Interpretacja indywidualna z dnia 17 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.703.2025.2.MB
Usługi szkoleniowe mogą korzystać ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT, jedynie jeśli są finansowane w całości ze środków publicznych, co musi być potwierdzone stosowną dokumentacją. W przypadku jej braku, zwolnienie nie przysługuje.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
11 września 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 10 września 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej który dotyczy zwolnienia od podatku od towarów i usług świadczonych usług szkoleniowych. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 16 października 2025 r. (data wpływu 17 października 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Spółka” lub „Wnioskodawca”) jest podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą oraz czynnym podatnikiem podatku VAT.
Celami statutowymi Spółki są:
- rozwój przedsiębiorczości,
- inicjowanie działalności innowacyjnej i rozwój gospodarki opartej na wiedzy,
- wspieranie tworzenia i rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw,
- rozwój eksportu i wspieranie ekspansji zagranicznej,
- wspieranie rozwoju nauki i wykorzystania nowych technik i technologii,
- tworzenie nowych miejsc pracy i rozwój zasobów ludzkich.
Spółka w ramach działalności gospodarczej świadczy przede wszystkim usługi doradcze, a także prowadzi działalność szkoleniową (w umowie spółki: PKD 85.5 pozaszkolne formy edukacji, PKD 85.6 działalność wspomagająca edukację). Szkolenia te to przede wszystkim szeroko rozumiana tematyka biznesowa.
Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania. Nie posiada również statusu uczelni ani jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk oraz instytutu badawczego, w zakresie kształcenia. Spółka nie jest także podmiotem, który uzyskał akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe.
Świadczone przez Wnioskodawcę usługi nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.
W 2024 r. Wnioskodawca postanowił, iż część usług szkoleniowych zaoferuje w ramach (...) (zwana dalej: (...)).
(...) to ogólnodostępny, darmowy rejestr prowadzony przez (...) oferujący usługi szkoleniowe i doradcze z europejskim dofinansowaniem. Rejestr ten pozwala podmiotom świadczącym usługi szkoleniowe przedstawiać swoją ofertę, zaś podmiotom poszukującym określonej wiedzy pozwala znaleźć szkolenia o interesującej ich tematyce.
Baza jest największą platformą szkoleniową w kraju, w której znajduje się bogata oferta szkoleń, doradztwa biznesowego, warsztatów, kursów zawodowych, studiów podyplomowych, coachingu i mentoringu.
Z punktu widzenia podmiotu oferującego szkolenia, aby uzyskać wpis z możliwością świadczenia usług z dofinansowaniem, trzeba spełnić warunki określone w rozporządzeniu Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z 28 lipca 2023 r. w sprawie rejestru podmiotów świadczących usługi rozwojowe.
Warunki zostały przez Spółkę spełnione i na podstawie złożonej (…) r. Karty (…) Spółka została wpisana do Rejestru Instytucji Szkoleniowych.
Szkolenia, które oferowane są za pośrednictwem (...) przez Spółkę, dofinansowane są w 100% ze środków Funduszu (…). Szkolenia były realizowane bezpośrednio przez Wnioskodawcę, to znaczy że Wnioskodawca nie był podwykonawcą żadnego innego podmiotu.
Szkolenia oferowane przez Wnioskodawcę dotyczyły następującej tematyki:
1)obsługa klienta i komunikacja z klientem,
2)realizacja zleceń i komunikacja w pracy,
3)organizacja czasu pracy,
4)cyberbezpieczeństwo i narzędzia IT dla pracowników,
5)nowoczesne systemy księgowe – automatyzacja i optymalizacja procesów finansowych,
6)bezpieczne korzystanie z technologii i systemów IT.
Poniżej przykładowe programy szkoleń wraz z klientami, do których mogą być skierowane wraz z opisem przedmiotu szkolenia:
1.Szkolenie w zakresie obsługa klienta i komunikacji w serwisie
Celem szkolenia jest rozwinięcie umiejętności profesjonalnej obsługi klienta w serwisie oraz skutecznej komunikacji na każdym etapie współpracy – od przyjęcia zlecenia po finalizację usługi. Uczestnicy zdobywają wiedzę na temat budowania pozytywnych relacji z klientami, skutecznego rozwiązywania problemów oraz zarządzania reklamacjami. Szkolenie pozwala na wypracowanie praktycznych technik radzenia sobie z trudnymi sytuacjami, co ma się przełożyć na wzrost satysfakcji klientów i poprawę jakości usług serwisowych.
2.Szkolenie z realizacji zleceń i komunikacji w pracy serwisowej
Szkolenie z realizacji zleceń i komunikacji jest przeznaczone dla pracowników serwisów, firm usługowych oraz osób zajmujących się obsługą klienta. Skierowane jest do serwisantów, mechaników, doradców klienta i przedstawicieli handlowych, którzy na co dzień realizują zlecenia i kontaktują się z klientami. Również właściciele i menedżerowie firm serwisowych mogą skorzystać ze szkolenia, aby usprawnić organizację pracy i poprawić jakość obsługi.
Celem szkolenia jest rozwinięcie umiejętności skutecznej realizacji zleceń oraz profesjonalnej komunikacji w pracy serwisowej i usługowej. Uczestnicy nauczą się, jak sprawnie przyjmować, planować i realizować zlecenia, a także jak efektywnie zarządzać czasem i priorytetami w pracy. Uczestnicy poznają techniki aktywnego słuchania, asertywnej komunikacji oraz metody prezentowania usług w sposób zwiększający satysfakcję klienta.
3.Szkolenie z obsługi klienta w JDG
Szkolenie jest skierowane do osób zarządzających, pracowników, osób, które na co dzień mają kontakt z klientami i chcą podnieść swoje kompetencje w zakresie profesjonalnej komunikacji oraz obsługi trudnych sytuacji.
Szkolenie jest przeznaczone zarówno dla osób początkujących, które chcą zdobyć podstawowe umiejętności w zakresie obsługi klienta, jak i dla bardziej doświadczonych pracowników pragnących doskonalić swoje kompetencje w zarządzaniu trudnymi sytuacjami.
Celem szkolenia jest rozwinięcie umiejętności profesjonalnej obsługi klienta oraz skutecznej komunikacji na każdym etapie współpracy – od przyjęcia zlecenia po finalizację usługi. Uczestnicy zdobędą wiedzę na temat budowania pozytywnych relacji z klientami, skutecznego rozwiązywania problemów oraz zarządzania reklamacjami. Szkolenie pozwoli również na wypracowanie praktycznych technik radzenia sobie z trudnymi sytuacjami, co przełoży się na wzrost satysfakcji klientów i poprawę jakości usług.
4.Szkolenie z cyberbezpieczeństwa i narzędzia IT dla pracowników
Szkolenie z zakresu technologii i IT w pracy biurowej oraz dla mechaników rowerowych kierowane jest do grupy zawodowej, która w swojej codziennej pracy korzysta z nowoczesnych narzędzi technologicznych. Kadra zarządzająca, pracownicy biurowi i administracyjni – osoby zajmujące się organizacją i zarządzaniem danymi, obsługą systemów IT, dokumentacją oraz komunikacją w firmie.
Celem szkolenia w zakresie narzędzi IT jest podniesienie efektywności pracy poprzez wykorzystanie nowoczesnych technologii oraz narzędzi IT w codziennych zadaniach biurowych. Uczestnicy zdobędą umiejętność skutecznego planowania i organizacji pracy przy użyciu cyfrowych kalendarzy, narzędzi do zarządzania zadaniami oraz systemów automatyzujących procesy.
5.Szkolenie z zakresu zarządzania czasem.
Szkolenie ma na celu wyposażenie uczestników w umiejętności skutecznego planowania i organizacji pracy, które pozwolą zwiększyć ich efektywność i produktywność. Uczestnicy nauczą się identyfikować priorytety, planować zadania oraz zarządzać swoim czasem w sposób, który umożliwi im lepsze wykorzystanie dostępnych zasobów.
Szkolenia są dedykowane dla pracowników oraz osób prowadzących działalność gospodarczą. Uczestnictwo w szkoleniach potwierdzał certyfikat, natomiast certyfikat ten nie nadawał żadnych uprawnień zawodowych.
W kontekście szkoleń realizowanych przez Spółkę należy wskazać, że Spółka nie działa w oparciu o konkretne programy nauczania, które byłyby akceptowane przez Organy Państwa, ani inne instytucje publicznego systemu oświaty lub ten system uzupełniające lub wspierające.
Tak jak wskazano szkolenia oferowane przez Spółkę są dofinansowane w całości ze środków ze środków publicznych.
Uczestnik szkolenia, aby otrzymać wsparcie i móc skorzystać z dofinansowania bierze udział w rekrutacji, tj. zgłasza się do tzw. operatora, czyli podmiotu, który realizuje określone projekty w ramach programów regionalnych i krajowych, który weryfikuje go na podstawie przesłanych dokumentów i kwalifikuje do wsparcia. Lista operatorów projektów jest dostępna na stronie internetowej (...).
Operator realizujący projekty, w ramach których oferowane są poszczególne szkolenia dofinansowane ze środków publicznych, dokonuje diagnozy przedsiębiorstwa i potrzeb uczestnika szkolenia w kontekście oferowanych szkoleń. Na podstawie tej diagnozy operator ocenia z jakiej tematyki szkoleń przedsiębiorstwo powinno skorzystać i daje rekomendacje.
Uczestnik wyszukuje w (...) szkolenie odpowiadające rekomendacjom operatora, w której to bazie widnieją m.in. szkolenia oferowane przez Spółkę.
Uczestnik szkolenia znajduje szkolenie oferowane przez Spółkę w wykazie (...) i przedstawia opis szkolenia operatorowi, który sprawdza czy szkolenie spełnia ich oczekiwania i potrzeby klienta i akceptuje albo nie, udział firmy w oferowanym przez Spółkę szkoleniu.
Po zrealizowaniu szkolenia uczestnik przekazuje do operatora dokumenty o odbyciu szkolenia w celu realizacji dofinansowania.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego
Na pytanie, czy Spółka posiada dokumentację potwierdzającą, że źródłem finansowania usług szkoleniowych, będącym przedmiotem wniosku, są w całości środki publiczne, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1530 ze zm.)?
Odpowiedź: Spółka wskazuje, że w praktyce występują zarówno sytuacje w których Spółka posiada dokumentację lub informacje pochodzące od podmiotu na rzecz którego świadczona jest usługa o sfinansowaniu szkolenia ze środków publicznych, jak i takie gdy Spółka nie posiada takich dokumentów lub informacji.
Mimo tego, że dofinansowanie szkoleń realizowanych przez Spółkę odbywa się poprzez ich refinansowanie podmiotom, które nabywają usługi szkoleniowe od Spółki, w części przypadków Spółka posiada informacje o docelowych środkach finansowania - w tym umowy na dofinansowanie w oparciu o które następuje dofinansowanie ze środków publicznych - które są jej przedstawiane przez podmioty, na rzecz których realizowane są szkolenia. Podmioty te informują Spółkę, że otrzymały refinansowanie poniesionego kosztu ze środków publicznych.
Zdarzają się także sytuacje w których Spółka nie posiada dokumentów, które potwierdzają finansowanie szkoleń ze środków publicznych. Należy bowiem wskazać, że samo złożenie wniosku o dofinansowanie, czy nawet zawarcie umowy o dofinansowanie nie oznacza, że środki zostały zrefundowane podmiotowi, który nabył od Spółki szkolenie.
Spółka wskazuje jednocześnie, że zasady finansowania wynikają z pisemnych regulaminów programów, które stanowią podstawę rekrutacji uczestników programów pomocowych finansowanych ze środków publicznych, na rzecz których Spółka następnie realizuje szkolenia. Spółka świadcząc usługę wie w ramach jakiego programu jest ona realizowana i że podmiot na rzecz którego to następuje będzie wnioskował o dofinansowanie w formie zwrotu poniesionego wydatku.
Pytanie
Czy szkolenia będące przedmiotem wniosku podlegają zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT?
Państwa stanowisko w sprawie
W ocenie Spółki realizowane przez nią szkolenia będące przedmiotem wniosku nie podlegają zwolnieniu z opodatkowania o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT, gdyż szkolenia te mają charakter szkoleń „ogólnych” nie pozwalających na bezpośrednie podjęcie pracy zarobkowej, otwarcia działalności, czy wykonywanie określonego zawodu.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 Ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:
a)jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,
b)uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia
- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.
Wnioskodawca nie posiada statusu żadnego z podmiotów wymienionych w tym przepisie, zatem nie jest uprawiony do skorzystania ze zwolnienia na mocy art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.
Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku VAT usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż w pkt 26:
a)prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
b)finansowane w całości ze środków publicznych,
- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.
Ustawodawca nie zdefiniował na gruncie przepisów ustawy o VAT pojęć kształcenia oraz przekwalifikowania zawodowego. W związku z tym, w celu ustalenia znaczenia tych terminów należy odnieść się do aktów prawa na poziomie unijnym, niemniej jednak należy zwrócić uwagę, iż przepis regulujący kwestię opodatkowania szkoleń (usług kształcenia zawodowego/przekwalifikowania zawodowego) jest wadliwą implementacją przepisów unijnych co potwierdzają Sądy oraz Organy przychylając się do bezpośredniego stosowania w to miejsce przepisów Dyrektywy.
Definicja z art. 44 rozporządzenia Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawczy do Dyrektywy 2006/112/WE określa, że: usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.
Koniecznym jest przywołanie w tym miejscu stanowiska Naczelnego Sądu Administracyjnego, który wyrokiem z 15 maja 2018, sygn. I FSK 1314/16 wskazał, iż: „Szkolenia, o jakich mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c u.p.t.u., to szkolenia nakierowane na wiedzę i umiejętności o charakterze zawodowym, niezależnie od tego, czy charakter ten będzie przejawiać się poprzez bezpośredni ich związek z daną branżą lub zawodem, czy też poprzez ich cel, tj. uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy zawodowej. Z wiedzą i umiejętnościami o charakterze zawodowym nie należy jednak utożsamiać każdej wiedzy i umiejętności przydatnych w pracy zawodowej. Innymi słowy, nie każda wiedza i umiejętności przydatne w pracy zawodowej wykazują bezpośredni związek danym zawodem wykonywanym przez uczestników szkolenia, czy też branżą, w jakiej pracują - zwykle brak takiego bezpośredniego związku dotyczy właśnie wiedzy i umiejętności o charakterze ogólnym. Powiązanie z branżą lub zawodem, stanowiące cechę usług kształcenia i przekwalifikowania zawodowego zwolnionych od podatku od towarów i usług, oceniać należy w kontekście specyfiki zawodów wykonywanych przez uczestników szkolenia (branż w jakich działają) lub które mają zamiar wykonywać”.
Naczelny Sąd Administracyjny w swoim orzecznictwie odnośnie tej materii stwierdził także, iż: „Zwolnieniem w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania objęte są te usługi szkoleniowe, które są bezpośrednio związane z konkretnym zawodem lub branżą lub też ich celem jest podnoszenie kwalifikacji zawodowych. Nie chodzi więc o wszystkie kursy i szkolenia, w efekcie których ich uczestnicy zdobędą nowe kwalifikacje w nowych zawodach lub zdobędą umiejętności niezwiązane z wykonywanymi przez nich zawodami.” jak orzekł NSA z 8 lipca 2022 r., sygn. I FSK 1902/18.
Linia orzecznicza NSA w przedmiocie opodatkowania szkoleń znajduje potwierdzenie także w orzeczeniu z 26 stycznia 2023 r., o sygn. I FSK 1961/19, gdzie Sąd wyraźnie zaznacza, że: „Uznanie wszystkich usług szkolenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego świadczonych przez podmioty prywatne, odpłatnie, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, tj. na zasadach komercyjnych, jako realizujących cele podobne do celów podmiotów prawa publicznego i tym samym zwolnienie ich z podatku VAT, jest nietrafne”.
Do kwestii opodatkowania szkoleń odnosił się także niejednokrotnie Dyrektor KIS w m.in. w interpretacji indywidualnej z 21 lipca 2025 r. sygn. 0111-KDIB3-2.4012.282.2025.2.MGO w której wskazał, że: „Powołane wyżej przepisy art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy oraz § 3 ust. 1 pkt 14 przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczonych przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub finansowanych w całości lub w co najmniej 70% ze środków publicznych. Dla zastosowania przedmiotowych zwolnień istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości lub w części ze środków publicznych. (…) W wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 19 listopada 2009 r. w sprawie C-461/08 wyrażony został pogląd, iż pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 Dyrektywy 77/388/EWG powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwo od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika. Również w wyroku z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie C- 287/00 Trybunał w swym orzeczeniu wskazał, jak należy interpretować zwolnienia przedmiotowe w VAT uregulowane w Dyrektywie 77/388/EWG. W wyroku tym podkreślono, że pojęcia używane do doprecyzowania zakresu zwolnienia powinny być interpretowane ściśle m.in. dlatego, że zwolnienia stanowią wyjątek od zasady powszechności opodatkowania i choćby z tych przyczyn muszą być interpretowane jednolicie.”
Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że przez kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe, o których mowa w ww. przepisach, obejmujące nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, należy rozumieć takie kształcenie, w wyniku którego dana osoba podnosi swoje kwalifikacje, a bezpośrednio po jego ukończeniu jest w stanie podjąć pracę zarobkową, lub wykonywać określony zawód.
W związku z tym przy ocenie, czy określone szkolenie będzie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania VAT konieczne jest przeprowadzenie trzystopniowego testu:
1.Czy kształcenie jest w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem? Jeśli tak, to
2.Czy kształcony podnosi kwalifikacje zawodowe? Jeśli tak, to…
3.Czy bezpośrednio po ukończeniu kształcenia jest w stanie podjąć pracę zarobkową, lub wykonywać określony zawód?
Jeśli odpowiedź na którekolwiek pytanie będzie negatywna to oznacza, że dane szkolenie nie podlega zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT.
Według Wnioskodawcy szkolenia, które organizował nie są kształceniem zawodowym/przekwalifikowaniem zawodowym przez to, że ich tematykę można odnieść praktycznie do każdej branży. Szkolenia te są uniwersalne i mogą znaleźć zastosowanie niemal w każdym rodzaju działalności gospodarczej, są to szkolenia w dużej mierze rozwijające umiejętności miękkie lub też techniczne ale z zakresu technologii wykorzystywanej przy okazji prowadzenia działalności gospodarczej.
Szkolenia te nie podnoszą wiedzy osób biorących udział w szkoleniu w sposób umożliwiający podjęcie pracy zarobkowej lub wykonywanie określonego zawodu, nie są też związane z podniesieniem kwalifikacji zawodowych, a ze zdobyciem wiedzy, która przydaje się zawsze, w każdym środowisku pracy.
W ocenie Wnioskodawcy żadne z opisanych wyżej szkoleń nie pozwala na bezpośrednie podjęcie pracy zarobkowej, otwarcie działalności, czy wykonywanie określonego zawodu. Szkolenia te mają rozwinąć określone umiejętności, ale nie są to umiejętności mające bezpośrednie przełożenie w możliwości świadczenia określonych usług czy dostawie określonych towarów.
Zdaniem Spółki ze względu na ich ogólny/uniwersalny charakter nie mogą one korzystać ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Jak wynika z treści art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług zwolnienia od podatku.
Stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast wychodzenie poza wykładnię literalną jest niedopuszczalne. W efekcie podatnik uprawniony będzie do zastosowania ww. preferencji jedynie, gdy charakter czynności świadczonych przez niego w sposób jednoznaczny i nie budzący wątpliwości wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy:
zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:
a)jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,
b)uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia
– oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.
Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy:
zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:
a)prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
b)świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
c)finansowane w całości ze środków publicznych
– oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.
Jak stanowi art. 43 ust. 17 ustawy:
zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:
1)nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
2)ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
Art. 43 ust. 17a ustawy stanowi, że:
zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.
Określenie „ścisły związek” oznacza, że do wykonania usługi podstawowej niezbędna jest dostawa towarów lub świadczenie usług pomocniczych, przy czym nie może to być jakikolwiek związek, lecz relacja o charakterze wskazującym na nieodzowność tych ostatnich dla prawidłowego przebiegu podstawowej usługi.
Zgodnie z treścią § 3 ust. 1 pkt 13 i 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 832):
zwalnia się od podatku:
13)usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane;
14)usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.
Jak stanowi § 3 ust. 8 rozporządzenia:
zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.
W świetle § 3 ust. 9 rozporządzenia:
zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:
1)nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, lub
2)ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
Powołane wyżej przepisy art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczonych przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowanych w całości ze środków publicznych. Co więcej, przepisy § 3 rozporządzenia przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowanych w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenia usług i dostawy towarów ściśle z tymi usługami związanych.
Dla zastosowania ww. zwolnień istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszych przepisów, tj. prowadzenie danego szkolenia w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych, lub też finansowanie danego szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych.
Wskazane wyżej regulacje stanowią implementację prawa unijnego, gdyż w świetle art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r. str. 1 ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady:
państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.
Definicja zawarta w art. 44 tego rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 2011 77/1 ze zm.) określa, że:
usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.
W wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 19 listopada 2009 r. w sprawie C-461/08 wyrażony został pogląd, że pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 Dyrektywy 77/388/EWG powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwo od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika. Również w wyroku z 20 czerwca 2002 r. w sprawie C-287/00 Trybunał w swym orzeczeniu wskazał, jak należy interpretować zwolnienia przedmiotowe w VAT uregulowane w Dyrektywie 77/388/EWG. W wyroku tym podkreślono, że pojęcia używane do doprecyzowania zakresu zwolnienia powinny być interpretowane ściśle m.in. dlatego, że zwolnienia stanowią wyjątek od zasady powszechności opodatkowania i choćby z tych przyczyn muszą być interpretowane jednolicie.
Dokonując wykładni ww. przepisów przez pryzmat definicji usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania, określonej w art. 44 ww. rozporządzenia należy mieć na uwadze dosłowne brzmienie tych przepisów.
Zgodnie ze Słownikiem języka polskiego PWN (dostępnym w Internecie), użyte w art. 44 rozporządzenia słowo „bezpośredni” oznacza „dotyczący kogoś lub czegoś wprost”, słowo „branża” oznacza „gałąź produkcji lub handlu obejmująca towary lub usługi jednego rodzaju”, natomiast słowo „zawód” oznacza „wyuczone zajęcie wykonywane w celach zarobkowych”.
Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że przez kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe, o których mowa w ww. przepisach, obejmuje nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, należy rozumieć takie kształcenie, w wyniku którego dana osoba podnosi swoje kwalifikacje, a bezpośrednio po jego ukończeniu jest w stanie podjąć pracę zarobkową, lub wykonywać określony zawód.
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy szkolenia będące przedmiotem wniosku korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.
Dokonując oceny, czy usługi szkoleniowe, będące przedmiotem wniosku są objęte zwolnieniem od podatku, należy w pierwszej kolejności zbadać, czy spełnione będą warunki określone w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy.
Jak wskazali Państwo we wniosku, nie działają Państwo jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu ustawy Prawo oświatowe, uczelnia, jednostka naukowa Polskiej Akademii Nauk lub instytut badawczy.
Biorąc pod uwagę powyższe wskazać należy, że realizowane przez Państwa szkolenia nie spełniają przesłanek niezbędnych dla zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy.
W konsekwencji należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.
Dla zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, istotne jest – w pierwszej kolejności – uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie jednego z dodatkowych warunków wynikających z ww. przepisu.
We wniosku wskazali Państwo informacje, z których wynika, że prowadzą Państwo szkolenia w zakresie szeroko rozumianej tematyki biznesowej. Świadczone przez Państwa usługi nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. W 2024 r. postanowili Państwo, że zaoferują część swoich usług szkoleniowych w ramach (...). Rejestr ten pozwala podmiotom świadczącym usługi szkoleniowe przedstawiać swoją ofertę, zaś podmiotom poszukującym określonej wiedzy pozwala znaleźć szkolenia o interesującej ich tematyce. Baza jest największą platformą szkoleniową w kraju, w której znajduje się bogata oferta szkoleń, doradztwa biznesowego, warsztatów, kursów zawodowych, studiów podyplomowych, coachingu i mentoringu. Na podstawie złożonej(…) r. Karty (…) Spółka została wpisana do Rejestru Instytucji Szkoleniowych. W kontekście szkoleń realizowanych przez Spółkę należy wskazać, że Spółka nie działa w oparciu o konkretne programy nauczania, które byłyby akceptowane przez Organy Państwa, ani inne instytucje publicznego systemu oświaty lub ten system uzupełniające lub wspierające. Szkolenia oferowane przez Państwa dotyczyły następującej tematyki: obsługa klienta i komunikacja z klientem; realizacja zleceń i komunikacja w pracy; organizacja czasu pracy; cyberbezpieczeństwo i narzędzia IT dla pracowników; nowoczesne systemy księgowe – automatyzacja i optymalizacja procesów finansowych; bezpieczne korzystanie z technologii i systemów IT. Szkolenia, które Państwo oferują dofinasowane są w 100% ze środków Funduszu Pracy, w tym Krajowego Funduszu Szkoleniowego. W praktyce występują zarówno sytuacje w których posiadają Państwo dokumentację lub informacje pochodzące od podmiotu na rzecz którego świadczona jest usługa o sfinansowaniu szkolenia ze środków publicznych, jak i takie gdy nie posiadają Państwo takich dokumentów lub informacji. Zasady finansowania wynikają z pisemnych regulaminów programów, które stanowią podstawę rekrutacji uczestników programów pomocowych finansowanych ze środków publicznych, na rzecz których realizują Państwo szkolenia. Świadcząc usługę wiedzą Państwo w ramach jakiego programu jest ona realizowana i że podmiot na rzecz którego to następuje będzie wnioskował o dofinansowanie w formie zwrotu poniesionego wydatku. Szkolenia są dedykowane dla pracowników oraz osób prowadzących działalność gospodarczą. Uczestnictwo w szkoleniach potwierdzał certyfikat, natomiast certyfikat ten nie nadawał żadnych uprawnień zawodowych. Operator realizujący projekty, w ramach których oferowane są poszczególne szkolenia dofinansowane ze środków publicznych, dokonuje diagnozy przedsiębiorstwa i potrzeb uczestnika szkolenia w kontekście oferowanych szkoleń. Na podstawie tej diagnozy operator ocenia z jakiej tematyki szkoleń przedsiębiorstwo powinno skorzystać i daje rekomendacje. Uczestnik szkolenia znajduje szkolenie oferowane przez Państwa w wykazie (...) i przedstawia opis szkolenia operatorowi, który sprawdza czy szkolenie spełnia ich oczekiwania i potrzeby klienta i akceptuje albo nie, udział firmy w Państwa szkoleniu. Po zrealizowaniu szkolenia uczestnik przekazuje do operatora dokumenty o odbyciu szkolenia w celu realizacji dofinansowania.
Z przedstawionych okoliczności wynika zatem, że prowadzone przez Państwa usługi szkoleniowe, będące przedmiotem zapytania wbrew Państwa stanowisku spełniają definicję kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, gdyż jak wynika z wniosku są bezpośrednio związane z branżą biznesową i mają na celu uzyskanie wiedzy przez uczestników szkoleń dla celów zawodowych. Z opisu sprawy wynika, że przeprowadzają Państwo szkolenia, które pozwalają na wypracowanie praktycznych technik radzenia sobie z trudnymi sytuacjami, co ma się przełożyć na wzrost satysfakcji klientów i poprawę jakości usług serwisowych. Uczestnicy nauczą się, jak sprawnie przyjmować, planować i realizować zlecenia, a także jak efektywnie zarządzać czasem i priorytetami w pracy. Uczestnicy poznają techniki aktywnego słuchania, asertywnej komunikacji oraz metody prezentowania usług w sposób zwiększający satysfakcję klienta. Uczestnicy zdobędą wiedzę na temat budowania pozytywnych relacji z klientami, skutecznego rozwiązywania problemów oraz zarządzania reklamacjami. Szkolenia pozwalają również na wypracowanie praktycznych technik radzenia sobie z trudnymi sytuacjami, co przełoży się na wzrost satysfakcji klientów i poprawę jakości usług. Z kolei celem szkoleń w zakresie narzędzi IT jest podniesienie efektywności pracy poprzez wykorzystanie nowoczesnych technologii oraz narzędzi IT w codziennych zadaniach biurowych, a szkolenie z zakresu zarządzania czasem ma na celu wyposażenie uczestników w umiejętności skutecznego planowania i organizacji pracy, które pozwolą zwiększyć ich efektywność i produktywność. Uczestnicy nauczą się identyfikować priorytety, planować zadania oraz zarządzać swoim czasem w sposób, który umożliwi im lepsze wykorzystanie dostępnych zasobów. Szkolenia, które Państwo oferują w ramach (…) skierowane są do osób aktywnych zawodowo, które w codziennej pracy wykorzystują umiejętności nabyte w ramach ww. szkoleń.
W konsekwencji, został spełniony pierwszy z warunków uprawniających do zwolnienia od podatku VAT ww. usług, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, gdyż osoby biorące udział w szkoleniach organizowanych przez Państwa wykorzystują nabytą wiedzę w ramach wykonywanego zawodu lub pracy. Tym samym, świadczone przez Państwa usługi szkoleniowe spełniają definicję usług kształcenia zawodowego i przekwalifikowania, określoną w art. 44 ww. rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.
Jednak dla zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy konieczne jest jeszcze spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych.
Jak wynika z opisu sprawy, świadczone przez Państwa usługi, o których mowa we wniosku, nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, ani nie są objęte akredytacją w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 1016 r. – Prawo oświatowe.
Zatem świadczone przez Państwa usługi szkoleniowe nie mogą korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a i b ustawy.
Przewidziany w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy wymóg finansowania usług w określonej wysokości ze środków publicznych jest spełniony w przypadku, gdy rzeczywistym (w znaczeniu ekonomicznym) źródłem finansowania tej usługi są środki publiczne.
W myśl art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1483):
środkami publicznymi są
1)dochody publiczne;
2)środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);
2a) środki, o których mowa w art. 3b ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz.U. z 2025 r. poz. 198);
2b) środki, o których mowa w art. 202 ust. 4;
3)środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;
4)przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:
a)ze sprzedaży papierów wartościowych,
b)z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,
c)ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,
d)z otrzymanych pożyczek i kredytów,
e)z innych operacji finansowych;
5)przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.
Z art. 4 ust. 1 ww. ustawy wynika, że:
przepisy ustawy stosuje się do:
1)jednostek sektora finansów publicznych;
2)innych podmiotów w zakresie, w jakim wykorzystują środki publiczne lub dysponują tymi środkami.
Powyższe przepisy zaliczają zatem do środków publicznych dochody publiczne, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz wskazane przychody budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z różnych źródeł. Środkami publicznymi są również środki pochodzące z funduszy strukturalnych.
Wskazali Państwo, że usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego będą finansowane w całości ze środków publicznych. Zdarzają się także sytuacje w których nie posiadają Państwo dokumentów, które potwierdzają finansowanie szkoleń ze środków publicznych. Wskazali Państwo także, że zasady finansowania wynikają z pisemnych regulaminów programów, które stanowią podstawę rekrutacji uczestników programów pomocowych finansowanych ze środków publicznych, na rzecz których realizują Państwo szkolenia. Świadcząc usługę wiedzą Państwo w ramach jakiego programu jest ona realizowana i że podmiot na rzecz którego to następuje będzie wnioskował o dofinansowanie w formie zwrotu poniesionego wydatku.
Tym samym świadczone przez Państwa szkolenia finansowane w całości ze środków publicznych, będą korzystały ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy, pod warunkiem, że z posiadanych dokumentów będzie jednoznacznie wynikać, że szkolenie jest finansowane ze środków publicznych. Przy czym, aby korzystać z ww. zwolnienia, istotna jest dokumentacja potwierdzająca, że źródłem finansowania tej usługi są środki publiczne. Usługi te muszą być faktycznie finansowane ze środków publicznych, a Państwo muszą posiadać stosowną dokumentację potwierdzającą takie źródło finansowania tych usług.
Zatem w przypadku finansowania szkoleń w całości ze środków publicznych zostaną spełnione łącznie warunki do zwolnienia usług szkoleniowych, które są przedmiotem wniosku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy wyłącznie w odniesieniu szkoleń do których posiadają Państwo dokumentację potwierdzającą, że źródłem finansowania usług szkoleniowych są w całości środki publiczne, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
W związku z powyższym w sytuacji, gdy nie będą Państwo posiadali dokumentacji potwierdzającej finansowanie w całości ze środków publicznych dla szkoleń oferowanych przez Państwa ramach (…) warunek objęty zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) nie zostanie spełniony. Jak wyżej wskazano, zwolnienie od podatku uwarunkowane jest obowiązkiem posiadania stosownej dokumentacji potwierdzającej źródło finansowania tych usług. W konsekwencji te szkolenia, dla których nie posiadają Państwo ww. dokumentacji nie korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c).
W konsekwencji, Państwa stanowisko w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy dla usług szkoleniowych w całości finansowanych ze środków publicznych należało uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
