Interpretacja indywidualna z dnia 19 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.273.2025.1.AK
Przeładunek wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy może być realizowany poza składem podatkowym bez informowania naczelnika urzędu celno-skarbowego, jeżeli spełnione są wymogi dotyczące oznaczenia e-AD oraz nieuszkodzenia zabezpieczeń przesyłek kurierskich, zgodnie z §§ 8-9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 grudnia 2021 r.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku akcyzowym jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Państwa wniosek z 9 października 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej wpłynął 14 października 2025 r. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca prowadzi działalność przewozową na terenie kraju, jak i obszarze całej Unii Europejskiej. Na wykonywanie przedmiotowych usług Wnioskodawca posiada stosowne licencje transportowe. Transport wykonywany jest zarówno własnymi środkami przewozu jak również wynajmowanym taborem. Oprócz działalności transportowej Wnioskodawca posiada także magazyny zlokalizowane na terenie całego kraju. Oprócz usług przewozowych działalność Wnioskodawcy obejmuje także między innymi usługi spedycyjne i logistyczne.
Z uwagi na rozwijającą się działalność świadczonych przez Wnioskodawcę usług, Wnioskodawca podjął się współpracy z kontrahentami zarejestrowanymi na potrzeby podatku akcyzowego, których działalność polega na dostawie i nabywaniu wewnątrzwspólnotowym wyrobów akcyzowych w zawieszonej procedurze poboru akcyzy. Zgodnie z art. 13 ustawy o podatku akcyzowym, kontrahenci Wnioskodawcy są podatnikami akcyzy z tytułu posiadania statusu zarejestrowanego odbiorcy lub podmiotami prowadzącymi skład podatkowy, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 11 i 13 ustawy o podatku akcyzowym (w zależności od tego, czy dostawa jest dokonywana od tego podmiotu, czy do tego podmiotu).
Usługa Wnioskodawcy polega wyłącznie na organizowaniu dostaw wyrobów akcyzowych, polegającym na świadczeniu usług spedycji i przewozu (własnymi środkami transportu) lub spedycji i organizowania przewozu przy wykorzystaniu podwykonawców (przewoźników faktycznych). Wnioskodawca nie nabywa tych wyrobów akcyzowych jak również nie spełnia wymogów do rozpoczęcia działalności w zakresie prowadzenia składu podatkowego świadczącego usługi magazynowania wyrobów akcyzowych. Z tych też tytułów Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku akcyzowego na potrzeby nabyć wspólnotowych.
Przedmiotem współpracy jest więc świadczenie przez Wnioskodawcę usług przewozu wyrobów akcyzowych nabywanych lub sprzedawanych przez kontrahentów i przemieszczanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. W ramach realizowanych czynności przewozowych, w określonych sytuacjach uzasadnionych potrzebą logistyczną, dokonywane są czynności przeładunkowe realizowane w magazynach logistycznych Wnioskodawcy. Przeładunek ten ma charakter techniczny - polega wyłącznie na przeniesieniu zapakowanych przesyłek wyrobów akcyzowych z jednego środka transportu na inny, bez ingerencji w ich zawartość, bez naruszenia zamknięć urzędowych ani innych zabezpieczeń handlowych.
Każda przesyłka będąca przedmiotem realizowanej usługi stanowi odrębną, nienaruszoną przesyłkę transportową, dla której wystawiany jest indywidualny elektroniczny dokument administracyjny (e‑AD) w systemie EMCS. Po dokonaniu przeładunku towary przewożone są do wskazanych w dokumencie e-AD magazynów bądź miejsc odbioru. Zgodnie z indywidualnymi założeniami współpracy z danym kontrahentem, Wnioskodawca odbiera zabezpieczone przesyłki z wyrobami akcyzowymi, a następnie dostarcza te wyroby do wybranego składu podatkowego na terytorium kraju lub do podmiotów posiadających status zarejestrowanego odbierającego na terytorium kraju lub innego państwa członkowskiego UE, bądź też do urzędów celno-skarbowych nadzorujących wyprowadzenie towarów poza UE oraz do odbiorców spoza UE.
Przesyłki zawierające wyroby akcyzowe transportowane przez Wnioskodawcę są zawsze zgłaszane i przewożone łącznie z dokumentem e-AD. Każda pojedyncza przesyłka, oryginalnie zapakowana przez producenta zaopatrzona jest w oddzielny dokument e-AD. Producent (bądź inny podmiot prowadzący skład podatkowy albo zarejestrowany wysyłający) przed przekazaniem Wnioskodawcy przesyłek z wyrobami akcyzowymi do przewozu dokonuje zgłoszenia transportu w systemie EMCS, a następnie drukuje i przekazuje Wnioskodawcy dokument e-AD, odrębnie dla każdej przesyłki. Tak przekazany dokument e-AD przewożony jest łącznie z przesyłką zawierająca wyroby akcyzowe aż do składu podatkowego, miejsca odbioru (zarejestrowany odbierający) bądź właściwego urzędu celno-skarbowego nadzorującego faktyczne wyprowadzenie wyrobów poza UE, w którym te wyroby są obejmowane procedurą tranzytu zewnętrznego. W przypadkach konieczności przeładunku przesyłek z wyrobami akcyzowymi na więcej niż jeden środek transportu, stosowna adnotacja (zgodna z wymogami rozporządzenia z dnia 29 grudnia 2021 r. w sprawie dokumentacji dotyczącej zwrotu akcyzy oraz przeładunku wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy) wpisywana jest na dokument e-AD (lub zastępujący go dokument).
Z uwagi na charakter realizowanej usługi, Wnioskodawca dla celów optymalizacji logistycznych i kosztowych dokonuje łączenia kilku przesyłek wyrobów akcyzowych w ramach jednego środka transportu. W niektórych przypadkach decyzja o przeładunku zostaje podjęta jeszcze przed rozpoczęciem przewozu, w innych - w trakcie jego realizacji, w związku z zaistniałymi okolicznościami operacyjnymi lub zdarzeniami losowymi (awaria środka transportu). Niezależnie od powyższego, w każdym przypadku zachowana zostaje tożsamość oraz ilość przemieszczanych wyrobów, a przesyłki pozostaną w niezmienionym stanie.
Świadczona przez Wnioskodawcę usługa przyjmuje charakter usługi transportowej, w której czynność przeładunku stanowi jedynie element pomocniczy i nie jest samodzielnym, wyodrębnionym świadczeniem magazynowym. Głównym celem współpracy będzie przewóz wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy z miejsca odbioru do właściwego magazynu kontrahenta na terytorium kraju lub innego państwa członkowskiego UE, bądź też do urzędów celnych nadzorujących wyprowadzenie towarów poza UE oraz do odbiorców spoza UE. Należy wskazać, że realizowane przez Wnioskodawcę usługi przewozowe przyjmują formę przesyłek kurierskich, gdyż polegają na przyśpieszonym przewozie rzeczy z jednego miejsca do drugiego, w ramach zindywidualizowanych zleceń transportowych. Przesyłki są przewożone w postaci zapakowanych, niepodzielnych jednostek, dla których wystawiane są odrębne dokumenty przewozowe. Usługi Wnioskodawcy cechuje szybkość, terminowość, obsługa „od nadawcy do odbiorcy” oraz konieczność zachowania integralności przesyłek, co odpowiada standardom przyjętym dla podmiotów świadczących usługi kurierskie na rynku logistycznym. Dodatkowo, realizowane transporty obejmują proces przyjmowania, sortowania, przemieszczania i doręczania przesyłek w sposób łącznie zapewniający rejestrację dnia nadania, możliwość bieżącego śledzenia przesyłki od momentu nadania do chwili doręczenia, doręczenia w gwarantowanym terminie określonym w regulaminie świadczenia usług lub w warunkach ustalonych w indywidualnych umowach, a także doręczenia przesyłki odbiorcy w miejscu wskazanym przez nadawcę przy jednoczesnej rejestracji dnia doręczenia.
W związku z powyższym, w wyżej przedstawionym stanie faktycznym przewóz wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszonej akcyzy traktowany jest przez Wnioskodawcę jako przewóz tych wyrobów w formie przesyłek kurierskich.
Wnioskodawca dokonując czynności przeładunków opiera się na uzyskanym stanowisku wyrażonym w Interpretacji indywidualnej nr IBPP4/443-353/12/PH z dnia 3.12.2012 r. która potwierdza możliwość dokonywania przeładunku wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszonej akcyzy na magazynach Wnioskodawcy ze względu na specyfikę działalności w obszarze dystrybucji przesyłek drobnicowych, bez konieczności powiadamiania Naczelnika Urzędu Celno-Skarbowego właściwego ze względu na miejsce dokonania przeładunku. Interpretacja ta została jednak wydana w powołaniu na przepisy § 12 ust. 4 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 sierpnia 2010 r. w sprawie dokumentacji i procedur związanych z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych, które zostało uchylone i obecnie w jego miejsce obowiązującym jest Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 grudnia 2021 r. w sprawie dokumentacji dotyczącej zwrotu akcyzy oraz przeładunku wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Wnioskodawca zwraca uwagę przy tym, iż Rozporządzenie Ministra Finansów z 29 grudnia 2021 r. zawiera analogiczną regulację (§ 8 ust. 3 pkt 1-3).
Z uwagi na coraz częstsze zapytania dotyczące możliwości przewozu wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszonej akcyzy w ramach świadczonych przez Wnioskodawcę usług przewozowych, Wnioskodawca zwraca się o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej w celu potwierdzenia poprawności dokonywanych dotychczas czynności.
Pytanie
Czy w przedstawionym stanie faktycznym, Wnioskodawca ma prawo do dokonywania przeładunków wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy poza składem podatkowym zgodnie z postanowieniem § 8 ust. 3 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 grudnia 2021 r. w sprawie dokumentacji dotyczącej zwrotu akcyzy oraz przeładunku wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy (Dz. U. z 2021 r., poz. 2498), tj. bez obecności oraz wiedzy właściwego naczelnika urzędu celno-skarbowego?
Państwa stanowisko w sprawie
Zgodnie z art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 126, z późn. zm.) (dalej: ustawa akcyzowa) procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie, jeżeli wyroby akcyzowe są przemieszczane miedzy składami podatkowymi na terytorium kraju. Na podstawie art. 40 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy o podatku akcyzowym procedura zawieszenia poboru akcyzy ma również zastosowanie, jeżeli wyroby akcyzowe są przemieszczane ze składu podatkowego na terytorium kraju do składu podatkowego na terytorium państwa członkowskiego; ze składu podatkowego na terytorium państwa członkowskiego do składu podatkowego na terytorium kraju. Natomiast, z art. 40 ust. 2 pkt 3 [lit. a] ustawy akcyzowej wynika, że procedura ta ma zastosowanie również w celu dokonania eksportu, ze składu podatkowego na terytorium kraju przez terytorium państw członkowskich do urzędu celnego, który nadzoruje faktyczne wyprowadzenie tych wyrobów poza terytorium Unii Europejskiej.
Zgodnie z art. 47 ust. 4 pkt 2 ustawy akcyzowej przeładunek wyrobów akcyzowych przemieszczanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym, z wyłączeniem sytuacji, w których dochodzi do zmiany środka transportu, a przeładowane wyroby akcyzowe w całości są przemieszczane do jednego miejsca odbioru wskazanego w e-AD albo w dokumencie zastępującym e-AD, a w przypadku wyrobów akcyzowych innych niż wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, przemieszczanych na terytorium kraju w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej - do jednego miejsca odbioru wskazanego w dokumencie handlowym.
Korzystając z delegacji ustawowej zapisanej w art. 55 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym Minister Finansów w rozporządzeniu z dnia 29 grudnia 2021 r. w sprawie dokumentacji dotyczącej zwrotu akcyzy oraz przeładunku wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy (dalej: rozporządzenie akcyzowe), określił warunki dokonywania przeładunku wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy poza składem podatkowym. Zgodnie z § 8 ust. 3 rozporządzenia przepisy § 8 ust. 1-2 oraz § 7 (dotyczące przeładunku wyrobów akcyzowych pod nadzorem organów celnych) nie mają zastosowania w przypadku wyrobów akcyzowych przesyłanych w formie przesyłek kurierskich, gdy:
1.dla każdej przesyłki wyrobów akcyzowych, stanowiącej odrębną, niepodzielną, zapakowaną całość, wystawiany jest oddzielny e-AD;
2.przeładunek polega wyłącznie na przeniesieniu przesyłki wyrobów akcyzowych z jednego na drugi środek transportu, bez naruszenia zawartości tej przesyłki;
3.zamknięcia urzędowe lub inne zabezpieczenia stosowane w obrocie handlowym, naniesione na opakowania wyrobów akcyzowych, nie ulegają uszkodzeniu.
Zgodnie z § 9 ust. 1 rozporządzenia akcyzowego jeżeli wyroby akcyzowe przemieszczane w procedurze zawieszenia poboru akcyzy na podstawie jednego e-AD są przeładowywane poza składem podatkowym na więcej niż jeden środek transportu, to do każdej partii tych wyrobów, znajdującej się na oddzielnym środku transportu, należy dołączyć informację, w formie adnotacji na:
1)wydruku e-AD z nadanym numerem referencyjnym albo
2)oryginale lub kopii dokumentu handlowego, w którym umieszczono numer referencyjny nadany w Systemie dla e-AD, albo
3)oryginale lub kopii dokumentu zastępującego e-AD, w którym umieszczono lokalny numer referencyjny
- o dokonanym przeładunku oraz o danej partii przemieszczanych wyrobów akcyzowych, ze wskazaniem w szczególności nazw, kodów CN oraz ilości i masy tych wyrobów.
Zgodnie z cytowanymi powyżej przepisami, procedurą zawieszenia poboru akcyzy objęte są wyroby akcyzowe także podczas transportu między składami podatkowymi zlokalizowanymi zarówno na terenie Polski, jaki i w pozostałych krajach UE. W przypadku eksportu wyrobów procedura ta ma zastosowanie także w zakresie transportu ze składu podatkowego na terytorium kraju przez terytorium kraju bądź państw członkowskich do urzędu celnego nadzorującego faktyczne wyprowadzenie tych wyrobów poza UE. Ustawodawca nie precyzuje przy tym, jaki podmiot może realizować przewóz wyrobów akcyzowych, aby zachowane zostały warunki stosowania procedury zawieszającej zapłatę akcyzy. Z tego względu także przekazanie wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszającą zapłatę akcyzy do profesjonalnego przewoźnika (firmy transportowej) celem przewozu do innego składu podatkowego lub do urzędu celnego wyprowadzenia należy uznać za spełniające ustawowe wymogi procedury zawieszającej. Nie ma przeszkód prawnopodatkowych do tego, aby profesjonalne firmy transportowe usługowo organizowały przewóz wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy z zachowaniem korzyści wynikających (dla producentów i innych podmiotów zarejestrowanych na potrzeby podatku akcyzowego) z tejże procedury.
Specyfiką profesjonalnych firm transportowych jest wykorzystywanie w swojej działalności zbudowanej sieci tras (połączeń drogowych) pomiędzy poszczególnymi lokalizacjami (w kraju i zagranicą) oraz dokonywanie przeładunków transportowanych przesyłek w tzw. magazynach przeładunkowych pomiędzy poszczególnymi pojazdami, które obsługują z góry wyznaczone trasy (tzw. transport drobnicowy). Dzięki takiej organizacji procesu transportowego zoptymalizowany zostaje czas dostarczenia przesyłek, koszt organizacji dostawy, a także umożliwiona jest kontrola trasy przejazdu każdej, pojedynczej przesyłki.
Ustawodawca dopuszcza, aby wyroby akcyzowe objęte procedurą zawieszającą zapłatę akcyzy były przewożone tzw. transportem drobnicowym (z zachowaniem prawa do stosowania procedury zawieszającej). Taki wniosek wynika z:
- art. 47 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym, gdzie zapisane jest prawo do dokonania przeładunku wyrobów akcyzowych pomiędzy środkami transportu poza składem podatkowym oraz
- § 8 i § 9 rozporządzenia akcyzowego, w którym określone zostały warunki, jakich należy dochować podczas przeładunków wyrobów akcyzowych poza składem podatkowym, a także uproszczenia, z jakich mogą korzystać „przesyłki kurierskie” podczas takich przeładunków.
Przewożenie wyrobów akcyzowych transportem drobnicowym wiąże się także z koniecznością przeładowywania tych wyrobów w punkach przeładunkowych (magazynach przeładunkowych). W związku z tym, że dokonywanie takich przeładunków każdorazowo pod nadzorem celnym było, zwłaszcza dla firm transportowych, znacznym utrudnieniem, ustawodawca wprowadził tzw. procedurę uproszczoną, zgodnie z którą profesjonalni przewoźnicy mogą (przy zachowaniu odpowiednich warunków) dokonywać przeładunków wyrobów akcyzowych bez konieczności powiadamiania o tym nadzoru celnego.
W opisanym stanie faktycznym Wnioskodawca organizuje przewóz wyrobów akcyzowym przemieszczanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy w formie przesyłek kurierskich z zachowaniem następujących okoliczności:
1)dla każdej przesyłki wyrobów akcyzowych, stanowiącej odrębną, niepodzielną, zapakowaną całość, wystawiony zostanie oddzielny e-AD;
2)przeładunek będzie polegać wyłącznie na przeniesieniu przesyłki wyrobów akcyzowych z jednego na drugi środek transportu, bez naruszenia zawartości tej przesyłki;
3)zamknięcia urzędowe lub inne zabezpieczenia stosowane w obrocie handlowym, naniesione na opakowania wyrobów akcyzowych, nie ulegną uszkodzeniu.
A więc stosownie do wymogów określonych w § 8 ust. 3 wskazanego wyżej rozporządzenia. Jednocześnie należy wskazać, że przesyłanie w formie przesyłek kurierskich nie zostało zdefiniowane na potrzeby przedmiotowego rozporządzenia ani też podatku akcyzowego, czy innych rodzajów podatków. Wobec powyższego aby zakwalifikować usługę przewozową jako realizowaną w formie przesyłek kurierskich należy posłużyć się definicją językową oraz praktyką podatkową stosowaną przy tego rodzaju okolicznościach.
Jak wskazuje definicja językowa zawarta w Słowniku języka polskiego PWN poprzez „przesyłkę” należy rozumieć: 1. «to, co jest przesyłane lub zostało przesłane» 2. «przesyłanie, przesłanie czegoś». Natomiast poprzez słowo „kurier” rozumie się: 1. «osobę wysyłaną z pilną wiadomością, pismem, przesyłką itp.». Biorąc pod uwagę powyższe znaczenie językowe wyrazów składających się na przesyłkę kurierską, jako taką należy uznać przesyłanie określonego towaru przez dedykowaną osobę w sposób pilny.
W praktyce przyjmuje się, iż dla interpretacji warunku przesyłania wyrobów akcyzowych w formie przesyłek kurierskich, istotne jest to, aby transport i przeładunek wyrobów akcyzowych realizowany był przez podmioty profesjonalnie zajmujące się przewozem, które wykorzystują w tym celu transport drobnicowy.
Idąc za treścią indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 9 marca 2016 r. wydanej przez Izbę Skarbową w Katowicach, znak: IBPP4/4513-17/16/MK: „Przedmiotowe regulacje, upraszczające przeładunek przesyłek kurierskich, wprowadzono z uwagi na trudności, na jakie wcześniej napotykały firmy przewozowe w praktyce podczas dokonywania czynności przeładunku. Przeładunek bowiem, jako stały element działania tych firm, oraz związane z nim obowiązki, w tym przede wszystkim powinność wcześniejszego poinformowania o fakcie przeładunku właściwego naczelnika urzędu celnego nie tylko wydłużały czas przesyłania wyrobów akcyzowych, ale również komplikowały pracę sortowni przesyłek.
Intencją wprowadzenia przedmiotowego przepisu był fakt, że firmy przewozowe (kurierskie), w trakcie dostarczania przesyłek, dokonują ich przekładania z jednego samochodu na drugi w tzw. sortowniach. Czynność sortowania przesyłek ma na celu grupowanie przesyłek nadanych przez wysyłających z różnych miejsc do różnych odbiorców znajdujących się w tym samym rejonie i jest elementem usługi transportowej.
Co prawda przepisy rozporządzenia w sprawie dokumentacji i procedur związanych z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych nie zawierają definicji przesyłki kurierskiej, jednakże, patrząc na warunki zastosowania uproszczonego przeładunku przesyłek kurierskich, wskazać należy, że przedmiotowe ułatwienie dotyczy przesyłek wyrobów akcyzowych, stanowiących odrębną, niepodzielną, zapakowaną całość, zamkniętych urzędowo lub zabezpieczonych w inny sposób, stosowany w obrocie handlowym. Z kolei patrząc na cechy podmiotu dokonującego przesyłek kurierskich należy zauważyć, że przeładunek wyrobów akcyzowych podyktowany jest charakterem prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Działalność ta, której nieodzownym elementem jest czynność przeładunku, wspomagana, m.in. pracą sortowni służy jak najszybszemu dostarczeniu wyrobów akcyzowych do miejsca odbioru”.
Jednocześnie Wnioskodawca wskazuje, że w tożsamym zakresie stanu faktycznego uzyskał już indywidualną interpretację przepisów prawa podatkowego w dniu 3 grudnia 2012 r. wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, oznaczoną znakiem: IBPP4/443-353/12/PH, która jednak uległa dezaktualizacji z uwagi na wygaśnięcie obowiązującego wówczas rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 sierpnia 2010 r. w sprawie dokumentacji i procedur związanych z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych (Dz. U. Nr 158 poz. 1065). We wskazanym akcie, organ uznał stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe, wskazując na możliwość dokonywania przeładunków bez informowania o dokonywanych czynnościach właściwego organu. Warto przy tym podkreślić, że aktualnie obowiązujące Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 grudnia 2021 r. w sprawie dokumentacji dotyczącej zwrotu akcyzy oraz przeładunku wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy (Dz. U. z 2021 r. poz. 2498) reguluje przedmiotowy stan prawny w sposób tożsamy. Z uwagi jednak na wspomniane wygaśnięcie ówczesnego rozporządzenia, Wnioskodawca ponownie wnosi o stanowisko organów interpretacyjnych w przedmiotowym zakresie.
Jednocześnie, zdaniem Wnioskodawcy realizowany przez niego proces transportu wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy spełnia wszystkie warunki określonego w przepisach prawa, które pozwalają na dokonywanie przeładunków wyrobów akcyzowych bez udziału nadzoru celnego. Z tego względu, Wnioskodawca ma prawo do dokonywania przeładunków wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy, realizowanych poza składem podatkowym, bez obecności oraz wiedzy właściwego organu.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t. j. Dz.U. z 2025 r. poz. 126, ze zm., zwana dalej „ustawą” lub „ustawą o podatku akcyzowym”):
Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.
Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 10, 11, 12, 13, 15, 15a i 26 lit. a ustawy, użyte w ustawie określenia oznaczają:
- skład podatkowy - miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, w tym przetwarzane, lub magazynowane, w tym przechowywane, lub przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego;
- podmiot prowadzący skład podatkowy - podmiot, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego;
- procedura zawieszenia poboru akcyzy - procedurę stosowaną podczas produkcji, w tym przetwarzania, lub magazynowania, w tym przechowywania, lub przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe;
- zarejestrowany odbiorca - podmiot, któremu wydano zezwolenie na nabywanie wewnątrzwspólnotowe albo na jednorazowe nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych wysłanych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, zwane dalej odpowiednio „zezwoleniem na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca” albo „zezwoleniem na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca”;
- e-AD - elektroniczny administracyjny dokument, na podstawie którego przemieszcza się wyroby akcyzowe z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy;
- dokument zastępujący e-AD - dokument, na podstawie którego przemieszcza się wyroby akcyzowe z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, gdy System jest niedostępny, zawierający takie same dane jak e-AD;
- System - krajowy system teleinformatyczny służący do obsługi przemieszczania wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w szczególności do przesyłania e-AD, raportu odbioru i raportu wywozu, unieważnienia e-AD, zmiany miejsca przeznaczenia oraz zawiadomienia o zmianie miejsca przeznaczenia, o których mowa w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 684/2009 z dnia 24 lipca 2009 r. w sprawie wykonania dyrektywy Rady 2008/118/WE w odniesieniu do skomputeryzowanych procedur przemieszczania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy (Dz. Urz. UE L 197 z 29.07.2009, str. 24, z późn. zm.).
Przypadki stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy jak i wyłączeń z tej procedury zostały wymienione w art. 40 ust. 1-8 ustawy.
Art. 41 ust. 1 ustawy stanowi:
Jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy jest związana z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych, warunkiem jej zastosowania jest:
1)zastosowanie e-AD albo dokumentu zastępującego e-AD;
2)złożenie we właściwym urzędzie skarbowym zabezpieczenia akcyzowego.
W myśl art. 41a ust. 5 ustawy:
Na żądanie organu podatkowego osoby uczestniczące w przemieszczaniu wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy powinny wskazać numer referencyjny nadany e‑AD, na podstawie którego odbywa się przemieszczanie. W przypadku gdy przemieszczanie odbywa się na podstawie dokumentu zastępującego e-AD, dokument ten powinien być załączony do przemieszczanych wyrobów akcyzowych.
Zgodnie z art. 47 ust. 4 ustawy:
Przeładunek wyrobów akcyzowych przemieszczanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym, z wyłączeniem sytuacji:
1)losowych, w przypadkach, w których dokonanie przeładunku jest możliwe tylko w miejscu zdarzenia losowego;
2)w których dochodzi do zmiany środka transportu, a przeładowane wyroby akcyzowe w całości są przemieszczane do jednego miejsca odbioru wskazanego w e-AD albo w dokumencie zastępującym e-AD, a w przypadku wyrobów akcyzowych innych niż wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, przemieszczanych na terytorium kraju w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej - do jednego miejsca odbioru wskazanego w dokumencie handlowym.
Szczegółowe warunki dokonywania przeładunku wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy poza składem podatkowym zawarto w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 29 grudnia 2021 r. w sprawie dokumentacji dotyczącej zwrotu akcyzy oraz przeładunku wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, (Dz.U. z 2021 r. poz. 2498).
Jak stanowi § 7 ww. rozporządzenia:
Przeładunek wyrobów akcyzowych przemieszczanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy poza składem podatkowym odbywa się w obecności lub za wiedzą naczelnika urzędu celno-skarbowego właściwego ze względu na miejsce dokonywania przeładunku.
W myśl § 8 ww. rozporządzenia:
1.W przypadku przeładunku, o którym mowa w § 7, gdy przemieszczanie wyrobów akcyzowych odbywa się z zastosowaniem Systemu, naczelnik urzędu celno-skarbowego właściwy ze względu na miejsce dokonywania przeładunku zamieszcza w Systemie informacje dotyczące przeładunku określone w rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 46w ust. 2 ustawy.
2.W przypadku, o którym mowa w ust. 1, gdy przeładunek odbywa się jedynie za wiedzą naczelnika urzędu celno-skarbowego właściwego ze względu na miejsce dokonywania przeładunku, z wyłączeniem jego obecności, podmiot dokonujący przeładunku przekazuje niezwłocznie temu organowi informacje, o których mowa w ust. 1, w celu ich zamieszczenia w Systemie.
3.Przepisy ust. 1 i 2 oraz § 7 nie mają zastosowania w przypadku wyrobów akcyzowych przesyłanych w formie przesyłek kurierskich, gdy:
1)dla każdej przesyłki wyrobów akcyzowych, stanowiącej odrębną, niepodzielną, zapakowaną całość, wystawiany jest oddzielny e-AD;
2)przeładunek polega wyłącznie na przeniesieniu przesyłki wyrobów akcyzowych z jednego na drugi środek transportu, bez naruszenia zawartości tej przesyłki;
3)zamknięcia urzędowe lub inne zabezpieczenia stosowane w obrocie handlowym, naniesione na opakowania wyrobów akcyzowych, nie ulegają uszkodzeniu.
Zgodnie z § 9 ww. rozporządzenia:
1.Jeżeli wyroby akcyzowe przemieszczane w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, z zastosowaniem Systemu, na podstawie jednego e-AD są przeładowywane poza składem podatkowym na więcej niż jeden środek transportu, to do każdej partii tych wyrobów, znajdującej się na oddzielnym środku transportu, należy dołączyć informację, w formie adnotacji na:
1)wydruku e-AD z nadanym numerem referencyjnym albo
2)oryginale lub kopii dokumentu handlowego, w którym umieszczono numer referencyjny nadany w Systemie dla e-AD, albo
3)oryginale lub kopii dokumentu zastępującego e-AD, w którym umieszczono lokalny numer referencyjny
- o dokonanym przeładunku oraz o danej partii przemieszczanych wyrobów akcyzowych, ze wskazaniem w szczególności nazw, kodów CN oraz ilości i masy tych wyrobów.
2.Odbiorca wyrobów akcyzowych przemieszczanych na podstawie jednego e-AD więcej niż jednym środkiem transportu powinien potwierdzić odbiór przesyłki w jednym raporcie odbioru albo w jednym dokumencie zastępującym raport odbioru.
Stosownie do § 10 ww. rozporządzenia:
1. W przypadku przeładunku, o którym mowa w § 7, wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, przemieszczanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy poza Systemem, odbywającego się jedynie za wiedzą naczelnika urzędu celno-skarbowego właściwego ze względu na miejsce dokonywania przeładunku, z wyłączeniem jego obecności, na dokumencie handlowym lub w załączniku do dokumentu handlowego, na podstawie którego przemieszczane są te wyroby, należy umieścić informację, w formie adnotacji, o dokonanym przeładunku. Informacja ta powinna zawierać dane, o których mowa w § 8 ust. 1.
2. Jeżeli wyroby akcyzowe, o których mowa w ust. 1, przemieszczane na podstawie jednego dokumentu handlowego są przeładowywane poza składem podatkowym na więcej niż jeden środek transportu, to do każdej partii tych wyrobów, znajdującej się na oddzielnym środku transportu, należy dołączyć informację, w formie adnotacji na oryginale lub kopii dokumentu handlowego lub w załączniku do dokumentu handlowego, o dokonanym przeładunku oraz o danej partii przemieszczanych wyrobów akcyzowych, ze wskazaniem w szczególności nazw, kodów CN oraz ilości i masy tych wyrobów.
Mając na uwadze powyższe wyjaśnić należy, że regulacje upraszczające przeładunek przesyłek kurierskich wprowadzono z uwagi na trudności, na jakie wcześniej napotykały firmy przewozowe w praktyce, podczas dokonywania czynności przeładunku.
Przeładunek bowiem jako stały element działania tych firm oraz związane z nim obowiązki, w tym przede wszystkim powinność wcześniejszego informowania właściwego naczelnika urzędu celnego (aktualnie właściwego naczelnika urzędu celno-skarbowego), nie tylko przedłużały czas przesyłania wyrobów akcyzowych, ale również komplikowały prace sortowni.
Uzasadnienie do rozporządzenia, które wprowadziło te ułatwienia i te które są kontynuowane w aktualnym stanie prawnym, w oparciu o rozporządzenie z 29 grudnia 2021 r. wskazuje, że przesłanką wprowadzenia powyższych ułatwień był fakt, iż firmy przewozowe (kurierskie), w trakcie dostarczania przesyłek, dokonują ich przekładania z jednego samochodu na drugi w tzw. sortowniach. Czynność sortowania przesyłek ma na celu grupowanie przesyłek nadanych przez wysyłających z różnych miejsc do różnych odbiorców znajdujących się w tym samym rejonie i jest elementem usługi transportowej.
Co prawda przepisy rozporządzenia nie zawierają definicji przesyłki kurierskiej, jednakże - patrząc na warunki zastosowania uproszczonego przeładunku przesyłek kurierskich - wskazać należy, że omawiane ułatwienie dotyczy przesyłek wyrobów akcyzowych, stanowiących:
- odrębną, niepodzielną, zapakowaną całość,
- zamkniętych urzędowo lub zabezpieczonych w inny sposób, stosowany w obrocie handlowym.
Z kolei patrząc na cechy podmiotu dokonującego przesyłek kurierskich należy zauważyć, że przeładunek wyrobów akcyzowych podyktowany jest charakterem prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Działalność ta, której nieodzownym elementem jest czynność przeładunku służy jak najszybszemu (przyśpieszonemu) dostarczeniu wyrobów akcyzowych do miejsca odbioru.
Oczywiście takiego przeładunku, stosownie do obowiązujących przepisów, można dokonać, o ile istnieje gwarancja, że wyroby przeniesione na inny środek transportu są tożsame z tymi, które zostały pierwotnie wysłane ze składu podatkowego.
W przypadku, gdy nie dochodzi do uszkodzenia nałożonych na opakowania zamknięć urzędowych lub innych zabezpieczeń stosowanych w obrocie handlowym, które uniemożliwiają dostęp do wnętrza przesyłki bez uszkodzenia jej stanu zabezpieczenia, można uznać, że przeładowywane wyroby są tymi samymi wyrobami, które zostały wysłane przez nadawcę. Z treści przywołanego wcześniej uzasadnienia wynika, iż skoro w takim przypadku zostają zachowane tożsamość i ilość przewożonych przesyłek, ustawodawca odstąpił w stosunku do firm przewozowych (kurierskich) od wymogu dochowania warunków określonych dla podmiotów dokonujących przeładunku.
Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, iż przesyłką kurierską jest każda przesyłka o przyśpieszonym przewozie i doręczeniu, wykonana przez podmiot zawodowo się tym trudniący. Przesyłek kurierskich mogą dokonywać podmioty prowadzące działalność w zakresie realizowania usług transportowych, w przypadku, których przeładunek stanowi stały element działania, dostarczające przesyłki wyrobów akcyzowych do odbiorców i dokonujące m.in. czynności sortowania tych przesyłek.
W opisie stanu faktycznego wskazali Państwo, że realizowane przez Państwa usługi przewozowe przyjmują formę przesyłek kurierskich, gdyż polegają na przyśpieszonym przewozie rzeczy z jednego miejsca do drugiego, w ramach zindywidualizowanych zleceń transportowych. Państwa usługa polega wyłącznie na organizowaniu dostaw wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy - na świadczeniu usług spedycji i przewozu (własnymi środkami transportu) lub spedycji i organizowania przewozu przy wykorzystaniu podwykonawców (przewoźników faktycznych). W ramach realizowanych czynności przewozowych, w określonych sytuacjach uzasadnionych potrzebą logistyczną, dokonują Państwo czynności przeładunkowych realizowanych w Państwa magazynach logistycznych. Przeładunek ten ma charakter techniczny - polega wyłącznie na przeniesieniu zapakowanych przesyłek wyrobów akcyzowych z jednego środka transportu na inny, bez ingerencji w ich zawartość, bez naruszenia zamknięć urzędowych ani innych zabezpieczeń handlowych. Każda przesyłka będąca przedmiotem realizowanej usługi stanowi odrębną, nienaruszoną przesyłkę transportową, dla której wystawiany jest indywidualny elektroniczny dokument administracyjny (e-AD) w systemie EMCS, który jest Państwu przekazywany i przewożony łącznie z przesyłką zawierająca wyroby akcyzowe aż do składu podatkowego, miejsca odbioru (zarejestrowany odbierający) bądź właściwego urzędu celno-skarbowego nadzorującego faktyczne wyprowadzenie wyrobów poza UE, w którym te wyroby są obejmowane procedurą tranzytu zewnętrznego.
W przypadkach konieczności przeładunku przesyłek z wyrobami akcyzowymi na więcej niż jeden środek transportu, stosowna adnotacja (zgodna z wymogami rozporządzenia z dnia 29 grudnia 2021 r. w sprawie dokumentacji dotyczącej zwrotu akcyzy oraz przeładunku wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy) wpisywana jest na dokument e-AD (lub zastępujący go dokument).
Mając na uwadze powyższe okoliczności, w ocenie Organu mają Państwo możliwość dokonywania przeładunków wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy poza składem podatkowym zgodnie z § 8 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 grudnia 2021 r. w sprawie dokumentacji dotyczącej zwrotu akcyzy oraz przeładunku wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, tj. bez obecności oraz wiedzy właściwego naczelnika urzędu celno-skarbowego.
Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Organ zastrzega, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie Państwa sytuacji prawnopodatkowej i rozstrzyga wyłącznie w zakresie sformułowanego we wniosku pytania w przestawionych we wniosku okolicznościach stanu faktycznego.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935, ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
