Interpretacja indywidualna z dnia 21 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.757.2025.2.AS
Wnioskodawca, świadcząc usługi doradztwa związane z zarządzaniem, sklasyfikowane pod PKWiU 70.22.1, jest uprawniony do stosowania 15% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy, przy spełnieniu warunków zdefiniowanych dla działalności gospodarczej.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
12 września 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia właściwej stawki ryczałtu. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 20 października 2025 r. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą. Jest zarejestrowany jako czynny płatnik VAT.
Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest przeważająca działalność (wg PKD 2007):
·85.59.B - Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane.
Wykonywana działalność gospodarcza (wg PKD 2007):
·85.59.B - Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane;
·69.20.Z - Działalność rachunkowo-księgowa; doradztwo podatkowe;
·70.22.Z - Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania.
W związku z nabytym w trakcie kariery doświadczeniem oraz chęcią zmiany branży Wnioskodawca rozważa nawiązanie współpracy w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej z podmiotami funkcjonującymi jako podmioty Zarządzające Alternatywnymi Spółkami Inwestycyjnymi. Wnioskodawca zamierza podjąć współprace z podmiotem funkcjonującym w formie Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „ZASI”). Podmiot ten jest zewnętrznie zarządzającym ASI w rozumieniu art. 2 pkt 3a ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1034 ze zm., dalej: „ustawa o funduszach”), jest komplementariuszem spółki komandytowej, która na podstawie art. 8a ust. 1 ustawy o funduszach, stanowi Alternatywną Spółkę Inwestycyjną (dalej: „ASI”).
W ramach Umowy, ZASI zleci Wnioskodawcy wykonywanie następujących usług (dalej jako: „Usługi”):
a)w zakresie kompleksowego wykonywania usług eksperckich i doradztwa administracyjnego na rzecz Spółki (dalej jako „Usługi doradztwa”):
·przygotowywanie materiałów umożliwiających ASI sprawowanie nadzoru korporacyjnego nad spółkami portfelowymi;
·udzielanie porad dotyczących prowadzenia działalności sprzyjającej budowaniu wartości spółek;
·doradztwo dotyczące podejmowania przez ASI, jako akcjonariusza lub wspólnika, kluczowych decyzji związanych z kwestiami operacyjnymi i strategicznymi spółek, takich jak struktura kapitałowa, strategia przedsiębiorstwa, czy inne związane z tą strukturą lub strategią zagadnienia;
·przygotowywanie materiałów związanych z prowadzonymi projektami i inwestycjami w spółki;
·rekomendowanie Spółce powoływania i odwoływania członków organów zarządczych i nadzorczych w spółkach;
·opracowywanie dokumentacji propozycji strategii „wyjścia” ASI z poszczególnych spółek (np. sprzedaży udziałów lub akcji spółek);
·sporządzanie dokumentacji, analiz lub innych materiałów w celu określenia optymalnego momentu przejmowania i zbywania przedsiębiorstw w ramach spółek;
·przygotowywanie projektów inwestycyjnych do kapitałowego „wejścia”, w tym przeprowadzania niezbędnych analiz i due diligence;
·analiza dokumentacji dotyczącej poszczególnych transakcji dotyczących spółek;
·wspieranie ASI i Spółkę w wykonywaniu wszelkich obowiązków informacyjnych dotyczących spółek, spoczywających na ASI lub Spółkę, zwłaszcza w zakresie raportów bieżących i okresowych;
·przekazywanie Spółce niezbędnych informacji dotyczących spółek, w tym szczególnie tych niezbędnych do spełniania wszelkich obowiązków informacyjnych;
·zapewnianie wsparcia prawnikom i służbom księgowym w zakresie zarządzania ASI;
·gromadzenie i administrowanie zgłoszeń projektów inwestycyjnych oraz zapytań dotyczących możliwości koinwestycji;
·dokonywanie wycen projektów inwestycyjnych i spółek na potrzeby transakcyjne i sprawozdawcze;
·monitorowanie przestrzegania przez ASI przepisów prawnych;
·rozliczanie wyników ASI celem wypłaty zysków udziałowcom lub akcjonariuszom ASI;
·zapewnianie wsparcia w przypadku emisji i umarzania udziałów lub akcji ASI;
·rozliczanie umów (w tym wysyłanie potwierdzeń);
·wykonywanie innych czynności zleconych przez Spółkę związanych z realizacją usług doradztwa związanych z ASI;
b)w zakresie pośrednictwa dotyczącego nabywania oraz sprzedaży udziałów lub akcji (dalej jako: „Usługi pośrednictwa”):
·prowadzenie wstępnej weryfikacji spółek, w które ASI może inwestować, oraz przygotowywania stosownych analiz i ich prezentacji dla Spółki;
·poszukiwanie potencjalnych inwestorów zainteresowanych nabyciem pakietów udziałów lub akcji spółek;
·nawiązywanie kontaktów z potencjalnymi inwestorami;
·zaaranżowanie i przeprowadzenie prezentacji na temat biznesu sprzedającego;
·pozyskiwanie wstępnych ofert/listów intencyjnych;
·rekomendowanie Spółce doradców w procesie nabywania i zbywania spółek;
·udział w negocjacjach warunków umowy;
·wsparcie w przygotowaniu data room;
·sporządzanie dokumentacji, analiz i innych materiałów na potrzeby procesu nabywania i zbywania udziałów lub akcji spółek, w tym prowadzenia negocjacji, a także sporządzania projektów umów i innych niezbędnych dokumentów transakcyjnych;
·koordynacja procesu due diligence oraz całego procesu transakcyjnego;
·wykonywanie innych czynności zleconych przez Spółkę związanych z realizacją usług pośrednictwa dotyczącego nabywania oraz sprzedaży udziałów lub akcji.
Świadczenie usług doradczych będzie realizowane w sposób kompleksowy, obejmując specjalistyczne działania dostosowane do specyfiki funduszu inwestycyjnego. Wnioskodawca nie będzie zatrudniony w ZASI na podstawie umowy o pracę, nie posiadał również wcześniej statusu pracownika tej instytucji. W ramach współpracy, ZASI nie powierzy Wnioskodawcy żadnych obowiązków związanych z zarządzaniem – zakres umowy obejmuje wyłącznie usługi doradcze wskazane powyżej. Z tytułu realizacji usług Wnioskodawca otrzyma wynagrodzenie zgodnie z zapisami umowy. Wnioskodawca nie będzie pełnił funkcji członka zarządu ZASI, ani ASI, a swoje obowiązki wykonywać będzie w sposób niezależny, bez podporządkowania pod względem miejsca, czasu, czy sposobu wykonywania pracy. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z prowadzoną przez siebie działalnością gospodarczą. W roku poprzedzającym rok podatkowy Wnioskodawca nie pozostawał w stosunku pracy, ani w spółdzielczym stosunku pracy, a także nie osiągnął przychodów z działalności przekraczających 2 000 000 euro, co oznacza, że nie mają do Wnioskodawcy zastosowania przepisy art. 8 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Wnioskodawca nie wykonuje wolnego zawodu. Podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terenie Polski, a do działalności Wnioskodawcy nie stosuje się regulacji zawartych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Ponadto, Wnioskodawca nie uzyskiwał, ani nie uzyskuje przychodów z usług sklasyfikowanych w ramach PKWiU ex 58.21.10.0; 58.29.1; 58.29.2; 58.29.3; 60; 62.02.10.0; 62.01.1; 62.01.2; 62.02; 62.09.20.0 oraz 62.03.1. Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność ma charakter usługowy zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie.
W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że działalność gospodarczą prowadzi od … 2016 r. Obecnie działalność Wnioskodawcy opodatkowana jest zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Wnioskodawca z tej formy opodatkowania korzysta od dwóch lat. Oświadczenie o wyborze tej formy opodatkowania zostało złożone w ustawowym terminie.
Wnioskodawca świadczone przez siebie usługi klasyfikuje w grupowaniu PKWiU pod symbolem 70.22.1 „Usługi doradztwa związane z zarządzaniem”. Grupowanie to obejmuje:
·70.22.11 - Usługi doradztwa związane z zarządzaniem strategicznym;
·70.22.12 - Usługi doradztwa związane z zarządzaniem finansami, z wyłączeniem podatków;
·70.22.13 - Usługi doradztwa związane z zarządzaniem rynkiem;
·70.22.14 - Usługi doradztwa związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi;
·70.22.15 - Usługi doradztwa związane z produkcją;
·70.22.16 - Usługi doradztwa związane z zarządzaniem łańcuchem dostaw i pozostałe usługi doradztwa związane z zarządzaniem;
·70.22.17 - Usługi zarządzania procesami gospodarczymi;
·70.22.2 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych;
·70.22.3 - Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Wnioskodawca uważa, że świadczone przez Niego usługi mieszą się w grupowaniu 70.22.1 - Usługi doradztwa związane z zarządzaniem. Dla wszystkich wskazanych szczegółowych kodów PKWiU ustawa z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843) przewiduje tą samą stawkę ryczałtu, w związku z czym Wnioskodawca, również z uwagi na trudność w kwalifikacji poszczególnych usług do danej podgrupy, nie dokonuje dalszej ich kwalifikacji. Wnioskodawca będzie prowadził ewidencję przychodów, w której będzie w stanie określić przychód z działalności opodatkowany różnymi stawkami. Na fakturach wystawionych dla kontrahenta nie będzie wyodrębnione wynagrodzenie za usługi według poszczególnych klasyfikacji PKWiU, na fakturach będzie znajdował się opis usługi zgodnie z umową i przepisami ustawy o VAT bez wskazywania konkretnego PKWiU.
W zakres świadczonych „Usług doradztwa” oraz „Usług pośrednictwa” wchodzą różnego rodzaju poszczególne usługi, które zostały wymienione we wniosku. W ocenie Wnioskodawcy, można świadczone przez Niego usługi uznać za kompleksowe usługi doradztwa, czy pośrednictwa.
Pytanie
Czy Wnioskodawca będzie mieć prawo do wyboru opodatkowania dochodów uzyskiwanych z tytułu świadczenia usług stawkę 15% zryczałtowanego podatku od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Pana stanowisko w sprawie
Wnioskodawca będzie mieć prawo do wyboru opodatkowania dochodów uzyskiwanych z tytułu świadczenia usług stawką 15% zryczałtowanego podatku od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843), dalej jako: „URyczałt”.
Zgodnie z art. 1 pkt 1 URyczałt:
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą;
Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 12 URyczałt:
Użyte w ustawie określenia oznaczają: (…) pozarolnicza działalność gospodarcza - pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym;
Natomiast, zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm., dalej: „ustawa o PIT”):
Ilekroć w ustawie jest mowa o: (…) działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:
a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły,
z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9;
Dodatkowo, zgodnie z art. 5b ust. 1 ustawy o PIT:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1) odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2) są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3) wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Mając na uwadze powyższe kryteria, czynności Wnioskodawcy nie spełniają łącznie warunków wyłączających uznanie ich za działalność gospodarczą – Wnioskodawca ponosi odpowiedzialność wobec osób trzecich we własnym imieniu, wykonuje usługi samodzielnie (bez kierownictwa Zleceniodawcy co do miejsca i czasu) oraz ponosi ryzyko gospodarcze swojej działalności. W rezultacie spełniona jest definicja pozarolniczej działalności gospodarczej z art. 5a pkt 6 ustawy o PIT.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 URyczałt:
Użyte w ustawie określenia oznaczają: działalność usługowa - pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do treści art. 6 ust. 1 URyczałt:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Na podstawie art. 6 ust. 4 pkt 1 URyczałt:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Warunkiem skorzystania z tej formy opodatkowania jest złożenie pisemnego oświadczenia do urzędu skarbowego, zgodnie z art. 9 ust. 1 URyczałt.
Stawki ryczałtu dla usług doradztwa związanych z zarządzaniem określona została w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) URyczałt:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
Jak wynika z przedstawionego zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą i zamierza wykonywać usługi z zakresu szeroko pojętego doradztwa oraz pośrednictwa w obrocie udziałami.
W ocenie Wnioskodawcy, świadczone przez Niego usługi należą do kategorii „usług doradczych związanych z zarządzaniem” według PKWiU. Zakres czynności (m.in. analiza strategiczna, doradztwo operacyjne, poszukiwanie inwestorów, koordynacja procesu due diligence, itp.) wpisuje się w usługi doradcze z działu 70.22 PKWiU, np. w grupowania 70.22.11.0 (Usługi doradztwa strategicznego) czy 70.22.30.0 (Pozostałe usługi doradcze związane z prowadzeniem działalności gospodarczej). Wnioskodawca planuje współpracę z ZASI na podstawie umowy o świadczenie usług doradczych i usług pośrednictwa. Usługi te będą miały charakter analityczno-doradczy i nie będą obejmować czynności kierowniczych, ani zarządzania. Nie występują okoliczności wskazujące na stosunek pracy, a podatnik ponosi ryzyko związane z prowadzoną działalnością.
Działalność prowadzona przez Wnioskodawcę będzie mieć charakter zorganizowany i ciągły. Wnioskodawca formalnie dokonał rejestracji działalności gospodarczej. W rezultacie Jego aktywność zawodowa nie powinna być klasyfikowana jako źródło przychodów z działalności wykonywanej osobiście. Kluczowym czynnikiem odróżniającym działalność gospodarczą od działalności wykonywanej osobiście jest istnienie charakterystycznych cech typowych dla działalności gospodarczej, w tym między innymi:
·rejestracja podatnika jako podmiotu gospodarczego (przedsiębiorcy);
·faktyczne wykonywanie działalności w celach zarobkowych;
·zawodowo we własnym imieniu i na własny rachunek, zorganizowany i ciągły (powtarzalny i stały) charakter działalności.
Działalność wykonywana osobiście nie musi spełniać wspomnianych wcześniej wymagań, w tym wymogu ciągłości (powtarzalności i stałości) oraz określonego poziomu zorganizowania. W związku z tym, przychody uzyskane przez Wnioskodawcę z tytułu świadczenia usług nie powinny być traktowane jako przychody określone w art. 13 pkt 9 ustawy o PIT, czyli przychody związane z umowami o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktami menedżerskimi lub innymi umowami o podobnym charakterze. Zakres świadczonych usług będzie obejmował głównie doradztwo. Zarządzanie ASI będzie należało wyłącznie do ZASI, który jest jedynym podmiotem uprawnionym do tego zgodnie z ustawą o funduszach. Wnioskodawca natomiast dostarczy usługi doradcze, które umożliwią ZASI odpowiednie wykonywanie swoich zadań w odniesieniu do ASI. Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług jednoznacznie wyróżnia usługi doradcze, które nie są traktowane jako przychody z działalności wykonywanej osobiście, co stanowi dodatkowy argument przeciwko uznaniu świadczonych przez Wnioskodawcę usług za przychody, o których mowa w art. 13 pkt 9 ustawy o PIT. Wnioskodawca nie będzie podejmować żadnych decyzji wiążących w sprawie spółek portfelowych ASI. Jego rola będzie polegać na opracowywaniu dokumentów, materiałów oraz przekazywaniu informacji, które umożliwią ZASI podjęcie stosownych decyzji.
Wnioskodawca zwraca uwagę, że Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydawał już pozytywne rozstrzygnięcia w przypadku analogicznych opisów, jak ten wskazany w niniejszym wniosku, czego przykładem może być interpretacja indywidualna z 28 czerwca 2024 r. Nr 0114-KDWP.4011.78.2024.1.ASZ lub interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 17 grudnia 2014 r. Nr IPPB1/415-1072/14-3/MS1.
Wnioskodawca nie był też zatrudniony w ZASI w poprzednim roku podatkowym, co oznacza, że nie ma zastosowania art. 8 ust. 2 URyczałt. Nie uzyskał, ani nie przewiduje uzyskać w przyszłości przychodów przekraczających 2 000 000 euro, jak i nie wykonuje wolnego zawodu.
Działalność Wnioskodawcy mieści się w kategorii usługowej w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 URyczałt. W konsekwencji, przychody uzyskiwane przez Niego ze świadczenia usług doradztwa w zarządzaniu (PKWiU 70.22.1) mogą być opodatkowane 15% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2a lit. m) URyczałt.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Powołanie przez Pana w ostatnim zdaniu we własnym stanowisku „art. 12 ust. 1 pkt 2a lit. m)”ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym” uznano za oczywistą omyłkę pisarską i na podstawie całokształtu wniosku, przyjąłem, że miał Pan na myśli art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Nie ma to jednak wpływu na treść rozstrzygnięcia, z uwagi, że w pytaniu wskazał Pan prawidłową wysokość stawki ryczałtu z tytułu świadczonych przez Pana usług.
W odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji indywidualnych zaznaczam, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach innych podmiotów i nie mają zastosowania w sprawie będącej przedmiotem Pana wniosku.
Interpretacja dotyczy tylko i wyłącznie sprawy będącej przedmiotem Pana zapytania (określenia stawki ryczałtu dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 70.22.1). Inne kwestie zawarte w opisie sprawy nie podlegały ocenie.
Ponadto należy podkreślić, że w przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Panu waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej. Konsekwentnie, organ podatkowy może zakwestionować Pana rozliczenia, jeżeli okaże się, że stosuje Pan nieprawidłową stawkę.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
•Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
•Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
•Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
•w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
•w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.
