Interpretacja indywidualna z dnia 21 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.906.2025.2.AKO
Sprzedaż budynku z infrastrukturą oraz działek niezabudowanych stanowi czynność zwolnioną z VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 i 9 ustawy o VAT, gdyż obiekty nie są sprzedawane w ramach pierwszego zasiedlenia, a działki nie stanowią terenów budowlanych zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe w zakresie sprzedaży budynku wraz z infrastrukturą tj. drogą i miejscami postojowymi oraz sprzedaży działek niezabudowanych.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
… r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług
Uzupełnił go Pan pismem z … r. (data wpływu) – w odpowiedzi na wezwanie.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Jest Pan czynnym podatnikiem Vat i na dzień dokonania transakcji będzie nadal czynnym podatnikiem Vat. Firma prowadzi jednoosobową działalność pod nazwą „…”. Wykonuje Pan usługi związane z budową dróg, wydobyciem złoża, posiada Pan koncesję na wytwarzanie i sprzedaż energii elektrycznej. W zapytaniu przedstawia Pan zdarzenie przyszłe.
W roku 2025 Pana firma zamierza odsprzedać budynek wraz z farmą fotowoltaiczną oraz przyległe do farmy działki nie stanowiące z farmą całości.
POZ.1 Działki na których postawiono budynek oraz farmę zakupiono w roku 2008 jako tereny ozn. symbolem P (przemysłowe) na działkach tych wybudowano budynek, niepodpiwniczony, 2-kondycyjny, w którym znajdują się pomieszczenia socjalno-techniczne, sala konferencyjna. Wokół farmy wykonano drogę objazdową w celu dojazdu do stołów z panelami fotowoltaicznymi i ułatwiającą konsekrację farmy. Wokół budynku są miejsca parkingowe dla pracowników i służb dbających o stan techniczny. Budowę budynku wraz z farmą fotowoltaiczną rozpoczęto w latach 2013/2014. Panele fotowoltaiczne są konstrukcji wsporczej, o charakterze palowym a słupy przykręcane są stołów pod odpowiednim kątem. Budynek i farma oddane zostały do użytkowania w grudniu 2014 r. na cele działalności. Od momentu oddania do użytkowania budynek nie był ulepszany. Przysługiwało Panu pełne odliczenie Vat naliczonego przy budowie i zakupie materiałów.
POZ.2 W roku 2008 i 2013 zostały dokupione sąsiadujące działki oznaczone jako tereny rolne ozn. symbolem ŁIII z zamiarem rozbudowy. Do rozbudowy nie doszło. Stan działek nie zmienił się do dnia dzisiejszego i pozostają jako tereny rolne, nie mają przeznaczenia w planach zagospodarowania przestrzennego pod budowę i nie posiadają uzbrojenia.
Uzupełnienie
W uzupełnieniu wniosku udzielił Pan odpowiedzi na pytania:
1.Wskazał numery działek, na których posadowione są obiekty budowlane (budynek, farma, droga, miejsca postojowe), na których konkretnie działkach znajdują się poszczególne obiekty budowlane?
·Farma nr działki ….
·Budynek działki nr ...
·Droga działki nr ….
·Miejsce postojowe działki nr …
2.Czy obiekty znajdujące się na działkach (budynek, farma, droga, miejsca postojowe) stanowią budynki, budowle, urządzenia budowlane w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 418)? Należy wskazać odrębnie dla każdego obiektu znajdującego się na działkach?
·Budynek, droga dojazdowa i miejsce postojowe stanowią budowle w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 prawo budowlane;
·Farma nie stanowi budowli w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 prawo budowlane;
3.Kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie budynków, budowli znajdujących się na działkach, art. 2 pkt 14 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.)? Proszę podać datę (miesiąc i rok) odrębnie dla każdego budynku/budowli.
Pierwsze zasiedlenie (oddanie do użytkowania na cele własnej działalności) nastąpiło
·grudzień 2014 dla budynku, drogi i miejsc postojowych;
·grudzień 2014 dla farmy;
4.Proszę o podanie nr działek niezabudowanych objętych zakresem pytania.
·Działki niezabudowane to działka nr …,
·Działki niezabudowane to działka nr …,
·Działki niezabudowane to działka nr …
5.Czy czynność nabycia działek niezabudowanych była czynnością opodatkowaną podatkiem VAT oraz czy została udokumentowana fakturą z wykazaną kwotą podatku VAT?
·Zakup działki niezabudowanej nr … został udokumentowany aktem notarialnym, nie fakturą VAT. Zakup od osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej.
·Zakup działki niezabudowanej nr … został udokumentowany aktem notarialnym, nie fakturą VAT. Zakup od osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej.
·Zakup działki niezabudowanej nr … został udokumentowany aktem notarialnym, nie fakturą VAT. Zakup od osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej.
6.Czy przysługiwało Panu prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupu działek nabytych w roku … mających być przedmiotem sprzedaży?
·Od zakupu działki nr … nabytej w roku … nie przysługiwało prawo do odliczenia VAT. Zakup aktem notarialnym, nie faktura. Zakup od osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej;
·Od zakupu działki nr … nabytej w roku … nie przysługiwało prawo do odliczenia VAT. Zakup aktem notarialnym, nie faktura. Zakup od osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej;
·Od zakupu działki nr … nabytej w roku …nie przysługiwało prawo do odliczenia VAT. Zakup aktem notarialnym, nie faktura. Zakup od osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej;
7.Czy działki niezabudowane od momentu nabycia były wykorzystywane przez Pana wyłącznie do działalności zwolnionej z opodatkowania? Jeśli tak, to jaką działalność zwolnioną wykonywał Pan na tych działkach? (proszę podać podstawę prawną zwolnienia).
·Działka niezabudowana nr .. nie była wykorzystywana w działalności gospodarczej;
·Działka niezabudowana nr .. nie była wykorzystywana w działalności gospodarczej;
·Działka niezabudowana nr .. nie była wykorzystywana w działalności gospodarczej;
8.Czy dla działek niezabudowanych mających być przedmiotem sprzedaży obowiązuje Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego? Jeśli tak to jakie jest przeznaczenie działek niezabudowanych w MPZP?
Zgodnie z Uchwałą Nr …. w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego sołectw gminy …:… działki nr …, obręb .., położone w miejscowości ....w całości znajdują się w terenach rolnych oznaczonych na rysunku planu symbolem R1.
Pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Pyta Pan czy może korzystać z prawa do zwolnienia:
Poz. 1 – sprzedaż budynku z infrastrukturą i farmą korzysta ze zwolnienia art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT
Poz. 2 – sprzedaż działek niezabudowanych korzysta ze zwolnienia art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT?
Pana stanowisko w sprawie ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku
Uważa Pan iż, Pkt 1: sprzedaż budynku oraz farmy wraz z infrastrukturą tj. droga ,miejsca postojowe korzysta ze zwolnienia na podstawie , art 43 ust 1 Pkt 10 ponieważ od rozpoczęcia pierwszego zasiedlenia upłynęło ponad 2 lata.
Uważa Pan iż do pierwszego zasiedlenia doszło w grudniu 2014r kiedy firma rozpoczęła użytkowanie na cele własnej działalności gospodarczej.
ad. 2: Sprzedaż działek niezabudowanych korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o Vat ponieważ sprzedaż dotyczy terenów rolnych zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.
Ocena stanowiska
•Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie zauważam, że niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie sprzedaży budynku wraz z infrastrukturą tj. drogą i miejscami postojowymi oraz sprzedaży działek niezabudowanych.
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r., poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Zgodnie z przedstawionymi przepisami, grunt (działka) spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a jego sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju, o której stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, podlegającej opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Natomiast w myśl art. 2 pkt 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ustawy lub świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy, podlega jednak opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.
Pojęcia „podatnik” i „działalność gospodarcza”, na potrzeby podatku od towarów i usług, zostały określone w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy.
Według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Definicja działalności gospodarczej zawarta w ustawie ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Przy czym, w świetle przytoczonych wyżej przepisów status podatnika podatku od towarów i usług wynika z okoliczności dokonania czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem.
Z opisu sprawy wynika, że jest Pan czynnym podatnikiem Vat i na dzień dokonania transakcji będzie nadal czynnym podatnikiem Vat. Firma prowadzi jednoosobową działalność pod nazwą „…” Wykonuje Pan usługi związane z budową dróg, wydobyciem złoża, posiada Pan koncesję na wytwarzanie i sprzedaż energii elektrycznej. W roku 2025 Pana firma zamierza odsprzedać budynek wraz z farmą fotowoltaiczną i infrastrukturą (droga, miejsca postojowe) oraz przyległe do farmy działki niezabudowane.
Dokona Pan sprzedaży nieruchomości należących do Pana firmy, a zatem dla tej transakcji wystąpi Pan w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, wykonującego działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy.
Wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może korzystać ze zwolnienia od tego podatku albo może być opodatkowana tym podatkiem.
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:
1)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
2)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o pierwszym zasiedleniu - rozumie się przez to oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:
a)wybudowaniu lub
b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.
Jednocześnie wskazać należy, że w przypadku nieruchomości zabudowanych niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.
Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:
a)w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
b)dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.
Z analizy powołanych wyżej przepisów wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.
Należy również zauważyć, że w myśl art. 43 ust. 10 ustawy:
Podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem, że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:
1)są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
2)złożą:
a)przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego lub
b)w akcie notarialnym, do zawarcia którego dochodzi w związku z dostawą tych obiektów
- zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.
Zgodnie z art. 43 ust. 11 ustawy:
Oświadczenie, o którym mowa w art. 43 ust. 10 pkt 2 musi również zawierać:
1)imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
2)planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części - w przypadku, o którym mowa w ust. 10 pkt 2 lit. a;
3)adres budynku, budowli lub ich części.
A zatem ustawodawca daje podatnikom, dokonującym dostawy budynków, budowli lub ich części spełniających przesłanki do korzystania ze zwolnienia od podatku wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy – po spełnieniu określonych warunków – możliwość rezygnacji ze zwolnienia i opodatkowania transakcji na zasadach ogólnych. Przy czym podkreślić należy, że niniejsze prawo zostało zawężone tylko do rezygnacji ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.
Odnosząc się do kwestii objętej zakresem postawionego we wniosku pytania Poz.1 wskazać należy, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia „budynku”, „budowli” i „urządzenia budowlanego”. W tym zakresie należy odnieść się do przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz.U. z 2025 r. poz. 418).
Według art. 3 pkt 2 i 3 ustawy Prawo budowlane:
Ilekroć w ustawie jest mowa o:
budynku - należy przez to rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach;
budowli - należy przez to rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych, elektrowni wiatrowych, morskich turbin wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.
Z opisu sprawy wynika, że działki numer … stanowią grunty, na których posadowione są obiekty budowlane:
·Budynek - działki nr …
·Droga - działki nr … budowla
·Miejsca postojowe - działki nr …- budowla
Działki na których postawiono budynek zakupiono w roku 2008. Wokół budynku są miejsca parkingowe. Budowę budynku, drogi i miejsc postojowych rozpoczęto w latach 2013/2014. Budynek, droga i miejsce postojowe oddane zostały do użytkowania w grudniu 2014 r. i od tego momentu nie były ulepszane.
Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga art. 29a ust. 8 ustawy, w myśl którego:
W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.
Analiza przedstawionych okoliczności sprawy oraz treści powołanych przepisów prawa prowadzi do stwierdzenia, że dostawa budynku znajdującego się na działkach o nr …, oraz budowli, tj. drogi znajdującej się na działkach o nr … i miejsca postojowego znajdującego się na działkach o nr …, nie zostanie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia oraz pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą ww. budynku i budowli upłyną co najmniej 2 lata. Ponadto nie dokonywał Pan i nie będzie dokonywał żadnych ulepszeń przedmiotowego budynku i budowli.
W konsekwencji powyższego, dla dostawy budynku i budowli zostaną spełnione warunki umożliwiające zastosowanie zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.
Jak wskazano powyżej, również grunt będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według tych samych regulacji jak budynki i budowle na nim posadowione. W konsekwencji – na podstawie art. 29a ust. 8 ustawy – również sprzedaż działek nr …, na których ww. budynek i budowle są posadowione, będzie zwolniona od podatku.
Tym samym, analiza powołanych wyżej przepisów prawa oraz przedstawionego opisu sprawy prowadzi do stwierdzenia, że zbycie działek nr … wraz z posadowionym na nich budynkiem i budowlami, będzie korzystało ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy w zw. z art. 29a ust. 8 ustawy.
Zatem oceniając Pana stanowisko w zakresie zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, sprzedaży działek zabudowanycho nr … wraz z budynkiem i infrastrukturą tj. drogą i miejscami postojowymi, należało uznać je za prawidłowe.
Przechodząc natomiast do kwestii zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT czynności sprzedaży działek niezabudowanych o nr ... należy zauważyć, że:
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.
Przez tereny budowlane – w świetle art. 2 pkt 33 ustawy – rozumie się:
Grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
Opodatkowane są zatem dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe niezabudowane, będące terenami budowlanymi w rozumieniu ww. art. 2 pkt 33 ustawy, pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, innych niż tereny budowlane – są zwolnione od podatku.
Według art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1130):
Kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalenie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych, należy do zadań własnych gminy.
Jak stanowi art. 4 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym:
Ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.
Na podstawie art. 4 ust. 2 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym:
W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym:
1)lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego;
2)sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.
O przeznaczeniu nieruchomości stanowią zatem akty prawa miejscowego. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego – jako źródło prawa miejscowego, a w przypadku jego braku decyzja o warunkach zabudowy – jako akt indywidualny prawa administracyjnego.
W tym miejscu warto wyjaśnić, że stosownie do treści wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 28 marca 1996 r. w sprawie C-468/93 Gemeente Emmen –„teren budowlany” oznacza każdy nieuzbrojony lub uzbrojony teren uznany przez państwa członkowskie za teren z przeznaczeniem pod zabudowę.
W konsekwencji, generalnie opodatkowane podatkiem VAT są dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku tych ostatnich opodatkowane są wyłącznie te, których przedmiotem są tereny budowlane, czyli tereny przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, dla których nie obowiązuje plan zagospodarowania przestrzennego oraz nie wydano decyzji o warunkach zabudowy – są zwolnione od podatku VAT. Ustawa o podatku od towarów i usług w kontekście zwolnienia od podatku VAT przy sprzedaży gruntu nakazuje oceniać przeznaczenie tego gruntu wyłącznie na podstawie istniejącego planu zagospodarowania przestrzennego oraz wydanych decyzji o warunkach zabudowy.
W miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego działki niezabudowane o nr …w całości znajdują się w terenach rolnych oznaczonych na rysunku planu symbolem R1.
Wobec powyższego działki nr … nie stanową terenu budowlanego, o którym mowa w art. 2 pkt 33 ustawy VAT i w rezultacie, planowana dostawa działek o nr ..., ... i ... będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.
Zatem Pana stanowisko w zakresie zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, sprzedaży działek niezabudowanych o nr ... jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie prawa do zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedaży budynku wraz z infrastrukturą tj. drogą i miejscami postojowymioraz przyległych do farmy działek niezabudowanych.
Natomiast w zakresie ustalenia prawa do zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedaży farmy fotowoltaicznej zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponosi Pan ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z zdarzenia przyszłego podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
