Interpretacja indywidualna z dnia 21 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.732.2025.3.SR
Spółka, świadcząc usługi wynajmu domków i organizacji wypoczynku na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, obowiązana jest do ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kas fiskalnych, chyba że spełni wymagane warunki rozporządzeniowe. Odliczenie VAT nie obejmuje usług gastronomicznych z uwagi na wyłączenia ustawowe.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
18 września 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 18 września 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej m.in. podatku od towarów i usług w kwestii:
-obowiązku wystawiania paragonu fiskalnego (faktury VAT na żądanie) wszystkim korzystającym z wynajmu i zorganizowanego wypoczynku w domkach;
-prawa do odliczania całego podatku VAT od zakupu towarów i usług.
Uzupełnili go Państwo pismem z 22 października 2025 r. (wpływ 23 października 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Spółka prowadzi działalność statutową w zakresie usług (...). Posiada również domki wczasowe stanowiące obiekty działalności socjalnej, w których wynajmuje domki i organizuje wypoczynek zarówno dla pracowników, emerytów, jak i obcych, tzw. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Pracodawca za wykonaną usługę płaci VAT od świadczonych usług i ewidencjonuje wartość netto przychodu w przychodach podatkowych Spółki, a koszty utrzymania po odliczeniu VAT-u stanowią koszty podatkowe. Za pobyt w domkach pracodawca wystawia paragon fiskalny (fakturę VAT na żądanie) dla wszystkich korzystających.
Pracownicy, emeryci i osoby uprawnione korzystają z domków, które częściowo są dofinansowane z ZFŚS tworzonego przez pracodawcę. Wysokość dofinansowania jest określona w regulaminie zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.
W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo następujące informacje:
Na pytanie „Czy są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług?”, wskazali Państwo, że „X. Sp. z o.o. w (…) jest czynnym podatnikiem VAT.”
Na pytanie „W opisie sprawy wskazali Państwo, że wynajmują Państwo domki i organizują wypoczynek zarówno dla pracowników, emerytów, jak i obcych, tzw. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Proszę zatem o jednoznaczne wskazanie:
a)Czy posługując się we wniosku pojęciem „pracownik” rozumieją Państwo jedynie pracownika na umowę o pracę, czy też pracownika na umowę o pracę i pracownika na umowę zlecenia?
b)Co należy rozumieć przez sformułowanie „obcych”? Czy „obcy” to również osoby uprawnione do korzystania z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, inne niż pracownik i emeryt?”,
odpowiedzieli Państwo, że:
a)„pracownik” dla jednostki to osoba zatrudniona w X. Sp. z o.o. w (…) na umowę o pracę.
b)„obcy” to osoba nie zatrudniona w X. Sp. z o.o. w (…), która nie jest uprawniona do korzystania z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.”
Na pytanie „W jaki sposób jest opłacany wynajem domków i organizacja wypoczynku? Czy jest finansowany z Państwa środków, czy też potrącany z wynagrodzenia, czy w inny sposób? Należy szczegółowo wyjaśnić, czy osoby korzystające z wynajmu i zorganizowanego wypoczynku w domkach płacą na Państwa rzecz, czy jest to potrącenie z wynagrodzenia, czy płatność jest dokonywana gotówką czy przelewem.”, podali Państwo, że „Wynajem domków i organizacja wypoczynku dla pracowników i emerytów jest częściowo dofinansowany ze środków ZFŚS. Po otrzymaniu od pracownika czy emeryta faktury wystawionej przez ośrodek w (…) dofinansowanie jest pokrywane ze środków funduszu socjalnego i z rachunku fundusz przelewane jest na rachunek bankowy jednostki. Pozostała kwota jest opłacana przez pracownika i emeryta gotówką w kasie jednostki lub przelewem na konto bankowe. Dodatkowo nasi pracownicy mają możliwość potrącenia z wynagrodzenia po wcześniejszym wyrażeniu zgody. Natomiast „obcy” płacą 100% faktury w kasie jednostki lub przelewem na konto bankowe.”
Na pytanie „Czy każdorazowo pracownicy, emeryci oraz „obcy” są obciążani częściową odpłatnością za wynajem domku i organizację wypoczynku?”, wskazali Państwo, że „Tylko pracownicy i emeryci są obciążani częściową odpłatnością za wynajem domków i organizację wypoczynku, natomiast „obcy” są obciążani całą odpłatnością.”
Na pytanie „Czy otrzymują Państwo zapłatę za wynajem domków i organizację wypoczynku w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na Państwa rachunek bankowy lub na Państwa rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której są Państwo członkiem)?”, wskazali Państwo, że „Pracownicy i emeryci za wynajem domków i zorganizowany wypoczynek płacą tylko część kwoty, którą regulują przelewem na rachunek bankowy, w kasie jednostki lub dodatkowo pracownicy mają możliwość wyrażenia zgody na potrącenie z wynagrodzenia. Pozostała kwota, która jest dofinansowana z funduszu z socjalnego jest przelewana z rachunku funduszu socjalnego na rachunek bankowy jednostki. Natomiast „obcy” płacą całą kwotę wynikającą z faktury na rachunek bankowy jednostki lub do kasy.”
Na pytanie „Czy z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę za wynajem domków i organizację wypoczynku jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności zapłata dotyczyła?”, odpowiedzieli Państwo, że „Z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę za wynajem domków i organizację wypoczynku jednoznacznie wynika, jakiej czynności dotyczy zapłata, gdyż za każdą usługę wystawiany jest paragon w kasie fiskalnej z podziałem na usługi i stawkę podatku VAT. A dodatkowo wystawiana jest faktura VAT na żądanie.”
Na pytanie „Czy dokonują Państwo dostawy towarów bądź świadczenia usług wymienionych w § 4 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2024 r. poz. 1902)? Jeżeli tak, proszę wskazać jakich konkretnie.”, podali Państwo, że „X. Sp. z o.o. w (…) nie dokonuje dostawy towarów bądź świadczenia usług wymienionych w § 4 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.”
Na pytanie „Jakich konkretnie towarów i usług dotyczy Państwa pytanie oznaczone we wniosku nr 3? Jakie konkretnie towary i usług nabywają Państwo w związku z wynajmem domków i organizacją wypoczynku?”, wskazali Państwo, że „W związku z wynajmem domków i organizacją wypoczynku kupujemy następujące usługi: pranie pościeli, usługi gastronomiczne, przeglądy kasy fiskalnej, dezynfekcja i deratyzacja, zużycie energii elektrycznej, za łącze internetowe, opłata pocztowa, regeneracja gaśnic. Jak również kupowane towary, tj. środków czystości, materiały do naprawy domków, paliwo do kosiarek, pojemniki na śmieci, butle gazowe, leżaki, części do rowerów, piloty do telewizorów oraz drobne wyposażenie np. talerze, szklanki, garnki.”
Na pytanie „Czy w związku z zakupem towarów i usług otrzymują Państwo faktury z wykazaną kwotą podatku VAT, w których figurują Państwo jako nabywca towarów i usług?”, odpowiedzieli Państwo, że „Przy zakupie towarów i usług otrzymujemy faktury z wykazaną kwotą podatku VAT, gdzie nabywcą jest X. Sp. z o.o. w (…).”
Na pytanie „Czy zakupione towary i usługi są wykorzystywane przez Państwa wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług?”, wskazali Państwo, że „Zakupione towary i usługi wykorzystywane są wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.”
Pytania w zakresie podatku od towarów i usług (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
1.Czy Spółka ma obowiązek wystawić paragon fiskalny (faktury VAT na żądanie) wszystkim korzystającym z wynajmu i zorganizowanego wypoczynku w domkach? (pytanie oznaczone we wniosku nr 1)
2.Czy Spółka prawidłowo odlicza cały VAT od zakupu towarów i usług i daje w koszty podatkowe wartość netto zakupu? (pytanie oznaczone we wniosku nr 3)
Państwa stanowisko w sprawie w zakresie podatku od towarów i usług (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Pytanie 1 (oznaczone we wniosku nr 1). Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka ma obowiązek wystawienia paragonu fiskalnego (faktury VAT na żądanie) dla wszystkich korzystających z wynajmu i zorganizowanego wypoczynku w domkach.
Pytanie 2 (oznaczone we wniosku nr 3). Zdaniem Spółki, prawidłowo został odliczony podatek VAT od zakupu i zaliczony w koszty podatkowe w wartości netto.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie (z wyjątkiem przypadków ściśle określonych w art. 7 ust. 2 oraz w art. 8 ust. 2 ustawy).
Nie każda jednak czynność stanowiąca świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Działania Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych regulują przepisy ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 288), zwanej dalej „ustawą o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych”.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych:
Ustawa określa zasady tworzenia przez pracodawców zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, zwanego dalej „Funduszem”, i zasady gospodarowania środkami tego Funduszu, przeznaczonego na finansowanie działalności socjalnej organizowanej na rzecz osób uprawnionych do korzystania z Funduszu, na dofinansowanie zakładowych obiektów socjalnych oraz na tworzenie zakładowych żłobków, klubów dziecięcych, przedszkoli oraz innych form wychowania przedszkolnego.
W myśl art. 2 pkt 1 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych:
Użyte w ustawie określenia oznaczają: działalność socjalna – usługi świadczone przez pracodawców na rzecz różnych form wypoczynku, działalności kulturalno-oświatowej, sportowo-rekreacyjnej, opieki nad dziećmi w żłobkach, klubach dziecięcych, sprawowanej przez dziennego opiekuna lub nianię, w przedszkolach oraz innych formach wychowania przedszkolnego, udzielanie pomocy materialnej – rzeczowej lub finansowej, a także zwrotnej lub bezzwrotnej pomocy na cele mieszkaniowe na warunkach określonych umową.
Stosownie do art. 2 pkt 5 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych:
Użyte w ustawie określenia oznaczają: osoby uprawnione do korzystania z Funduszu – pracowników i ich rodziny, emerytów i rencistów – byłych pracowników i ich rodziny oraz inne osoby, którym pracodawca przyznał, w regulaminie, o którym mowa w art. 8 ust. 2, prawo korzystania ze świadczeń socjalnych finansowanych z Funduszu.
Na podstawie art. 3 ust. 1 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych:
Fundusz tworzą pracodawcy zatrudniający według stanu na dzień 1 stycznia danego roku co najmniej 50 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty.
Na mocy art. 5 ust. 1 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych:
Fundusz tworzy się z corocznego odpisu podstawowego, naliczanego w stosunku do przeciętnej liczby zatrudnionych.
W myśl art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych:
Środki Funduszu zwiększa się o wpływy z opłat pobieranych od osób i jednostek organizacyjnych – korzystających z działalności socjalnej, o której mowa w art. 2 pkt 1.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych:
Przyznawanie ulgowych usług i świadczeń oraz wysokość dopłat z Funduszu uzależnia się od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej do korzystania z Funduszu.
Stosownie do art. 10 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych:
Środkami Funduszu administruje pracodawca.
Według art. 12 ust. 1 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych:
Środki Funduszu są gromadzone na odrębnym rachunku bankowym.
Należy w tym miejscu zauważyć, że działania pracodawcy polegające wyłącznie na dokonaniu zakupów od osób trzecich, których nabycie w całości następuje ze środków Funduszu (takich jak np. wczasów dla pracowników i emerytów, kolonii i obozów dla dzieci pracowników, karnetów uprawniających do korzystania z basenów, siłowni i innych obiektów sportowych, biletów do kina, teatru, kompleksowych usług polegających na organizowaniu określonej imprezy kulturalnej) w celu udostępnienia ich osobom uprawnionym na zasadach wymienionych w ww. ustawie o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, podejmowane są poza sferą prowadzonej przez pracodawcę działalności gospodarczej (poza sferą jego aktywności jako przedsiębiorcy). Tym samym czynności te nie są podejmowane przez pracodawcę w charakterze podatnika podatku od towarów i usług. W konsekwencji należy stwierdzić, że w tym zakresie pracodawca nie jest podatnikiem tego podatku.
Powyższe odnosi się również do sytuacji, gdy nabyte w ww. sposób świadczenia współfinansuje beneficjent, tj. osoba uprawniona do korzystania z Funduszu, albowiem sam sposób finansowania nie zmienia charakteru rzeczonych świadczeń.
Zatem gdy pracodawca działa jako administrator Funduszu i dokonuje zakupów towarów i usług, które następnie przekazuje nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie pracownikom albo innym osobom upoważnionym do korzystania z Funduszu, czynności te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Natomiast w sytuacji gdy pracodawca samodzielnie, z wykorzystaniem majątku należącego do jego przedsiębiorstwa, dokonuje dostaw towarów/świadczy usługi na rzecz pracowników i osób uprawnionych do korzystania z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, to czynności te podejmowane są przez pracodawcę w ramach jego aktywności jako przedsiębiorcy działającego jako podatnik podatku od towarów i usług, w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że prowadzą Państwo działalność statutową w zakresie usług (...). Posiadają Państwo również domki wczasowe stanowiące obiekty działalności socjalnej. Wynajmują Państwo domki i organizują wypoczynek zarówno dla pracowników, emerytów, jak i innych osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej niezatrudnionych przez Państwa. Wynajem domków i organizacja wypoczynku dla pracowników i emerytów jest częściowo dofinansowany ze środków ZFŚS. Pozostała kwota jest opłacana przez pracownika i emeryta gotówką w kasie jednostki lub przelewem na konto bankowe. Dodatkowo pracownicy mają możliwość potrącenia z wynagrodzenia po wcześniejszym wyrażeniu zgody. Natomiast osoby niezatrudnione przez Państwa płacą 100% faktury w kasie jednostki lub przelewem na konto bankowe. Za wykonaną usługę płacą Państwo VAT od świadczonych usług. Za pobyt w domkach wystawiają Państwo paragon fiskalny (fakturę VAT na żądanie) dla wszystkich korzystających.
Państwa wątpliwości w pierwszej kolejności dotyczą obowiązku wystawiania paragonu fiskalnego (faktury VAT na żądanie) wszystkim korzystającym z wynajmu i zorganizowanego wypoczynku w domkach.
Odnosząc się do Państwa wątpliwości należy wskazać, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy. Zgodnie z tym przepisem:
Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Wskazany wyżej przepis art. 111 ust. 1 ustawy, określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem, podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Jeżeli nabywcą danej usługi jest podmiot inny niż wymieniony w art. 111 ust. 1 ustawy, to taka sprzedaż w ogóle nie jest objęta obowiązkiem ewidencjonowania jej przy użyciu kasy rejestrującej.
Na mocy art. 111 ust. 8 ustawy:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).
Może zatem zaistnieć sytuacja, w której podatnik będzie ewidencjonował przy zastosowaniu kasy rejestrującej jedynie część swojej sprzedaży, a niektórych czynności nie, bowiem mogą one korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej.
Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2024 r. poz. 1902), zwane dalej „rozporządzeniem”.
Zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących zostało określone w § 2 i § 3 rozporządzenia. Zwolnienia te wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, mianowicie zwolnienie dla określonych grup podatników (zwolnienie podmiotowe) i zwolnienie dla konkretnych czynności (zwolnienie przedmiotowe).
Zgodnie z § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia:
Zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2027 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.
§ 2 ust. 2 ww. rozporządzenia stanowi, że:
W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.
W poz. 39 załącznika do rozporządzenia, stanowiącym wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, wskazano:
Dostawa towarów i świadczenie usług przez podatnika na rzecz jego pracowników oraz przez spółdzielnie mieszkaniowe na rzecz członków lub innych osób, którym przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub które są właścicielami lokali położonych w budynkach administrowanych przez spółdzielnie mieszkaniowe, jak również przez wspólnoty mieszkaniowe na rzecz właścicieli lokali.
Natomiast w poz. 42 załącznika do rozporządzenia wskazano:
Świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.
Powyższe zwolnienia są zwolnieniami przedmiotowymi, tzn. że dotyczą konkretnych czynności.
Należy również wskazać, że niektóre usługi oraz dostawa niektórych towarów zostały wyłączone przez ustawodawcę na podstawie § 4 ww. rozporządzenia z prawa do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w przepisach § 2 i § 3 tego rozporządzenia. Szczegółowo zostały one wymienione w § 4 powołanego rozporządzenia.
Zgodnie z § 4 ust. 1 rozporządzenia:
Zwolnień, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku:
1)dostawy:
a)gazu płynnego,
b)części do silników (CN 8409 91 00 i 8409 99 00),
c)silników do napędu pojazdów i motocykli, silników spalinowych tłokowych z zapłonem iskrowym i samoczynnym do różnego rodzaju jednostek, w tym motocykli (CN 8407 i 8408),
d)nadwozi do pojazdów silnikowych (CN 8707),
e)przyczep i naczep (CN 8716 10, 8716 31 00, ex 8716 39, 8716 40 00), kontenerów (CN 8609 00),
f)części przyczep, naczep i pozostałych pojazdów bez napędu mechanicznego (CN 8716 90),
g)części i akcesoriów do pojazdów silnikowych (CN 8708, 9401 99 20 i 9401 99 80), to jest do:
-ciągników,
-pojazdów silnikowych do przewozu dziesięciu lub więcej osób z kierowcą,
-samochodów i pozostałych pojazdów silnikowych przeznaczonych zasadniczo do przewozu osób, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi,
-pojazdów silnikowych do transportu towarów,
-pojazdów silnikowych specjalnego przeznaczenia, innych niż te zasadniczo przeznaczone do przewozu osób lub towarów, w szczególności: pojazdów pogotowia technicznego, dźwigów samochodowych, pojazdów strażackich, betoniarek samochodowych, zamiatarek, polewaczek, przewoźnych warsztatów, ruchomych stacji radiologicznych
-z wyłączeniem motocykli,
h)komputerów stacjonarnych i przenośnych, w tym laptopów i tabletów, oraz urządzeń peryferyjnych do nich, konsol do gier, części do komputerów i konsol,
i)wyrobów elektronicznych, w tym odbiorników telewizyjnych i radiowych, gramofonów, głośników, telefonów, w tym smartfonów, smartwatchów, anten, wyświetlaczy, monitorów, aparatów do zapisu lub odtwarzania obrazu i dźwięku, nawigacji, urządzeń pamięci trwałej, taśm, dysków, urządzeń alarmowych,
j)wyrobów optycznych, w tym lornetek, lunet, rzutników,
k)silników elektrycznych, prądnic i transformatorów,
l)sprzętu fotograficznego, w tym cyfrowych i konwencjonalnych aparatów fotograficznych, soczewek, obiektywów, kamer, projektorów filmowych,
m)wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których dostawa nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej „ustawą”,
n)zapisanych i niezapisanych nośników danych cyfrowych i analogowych,
o)wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na kod CN,
p)wyrobów tytoniowych (CN 2401, 2402, 2403), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,
q)napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%, napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5% (bez względu na kod CN), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,
r)perfum i wód toaletowych (CN 3303 00 10, 3303 00 90), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,
s)wyrobów klasyfikowanych do CN 2404 i 8543 40 00, przeznaczonych do palenia lub do wdychania bez spalania, z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,
t)wyrobów zawierających w swym składzie alkohol etylowy o objętościowej mocy powyżej 50% objętości, nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, w tym rozpuszczalników, płynów odkażających, rozcieńczalników farb, płynów do odmrażania,
u)węgla, brykietów i podobnych paliw stałych wytwarzanych z węgla, węgla brunatnego, koksu i półkoksu, przeznaczonych do celów opałowych,
w)towarów przy użyciu urządzeń obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie, banknotach lub innej formie (bezgotówkowej) i wydają towar;
2)świadczenia usług:
a)przewozów pasażerskich w samochodowej komunikacji, z wyłączeniem przewozów wymienionych w poz. 19 i 20 załącznika do rozporządzenia,
b)taksówek (PKWiU 49.32.11.0), z wyłączeniem wynajmu samochodów osobowych z kierowcą,
c)naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów, w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania,
d)w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów,
e)w zakresie badań i przeglądów technicznych pojazdów,
f)w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów, z wyłączeniem usług świadczonych przez osoby wymienione w poz. 51 załącznika do rozporządzenia,
g)prawniczych, z wyłączeniem usług wymienionych w poz. 31 załącznika do rozporządzenia,
h)doradztwa podatkowego,
i)związanych z wyżywieniem (PKWiU ex 56.10, 56.21, ex 56.29, ex 56.30), wyłącznie:
-świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz
-usług przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering),
j)fryzjerskich, kosmetycznych i kosmetologicznych,
k)kulturalnych i rozrywkowych – wyłącznie w zakresie wstępu na przedstawienia cyrkowe,
l)związanych z rozrywką i rekreacją – wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne,
m)mycia, czyszczenia samochodów i podobnych usług (PKWiU 45.20.30.0),
n)parkingu samochodów i innych pojazdów,
o)przy użyciu urządzeń, w tym wydających bilety, obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie, banknotach lub innej formie (bezgotówkowej).
Tym samym, § 4 rozporządzenia zawiera katalog czynności, do których nie mają zastosowania zwolnienia przedmiotowe, podmiotowe oraz podmiotowo-przedmiotowe. Oznacza to, że podatnik dokonujący czynności wymienionych w ww. przepisie nie ma prawa do korzystania ze zwolnienia z ewidencjonowania przy pomocy kasy rejestrującej. Wyłączenie to dotyczy jednak konkretnych wskazanych przez ustawodawcę czynności. Natomiast w stosunku do pozostałych czynności, innych niż wymienione w § 4 ust. 1 rozporządzenia, podatnicy mogą korzystać z innych tytułów zwolnienia (podmiotowo-przedmiotowych oraz przedmiotowych), o ile spełniają warunki dla nich przewidziane.
Jak Państwo wskazali, wynajmują Państwo domki i organizują wypoczynek dla pracowników, emerytów i innych osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej niezatrudnionych przez Państwa.
Jak już wcześniej wskazano, w poz. 39 załącznika do rozporządzenia jako czynności zwolnione z ewidencjonowania na kasie rejestrującej zostały wymienione realizowane przez podatnika świadczenie usług i dostawa towarów na rzecz jego pracowników.
Zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 277 ze zm.):
Pracownikiem jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę.
Tym samym należy rozstrzygnąć, czy świadczenie usług polegających na wynajmie domków i organizacji wypoczynku na rzecz pracowników może korzystać ze zwolnienia z ewidencjonowania na kasie rejestrującej.
Jak Państwo wskazali, pracownicy, na rzecz których wynajmują Państwo domki i organizują wypoczynek, to osoby zatrudnione przez Państwa na umowę o pracę.
Ponadto nie dokonują Państwo dostawy towarów bądź świadczenia usług wymienionych w § 4 ust. 1 i 2 ustawy.
Mając zatem na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że w związku ze świadczeniem przez Państwa usług polegających na wynajmie domków i organizacji wypoczynku na rzecz pracowników, mogą Państwo korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej, na podstawie § 2 ust. 1 w zw. z poz. 39 załącznika do rozporządzenia.
Tym samym, nie mają Państwo obowiązku wystawiania na rzecz pracowników paragonów fiskalnych, gdyż w tym zakresie przysługuje Państwu prawo do zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 2 rozporządzenia w zw. z poz. 39 załącznika do rozporządzenia.
Z opisu sprawy wynika, że oprócz świadczenia usług (...), dokonują Państwo również wynajmu domków i organizacji wypoczynku na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej innych niż pracownicy (emeryci, inne osoby fizyczne niezatrudnione przez Państwa).
Jak Państwo wskazali, emeryci za wynajem domków i zorganizowany wypoczynek płacą tylko część kwoty, którą regulują przelewem na rachunek bankowy lub w kasie jednostki. Pozostała kwota jest dofinansowana z funduszu z socjalnego. Natomiast osoby fizyczne niezatrudnione przez Państwa płacą całą kwotę na rachunek bankowy jednostki lub do kasy.
Jak już wcześniej wskazano, w poz. 42 załącznika do rozporządzenia jako czynności zwolnione z ewidencjonowania na kasie rejestrującej zostało wymienione świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.
Aby zatem przysługiwało prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 42 załącznika stanowiącego jego integralną część, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:
-świadczący usługę na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem),
-z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła,
-przedmiotem świadczenia nie są usługi wymienione w § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia, do których nie stosuje się zwolnień.
Niespełnienie jednego z powyższych warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.
Odnosząc się do usług wynajmu domków i organizacji wypoczynku na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej innych niż pracownicy (emeryci, inne osoby fizyczne niezatrudnione przez Państwa), należy zauważyć, że zapłata za wynajem domków i organizację wypoczynku dokonywana jest m.in. przelewem na rachunek bankowy.
Jednocześnie wskazali Państwo, że z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę za wynajem domków i organizację wypoczynku jednoznacznie wynika, jakiej czynności dotyczy zapłata, jednakże wskazali Państwo również, że wynika to z faktu, że za każdą usługę wystawiany jest paragon w kasie fiskalnej z podziałem na usługi i stawkę podatku VAT.
Z przedstawionego opisu sprawy nie wynika zatem, aby (oprócz ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej) prowadzili Państwo ewidencję, z której wynikałoby, jakiej konkretnie czynności zapłata dotyczy.
Zatem, w sytuacji gdy zapłata za wynajem domków i organizację wypoczynku dokonywana jest przez emerytów oraz inne osoby fizyczne niezatrudnione przez Państwa przelewem na rachunek bankowy, ale nie prowadzą Państwo ewidencji (oprócz ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej), z której wynikałoby, jakiej konkretnie czynności zapłata dotyczy, nie są spełnione warunki umożliwiające zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży opisanych we wniosku usług, na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 42 załącznika do niego.
W konsekwencji, uznać należy, że w związku ze świadczeniem przez Państwa usług polegających na wynajmie domków i organizacji wypoczynku na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej innych niż pracownicy (emeryci, inne osoby fizyczne niezatrudnione przez Państwa), za które zapłatę otrzymują Państwo przelewem na rachunek bankowy, ale nie prowadzą Państwo ewidencji (oprócz ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej), z której wynikałoby, jakiej konkretnie czynności zapłata dotyczy, nie mogą Państwo korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej, na podstawie § 2 ust. 1 w zw. z poz. 42 załącznika do rozporządzenia.
Tym samym, w tej sytuacji mają Państwo obowiązek wystawiania na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej innych niż pracownicy (emeryci, inne osoby fizyczne niezatrudnione przez Państwa) paragonów fiskalnych.
Odnosząc się z kolei do obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej usług polegających na wynajmie domków i organizacji wypoczynku na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej innych niż pracownicy (emeryci, inne osoby fizyczne niezatrudnione przez Państwa), za które płatność jest dokonywana gotówką w kasie, należy wskazać, że takie czynności również nie mogą korzystać z ww. zwolnienia na podstawie § 2 ust. 1 w powiązaniu z poz. 42 załącznika do rozporządzenia. Należy także wskazać, że w ww. załączniku do rozporządzenia nie zostały wskazane inne zwolnienia, z których mogliby Państwo korzystać w opisanym przypadku.
W konsekwencji, mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa wskazać należy, że w przypadku usług polegających na wynajmie domków i organizacji wypoczynku na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej innych niż pracownicy (emeryci, inne osoby fizyczne niezatrudnione przez Państwa), za które płatność jest dokonywana gotówką w kasie, mają Państwo obowiązek prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej.
Natomiast w odniesieniu do kwestii obowiązku wystawiania faktur należy wskazać, że w myśl art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy:
Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.
Na mocy art. 106b ust. 3 ustawy:
Na żądanie nabywcy towaru lub usługi podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:
1)czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1, z wyjątkiem:
a)czynności, o których mowa w art. 19a ust. 5 pkt 4,
b)czynności, o których mowa w art. 106a pkt 3 i 4,
1a)otrzymanie całości lub części zapłaty przed wykonaniem czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1, z wyjątkiem:
a)przypadku, gdy zapłata dotyczy czynności, o których mowa w art. 19a ust. 1b i ust. 5 pkt 4 oraz art. 106a pkt 3 i 4,
b)wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,
2)sprzedaż zwolnioną, o której mowa w ust. 2, z zastrzeżeniem art. 117 pkt 1 i art. 118
– jeżeli żądanie jej wystawienia zostało zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty.
Jak wynika z powołanych przepisów, co do zasady, podatnik VAT jest zobowiązany wystawiać fakturę dokumentującą sprzedaż towarów i usług na rzecz innego podatnika.
W przypadku gdy sprzedaż jest dokonywana na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, sprzedawca obowiązany jest wystawić fakturę jedynie w sytuacji, gdy nabywcy tego zażądają w terminie określonym w art. 106b ust. 3 ustawy.
Tym samym, są Państwo obowiązani wystawić fakturę dokumentującą świadczenie usług polegających na wynajmie domków i organizacji wypoczynku na rzecz pracowników oraz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej innych niż pracownicy (emeryci, inne osoby fizyczne niezatrudnione przez Państwa), wyłącznie w przypadku, gdy pracownik lub osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej inna niż pracownik (emeryt, inna osoba fizyczna niezatrudniona przez Państwa), zwróci się do Państwa z żądaniem wystawienia faktury, w myśl art. 106b ust. 3 ustawy, z zachowaniem określonego w ww. przepisie terminu do wystąpienia z żądaniem wystawienia faktury.
Tym samym, oceniając całościowo Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 należało uznać je za nieprawidłowe.
Odnosząc się natomiast do Państwa wątpliwości dotyczących prawa do odliczenia podatku naliczonego, należy zauważyć, że podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. W świetle tego przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z przywołanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto, ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
W myśl art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem:
a)(uchylona)
b)nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób,
c)usług noclegowych nabywanych w celu ich odprzedaży, opodatkowanych u tego podatnika na podstawie art. 8 ust. 2a.
Zatem, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług gastronomicznych. Wyjątek dotyczy jedynie podatników świadczących usługi przewozu osób, kupujących gotowe posiłki dla pasażerów.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że są Państwo czynnym podatnikiem VAT. W związku z wynajmem domków i organizacją wypoczynku kupują Państwo następujące usługi: pranie pościeli, usługi gastronomiczne, przeglądy kasy fiskalnej, dezynfekcja i deratyzacja, zużycie energii elektrycznej, za łącze internetowe, opłata pocztowa, regeneracja gaśnic. Kupują Państwo również towary, tj. środki czystości, materiały do naprawy domków, paliwo do kosiarek, pojemniki na śmieci, butle gazowe, leżaki, części do rowerów, piloty do telewizorów oraz drobne wyposażenie np. talerze, szklanki, garnki. Przy zakupie towarów i usług otrzymują Państwo faktury z wykazaną kwotą podatku VAT, gdzie Państwo są nabywcą. Zakupione towary i usługi wykorzystywane są wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W przedmiotowej sprawie spełnione są przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, które warunkują prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Są Państwo bowiem zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a zakupione towary i usługi wykorzystywane są wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Należy jednakże zauważyć, że wśród nabywanych usług wskazali Państwo również usługi gastronomiczne.
Odnośnie usług gastronomicznych, w kwestii prawa do odliczenia wskazać należy, że z art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy wprost wynika, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług gastronomicznych. Ustawodawca nie rozróżnił sytuacji, w których nabywane usługi gastronomiczne wykorzystywane są do odsprzedaży lub są wykorzystywane w prowadzonej działalności. Wyjątek dotyczy jedynie podatników świadczących usługi przewozu osób, kupujących gotowe posiłki dla pasażerów, który nie ma miejsca w analizowanej sprawie.
Ponieważ nabyte przez Państwa usługi gastronomiczne mieszczą się w zakresie usług wskazanych w art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy, do których nie stosuje się obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku, to nie przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku od towarów i usług naliczonego z tytułu nabycia usług gastronomicznych, pomimo faktu, że usługi te związane są z wykonywanymi przez Państwa czynnościami opodatkowanymi.
Tym samym, przysługuje Państwo prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z wynajmem domków i organizacją wypoczynku, jednakże z wyjątkiem faktur dokumentujących nabycie usług gastronomicznych.
Odliczenie podatku naliczonego w ww. zakresie jest możliwe pod warunkiem tego, że nie zaistnieją inne przesłanki negatywne zawarte w art. 88 ustawy.
Zatem oceniając całościowo Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 (oznaczonego we wniosku nr 3) należało uznać je za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie podatku od towarów i usług. W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytań). Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy i własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniami nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.
Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
-Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
-Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
-Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
