestniczyć, spełnia definicję programu motywacyjnego, o którym mowa w przepisie art.24 ust. 11 i 11b ustawy o PIT”.
Wnioskodawca zamierza przystąpić do Programu, wobec czego występuje z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej w celu potwierdzenia skutków podatkowych jego uczestnictwa w Programie.
W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku wskazano, że opisany we wniosku Program został zorganizowany w Kanadzie, zgodnie z przepisami obowiązującymi w Kanadzie i w kanadyjskiej specyfice prawnej. Ponadto, dokumenty statuujące program zostały sporządzone w języku angielskim.
Zgodnie z angielską treścią: „An employee share purchase plan was established in 2014 by the Parent Company (hereinafter: the „Program”)”. „The Program was approved by a resolution adopted by the Board of Directors of the Parent Company (hereinafter: the „Board of Directors”). Any amendments to the Program also require approval by the Board of Directors. The current version of the Program was approved by the Board of Directors in 2024”.
Tłumaczenie tego fragment na język polski zostało przedstawione we wniosku w następujący sposób: „W 2014 r. Spółka dominująca ustanowiła program zakupu akcji pracowniczych (dalej: „Program”)”. „Program został zatwierdzony uchwałą podjętą przez zarząd (ang. Board of Directors; dalej: „Zarząd”) Spółki dominującej. Wszelkie zmiany Programu również wymagają zatwierdzenia przez Zarząd. Obecna wersja Programu została zatwierdzona w 2024 roku”.
Jak Wnioskodawca wskazał we wniosku:
§ „zgodnie z zasadami Programu, Akcje oferowane w ramach Programu są nabywane na rynku, a nie emitowane ze środków własnych, wobec czego, zgodnie z prawem kanadyjskim, zatwierdzenie Programu przez akcjonariuszy nie jest wymagane. Zarząd posiada pełne uprawnienia do przyjmowania programów opartych na akcjach, które umożliwiają nabywanie Akcji na rynku, w tym Programu, którego dotyczy niniejszy wniosek,
§ zgodnie ze statutem Spółki dominującej, członkowie Zarządu są powoływani przez akcjonariuszy na dorocznym zgromadzeniu akcjonariuszy Spółki dominującej w celu wykonywania mandatu Zarządu,
§ wszelkie zmiany w Programie również wymagają zatwierdzenia przez Zarząd,
Powyżej opisane zasady są standardowe dla programów rynkowego zakupu akcji pracowniczych organizowanych przez spółki kanadyjskie. Program podlega prawu prowincji (...) i prawu Kanady”.
W tym miejscu Wnioskodawca wskazuje, że sformułowania użyte w ustawie o PIT mogą nie mieć swoich odpowiedników w języku angielskim. W związku z powyższym oraz faktem, że Program został utworzony w Kanadzie, na podstawie przepisów kanadyjskich, Wnioskodawca wystąpił do Dyrektora KIS, aby potwierdzić, czy Program opisany we wniosku spełnia kryteria uznania go za program motywacyjny w rozumieniu przepisów art. 24 ust. 11 i kolejne ustawy o PIT (patrz, pytanie nr 1 we Wniosku złożonym 3 września 2025 r.), w tym m.in. czy w rozumieniu ustawy o PIT należy Program postrzegać jako „system wynagradzania utworzony na podstawie uchwały walnego zgromadzenia spółki kanadyjskiej” (jednostki dominującej).
Wnioskodawca pragnie w tym miejscu podkreślić, że zgodnie z utrwalonym orzecznictwem, aprobowanym przez Dyrektora KIS w wydawanych interpretacjach ustawowe sformułowanie: „system wynagradzania utworzony na podstawie uchwały walnego zgromadzenia” należy interpretować poprzez uwzględnienie celu wprowadzenia regulacji art. 24 ust. 11-12a ustawy o PIT. Zagraniczne systemy prawne nie są identyczne z systemem polskim i mogą przewidywać tryb przyjęcia programu motywacyjnego odmienny od realiów obowiązujących w Polsce. Jest zatem oczywiste, w ocenie Wnioskodawcy, że gdyby ustawodawca zamierzał zawęzić definicję programów motywacyjnych do programów przyjmowanych przez organ o nazwie „walne zgromadzenie”, to definicji tej nie spełniłby żaden program organizowany przez podmioty z siedzibą poza terytorium Polski, w których zarówno nazwy organów, jak też rozkład kompetencji pomiędzy tym organami, różni się od treści odpowiednich przepisów polskiego Kodeksu spółek handlowych. W takim przypadku zbędny byłby art. 24 ust. 12a ustawy o PIT, który rozszerza stosowanie art. 24 ust. 11-11b również na programy, w których dochodzi do nabycia akcji spółek zagranicznych.
Warto w tym miejscu przytoczyć tezy zawarte w wyroku USA z 27 kwietnia 2011 r., sygn. akt II FSK 1665/10, w którym wskazano, że (cyt.:) „Trafnie zauważa Sąd pierwszej instancji, że konstatacja, iż przy redagowaniu przywoływanego zapisu prawnego posłużono się sformułowaniem „uchwała walnego zgromadzenia” nie jest wystarczającym argumentem pozwalającym przyjąć, jakoby przepis ten dotyczył wyłącznie spółek prawa polskiego. Podatkowy organ interpretacyjny w wydanej interpretacji, jak również w skardze kasacyjnej nie wykazał bowiem, że „uchwała walnego zgromadzenie” jest oryginalnym, specyficznym i charakterystycznym wyłącznie dla polskiego porządku prawnego terminem z zakresu prawa spółek handlowych. Podnieść natomiast należy, że omawianym zapisie prawnym nie ma odwołania do jakichkolwiek regulacji prawa polskiego, na przykład poprzez przywołanie Kodeksu spółek handlowych”.
Co prawda powyższy wyrok został wydany w stanie prawnym obowiązującym przed 1 stycznia 2011 r., niemniej NSA wyraźnie wskazuje w nim, że pojęcie „uchwała walnego zgromadzenia” powinno być interpretowane znacznie szerzej niż uchwała walnego zgromadzenia podjęta na podstawie przepisów polskiego kodeksu spółek handlowych.
Dalej Wnioskodawca podkreśla, że uczestnictwo Wnioskodawcy w Programie organizowanym przez Spółkę dominującą (kanadyjską) nie wynika z umowy o pracę zawartej ze Spółką. Nie jest to również uprawnienie gwarantowane Wnioskodawcy w regulaminie pracy, regulaminie wynagradzania lub innym, wewnątrzzakładowym akcie prawa pracy, obowiązującym w Spółce. Wnioskodawca nie zawierał również ze Spółką umowy uczestnictwa w Programie. W konsekwencji w związku z uczestnictwem w Programie, Uprawnieni Pracownicy nie otrzymują wynagrodzenia z tytułu zatrudnienia – co potwierdza także interpretacja indywidualna wydana dla Spółki (interpretacja Dyrektora KIS z dnia z dnia (...)).
Program ten stanowi natomiast zorganizowany zbiór regulacji mających na celu:
§ zwiększenie przez Uprawnionych Pracowników poczucia przynależności do Grupy,
§ umożliwienie pracownikom udziału w akcjonariacie,
§ umożliwienie Uprawnionym Pracownikom udziału w wartości ekonomicznej wygenerowanej przez Grupę,
§ przyciągnięcie i utrzymanie utalentowanych i wysoko wykwalifikowanych pracowników w spółkach Grupy.
Użyte sformułowanie „Program został zatwierdzony uchwałą podjęta przez zarząd (...)” odpowiada wskazanemu już powyżej angielskiemu sformułowaniu: „The Program was approved by a resolution adopted by the Board of Directors of the Parent Company”.
Wnioskodawca ponownie podkreśla, że zasady wdrożenia Programu są standardowe dla programów rynkowego zakupu akcji pracowniczych organizowanych przez spółki kanadyjskie.
Pytania
1.Czy wskazany w opisie stanu zdarzenia przyszłego Program, do którego zamierza przystąpić Wnioskodawca, spełnia definicję programu motywacyjnego, o którym mowa w przepisie art. 24 ust. 11 i 11b ustawy o PIT, a w konsekwencji przychód z tytułu udziału w Programie powstanie dopiero w momencie odpłatnego zbycia Akcji i, stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o PIT, będzie to przychód ze źródła kapitały pieniężne, podlegający opodatkowaniu z zastosowaniem 19% stawki podatkowej PIT?
2.Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym, naliczone dywidendy, należne Wnioskodawcy z tytułu posiadanych Akcji, które automatycznie będą reinwestowane w zakup dalszych Akcji dla Wnioskodawcy, będą stanowić przychód Wnioskodawcy?
3.W jaki sposób Wnioskodawca powinien ustalić dochód z tytułu zbycia Akcji i w jaki sposób Wnioskodawca powinien wykazać osiągnięty dochód w zeznaniu podatkowym?
Pana stanowisko w sprawie
W Pana ocenie:
Ad. 1.
Wskazany w opisie zdarzenia przyszłego Program, do którego zamierza przystąpić Wnioskodawca, spełnia definicję programu motywacyjnego, o którym mowa w przepisie art. 24 ust. 11 i 11b ustawy o PIT, a w konsekwencji przychód z tytułu udziału w Programie powstanie dopiero w momencie odpłatnego zbycia Akcji i, stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o PIT, będzie to przychód ze źródła kapitały pieniężne, podlegający opodatkowaniu z zastosowaniem 19% stawki podatkowej PIT.
Ad.2.
Naliczone dywidendy, należne Wnioskodawcy z tytułu posiadanych Akcji, które automatycznie będą reinwestowane w zakup dalszych Akcji dla Wnioskodawcy, nie będą stanowiły przychodu Wnioskodawcy.
Ad.3.
Dochód z tytułu zbycia Akcji powinien zostać ustalony jako różnica pomiędzy przychodem uzyskanym ze sprzedaży Akcji a kosztem ich nabycia. Za przychód należy uznać cenę uzyskaną ze sprzedaży Akcji, natomiast kosztem uzyskania przychodu będzie wartość Składek Uczestnika, które zostały uprzednio potrącone z wynagrodzenia Wnioskodawcy i przeznaczone na nabycie Akcji w ramach Programu. W przypadku uznania stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 za nieprawidłowe, koszt uzyskania przychodu ze zbycia Akcji powinien zostać dodatkowo powiększony o wartość reinwestowanej dywidendy. Osiągnięty dochód Wnioskodawca powinien wykazać w zeznaniu PIT-38 składanym do końca kwietnia roku następującego po roku w którym został osiągnięty dochód.
Uzasadnienie
Ad.1.
Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o PIT przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6,9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o PIT za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) oraz papierów wartościowych. W myśl art. 17 ust. 1ab pkt 1 ustawy o PIT przychód z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) oraz papierów wartościowych powstaje w momencie przeniesienia na nabywcę własności udziałów (akcji) oraz papierów wartościowych.
W konsekwencji, przychody związane ze zbyciem akcji podlegają opodatkowaniu w ramach przychodów z kapitałów pieniężnych.
Powyższy wniosek potwierdzają regulacje szczególne, zawarte w art. 24 ust. 11-12a ustawy o PIT dotyczące opodatkowania świadczeń uzyskiwanych w związku z uczestnictwem w programach motywacyjnych opartych o akcje spółek akcyjnych.
Zgodnie z art. 24 ust. 11 ustawy o PIT jeżeli w wyniku realizacji programu motywacyjnego utworzonego przez:
§ spółkę akcyjną, od której podatnik uzyskuje świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13,
§ spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do spółki, od której podatnik uzyskuje świadczenia oraz inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13
- podatnik faktycznie obejmuje lub nabywa akcje tej spółki lub akcje spółki w stosunku do niej dominującej, przychód z tego tytułu powstaje w momencie odpłatnego zbycia tych akcji.
Zgodnie z art. 24 ust. 12a ustawy o PIT dochodem z odpłatnego zbycia akcji, o których mowa w ust. 11, jest różnica między przychodem uzyskanym z odpłatnego zbycia akcji a kosztami uzyskania przychodu określonymi na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38 ustawy o PIT.
Zgodnie z art. 24 ust. 11b ustawy o PIT przez program motywacyjny, o którym mowa w ust. 11, rozumie się system wynagradzania utworzony na podstawie uchwały walnego zgromadzenia przez:
§ spółkę akcyjną, dla osób uzyskujących od niej świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13, albo
§ spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do spółki, od której osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania uzyskują świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13
- w wyniku którego osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania bezpośrednio lub w wyniku realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych lub realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, lub realizacji innych praw majątkowych, nabywają prawo do faktycznego objęcia lub nabycia akcji spółki określonej w pkt 1 lub 2.
Jak stanowi art. 24 ust. 12a ustawy o PIT powołane wyżej przepisy ust. 11-11b mają zastosowanie do dochodu uzyskanego przez osoby uprawnione z tytułu objęcia lub nabycia akcji spółek akcyjnych, których siedziba lub zarząd znajduje się na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej, państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub państwa, z którym Rzeczpospolita Polska zawarta umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania.
Podsumowując, na gruncie ustawy o PIT, program motywacyjny to program, który spełnia następujące warunki:
1.Jest to system wynagradzania utworzony na podstawie uchwały walnego zgromadzenia przez spółkę akcyjną lub spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w stosunku do spółki,
2.Akcje są obejmowane lub nabywane przez osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę (osiągające przychody wskazane w art. 12 ustawy o PIT) lub osoby uzyskujące świadczenia w ramach działalności wykonywanej osobiście (przychody wskazane w art. 13 ustawy o PIT),
3.Obejmowane lub nabywane akcje są akcjami spółki, z którą uczestników programu łączy stosunek określony w art. 12 lub art. 13 ustawy o PIT, bądź są akcjami spółki dominującej w rozumieniu przepisów ustawy o rachunkowości w stosunku do spółki, od której podatnik uzyskuje świadczenia z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13 ustawy o PIT,
4.W ramach programu uczestnik faktycznie obejmuje lub nabywa akcje spółki wskazanej w pkt 3, przy czym następuje to:
a)bezpośrednio lub
b)w wyniku realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych lub realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 89) lub realizacji innych praw majątkowych,
5.Przyznane akcje są akcjami spółki akcyjnej mającej siedzibę na terytorium Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub w kraju, z którym Polska zawarta umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania.
Poniżej Wnioskodawca przedstawia szczegółową analizę Programu z odniesieniem do każdego z powyższych warunków.
1.Warunek nr 1 - tryb przyjęcia programu motywacyjnego przez organ spółki akcyjnej będącej spółką dominującą wobec Spółki
Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości ilekroć w przepisach ustawy o rachunkowości jest mowa o jednostce dominującej – rozumie się przez to jednostkę będącą spółką handlową lub przedsiębiorstwem państwowym, sprawującą kontrolę nad jednostką zależną, w szczególności:
a)posiadającą bezpośrednio lub pośrednio większość ogólnej liczby głosów w organie stanowiącym jednostki zależnej, także na podstawie porozumień z innymi uprawnionymi do głosu, wykonującymi prawa głosu zgodnie z wolą jednostki dominującej, lub
b)będącą udziałowcem jednostki zależnej i uprawnioną do kierowania polityką finansową i operacyjną tej jednostki zależnej w sposób samodzielny lub przez wyznaczone przez siebie osoby lub jednostki na podstawie umowy zawartej z innymi uprawnionymi do głosu, posiadającymi na podstawie statutu lub umowy spółki, łącznie z jednostką dominującą, większość ogólnej liczby głosów w organie stanowiącym, lub
c)będącą udziałowcem jednostki zależnej i uprawnioną do powoływania i odwoływania większości członków organów zarządzających, nadzorujących lub administrujących tej jednostki zależnej, lub
d)będącą udziałowcem jednostki zależnej, której więcej niż połowę składu organów zarządzających, nadzorujących lub administrujących w poprzednim roku obrotowym, w ciągu bieżącego roku obrotowego i do czasu sporządzenia sprawozdania finansowego za bieżący rok obrotowy stanowią osoby powołane do pełnienia tych funkcji w rezultacie wykonywania przez jednostkę dominującą prawa głosu w organach tej jednostki zależnej, chyba że inna jednostka lub osoba ma w stosunku do tej jednostki zależnej prawa, o których mowa w lit. a, c lub e, lub
e)będącą udziałowcem jednostki zależnej i uprawnioną do kierowania polityką finansową i operacyjną tej jednostki zależnej, na podstawie umowy zawartej z tą jednostką zależną albo statutu lub umowy tej jednostki zależnej;
Spółka dominująca działa jako spółka publiczna prawa kanadyjskiego w formie Incorporation (odpowiednik polskiej spółki akcyjnej). Spółka dominująca posiada pośrednio 100% udziałów w kapitale zakładowym Spółki, a więc jest jednostką dominującą wobec Wnioskodawcy w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 lit. a ustawy o rachunkowości.
Celem Programu jest:
§zwiększenie przez Uprawnionych Pracowników poczucia przynależności do Grupy,
§umożliwienie pracownikom udziału w akcjonariacie,
§umożliwienie Uprawnionym Pracownikom udziału w wartości ekonomicznej wygenerowanej przez Grupę,
§przyciągnięcie i utrzymanie utalentowanych i wysoko wykwalifikowanych pracowników w spółkach Grupy.
W oparciu o powyższe, Program należy uznać za program motywacyjny dla pracowników Spółki dominującej i jej spółek zależnych, w tym Spółki (Uprawnionych Pracowników).
Zasady Programu zostały przyjęte i zatwierdzone na mocy decyzji Zarządu kanadyjskiej Spółki dominującej (Board of Directors) podjętej w drodze uchwały.
Zgodnie z zasadami Programu, Akcje są nabywane na rynku, a nie emitowane ze środków własnych Spółki dominującej, w związku z czym, zgodnie z prawem kanadyjskim, zatwierdzenie Programu przez akcjonariuszy nie jest wymagane. Zarząd posiada pełne uprawnienia do przyjmowania i zatwierdzania programów opartych na akcjach, które umożliwiają nabywanie Akcji na rynku, w tym Programu, którego dotyczy niniejszy wniosek.
Wnioskodawca uważa, że procedura ustanowienia Programu na gruncie prawa kanadyjskiego, która w swoich skutkach prawnych na gruncie prawa polskiego odpowiada zatwierdzeniu Programu przez walne zgromadzenie akcjonariuszy, mieści się w pojęciu „systemu wynagradzania utworzonego na podstawie uchwały walnego zgromadzenia” w rozumieniu art. 24 ust. 11-12a ustawy o PIT.
Sformułowanie „system wynagradzania utworzony na podstawie uchwały walnego zgromadzenia” należy interpretować poprzez uwzględnienie celu wprowadzenia regulacji art. 24 ust. 11-12a ustawy o PIT. Zagraniczne systemy prawne nie są identyczne z systemem polskim i mogą przewidywać tryb przyjęcia programu motywacyjnego odmienny od wymogów prawnych obowiązujących w Polsce. Jest zatem oczywiste, że gdyby ustawodawca zamierzał zawęzić definicję programów motywacyjnych do programów przyjmowanych przez organ o nazwie „walne zgromadzenie”, to definicji tej nie spełniłby żaden program organizowany przez podmioty z siedzibą poza terytorium Polski, w których zarówno nazwy organów, jak też rozkład kompetencji pomiędzy tymi organami, różnią się od treści odpowiednich przepisów polskiego Kodeksu spółek handlowych. W takim przypadku zbędny byłby art. 24 ust. 12a ustawy o PIT, który rozszerza stosowanie art. 24 ust. 11-11b również na programy, w których dochodzi do nabycia akcji spółek zagranicznych.
Warto w tym miejscu przytoczyć tezy zawarte w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie (NSA) z 27 kwietnia 2011 r., sygn. akt II FSK 1665/10, w którym wskazano, że:
Trafnie zauważa sąd pierwszej instancji, że konstatacja, iż przy redagowaniu przywoływanego zapisu prawnego posłużono się sformułowaniem „uchwała walnego zgromadzenia” nie jest wystarczającym argumentem pozwalającym przyjąć, jakoby przepis ten dotyczył wyłącznie spółek prawa polskiego. Podatkowy organ interpretacyjny w wydanej interpretacji, jak również w skardze kasacyjnej nie wykazał bowiem, że „uchwała walnego zgromadzenie” jest oryginalnym, specyficznym i charakterystycznym wyłącznie dla polskiego porządku prawnego terminem z zakresu prawa spółek handlowych. Podnieść natomiast należy, że w omawianym zapisie prawnym nie ma odwołania do jakichkolwiek regulacji polskiego prawa polskiego, na przykład poprzez przywołanie Kodeksu spółek handlowych.
Co prawda powyższy wyrok został wydany w stanie prawnym obowiązującym przed 1 stycznia 2011 r., niemniej NSA wyraźnie wskazuje w nim, że pojęcie „uchwała walnego zgromadzenia” powinno być interpretowane w znacznie szerzej niż uchwała walnego zgromadzenia podjęta na podstawie przepisów polskiego Kodeksu spółek handlowych.
Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy, analizowany warunek spełniają również zagraniczne programy motywacyjne utworzone przez organ/organy spółki zagranicznej w trybie wynikającym z przepisów obowiązujących państwie siedziby tej spółki zagranicznej. Przyjęcie odmiennej interpretacji mogłoby doprowadzić do nierównego traktowania polskich podatników, którzy uczestniczą w program nabycia akcji spółek polskich oraz spółek z siedzibą w innych państwach członkowskich Unii Europejskiej / Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub państwach, z którymi Polska podpisała umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania.
Wniosek ten potwierdza również interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: „DKIS”) z dnia 24 lipca 2019 r., sygn. 0112-KDIL3-3.4011.230.2019.2.AM, w której DKIS stwierdził, iż:
W ramach programów motywacyjnych wnioskodawca faktycznie nabywa akcje spółki amerykańskiej bezpośrednio. Wnioskodawca wskazał również, że programy motywacyjne stanowią system wynagradzania pracowników. Jednocześnie wyjaśnił, że programy motywacyjne zostały utworzone na podstawie procedury prawnej analogicznej w polskich realiach do uchwały walnego zgromadzenia wspólników (w oparciu o zgodę Board of Directors spółki amerykańskiej). Tym samym można uznać, że programy motywacyjne będące przedmiotem wniosku zostały utworzone na podstawie uchwały walnego zgromadzenia spółki amerykańskiej.
Tym samym, DKIS zgodził się ze stanowiskiem, że zagraniczny program motywacyjny oparty o akcje przyjęty przez organ zarządzający spółki dominującej, określony jako Board of Directors, w procedurze analogicznej w skutkach prawnych do podjęcia uchwały walnego zgromadzenia wspólników, jest programem motywacyjnym w rozumieniu ustawy o PIT.
Warunek nr 1 w przedstawionym zdarzeniu przyszłym zdaniem Wnioskodawcy jest zatem spełniony.
2.Warunek nr 2 - Osoby nabywające Akcje
Uprawnieni Pracownicy, jako Uczestnicy Programu, będą osobami zatrudnionymi u Wnioskodawcy na podstawie umowy o pracę i otrzymującymi od Wnioskodawcy świadczenia z tytułu określonego w art. 12 ust. 1 ustawy o PIT (przychody ze stosunku pracy).
Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o PIT przychodami ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy są wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężna świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i inne należności niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
Powyższy przepis jednoznacznie wskazuje, że wynagrodzenie otrzymywane z tytułu umowy o pracę kwalifikuje się do art. 12 ust. 1 ustawy o PIT. Tym samym Uprawnieni Pracownicy spełniają warunek nr 2.
Warunek nr 2 w przedstawionym zdarzeniu przyszłym zdaniem Wnioskodawcy jest zatem spełniony.
3.Warunek nr 3 - Akcje nabywane przez Uprawnionych Pracowników są akcjami właściwej spółki
Akcje uzyskane przez Uprawnionych Pracowników w ramach Programu są akcjami kanadyjskiej Spółki dominującej, która jest jednostką dominującą wobec Spółki, od której Uprawniony Pracownik otrzymuje świadczenia na podstawie przepisów art. 12 ust. 1 ustawy o PIT (co zostało wykazane w uzasadnieniu do Warunku nr 1 powyżej).
Warunek nr 3 w przedstawionym zdarzeniu przyszłym zdaniem Wnioskodawcy jest zatem spełniony.
4.Warunek nr 4 - Faktyczne nabycie Akcji
W odniesieniu do Programu, który zakłada odpłatne nabycie Akcji (w tym części Akcji) przez Uprawnionych Pracowników, Uprawnieni Pracownicy stają się akcjonariuszami Spółki dominującej. Nabycie następuje poprzez rzeczywiste i bezpośrednie nabycie Akcji.
Uprawnieni Pracownicy faktycznie otrzymują realne Akcje Spółki dominującej, z prawem do ich sprzedaży na rynku w dowolnym momencie. Akcje są rejestrowane przez Agenta (w jego imieniu) działającego jako brokera na rzecz Uprawnionego Pracownika i są zapisywane na indywidualnych rachunkach każdego Uprawnionego Pracownika. Uprawnieni Pracownicy mogą zachować lub wycofać Akcje ze swojego indywidulanego rachunku, realizując transakcję za pośrednictwem Agenta. W przypadku rozwiązania stosunku pracy Uprawnionego Pracownika z jakiegokolwiek powodu, w tym przejścia na emeryturę, ale z wyłączeniem przypadku śmierci Uprawnionego Pracownika, Uprawniony Pracownik może wycofać wszystkie Akcje znajdujące się na jego rachunku u Agenta w ciągu dziewięćdziesięciu (90) dni od daty rozwiązania stosunku pracy. Jeśli pracownik nie podejmie żadnych działań, rachunek pozostanie aktywny, ale będzie podlegać rocznej opłacie administracyjnej pobieranej przez Agenta. W przypadku śmierci Uczestnika wszystkie Akcje znajdujące się na jego indywidualnym rachunki muszą zostać wypłacone w ciągu sześciu (6) miesięcy od daty śmierci. Przedstawiciel lub likwidator zmarłego Uprawnionego Pracownika może wybrać jedną z metod wypłaty opisanych w zasadach Programu.
W każdym przypadku Uprawnieni Pracownicy faktycznie nabędą Akcje Spółki dominującej.
Warunek nr 4 w przedstawionym zdarzeniu przyszłym zdaniem Wnioskodawcy jest zatem spełniony.
5.Warunek nr 5 - Państwo siedziby spółki akcyjnej.
Spółka dominująca ma siedzibę w Kanadzie. Rzeczpospolita Polska oraz Kanada zawarły między sobą Konwencję w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu podpisaną 14 maja 2012 r. w Ottawie, zmodyfikowaną przez Konwencję wielostronną implementującą środki traktatowego prawa podatkowego mające na celu zapobieganie erozji podstawy opodatkowania i przenoszeniu zysku, podpisaną przez Polskę i Kanadę dnia 7 czerwca 2017r. (dalej: „Konwencja”).
Konwencja jest umową o unikaniu podwójnego opodatkowania w rozumieniu ustawy o PIT.
Warunek nr 5 w przedstawionym zdarzeniu przyszłym zdaniem Wnioskodawcy jest zatem spełniony.
Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy Program wskazany w opisie zdarzenia przyszłego, w zakresie w jakim Spółka i Uprawnieni Pracownicy zamierzają w nim uczestniczyć, spełnia definicję programu motywacyjnego, o którym mowa w art. 24 ust. 11 i 11b ustawy o PIT.
Stanowisko Wnioskodawcy jest również akceptowane przez organy podatkowe, m.in. przez DKIS w interpretacjach indywidualnych wydawanych w odniesieniu do podobnych programów motywacyjnych organizowanych przez zagraniczne spółki akcyjne, w tym kanadyjskie, np.:
§interpretacji indywidualnej z dnia 7 października 2022 r., sygn. 0114-KDIP3-1.4011.709.2022.2.MK1,
§interpretacji indywidualnej z dnia 2 października 2020 r., sygn. 0114-KDIP3-1.4011.436.2020.2.MG.
W ocenie Wnioskodawcy analogiczne zasady opodatkowania miałyby zastosowanie nawet wówczas, gdyby Program, w którym Wnioskodawca będzie uczestniczył jako Uprawniony Pracownik, nie spełniał definicji programu motywacyjnego, o którym mowa w art. 24 ust. 11-11b ustawy o PIT. Należy podkreślić, że zarówno z brzmienia przepisów ustawy o PIT, jak i z orzecznictwa Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA), wynika jednoznacznie, że:
§ Zgodnie z intencją ustawodawcy, wszelkie przychody związane z nabyciem (objęciem), posiadaniem lub późniejszym zbyciem akcji podlegają opodatkowaniu w ramach źródła „kapitały pieniężne” w rozumieniu art. 17 ust. 1 ustawy o PIT; do tych kategorii przychodów nie stosuje się przepisów dotyczących przychodów z innych źródeł, które zostały wskazane w art. 20 ust. 1 ustawy o PIT.
§ Przychód po stronie podatnika obejmującego (nabywającego) udziały lub akcje powstaje wyłącznie w przypadku objęcia udziałów w zamian za wkład niepieniężny - zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT. W przypadku nabycia (objęcia) akcji w innej formie, nie powstaje przychód w momencie ich nabycia.
§ W przypadku nieodpłatnego objęcia akcji, przychód podlegający opodatkowaniu powstanie dopiero w chwili ich odpłatnego zbycia.
§ Art. 24 ust. 11 ustawy o PIT zawiera regulację dotyczącą szczegółowych zasad ustalania dochodu, nie determinuje on jednak kwalifikacji osiąganych przychodów/ do właściwego źródła (kapitały pieniężne).
Przykładowo Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 21 lipca 2016 r., sygn. akt II FSK 1724/14:
Odnosząc powyższe rozważania do rozpatrywanej sprawy, nie sposób nie zauważyć, że aprobata wykładni dokonanej przez skarżący organ, skutkowałaby tym, że przychód z tytułu nabycia akcji w ramach programu motywacyjnego (...) byłby opodatkowany dwukrotnie: po raz pierwszy w momencie ich nieodpłatnego nabycia (zapisania na rachunku maklerskim), po raz drugi z momentem odpłatnego zbycia tychże akcji. (...) Art. 23 ust. 1 pkt 38 ustawy o PIT pozwala natomiast na odliczenie jedynie wydatków poniesionych na nabycie akcji. Skoro ustawodawca używa w tym przypadku określenia „wydatki”, a nie koszty, to uznać należy, że pozwala na uznanie za koszt uzyskania przychodów jedynie rozchód środków/ pieniężnych, stanowiący faktyczne zmniejszenie aktywów podatnika. Tym samym nie jest możliwe uwzględnienie jako kosztu uzyskania przychodów wartości przychodu z tytułu nieodpłatnego świadczenia, o którym mowa w art. 22 ust. 1d pkt 2 ustawy o PIT, do którego to przepisu ani art. 30b ust. 2, ani art. 23 ust. 1 pkt 38 ustawy o PIT nie odsyłają. Dopiero w momencie odpłatnego zbycia akcji beneficjent będzie też uprawniony, na mocy art. 23 ust. 1 pkt 38 ustawy o PIT, do rozpoznania kosztu uzyskania przychodu w kwocie stanowiącej iloczyn ceny akcji oraz ilości zakupionych akcji. Różnica między obliczonym w powyższy sposób przychodem a kosztem jego uzyskania stanowić będzie dochód z kapitałów pieniężnych.
Podsumowując, w opisanym zdarzeniu przyszłym przychód u Wnioskodawcy powstanie dopiero w momencie odpłatnego zbycia Akcji Spółki dominującej i zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o PIT, będzie to przychód ze źródła kapitały pieniężne. Jednocześnie, zgodnie z art. 30b ust. 1 ustawy o PIT od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, w tym z realizacji praw wynikających z tych instrumentów, z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.
Ad.2.
Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o PIT przychodami podlegającymi opodatkowaniu są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Zgodnie z art. 24 ust. 5 ustawy o PIT dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału.
W zdarzeniu przyszłym opisanym we wniosku, Akcje, które zostaną nabyte przez Wnioskodawcę (oraz innych Uprawnionych Pracowników będących Uczestnikami) uprawniają do dywidendy. Zgodnie z zasadami Programu, wypłacone dywidendy będą automatycznie reinwestowane w kolejne Akcje i przekazywane na rachunek Uczestnika (po potrąceniu podatku u źródła obowiązującego zgodnie z umową o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartą pomiędzy Kanadą a krajem zamieszkania Uprawnionego Pracownika).
W przedmiotowej sprawie należy stwierdzić, że Wnioskodawca faktycznie nie otrzymuje dywidendy. W żadnym przypadku dywidenda naliczona i automatycznie reinwestowana nie powinna być uznana za otrzymaną przez Wnioskodawcę lub postawioną do dyspozycji Wnioskodawcy. Dywidenda będzie jednak miała wpływ na łączną wartość posiadanych przez Wnioskodawcę Akcji, co będzie miało znaczenie w momencie realizacji dochodu z odpłatnego zbycia tych Akcji w przyszłości.
Zdaniem Wnioskodawcy kwota dywidendy stanowiłaby przychód tylko wtedy, gdyby została faktycznie udostępniona Wnioskodawcy. Opodatkowaniu mogą podlegać tylko dochody, które zostały rzeczywiście uzyskane. Wnioskodawca nie będzie uprawniony do rozporządzania lub swobodnego dysponowania kwotami dywidendy, gdyż zostaną one automatycznie reinwestowane w kolejne Akcje. Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało żadne roszczenie o faktyczną wypłatę dywidendy, ponieważ zgodnie z zasadami Programu, takie dywidendy są automatycznie reinwestowane w Akcje.
Mając na uwadze powyższe, w momencie reinwestycji dywidendy nie dochodzi po stronie Wnioskodawcy do powstania korzyści ekonomicznej w postaci dochodu. Treść art. 24 ust. 11b ustawy o PIT, który umożliwia odroczenie opodatkowanie równowartości reinwestowanych dywidend, jest spójny z ogólną definicją dochodu zawartą w art. 11 ust. 1 ustawy o PIT. Kwota reinwestowanej dywidendy stanowi jedynie hipotetyczny przychód Wnioskodawcy, którego wartość powinna zostać określona dopiero w momencie odpłatnego zbycia Akcji.
Stanowisko to znajduje potwierdzenie w orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA), np. w wyroku z dnia 12 grudnia 2013 r., sygn. akt II FSK 2962/11, który również dotyczył reinwestowania otrzymanych dywidend. Sąd stwierdził m.in.:
(...) kwoty dywidend stanowią dla Skarżącej jedynie potencjalny przychód, który faktycznie zostanie uzyskany dopiero w momencie uzyskania możliwości dysponowania tymi środkami (lub ich ekwiwalentami). Zdaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego moment powstania przychodu zostaje odroczony do momentu faktycznego uzyskania przychodu przez skarżącego.
NSA potwierdził również, że:
(...) z przepisów tych jednoznacznie wynika, że wolą prawodawcy było, aby opodatkowaniu podlegał wyłącznie dochód faktycznie uzyskany przez skarżąca w formie dywidendy, a nie dochód jedynie potencjalny lecz nie uzyskany faktycznie.
Pogląd ten, będący również stanowiskiem Wnioskodawcy, znalazł potwierdzenie w licznych wyrokach sądów administracyjnych w tym Naczelnego Sądu Administracyjnego, m.in. w wyrokach:
§z dnia 11 marca 2025 r., sygn. akt II FSK 779/22,
§z dnia 11 grudnia 2013 r., sygn. akt II FSK 111/12,
§z dnia 8 czerwca 2018 r., II FSK 1539/16,
§ z dnia 6 września 2023 r., III SA/Wa 1275/23 (wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie).
Stanowisko to potwierdzają również przyjęte w interpretacjach indywidualnych DKIS, w których organy podatkowe potwierdziły stanowisko wnioskodawców, m.in.:
§Interpretacja indywidualna z 30 lipca 2025 r., sygn. 0114-KDIP3-1.4011.353.2021.2025.9.BS,
§Interpretacja indywidualna z 23 października 2018 r., sygn. 0114-KDIP3-2.4011.398.2018.2.MG.
Ad.3.
Jak już wskazywał Wnioskodawca, w przypadku nabycia Akcji w ramach Programu, który spełnia warunki określone w art. 24 ust. 11-12a ustawy o PIT, intencją ustawodawcy jest odroczenie momentu powstania przychodu do czasu odpłatnego zbycia akcji. W związku z tym dochody uzyskane z Akcji będą podlegały opodatkowaniu jako dochody z kapitałów pieniężnych, o których mowa w art. 17 ustawy o PIT.
W opisanym zdarzeniu przyszłym należy uznać zatem, że Wnioskodawca uzyska przychód dopiero w momencie odpłatnego zbycia przez niego Akcji.
Art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o PIT wskazuje, że odpłatne zbycie udziałów (akcji) skutkuje powstaniem przychody ze źródła zyski kapitałowe.
Zgodnie z art. 17 ust. 1ab pkt 1 ustawy o PIT, przychód ten powstaje w momencie przeniesienia na nabywcę własności udziałów (akcji). W związku z tym zbycie Akcji będzie pierwszym i jedynym momentem, w którym powstanie przychód Wnioskodawcy, a w konsekwencji dochód podlegający opodatkowaniu na podstawie ustawy o PIT.
Sposób opodatkowania dochodów ze zbycia udziałów (akcji) został określony w art. 30b ust. 1 ustawy o PIT, zgodnie z którym stawka opodatkowania dochodów uzyskanych ze zbycia udziałów wynosi 19% uzyskanego dochodu.
Na podstawie art. 30b ust. 2 pkt 4 ustawy o PIT przychód powinien być obliczany jako różnica między sumą przychodów uzyskanych z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) albo udziałów w spółdzielni a kosztami uzyskania przychodów określonymi na podstawie art. 22 ust. 1f oraz art. 23 ust. 1 pkt 38 i 38c.
W myśl art. 23 ust. 1 pkt 38 ustawy o PIT wydatki poniesione na objęcie lub nabycie Akcji nie stanowią kosztów uzyskania przychodu. Wydatki takie uznaje się jednak za koszty uzyskania przychodu w momencie odpłatnego zbycia tych Akcji.
W przypadku opisanym w powyższym stanie faktycznym, powyższe wydatki powinny być równe skumulowanej wartości Składek Uczestnika.
Niezależnie od powyższego, w przypadku gdy organy podatkowe uznają stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 za nieprawidłowe w ocenie Wnioskodawcy koszty uzyskania przychodów powinny zostać powiększone o wartość dywidendy, która została faktycznie ponownie zainwestowana w kolejne Akcje – w celu uniknięcia podwójnego opodatkowania kwoty dywidendy.
Zgodnie z art. 30b ust. 6 ustawy o PIT, po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 1, wykazać uzyskane w roku podatkowym dochody, o których mowa w ust. 1 i 1a, i obliczyć należny podatek dochodowy.
W rezultacie, w momencie uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia Akcji, stanowiącego przychód z zysków kapitałowych:
§Wnioskodawca będzie zobowiązany do wykazania dochodu w zeznaniu podatkowym PIT-38, które zostanie złożone do końca kwietnia roku następującego po roku podatkowym, w którym uzyskano dochody z odpłatnego zbycia Akcji (art. 30b ust. 6 i art. 45 ust. 1a pkt 1 ustawy o PIT);
§W tym samym terminie Wnioskodawca będzie zobowiązany do zapłaty należnego podatku dochodowego w wysokości 19%, określonego w zeznaniu podatkowym PIT-38 (art. 45 ust. 4 pkt 2 ustawy o PIT).
Podsumowując powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, przychód ze zbycia Akcji powinien być ustalany jako różnica pomiędzy przychodami uzyskanymi ze zbycia Akcji a wydatkami poniesionymi na ich nabycie. Otrzymaną zapłatę z tytułu sprzedaży Akcji należy traktować jako przychód, natomiast koszt nabycia należy rozumieć jako wartość Składek Uczestnika.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Zatem wszelkie dochody podatnika nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych podlegają opodatkowaniu.
Jak stanowi art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Źródłem przychodów jest stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.
Stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
W myśl natomiast art. 11 ust. 2b cyt. ustawy :
Jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według zasad określonych w ust. 2 lub 2a, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika.
Źródła przychodów są określone w art. 10 ust. 1 pkt 1-9 ustawy. Katalog zawarty w tym przepisie ma charakter rozłączny. To oznacza, że dany przychód osoby fizycznej jest przypisywany tylko i wyłącznie do jednego określonego źródła przychodów. Aby prawidłowo zakwalifikować przychód do konkretnego źródła przychodów należy uwzględnić wszystkie okoliczności związane z jego powstaniem (uzyskaniem).
Źródłami przychodów są m.in.:
§stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta (art. 10 ust. 1 pkt 1);
§kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c (art. 10 ust. 1 pkt 7);
§inne źródła (art. 10 ust. 1 pkt 9), czyli źródła inne niż te wymienione w art. 10 ust. 1 pkt 1-8b ustawy.
O tym, co jest przychodem ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy, stanowi art. 12 ust. 1 ustawy:
Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
Pojęcie przychodów ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy ma szerokie znaczenie. Obejmuje ono zarówno świadczenia pieniężne, jak i wartość świadczeń niepieniężnych, w tym świadczeń nieodpłatnych. Ustawodawca nie ogranicza omawianego pojęcia do wynagrodzenia za pracę, a wskazany przez niego katalog rodzajów przychodów ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych jest jedynie przykładowym wyliczeniem (świadczy o tym użyte sformułowanie „w szczególności”).
O tym, czy świadczenie jest przychodem ze stosunku pracy decyduje okoliczność, czy może je otrzymać wyłącznie pracownik, czy także inna osoba, niezwiązana z pracodawcą. Istotne jest także to, czy istnieje związek prawny lub faktyczny danego świadczenia z istniejącym stosunkiem pracy. Przychodem ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych są więc wszelkiego rodzaju wypłaty i świadczenia skutkujące u podatnika (pracownika) powstaniem przysporzenia majątkowego, uzyskane bezpośrednio lub pośrednio od pracodawcy i mające swoje źródło w łączącym pracownika z pracodawcą stosunku pracy lub stosunku pokrewnym.
Do kategorii przychodów z kapitałów pieniężnych, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ustawodawca zaliczył m.in. przychody z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) oraz papierów wartościowych (art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a).
Natomiast do innych źródeł przychodu – stosownie do art. 20 ust. 1 omawianej ustawy –ustawodawca zaliczył w szczególności:
kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
Jak dowodzi użycie sformułowania „w szczególności” definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1, mieszczące się w ogólnej definicji przychodów zawartej w art. 11 ust. 1 ustawy.
Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że:
§jest Pan pracownikiem zatrudnionym na podstawie umowy o pracę i otrzymującym wynagrodzenie stanowiące przychód ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o PIT, od spółki (...) Sp. z o.o. z siedzibą w (...), która jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością,
§spółka należy do grupy kapitałowej, w której jednostką dominującą znajdującą się na szczycie struktury jest publiczna spółka, utworzona zgodnie z prawem kanadyjskim (…) Inc. z siedzibą w Kanadzie. Stanowi ona jednostkę dominującą – w stosunku do w której jest Pan zatrudniony – w rozumieniu przepisu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości,
§spółka dominująca ustanowiła program zakupu akcji pracowniczych, w ramach którego uprawnieni pracownicy Grupy zgodnie z definicją zawartą w Programie mogą odpłatnie nabywać akcje zwykłe Spółki dominującej w Kanadzie, uprawniające do głosowania oraz uczestnictwa w zysku Spółki dominującej, a także uzyskać dopłaty od pracodawcy na nabycie dodatkowych Akcji.
§celem Programu jest: zwiększenie przez Uprawnionych Pracowników poczucia przynależności do Grupy, umożliwienie pracownikom udziału w akcjonariacie, umożliwienie Uprawnionym Pracownikom udziału w wartości ekonomicznej wygenerowanej przez Grupę, przyciągnięcie i utrzymanie utalentowanych i wysoko wykwalifikowanych pracowników w spółkach Grupy,
§program został zatwierdzony uchwałą podjętą przez zarząd Spółki dominującej. Wszelkie zmiany Programu również wymagają zatwierdzenia przez Zarząd. Obecna wersja Programu została zatwierdzona w 2024 roku. Zgodnie z zasadami Programu, Akcje oferowane w ramach Programu są nabywane na rynku, a nie emitowane ze środków własnych, wobec czego, zgodnie z prawem kanadyjskim, zatwierdzenie Programu przez akcjonariuszy nie jest wymagane. Zarząd posiada pełne uprawnienia do przyjmowania programów opartych na akcjach, które umożliwiają nabywanie Akcji na rynku, w tym Programu, którego dotyczy niniejszy wniosek. Zgodnie ze statutem Spółki dominującej, członkowie Zarządu są powoływani przez akcjonariuszy na dorocznym zgromadzeniu akcjonariuszy Spółki dominującej w celu wykonywania mandatu Zarządu,
§przystąpienie do Programu przez Uprawnionych Pracowników w Polsce obejmie udzielenie upoważnienia do potrącania Składek Uczestnika (termin zdefiniowany poniżej) z wynagrodzenia. Po przystąpieniu do Programu Uprawniony pracownik stanie się uczestnikiem Programu. Uczestnicy będą mogli nabywać Akcje po cenie rynkowej, poprzez automatyczne potrącenie z wynagrodzenia. Składki finansowane są przez Uczestnika poprzez potrącenie określonej kwoty z każdej wypłaty wynagrodzenia podstawowego ze stosunku pracy do określonego procentu wynagrodzenia oraz przez pracodawcę, które stanowić będą 50% Składek Uczestnika, do określonej maksymalnej kwoty rocznej (obecnie 6200 PLN).
W tym miejscu wskazać należy, że w myśl art. 24 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Jeżeli w wyniku realizacji programu motywacyjnego utworzonego przez:
1)spółkę akcyjną, od której podatnik uzyskuje świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13,
2)spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do spółki, od której podatnik uzyskuje świadczenia oraz inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13
- podatnik faktycznie obejmuje lub nabywa akcje tej spółki lub akcje spółki w stosunku do niej dominującej, przychód z tego tytułu powstaje w momencie odpłatnego zbycia tych akcji.
Zgodnie z art. 24 ust. 11a ww. ustawy:
Dochodem z odpłatnego zbycia akcji, o których mowa w ust. 11, jest różnica między przychodem uzyskanym z odpłatnego zbycia akcji a kosztami uzyskania przychodu określonymi na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38.
Natomiast stosownie do art. 24 ust. 11b ww. ustawy:
Przez program motywacyjny, o którym mowa w ust. 11, rozumie się system wynagradzania utworzony na podstawie uchwały walnego zgromadzenia przez:
1)spółkę akcyjną, dla osób uzyskujących od niej świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13, albo
2)spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do spółki, od której osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania uzyskują świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13
- w wyniku którego osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania bezpośrednio lub w wyniku realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych lub realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, lub realizacji innych praw majątkowych, nabywają prawo do faktycznego objęcia lub nabycia akcji spółki określonej w pkt 1 lub 2.
Jednocześnie wskazać należy, że w myśl art. 24 ust. 12a ww. ustawy:
Przepisy ust. 11-11b mają zastosowanie do dochodu uzyskanego przez osoby uprawnione z tytułu objęcia lub nabycia akcji spółek akcyjnych, których siedziba lub zarząd znajdują się na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej, państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub państwa, z którym Rzeczpospolita Polska zawarła umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania.
Z powyższych regulacji jednoznacznie wynika, że z programem motywacyjnym w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych mamy do czynienia w przypadku, gdy:
-jest to system wynagradzania utworzony na podstawie uchwały walnego zgromadzenia przez spółkę akcyjną lub spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w stosunku do spółki,
-podatnik uzyskuje od spółki świadczenie lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 (stosunek pracy) lub art. 13 (działalność wykonywana osobiście),
-w wyniku tego programu motywacyjnego podatnik uprawniony do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania bezpośrednio lub w wyniku realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych lub realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, lub realizacji innych praw majątkowych, nabywa prawo do faktycznego objęcia/nabycia akcji spółki akcyjnej lub jej spółki dominującej,
-podatnik faktycznie obejmuje lub nabywa akcje tych spółek,
-dochód jest uzyskany przez osoby uprawnione z tytułu objęcia lub nabycia akcji spółek akcyjnych, których siedziba lub zarząd znajduje się na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej, państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub państwa, z którym Rzeczpospolita Polska zawarła umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania.
W związku ze wskazaniem przez Pana w opisie sprawy, że:
§ zgodnie z zasadami Programu, Akcje oferowane w ramach Programu są nabywane na rynku, a nie emitowane ze środków własnych, wobec czego, zgodnie z prawem kanadyjskim, zatwierdzenie Programu przez akcjonariuszy nie jest wymagane. Zarząd posiada pełne uprawnienia do przyjmowania programów opartych na akcjach, które umożliwiają nabywanie Akcji na rynku, w tym Programu, którego dotyczy niniejszy wniosek,
§ zgodnie ze statutem Spółki dominującej, członkowie Zarządu są powoływani przez akcjonariuszy na dorocznym zgromadzeniu akcjonariuszy Spółki dominującej w celu wykonywania mandatu Zarządu
należy przyjąć, że w zakresie w jakim faktycznie nabywa/obejmuje Pan Akcje Spółki kanadyjskiej, spełniają definicję programu motywacyjnego, o którym mowa w art. 24 ust. 11b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W konsekwencji – stosownie do art. 24 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – Pana przychód z tytułu faktycznego nabycia akcji Spółki kanadyjskiej w wyniku realizacji programu powstanie (w przypadku sprzedaży akcji w przyszłości) w momencie odpłatnego zbycia tych akcji.
Czynność ta będzie stanowić źródło przychodów z kapitałów pieniężnych (art. 10 ust. 1 pkt 7 w zw. z art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Przychód powstanie w momencie przeniesienia na nabywcę własności akcji (art. 17 ust. 1ab ustawy).
Przychody z odpłatnego zbycia przez Pana akcji nabytych w ramach programu będą podlegać opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 30b ww. ustawy, według stawki 19%, z uwzględnieniem art. 24 ust. 11a jako przepisu szczególnego względem art. 30b ust. 2 pkt 4 tej ustawy.
Pana wątpliwość budzi również czy naliczone dywidendy, należne Panu z tytułu posiadanych Akcji, które automatycznie będą reinwestowane w zakup dalszych Akcji będą stanowić Pana przychód.
Przepis art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje, iż:
Za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się, m.in. dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych faktycznie uzyskane z tego udziału.
W tym miejscu wskazać należy, że dywidenda to przypadająca na poszczególną akcję w spółce kapitałowej część zysku spółki kapitałowej. Dywidenda jest zatem prawem akcjonariusza do części zysku spółki kapitałowej. Innymi słowy, prawo do dywidendy przysługuje każdorazowemu właścicielowi akcji. Zatem stwierdzić należy, że podmiot przekazujący dywidendę na rzecz nowych akcji działa w imieniu uczestników programu, i to uczestnikom, w tym Panu przysługuje prawo do dywidendy i inne przywileje z tytułu bycia akcjonariuszem. Fakt, że dywidenda jest wpłacana automatycznie reinwestowana na nowe akcje nie oznacza, że Pan (uczestnik programu) nie osiągnie z tego tytułu dochodu. Podmiot uprawniony na mocy programu motywacyjnego zainwestuje bowiem otrzymane kwoty z dywidendy w kolejne akcje. Dywidenda zostanie zatem przekazana Panu (uczestnikowi programu) i zamieniona w nowe akcje. Dywidenda ta powinna być zatem traktowana jako dywidenda wypłacona bezpośrednio uczestnikowi programu motywacyjnego, który w konsekwencji osiąga przychód. O przychodzie faktycznie uzyskanym mówić będziemy nie tylko w sytuacji, kiedy na rzecz danej osoby będącej właścicielem akcji dokonano wypłaty dywidendy w formie pieniężnej, lecz również wówczas, kiedy w wyniku reinwestycji dywidendy nabędzie on dodatkowe akcje.
Zatem w momencie wpłaty dywidendy na nowe akcje – w myśl już cytowanego art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – uzyska Pan przychód z kapitałów pieniężnych.
Odnosząc się natomiast do sposobu ustalenia kosztów uzyskania przychodów w niniejszej sprawie zauważyć należy, że kwestię tę reguluje art. 24 ust. 11a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych delegując do zastosowania w tym zakresie art. 23 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z tym przepisem:
Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na objęcie lub nabycie udziałów albo wkładów w spółdzielni, udziałów (akcji) oraz papierów wartościowych, a także wydatków na nabycie tytułów uczestnictwa w funduszach kapitałowych; wydatki takie są jednak kosztem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia tych udziałów w spółdzielni, udziałów (akcji) oraz papierów wartościowych, z wykupu przez emitenta obligacji, a także z umorzenia, odkupienia, wykupienia albo unicestwienia w inny sposób tytułów uczestnictwa w funduszach kapitałowych, z zastrzeżeniem ust. 3e, w części niezaliczonej w jakiejkolwiek formie do kosztów uzyskania przychodów.
Zatem kosztem uzyskania przychodu z tytułu zbycia akcji nabytych w ramach programu motywacyjnego będą wydatki poniesione przez Pana (składka pracownika) na nabycie przedmiotowych akcji w tym również wartość dywidendy zainwestowana automatycznie w kolejne akcje w proporcji odpowiadającej zbytym akcjom.
Zgodnie z art. 30b ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, po zakończeniu roku podatkowego obowiązany będzie Pan w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 1, wykazać uzyskane w roku podatkowym dochody, o których mowa w ust. 1 i 1a, i obliczyć należny podatek dochodowy.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych, które Pan przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
