Postanowienie NSA z dnia 23 października 2025 r., sygn. I OSK 1452/25
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący sędzia NSA Maciej Dybowski po rozpoznaniu w dniu 23 października 2025 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej L.T. na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 29 kwietnia 2025 r. sygn. akt I SA/Wa 175/25 w sprawie ze skargi L.T. na uchwałę Rady Miasta Mławy z dnia 30 maja 2023 r. nr LI/657/2023 postanawia oddalić skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Postanowieniem z 29 kwietnia 2025 r. I SA/Wa 175/25 (dalej postanowienie z 29 kwietnia 2025 r.) Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie odrzucił skargę L.T. (dalej skarżący) na uchwałę Rady Miasta Mławy z 30 maja 2023 r. nr LI/657/2023 (dalej Uchwała) w przedmiocie sprzedaży nieruchomości komunalnej.
W uzasadnieniu Sąd I instancji wskazał, że skarżący jest właścicielem działki nr [...], sąsiadującej z działką nr [...] będącą przedmiotem Uchwały. W ocenie Sądu I instancji, Uchwała nie narusza interesu prawnego skarżącego. Podstawę prawną uchwały stanowił art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. a ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2023 r. poz. 40 ze zm., dalej usg) i art. 37 ust. 2 pkt 9 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz.U. z 2023 r. poz. 344 ze zm., dalej ugn). Zgodnie z art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. a usg, do wyłącznej właściwości rady gminy należy podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących - m.in. - zbywania nieruchomości. Nieruchomość jest zbywana w drodze bezprzetargowej, jeżeli: [...] przedmiotem zbycia jest udział w nieruchomości, a zbycie następuje na rzecz innych współwłaścicieli nieruchomości (art. 37 ust. 2 pkt 9 ugn). Sąd I instancji zwrócił uwagę, że do organów gminy należy wybór trybu sprzedaży nieruchomości w konkretnej sytuacji prawnej i faktycznej. Przepis powyższy znajduje zastosowanie jedynie w sytuacji, gdy wolą gminy jest zawarcie umowy sprzedaży udziału we współwłasności ze współwłaścicielem. Wprawdzie przepis ten nie może być rozumiany jako nakładający na gminę obowiązek zbycia udziału we współwłasności na rzecz współwłaściciela, jednakże jego rola sprowadza się do udzielenia gminie prerogatywy do odformalizowania i przyspieszenia procedury sprzedaży, wówczas gdy gmina zamierza zbyć swój udział na rzecz współwłaściciela nieruchomości. Zaskarżoną Uchwałą Rada Miasta Mława zdecydowała o sprzedaży udziału ¼ w nieruchomości na rzecz współwłaścicieli tej nieruchomości. Skarżący w dacie podjęcia Uchwały nie był współwłaścicielem przedmiotowej nieruchomości - był właścicielem nieruchomości sąsiedniej. Nie ma więc interesu prawnego, w rozumieniu [art. 101 ust. 1 usg w zw. z - uw. NSA] art. 37 ust. 2 pkt 9 ugn, do kontroli legalności Uchwały. Sąd I instancji, na podstawie art. 58 § 1 pkt 5a ppsa, odrzucił skargę (k. 145, k. 147-152 akt sądowych).
