Interpretacja indywidualna z dnia 26 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.483.2025.2.AK
Wydatki na usuwanie skutków powodzi pokryte odszkodowaniem majątkowym, od którego zaniechano poboru podatku, mogą stanowić koszty uzyskania przychodów na zasadach ogólnych, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, jeśli spełniają ustawowe przesłanki i nie są wyłączone przez art. 16 ust. 1 ustawy.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
19 września 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie – pismami z 30 i 31 października i 4 listopada 2025 r. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego (ostatecznie sformułowany w uzupełnieniu wniosku)
Podatnik to firma (…). Spółka (…). (…) 2024 r. Spółka doznała szkody spowodowanej zalaniem przez powódź. W efekcie powodzi (…), zakład produkcyjny oraz biurowiec Spółki (…) zostały częściowo zalane, na skutek czego wstrzymana została działalność produkcyjna zakładu. Spółka sukcesywnie przywracała do działalności poszczególne obszary produkcji. Produkcja (…) została wznowiona w dniu (…) 2024 r. (…) zakład odzyskał pełną zdolność produkcyjną. Grupa (…), do której należy Wnioskodawca, posiada Kompleksowe Ubezpieczenie (…), obejmujące także ubezpieczenie szkody (…) powstałe w skutek powodzi. W dniu (…) 2024 r. przedstawiciel ubezpieczyciela dokonał oględzin miejsca zdarzenia oraz wstępnego oszacowania szkody, w szczególności poniesionych strat w mieniu i koniecznych do poniesienia nakładów na mienie, w celu przywrócenia niezakłóconego funkcjonowania zakładu. Do chwili obecnej, Spółka ponosi nakłady niezbędne na naprawę bądź odtworzenie majątku trwałego dotkniętego powodzią. Szacunki oparte na dotychczasowych wydatkach i kosztorysach są na poziomie około (…), natomiast wartość majątku obrotowego, który utracił swoje właściwości na skutek zalania, to poziom (…).
Podsumowując, Spółka poniosła znaczące straty związane z powodzią, która miała miejsce w 2024 r. Aktualnie ponosi wydatki na usuwanie skutków wspomnianej powodzi. Powzięła wątpliwości, czy niektóre z ponoszonych wydatków mogą stanowić koszt uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Na skutek tych zdarzeń spółka otrzymała w związku z usuwaniem skutków powodzi z września 2024 r. odszkodowanie majątkowe. Od kwoty ubezpieczenia zaniechano poboru podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z 18 października 2024 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od odszkodowań otrzymanych w związku z usuwaniem skutków powodzi z września 2024 r. zgodnie z którym zarządza się zaniechanie poboru podatku dochodowego od osób fizycznych i podatku dochodowego od osób prawnych od kwot z tytułu ubezpieczeń majątkowych otrzymanych w związku z usuwaniem skutków powodzi z września 2024 r.
Środki te wydatkowane są na usuwanie skutków powodzi, to znaczy na zakup takich rzeczy jak uszkodzone w czasie powodzi: (…).
Wszystkie poniesione w związku z usuwaniem skutków powodzi wydatki spełniają przesłanki wynikające z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT i nie spełniają przesłanek wynikających z art. 16 ust. 1 ustawy o CIT
Pytanie
W związku z otrzymaną w związku z usuwaniem skutków powodzi z września 2024 r. kwotą ubezpieczenia majątkowego Spółka powzięła wątpliwość, czy wydatki ponoszone ze środków pochodzących z kwoty odszkodowania mogą stanowić koszt uzyskania przychodu w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o CIT
Państwa stanowisko w sprawie
Wydatki ponoszone przez Spółkę na usuwanie skutków powodzi pokrywane ze środków pochodzących z odszkodowania majątkowego od którego zaniechano poboru podatku dochodowego od osób prawnych stanowią koszt uzyskania przychodu: spełniają przesłanki wynikające z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT i nie są wymienione w katalogu z art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.
Dla odszkodowań wypłaconych w związku z powodzią zaniechano poboru podatku. Ma to zastosowanie do dochodów (przychodów) osiągniętych w okresie od 12 września 2024 r. do 31 grudnia 2026 r. przez poszkodowanych w rozumieniu art. 2 ustawy z 16 września 2011 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi.
Regulacje wskazują, że otrzymane odszkodowanie tytułem strat poniesionych w składnikach majątku związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą, nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym, jeżeli podatnik jest poszkodowanym w powodzi, a więc m.in. osobą prawną, która na skutek powodzi doznała szkód majątkowych (lub utraciła, chociażby czasowo, możliwość korzystania z posiadanej nieruchomości lub lokalu).
W zakresie kosztów uzyskania przychodów nie jest spełniona przesłanka z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o CIT (wydatki z tego rodzaju odszkodowania nie są wymienione w tym przepisie).
Art. 16 ust. 1 nie wymienia kosztów ponoszonych z odszkodowania od którego zaniechano poboru podatku jako kategorii wyłączonej z kosztów uzyskania przychodów. Wydatki takie nie są objęte także dyspozycją art. 16 ust. 1 pkt 58 (dotacje itp.).
Stanowią więc koszt uzyskania przychodu w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o CIT: zostały poniesione przez podatnika, pozostają w związku z prowadzoną działalnością, poniesione zostały w celu zabezpieczenia przychodów, zostały właściwie udokumentowane, nie znajdują się w grupie wydatków, których, zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie należy zaznaczyć, że pytanie przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniami, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 278 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):
Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.
Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami.
Kosztami uzyskania przychodów są więc wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów.
Zatem do kosztów uzyskania przychodów podatnik ma prawo zaliczyć wszystkie koszty, zarówno te bezpośrednio, jak i pośrednio związane z przychodami, o ile zostały one prawidłowo udokumentowane, za wyjątkiem kosztów ustawowo uznanych za niestanowiące kosztów uzyskania przychodów.
W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:
- został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
- jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
- pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
- poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
- został właściwie udokumentowany,
- nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.
Podatnik, zaliczając dany wydatek do kosztów uzyskania przychodów, winien wykazać jego związek z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz to, że poniesienie wydatku ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu lub że wydatek ten jest związany z konkretnym przedsięwzięciem gospodarczym. W tym celu każdorazowo wymagana jest ocena istnienia związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodów lub realną szansą powstania przychodów podatkowych, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła ich uzyskiwania.
Konstrukcja przepisu dotyczącego kosztów uzyskania przychodów daje podatnikowi możliwość odliczenia dla celów podatkowych wszelkich kosztów (niewymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT), pod warunkiem, że wykaże ich bezpośredni bądź pośredni związek z prowadzoną działalnością, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu. Tak więc, kosztami uzyskania przychodów są wszelkie, racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, które zostały poniesione przez podatnika i nie zostały podatnikowi zwrócone w jakikolwiek sposób.
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy wydatki ponoszone ze środków pochodzących z odszkodowania (otrzymaną z ubezpieczenia majątkowego kwotą w związku z usuwaniem skutków powodzi z września 2024 r.) mogą stanowić koszt uzyskania przychodu w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.
Zauważyć należy, że w myśl § 1 i 2 rozporządzenie z dnia 18 października 2024 r. Ministra Finansów w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od kwot z tytułu ubezpieczeń majątkowych otrzymanych w związku z usuwaniem skutków powodzi z września 2024 r. (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1551)
§ 1 Zarządza się zaniechanie poboru podatku dochodowego od osób fizycznych i podatku dochodowego od osób prawnych od kwot z tytułu ubezpieczeń majątkowych otrzymanych w związku z usuwaniem skutków powodzi z września 2024 r.
§ 2 Zaniechanie, o którym mowa w § 1, ma zastosowanie do dochodów (przychodów) osiągniętych od dnia 12 września 2024 r. do dnia 31 grudnia 2026 r. przez poszkodowanych w rozumieniu art. 2 ustawy z dnia 16 września 2011 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi (Dz.U. z 2024 r. poz. 654 i 1473) będących podatnikami podatku dochodowego od osób fizycznych albo podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych.
Z powyższych przepisów wynika, że od kwot z tytułu ubezpieczeń majątkowych otrzymanych w związku z usuwaniem skutków powodzi z września 2024 r. zaniechano poboru podatku dochodowego od osób prawnych.
Stosownie do postanowień art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o CIT:
Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52, 53, 54a, 56, 56b-56m i 59.
Z opisu sprawy wynika, że środki z odszkodowania majątkowego wydatkowali Państwo na usuwanie skutków powodzi, to znaczy na zakup takich rzeczy jak uszkodzone w czasie powodzi: (…).
Odnosząc wyżej cytowane przepisy prawa podatkowego do opisu sprawy stwierdzić należy, że kosztem uzyskania przychodów będą wydatki sfinansowane z otrzymanego odszkodowania z tytułu ubezpieczenia majątkowego wypłaconego przez ubezpieczyciela, od którego zaniechano poboru podatku. Zauważyć należy, że zaniechania poboru podatku dochodowego od kwot z tytułu ubezpieczeń majątkowych otrzymanych w związku z usuwaniem skutków powodzi z września 2024 r. nie wpływa na kwalifikację kosztów sfinansowanych otrzymanym odszkodowaniem od ubezpieczyciela. Koszty sfinansowane z udzielonego odszkodowania mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów na ogólnych zasadach. Oznacza to, że wydatki pokryte z odszkodowania stanowią koszty uzyskania przychodów, jeżeli spełniają ogólne przesłanki wynikające z ustaw o CIT do takiej ich kwalifikacji.
Reasumując, wydatki ponoszone przez Spółkę na usuwanie skutków powodzi pokrywane ze środków pochodzących z odszkodowania majątkowego od którego zaniechano poboru podatku dochodowego od osób prawnych stanowią koszty uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT w przypadku wykazania związku z prowadzoną działalnością gospodarczej i uzyskiwanymi z tego tytułu przychodami.
Zatem Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
