Interpretacja indywidualna z dnia 18 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.245.2025.1.AM
Biogaz w postaci bioLNG, produkowany w składzie podatkowym i przeznaczony do napędu silników spalinowych, może być opodatkowany zerową stawką akcyzy zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 12 lit. b ustawy o podatku akcyzowym; natomiast procedura końcowego przemieszczenia takiego wyrobu nie wymaga składania zabezpieczenia akcyzowego. Interpretacja jest zgodna z celami polityki fiskalnej i ekologicznej ustawodawcy.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Państwa wniosek z 3 września 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej wpłynął 8 września 2025 r. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Spółka w ramach swojej działalności realizuje inwestycje związane z produkcją biogazu w tym (...) bioLNG. (…).
Do produkcji biogazu, Wnioskodawca będzie wykorzystywał lokalne substraty - (…) (…) wymienione w ustawie o odnawialnych źródłach energii (…),. (…). Gotowy wyrób w postaci bioLNG po wyprowadzeniu w autocysternach kriogenicznych ze składu podatkowego będzie wprowadzany przez odbiorcę do obrotu z wykorzystaniem (…).
Wyprowadzenie bioLNG ze składu podatkowego Spółki będzie związane z zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy w stosunku do tego paliwa.
Tym samym zasadne będzie ustalenie właściwej stawki akcyzy - która powinna wówczas znaleźć zastosowanie dla opodatkowania podatkiem akcyzowym wyrobu w postaci bioLNG.
BioLNG posiada na gruncie Nomenklatury Scalonej kod CN 2711 19 00.
Pytania
1.Czy w przypadku produkcji bioLNG w składzie podatkowym i wyprowadzeniu ze składu podatkowego (zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy) Spółka w stosunku do ww. wyrobu (bioLNG) będzie miała prawo na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 12 lit. b do zastosowania stawki 0 zł przy założeniu przeznaczenia do napędu silników spalinowych?
2.W odniesieniu do bioLNG wyprodukowanego w składzie podatkowym i przeznaczonego do napędu silników spalinowych, czy Spółka w związku z produkcją wyłącznie wyrobu opodatkowanego stawką akcyzy 0 zł zobowiązana będzie do składania zabezpieczenia akcyzowego?
Państwa stanowisko w sprawie
1.W przypadku produkcji bioLNG w składzie podatkowym i wyprowadzeniu ze składu podatkowego (zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy) Spółka w stosunku do ww. wyrobu (bioLNG) będzie miała prawo na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 12 lit. b do zastosowania stawki 0 zł przy założeniu przeznaczenia do napędu silników spalinowych.
2.W odniesieniu do bioLNG wyprodukowanego w składzie podatkowym i przeznaczonego do napędu silników spalinowych, Spółka w związku z produkcją wyłącznie wyrobu opodatkowanego stawką akcyzy 0 zł nie będzie zobowiązana do składania zabezpieczenia akcyzowego.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy
1.Stawka 0 zł podatku akcyzowego
1.1.Uwagi wstępne - motywy wprowadzenia zerowej stawki akcyzy dla bioLNG i LNG
Art. 89 ust. 1 pkt 12 lit. b ustawy o podatku akcyzowym wprowadzony został do polskiego porządku prawnego wraz z wejściem w życie ww. ustawy.
Zgodnie z uzasadnieniem do projektu ustawy opublikowanym na druku 1083 z dnia 6 października 2008 r. wprowadzenie ww. przepisu motywowane było jak niżej:
„Kierując się względami ochrony środowiska zaproponowano zerową stawkę akcyzy dla biogazu, wodoru, w tym biowodoru (otrzymywanego z biomasy) przeznaczonych do napędu silników spalinowych. Biogaz i biowodór, pozyskiwane z biomasy, są biopaliwami o niekwestionowanych, niemal neutralnych właściwościach środowiskowych, a przy tym znacznie droższe od tradycyjnych paliw ciekłych. W celu stworzenia korzystnych warunków do zastępowania paliw ropopochodnych ekologicznymi paliwami pozyskiwanymi z biomasy, dla biogazu i biowodoru, wyprodukowanych w składzie podatkowym i spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach, ustalono stawki podatku akcyzowego w wysokości 0 zł”.
Wskazany powyżej przepis funkcjonuje w ustawie o podatku akcyzowym w niezmienionym kształcie do dnia dzisiejszego.
Z kolei na podstawie ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawy - Prawo celne (Dz. U. poz. 1679) wprowadzono preferencje w zakresie opodatkowania gazu ziemnego LNG i CNG przeznaczonego do napędu silników spalinowych.
Zgodnie z treścią uzasadnienia zawartego w druku sejmowym nr 2581 z dnia 29 maja 2018 r. wskazano m.in., że:
„Wprowadzenie zerowej stawki akcyzy dla gazu ziemnego o kodach CN 2711 11 00 i 2711 21 00 przeznaczonego do napędu silników spalinowych. Projekt wprowadza zerową stawkę akcyzy dla gazu ziemnego o kodach CN 2711 11 00 i 2711 21 00 przeznaczonego do napędu silników spalinowych, co wymaga dodania nowego przepisu w brzmieniu zaproponowanym w art. 89 ust. 1 pkt 12 lit. aa u.p.a. W obecnym stanie prawnym gaz ziemny przeznaczony do napędu silników spalinowych jest opodatkowany, w zależności od jego stanu skupienia, stawką akcyzy w wysokości:
–skroplony gaz ziemny (LNG) - 670 zł/1000 kg,
–sprężony gaz ziemny (CNG) - 10,54 zł/GJ.
Wprowadzenie zerowej stawki akcyzy na gaz LNG i CNG będzie bodźcem do rozwoju infrastruktury gazowej w kraju, który oprócz oczywistych korzyści ekologicznych pozytywnie wpłynie na realizację rządowej polityki gazyfikacji kraju. Szersze niż dotychczas wykorzystanie LNG i CNG stanowi także element dywersyfikacji paliw napędowych, a zatem przyczynia się do zwiększania bezpieczeństwa transportu w kraju. Gaz ziemny jest paliwem zawierającym ponad 90% metanu, które w postaci sprężonej (CNG) lub skroplonej (LNG) nadaje się do napędzania niskoemisyjnych pojazdów, np. komunikacji miejskiej w centrach dużych miast. Gaz ziemny jest jednym z najbardziej ekologicznych i ekonomicznych paliw silnikowych. CNG umożliwia ograniczenie emisji zanieczyszczeń spalin, wyeliminowanie emisji substancji rakotwórczych, 99 - procentową redukcję zadymienia i smogu, 40-procentowe obniżenie poziomu hałasu. Gaz ziemny (metan) zawiera na jednostkę energetyczną mniej związków węgla niż jakiekolwiek paliwa kopalne. Stąd emisja zarówno CO, jak i CO2 jest mniejsza dla tej technologii niż np. dla benzyny czy ON”.
Należy zauważyć, że wprowadzony przepis art. 89 ust. 1 pkt 12 lit. aa dotyczy wyrobu w postaci gazu ziemnego o konkretnie wskazanej klasyfikacji CN. To jest obejmuje wyroby wyłącznie klasyfikowane do kodu CN 2711 11 00 i CN 2711 21 00.
Z kolei w zakresie przepisów z obszaru systemu paliw oraz biopaliw i biokomponentów wprowadzane regulacje opierają się na treści Dyrektywy REDII i zmierzają do ujednolicenia systematyki pojęciowej, również poprzez definiowanie biogazu, (...) itp. wyrobów stanowiących alternatywne źródła energii, w tym dla celów napędowych.
Zgodnie z uzasadnieniem do projektu ustawy o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw opublikowanej na druku sejmowym nr 951 wskazano m.in. uzasadnienie dla nowych definicji m.in. (...), jak niżej:
„Dodatkowo planowane jest ujednolicenie treści definicji biomasy zawartej w ustawie z treścią proponowaną w ustawie OZE - pełne ujednolicenie nastąpi w ramach projektu ustawy o zmianie ustawy o odnawialnych źródłach energii (UD89). Wyodrębniono definicję biomasy rolniczej i biomasy leśnej. Zmiana wynika z dokonanego w dyrektywie REDII rozróżnienia biomasy ze względu na pochodzenie. Pojęcie biomasa zawiera zarówno biomasę pochodząca z rolnictwa, łącznie z substancjami roślinnymi i zwierzęcymi, jak również z leśnictwa i łowiectwa, a także rybołówstwa i akwakultury oraz z powiązanych z nimi działami przemysłu. Zmieniono definicję biokomponentów.
Zmiana ta wynika z wprowadzonego w dyrektywie REDII podziału na biopaliwa („ciekłe paliwa dla transportu, wytwarzane z biomasy”) oraz paliwa z biomasy („paliwa gazowe i stałe wytworzone z biomasy”), które mogą mieć różne zastosowanie, również w transporcie. Dotychczasowa definicja biopaliw z dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/28/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych zmieniająca i w następstwie uchylająca dyrektywy 2001/77/WE oraz 2003/30/WE (Dz. Urz. UE L 140 z 05.06.2009, str. 16, z późn. zm.), zwanej dalej „REDI”, obejmowała zarówno ciekłe, jak i gazowe paliwa stosowane w transporcie, produkowane z biomasy, co rzutowało na definicję biokomponentów zawartą w ustawie z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych.
W celu wdrożenia ww. zmian w projekcie ustawy, w definicji biokomponentów, wskazano podział na biokomponenty ciekłe oraz biokomponenty gazowe, do których zalicza się biometan w rozumieniu art. 2 pkt 3c ustawy OZE (w tym skroplony lub sprężony). Jednocześnie za biokomponenty wytworzone z biomasy uznaje się te wytworzone z biomasy rolniczej, jak i biomasy leśnej zgodnie z dokonanym w projekcie ustawy podziałem.
Dodatkowo wskazano, że biokomponenty mogą być wykorzystywane do wytwarzania paliw, paliw lotniczych i paliw żeglugowych, zaś w przypadku biokomponentów gazowych mogą służyć do mieszania z kopalnymi odpowiednikami biokomponentu, bez konieczności posiadania koncesji na wytwarzanie paliw. Dotyczy to m.in. biometanu, który może być dodawany do skroplonego lub sprężonego gazu ziemnego, i jest zgodne z dodatkowymi zmianami wprowadzonymi w przepisach niniejszego projektu dotyczącymi kwestii m.in. parametrów jakościowych dla LNG i CNG stosowanych w transporcie, które zawierają również biometan. Dodano definicję biometanu. Doprecyzowano również biokomponent gazowy, jakim jest biometan. Definicja biometanu wprowadza odesłanie do definicji biometanu, zawartej w art. 2 pkt 3c ustawy OZE, w celu zapewnienia spójności pojęciowej obu ustaw”.
Zatem z powyższych przepisów, jak również z uzasadnień do projektów którymi były one wprowadzane, jednoznacznie wynika, iż celem ustawodawcy było wprowadzenie preferencji akcyzowych zarówno dla samego LNG, jak również dla bioLNG.
W ocenie Wnioskodawcy jednoznacznie potwierdza to jego tezę o zasadności stosowania zerowej stawki akcyzy do planowanego bioLNG.
1.2.Uwagi szczegółowe dot. zastosowania stawki 0 w stosunku do bioLNG
Na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 12 lit. b ustawy o podatku akcyzowym, gdzie wskazane zostały warunki do zastosowania stawki 0, przy założeniu spełnienia przez bioLNG ww. Spółka stoi na stanowisku, że właściwą do zastosowania stawką akcyzy jest stawka 0 zł.
Art. 89.
1.Stawki akcyzy na wyroby energetyczne wynoszą dla:
12)gazów przeznaczonych do napędu silników spalinowych:
b)wyprodukowanych w składzie podatkowym i spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach:
–biogazu, bez względu na kod CN - 0 zł,
–wodoru i biowodoru o kodzie CN 2804 10 00 - 0 zł.
Celem potwierdzenia spełnienia warunków zawartych w treści ww. regulacji, Wnioskodawca wskazuje, że w przypadku bioLNG (…) poniżej wymienione elementy spełniane są w stosunku do wyrobu podlegającego opodatkowaniu.
(…) (bioLNG) to:
•wyrób energetyczny;
•przeznaczony do napędu silników spalinowych;
•wyprodukowany w składzie podatkowym;
•spełniający wymagania jakościowe na podstawie odrębnych przepisów;
•biogaz o dowolnym kodzie CN (w tym o kodzie CN 2711 19 00).
Analizując w kolejności poszczególne elementy będące warunkami zastosowania stawki 0 zł, Spółka pragnie wskazać, że jako wyroby energetyczne ustawa o podatku akcyzowym definiuje w art. 86 ust. 1 wyroby poprzez odwołanie do konkretnych kodów CN (wśród których wymieniono m.in. te objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715). Bez wątpienia wyrób w postaci bioLNG jest wyrobem energetycznym albowiem posiada klasyfikację CN 2711 19 00, która mieści się w pozycji CN od 2704 do 2715.
W opisywanym zdarzeniu przyszłym produkowane bioLNG będzie przeznaczane do napędu silników spalinowych a produkcja będzie mieć miejsce w składzie podatkowym należącym do Spółki.
Z założenia w momencie wprowadzania do obrotu ww. wyrób spełniać będzie wymagania jakościowe jako paliwo silnikowe. W chwili obecnej brak jest w polskim porządku prawnym wymagań jakościowych dla bioLNG oraz LNG na gruncie odrębnych przepisów.
Warto jednak wskazać, że w zakresie przedmiotowego zagadnienia istnieje projekt z dnia 24 czerwca 2025 r. - projekt rozporządzenia Ministra Przemysłu oraz Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie wymagań jakościowych dla skroplonego gazu ziemnego (LNG).
Zgodnie z uzasadnieniem do ww. projektu wskazano m.in., że:
„Potrzeba uregulowania tych wymagań jakościowych wynika nie tylko z obowiązku wykonania upoważnienia ustawowego, ale przede wszystkim z postępującego rozwoju technologicznego oraz wzrostu zainteresowania sektora paliwowego produkcją skroplonego gazu ziemnego (LNG), w tym skroplonego biometanu, na terenie Polski. Ponadto określenie wymagań jakościowych dla skroplonego gazu ziemnego (LNG), w tym skroplonego biometanu, który posiada takie same parametry jakościowe jak LNG, przeznaczonych do napędu pojazdów silnikowych, umożliwi objęcie skroplonego gazu ziemnego (LNG), w tym skroplonego biometanu, Systemem Monitorowania i Kontrolowania Jakości Paliw (...).
(...) projekt rozporządzenia został opracowany m.in. na podstawie normy technicznej określającej parametry jakościowe dla skroplonego gazu ziemnego (LNG) i skroplonego biometanu, stosowanego do tankowania pojazdów: PN-EN 16723-2:2017-10 Gaz ziemny i biometan używany w transporcie oraz biometan zatłaczany do sieci gazu ziemnego - Część 2: Specyfikacja dla paliw do pojazdów, a także na podstawie wiedzy technicznej wynikającej z badań skroplonego gazu ziemnego (LNG) (...).
Podkreślenia wymaga, że w aktualnym stanie prawnym, w wyniku wejścia w życie zmian w ustawie z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw, wprowadzonych przez art. 4 ustawy z dnia 21 lutego 2025 r. o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 303), obowiązuje nowe brzmienie definicji pojęcia „skroplony gaz ziemny (LNG)”, zamieszczonej w art. 2 ust. 1 pkt 7a ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw. Aktualnie pojęcie to oznacza „mieszaninę skroplonych gazów węglowodorowych, głównie metanu C1, w tym skroplony biometan, o którym mowa w art. 2 pkt 3c ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii, stosowaną w silnikach przystosowanych do spalania tego paliwa, oznaczony kodem CN 2711 11 00 lub CN 2711 19 00”. Zmiana definicji miała na celu zapewnienie możliwości swobodnego mieszania paliw gazowych pochodzenia mineralnego z ich odnawialnym odpowiednikiem. Skroplony gaz ziemny (LNG) oraz skroplony biometan są traktowane w ten sam sposób w kontekście prawnych uwarunkowań ich obrotu, produkcji i rozliczania oraz charakteryzują się zbliżonymi parametrami jakościowymi”.
W aspekcie niniejszego wniosku należy założyć, iż spełnienie wymagań jakościowych w przypadku bioLNG rozważanego przez Spółkę wynika również z tzw. klauzuli wzajemnego uznania, tj. art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości (dalej: „ustawa jakościowa”).
Zgodnie z tym przepisem:
Paliwa wyprodukowane lub dopuszczone do obrotu w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej, w Republice Turcji albo w państwie członkowskim Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - stronie umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, zgodnie z przepisami obowiązującymi w tych państwach, które spełniają wymagania wynikające z przepisów Unii Europejskiej w tym zakresie, mogą być transportowane, magazynowane, wprowadzane do obrotu oraz gromadzone na stacjach zakładowych, o ile paliwa te spełniają normy techniczne Unii Europejskiej w zakresie ochrony zdrowia i życia ludzi i zwierząt, środowiska lub interesów konsumentów.
Niezależnie zatem od spełnienia wymagań określonych w krajowych przepisach, omawiane paliwo może być również oferowane jako spełniające wymagania jakościowe, w związku z faktem jego dopuszczenia do stosowania w innych krajach UE (Szwecja, Holandia).
Ostatnim ze wskazanych powyżej warunków zastosowania stawki 0 jest sam przedmiot opodatkowania to jest biogaz. Sama ustawa o podatku akcyzowym nie zawiera definicji biogazu, wskazuje jedynie że nie ma znaczenia posiadany kod CN. Dlatego należy wskazać istniejące regulacje definiujące biogaz w polskim porządku prawnym.
Kluczowym w tym zakresie jest ustawa z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (tekst jednolity Dz. U. z 2024 r. poz. 1361, ze zm.), gdzie zdefiniowano biogaz w art. 2 ust. 1 jako:
1)biogaz - gaz uzyskany z biomasy, w szczególności z instalacji przeróbki odpadów zwierzęcych lub roślinnych, oczyszczalni ścieków oraz składowisk odpadów;
2)biogaz rolniczy - gaz otrzymywany w procesie fermentacji metanowej:
a)produktów rolnych oraz pozostałości z rolnictwa, rybołówstwa, akwakultury lub leśnictwa, w tym odchodów zwierzęcych (...);
idąc dalej ww. ustawa zawiera również definicję (...).
Z kolei ustawa z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (tekst jednolity Dz. U. z 2024 r. poz. 1209, ze zm.) w art. 2 ust. 1 pkt 7a:
7a)skroplony gaz ziemny (LNG) - mieszaninę skroplonych gazów węglowodorowych, głównie metanu C1, w tym skroplony biometan, o którym mowa w art. 2 pkt 3c ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii, stosowaną w silnikach przystosowanych do spalania tego paliwa, oznaczony kodem CN 2 711 1100 lub CN 2711 19 00.
Sam wyrób gotowy zgodnie ze specyfikacją posiadaną przez Spółkę będzie mieszaniną gazów składającą się z: (…).
W ocenie Spółki wyrób w postaci bioLNG jest biogazem oczyszczonym do warunków pozwalających na zastosowanie do celów paliwowych. BioLNG wytworzony jest z biomasy, nie jest wyrobem ropopochodnym.
Zważając na całość przytoczonej powyżej argumentacji właściwą stawką jest stawka 0, o której mowa w art. 89 ust. 1 pkt 12 lit. b, gdzie mamy do czynienia z biogazem w postaci oczyszczonej (...), przystosowanym do celów paliwowych. Nie bez znaczenia pozostaje sens i cel wprowadzania preferencyjnej stawki podatku w wysokości 0 zł.
Odmienna od prezentowanej powyżej interpretacji powodowałaby okoliczność, że najbardziej ekologiczny wyrób wykorzystywany do celów napędowych byłby opodatkowany w sposób mniej korzystny niż np. standardowe LNG (gaz ziemny, który nie jest wyrobem odnawialnym) w przeciwieństwie do bioLNG pochodzącego z biomasy. Co na wprost byłoby sprzeczne z celem ustawy i istnieniu preferencyjnych stawek podatku akcyzowego.
2.Brak obowiązku posiadania zabezpieczenia akcyzowego.
W ocenie Wnioskodawcy, w przypadku uznania stanowiska Spółki opisanego w pkt 1 za prawidłowe, to jest potwierdzenie, że wyrób w postaci bioLNG opodatkowany jest 0 stawką podatku akcyzowego Spółka pragnie również potwierdzić, że w związku z produkcją i przemieszczaniem wyrobów akcyzowych opodatkowanych wyłącznie stawką 0, brak jest obowiązku posiadania przez Spółkę jako podmiotu prowadzącego skład podatkowy i dokonującego przemieszczenia wyrobu akcyzowego opodatkowanego stawką 0, zabezpieczenia akcyzowego.
Powyższe w ocenie Spółki wynika wprost z treści art. 63 oraz art. 63 ust. 1a ustawy o podatku akcyzowym, gdzie:
Art. 63.
1.Do złożenia zabezpieczenia akcyzowego w kwocie pokrywającej powstałe albo mogące powstać zobowiązanie podatkowe albo powstałe lub mogące powstać zobowiązanie podatkowe oraz opłatę paliwową, której obowiązek zapłaty powstał albo może powstać, są obowiązane następujące podmioty:
1)podmiot prowadzący skład podatkowy (...);
1a.Obowiązek złożenia zabezpieczenia akcyzowego nie dotyczy wyrobów akcyzowych opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie;
oraz art. 41 ust. 1 i art. 41 ust. 1a ustawy o podatku akcyzowym, gdzie:
Art. 41.
1.Jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy jest związana z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych, warunkiem jej zastosowania jest:
1)zastosowanie e-AD albo dokumentu zastępującego e-AD;
2)złożenie we właściwym urzędzie skarbowym zabezpieczenia akcyzowego
1a.Warunek złożenia zabezpieczenia akcyzowego, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, nie dotyczy wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.
Zasadniczo przy założeniu istnienia stawki 0 podatku akcyzowego dla bioLNG przeznaczonego do napędu silników spalinowych, w związku z ww. regulacjami ustawy o podatku akcyzowym, Spółka nie będzie zobowiązana do złożenia zabezpieczenia akcyzowego - zarówno jako podmiot prowadzący skład podatkowy jak i jako podmiot dokonujący przemieszczenia wyrobów opodatkowanych stawką 0 z załącznika nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym.
Dlatego też, stanowisko Spółki zawarte w niniejszym wniosku poparte przywołanymi przepisami prawa, należy uznać za prawidłowe.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 126, ze zm.; dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o podatku akcyzowym”):
Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.
Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Wyroby akcyzowe - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych, wyroby nowatorskie, urządzenia do waporyzacji, zestawy części do urządzeń do waporyzacji, saszetki nikotynowe i inne wyroby nikotynowe, wymienione w załączniku nr 1 do ustawy.
W poz. 28 załącznika nr 1 do ustawy, pod kodem CN 2711, wymieniono gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe.
Z kolei w załączniku nr 2 do ustawy, stanowiącym wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o których mowa w dyrektywie Rady 92/12/EWG, w poz. 21, pod kodem CN ex 2711 został wymieniony gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe, z wyłączeniem objętych pozycjami 2711 11 00, 2711 21 00 oraz 2711 29 00. Przy czym oznaczenie „ex” dotyczy tylko danego wyrobu z danej pozycji lub kodu.
Jak stanowi art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy:
Do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715.
W myśl art. 86 ust. 2 ustawy:
Paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych.
Jak wynika z art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy:
Skład podatkowy to miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, w tym przetwarzane, lub magazynowane, w tym przechowywane, lub przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego.
Natomiast zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 11 ustawy:
Podmiot prowadzący skład podatkowy to podmiot, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego.
W świetle art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy:
Procedura zawieszenia poboru akcyzy to procedura stosowana podczas produkcji, w tym przetwarzania, lub magazynowania, w tym przechowywania, lub przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe.
W myśl art. 3 ustawy:
1.Do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, a także do wiążących informacji akcyzowych, zwanych dalej „WIA”, stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.).
2.Zmiany w Nomenklaturze Scalonej (CN) nie powodują zmian w opodatkowaniu akcyzą wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych, jeżeli nie zostały określone w niniejszej ustawie.
Jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy:
Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
1)produkcja wyrobów akcyzowych;
2)wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
3)import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem:
a)importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów,
b)importu wyrobów akcyzowych wprowadzonych do składu podatkowego, w celu dopuszczenia ich do obrotu w rozumieniu przepisów prawa celnego i objęcia procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w miejscu importu znajdującym się w tym składzie podatkowym,
c)przypadków, gdy dług celny wygasł na podstawie art. 124 ust. 1 lit. e-g lub k unijnego kodeksu celnego;
4)nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
4a)nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;
5)wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
6)wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.
W świetle art. 10 ust. 1 ustawy:
Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
Stosownie do art. 13 ust. 1 ustawy:
Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą (…).
Jak stanowi art. 40 ust. 5 ustawy:
Procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się do wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, w tym objętych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, z zastrzeżeniem ust. 5a i art. 47 ust. 1.
W świetle art. 41 ustawy:
Jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy jest związana z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych, warunkiem jej zastosowania jest:
1)zastosowanie e-AD albo dokumentu zastępującego e-AD;
2)złożenie we właściwym urzędzie skarbowym zabezpieczenia akcyzowego.
Stosownie do art. 41 ust. 1a ustawy:
Warunek złożenia zabezpieczenia akcyzowego, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, nie dotyczy wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.
W myśl art. 45 ustawy:
1.W przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, zobowiązanie podatkowe powstaje z dniem zakończenia tej procedury, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
2.W przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, do obliczenia wysokości zobowiązania podatkowego stosuje się stawkę akcyzy obowiązującą w dniu zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy.
Zgodnie z art. 47 ust. 1 pkt 1 i 5 ustawy:
Produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, w tym opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym (…).
Jak stanowi art. 63 ust. 1 ustawy:
Do złożenia zabezpieczenia akcyzowego w kwocie pokrywającej powstałe albo mogące powstać zobowiązanie podatkowe albo powstałe lub mogące powstać zobowiązanie podatkowe oraz opłatę paliwową, której obowiązek zapłaty powstał albo może powstać, są obowiązane następujące podmioty:
1)podmiot prowadzący skład podatkowy;
2)zarejestrowany odbiorca;
3)zarejestrowany wysyłający;
4)podatnik, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
5)uprawniony odbiorca;
6)podmiot pośredniczący;
7)przedstawiciel podatkowy;
8)pośredniczący podmiot tytoniowy, z wyłączeniem przedsiębiorcy zagranicznego, o którym mowa w art. 20d pkt 1 lit. c;
9)podmiot reprezentujący przedsiębiorcę zagranicznego, o którym mowa w art. 20d pkt 1 lit. c;
10)wysyłający podmiot zagraniczny;
11)podatnik, o którym mowa w art. 78 ust. 3.
Jak wynika z art. 63 ust. 1a ustawy:
Obowiązek złożenia zabezpieczenia akcyzowego nie dotyczy wyrobów akcyzowych opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.
W świetle art. 89 ust. 1 pkt 12 lit. b ustawy:
Stawki akcyzy na wyroby energetyczne wynoszą dla gazów przeznaczonych do napędu silników spalinowych wyprodukowanych w składzie podatkowym i spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach:
–biogazu, bez względu na kod CN - 0 zł,
–wodoru i biowodoru o kodzie CN 2804 10 00 - 0 zł.
Z przedstawionego przez Państwa we wniosku opisu sprawy wynika, że obecnie (…), która będzie produkować biogaz o kodzie CN 2711 19 00.
(…). W ramach realizowanej inwestycji powstanie również skład podatkowy dedykowany do produkcji bioLNG.
Do produkcji biogazu, (…).
Wyprowadzenie bioLNG z Państwa składu podatkowego będzie związane z zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy w stosunku do tego paliwa.
Państwa wątpliwości w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 dotyczą ustalenia czy w przypadku produkcji bioLNG w składzie podatkowym i wyprowadzeniu ze składu podatkowego (zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy) w stosunku do ww. wyrobu (bioLNG) będą Państwo mieli prawo na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 12 lit. b do zastosowania stawki 0 zł, przy założeniu przeznaczenia do napędu silników spalinowych.
Mając na uwadze wskazane na wstępie przepisy wskazać należy, że możliwość zastosowania stawki akcyzy 0 zł, na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 12 lit. b ustawy, dotyczy gazów przeznaczonych do napędu silników spalinowych, wyprodukowanych w składzie podatkowym i spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach, będących:
–biogazem, bez względu na kod CN;
–wodorem i biowodorem o kodzie CN 2804 10 00.
Jak wskazano w opisie sprawy, biogaz o kodzie CN 2711 19 00 (bioLNG), będzie paliwem przeznaczonym do napędu silników spalinowych i będzie produkowany w składzie podatkowym, a gotowy wyrób po wyprowadzeniu w autocysternach kriogenicznych ze składu podatkowego będzie wprowadzany przez odbiorcę do obrotu z wykorzystaniem (…). Przyjąć tym samym należy na potrzeby niniejszej sprawy, zgodnie z założeniem Spółki, że w momencie wprowadzania do obrotu ww. wyrób spełniać będzie wymagania jakościowe jako paliwo silnikowe.
Biorąc zatem pod uwagę okoliczności wskazane we wniosku, w ocenie Organu w odniesieniu do produkcji objętego wnioskiem wyrobu (bioLNG o kodzie CN 2711 19 00), w sytuacji jego produkcji w składzie podatkowym z przeznaczeniem do napędu silników spalinowych, będą Państwo mogli stosować stawkę akcyzy w wysokości 0 zł na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 12 lit. b tiret pierwsze ustawy.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 należy uznać za prawidłowe.
Państwa wątpliwości w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 dotyczą natomiast określenia czy Spółka w związku z produkcją w składzie podatkowym wyłącznie wyrobu opodatkowanego stawką akcyzy 0 zł zobowiązana będzie do składania zabezpieczenia akcyzowego.
Jak wynika z powołanego wyżej art. 63 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, do złożenia zabezpieczenia akcyzowego są zobowiązane ściśle określone w tym przepisie podmioty, w tym również m.in. podmiot prowadzący skład podatkowy. Ustawodawca przewidział jednak odstępstwo od powyższej zasady i zgodnie z art. 63 ust. 1a ustawy obowiązek złożenia zabezpieczenia akcyzowego nie dotyczy wyrobów akcyzowych opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.
Podobnie, zgodnie z treścią art. 41 ust. 1a w zw. z art. 41 ust. 1 ustawy warunek złożenia zabezpieczenia akcyzowego, na potrzeby przemieszczania wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy, nie dotyczy wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.
Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy że w odniesieniu do bioLNG wyprodukowanego w składzie podatkowym i przeznaczonego do napędu silników spalinowych, Spółka w związku z produkcją wyłącznie wyrobu opodatkowanego stawką akcyzy 0 zł nie będzie zobowiązana do składania zabezpieczenia akcyzowego.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Organ zastrzega, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie Państwa sytuacji prawnopodatkowej i rozstrzyga wyłącznie w zakresie sformułowanych we wniosku pytań w przestawionych we wniosku okolicznościach zdarzenia przyszłego.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
• Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
• Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
• Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
•w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
•w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
