Interpretacja indywidualna z dnia 18 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.781.2025.1.DJD
Usługi zarządzania projektami nie stanowią usług doradztwa zarządzania, toteż podlegają 8,5% stawce ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
19 września 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych ze świadczenia usług objętych grupowaniem PKWiU 70.22.20.0. Uzupełnił go Pan pismem, które wpłynęło 22 września 2025 r. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca od 2 sierpnia 2025 r. świadczy usługi na rzecz X… S.A., na podstawie umowy o współpracy, jako IT Project Manager. W ramach tej umowy nie jest w żaden sposób powiązany ze Spółką, nie jest jej wspólnikiem, ani nie należy do jej zarządu.
W ramach świadczonych usług, jako IT Project Manager, Wnioskodawca wykonuje następujące czynności:
- prowadzenie projektów IT w oparciu o obowiązującą metodologię;
- określanie kosztów i pracochłonności przyszłych projektów;
- tworzenie i zarządzanie planem projektu i ryzykiem;
- analizę potrzebnych procesów i wymagań oraz ich optymalizację;
- kontrolę budżetu projektowego;
- koordynację pracy zespołu projektowego;
- raportowanie statusu projektów do interesariuszy.
Zakres tych czynności obejmuje koordynację i nadzór środków podjętych w celu przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektów IT realizowanych w imieniu klienta (X… S.A). Efektem tych czynności było sprawne zarządzanie projektami IT, które obejmuje budżet, kontrolę kosztów, planowanie czasu pracy i koordynację prac.
Wykonywane zadania polegają na zarządzaniu projektami, a nie na świadczeniu usług doradczych. Wnioskodawca nie udziela porad, konsultacji, ani rekomendacji dotyczących zarządzania przedsiębiorstwem klienta, a jedynie koordynuje i nadzoruje realizację konkretnych projektów IT. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania. Rola Wnioskodawcy, jako IT Project Manager, polega na zarządzaniu projektami IT, koordynowaniu pracy zespołu projektowego oraz nadzorowaniu procesów związanych z realizacją projektów, a nie na udzielaniu porad dotyczących wyboru, wdrażania, czy dostosowywania oprogramowania. Wnioskodawca nie zajmuje się bezpośrednio programowaniem, projektowaniem systemów informatycznych, ani nie doradza w zakresie doboru konkretnych rozwiązań technologicznych. Zadania Wnioskodawcy koncentrują się wyłącznie na procesach zarządzania projektami i koordynacji działań zespołu.
Wnioskodawca podkreśla, że świadczone przez Niego usługi odpowiadają grupowaniu PKWiU 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych, które zgodnie z wyjaśnieniami do PKWiU obejmują usługi koordynacji i nadzoru w zakresie środków podjętych w celu przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektu realizowanego w imieniu klienta oraz usługi zarządzania projektami, które mogą dotyczyć budżetu, rachunkowości i kontroli kosztów, zamówień, planowania czasu pracy, koordynacji prac podwykonawców, kontroli jakości, itp.
Pytanie
Czy w opisanym stanie faktycznym dla usług zarządzania projektami IT świadczonych przez Wnioskodawcę jako IT Project Managera właściwa jest stawka ryczałtu 8,5% jako pozostałe usługi zarządzania projektami (PKWiU 70.22.20.0), a nie stawka 15% przewidziana dla usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70)?
Pana stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, świadczone przez Niego usługi powinny być opodatkowane stawką 8,5% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, jako pozostałe usługi zarządzania projektami (PKWiU 70.22.20.0).
Zgodnie z wyjaśnieniami do PKWiU kategoria 70.22.20 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych obejmuje:
- usługi koordynacji i nadzoru w zakresie środków podjętych w celu przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektu realizowanego w imieniu klienta;
- usługi zarządzania projektami, które mogą dotyczyć budżetu, rachunkowości i kontroli kosztów, zamówień, planowania czasu pracy, koordynacji prac podwykonawców, kontroli jakości, itp.
Swoje stanowisko Wnioskodawca opiera na analizie zakresu wykonywanych przez siebie prac, które obejmują czynności związane z zarządzaniem projektami, a nie doradztwo związane z zarządzaniem. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi jako IT Project Manager polegają na koordynacji i nadzorze nad projektami IT, co wskazuje, że mieszczą się one w grupowaniu PKWiU 70.22.2 (pozostałe usługi zarządzania projektami).
Takie stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych Dyrektora Krajowej Informacji skarbowej, np. w:
- interpretacji z 5 marca 2024 r. Nr 0113-KDIPT2-1.4011.944.2023.2.DJD;
- interpretacji z 19 września 2023 r. Nr 0112-KDSL1-2.4011.334.2023.2.KS oraz
- interpretacji z 30 lipca 2024 r. Nr 0114-KDIP3-2.4011.540.2024.1.MG,
w których potwierdzono, że usługi Project Managera powinny być opodatkowane stawką 8,5%.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):
Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
W myśl art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Natomiast, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r., poz. 2453 z 2018 r., poz. 2440 z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Podkreślenia wymaga fakt, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.
Odnosząc się do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), zauważam, że symbol „ex” oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a pozostałe usługi opodatkowane będą stawką 8,5%.
Pozostałe usługi, klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70 nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi, tj.:
- klasa 70.10 - Usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,
- kategoria 70.22.1 - Usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).
Natomiast stawką 8,5% opodatkowane będą pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z ,,usługami firm centralnych (head offices)’’, a także ,,usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem” tj.:
- klasa 70.21 - Usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,
- kategoria 70.22.2 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,
- kategoria 70.22.3 - Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Wobec powyższego, stawką 8,5% opodatkowane będą usługi mieszczące się w grupowaniu „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” (kategoria 70.22.2, pozycja 70.22.20.0 PKWiU).
Zbiór usług klasyfikowanych w PKWiU jako 70.22.2 oraz 70.22.3 wyklucza się ze zbiorem usług znajdujących się w grupowaniu 70.22.1, tzn., że są to usługi innego rodzaju, których nie można traktować w żaden sposób łącznie, w tym w szczególności przy stosowaniu właściwej stawki ryczałtu.
W przedstawionym we wniosku opisie sprawy wskazał Pan, że od sierpnia 2025 r. świadczy usługi jako IT Project Manager na podstawie umowy o współpracy na rzecz Spółki. W ramach tej umowy nie jest Pan w żaden sposób powiązany ze Spółką, nie jest jej wspólnikiem, ani nie należy do jej zarządu.
W ramach świadczonych usług wykonuje Pan następujące czynności:
- prowadzenie projektów IT w oparciu o obowiązującą metodologię,
- określanie kosztów i pracochłonności przyszłych projektów,
- tworzenie i zarządzanie planem projektu i ryzykiem,
- analiza potrzebnych procesów i wymagań oraz ich optymalizację,
- kontrola budżetu projektowego,
- koordynacja pracy zespołu projektowego,
- raportowanie statusu projektów do interesariuszy.
Zakres tych czynności obejmuje koordynację i nadzór środków podjętych w celu przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektów IT realizowanych w imieniu klienta. Efektem tych czynności jest sprawne zarządzanie projektami IT, które obejmuje budżet, kontrolę kosztów, planowanie czasu pracy i koordynację prac. Wykonywane zadania nie polegają na świadczeniu usług doradczych. Nie udziela Pan porad, konsultacji, ani rekomendacji dotyczących zarządzania przedsiębiorstwem klienta, a jedynie koordynuje i nadzoruje realizację konkretnych projektów IT. Świadczone przez Pana usługi nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania. Pana rola jako Project Manager nie polega na udzielaniu porad dotyczących wyboru, wdrażania, czy dostosowywania oprogramowania. Nie zajmuje się Pan bezpośrednio programowaniem, projektowaniem systemów informatycznych, ani nie doradza w zakresie doboru konkretnych rozwiązań technologicznych. Zakres wykonanych przez Pana usług w ramach umowy o współpracy mieści się w grupowaniu PKWiU: 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy prawa oraz treść wniosku stwierdzić należy, że jeśli faktycznie uzyskuje Pan przychody z tytułu świadczenia usług, które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0 i które w istocie nie są usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem (we wniosku wskazał Pan, że wykonywane zadania polegają na zarzadzaniu projektami, a nie na świadczeniu usług doradczych. Nie udziela Pan porad, konsultacji, ani rekomendacji dotyczących zarządzania przedsiębiorstwem klienta, a jedynie koordynuje i nadzoruje realizację konkretnych projektów IT), to zastosowanie ma stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, przy założeniu, że spełnia Pan warunki formalne przewidziane dla tej formy opodatkowania.
Niemniej jednak zastrzec należy, że ww. stawka nie znajdzie zastosowania w przypadku świadczenia usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), dla których ustawodawca przewidział stawkę ryczałtu w wysokości 15%, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ww. ustawy.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Interpretacja dotyczy sprawy będącej przedmiotem zapytania (określenia stawki ryczałtu dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 70.22.20.0). Inne kwestie nie podlegały ocenie.
W odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji indywidualnych zaznaczam, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach innych podmiotów i nie mają zastosowania w sprawie będącej przedmiotem Pana wniosku.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
