Interpretacja indywidualna z dnia 18 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.505.2025.1.END
Przekazanie udziałów w Europejskim Zgrupowaniu Interesów Gospodarczych do fundacji rodzinnej będzie zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych, natomiast przychody z tych udziałów będą opodatkowane stawką 25%, ponieważ EZIG nie spełnia kryteriów podmiotu zbliżonego do spółki podlegającej podatek dochodowy od osób prawnych.
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
2 października 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
(…) Wnioskodawca jest członkiem Europejskiego Zgrupowania Interesów Gospodarczych zarejestrowanego w (...).
Wnioskodawca planuje wraz z żoną (…) lub samodzielnie utworzyć fundację rodzinną w Polsce. Po powstaniu fundacji rodzinnej Fundator rozważa wniesienie do majątku fundacji rodzinnej posiadane przez niego udziały w Europejskim Zgrupowaniu Interesów Gospodarczych (dalej jako: „EZIG”), o którym była mowa powyżej. EZIG jest założony przez kilku członków, będących osobami fizycznymi.
Wnioskodawca wskazuje, że EZIG nie posiada osobowości prawnej.
Zgodnie z treścią art. 1 ust. 3 Rozporządzenia Rady (EWG) nr 2137/85 z 25 lipca 1985 r. w sprawie europejskiego ugrupowania interes w gospodarczych (EUIG) (Dz. U. UE. L. z 1985 r. Nr 199, str. 1, dalej jako: „Rozporządzenie Rady nr 2137/85”), Państwa Członkowskie Unii Europejskiej określają, czy ugrupowania wpisane do ich rejestru posiadają osobowość prawną.
Z kolei zgodnie z § 1 niemieckiej ustawy o wdrożeniu EZIG z 14 kwietnia 1988 r. (Federalny Dziennik Ustaw I s. 514, dalej jako: „Ustawa o EZIG”), o ile Rozporządzenie Rady nr 2137/85 nie ma zastosowania, do EZIG zastosowanie znajdują przepisy Ustawy o EZIG, a w pozostałym zakresie stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące spółki jawnej. Ponadto w myśl ustawy o EZIG, EZIG uznaje się za spółkę handlową w rozumieniu niemieckiego kodeksu handlowego.
Uwzględniając brzmienie przepisów niemieckiego Kodeksu Handlowego, które wskazują, że spółka jawna nie posiada osobowości prawnej, należy uznać, iż EZIG - od którego znajdują odpowiednie zastosowanie przepisy o spółce jawnej - również nie posiada osobowości prawnej.
Niezależnie jednak od powyższego, zgodnie z art. 1 Rozporządzenia Rady nr 2137/85 EZIG posiada zdolność do nabywania praw i zaciągania zobowiązań wszelkiego rodzaju we własnym imieniu, jak również posiada zdolność do zawierania umów i dokonywania innych czynności prawnych oraz pozywania i bycia pozywanym.
EZIG nie jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Zyski osiągane z działalności EZIG stanowią przychód członków EZIG, na których ciąży obowiązek odprowadzenia podatku dochodowego oraz złożenie odpowiednich zeznań podatkowych.
EZIG w odniesieniu do opodatkowania zysków (strat) jest traktowane jako spółka osobowa (spółka jawna), a więc zyski i straty EZIG zostają rozdzielone na poszczególnych członków i doliczone do ich dochodów podlegających opodatkowaniu. EZIG jako takie nie podlega opodatkowaniu na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych w stosunku do wygenerowanych zysków (powstałych strat). W ten sposób zostaje wykluczona możliwość podwójnego opodatkowania zysku zarówno na płaszczyźnie samego EZIG, jak i jego członków.
Niezależnie od powyższego Wnioskodawca wskazuje, że EZIG może nadal podlegać podatkowi VAT lub podatkowi od prowadzonej działalności przemysłowej lub handlowej (...), w zależności od prowadzonej działalności.
Uprawnienia członków EZIG obejmują:
a)Dostęp do informacji i dokumentów - każdy z członków jest uprawniony do uzyskania od zarządzających informacji dotyczących działalności ugrupowania oraz do kontroli ksiąg i dokumentów handlowych,
b)Prawo głosu i współdecydowania o działalności EZIG w szczególności w zakresie:
·zmiany celów ugrupowania;
·zmiany liczby przyznawanych każdemu członkowi głosów;
·zmiany warunków podejmowania decyzji;
·przedłużenia okresu istnienia ugrupowania;
·zmiany udziału członków w finansowaniu ugrupowania, - przyjęcia nowych członków.
Decyzje w powyższym zakresie wymagają jednomyślności członków EZIG
c)Prawo do udziału w zyskach i obowiązek pokrywania strat, zgodnie z art. 21 Rozporządzenia Rady nr 2137/85,
d)Prawo do cesji udziału lub części udziału na innego członka albo na osobę trzecią, zgodnie z art. 22 Rozporządzenia Rady nr 2137/85,
e)Prawo do wystąpienia z ugrupowania, zgodnie z art. 27 Rozporządzenia Rady nr 2137/85.
Wnioskodawca wskazuje, że celem ugrupowania jest ułatwianie lub rozwój działalności gospodarczej jej członków oraz poprawa lub intensyfikacja wyników tej działalności. Co istotne celem ugrupowania nie jest osiąganie zysków dla siebie, lecz ułatwianie i rozwój działalności gospodarczej jej członków, jak również intensyfikacja wyników tej działalności. EZIG działa pod własną firmą.
Fundacja Rodzinna będąca członkiem EZIG będzie jednak uprawniona do środków wypracowanych w ramach EZIG i dzielonych na jej rzecz zgodnie z zawartą przez członków umową EZIG, które będą podlegać podziałowi po uregulowaniu zobowiązań EZIG.
Pytania
1)Czy dokonanie darowizny od fundatora do fundacji rodzinnej udziałów przysługujących fundatorowi w Europejskim Zgrupowaniu Interesów Gospodarczych będzie zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na moment wniesienia?
2)Czy przychody uzyskiwane przez fundację rodzinną w skutek wypłacania przez Europejskie Zgrupowanie Interesów Gospodarczych, których udziały będzie posiadać fundacja rodzinna będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych?
Pana stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy:
1.Dokonanie darowizny od fundatora do fundacji rodzinnej w zakresie przekazania udziałów przysługujących fundatorowi w Europejskim Zgrupowaniu Interesów Gospodarczych będzie zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.
2.Przychody uzyskiwane przez fundację rodzinną w skutek wypłacania przez Europejskie Zgrupowanie Interesów Gospodarczych wypracowanych zysków, których udziały będzie posiadać fundacja rodzinna będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.
Zgodnie z art. 22 Rozporządzenia Rady (EWG) Nr 2137/85 z 25 lipca 1985 r. w sprawie europejskiego zgrupowania interesów gospodarczych (dalej jako: „Rozporządzenie”) dopuszcza możliwość przeniesienia udziału w EZIG na innego członka EZIG jak i na inną osobę trzecią. Osoba trzecia musi spełniać wymagania nałożone na członków EZIG określone w art. 4 ust. 1 Rozporządzenia. Zgodnie z jego treścią członkami EZIG mogą być:
a)spółki lub przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 58 akapit drugi Traktatu oraz inne jednostki organizacyjne prawa publicznego lub prywatnego, które zostały utworzone zgodnie z prawem Państwa Członkowskiego,
b)osoby fizyczne wykonujące jakąkolwiek działalność przemysłową, handlową, rzemieślniczą lub rolniczą lub osoby świadczące usługi zawodowe lub inne we Wspólnocie.
Z powyższego jasno wynika, że fundacja rodzinna jako podmiot posiadający osobowość prawną może być członkiem EZIG.
Zgodnie zaś z art. 19 ustawy z 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. z 2023 poz. 326) 1. Ilekroć w ustawie jest mowa o wartości mienia wniesionego do fundacji rodzinnej albo mienia fundacji rodzinnej, rozumie się przez to wartość rynkową składników wniesionego mienia w innej postaci niż środki pieniężne, ustaloną na dzień wniesienia mienia, zgodnie z zasadami określonymi w ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2022 r. poz. 2587, 2640 i 2745 oraz z 2023 r. poz. 185 – dalej: „CIT”).
W tym miejscu wskazać należy na przepis art. 6 ust. 1 pkt 25 CIT, który stanowi, że zwalnia się od podatku fundację rodzinną.
Jednakże, zgodnie z art. 6 ust. 6-7 CIT:
6. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do podatku, o którym mowa w art. 24b i art. 24q.
7. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej.
W świetle powyższego, fundacje rodzinne zostały, co do zasady, objęte podmiotowym zwolnieniem od podatku dochodowego od osób prawnych. Powyższe zwolnienie nie znajdzie jednak zastosowania do podatku dochodowego od przekazanych lub postawionych do dyspozycji przez fundację rodzinną bezpośrednio lub pośrednio: świadczeń dokonywanych przez fundację rodzinną na rzecz beneficjenta (w tym fundatora będącego jednocześnie beneficjentem) oraz mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej, a także świadczeń w postaci ukrytych zysków.
Ponadto powyższe zwolnienie nie znajdzie zastosowania do fundacji rodzinnych wykonujących działalność gospodarczą inną, niż działalność gospodarcza, której wykonywanie przez fundację rodzinną dopuszczają przepisy ustawy o fundacji rodzinnej.
Zgodnie z art. 24r ust. 1 CIT w zakresie w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej stawka podatku, o którym mowa w art. 19, wynosi 25% podstawy opodatkowania. Natomiast zgodnie z art. 24q ust. 1 CIT:
1. Podatek dochodowy od przekazanego lub postawionego do dyspozycji przez fundację rodzinną bezpośrednio lub pośrednio:
1)świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej,
2)mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej,
3)świadczenia w postaci ukrytych zysków
- wynosi 15% podstawy opodatkowania.
Dalej zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy o fundacji rodzinnej:
Fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców tylko w zakresie przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach.
Mając na uwadze powyższe przepisy zdaniem Wnioskodawcy, posiadanie przez fundację rodzinną udziałów w EZIG stanowi wypełnienie dozwolonego sposobu prowadzenia działalności gospodarczej przez fundację rodzinną. Ponadto przychody uzyskiwane przez fundację rodzinną tytułem wypłaty zysku należnego członkowi EZIG winny także korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych.
EZIG zgodnie z art. 3 ust. 1 Rozporządzenia tworzony jest przez członków celem ułatwiania lub rozwoju działalności gospodarczej jej członków oraz poprawie lub intensyfikacji wyników tej działalności. Zgodnie zaś z art. 1 ust. 2 Rozporządzenia EZIG od dnia jego rejestracji posiada we własnym imieniu zdolność do nabywania praw i zaciągania zobowiązań wszelkiego rodzaju, do zawierania umów lub dokonywania innych czynności prawnych oraz do pozywania i bycia pozywanym. Oznacza to, że EZIG posiada zdolność do czynności prawnych i można przyrównać go do podmiotu nieposiadającego osobowości prawnej ale posiadającego zdolność prawną, czyli dokładnie tak samo jak polskie spółki osobowe.
EZIG jest z kolei tworem, poprzez który członkowie prowadzą działalność gospodarczą. Sam EZIG zgodnie z Rozporządzeniem nie jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, a opodatkowanie następuje na poziomie jego członków. Jak wskazuje się w dotychczasowym orzecznictwie Sądów Administracyjnych kwestia przystąpienia do podmiotu transparentnego podatkowo nie oznacza utraty zwolnienia fundacji rodzinnej z podatku dochodowego, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 CIT.
Jak wskazano w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 15 maja 2024 r., sygn. akt I SA/Łd 178/24 „zasadnicze znaczenie w rozpoznawanej sprawie jest zawarte art. 5 ust. 1 pkt 3 UFR prawo fundacji rodzinnych, w tym Fundacji do „przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą”. Oznacza to, że spółka mająca swoją siedzibę za granicą musi być podmiotem o podobnym charakterze do spółek handlowych. (...) Nie ma żadnego znaczenia dla rozstrzygnięcia niniejszej sprawy okoliczność, że w stosunku do Spółki, mającej status funduszu zagranicznego, zastosowanie znajduje art. 5 ust. 1 ustawy o CIT. Brak statusu podatnika podatku dochodowego nie wpływa na zakres zwolnienia podatkowego z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT, ponieważ nawet gdyby Spółka była podatnikiem podatku dochodowego (np. tak jak luksemburski odpowiednik spółki kapitałowej - S.A.R.L.), to nie ma to znaczenia dla opodatkowania samej Fundacji. Idąc dalej. Spółka S.A.R.L podlegałaby co do zasady opodatkowaniu w państwie rezydencji oraz być może również w Polsce, w zależności od tego, czy w ogóle prowadziłaby działalność gospodarczą w Polsce, w tym uzyskiwała jakiekolwiek przychody podatkowe w Polsce. Dywidendy uzyskane przez Fundację z takiej spółki S.A.R.L nie byłyby opodatkowane CIT (a contrario do art. 6 ust. 7 ustawy o CIT w zw. z art. 5 ust. 1 pkt 3 UFR).
Podobne skutki podatkowe wystąpią w przypadku przystąpienia oraz uczestnictwa Fundacji w spółce transparentnej podatkowo (takiej jak Spółka) - zastosowanie art. 5 ust. 1 ustawy o CIT spowoduje, że nie wystąpi opodatkowanie dystrybucji zysku do Fundacji. Na gruncie skutków podatkowych, udział w zyskach spółki zagranicznej, niezależnie od tego czy będzie ona podatnikiem podatku dochodowego czy nie, nie będzie kreował dla Fundacji żadnego przychodu (dochodu) podlegającego opodatkowaniu. Wobec tego nieprawidłowe jest odnoszenie się przez Dyrektora KIS do statusu Spółki, ani tego czy jako emitent akcji ma ona status podatnika podatku dochodowego. Niezasadne jest więc interpretowanie ww. przepisu w taki sposób, że zakres działalności fundacji może być różnie oceniany w zależności od spełnienia takiego pozaustawowego warunku”.
Z kolei w innym wyroku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi wskazuje, że w przypadku uzyskiwania przychodów przez fundację z inwestycji kapitałowych spółki osobowej nieposiadającej osobowości prawnej i niebędącej podatnikiem podatku dochodowego zgodnie z prawem Wielkiego Księstwa Luksemburg, przypadających na nią na zasadzie art. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jako wspólnika tej spółki, fundacja nie utraci zwolnienia podmiotowego od podatku dochodowego od osób prawnych z art. 6 ust. 1 pkt 25 tej ustawy. (wyrok z 9 kwietnia 2024 r., sygn. akt I SA/Łd 114/24). Podobnie zakończyła się sprawa prowadzona przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, zakończona wyrokiem w dniu 24 kwietnia r., sygn. akt III SA/Wa 220/24, gdzie sąd wskazał że organ bezpodstawnie uznał, że spółka luksemburska nie stanowi formy prawnej dopuszczalnej przez art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy o fundacji rodzinnej z tej przyczyny, że nie jest podatnikiem podatku dochodowego.
Wobec powyższego wnioskodawca uznaje, że Fundacja rodzinna posiadając udziały w EZIG może korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych jak i może prowadzić działalność gospodarczą w ramach bycia udziałowcem w EZIG.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie należy zaznaczyć, że pytania przedstawione przez Pana we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznaczają zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Pana zapytań). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniami, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.
Stosownie do art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 278 ze zm., dalej: „updop”):
Zwalnia się od podatku fundację rodzinną.
Jednakże, zgodnie z art. 6 ust. 7 updop:
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej.
Stosownie do art. 24r ust. 1 updop:
W zakresie w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej stawka podatku, o którym mowa w art. 19, wynosi 25% podstawy opodatkowania.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 326, dalej: „ufr”):
Fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2023 r. poz. 221) tylko w zakresie:
1) zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia;
2) najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie;
3) przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach;
4) nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze;
5) udzielania pożyczek:
a) spółkom kapitałowym, w których fundacja rodzinna posiada udziały albo akcje,
b) spółkom osobowym, w których fundacja rodzinna uczestniczy jako wspólnik,
c) beneficjentom;
6) obrotu zagranicznymi środkami płatniczymi należącymi do fundacji rodzinnej w celu dokonywania płatności związanych z działalnością fundacji rodzinnej;
7) produkcji przetworzonych w sposób inny niż przemysłowy produktów roślinnych i zwierzęcych, z wyjątkiem przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych uzyskanych w ramach prowadzonych działów specjalnych produkcji rolnej oraz produktów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, o ile ilość produktów roślinnych lub zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy, hodowli lub chowu, użytych do produkcji danego produktu stanowi co najmniej 50% tego produktu;
8) gospodarki leśnej.
Pana wątpliwości w zakresie pytania numer 1 dotyczą ustalenia, czy dokonanie darowizny od fundatora do fundacji rodzinnej udziałów przysługujących fundatorowi w Europejskim Zgrupowaniu Interesów Gospodarczych będzie zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na moment wniesienia.
Stosownie do postanowień z art. 28 ust. 2 ufr:
Mienie wniesione do fundacji rodzinnej w drodze darowizny albo spadku przez:
1) fundatora lub jego małżonka, zstępnych, wstępnych lub rodzeństwo - uważa się za wniesione przez fundatora;
2) inne osoby - uważa się za wniesione przez fundację rodzinną.
W uzasadnieniu do projektu ustawy o fundacji rodzinnej (Druk 2798) wskazano, że majątek fundacji, rozumiany jako aktywa, będzie stanowić mienie w rozumieniu kodeksu cywilnego.
Zgodnie z art. 44 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1071 ze zm.):
Mieniem jest własność i inne prawa majątkowe.
Pojęcie mienia zdefiniowane zostało w art. 44 Kodeksu cywilnego jako własność oraz inne prawa majątkowe. Prawa majątkowe realizują interes ekonomiczny uprawnionego i składają się na jego majątek.
Fundacja rodzinna jako osoba prawna jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i co do zasady korzysta ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 updop. Wyjątki od tej reguły zostały przewidziane w art. 6 ust. 6-9 tej ustawy, jednak nie obejmują one zdarzeń polegających na wnoszeniu mienia do fundacji rodzinnej.
Tym samym otrzymanie przez fundację rodzinną darowizny, której przedmiotem będą udziały w Europejskim Zgrupowaniu Interesów Gospodarczych nie spowoduje, po stronie fundacji rodzinnej, powstania przychodu na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Zatem należy zgodzić się z Pana stanowiskiem, zgodnie z którym dokonanie darowizny od fundatora do fundacji rodzinnej w zakresie przekazania udziałów przysługujących fundatorowi w Europejskim Zgrupowaniu Interesów Gospodarczych będzie zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.
Pana stanowisko w zakresie pytania numer 1 jest prawidłowe.
Nie można natomiast zgodzić się z Pana stanowiskiem, że przychody uzyskiwane przez fundację rodzinną w skutek wypłacania przez Europejskie Zgrupowanie Interesów Gospodarczych wypracowanych zysków, których udziały będzie posiadać fundacja rodzinna będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.
Na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych, fundacja rodzinna, co do zasady, korzysta ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 tej ustawy. Powyższe zwolnienie nie ma jednak zastosowania m.in. do działalności gospodarczej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy o fundacji rodzinnej (art. 6 ust. 7 updop). W zakresie, w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ustawy o fundacji rodzinnej, stawka podatku CIT wynosi 25% podstawy opodatkowania. Ponadto do takiej fundacji rodzinnej, nie stosuje się określonych zwolnień i odliczeń (art. 24r updop).
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy o fundacji rodzinnej, fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2023 r. poz. 221) m.in. w zakresie przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju alboza granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach.
W świetle wskazanej regulacji art. 5 ust. 1 pkt 3 ufr określającej zakres dozwolonej działalności gospodarczej fundacji rodzinnej, istotne znaczenie ma nie tylko podobieństwo podmiotów pod względem ich struktury i prawnych podstaw funkcjonowania, ale także podobieństwo w kwestiach podatkowych.
Należy zauważyć, że spółki handlowe, do których może przystąpić fundacja rodzinna (z pominięciem spółki partnerskiej, w której partnerami mogą być wyłącznie osoby fizyczne) są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych i podlegają opodatkowaniu podatkiem CIT. Również polska spółka jawna, do której przystąpi fundacja rodzinna staje się podatnikiem podatku CIT, o czym stanowi art. 1 ust. 7 updop, dodany ustawą o fundacji rodzinnej.
Zgodnie z treścią art. 1 ust. 1 updop:
Ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji.
Natomiast zgodnie z art. 1 ust. 3 pkt 1a:
Przepisy ustawy mają również zastosowanie do spółek jawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli wspólnikami spółki jawnej nie są wyłącznie osoby fizyczne oraz spółka jawna nie złoży:
a) przed rozpoczęciem roku obrotowego informacji, według ustalonego wzoru, o podatnikach podatku dochodowego od osób prawnych oraz o podatnikach podatku dochodowego od osób fizycznych, posiadających, bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotów niebędących podatnikami podatku dochodowego, prawa do udziału w zysku tej spółki, o którym mowa odpowiednio w art. 5 ust. 1 albo o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2024 r. poz. 226, z późn. zm.2)), lub
b) aktualizacji informacji, o której mowa w lit. a, w terminie 14 dni, licząc od dnia zaistnienia zmian w składzie podatników, lub
c) informacji, o której mowa w lit. a, w terminie 14 dni, licząc od dnia zarejestrowania spółki jawnej –w przypadku nowo utworzonej spółki jawnej oraz spółki jawnej powstałej z przekształcenia innej spółki
- do naczelnika urzędu skarbowego właściwego ze względu na siedzibę spółki jawnej oraz naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla każdego podatnika osiągającego dochody z takiej spółki.
Jak wynika z art. 1 ust. 7 updop:
Niezależnie od postanowień ust. 3 pkt 1a, przepisy ustawy mają zastosowanie do spółek jawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, których wspólnikiem jest co najmniej jedna fundacja rodzinna.
Powyższe pozwala na stwierdzenie, że fundacja rodzinna może przystępować i uczestniczyć jedynie w tych spółkach, które są podatnikami podatku dochodowego.
Należy bowiem zaznaczyć, że przepisu art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy o fundacji rodzinnej nie należy interpretować w oderwaniu od szerszego kontekstu systemowego, który wyznaczają również przepisy prawa podatkowego. Jednym z takich przepisów jest w szczególności art. 1 ust. 7 ustawy CIT, który nakazuje traktować spółki jawne mające siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, których wspólnikiem jest co najmniej jedna fundacja rodzinna, jak podatników CIT.
W art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy o fundacji rodzinnej celowo dokonano zawężenia kręgu podmiotów wprost objętych tym przepisem. Można przyjąć, iż z wykładni literalnej wynika, że katalog ten nie obejmuje transparentnego podatkowo podmiotu zagranicznego – przy założeniu, że ww. podmiot nie jest przez ustawodawcę uznany za „podmioty o podobnym charakterze”. Zamiarem ustawodawcy kształtującego katalog wskazany w art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy o fundacji rodzinnej było umożliwienie fundacji rodzinnej przystępowania i uczestnictwa jedynie w takich podmiotach, które są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych
Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że planuje Pan utworzyć fundację rodzinną w Polsce. Po powstaniu fundacji rodzinnej rozważa Pan darowanie fundacji rodzinnej posiadanych udziałów w zarejestrowanym w (...) Europejskim Zgrupowaniu Interesów Gospodarczych EZIG.
Wskazał Pan, że EZIG, którego udziały mają zostać wniesione do fundacji rodzinnej, nie posiada osobowości prawnej i nie jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.
Stosownie do niemieckiej regulacji EZIG uznaje się za spółkę handlową w rozumieniu niemieckiego kodeksu handlowego. W zakresie nieuregulowanym w Rozporządzeniu Rady i przepisach Ustawy o EZIG, do instytucji stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące niemieckiej spółki jawnej. Z powyższego odesłania wynika, że EZIG nie jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Zyski osiągane z działalności EZIG stanowią przychód członków EZIG, na których ciąży obowiązek odprowadzenia podatku dochodowego oraz złożenie odpowiednich zeznań podatkowych. EZIG nie podlega opodatkowaniu na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych w stosunku do wygenerowanych zysków (powstałych strat). W odniesieniu do opodatkowania zysków (strat) EZIG jest traktowane jako spółka osobowa - jest transparentne podatkowo.
W świetle powyższego brak jest podstaw do uznania, że opisane we wniosku zarejestrowane w (...) Europejskie Zgrupowanie Interesów Gospodarczych, którego udziały zamierza Pan darować Fundacji rodzinnej, jest podmiotem o podobnym charakterze względem podmiotów wymienionych w art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy o fundacji rodzinnej tj. do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych czy też spółdzielni.
Tym samym, dochody uzyskiwane przez fundację rodzinną w skutek wypłacania przez Europejskie Zgrupowanie Interesów Gospodarczych wypracowanych zysków, powinny być objęte 25% podatkiem dochodowym, na podstawie art. 24r updop.
Zgodnie z ust. 1 powyższego przepisu, w zakresie w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ustawy o fundacji rodzinnej stawka podatku, o którym mowa w art. 19, wynosi 25% podstawy opodatkowania.
Podkreślić należy, że art. 5 ufr, jako bezpośrednio wpływający na normę z art. 6 ust. 1 pkt 25 w zw. z art. 6 ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, która dotyczy zwolnienia podatkowego fundacji rodzinnej musi być interpretowany ściśle, podobnie jak wszystkie przepisy o takim charakterze.
Posiadanie przez EZIG zdolność do czynności prawnych, czy zdolności sądowej nie uzasadnia uznania opisanej instytucji za podmiot o podobnym charakterze do podmiotów wymienionych w art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy o fundacji rodzinnej. Z treści tego przepisu wynika, że zamiarem ustawodawcy było umożliwienie fundacji rodzinnej przystępowania i uczestnictwa jedynie w takich podmiotach, które są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych.
Tym samym, Pana stanowisko w zakresie pytania numer 2 jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Odnosząc się do przywołanych przez Pana wyroków należy zaznaczyć, że orzeczenia sądowe są wiążące jedynie w sprawach, w których zapadły. Natomiast organ, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkuje się wydanymi rozstrzygnięciami sądów i innych organów, to nie ma możliwości zastosowania ich wprost, ponieważ nie stanowią materialnego prawa podatkowego.
Powołany przez Pana wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 24 kwietnia 2024 r., sygn. akt III SA/Wa 220/24 jest nieprawomocnym orzeczeniem Sądu, które dotyczy Luksemburskiej Spółki Société en commandite spéciale (SCSp). Natomiast stanowisko Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi wyrażone w nieprawomocnym wyroku z 9 kwietnia 2024 r., sygn. akt I SA/Łd 114/24 dotyczy posiadania jednostek uczestnictwa w luksemburskim alternatywnym funduszu inwestycyjnym typu RAIF.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
