Interpretacja indywidualna z dnia 17 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT3.4011.746.2025.2.PS
Działalność polegająca na odchowie kur nieśnych do dojrzałości nieśnej jest działem specjalnym produkcji rolnej, a przychody z wynajmu części niekomercyjnej odchowalni można opodatkować ryczałtem od najmu prywatnego.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
29 września 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismem z 27 października 2025 r. – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Prowadzi Pan gospodarstwo rolne polegające na hodowli kur nieśnych i sprzedaży jaj. W ramach swojej działalności nabywa Pan jednodniowe pisklęta kur nieśnych z zewnętrznej wylęgarni. Liczebność zakupionego stada przekracza 80 sztuk.
Pisklęta trafiają następnie do wybudowanej przez Pana odchowalni, gdzie pozostają przez okres około 16-18 tygodni. W tym czasie kury rosną i dojrzewają – następuje rozwój ich układu kostnego, pokarmowego oraz wczesny rozwój narządów rozrodczych. W odchowalni zapewniane są optymalne warunki: temperatura, wentylacja, oświetlenie oraz zbilansowana pasza, aby młode kury mogły prawidłowo rozwijać się i przygotować się do okresu nieśności.
Po zakończeniu okresu odchowu kury są przenoszone przez Pana na fermę produkcyjną, gdzie w wieku około 18–20 tygodni rozpoczynają okres nieśności. W tym czasie kury produkują jaja przeznaczone do sprzedaży na rynek zewnętrzny. Na Pana fermie produkcyjnej monitoruje Pan warunki hodowli, zapewnia odpowiednią dietę, opiekę weterynaryjną oraz organizuje system zbioru jaj i ich przygotowania do sprzedaży.
Pana działalność obejmuje więc cykl hodowli kur nieśnych, od zakupu piskląt z wylęgarni, przez odchów, aż po produkcję i sprzedaż jaj konsumpcyjnych.
Obecnie rozważa Pan poszerzenie swojej działalności poprzez:
1.świadczenie usług odchowania kur nieśnych na zlecenie kontrahentów aż do osiągnięcia przez kury zdolności niesienia jaj, tj. przyjęcia jednodniowego pisklęcia kury nieśnej do odchowalni a następnie fermy produkcyjnej;
2.wynajęcie części powierzchni użytkowej odchowalni na rzecz kontrahentów.
Jest Pan zarejestrowany jako czynny podatnik VAT. Nie prowadzi Pan pozarolniczej działalności gospodarczej.
W uzupełnieniu wniosku z 27 października 2025 r. wskazuje Pan, że planuje Pan świadczenie ww. usług od tego roku, jeśli uzyska Pan interpretację indywidualną i w latach następnych.
W chwili obecnej posiada Pan kurnik wraz z odpowiednim wyposażeniem, w którym realizuje proces odchowu własnych kur nieśnych, tj. kupuje Pan te kury na własność od 1 dnia życia aż do ok. 17/18 tygodnia ich życia, kiedy to kury będą gotowe na znoszenie jaj konsumpcyjnych.
W związku z tym, że ma Pan odpowiednie miejsce i wyposażenie na realizację tego cyklu, planuje Pan również robić to samo we własnym kurniku - zakupić pisklę 1 dniowe na własność, odchować do 17/18 tygodnia życia a następnie sprzedać odchowane już kury. Kontrahent, który zakupi taką odchowaną kurę będzie mógł ją wykorzystać do znoszenia jaj konsumpcyjnych.
W uzupełnieniu wniosku wyjaśnił Pan, że będzie Pan nabywał na własność kury i odchowywał je, a następnie odchowane kury będzie Pan sprzedawał. Będzie Pan uzyskiwać przychody ze sprzedaży kur nieśnych z własnego chowu na rzecz kontrahenta.
Zakupi Pan pisklę 1 dniowe na własność i odchowa je do mniej więcej jego 17 tygodnia życia. Po tym okresie sprzeda Pan kury. Liczność stada nie może przekroczyć 40 000 kur, czyli będzie do ilości 39 999 kur.
Pytanie
1.Czy działalność polegająca na odchowie kur nieśnych na zlecenie kontrahentów zalicza się do działów specjalnych produkcji rolnej?
2.Czy przychody osiągnięte z wynajmu nieruchomości (części powierzchni odchowalni dla kur wraz z niezbędnym wyposażeniem) mogą być opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym w ramach tzw. najmu prywatnego?
Pana stanowisko w sprawie
Pana zdaniem:
Ad 1)
Działalność polegająca na odchowie kur nieśnych (do osiągnięcia dojrzałości reprodukcyjnej) zalicza się do działów specjalnych produkcji rolnej.
Ad 2)
Przychód osiągnięty przez Pana z wynajmu wydzielonej części powierzchni odchowali ma Pan prawo opodatkować ryczałtem ewidencjonowanym w ramach wynajmu prywatnego.
Wywód prawny:
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2025 r., poz. 163, ze zm.), przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.
Stosownie do art. 2 ust. 2 ww. ustawy, działalnością rolniczą, w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowofermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:
1)miesiąc - w przypadku roślin,
2)16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,
3)6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,
4)2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt
–licząc od dnia nabycia.
W myśl art. 2 ust. 3 ww. ustawy działami specjalnymi produkcji rolnej są: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "in vitro", fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.
Stosownie do art. 24 ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw rolnictwa, poczynając od roku podatkowego 2002, ogłasza w drodze rozporządzenia normy szacunkowe, o których mowa w ust. 4, zmieniając je corocznie w stopniu odpowiadającym wskaźnikowi wzrostu cen towarowej produkcji rolniczej, ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”.
Zgodnie z treścią art. 2 ust. 3a ww. ustawy, nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej uprawy, hodowla i chów zwierząt w rozmiarach nieprzekraczających wielkości określonych w załączniku nr 2 do ustawy, zwanym "załącznikiem nr 2". Załącznik nr 2 do ww. ustawy określa: drób nieśny powyżej 80 szt.:
a)kury nieśne (w stadzie reprodukcyjnym)
b)kury mięsne (w stadzie reprodukcyjnym)
c)gęsi (w stadzie reprodukcyjnym)
d)kaczki (w stadzie reprodukcyjnym)
e)indyki (w stadzie reprodukcyjnym)
f)kury (produkcja jaj konsumpcyjnych)
Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają definicji pojęć „drób rzeźny”, „drób nieśny” a w załączniku do ww. ustawy nie został wyszczególniony taki rodzaj produkcji, jak hodowla piskląt do odchowu.
Zgodnie z powołanym powyżej art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych działalnością rolniczą jest m.in. działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą minimum 2 miesiące (lub mniej, dla określonych kategorii zwierząt), licząc od dnia nabycia.
Okres przetrzymywania piskląt kurzych, których odchów będzie Pan prowadzić, będzie przekraczać 2 miesiące. Natomiast zgodnie z zapisem art. 2 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych działami specjalnymi produkcji rolnej są m.in. fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego.
Ponieważ przytoczona ustawa nie zawiera definicji chowu i hodowli, należy definicje te rozpatrzeć w ujęciu słownikowym/encyklopedycznym. W takim rozumieniu hodowla to „planowa działalność człowieka obejmująca ogół zabiegów i procesów mających na celu udoskonalenie cech dziedzicznych (genotypu) uprawianych roślin bądź hodowanych zwierząt, wzrost produkcyjności roślin i zwierząt, uzyskanie nowych ras i odmian o wysokich cechach użytkowych bądź zachowanie puli genetycznej rzadkich i zagrożonych wyginięciem ras zwierząt gospodarskich i odmian roślin rolniczych, warzywnych i sadowniczych”.
Powyższe wnioski w ramach wykładni językowej zgodne są z wnioskami płynącymi z wykładni systemowej zewnętrznej. Hodowla zwierząt została bowiem zdefiniowana w ustawie z dnia 10 grudnia 2020 r. o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 36 ze zm.). Zgodnie z art. 2 pkt 5 tej ustawy hodowlą zwierząt jest: „zespół zabiegów zmierzających do poprawienia założeń dziedzicznych (genotypu) zwierząt gospodarskich, w zakres których wchodzi ocena wartości użytkowej i ocena genetyczna zwierząt gospodarskich, selekcja i dobór osobników do kojarzenia, prowadzone w warunkach prawidłowego chowu”.
Pana działalność nie obejmuje działań zmierzających do poprawienia założeń dziedzicznych (genotypu) zwierząt gospodarskich, zatem nie można jej zakwalifikować jako hodowlę. Z kolei według definicji encyklopedycznej chów to „zapewnienie zwierzętom użytkowym i hodowlanym prawidłowych warunków bytowania i rozwoju, dzięki którym możliwy jest pełny rozwój pożądanych cech.
Obejmuje czynności takie jak karmienie i pielęgnacja, związane z utrzymaniem zwierząt od czasu ich nabycia – zwykle młodych osobników – do czasu uzyskania przez nie oczekiwanych cech użytkowych (produkcja mięsa, skóry, wełny, jaj, mleka itp.)”.
Analiza powyższego wskazuje, że Pana działalność będzie spełniała kryteria tej definicji – albowiem będzie Pan przetrzymywał kury w odchowalni i fermie produkcyjnej do czasu pełnego rozwoju i uzyskania przez nie oczekiwanych cech użytkowych (tj. osiągnięcia dojrzałości wymaganej do rozpoczęcia nieśności).
Odchowywane przez Pana pisklęta kur będą stanowiły już stado kur nieśnych – bo osiągną pełną dojrzałość nieśną. W konsekwencji, Pana zdaniem usługi polegające na przyjęciu piskląt kurzych do odchowalni i fermy produkcyjnej do momentu osiągnięcia przez nie dojrzałości nieśnej, należy zakwalifikować do działalności stanowiącej działy specjalne produkcji rolnej.
Przychód osiągnięty przez Pana z wynajmu części powierzchni użytkowej odchowalni kur będzie stanowił przychód opodatkowany ryczałtem ewidencjonowanym.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłami przychodów są najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.
W myśl art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych: Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Stosownie do art. 11 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych: Wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem ust. 2c oraz art. 12 ust. 2-2c, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.
Stosownie do art. 9a ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych: Dochody osiągane przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6, są opodatkowane w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Zgodnie z art. 2 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne: Osoby fizyczne osiągające przychody, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym, opłacają ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.
Stosownie do art. 6 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne: Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułów, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym. Dla ustalenia wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tych tytułów stosuje się przepisy art. 11 ust. 2-2b ustawy o podatku dochodowym.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne: Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów do kwoty 100 000 zł oraz 12,5% przychodów od nadwyżki ponad kwotę 100 000 zł z tytułu przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1a.
Z tych uregulowań prawnych wynika, że podstawą generowania przychodów z wynajmu nieruchomości jest fakt zawarcia stosownej umowy między stronami. Określona w umowie wysokość czynszu stanowi przysporzenie majątkowe wynajmującego, a tym samym generuje przychód w rozumieniu podatkowym.
Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że prowadzi Pan wychów kur, posiada Pan budynek odchowalni i zamierza część powierzchni tego budynku wynająć wraz z niezbędnym sprzętem. Nie prowadzi Pan działalności gospodarczej. Budynek nie jest związany z działalnością gospodarczą. Będzie Pan osiągał przychód z tego tytułu. Nie bez znaczenia w tej materii jest uchwała NSA w składzie siedmiu sędziów z 24 maja 2021 r. (...). W treści tej uchwały NSA stwierdził jednoznacznie, że przychody z najmu podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz innych umów o podobnym charakterze są zaliczane bez ograniczeń do źródła przychodów z najmu (wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), chyba, że stanowią składnik majątkowy mienia osoby fizycznej, który został przez nią wprowadzony do majątku związanego z wykonywaniem działalności gospodarczej.
NSA po rozpoznaniu 24 maja 2021 r. na posiedzeniu jawnym uchwały wyjaśniającej: "Czy w świetle przepisu art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych o zakwalifikowaniu przychodów z najmu składników majątkowych niezwiązanych z działalnością gospodarczą do wymienionego w tym przepisie źródła przychodów decydują kryteria przedmiotowe, czy też zamiar (decyzja) podatnika?" podjął następującą uchwałę: "Przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz innych umów o podobnym charakterze są zaliczane bez ograniczeń do źródła przychodów wymienionego w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, chyba, że stanowią składnik majątkowy mienia osoby fizycznej, który został przez nią wprowadzony do majątku związanego z wykonywaniem działalności gospodarczej."
Uchwała NSA wskazuje, że o sposobie opodatkowania dochodów z najmu decyduje fakt wprowadzenia (lub braku wprowadzenia) nieruchomości do składników majątku związanego z wykonywaniem działalności gospodarczej. Tym samym, potwierdzono, że o sposobie opodatkowania decyduje sam podatnik. To zatem podatnik decyduje o tym, czy "powiązać" określone składniki swojego mienia z wykonywaniem działalności gospodarczej, czy też zachować je w zarządzie majątkiem niezwiązanym z działalnością gospodarczą i oddać np. w najem.
Wobec powyższego, jako że składnik Pana majątku nie jest i nie będzie związany z działalnością gospodarczą, przychód osiągnięty z wynajmu nieruchomości ma Pan prawo opodatkować ryczałtem ewidencjonowanym w ramach wynajmu prywatnego.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.
Zgodnie z art. 2 ust. 2 ww. ustawy:
Działalnością rolniczą, w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:
1)miesiąc - w przypadku roślin,
2)16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,
3)6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,
4)2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt
–licząc od dnia nabycia.
Przychodami z działalności rolniczej są więc tylko te przychody, które pochodzą z działalności rolniczej w rozumieniu zdefiniowanym w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W myśl art. 2 ust. 3 ww. ustawy:
Działami specjalnymi produkcji rolnej są uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.
Zgodnie natomiast z art. 2 ust. 3a ww. ustawy:
Nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej uprawy, hodowla i chów zwierząt w rozmiarach nieprzekraczających wielkości określonych w załączniku nr 2 do ustawy, zwanym „załącznikiem nr 2”.
Natomiast, zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Źródłem przychodów są działy specjalne produkcji rolnej.
Stosownie do treści art. 24 ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw rolnictwa, poczynając od roku podatkowego 2002, ogłasza w drodze rozporządzenia normy szacunkowe, o których mowa w ust. 4, zmieniając je corocznie w stopniu odpowiadającym wskaźnikowi wzrostu cen towarowej produkcji rolniczej, ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”.
Zatem uprawa określonych roślin oraz hodowla lub chów zwierząt stanowi dział specjalny produkcji rolnej, o ile ich rozmiary przekraczają wielkości określone w załączniku nr 2 do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Informacje zawarte w tym załączniku mają znaczenie w zakresie oceny, czy danego rodzaju działalność ma charakter działów specjalnych produkcji rolnej. Jeżeli dany rodzaj uprawy, czy też chów lub hodowla określonego gatunku zwierząt nie jest wymieniona w załączniku, to należy stwierdzić, że ta uprawa, hodowla, czy też chów jest działalnością rolniczą, niebędącą działem specjalnym produkcji rolnej.
Obowiązujące na rok 2025 r. normy szacunkowe dochodu rocznego opublikowano w rozporządzeniu Ministra Finansów z 29 października 2024 r. w sprawie norm szacunkowych dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1628).
Tabela rodzajów i rozmiarów działów specjalnych produkcji rolnej oraz norm szacunkowych dochodu rocznego – stanowiąca załącznik nr 2 do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – określa, jakie uprawy, hodowla i chów zwierząt z uwagi na ich rozmiary stanowią działy specjalne produkcji rolnej.
W pkt 6 Tabeli wymienia się:
Drób nieśny powyżej 80 szt.:
a)kury nieśne (w stadzie reprodukcyjnym),
b)kury mięsne (w stadzie reprodukcyjnym),
c)gęsi (w stadzie reprodukcyjnym),
d)kaczki (w stadzie reprodukcyjnym),
e)indyki (w stadzie reprodukcyjnym),
f)kury (produkcja jaj konsumpcyjnych).
Załącznik nr 2 pozwala także na określenie, czy danego rodzaju działalność zaliczana jest do działów specjalnych produkcji rolnej. Jeżeli bowiem danego rodzaju uprawa, czy też chów lub hodowla zwierząt nie są wymienione w treści załącznika, to należy uznać, że tego rodzaju działalność jest działalnością rolniczą, niebędącą działem specjalnym produkcji rolnej. W konsekwencji – do przychodów z tej działalności nie znajdą zastosowania przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zatem hodowla i chów drobiu stanowią działalność rolniczą. Wyłączona z tej działalności jest działalność handlowa, w przypadku, gdy okres pomiędzy odchowem drobiu a jego sprzedażą jest krótszy niż wskazany w art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nie ma przy tym znaczenia, na jakim etapie rozwoju znajduje się drób będący towarem handlowym (pisklęta, młodzież, dorosłe osobniki). Istotny jest wyłącznie okres przetrzymywania hodowanego drobiu.
Podkreślam, że okres przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin ma znaczenie dla odróżnienia działalności rolniczej od działalności handlowej (gospodarczej). W sytuacji bowiem, gdy okres przetrzymywania zakupionych zwierząt jest krótszy niż wskazany w art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, będziemy mieć do czynienia z działalnością handlową.
Jak wynika z opisu sprawy, prowadzi Pan gospodarstwo rolne polegające na hodowli kur nieśnych i sprzedaży jaj. W ramach swojej działalności nabywa Pan jednodniowe pisklęta kur nieśnych z zewnętrznej wylęgarni. Liczebność zakupionego stada przekracza 80 sztuk. Pisklęta trafiają następnie do wybudowanej przez Pana odchowalni, gdzie pozostają przez okres około 16/18 tygodni. W tym czasie kury rosną i dojrzewają – następuje rozwój ich układu kostnego, pokarmowego oraz wczesny rozwój narządów rozrodczych. Po zakończeniu okresu odchowu kury są przenoszone na fermę produkcyjną, gdzie w wieku około 18/20 tygodni rozpoczynają okres nieśności. W tym czasie kury produkują jaja przeznaczone do sprzedaży na rynek zewnętrzny.
Planuje Pan poszerzenie swojej działalności między innymi poprzez świadczenie usług odchowania kur nieśnych na zlecenie kontrahentów aż do osiągnięcia przez kury zdolności niesienia jaj, tj. przyjęcia jednodniowego pisklęcia kury nieśnej do odchowalni a następnie fermy produkcyjnej. Kury będą zakupione na własność, odchowanie będzie trwać do 17/18 tygodnia życia, a następnie zamierza Pan sprzedać odchowane już kury kontrahentowi. Kontrahent, który zakupi taką odchowaną kurę będzie mógł ją wykorzystać do znoszenia jaj konsumpcyjnych.
Na podstawie powołanych uregulowań prawnych oraz przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego sprawy stwierdzam, że odchów hodowlanych piskląt kurek nieśnych, gdzie okres odchowu (przetrzymywania) zakupionych piskląt trwać będzie do 17/18 tygodnia życia, a następnie dokonywana będzie ich sprzedaż, nie będzie stanowić działalności handlowej (gospodarczej), ponieważ okres przetrzymywania piskląt kur, w trakcie którego następuje ich biologiczny wzrost, będzie dłuższy niż wskazany w art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. dłuższy niż dwa miesiące.
Podkreślam przy tym, że nie ma w tym przypadku znaczenia, na jakim etapie rozwoju znajduje się sprzedawany drób, zaś istotny jest tylko okres przetrzymywania drobiu.
Będzie to zatem działalność rolnicza, z tym że – zgodnie z przepisami ustawy – zaliczana do działów specjalnych produkcji rolnej, do których zalicza się m.in. chów i hodowlę drobiu rzeźnego i nieśnego.
W przypadku drobiu nieśnego nie stanowi działu specjalnego produkcji rolnej stado nieprzekraczające 80 sztuk drobiu nieśnego (poz. 6 załącznika nr 2 do ustawy). Określając liczebność stada, ustawodawca określił je ogólnie, przez odwołanie się do pojęcia drobiu rzeźnego lub nieśnego, bez rozróżnienia na gatunek drobiu, jego etap rozwoju czy przeznaczenie. Nie wyłącza z tej wielkości kurcząt. Za decydujący dla ustalenia czy działalność rolnicza stanowi dział specjalny produkcji rolnej, należy uznać rozmiar działalności, do niego bowiem odesłano w definicji działalności w ramach działów specjalnych produkcji rolnej. Mimo że wielkość norm szacunkowych została ustalona dla kur, stwierdzam, że wobec niewyłączenia kurcząt z wielkości stada, normy te należy stosować zarówno do kur, jak i kurczaków (będących pisklętami kur), w zależności od ich docelowego przeznaczenia.
Stanowisko to znajduje odzwierciedlenie w orzecznictwie sądowo administracyjnym, np. w wyroku NSA z 25 kwietnia 2012 r. sygn. akt II FSK 2106/10 oraz wyroku NSA z 5 sierpnia 2015 r. sygn. akt II FSK 1632/15.
Reasumując, planowana przez Pana działalność polegająca na zakupie jednodniowych piskląt kur nieśnych oraz odchowie ich przez okres 17/18 tygodni, a następnie ich sprzedaży na rzecz kontrahenta zaliczana będzie do działów specjalnych produkcji rolnej w rozumieniu art. 2 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Jak wynika z Pana wniosku, prowadzi Pan gospodarstwo rolne, a działalność rolniczą w tym gospodarstwie w postaci działów specjalnych produkcji rolnej polegającą na hodowli kur nieśnych i sprzedaży jaj planuje Pan poszerzyć również o wynajęcie części powierzchni użytkowej odchowalni na rzecz kontrahentów.
Jaj już uprzednio wskazałem, przychodami z działalności rolniczej są tylko te przychody, które pochodzą z działalności rolniczej w rozumieniu zdefiniowanym w art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Z powyższego przepisu wynika, że ustawodawca dla celów podatku dochodowego precyzuje wyraźnie, co należy rozumieć przez działalność rolniczą, a wyliczenie dokonane w tym przepisie ma charakter wyczerpujący.
Zgodnie z przedstawioną wyżej definicją działalności rolniczej podstawową jej cechą jest uzyskiwanie produktów w stanie nieprzetworzonym, pochodzących z uprawy (produkty roślinne), chowu lub hodowli (produkty zwierzęce). Wszelkie inne przychody pośrednio związane z działalnością rolniczą, czy też powstające przy okazji prowadzenia działalności rolniczej – nie stanowią przychodów z tej działalności.
W związku z powyższym należy zauważyć, że sam najem powierzchni użytkowej odchowalni na rzecz kontrahenta, stanowiącej część gospodarstwa rolnego – choćby na cele rolnicze – nie będzie spełniać definicji „działalności rolniczej” w rozumieniu cytowanego wyżej art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zatem, na gruncie badanej sprawy, nie zachodzi zawarte w cytowanym wyżej art. 2 ust. 1 pkt 1 wyłączenie stosowania ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w przypadku tego najmu.
W konsekwencji należy zbadać, czy środki uzyskane z najmu powierzchni odchowalni stanowią źródło przychodu podlegające opodatkowaniu.
Z Pana wniosku nie wynika, aby budynek odchowalni znajdujący się w Pana gospodarstwie rolnym związany był z prowadzoną przez Pana działalnością gospodarczą.
Według przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych odrębnymi źródłami przychodów jest również, określony w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.
Jak wynika z powyższego, do przychodów z najmu, podnajmu, dzierżawy i poddzierżawy ustawodawca zalicza między innymi dzierżawę gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej.
Nie stanowi jednak źródła przychodów, w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dzierżawa gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele rolnicze.
Źródłem przychodów jest również wskazana art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych działalność gospodarcza.
Do grupy przychodów z działalności gospodarczej należą także przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz innych umów o podobnym charakterze, składników majątku związanych z działalnością gospodarczą (art. 14 ust. 2 pkt 11 tej ustawy).
Reasumując, z cytowanych powyżej przepisów wynika, że najem dla celów podatkowych może być traktowany jako pozarolnicza działalność gospodarcza albo jako odrębne źródło przychodów (tzw. najem prywatny), a w szczególnych przypadkach, np. wydzierżawiania gruntu wykorzystywanego przez dzierżawcę na cele rolnicze – nie nie będzie stanowić w ogóle źródła przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
W myśl art. 1 pkt 1 i pkt 2 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 843 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne:
1)prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą;
2)osiągające przychody, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2025 r. poz. 163, 340, 368, 620 i 680), zwanej dalej "ustawą o podatku dochodowym";”.
Stosownie do art. 2 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Osoby fizyczne osiągające przychody, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym, opłacają ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.
Jednocześnie w myśl art. 6 ust. 1 i ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
[ust. 1] Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką". Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
[ust. 1a] Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułów, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym. Dla ustalenia wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tych tytułów stosuje się przepisy art. 11 ust. 2-2b ustawy o podatku dochodowym.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a i lit. b ww. ustawy:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów do kwoty 100 000 zł oraz 12,5% przychodów od nadwyżki ponad kwotę 100 000 zł z tytułu:
a)przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1a;
b)przychodów, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym.
Reasumując, na gruncie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne najem będzie opodatkowany stawką 8,5% przychodów do kwoty 100 000 zł oraz 12,5% przychodów nadwyżki ponad kwotę 10 000 zł.
Z Pana wniosku wynika, że po zakończeniu okresu wstępnego odchowu i osiągnięcia dojrzałości reprodukcyjnej będzie Pan sprzedawać kurczęta kontrahentowi, który dalszy proces chowu tych kur nieśnych (fermę produkcyjną) będzie prowadzić już samemu w oparciu o wynajętą od Pana powierzchnię odchowalni. Przy spełnieniu ustawowych warunków, które wyszczególniono w niniejszej interpretacji, kontrahent prowadzić będzie wiec również działy specjalne produkcji rolnej.
Zatem Pana stanowisko, w świetle którego:
· działalność polegająca na odchowie kur nieśnych (do osiągnięcia dojrzałości reprodukcyjnej) zalicza się do działów specjalnych produkcji rolnej;
· przychód osiągnięty przez Pana z wynajmu wydzielonej części powierzchni odchowali ma Pan prawo opodatkować ryczałtem ewidencjonowanym w ramach wynajmu prywatnego
uznać należy – co do zasady – za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Zastrzegam przy tym, że pomimo, że najem części składników majątku gospodarstwa nie spełnia definicji „działalności rolniczej” w rozumieniu cytowanego uprzednio art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to w przypadku wynajmu takich składników majątku i wykorzystania ich na cele rolnicze – uzyskiwane z tego tytułu przychody nie będą stanowić źródła przychodu określonego w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i nie będą podlegałby opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Zastrzegam również, że nie prowadzę postępowania dowodowego, ograniczam się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyrażam swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez Wnioskodawcę. Jeżeli w toku ewentualnego postępowania kontrolnego organ uzna, że zdarzenie opisane we wniosku różni się od zdarzenia występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Pana chroniła.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.
Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
