Interpretacja indywidualna z dnia 17 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.720.2025.2.AB
Sprzedaż nieruchomości obejmująca prawo użytkowania wieczystego gruntu wraz z budynkiem biurowym, korzysta ze zwolnienia od VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, jednakże strony mogą zrezygnować z tego zwolnienia, jeśli spełnione są warunki z art. 43 ust. 10 i 11 tej ustawy.
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT sprzedaży prawa użytkowania wieczystego nieruchomości zabudowanej na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i możliwości rezygnacji z tego zwolnienia jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
12 września 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 12 września 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług.
Wniosek uzupełnili Państwo pismem z 15 października 2025 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
(...) sp. z o.o. w likwidacji (dalej: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług informatycznych i przetwarzania danych (PKD 63.11.Z). Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT. Spółka świadczy usługi projektowania, programowania, wdrażania oraz serwisowania systemów informatycznych, w tym utrzymania aplikacji i przetwarzania informacji przy wykorzystaniu komputerów klasy (...).
Odbiorcami usług Spółki były wyłącznie podmioty krajowe, w tym przedsiębiorstwa oraz instytucje publiczne. Do kluczowych obszarów działalności należały:
- przetwarzanie danych, w szczególności eksploatacja systemu (...),
- działalność projektowo-programowa - tworzenie i rozwój dedykowanych rozwiązań IT, w tym systemów wykorzystywanych m.in. przez (...),
- sprzedaż i obsługa własnych systemów informatycznych oraz innych usług informatycznych związanych z zarządzaniem i przetwarzaniem danych.
W 2024 r. zakończono eksploatację systemu (...) oraz współpracę z (...). W wyniku tych zdarzeń Spółka utraciła podstawowe źródła przychodów.
Zgromadzenie wspólników w dniu (...) 2024 r. podjęło uchwałę o postawieniu Spółki w stan likwidacji z dniem 01.01.2025 r. W związku z podjętą uchwałą wspólników Wnioskodawca prowadzi działania zmierzające do zakończenia czynności likwidacyjnych i upłynnienia całego majątku.
W ramach tych działań Spółka zamierza dokonać sprzedaży nieruchomości położonej w (...) przy ul. (...) (obręb (...), działka nr 1, księga wieczysta nr (...)), stanowiącej prawo użytkowania wieczystego gruntu o powierzchni (...) ha ((...) m²), oznaczonego w ewidencji gruntów symbolem Bi - tereny zabudowane. Właścicielem gruntu jest Skarb Państwa, natomiast użytkownikiem wieczystym Wnioskodawca. W dziale III i IV księgi wieczystej brak jest wpisów. Na potrzeby przekształcenia użytkowania wieczystego na własność w grudniu 2023 r. został wykonany operat szacunkowy nieruchomości gruntowej na zlecenie Urzędu Miasta w (...).
Przedmiotowa nieruchomość obejmuje działkę o powierzchni (...) m², zabudowaną budynkiem biurowym o powierzchni użytkowej 2.719,80 m², wybudowanym w 1967 r. Budynek ma konstrukcję żelbetową, jest całkowicie podpiwniczony, posiada 3 i 4 kondygnacje nadziemne, stan techniczny oceniono jako przeciętny, standard wykończenia jako typowy.
Nieruchomość jest w pełni uzbrojona w sieci: energetyczną, wodociągową, kanalizacji sanitarnej, cieplną i gazową. Dojazd odbywa się drogą gminną (ul. (...)), o nawierzchni asfaltowej, z bezpośrednim dostępem do drogi publicznej. Teren jest ogrodzony i częściowo zagospodarowany zielenią, posiada utwardzoną drogę wewnętrzną i trakty piesze.
Nieruchomość jest zabudowana budynkiem biurowym oraz posiada infrastrukturę towarzyszącą w postaci budowli i urządzeń technicznych. Na działce znajdują się m.in.:
- mur ogrodzeniowy o wysokości ok. 150 cm,
- ogrodzenie z prętów w ramach na murze ogrodzeniowym,
- nawierzchnia z kostki betonowej przed wejściem głównym,
- nawierzchnia asfaltobetonowa przy południowej granicy,
- ogrodzenie z siatki stalowej,
- brama z prętów stalowych w ramie z kształtowników,
- przyłącza kanalizacyjne,
- przyłącze wodociągowe,
- przyłącze energetyczne napowietrzne,
- przyłącze sieci cieplnej,
- przyłącze sieci gazowej.
Zgodnie z obowiązującym Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta (...) (uchwała nr (…) z (...) 2012 r. oraz uchwała zmieniająca nr (…) z (...) 2023 r.), nieruchomość znajduje się w strefie oznaczonej symbolem E9/Um3 - obszary zabudowy usługowo-mieszkaniowej, z maksymalną intensywnością zabudowy 2,4, maksymalną wysokością do 8 kondygnacji i minimalnym udziałem terenu biologicznie czynnego 30%.
Na nieruchomości były ponoszone nakłady związane z jej utrzymaniem i modernizacją. W latach 2019 - 2024 wykonano m.in.: remont łazienek, remont balkonów, malowanie pomieszczeń biurowych, remont podłóg i ścian w piwnicy, remont daszków kominów wentylacyjnych, zabudowę mebli na recepcji, a także modernizację instalacji EPO oraz węzła CO. Ponadto dokonano zakupu i montażu klimatyzatorów (łącznie 7 sztuk) oraz pompy wraz z odprowadzeniem. Łączna wartość poniesionych kosztów remontów i modernizacji wyniosła 671.637,20 zł.
Nakłady te miały charakter remontowy, ich celem było nadanie lub przywrócenie budynkowi kompletności oraz zdatności do użytkowania, a nie jego ulepszenie. Wydatki te nie spowodowały zmiany charakteru obiektu ani nie wpłynęły na zmianę jego funkcji czy przydatności użytkowej.
Dla przejrzystości składniki majątku objęte jedną księgą wieczystą (...), obejmującą działkę nr 1 w (...) przy ul. (...), przedstawiono w poniższej tabeli:
| L.P. | NR KW | NR | SKŁADNIKI MAJĄTKU | RODZAJ |
| 1 | (...) | 1 | Prawo użytkowania wieczystego gruntu | grunt |
| 2 | (...) | 1 | Budynek biurowy | budynek |
| 3 | (...) | 1 | Ogrodzenia (mur, siatka stalowa, pręty w ramach) | budowla |
| 4 | (...) | 1 | Nawierzchnie utwardzone (kostka betonowa, asfaltobeton) | budowla |
| 5 | (...) | 1 | Brama stalowa | budowla |
| 6 | (...) | 1 | Przyłącza: kanalizacyjne, wodociągowe, energetyczne, cieplne, gazowe | budowla |
Sprzedaż powyższej nieruchomości stanowi element procesu likwidacyjnego i zmierza do upłynnienia majątku spółki w celu zaspokojenia wierzycieli i podziału pozostałego majątku pomiędzy wspólników.
W uzupełnieniu wskazali Państwo, że:
1. Proszę o wskazanie jakie dokładnie obiekty składają się na infrastrukturę techniczną?
Zdaniem Wnioskodawcy, infrastrukturę techniczną, o której mowa we wniosku, stanowią urządzenia i instalacje służące do doprowadzania mediów technicznych, tj. wody, energii elektrycznej, ciepła, gazu, łącz telekomunikacyjnych oraz odprowadzania ścieków, niezbędne do prawidłowego użytkowania budynku biurowego położonego na działce nr 1 w (...) przy ul. (...).
W skład tej infrastruktury technicznej wchodzą przyłącza:
- telekomunikacyjne
- kanalizacyjne,
- wodociągowe,
- energetyczne,
- cieplne,
- gazowe.
2. Czy infrastruktura techniczna (tj. poszczególne obiekty) stanowi budowlę w myśl art. 3 pkt 3 Prawa budowlanego [2] trwale z gruntem związane?
Zdaniem Wnioskodawcy, wymienione w odpowiedzi na pytanie nr 1 obiekty składające się na infrastrukturę techniczną, tj. przyłącza telekomunikacyjne, kanalizacyjne, wodociągowe, energetyczne, cieplne oraz gazowe, nie stanowią budowli w rozumieniu art. 3 pkt 3 Ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 418 ze zm., dalej: „ Prawo budowlane”), lecz są urządzeniami budowlanymi w rozumieniu art. 3 pkt 9 tej ustawy.
Zgodnie z art. 3 pkt 9 Prawa budowlanego przez urządzenia budowlane należy rozumieć urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, jak przyłącza i urządzenia instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków, a także przejazdy, ogrodzenia, place postojowe i place pod śmietniki.
3. Proszę o jednoznaczne wskazanie, które z obiektów znajdujących się na działce nr 1 stanowią budowle w myśl art. 3 pkt 3 Prawa budowlanego [2] trwale z gruntem związane?
Zdaniem Wnioskodawcy, na działce nr 1 nie znajdują się żadne obiekty, które stanowią budowle w myśl art. 3 pkt 3 Prawa budowlanego trwale z gruntem związane.
Wymienione we wniosku obiekty, tj.:
- ogrodzenia (mur, siatka stalowa, pręty w ramach),
- nawierzchnie utwardzone (kostka betonowa, asfaltobeton),
- brama stalowa,
- przyłącza: kanalizacyjne, wodociągowe, energetyczne, cieplne, gazowe, telekomunikacyjne są klasyfikowane jako budowle w świetle ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 707).
Natomiast w świetle Prawo budowlane są urządzeniami budowlanymi wymienionymi wprost w art. 3 pkt 9 Prawa budowlanego - przez urządzenia budowlane należy rozumieć urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, jak przyłącza i urządzenia instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków, a także przejazdy, ogrodzenia, place postojowe i place pod śmietniki.
4. Kiedy (w jakim dniu, miesiącu, roku) Państwo wytworzyli/nabyli budynek, poszczególne budowle oraz infrastrukturę techniczną znajdujące się na działce nr 1?
Wnioskodawca wskazuje, że prawo użytkowania wieczystego gruntu położonego w (...) przy ul. (...), obejmującego działkę nr 1 o powierzchni (...) m², a także prawo własności budynku biurowego oraz urządzeń towarzyszących, zostały nabyte w wyniku przekształceń własnościowych przedsiębiorstwa państwowego (...).
Na podstawie decyzji Wojewody (...) z dnia (...) 1992 r., sygn. (…), stwierdzono nabycie z mocy prawa z dniem (...) 1990 r. przez przedsiębiorstwo państwowe pn. (...):
- prawa użytkowania wieczystego gruntu stanowiącego własność Skarbu Państwa, położonego w (...) przy ul. (...), obejmującego działkę nr 1 o powierzchni (...) m²,
- prawa własności budynku biurowego znajdującego się na tym gruncie,
- oraz urządzeń takich jak ogrodzenie terenu, dojazdy i chodniki.
Po prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego (...), w dniu (...) 1992 r., mienie tego przedsiębiorstwa, w tym nieruchomość położoną w (...) przy ul. (...), przekazano spółce (...) sp. z o.o. na podstawie umowy o oddanie mienia Skarbu Państwa do odpłatnego korzystania.
Następnie, w dniu (...) 1996 r., na podstawie aktu notarialnego Rep. A nr (...) sp. z o.o. nabył mienie po zlikwidowanym przedsiębiorstwie państwowym, w tym w szczególności:
- prawo użytkowania wieczystego gruntu położonego w (...) przy ul. (...), obejmującego działkę nr 1,
- prawo własności budynku biurowego oraz urządzeń trwale z nim związanych, obejmujących m.in. ogrodzenia, dojazdy, chodniki i przyłącza mediów (telekomunikacyjne, kanalizacyjne, wodociągowe, energetyczne, cieplne i gazowe).
5. Czy przy wytworzeniu/nabyciu budynku oraz poszczególnych budowli i infrastruktury technicznej przysługiwało Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (należy odnieść się do budynku, każdej budowli, obiektów infrastruktury technicznej osobno)?
Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu budynku, poszczególnych budowli ani infrastruktury technicznej (czynności te nie stanowiły transakcji opodatkowanych VAT).
6. Kiedy (w jakim dniu, miesiącu, roku) wystąpiło pierwsze zajęcie (używanie) budynku, poszczególnych budowli i infrastruktury technicznej (należy odnieść się do budynku, każdej budowli, obiektów infrastruktury technicznej osobno)?
Wnioskodawca nabył prawo użytkowania wieczystego gruntu oraz własność budynku i urządzeń z mocy prawa na podstawie decyzji Wojewody Katowickiego z dnia 7 lutego 1992 r., ze skutkiem od 5 grudnia 1990 r. i od tej daty nieprzerwanie zajmował i użytkował budynek. Z posiadanych dokumentów wynika natomiast, że budynek został oddany do użytkowania w dniu 23 grudnia 1969 r., co potwierdza protokół odbioru końcowego.
7. Czy od pierwszego zajęcia (używania) budynku oraz poszczególnych budowli i infrastruktury technicznej do chwili planowanej ich sprzedaży upłynie okres dłuższy niż 2 lata (należy odnieść się do budynku, każdej budowli, obiektów infrastruktury technicznej osobno)?
Od pierwszego zajęcia (używania) budynku, budowli oraz infrastruktury technicznej do chwili planowanej sprzedaży upłynie okres dłuższy niż 2 lata.
8. Czy budynek, poszczególne budowle i infrastruktura techniczna były lub są przedmiotem najmu, dzierżawy lub umów o podobnym charakterze, jeśli tak to należy wskazać dokładne daty najmu (należy odnieść się do budynku, każdej budowli, obiektów infrastruktury technicznej osobno)?
Część pomieszczeń w budynku biurowym była przedmiotem najmu.
- Część pomieszczenia o powierzchni 2 m² było wynajmowane w sposób ciągły od dnia 27 czerwca 2001 r., początkowo przez (...) S.A. ((...)), a następnie przez jej prawnego następcę, tj. (...) S.A. Po zakończeniu umowy najmu od dnia 12 lipca 2025 r. najemca korzysta z pomieszczenia bezumownie;
- Ponadto część pomieszczeń biurowych o powierzchni ok. 113 m2 była wynajmowana (...) sp. z o.o. w okresie od 1 listopada 2024 r. do 31 stycznia 2025 r.;
9. Czy ponosili Państwo wydatki na ulepszenie w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym budynku, poszczególnych budowli oraz infrastruktury technicznej, w stosunku do których mieli Państwo prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (należy odnieść się do budynku, każdej budowli, obiektów infrastruktury technicznej osobno)?
Wnioskodawca ponosił wydatki na ulepszenie obejmujące:
- modernizację instalacji EPO (wyłącznik ppoż.) o wartości (...) zł netto;
- modernizację węzła CO o wartości (...) zł netto (sterownik pogodowy do sterowania ogrzewaniem).
Łączna wartość poniesionych nakładów wyniosła (...) zł netto.
Wydatki te dotyczyły wyłącznie budynku biurowego i miały na celu poprawę funkcjonalności infrastruktury technicznej.
10. Jeżeli ponosili Państwo takie wydatki to czy były one niższe czy wyższe niż 30% wartości początkowej budynku, poszczególnych budowli i infrastruktury technicznej kiedy zakończono ich ulepszenie, proszę podać dokładną datę (należy odnieść się do budynku, każdej budowli, obiektów infrastruktury technicznej osobno)?
Wydatki poniesione na ulepszenie budynku biurowego w latach 2021-2022, nie przekroczyły 30% wartości początkowej budynku. Ostatnie prace modernizacyjne miały miejsce w dniu (...) 2022 r.
11. Czy po poniesieniu wydatków na ulepszenie w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym na budynek, poszczególne budowle oraz infrastrukturę techniczną, w stosunku do których mieli Państwo prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a wydatki były wyższe niż 30% wartości początkowej budynku poszczególnych budowli oraz infrastruktury technicznej doszło do pierwszego zasiedlenia w rozumieniu ww. definicji i kiedy (należy odnieść się do budynku, każdej budowli, obiektów infrastruktury technicznej osobno)?
Po poniesieniu wydatków na ulepszenie w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym na budynek, poszczególne budowle oraz infrastrukturę techniczną w latach 2021-2022, nie doszło do ponownego pierwszego zasiedlenia budynku, budowli ani infrastruktury technicznej w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Nakłady nie przekroczyły 30% wartości początkowej budynku.
12. Czy od pierwszego zajęcia, zasiedlenia budynku, poszczególnych budowli oraz infrastruktury technicznej po ulepszeniu przekraczającym 30% ich wartości początkowej, w myśl ww. definicji, do dnia dostawy minie okres dłuższy niż 2 lata (należy odnieść się do budynku, każdej budowli, obiektów infrastruktury technicznej osobno)?
Od ostatnich prac na ulepszenie, wykonanych w latach 2021-2022, tj. od dnia 21 grudnia 2022 r. (modernizacja węzła CO), upłynął okres dłuższy niż 2 lata. Nakłady nie przekroczyły 30% wartości początkowej budynku.
13. Czy budynek, poszczególne budowle oraz infrastruktura techniczna były wykorzystywane przez Państwa przez cały okres ich posiadania wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku? Jeżeli tak, to jaką działalność zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT wykonywali Państwo w odniesieniu do budynku, budowli i infrastruktury technicznej - należy podać podstawę prawną zwolnienia (należy odnieść się do budynku, każdej budowli, obiektów infrastruktury technicznej osobno)?
Nie. Budynek wraz z pozostałymi obiektami nie były wykorzystywane wyłącznie do działalności zwolnionej od podatku VAT.
14. W opisie sprawy wskazali Państwo, że przyłącza: kanalizacyjne, wodociągowe, energetyczne, cieplne, gazowe stanowią budowle. Natomiast we własnym stanowisku wskazali Państwo cyt. „(…) Podobnie urządzenia budowlane (m.in. przyłącza) są elementami pomocniczymi budynku (…)”. Zatem proszę o jednoznaczne wskazanie czy przyłącza kanalizacyjne, wodociągowe, energetyczne, cieplne, gazowe stanowią budowle w myśl art. 3 pkt 3 Prawa budowlanego [2] czy stanowią urządzenia budowlane w myśl art. 3 pkt 9 Prawa budowlanego [2]?
Wymienione przyłącza: telekomunikacyjne, kanalizacyjne, wodociągowe, energetyczne, cieplne oraz gazowe zostały we wniosku o interpretację zaklasyfikowane jako budowle wyłącznie na potrzeby zgodności z definicją przyjętą w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych.
Jednakże w myśl Prawa budowlanego przyłącza te zdaniem Wnioskodawcy należy uznać za urządzenia budowlane, tj. urządzenia techniczne związane z budynkiem, zapewniające możliwość jego użytkowania zgodnie z przeznaczeniem.
W konsekwencji, przyłącza te nie stanowią samodzielnych budowli w rozumieniu art. 3 pkt 3 Prawa budowlanego, lecz są urządzeniami budowlanymi powiązanymi funkcjonalnie z budynkiem biurowym położonym na działce nr 1.
15. Jeśli na przedmiotowej nieruchomości znajdują się urządzenia budowlane w myśl art. 3 pkt 9 Prawa budowlanego [2] to należy wskazać czy poszczególne urządzenia budowlane związane są z budynkiem czy z budowlą (należy wskazać którą budowlą)?
Wszystkie urządzenia budowlane znajdujące się na działce nr 1 w (...) przy ul. (...), tj.:
- przyłącza telekomunikacyjne, kanalizacyjne, wodociągowe, energetyczne, cieplne i gazowe,
- ogrodzenie (mur, siatka stalowa, pręty w ramach),
- brama stalowa,
- nawierzchnie utwardzone (kostka betonowa, asfaltobeton),
są związane funkcjonalnie z budynkiem biurowym położonym na tej nieruchomości.
Wszystkie te urządzenia budowlane pełnią funkcję pomocniczą wobec budynku, zapewniając możliwość jego użytkowania zgodnie z przeznaczeniem, dostęp, bezpieczeństwo i obsługę techniczną. W konsekwencji, nie są powiązane z żadnymi odrębnymi budowlami, lecz stanowią urządzenia budowlane związane z budynkiem biurowym w rozumieniu art. 3 pkt 9 Prawo budowlane.
Pytania(przeformułowane w piśmie z 15 października 2025 r.)
1. Czy planowana sprzedaż nieruchomości położonej w (...) przy ul. (...), obejmującej prawo użytkowania wieczystego gruntu oraz prawo własności budynku biurowego wraz z towarzyszącymi urządzeniami budowlanymi i infrastrukturą techniczną, będzie korzystała ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 uVAT?
2. Czy Wnioskodawca, przy planowanej sprzedaży nieruchomości położonej w (...) przy ul. (...), obejmującej prawo użytkowania wieczystego gruntu oraz prawo własności budynku biurowego wraz z towarzyszącymi urządzeniami budowlanymi i infrastrukturą techniczną, ma prawo, zgodnie z art. 43 ust. 10 i 11 uVAT, zrezygnować ze zwolnienia z podatku od towarów i usług, o którym mowa w pytaniu nr 1?
Państwa stanowisko w sprawie (doprecyzowane w piśmie z 15 października 2025 r.)
W ocenie Wnioskodawcy planowana sprzedaż nieruchomości położonej w (...) przy ul. (...), obejmującej prawo użytkowania wieczystego gruntu oraz prawo własności budynku biurowego wraz z towarzyszącymi budowlami i infrastrukturą techniczną, będzie korzystała ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 uVAT.
W ocenie Wnioskodawcy, przy planowanej sprzedaży nieruchomości położonej w (...) przy ul. (...), obejmującej prawo użytkowania wieczystego gruntu oraz prawo własności budynku biurowego wraz z towarzyszącymi budowlami i infrastrukturą techniczną, Wnioskodawca ma prawo, zgodnie z art. 43 ust. 10 i 11 uVAT, zrezygnować ze zwolnienia z podatku od towarów i usług, o którym mowa w pytaniu nr 1.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 uVAT opodatkowaniu VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju. Towarami w rozumieniu art. 2 pkt 6 uVAT są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. Pojęcie to obejmuje również nieruchomości. Sprzedaż prawa użytkowania wieczystego gruntu stanowi zatem dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 uVAT.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 uVAT zwolniona od podatku jest dostawa budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:
- dostawa dokonywana jest w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim, albo
- pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Z kolei art. 2 pkt 14 uVAT definiuje pierwsze zasiedlenie jako oddanie do pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:
- wybudowaniu lub
- ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.
W niniejszej sprawie budynek biurowy został wybudowany w 1967 r. i od tego czasu był wykorzystywany w działalności gospodarczej. Oznacza to, że doszło do pierwszego zasiedlenia budynku i od tego momentu upłynęło znacznie więcej niż 2 lata.
Wnioskodawca wskazuje, że ponoszone w latach 2019 - 2024 nakłady (m.in. remonty łazienek, balkonów, malowanie pomieszczeń, remont piwnicy, remont daszków kominów wentylacyjnych, zabudowa mebli na recepcji, modernizacja instalacji EPO i węzła CO, montaż klimatyzatorów oraz pompy) miały charakter remontowy - ich celem było przywrócenie budynkowi kompletności i zdatności do użytkowania, a nie jego ulepszenie. Nakłady te nie spowodowały zmiany charakteru obiektu, nie wpłynęły na zmianę jego funkcji ani przydatności użytkowej.
Zgodnie z Wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości z dnia 16.11.2017 r. w sprawie Kozuba Premium Selection sp. z o.o. przeciwko Dyrektorowi Izby Skarbowej w Warszawie, C-308/16, „do krajowych organów podatkowych (lub do sądu wykonującego kontrolę ich decyzji) należy za każdym razem ocena, czy rozpatrywane koszty odpowiadają pracom stanowiącym rzeczywistą zmianę, renowację, ulepszenie lub podobne operacje (a więc czy odpowiadają autentycznej przebudowie), a nie zwykłym zadaniom utrzymania i konserwacji lub czystej dekoracji”.
W ocenie Wnioskodawcy wszystkie poniesione wydatki należy zaliczyć do tej drugiej kategorii, tj. prace utrzymaniowe, mające na celu niedopuszczenie do pogorszenia stanu technicznego budynku, a nie jego ulepszenie czy przebudowę. Nakłady poniesione przez Wnioskodawcę miały charakter remontowy i ich głównym celem było odtworzenie pierwotnej funkcji oraz wartości użytkowej budynku, a nie jego ulepszenie. Prace te nie spowodowały zasadniczej zmiany charakteru obiektu, nie wpłynęły na jego funkcję ani sposób użytkowania.
W konsekwencji nie mogą one być uznane za „ulepszenie” w rozumieniu art. 2 pkt 14 uVAT i orzecznictwa TSUE. Ponadto, zgodnie z art. 29a ust. 8 uVAT, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale związanych z gruntem, z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.
Warto w tym miejscu przywołać także wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 04.07.2017 r. o sygn. akt I SA/Gd 555/17:
„(…) ukształtował się w doktrynie pogląd, że prawo własności, budynków dzieli los prawny użytkowania wieczystego. Zbycie więc tego prawa odnosi się także do budynków, sama zaś własność budynków nie może być przeniesiona na inną osobę bez przeniesienia użytkowania wieczystego. Ponadto umowa przeniesienia prawa wieczystego użytkowania gruntu zabudowanego, niezawierająca postanowień o przeniesieniu także prawa własności budynków, jest nieważna (art. 58 § 1 k.c., zob. też cyt. wyżej SN). Zatem umowa „sprzedaży prawa użytkowania wieczystego”, na podstawie której użytkownik wieczysty „sprzedaje prawo użytkowania wieczystego”, niezawierająca postanowień o przeniesieniu własności znajdujących się na tych działkach budynków, nie może stanowić podstawy wpisu w księdze wieczystej wynikającego z niej prawa wieczystego użytkowania jedynie w odniesieniu do samego gruntu. W kontekście powyższego, przez dostawę towarów należy rozumieć nie tylko oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste ale również oraz zbycie tego prawa. Zatem zasadne jest rozumienie przepisu art. 29a ust. 8 ustawy o VAT w ten sposób że grunt jako towar przyjmuje stawkę podatku obowiązującą dla budynku, bez względu na to czy sprzedaż dotyczy prawa własności tego gruntu czy też prawa użytkowania wieczystego.”
Powyższe oznacza, że grunt (w tym przypadku prawo użytkowania wieczystego) dzieli los podatkowy budynku lub budowli na nim posadowionych. Skoro więc dostawa budynku biurowego wraz z towarzyszącymi budowlami korzysta ze zwolnienia z podatku VAT, to również dostawa prawa użytkowania wieczystego gruntu będzie objęta tym samym zwolnieniem.
Z punktu widzenia opodatkowania VAT dostawy gruntów, istotne jest to, iż w przypadku VAT należy brać pod uwagę rozumienie nieruchomości gruntowej w znaczeniu geodezyjnym, nie wieczystoksięgowym. Innymi słowy, skutki podatkowe na gruncie VAT należy rozpatrywać w odniesieniu do każdej z działek ewidencyjnych, a nie do całości nieruchomości złożonej z kliku działek ewidencyjnych, objętych jedną księgą wieczystą.
Zwolnienie podatkowe przewidziane w treści art. 43 ust. 1 pkt 10 uVAT nie ma charakteru definitywnego, ponieważ w przypadku zgodnej woli strony transakcji mogą z niego zrezygnować.
Zgodnie z art. 43 ust. 10 uVAT, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że:
1. dokonujący dostawy oraz nabywca są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, oraz
2. złożą zgodne oświadczenie o wyborze opodatkowania tej dostawy:
a) przed dniem dokonania dostawy - właściwemu dla nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, lub
b) bezpośrednio w akcie notarialnym, do którego dochodzi w związku z dostawą budynku, budowli lub ich części.
Od dnia 10.10.2021 r. złożenie rezygnacji ze zwolnienia może zostać dokonane zarówno w postaci osobnego dokumentu złożonego do właściwego urzędu skarbowego, jak również może przyjąć postać oświadczenia złożonego bezpośrednio w akcie notarialnym, do zawarcia którego dochodzi w związku z dostawą budynków lub ich części.
Z kolei art. 43 ust. 11 uVAT stanowi, że oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:
1) imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
2) planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części - w przypadku, o którym mowa w ust. 10 pkt 2 lit. a;
3) adres budynku, budowli lub ich części.
Mając na uwadze powyższe przepisy oraz fakt, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT, należy stwierdzić, iż w ramach planowanej transakcji istnieje prawo do rezygnacji ze zwolnienia z VAT przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 10 uVAT, o ile nabywca nieruchomości będzie również zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Warunkiem skorzystania z tego uprawnienia jest również złożenie zgodnego oświadczenia stron w jednej z przewidzianych przez ustawodawcę form.
W konsekwencji, jeżeli dostawa tej nieruchomości co do zasady korzysta ze zwolnienia na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 uVAT, to Wnioskodawca, jako czynny podatnik VAT, ma prawo, wspólnie z nabywcą, który będzie również czynnym podatnikiem VAT, skorzystać z uprawnienia wynikającego z art. 43 ust. 10 i 11 uVAT i wybrać opodatkowanie transakcji VAT.
Ponadto należy zauważyć, że na nieruchomości znajdują się także urządzenia budowlane, takie jak ogrodzenia, przyłącza czy nawierzchnie. Zgodnie z art. 3 pkt 9 Prawa budowlanego urządzenia te pełnią funkcję techniczną i pomocniczą wobec budynku lub budowli, zapewniając możliwość korzystania z nich zgodnie z przeznaczeniem. Nie stanowią one samodzielnych budowli w rozumieniu uVAT, lecz elementy przynależne do głównego obiektu. Jak podkreślono w interpretacjach indywidualnych (np. DKIS z 2 grudnia 2021 r., nr 0113- KDIPT1-1.4012.706.2021.2.MSU) oraz orzecznictwie sądów administracyjnych (m.in. WSA w Warszawie z 10 sierpnia 2021 r., sygn. III SA/Wa 119/21), urządzenia budowlane powinny być opodatkowane łącznie z budynkiem lub budowlą, z którymi są powiązane. W konsekwencji, skoro dostawa budynku korzysta ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 uVAT, zwolnieniem objęte są również wszystkie powiązane z nim urządzenia budowlane.
Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz przepisy uVAT, planowana sprzedaż nieruchomości położonej w (...) przy ul. (...) spełnia przesłanki do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 uVAT. Budynek biurowy został oddany do użytkowania wiele lat temu, od jego pierwszego zasiedlenia upłynął okres dłuższy niż 2 lata, a ponoszone w ostatnich latach nakłady miały charakter remontowy i nie stanowiły ulepszenia w rozumieniu przepisów podatkowych, zaś na mocy art. 29a ust. 8 uVAT prawo użytkowania wieczystego gruntu dzieli los podatkowy budynku, zatem sprzedaż gruntu również korzysta ze zwolnienia. Podobnie urządzenia budowlane (m.in. przyłącza) są elementami pomocniczymi budynku i zgodnie z utrwalonym orzecznictwem oraz interpretacjami indywidualnymi podążają podatkowo za głównym przedmiotem dostawy.
W konsekwencji cała transakcja, obejmująca sprzedaż prawa użytkowania wieczystego gruntu wraz z prawem własności budynku biurowego i powiązanych budowli oraz urządzeń budowlanych, będzie korzystała ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 uVAT z prawem do rezygnacji z korzystania z tego zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 10 i 11 uVAT.
Doprecyzowali Państwo własne stanowisko wskazując, że w ocenie Wnioskodawcy, planowana sprzedaż nieruchomości położonej w (...) przy ul. (...), obejmującej prawo użytkowania wieczystego gruntu oraz prawo własności budynku biurowego wraz z towarzyszącymi urządzeniami budowlanymi (ogrodzeniem, bramą, nawierzchniami utwardzonymi, przyłączami telekomunikacyjnymi, kanalizacyjnymi, wodociągowymi, energetycznymi, cieplnymi i gazowymi), będzie korzystać ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.
Zwolnienie to ma zastosowanie, ponieważ poniesione w latach 2021-2022 nakłady na ulepszenie (modernizacja instalacji EPO i węzła CO) nie przekroczyły 30% wartości początkowej budynku, od daty poniesienia ostatnich nakładów na ulepszenie Budynku upłynął okres dłuższy niż 2 lata.
Urządzenia budowlane (infrastruktura techniczna) w rozumieniu art. 3 pkt 9 Prawo budowlane, jako elementy pomocnicze budynku zapewniające możliwość jego użytkowania zgodnie z przeznaczeniem, dzielą jego los podatkowy i są objęte tym samym zwolnieniem z VAT.
W ocenie Wnioskodawcy, przy planowanej sprzedaży nieruchomości położonej w (...) przy ul. (...), obejmującej prawo użytkowania wieczystego gruntu oraz prawo własności budynku biurowego wraz z towarzyszącymi urządzeniami budowlanymi (ogrodzeniem, bramą, nawierzchniami utwardzonymi oraz przyłączami kanalizacyjnymi, wodociągowymi, energetycznymi, cieplnymi, telekomunikacyjnymi i gazowymi), Wnioskodawca ma prawo zrezygnować ze zwolnienia z podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.
Urządzenia budowlane (infrastruktura techniczna) trwale związane z budynkiem biurowym, jako jego elementy pomocnicze w rozumieniu art. 3 pkt 9 Prawo budowlane, będą objęte tym samym reżimem podatkowym co dostawa budynku, a zatem również będą podlegały opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 43 ust. 10 i 11 ustawy o VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku w zakresie objętym pytaniami nr 1, nr 2 jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (…) podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Według art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).
Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Natomiast jak wynika z art. 2 pkt 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Z powyższych przepisów wynika, że zbycie nieruchomości, traktowane jest jako czynność odpłatnej dostawy towarów i na mocy art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami preferencyjnymi lub zwolnienie od podatku.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
W art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku VAT dla dostawy nieruchomości zabudowanych spełniających określone w tych przepisach warunki.
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:
a) dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim;
b) pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest - co do zasady - zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części, kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.
Zgodnie z treścią art. 2 pkt 14 ustawy:
Przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:
a) wybudowaniu lub
b) ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.
Z przepisu tego wynika, że pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie nieruchomości do używania. Pierwsze zasiedlenie budynku/budowli lub ich części ma więc miejsce zarówno w sytuacji, w której po wybudowaniu budynku/budowli lub ich części oddano je w najem, jak i w przypadku wykorzystywania budynku/budowli lub ich części na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika - bowiem w obydwu przypadkach doszło do korzystania z budynku/budowli.
W przypadku nieruchomości zabudowanych niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom - po spełnieniu określonych warunków - skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.
Według art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:
a) w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
b) dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.
Powyższy przepis wskazuje, jakie muszą zostać spełnione warunki, aby sprzedaż budynków, budowli lub ich części mogła korzystać ze zwolnienia od podatku VAT. Z przepisu tego wynika, że prawo do zwolnienia przysługuje wówczas, gdy w stosunku do budynków, budowli lub ich części będących przedmiotem sprzedaży nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, oraz dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ulepszenie tych obiektów, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.
Analiza powołanych wyżej przepisów prowadzi do stwierdzenia, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.
Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga art. 29a ust. 8 ustawy o VAT, w myśl którego:
W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.
Z powyższego jednoznacznie wynika, że co do zasady grunt będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki lub budowle na nim posadowione. Oznacza to, że w sytuacji, gdy budynki, budowle lub ich części korzystają ze zwolnienia od podatku, również sprzedaż gruntu lub zbycie prawa użytkowania wieczystego gruntu będą korzystały ze zwolnienia od podatku.
Dodatkowo należy wskazać, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia „budynku” oraz „budowli”. W tym zakresie należy odnieść się do przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 418), zwanej dalej ustawą Prawo budowlane.
Zgodnie z art. 3 pkt 2 ustawy Prawo budowlane:
Przez budynek należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.
W myśl art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane:
Ilekroć w ustawie jest mowa o budowli - należy przez to rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych, elektrowni wiatrowych, morskich turbin wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.
W myśl art. 3 pkt 9 ustawy Prawo budowlane:
Ilekroć w ustawie jest mowa o urządzeniach budowlanych - należy przez to rozumieć urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, jak przyłącza i urządzenia instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków, a także przejazdy, ogrodzenia, place postojowe i place pod śmietniki.
Urządzenia budowlane stanowią urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, nie są to samodzielne budowle zdefiniowane w art. 3 pkt 3 ww. ustawy Prawo budowlane, które uznaje się za towar na gruncie podatku od towarów i usług. Jednakże urządzenia te należy traktować, jako elementy przynależne do budynku/budowli i opodatkować łącznie z budynkiem/budowlą, z którym są powiązane, a tym samym należy przypisać zwolnienie dla sprzedawanego obiektu budowlanego znajdującego się na tej samej działce, co urządzenie techniczne. Brak podstaw do stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów w zakresie zwolnienia od podatku VAT dla ww. urządzeń w oderwaniu od budynków/budowli, do których przynależą, gdyż w świetle obowiązujących przepisów nie mają one samodzielnego bytu.
Z opisu sprawy wynika, że są Państwo jest czynnym podatnikiem VAT. Zamierzają Państwo dokonać sprzedaży prawa użytkowania wieczystego działki gruntu nr 1. Przedmiotowa nieruchomość zabudowana jest budynkiem biurowym wybudowanym w 1967 r. wraz z towarzyszącymi urządzeniami budowlanymi i infrastrukturą techniczną tj. ogrodzeniem (mur, siatka stalowa, pręty w ramach), nawierzchnią utwardzoną (kostka betonowa, asfaltobeton), bramą stalową oraz przyłączem telekomunikacyjnym, przyłączem kanalizacyjnym, przyłączem wodociągowym, przyłączem energetycznym, przyłączem sieci cieplnej, przyłączem sieci gazowej. Ww. urządzenia budowlane i infrastruktura techniczna, jak wskazali Państwo w uzupełnieniu wniosku stanowią urządzenia budowlane w myśl art. 3 pkt 9 Prawa budowlanego związane z budynkiem biurowym. Ponadto na działce nr 1 nie znajdują się żadne obiekty, które stanowią budowle w myśl art. 3 pkt 3 Prawa budowlanego trwale związane z gruntem. Państwo nabyli prawo użytkowania wieczystego gruntu oraz własność budynku i urządzeń z mocy prawa ze skutkiem od 5 grudnia 1990 r. i od tej daty nieprzerwanie zajmowali i użytkowali Państwo budynek. Od pierwszego zajęcia (używania) budynku do chwili planowanej sprzedaży upłynie okres dłuższy niż 2 lata. Wydatki poniesione na ulepszenie budynku biurowego w latach 2021 - 2022, nie przekroczyły 30% wartości początkowej budynku.
Analiza przedstawionych okoliczności oraz treści powołanych przepisów prawa prowadzi do wniosku, że planowana dostawa budynku biurowego znajdującego się na działce nr 1 nie zostanie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia ani przed nim, gdyż - jak wynika z opisu sprawy - budynek ten został już zasiedlony. Jednocześnie, jak wynika z przedstawionego opisu sprawy, w stosunku do budynku biurowego, na dzień zawarcia Planowanej Transakcji upłyną co najmniej 2 lata od pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT. Ponadto nie ponosili Państwo nakładów przekraczających 30% wartości początkowej na budynek biurowy.
Odnosząc się zatem do budynku biurowego, należy stwierdzić, że jego dostawa będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż zostaną spełnione warunki do jego zastosowania wynikające z tego przepisu.
Z powyższego zwolnienia będzie również korzystać dostawa urządzeń budowlanych znajdujących się na działce nr 1 związanych z budynkiem biurowym.
Z uwagi na to, że planowana transakcja dostawy posadowionego na działce nr 1 ww. budynku biurowego wraz z urządzeniami budowlanymi będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, dalsza analiza zwolnień - wynikająca z przepisów art. 43 ust. 1 pkt 10a jest bezzasadna.
Przy czym w myśl art. 43 ust. 10 ustawy:
Podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem, że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:
1) są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
2) złożą:
a) przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego lub
b) w akcie notarialnym, do zawarcia którego dochodzi w związku z dostawą tych obiektów
- zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.
Zgodnie z art. 43 ust. 11 ustawy:
Oświadczenie, o którym mowa w art. 43 ust. 10 pkt 2 musi również zawierać:
1) imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
2) planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;
3) adres budynku, budowli lub ich części.
Tak więc ustawodawca daje podatnikom - po spełnieniu określonych warunków - możliwość zrezygnowania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy i opodatkowania transakcji na zasadach ogólnych. Przy czym podkreślić należy, że prawo to zostało zawężone tylko do rezygnacji ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.
Z opisu sprawy wynika, że są Państwo czynnym podatnikiem Podatku VAT. Jeśli zatem nabywca prawa użytkowania wieczystego działki zabudowanej nr 1 będzie czynnym podatnikiem podatku VAT oraz Państwo wraz z nabywcą przed dniem zawarcia Umowy Sprzedaży złożą zgodne oświadczenie, spełniające warunki z art. 43 ust. 10 i ust. 11 ustawy, do naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla Nabywcy lub w akcie notarialnym, do zawarcia którego dojdzie w związku z planowaną Umową Sprzedaży, zgodne oświadczenie w przedmiocie rezygnacji ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, i wyborze opcji opodatkowania dostawy przedmiotu dostawy, to dostawa budynku biurowego wraz z urządzeniami budowlanymi, będzie podlegała opodatkowaniu według właściwej stawki podatku VAT.
W konsekwencji, dostawa prawa użytkowania wieczystego działki nr 1, na której posadowiony jest budynek biurowy wraz z urządzeniami budowlanymi - przy uwzględnieniu treści art. 29a ust. 8 ustawy - również będzie opodatkowana według właściwej stawki podatku VAT.
Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 i nr 2 jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym albo opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.
