Czy do rozliczenia czasu pracy pracowników spółki wyjeżdzających do pracy za granicę zastosowanie mają polskie czy zagraniczne przepisy prawa pracy
PROBLEM
Spółka wysyła pracowników w podróże służbowe do pracy w Holandii, Niemczech, UK, Francji, Rumunii, Hiszpanii. Wypłacane są diety i zwroty kosztów podróży. Zapewniony jest nocleg i bilety. Pracownicy jadą na montaż i uruchomienie maszyny u klienta. Wyjazd trwa zazwyczaj od tygodnia do 3 tygodni. Czasami pobyt się przedłuża. Czy w związku z tym czas pracy za granicą powinien być wynagradzany według stawki minimalnej w kraju, do którego są delegowani? Czy do rozliczenia ich czasu pracy zastosowanie mają polskie, czy zagraniczne przepisy prawa pracy? Czy pracodawca ma obowiązek zgłaszania takiego pracownika do lokalnego urzędu, np. w Holandii (Meldplicht)? Czy inne kraje wymagają takiego zgłoszenia? Czy pracodawca może wliczać do czasu pracy czas podróży służbowej (np. lot samolotem), jeśli pracownik tylko podróżuje, a nie wykonuje zadań służbowych?
