Interpretacja indywidualna z dnia 18 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-2.4012.528.2025.2.BS
Podatnik wykorzystujący samochód osobowy w sposób mieszany, tj. do celów służbowych i prywatnych, ma ograniczone prawo do odliczenia VAT do 50% dla wydatków związanych z pojazdem, co obejmuje usługi pośrednictwa leasingowego, zgodnie z art. 86a ust. 1 i 2 ustawy o VAT.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
18 sierpnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 18 sierpnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego z faktury dokumentującej usługę pośrednictwa przy zawarciu umowy leasingowej samochodu osobowego. Uzupełnili go Państwo pismem z 31 października 2025 r. (wpływ 31 października 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Spółka cywilna „(…)” (NIP: (…)), zarejestrowana jako czynny podatnik VAT, prowadzi działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług gastronomicznych.
W ramach planów inwestycyjnych Spółka nabyła samochód osobowy na potrzeby działalności gospodarczej poprzez umowę leasingu operacyjnego który jest używany mieszanie (służbowo i prywatnie) – odliczenie VAT 50% od rat leasingowych i kosztów eksploatacji (art. 86a ustawy o VAT).
W związku z powyższym, Spółka zawarła umowę na usługę pośrednictwa z firmą, która specjalizuje się w obsłudze leasingu i pośredniczy w znalezieniu korzystnej oferty leasingowej. Pośrednik nie jest stroną umowy leasingowej, nie wykonuje usług związanych z eksploatacją pojazdu. Usługa dotyczyła wyłącznie wsparcia przy zawarciu umowy leasingu. Na podstawie wykonanej usługi Spółka otrzymała fakturę VAT dokumentującą prowizję pośrednictwa, którą opłaciła.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu sprawy
Pytanie 1.
Czy nabyta przez Państwa usługa pośrednictwa (dalej: usługa) jest ściśle związana z prowadzoną przez Państwa działalnością gospodarczą? Proszę wyjaśnić na czym ten związek polega.
Państwa odpowiedź:
Nabyta przez Spółkę usługa pośrednictwa przy wyborze oferty leasingowej samochodu osobowego pozostaje w ścisłym związku z prowadzoną działalnością gospodarczą Spółki.
Celem skorzystania z tej usługi było uzyskanie profesjonalnego wsparcia w wyborze najkorzystniejszej oferty finansowania (leasingu operacyjnego) środka transportu, który jest niezbędny do prowadzenia działalności gospodarczej Spółki i wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT (m.in. dojazdy do klientów, kontrahentów, realizacja zadań służbowych).
Usługa ta ma charakter doradczy i pośredniczy, dotyczy procesu zawarcia umowy leasingu a nie eksploatacji czy użytkowania pojazdu. W konsekwencji, w naszej ocenie, nabycie tej usługi nie mieści się w katalogu wydatków objętych ograniczeniem z art. 86a ustawy o VAT, odnoszącym się do wydatków związanych z używaniem pojazdów samochodowych.
W Państwa ocenie usługa pośrednictwa przy wyborze oferty leasingowej ma bezpośredni i rzeczywisty związek z działalnością gospodarczą, a tym samym spełnia warunek z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, co uprawnia do odliczenia 100% podatku naliczonego wynikającego z faktury za tę usługę.
Pytanie 2.
Czy nabyta usługa jest przez Państwa wykorzystywana wyłącznie w prowadzonej przez Państwa działalności gospodarczej? Proszę wyjaśnić w jaki sposób.
Państwa odpowiedź:
Tak, nabyta przez Spółkę usługa pośrednictwa przy wyborze oferty leasingowej samochodu osobowego jest wykorzystywana wyłącznie do prowadzonej działalności gospodarczej.
Celem zakupu tej usługi było uzyskanie profesjonalnego wsparcia w wyborze najkorzystniejszej oferty finansowania (leasingu operacyjnego) środka transportu.
Samochód jest wykorzystywany w celach mieszanych (służbowych i prywatnych), jednak usługa pośrednictwa dotyczyła wyłącznie decyzji biznesowej związanej z prowadzoną działalnością gospodarczą.
Usługa pośrednictwa miała charakter czysto biznesowy, dotyczyła analizy i porównania ofert leasingowych dostępnych na rynku oraz pomocy w wyborze rozwiązania najbardziej efektywnego ekonomicznie dla Spółki.
Pytanie 3.
Czy nabyta usługa, o której mowa we wniosku, jest wykorzystywana przez Państwa wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług? Jeśli nie, to czy mają Państwo obiektywną możliwość przypisania wydatków na nabycie ww. usługi do poszczególnych rodzajów czynności, tj.:
a)opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,
b)zwolnionych od podatku od towarów i usług,
c)niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
Państwa odpowiedź:
Tak, nabyta przez Spółkę usługa pośrednictwa przy wyborze oferty leasingowej samochodu osobowego jest wykorzystywana wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Usługa ta została nabyta w celu pozyskania finansowania (leasingu operacyjnego) środka transportu, który będzie wykorzystywany w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółki, w związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych VAT.
Nabyta usługa nie ma żadnego związku z czynnościami zwolnionymi z podatku ani czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu.
W konsekwencji Spółka nie ma potrzeby ani obiektywnej możliwości przypisywania wydatków na nabycie tej usługi do różnych rodzajów czynności.
Pytanie 4.
Czy firma (pośrednik), z którą zawarli Państwo umowę na usługę będącą przedmiotem wniosku, jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług?
Państwa odpowiedź:
Tak, firma (pośrednik), z którą Spółka zawarła umowę na świadczenie usługi pośrednictwa przy wyborze oferty leasingowej, jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT).
Firma ta wystawiła na rzecz Spółki fakturę VAT dokumentującą nabycie przedmiotowej usługi, z wykazanym podatkiem VAT należnym.
Pytanie 5.
Czy faktura, którą Państwo otrzymali dokumentuje czynność opodatkowaną według właściwej stawki podatku VAT, niekorzystającą ze zwolnienia od podatku VAT?
Państwa odpowiedź:
Tak, faktura wystawiona przez pośrednika dokumentuje czynność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług według właściwej stawki VAT, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Usługa pośrednictwa przy wyborze oferty leasingowej nie korzysta ze zwolnienia z VAT i została nabyta wyłącznie w związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT przez Spółkę.
Spółka odliczyła 100% VAT od faktury za usługę pośrednictwa przy zawarciu umowy leasingowej samochodu osobowego. Spółka zakłada, że usługa ta nie jest usługą związaną z użytkowaniem pojazdu w rozumieniu art. 86a ustawy o VAT, a więc nie podlega ograniczeniu odliczenia VAT do 50%.
Pytanie
Spółka wnosi o wydanie interpretacji indywidualnej potwierdzającej czy miała możliwość pełnego odliczenia VAT od tej usługi pośrednictwa?
Państwa stanowisko w sprawie
W ocenie Wnioskodawcy, w przedstawionym stanie faktycznym przysługuje mu prawo do odliczenia 100% podatku VAT naliczonego na fakturze dokumentującej usługę pośrednictwa przy zawarciu umowy leasingu samochodu osobowego.
Usługa ta ma charakter doradczo-organizacyjny i jest niezależna od eksploatacji pojazdu. Pośrednik nie świadczył żadnych usług związanych z użytkowaniem samochodu, takich jak paliwo, naprawy, serwis, parkowanie, ubezpieczenie czy bieżące utrzymanie pojazdu.
Zgodnie z art. 86a ust. 1 i 2 ustawy o VAT, ograniczenie prawa do odliczenia VAT do 50% dotyczy wyłącznie:
-nabycia i leasingu pojazdów osobowych,
oraz
-wydatków związanych z ich eksploatacją (czyli używaniem w praktyce).
Usługa pośrednictwa przy zawarciu umowy leasingu nie stanowi wydatku związanego z eksploatacją pojazdu. Jest to jednorazowy koszt doradczy poniesiony przed zawarciem umowy leasingu, mający na celu optymalizację warunków finansowych. W związku z tym powinna być traktowana jako ogólny koszt prowadzenia działalności gospodarczej, od którego przysługuje pełne (100%) prawo do odliczenia VAT.
Stanowisko to znajduje potwierdzenie m.in. w interpretacjach indywidualnych KIS oraz komentarzach branżowych, które rozróżniają wydatki eksploatacyjne od ogólnych kosztów nabycia lub organizacji zakupu/leasingu pojazdu. Wnioskodawca stoi więc na stanowisku, że w odniesieniu do przedmiotowej faktury przysługuje mu prawo do pełnego (100%) odliczenia podatku VAT, niezależnie od faktu, że sam pojazd będzie wykorzystywany w sposób mieszany (służbowo i prywatnie).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”.
Zgodnie z treścią tego przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Jak wynika z ww. przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Zgodnie z art. 86a ust. 1 ustawy:
W przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, stanowi 50% kwoty podatku:
1) wynikającej z faktury otrzymanej przez podatnika;
2)należnego z tytułu:
a)świadczenia usług, dla którego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 podatnikiem jest ich usługobiorca,
b)dostawy towarów, dla której zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 podatnikiem jest ich nabywca,
c)wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów;
3)należnego, w przypadku, o którym mowa w art. 33a;
4)wynikającej z otrzymanego dokumentu celnego, deklaracji importowej w przypadku, o którym mowa w art. 33b, oraz z decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2 i 3 oraz art. 34.
Jak stanowi art. 86a ust. 2 ustawy:
Do wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, o których mowa w ust. 1, zalicza się wydatki dotyczące:
1) nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów oraz nabycia lub importu ich części składowych;
2)używania tych pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, związane z tą umową, inne niż wymienione w pkt 3;
3)nabycia lub importu paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów, usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów.
Zatem, zgodnie z ww. regulacjami podatnikowi przysługiwać będzie ograniczone do 50% prawo do odliczenia podatku w odniesieniu do wszystkich wydatków związanych z pojazdami samochodowymi przeznaczonymi do użytku „mieszanego”.
Dla celów stosowania tego ograniczenia za wykorzystywanie „mieszane” należy rozumieć, że w odniesieniu do pojazdu wykorzystywanego w działalności gospodarczej istnieje możliwość jego użycia również do celów niezwiązanych z tą działalnością np. do celów prywatnych. Wystarczy przy tym możliwość nawet tylko jednorazowego użycia pojazdu do celów prywatnych, aby uznać, że pojazd może być wykorzystywany w sposób „mieszany”. Nie jest przy tym istotny moment, w którym użycie to ma miejsce podczas całego okresu użytkowania przez podatnika danego pojazdu, żeby uznać ten pojazd za wykorzystywany do celów „mieszanych”.
Jednakże od tej zasady występują także wyjątki. W myśl art. 86a ust. 3 ustawy:
Przepis ust. 1 nie ma zastosowania:
1) w przypadku gdy pojazdy samochodowe są:
a)wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika lub
b)konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą, jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;
2)do towarów montowanych w pojazdach samochodowych i do związanych z tymi towarami usług montażu, naprawy i konserwacji, jeżeli przeznaczenie tych towarów wskazuje obiektywnie na możliwość ich wykorzystywania wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika.
Ponadto, stosownie do art. 2 pkt 34 ustawy:
Przez pojazdy samochodowe rozumie się pojazdy samochodowe w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.
Z opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Prowadzą Państwo działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług gastronomicznych. W ramach planów inwestycyjnych Państwa Spółka nabyła samochód osobowy na potrzeby działalności gospodarczej poprzez umowę leasingu operacyjnego który jest używany mieszanie (służbowo i prywatnie). Od rat leasingowych i kosztów eksploatacji odliczają Państwo VAT w wysokości 50%. Państwa Spółka zawarła umowę na usługę pośrednictwa z firmą, która specjalizuje się w obsłudze leasingu i pośredniczy w znalezieniu korzystnej oferty leasingowej. Pośrednik nie jest stroną umowy leasingowej, nie wykonuje usług związanych z eksploatacją pojazdu. Usługa dotyczyła wyłącznie wsparcia przy zawarciu umowy leasingu. Na podstawie wykonanej usługi Spółka otrzymała fakturę VAT dokumentującą prowizję pośrednictwa, którą opłaciła. Celem skorzystania z tej usługi było uzyskanie profesjonalnego wsparcia w wyborze najkorzystniejszej oferty finansowania (leasingu operacyjnego) środka transportu, który jest niezbędny do prowadzenia działalności gospodarczej Spółki i wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT (m.in. dojazdy do klientów, kontrahentów, realizacja zadań służbowych). Samochód jest wykorzystywany w celach mieszanych (służbowych i prywatnych), jednak usługa pośrednictwa dotyczyła wyłącznie decyzji biznesowej związanej z prowadzoną działalnością gospodarczą. Firma (pośrednik), z którą Państwa Spółka zawarła umowę na świadczenie usługi pośrednictwa przy wyborze oferty leasingowej, jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT). Firma ta wystawiła na rzecz Spółki fakturę VAT dokumentującą nabycie przedmiotowej usługi, z wykazanym podatkiem VAT należnym. Faktura wystawiona przez pośrednika dokumentuje czynność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług według właściwej stawki VAT, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Usługa pośrednictwa przy wyborze oferty leasingowej nie korzysta ze zwolnienia z VAT i została nabyta wyłącznie w związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT przez Spółkę.
Państwa wątpliwości dotyczą prawa do pełnego odliczenia podatku VAT z faktury dokumentującej nabycie usługi pośrednictwa przy zawarciu umowy leasingowej samochodu osobowego.
Powołane przepisy art. 86a ustawy wprowadzają ograniczenie w odliczeniu podatku naliczonego w odniesieniu do wszystkich wydatków, m.in. zakupu paliw do napędu, innych wydatków eksploatacyjnych, związanych z używaniem konkretnych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, czy też wydatków związanych z używaniem tych pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, związane z tą umową, przeznaczonych do użytku „mieszanego”, tj. wykorzystywanych zarówno do celów związanych z opodatkowaną działalnością gospodarczą, jak i do celów użytku prywatnego. Dla celów stosowania tego ograniczenia za wykorzystywanie „mieszane” należy rozumieć, że w odniesieniu do pojazdu wykorzystywanego w działalności gospodarczej istnieje możliwość jego użycia również do celów niezwiązanych z tą działalnością, np. do celów prywatnych.
Powołany wyżej art. 86a ust. 2 pkt 2 ustawy wskazuje, że do wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, dla których kwotę podatku naliczonego, stanowi 50% kwoty podatku, zalicza się także wydatki dotyczące używania tych pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, związane z tą umową, inne niż wymienione w pkt 3.
Należy w tym miejscu podkreślić, że w związku z wykorzystywaniem w prowadzonej działalności gospodarczej samochodów, o których mowa w art. 86a ust. 1 ustawy, ponoszony jest szereg innych wydatków, bez których nabycie czy użytkowanie takich pojazdów byłoby niemożliwe, a wydatki te bezsprzecznie są związane z nabyciem czy użytkowaniem samochodu wykorzystywanego także prywatnie. Należą do nich m.in. wydatki na ubezpieczenie samochodu, przeglądy, opłaty za autostrady i parkingi czy też wydatki związane z umową leasingu.
Zatem, katalog wydatków związanych z użytkowaniem samochodów określony w tym przepisie (art. 86a ust. 2 pkt 2 ustawy) może obejmować również wydatki dotyczące opłaty za usługę pośrednictwa leasingowego dotycząca nabycia środka transportu wykorzystywanego w sposób „mieszany”. Regulacja ta zawiera w swej treści otwarty katalog wydatków dotyczących użytkowania samochodów, a przedstawione w tym przepisie wydatki nie wyczerpują wszystkich kosztów, które powstają w związku z nabyciem i użytkowaniem posiadanych samochodów. Wobec tego nabycie usługi pośrednictwa leasingowego w celu pozyskania finansowania środka transportu, który będzie wykorzystywany m.in. w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, jest czynnością niewątpliwie związaną z umową leasingu, nie ma zatem podstaw aby przyjąć, że ww. wydatek nie należy do kategorii wydatków wymienionych w art. 86a ust. 2 pkt 1-3 ustawy.
Jak Państwo wskazali, Spółka zawarła umowę na usługę pośrednictwa z firmą, która specjalizuje się w obsłudze leasingu i pośredniczy w znalezieniu korzystnej oferty leasingowej. Celem skorzystania z tej usługi było uzyskanie profesjonalnego wsparcia w wyborze najkorzystniejszej oferty finansowania (leasingu operacyjnego) środka transportu. Jest on wykorzystywany zarówno do prowadzenia działalności gospodarczej Spółki – i wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT (m.in. dojazdy do klientów, kontrahentów, realizacja zadań służbowych) – jak i do celów prywatnych.
Jednocześnie wydatek związany z usługą pośrednictwa przy zawarciu umowy leasingowej samochodu osobowego mieści się w katalogu wydatków związanych z pojazdami samochodowymi określonych w art. 86a ust. 2 pkt 1-3 ustawy.
W związku z powyższym, skoro środek transportu będzie służył czynnościom opodatkowanym oraz czynnościom innym niż działalność gospodarcza, czyli będzie przeznaczony do użytku „mieszanego”, to nie przysługuje Państwu prawo do pełnego odliczenia kwoty podatku naliczonego wynikającej z faktury dokumentującej nabycie usługi pośrednictwa przy zawarciu umowy leasingowej samochodu osobowego.
W opisanym stanie faktycznym zastosowanie znajdzie art. 86a ust. 1 ustawy, na podstawie którego przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego w wysokości 50% kwoty podatku wynikającego z faktury dokumentującej nabycie miejsca postojowego.
Podsumowując, stwierdzam, że w związku z nabyciem w ramach prowadzonej działalności gospodarczej usługi pośrednictwa przy zawarciu umowy leasingowej samochodu osobowego, której celem było uzyskanie profesjonalnego wsparcia w wyborze najkorzystniejszej oferty finansowania (leasingu operacyjnego) środka transportu wykorzystywanego w sposób „mieszany”, nie przysługuje Państwu prawo do odliczenia pełnej kwoty naliczonego podatku VAT.
Zatem Państwa stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa:
Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym, Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
