Interpretacja indywidualna z dnia 17 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.682.2025.2.KKA
Zarówno moment powstania przychodu z dywidendy jak i obowiązki płatnika wynikają z ustawy PIT. Zmiana statusu podatnika Estońskiego CIT ma znaczenie dopiero w rok po wypłacie dochodu, która miała miejsce w 2023 r. Prawidłowe jest więc obliczenie PIT od przychodów z dywidendy przy uwzględnieniu pierwotnych wskaźników opodatkowania, bez konieczności korekty.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
21 sierpnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca (dalej także jako: „Spółka”) jest osobą prawną (spółką z o.o.) będącą polskim rezydentem podatkowym. Głównym przedmiotem działalności Spółki jest działalność (...).
Spółka jest od dnia 1 stycznia 2022 r. opodatkowana CIT w ramach ryczałtu od dochodów spółek, zgodnie z Rozdziałem 6b ustawy o CIT (dalej: „Ryczałt” lub „Estoński CIT”). Pierwszy rok podatkowy w Ryczałcie trwał do dnia 31 grudnia 2022 r. (dalej: „Pierwszy Rok Podatkowy”). Drugi rok podatkowy w Ryczałcie trwał od dnia 1 stycznia 2023 r. do dnia 31 grudnia 2023 r. (dalej: „Drugi Rok Podatkowy”). Trzeci rok podatkowy w Ryczałcie trwał od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2024 r (dalej: „Trzeci Rok Podatkowy”).
Spółka w okresach, o których mowa w niniejszym wniosku, nie była i nie jest podatnikiem rozpoczynającym prowadzenie działalności.
W roku podatkowym poprzedzającym Pierwszy Rok Podatkowy, przychody Spółki ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro.
W Pierwszym Roku Podatkowym, przychody Spółki ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro.
W Drugim Roku Podatkowym, przychody Spółki ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) przekroczyły wyrażoną w złotych kwotę odpowiadającą równowartości 2 000 000 euro.
W Pierwszym Roku Podatkowym, przychody Spółki ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro.
W Drugim Roku Podatkowym, przychody Spółki ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) przekroczyły wyrażoną w złotych kwotę odpowiadającą równowartości 2 000 000 euro.
Wnioskodawca wyodrębnia zysk bilansowy osiągnięty w okresie opodatkowania Ryczałtem w swoich księgach rachunkowych. Niniejszy wniosek dotyczy wyłącznie wypłaty zysku Spółki, który został przez Spółkę wypracowany w Drugim Roku Podatkowym.
Dnia 22 grudnia 2023 r. zarząd Spółki podjął uchwałę w sprawie wypłaty zaliczki na poczet dywidendy, zgodnie z którą postanowił wypłacić wspólnikom Spółki (panu X i pani Y, dalej łącznie jako „Wspólnicy”) zaliczki na poczet przewidywanej dywidendy za rok obrotowy 2023 (równoznaczny Drugiemu Rokowi Podatkowemu) w łącznej kwocie 1.200.000,00 zł. Wypłata zaliczek Wspólnikom (zgodnie z proporcją posiadanego udziału w zysku Spółki) także miała miejsce w grudniu 2023 r. Pan X posiadał 76% udziału w zysku Spółki, a pani Y posiadała 24% udziału w zysku Spółki.
W deklaracji CIT-8E składanej za 2023 r., Spółka w części D.1. deklaracji wykazała kwotę 120.000,00 zł w pozycji „Należny ryczałt od wypłaconej w roku podatkowym zaliczki na poczet przewidywanej dywidendy”, tj. kwotę właściwą dla stawki 10% Estońskiego CIT.
W deklaracji rocznej o zryczałtowanym podatku dochodowym PIT-8AR za 2023 r. (wersja 13), Spółka działając jako płatnik wykazała w pozycji 213 (dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy, miesiąc XII) kwotę 120.000,00 zł, tj. kwotę zryczałtowanego PIT pobranego od zaliczki na dywidendę wypłaconej na rzecz Wspólników (tj. kwota PIT 91.200,00 zł w przypadku pana X oraz kwota PIT 28.800,00 zł w przypadku Y).
Dnia 15 kwietnia 2024 r. Zwyczajne Zgromadzenie Wspólników Spółki podjęło uchwałę o podziale zysku za rok obrotowy 2023 (równoznaczny Drugiemu Rokowi Podatkowemu) w sposób następujący:
- część zysku netto w kwocie 1.200.000,00 zł (tj. w wysokości wypłaconej w 2023 r. zaliczki na poczet dywidendy) uznano jako odpowiadającą wartości dywidendy,
- pozostałą część zysku wyłączono od podziału i pozostawiono w Spółce.
Dnia 18 czerwca 2025 r. Dyrektor KIS wydał dla Spółki interpretację indywidualną o sygnaturze 0114-KDIP2-2.4010.220.2025.2.IN (dalej jako „Interpretacja nr 1”). W Interpretacji nr 1 Organ uznał, że:
a)Wypłata zaliczek na poczet przewidywanej dywidendy za 2023 r., która została wypłacona na rzecz wspólników Spółki w grudniu 2023 r., podlegała opodatkowaniu 10% stawką Ryczałtu.
b)Spółka prawidłowo wykazała w części D.1. deklaracji CIT-8E składanej za 2023 r. kwotę 120 000,00 zł w pozycji „Należny ryczałt od wypłaconej w roku podatkowym zaliczki na poczet przewidywanej dywidendy”, tj. kwotę właściwą dla stawki 10% Estońskiego CIT.
Ponadto w Interpretacji nr 1 Organ wskazał, że:
a)Na poczet przewidywanej dywidendy wypłacane były zaliczki w roku, w którym Spółka posiadała status małego podatnika (zatem do wypłaconej zaliczki zastosowano stawkę 10% Ryczałtu). Natomiast podział zysku nastąpił w roku, w którym Spółka utraciła status małego podatnika, wówczas Spółkę obowiązywała 20% stawka Ryczałtu.
b)W części D.1. deklaracji CIT-8E składanej za 2024 r., Spółka powinna wykazać:
·w poz. 35 „Suma dochodu z tytułu podzielonego zysku i dochodu z tytułu zysku przeznaczonego na pokrycie strat” kwotę 1 200 000 zł (tj. wysokość zysku podzielonego za 2023 r. na podstawie uchwały z 2024 r., niepomniejszonego o dokonaną wypłatę zaliczki);
·w poz. 39 „Należny ryczałt” kwotę 240 000 zł (wysokość zysku przeznaczonego do podziału na podstawie uchwały x 20% stawka ryczałtu);
·w poz. 42 „Należny ryczałt po obniżeniu o ryczałt zaliczki wypłaconej na poczet dywidendy wykazanej w dochodzie z tytułu podzielonego zysku” kwotę 120 000 zł (należny ryczałt wg stawki 20% po obniżeniu o ryczałt obliczony wg stawki 10% od zaliczek wypłaconych w 2023 r., tj. 240 000 zł - 120 000 zł).
Z Interpretacji nr 1 wynika więc, że sumarycznie właściwą stawką Ryczałtu dla Spółki z tytułu wypłaty dywidendy (zaliczek) jest stawka 20%. Spółka wskazuje, że na moment wnoszenia niniejszego wniosku, w deklaracji CIT-8E za 2024 rok wykazane są dane w sposób określony przez organ w Interpretacji nr 1.
Jednocześnie dnia 18 czerwca 2025 r., Dyrektor KIS wydał dla Spółki interpretację indywidualną o sygnaturze 0114-KDIP3-1.4011.417.2025.2.BS (dalej jako „Interpretacja nr 2”). W Interpretacji nr 2 Organ uznał, że:
a)Spółka, działając jako płatnik, miała prawo pomniejszyć zryczałtowany podatek (obliczony zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT) od przychodów uzyskiwanych przez Wspólników z tytułu wypłaty zaliczek na poczet przewidywanej dywidendy w grudniu 2023 r. - na zasadzie określonej w art. 30a ust. 19 pkt 1 ustawy o PIT (tj. o kwotę stanowiącą 90% kwoty odpowiadającej iloczynowi procentowego udziału wspólnika w zysku Spółki liczonego na dzień nabycia przez niego prawa do wypłaty podzielonego zysku i należnego ryczałtu od dochodów spółek z zysku podzielonego Spółki, z którego przychód ten został uzyskany).
Z Interpretacji nr 2 wynika więc, że na początku Spółka, działając jako płatnik, miała prawo obliczyć zryczałtowany podatek PIT od zaliczek na dywidendę Wspólników - stosując pomniejszenie procentowe w wysokości 90%, tj. w sposób właściwy dla opodatkowania dywidendy Estońskim CIT w stawce 10%.
Patrząc jednak przez pryzmat Interpretacji nr 1, Spółka dokona korekty rozliczenia zryczałtowanego podatku dochodowego PIT od dywidendy (zaliczek) wypłaconych Wspólnikom, tak, by rozliczenie to było kompatybilne ze stawką 20% Estońskiego CIT po stronie Spółki z tytułu wypłaty dywidendy (zaliczek).
Zastosowanie bowiem stawki 20% Estońskiego CIT dla ww. zdarzenia oznacza, że ostatecznie Spółka, działając jako płatnik, zastosuje pomniejszenie zryczałtowanego podatku (obliczonego zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT) od przychodów uzyskiwanych przez Wspólników z tytułu wypłaty zaliczek na poczet przewidywanej dywidendy w grudniu 2023 r. - na zasadzie określonej w art. 30a ust. 19 pkt 2 ustawy o PIT (tj. o kwotę stanowiącą 70% kwoty odpowiadającej iloczynowi procentowego udziału wspólnika w zysku Spółki liczonego na dzień nabycia przez niego prawa do wypłaty podzielonego zysku i należnego ryczałtu od dochodów spółek z zysku podzielonego Spółki, z którego przychód ten został uzyskany).
Obecna kwota podatku PIT (120.000,00 zł) będzie pomniejszona do kwoty 60.000,00 zł (sumarycznie kwota 45.600,00 zł w przypadku pana X oraz kwota 14.400,00 zł w przypadku pani Y).
Spółka ma wątpliwości, w jaki sposób, działając jako płatnik, skorygować rozliczenie podatku PIT od dywidendy (zaliczek) na rzecz Wspólników, które obecnie wykazane jest w deklaracji PIT-8AR za 2023 r.
W związku z powyższym, Wnioskodawca chce uzyskać odpowiedź na pytania wymienione poniżej.
Pytania
1.Czy Spółka powinna dokonać korekty deklaracji PIT-8AR (wersja 13) za 2023 r. poprzez zmniejszenie kwoty 120.000,00 zł (wykazanej w pozycji 213) do kwoty 60.000,00 zł?
2.W przypadku uznania stanowiska Spółki na pytanie nr 1 za nieprawidłowe, czy Spółka powinna skorygować do zera pozycję 213 w deklaracji PIT-8AR (wersja 13) za 2023 r., a następnie wykazać kwotę 60.000,00 zł w pozycji 205 (miesiąc kwiecień) w deklaracji PIT-8AR (wersja 14) za 2024 r.?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad 1
Stanowisko Wnioskodawcy
Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka powinna dokonać korekty deklaracji PIT-8AR (wersja 13) za 2023 r. poprzez zmniejszenie kwoty 120.000,00 zł (wykazanej w pozycji 213) do kwoty 60.000,00 zł.
Uzasadnienie
Zgodnie z art. 28m ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy o CIT, opodatkowaniu ryczałtem podlega dochód odpowiadający wysokości zysku netto wypracowanego w okresie opodatkowania ryczałtem w części, w jakiej zysk ten został uchwałą o podziale lub pokryciu wyniku finansowego netto przeznaczony do wypłaty udziałowcom, akcjonariuszom albo wspólnikom (dochód z tytułu podzielonego zysku) (...).
W myśl art. 28m ust. 2 ustawy o CIT, przepis ust. 1 pkt 1 stosuje się odpowiednio do wypłaty zaliczki na poczet przewidywanej dywidendy (podzielonego zysku).
Zgodnie z art. 28n ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, podstawę opodatkowania ryczałtem stanowi suma dochodu z tytułu podzielonego zysku i dochodu z tytułu zysku przeznaczonego na pokrycie strat ustalona w roku podatkowym, w którym podjęto uchwałę o podziale lub pokryciu wyniku finansowego netto.
W myśl art. 28o ust. 1 ustawy o CIT, ryczałt wynosi:
1)10% podstawy opodatkowania - w przypadku małego podatnika oraz podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności;
2)20% podstawy opodatkowania - w przypadku podatnika innego niż wskazany w pkt 1.
Zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT, od uzyskanych dochodów (przychodów) pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy (...) z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych.
W myśl art. 30a ust. 19 ustawy o PIT, zryczałtowany podatek, obliczony zgodnie z ust. 1 pkt 4, od przychodów uzyskiwanych przez wspólnika z wypłat podzielonych zysków spółki osiągniętych przez tę spółkę w okresie opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, zgodnie z przepisami rozdziału 6b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jeżeli pochodzą z podziału zysków z tego okresu wyodrębnionych w kapitale własnym spółki, pomniejsza się o kwotę stanowiącą:
1)90% kwoty odpowiadającej iloczynowi procentowego udziału wspólnika w zysku spółki liczonego na dzień nabycia przez niego prawa do wypłaty podzielonego zysku i należnego ryczałtu od dochodów spółek z zysku podzielonego tej spółki, z którego przychód ten został uzyskany - w przypadku przychodów z podzielonego zysku wypłaconych z zysków spółki opodatkowanych zgodnie z art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, albo
2)70% kwoty odpowiadającej iloczynowi procentowego udziału wspólnika w zysku spółki liczonego na dzień nabycia przez niego prawa do wypłaty podzielonego zysku i należnego ryczałtu od dochodów spółek z zysku podzielonego tej spółki, z którego przychód ten został uzyskany - w przypadku przychodów z podzielonego zysku wypłaconych z zysków spółki opodatkowanych zgodnie z art. 28o ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Zgodnie z zacytowanymi przepisami, o ile pierwotnie w sprawie mogło być zastosowane pomniejszenie zryczałtowanego PIT na zasadzie art. 30a ust. 19 pkt 1 PIT (tj. 90%), gdyż pierwotnie Spółka miała prawo zastosować stawkę 10% Estońskiego CIT, to ostatecznie w sprawie powinno mieć zastosowanie pomniejszenie zryczałtowanego PIT na zasadzie art. 30a ust. 19 pkt 2 PIT (tj. 70%), gdyż ostatecznie Spółka jest zobowiązana stosować stawkę 20% Estońskiego CIT do zdarzeń opisanych w niniejszym wniosku.
Na dzień wnoszenia niniejszego wniosku, w deklaracji PIT-8AR Spółka (działając jako płatnik) wykazała kwotę 120.000,00 zł w pozycji 213, tj. kwotę właściwą dla obliczeń przy zastosowaniu art. 30a ust. 19 pkt 1 PIT (tj. pomniejszenie o wskaźnik 90%).
Zastosowanie art. 30a ust. 19 pkt 2 PIT (tj. pomniejszenie o wskaźnik 70%) oznacza, że kwota zryczałtowanego PIT zmniejszy się do 60 000,00 zł.
Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka powinna dokonać korekty deklaracji PIT-8AR (wersja 13) za 2023 r. poprzez zmniejszenie kwoty 120.000,00 zł (wykazanej w pozycji 213) do kwoty 60.000,00 zł.
Ad 2
Stanowisko Wnioskodawcy
Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku uznania stanowiska Spółki na pytanie nr 1 za nieprawidłowe, Spółka powinna skorygować do zera pozycję 213 w deklaracji PIT-8AR (wersja 13) za 2023 r., a następnie wykazać kwotę 60.000,00 zł w pozycji 205 (miesiąc kwiecień) w deklaracji PIT-8AR (wersja 14) za 2024 r.
Uzasadnienie
Przepisy zacytowane w uzasadnieniu do pytania nr 1, mają także zastosowanie do uzasadnienia do pytania nr 2.
Zgodnie z zacytowanymi przepisami, o ile pierwotnie w sprawie mogło być zastosowane pomniejszenie zryczałtowanego PIT na zasadzie art. 30a ust. 19 pkt 1 PIT (tj. 90%), gdyż pierwotnie Spółka miała prawo zastosować stawkę 10% Estońskiego CIT, to ostatecznie w sprawie powinno mieć zastosowanie pomniejszenie zryczałtowanego PIT na zasadzie art. 30a ust. 19 pkt 2 PIT (tj. 70%), gdyż ostatecznie Spółka jest zobowiązana stosować stawkę 20% Estońskiego CIT do zdarzeń opisanych w niniejszym wniosku.
Na dzień wnoszenia niniejszego wniosku, w deklaracji PIT-8AR Spółka (działając jako płatnik) wykazała kwotę 120.000,00 zł w pozycji 213, tj. kwotę właściwą dla obliczeń przy zastosowaniu art. 30a ust. 19 pkt 1 PIT (tj. pomniejszenie o wskaźnik 90%).
Zastosowanie art. 30a ust. 19 pkt 2 PIT (tj. pomniejszenie o wskaźnik 70%) oznacza, że kwota zryczałtowanego PIT zmniejszy się do 60.000,00 zł.
Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku uznania stanowiska Spółki na pytanie nr 1 za nieprawidłowe, Spółka powinna skorygować do zera pozycję 213 w deklaracji PIT-8AR (wersja 13) za 2023 r., a następnie wykazać kwotę 60.000,00 zł w pozycji 205 (miesiąc kwiecień) w deklaracji PIT-8AR (wersja 14) za 2024 r.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Obowiązki płatnika na gruncie Ordynacji podatkowej
Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.):
Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.
Z uwagi na powyższe, na płatniku ciążą trzy podstawowe obowiązki podatkowe, tj.:
1) obliczenie,
2) pobranie,
3) wpłacenie
– podatku, zaliczki lub raty.
Tak określone obowiązki determinują także zakres odpowiedzialności płatnika.
W myśl art. 30 § 1 Ordynacji podatkowej:
Płatnik, który nie wykonał obowiązków określonych w art. 8, odpowiada za podatek niepobrany lub podatek pobrany a niewpłacony.
Przedmiot opodatkowania
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52,52a i52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 11 ust. 1 tej ustawy:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art.30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Do przychodów podatkowych zalicza się tylko takie przychody, które w danym momencie są trwałe, definitywne i bezwarunkowe. Nie będą to zatem jakiekolwiek przychody, lecz przychody, które stanowić będą trwałe przysporzenie majątkowe. Co do zasady więc o zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów podlegających opodatkowaniu decyduje definitywny charakter tego przysporzenia w tym sensie, że w sposób ostateczny faktycznie powiększa ono majątek podatnika (takie, którymi może rozporządzać jak właściciel).
Źródła przychodów – kapitały pieniężne
Katalog źródeł przychodów został określony w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z treścią pkt 7 tego przepisu:
Źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c
Stosownie do treści art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy:
Za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych faktycznie uzyskane z tego udziału, w tym również:
a)dywidendy z akcji złożonych przez członków pracowniczych funduszy emerytalnych na rachunkach ilościowych,
b)oprocentowanie udziałów członkowskich z nadwyżki bilansowej (dochodu ogólnego) w spółdzielniach,
c)podział majątku likwidowanej osoby prawnej lub spółki,
d)wartość dokonanych na rzecz wspólników spółek, nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, określoną według zasad wynikających z art. 11 ust. 2-2b;
Opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych
Wspomnieć należy, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają przychody, o których mowa w art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy PIT tj. środki pieniężne, w momencie ich wypłacenia lub postawienia podatnikowi do dyspozycji.
I tak, zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Od dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a.
W myśl natomiast art. 30a ust. 19 powołanej ustawy:
Zryczałtowany podatek, obliczony zgodnie z ust. 1 pkt 4, od przychodów uzyskiwanych przez wspólnika z wypłat podzielonych zysków spółki osiągniętych przez tę spółkę w okresie opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, zgodnie z przepisami rozdziału 6b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jeżeli pochodzą z podziału zysków z tego okresu wyodrębnionych w kapitale własnym spółki, pomniejsza się o kwotę stanowiącą:
1)90% kwoty odpowiadającej iloczynowi procentowego udziału wspólnika w zysku spółki liczonego na dzień nabycia przez niego prawa do wypłaty podzielonego zysku i należnego ryczałtu od dochodów spółek z zysku podzielonego tej spółki, z którego przychód ten został uzyskany - w przypadku przychodów z podzielonego zysku wypłaconych z zysków spółki opodatkowanych zgodnie zart. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, albo
2)70% kwoty odpowiadającej iloczynowi procentowego udziału wspólnika w zysku spółki liczonego na dzień nabycia przez niego prawa do wypłaty podzielonego zysku i należnego ryczałtu od dochodów spółek z zysku podzielonego tej spółki, z którego przychód ten został uzyskany - w przypadku przychodów z podzielonego zysku wypłaconych z zysków spółki opodatkowanych zgodnie z art. 28o ust. 1 pkt 2ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Przy czym przepis art. 30a ust. 19 ustawy PIT wskazuje jednoznacznie, że dla celów pomniejszenia zryczałtowanego podatku od przychodów z podzielonego zysku spółek opodatkowanych tzw. „estońskim CIT”, należny podatek dochodowy od osób prawnych powinien być liczony od przychodów z wypłat podzielonych zysków, według stawki obowiązującej spółkę w roku dokonania wypłat świadczeń tj. 10% albo 20%.
Stosownie natomiast do art. 28o ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych:
Ryczałt wynosi:
1)10% podstawy opodatkowania – w przypadku małego podatnika oraz podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności;
2)20% podstawy opodatkowania – w przypadku podatnika innego niż wskazany w pkt 1.
Zasady poboru zaliczek przez płatnika
Zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-13, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.
Na podstawie art. 41 ust. 4ab ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Spółki, które dokonują wypłaty należności z tytułu podzielonych zysków spółki osiągniętych w okresie opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek zgodnie z przepisami rozdziału 6b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych są obowiązane jako płatnicy pobierać zryczałtowany podatek dochodowy, o którym mowa w art. 30a ust. 1 pkt 4, z uwzględnieniem zasad określonych w art. 30a ust. 19.
Zgodnie z art. 42 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Jednakże roczne deklaracje dotyczące podatku pobranego zgodnie z art. 30a ust. 2a płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przesyłają do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio.
Podsumowanie
Literalne brzmienie art. 30a ust. 19 ustawy wskazuje, iż wynikająca z niego preferencja może być stosowana wyłącznie w przypadku osiągnięcia przez spółkę objętą ryczałtem tzw. dochodu z podzielonego zysku.
W uzasadnieniu do projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw z dnia 29 października 2021 r. (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105), druk 1532 wskazano, że:
Projekt zakłada rozszerzenie możliwości zastosowania przepisów dotyczących ryczałtu od dochodów oraz znaczące złagodzenie warunków zarówno rozpoczęcia stosowania owych przepisów, jak i warunków koniecznych do spełnienia w celu pozostania w systemie ryczałtu od dochodów (…).
Zmiany w zakresie opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek spowodowały konieczność zmian dostosowujących w przepisach art. 30a ust. 19 i w konsekwencji art. 41 ust. 4ab ustawy o PIT. W wyniku tych zmian zryczałtowany podatek, obliczony zgodnie z ust. 1 pkt 4 ustawy PIT, od przychodów uzyskiwanych przez wspólnika (przez którego należy rozumieć udziałowca spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, akcjonariusza spółki akcyjnej i spółki komandytowo-akcyjnej, oraz komandytariusza i komplementariusza spółki komandytowej) z wypłat podzielonych zysków spółki osiągniętych w okresie opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, zgodnie z przepisami rozdziału 6b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jeżeli pochodzą z podziału zysków z tego okresu wyodrębnionych odpowiednio w kapitale własnym spółki, podlega pomniejszeniu (…).
Z kolei, w objaśnieniach podatkowych z 23 grudnia 2021 r., „Przewodnik do Ryczałtu od dochodów spółek” wskazano, że:
Dla celów Ryczałtu wypłacone zaliczki na poczet przewidywanej dywidendy uważa się za dochód z tytułu podzielonego zysku, o którym mowa w art. 28m ust. 1 pkt 1.
W konsekwencji pojęciem należności (wypłat) z tytułu podzielonych zysków spółki, o których mowa w art. 30a ust. 19 i art. 41 ust. 4ab ustawy w aktualnym brzmieniu objęte są także zaliczki na poczet przyszłej dywidendy.
Otrzymane przez wspólnika podzielone zyski pochodzące z podziału zysku spółki w okresie, gdy spółka opodatkowana była ryczałtem od dochodów spółek, podlegają opodatkowaniu 19% zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych, analogicznie jak dywidendy i inne przychody z udziału w zyskach otrzymywane z innych spółek. Powyższe odnosi się także do zaliczek na poczet przyszłej dywidendy.
W przypadku podzielonych zysków spółki otrzymanych z zysków spółki, które były opodatkowane ryczałtem od dochodów spółek, podatek dochodowy od osób fizycznych obliczony od tych przychodów podlega pomniejszeniu o odpowiedni wskaźnik procentowy należnego od spółki ryczałtu od dochodów spółek. Istotne jest, w jaki sposób spółka była opodatkowana w okresie, za który osiągnięty przez spółkę zysk jest wypłacony w postaci podzielonych zysków spółki.
Dlatego też zyski spółki osiągane za każdy rok, w którym spółka była opodatkowana ryczałtem od dochodów spółek powinny być wyodrębnione w kapitale własnym spółki. Przy czym zyski spółki z okresu, gdy była opodatkowana ryczałtem powinny być wyodrębnione w kapitałach własnych spółki nie tylko w okresie, w którym jest opodatkowana ryczałtem od dochodów spółek, ale również, gdy będzie miała zyski z tego okresu do podziału już po zakończeniu okresu opodatkowania ryczałtem.
Ocena Państwa sytuacji
Kwestią wymagającą rozstrzygnięcia jest ustalenie, czy w okolicznościach przedstawionej sprawy, w sytuacji zmiany statusu podatnika estońskiego CIT po wypłacie zaliczki na dywidendę, Państwo jako płatnik powinni skorygować deklarację PIT-8AR.
PIT-8AR jest deklaracją roczną o zryczałtowanym podatku, w której płatnik powinien wykazać podatek należny, czyli taki, jaki powinien być zapłacony za dany rok. Zgodnie z ustawą o PIT, przychód z tytułu dywidendy (lub zaliczki wypłaconej na poczet przewidywanej dywidendy) powstaje w momencie otrzymania lub postawienia do dyspozycji podatnika.
Biorąc pod uwagę, że w analizowanej sprawie zaliczka na poczet przewidywanej dywidendy za rok 2023 została wypłacona w grudniu 2023 r., a Spółka wypłacająca w 2023 r. miała status małego podatnika, słusznie pobrany został podatek według stawki 19% po pomniejszeniu o kwotę wynikającą z art. 30a ust. 19 pkt 1 ustawy PIT, tj. po pomniejszeniu o kwotę stanowiącą 90% kwoty odpowiadającej iloczynowi procentowego udziału wspólnika w zysku spółki liczonego na dzień nabycia przez niego prawa do wypłaty podzielonego zysku i należnego ryczałtu od dochodów spółek z zysku podzielonego tej spółki, z którego przychód ten został uzyskany - w przypadku przychodów z podzielonego zysku wypłaconych z zysków spółki opodatkowanych zgodnie z art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Warto wspomnieć, że przedmiot opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek jest ustalany po stronie Spółki zgodnie z zasadami wynikającymi z ustawy CIT, natomiast przychód z tytułu otrzymanej zaliczki na dywidendę u wspólnika – w tym zakresie zarówno moment powstania przychodu, jak i obowiązki płatnika wynikają z ustawy PIT. W związku z tym, że przychód powstał w 2023 r., również w tym roku płatnik miał obowiązek pobrać należny podatek i wykazać go w deklaracji PIT-8AR za 2023 r. W analizowanej sprawie nie ma podstawy do korekty deklaracji, ponieważ z opisu sprawy wynika, że właściwie odzwierciedla ona stan faktyczny.
Powyższego nie zmienia fakt, że uchwała o podziale zysku za rok obrotowy 2023 została podjęta w kwietniu 2024 r., kiedy Spółka wypłacająca nie miała już statusu małego podatnika. Nie ma to wpływu zarówno na moment powstania przychodu z tytułu dywidendy na gruncie ustawy PIT, jak i na obowiązki płatnika związane z jej wypłatą, a w konsekwencji również na sposób wypełnienia deklaracji PIT-8AR za 2023 r.
Wobec powyższego, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 i nr 2 uznałem za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
