Interpretacja indywidualna z dnia 17 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.863.2025.1.HJ
Przychody uzyskiwane z działalności zarządzania projektami i specjalistycznych usług marketingowych, sklasyfikowane pod PKWiU 74.90.20.0 i 70.22.20.0, mogą być opodatkowane stawką 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
18 września 2025 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych ze świadczenia usług. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Wnioskodawczyni jest osobą fizyczną prowadzącą od 2 sierpnia 2025 r. działalność gospodarczą, w ramach której świadczy:
A.usługi zarządzania projektami marketingowymi oraz
B.specjalistyczne usługi marketingowe związane z planowaniem strategii marketingowej firmy.
Nadto Wnioskodawczyni jest polskim rezydentem podatkowym. Nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawczyni od momentu rozpoczęcia działalności gospodarczej rozlicza się w zakresie swoich przychodów na podstawie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i taką formę opodatkowania zamierza stosować w latach następnych.
Wnioskodawczyni prowadzi ewidencję przychodów właściwą dla tej formy opodatkowania. Przedmiotem wniosku są usługi (dalej: „Usługi A” oraz „Usługi B”), które Wnioskodawczyni świadczy na rzecz dwóch polskich firm na podstawie zawartych umów o współpracy. Usługi, o których mowa we wniosku, a które Wnioskodawczyni świadczy w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej, sklasyfikowane zostały:
·dla „Usług A” pod numerem PKWiU 70.22.20.0, a
·dla „Usług B” pod numerem PKWIU 74.90.20.0.
Prowadzona przez Wnioskodawczynię działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Usługi A Wnioskodawczyni, o których mowa we wniosku, na podstawie Umowy o współpracy zawartej 1 sierpnia 2025 r. dotyczą:
·planowanie strategii marketingowej firmy,
·analizy rynku przy użyciu nowoczesnych technologii i narzędzi, monitorowania konkurencji,
·wyznaczanie kierunków działań związanych z budową widoczności firmy w sieci,
·opracowywanie planów działań marketingowo - digitalowych, analizy danych oraz prowadzenia działań marketingowych w Internecie przy użyciu specjalistycznych platform oraz narzędzi.
Usługi A wykonywane przez Wnioskodawczynię mieszczą się w zakresie PKWiU 74.90.20.0 – Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane. Świadczone usługi obejmują różne działania o charakterze analitycznym, które jednak mieszczą się w ramach PKWiU 74.90.20.0, a ich głównym celem jest przygotowanie dla kontrahenta właściwej strategii marketingowej. Wnioskodawczyni nie prowadzi przy tym działalności z zakresu doradztwa zarządzania firmą.
Usługi B Wnioskodawczyni, o których mowa we wniosku, na podstawie Umowy o współpracy zawartej 21 sierpnia 2025 r. dotyczą:
- opracowywania i wdrażania strategii marketingowych w obszarze zagranicznym, w tym analiza rynków docelowych, dostosowywanie działań do specyfiki lokalnej oraz rekomendowanie aktywności promocyjnych marki Zamawiającego,
- budowy i zarządzania strukturą marketingową na rynkach zagranicznych, w tym, wdrażanie i koordynacja pracy działu ds. marketingu i social media,
- koordynacji pracy działu ds. marketingu i social media – przydzielanie zadań, planowanie i monitorowanie realizacji obowiązków, weryfikacja jakości i terminowości działań,
- analizy, monitorowania i raportowania działań działu ds. marketingu i social media, w tym kampanii digital oraz inicjatyw offline, z wykorzystaniem narzędzi analitycznych oraz przygotowywanie rekomendacji dla Zamawiającego,
- nadzoru nad treściami marketingowymi tworzonymi przez dział ds. marketingu i social media (tekst, grafika, multimedia) publikowanymi w kanałach komunikacyjnych Zamawiającego, w tym: social media, newsletter, strona internetowa, z zapewnieniem zgodności ze standardami jakości i wizerunku. Identyfikacja i wdrażanie trendów oraz nowych narzędzi marketingowych w celu optymalizacji działań i zwiększania skuteczności strategii.
W zakresie powyższych usług Wnioskodawczyni zajmuje się projektami realizowanymi przez podległy pod nadzór Wnioskodawczyni dział marketingu. Nacisk kładziony jest na świadczenie usługi nadzoru nad jakością i terminowością samego projektu. Co więcej, Wnioskodawczyni nie świadczy usług doradczych związanych z zarządzaniem ani usług doradztwa związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, które są sklasyfikowane odpowiednio w grupowaniach 70.22.1 i 70.22.3.
Usługi Wnioskodawczyni wykonywane są z terytorium Polski. Zakres czynności wykonywanych przez Wnioskodawczynię w ramach wskazanej wyżej umowy o współpracy nie dotyczył świadczenia usług: - usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów – art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Do działalności wykonywanej przez Wnioskodawczynię nie będą miały również zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Wnioskodawczyni w żadnym roku podatkowym w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej nie świadczyła usług na rzecz kontrahentów, z którymi łączyłby Ją wcześniej lub łączy stosunek pracy. Pierwszy przychód z tytułu świadczenia usług (zarówno A i B), o których mowa we wniosku Wnioskodawczyni osiągnęła w sierpniu 2025 r.
Z uwagi na fakt, że Wnioskodawczyni rozlicza się za miesięczne okresy rozliczeniowe, obowiązek podatkowy powstanie w sierpniu 2025 r. Oświadczenie o wyborze ryczałtu jako formy opodatkowania podatkiem dochodowym Wnioskodawczyni złożyła przez portal CEIDG równocześnie z wnioskiem o założenie działalności gospodarczej, co miało miejsce przed 20 września 2025 r. Zachowała tym samym termin na wybór tej formy opodatkowania. Przychód Wnioskodawczyni nie przekroczył w roku poprzedzającym (2024 r.) rok podatkowy (2025 r.) limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wymienionego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku. Przychód Wnioskodawczyni nie przekroczy w roku 2025 oraz kolejnych latach limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wymienionego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku. Wnioskodawczyni ma nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w myśl art. 3 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawczyni nie uzyskuje i nie uzyskiwała przychodów na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychodów z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez Wnioskodawczynię pozarolniczej działalności gospodarczej. Pomiędzy Wnioskodawczynią a kontrahentami, z którymi Wnioskodawczyni ma podpisane umowy (dla usług A i B) będące przedmiotem wniosku, nie istnieją jakiekolwiek powiązania. Wnioskodawczyni nie jest i nie była wspólnikiem/udziałowcem wyżej wskazanego kontrahenta, na rzecz którego świadczyła usługi w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej i nie pełni oraz nie pełniła w jego strukturze funkcji zarządczych. Poza usługami opisanymi we wniosku, Wnioskodawczyni nie wykonywała i nie planuje wykonywać na rzecz ww. kontrahentów innych usług. Wniosek dotyczy roku 2025 i lat następnych.
Pytania
1.Czy w świetle przedstawionego przez Wnioskodawczynię stanu faktycznego, przychody ze wskazanych w nim usług, sklasyfikowane pod kodem PKWIU 74.90.20.0, kwalifikują się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
2.Czy w świetle przedstawionego przez Wnioskodawczynię stanu faktycznego, przychody ze wskazanych w nim usług, sklasyfikowane pod kodem PKWIU 70.22.20.0, kwalifikują się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Pani stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawczyni, zarówno przychody osiągnięte w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług A opisanych w stanie faktycznym (klasyfikowanych wg PKWiU pod symbolem 74.90.20.0), jak również przychody osiągnięte w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług opisanych w stanie faktycznym (klasyfikowanych wg PKWiU pod symbolem 70.22.20.0), kwalifikują się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Postanowienia art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843; dalej „u.z.p.d.″) regulują opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne: prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy, przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do art. 6 ust. 1 u.z.p.d. opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 u.z.p.d. użyte przez ustawodawcę określenie działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556).
Stosownie do art. 12 ust. 1 u.z.p.d. ryczałt od przychodów ewidencjonowanych może wynosić odpowiednio:
- 15% przychodów ze świadczenia usług (art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m)) firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów;
- 15% przychodów ze świadczenia usług reklamowych; usług badania rynku i opinii publicznej (PKWiU dział 73).
Natomiast w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
- 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Analizując powyższe przepisy, należy wskazać, iż symbole PKWiU, opisujące Usługi A wykonywane przez Wnioskodawczynię nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) u.z.p.d w zakresie katalogu usług, dla których przepis ten przewiduje dla tych symboli PKWiU stawkę 15% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Natomiast w kontekście Usług B należy wskazać, iż symbole PKWiU, opisujące Usługi B wykonywane przez Wnioskodawczynię zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) u.z.p.d. Przepis ten przewiduje dla tych symboli PKWiU stawkę 15% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Jednakże, przy symbolu PKWiU 70 ustawodawca umieścił znak „ex″.
Stosownie do art. 4 ust. 4 u.z.p.d. ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex″ przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu i dotyczy tylko określonych i wskazanych usług z tego ugrupowania, czyli firm centralnych (PKWiU grupa 70.10) oraz usług doradztwa związanego z zarządzaniem (grupy i klasy zawarte w poddziałach PKWiU 70.21 i 70.22.15), tj. usług, których Wnioskodawczyni nie świadczy.
Zgodnie z objaśnieniami do PKWiU wydanych przez Główny Urząd Statystyczny grupowanie 70.22.20.0 – Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych, obejmuje usługi pozostałe usługi zarządzania projektami mające na celu rozwiązanie problemów klienta w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, takie jak:
- usługi koordynacji i nadzoru w zakresie środków podjętych w celu przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektu realizowanego w imieniu klienta,
- usługi zarządzania projektami, które mogą dotyczyć budżetu, rachunkowości i kontroli kosztów, zamówień, planowania czasu pracy i pozostałych warunków działania, koordynacji prac podwykonawców, kontroli, jakości itp.,
- usługi zarządzania projektami, które obejmują usługi zarządzania, w tym zarządzania biurem, przy udziale lub bez udziału własnego personelu.
Wobec czego grupowanie to dotyczy wyłącznie usług koordynacji i nadzoru w zakresie zarządzania projektami, a nie usług związanych z doradztwem związanym z zarządzaniem.
Warto również przytoczyć interpretację Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 7 czerwca 2022 r. Nr. 0115-KDIT1.4011.24.2022.1.MN, w której uznano za prawidłowe stanowisko, mówiące, iż przychody uzyskiwane przez Wnioskodawczynię ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych, powinny być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Prawidłowe stanowisko w zakresie wskazanego kodu PKWiU potwierdził również Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej Nr 0112-KDIL2-2.4011.767.2022.1.IM z 28 grudnia 2022 r. oraz w interpretacji indywidualnej Nr 0115-KDST2-2.4011.356.2023.1.AD.
Mając na uwadze przedstawioną powyżej analizę przepisów, należy uznać, że Usługi A i B wykonywane przez Wnioskodawczynię, sklasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) pod 74.90.20.0 oraz 70.22.20.0, powinny być opodatkowane stawką 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego dokonanej przez Panią oceny stanowiska.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowała Pani świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości klasyfikacji świadczonych usług do odpowiedniego grupowania PKWiU. Ponadto należy podkreślić, że w przypadku wskazania przez Panią nieprawidłowych grupowań PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Pani waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.).
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa jest sam przepis prawa. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku stan faktyczny i zdarzenie przyszłe są zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionych we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Należy zastrzec, że interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku w kontekście zadanego pytania i własnego stanowiska, tj. możliwości opodatkowania 8,5% stawką ryczałtu ewidencjonowanego przychodów ze świadczonych Usług A i B, gdyż było to przedmiotem wniosku. Inne kwestie zawarte w opisie nie podlegały ocenie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.
