Interpretacja indywidualna z dnia 18 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.590.2025.2.KS
Zwolnienie z opodatkowania dochodów fundacji rodzinnej z tytułu wynajmu nieruchomości, zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT, ma zastosowanie tylko w przypadku podmiotów niepowiązanych. Dochody z wynajmu dla podmiotów powiązanych podlegają opodatkowaniu standardową stawką 19%.
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie ustalenia:
- czy dochód (przychód) Fundacji z tytułu wynajmu Nieruchomości innym podmiotom niż podmioty powiązane, w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT - jest prawidłowe
- czy dochód (przychód) Fundacji z tytułu wynajmu Nieruchomości podmiotom powiązanym, będzie opodatkowany po stronie Fundacji na zasadach ogólnych, tj. stawką wynoszącą 19% - jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
20 października 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 13 października o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia:
- czy dochód (przychód) Fundacji z tytułu wynajmu Nieruchomości innym podmiotom niż podmioty powiązane, w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT
- czy dochód (przychód) Fundacji z tytułu wynajmu Nieruchomości podmiotom powiązanym, będzie opodatkowany po stronie Fundacji na zasadach ogólnych, tj. stawką wynoszącą 19%.
Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie pismem z 12 listopada 2025 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym podlegającym opodatkowaniu od całości osiąganych dochodów w Polsce.
Wnioskodawca jest fundacją rodzinną pod nazwą „A.” (dalej: „Fundacja” lub “Wnioskodawca”), o której mowa w ustawie z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (tekst jedn. Dz. U. z 2023 r. poz. 825; dalej: „ustawa o FR”). Fundacja została wpisana do rejestru fundacji rodzinnych, otrzymała NIP: (…) oraz REGON: (…).
C.C. (dalej: Fundator lub Fundator Wnioskodawcy) prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą pod firmą „B.” (dalej: Przedsiębiorstwo) w ramach której świadczy usługi transportowe i spedycyjne na terytorium Polski i za granicą oraz wynajmuje nieruchomości komercyjne na rzecz podmiotów trzecich.
Fundator Wnioskodawcy jest czynnym podatnikiem w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów (Dz.U. z 2024 r. poz. 361; dalej: „ustawa o VAT”).
Beneficjentami Fundacji są jej beneficjenci statutowi, tj. Fundator, żona Fundatora i zstępni Fundatora (dalej: Beneficjenci).
Beneficjentem statutowym Fundacji stanie się każdy zstępny Beneficjenta statutowego od chwili urodzenia albo ziszczenia się innej doniosłej prawnie przyczyny określającej daną osobę jako zstępnego (takiej jak uznanie, sądowe ustalenie ojcostwa lub macierzyństwa, przysposobienie lub inne zdarzenie prawne).
Do Fundacji zostanie wniesiona jako darowizna, m.in. część Przedsiębiorstwa obejmująca nieruchomości wynajmowane w ramach prowadzonej obecnie przez Fundatora Wnioskodawcy działalności gospodarczej.
Docelowo prowadzona przez Fundatora jednoosobowa działalność gospodarcza ma zostać przekształcona w sp. z o.o., której udziały również mają zostać wniesione darowizną do Fundacji.
Nie oznacza to, że Fundacja przejmie działalność Przedsiębiorstwa, gdyż to - w części dotyczącej świadczenia usług transportowych i spedycyjnych - będzie dalej prowadzone przez spółkę powstałą z przekształcenia.
Głównym celem Wnioskodawcy (Fundacji) jest przede wszystkim zabezpieczenie i usprawnienie procesu sukcesyjnego i tym samym wydzielenie do odrębnego podmiotu części majątku przynoszącego pasywny dochód w celu jego reinwestycji i ochrony.
Przekazanie majątku, w tym udziałów w firmie rodzinnej na rzecz Fundacji, ma chronić go przed podziałem (np. w wyniku spadkobrania), umożliwić jego pomnażanie fundatorom i przyszłym pokoleniom, a więc także czerpanie z niego korzyści.
Przedmiotem darowizny będzie część przedsiębiorstwa, która stanowi zespół nieruchomości komercyjnych będących przedmiotem wynajmu (dalej: „Działalność nieruchomościowa”). W skład Działalności nieruchomościowej wchodzą:
- nieruchomości komercyjne gruntowe/lokalowe takie jak:
1)Budynek usługowy (…),
2)Grunt nr (…),
3)Budynek usługowy (…),
4)Działki nr: (…),
- środki trwałe i inne ruchomości będące związane z przedmiotem najmu,
- umowy najmu,
- umowy na dostawę mediów,
- umowy ubezpieczenia nieruchomości,
- należności i zobowiązania wynikające z powyższych umów,
- baza klientów,
- ogół wiedzy i informacji pozyskanych w związku z działalnością gospodarczą (tzw. know-how), w szczególności obejmujące fachową wiedzę techniczną (budowlaną), doświadczenie w zakresie zarządzania portfelem inwestycyjnym składającym się z nieruchomości, w tym informacje potrzebne do dokonania kolejnych inwestycji i determinacji kolejnego obiektu inwestycyjnego, procesy obsługi nieruchomości.
W ramach obecnego Przedsiębiorstwa istnieje wewnętrzny regulamin organizacyjny, który wyróżnia Działalność nieruchomościową jako wyodrębnioną organizacyjnie jednostkę Przedsiębiorstwa, której przedmiotem działalności jest zarządzanie i wynajmowanie nieruchomości stanowiących jej własność.
Zdarzenia gospodarcze dotyczące Działalności nieruchomościowej są ewidencjonowane w wyodrębnionej części ksiąg rachunkowych, która umożliwia przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań osobno do Działalności nieruchomościowej i reszty jednoosobowej działalności.
Fundator Wnioskodawcy prowadzi odrębne listy płac. Jedna lista płac dotyczy pracowników przypisanych do świadczenia usług w zakresie wynajmu nieruchomości, pozostałe zaś listy płac dotyczą pracowników przypisanych do pozostałej działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę.
Dodatkowo Fundator Wnioskodawcy zatrudnia pracowników do obsługi nieruchomości, a w związku z darowizną Działalności nieruchomościowej na rzecz Fundacji, będzie wiązać się to także przeniesieniem praw i obowiązków wynikających ze stosunków pracy (z mocy prawa w trybie art. 23 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeksu pracy; tekst jedn. Dz. U. z 2023 r. 1465).
Decyzja o powołaniu Fundacji jest działaniem podyktowanym realnymi potrzebami sukcesyjnymi i chęcią długoterminowej ochrony majątku rodzinnego. Fundacja została utworzona w celu przeprowadzenia procesu sukcesji Przedsiębiorstwa Fundatora oraz zaspakajania potrzeb Beneficjentów.
Zgodnie z treścią statutu, celem Fundacji jest:
- zabezpieczenie wielopokoleniowej sukcesji mienia fundatorów poprzez podejmowanie odpowiednich działań (w szczególności planistycznych i prawnych) w sposób umożliwiający jego utrzymanie i rozwój na rzecz kolejnych pokoleń Beneficjentów;
- zarządzanie mieniem i inwestowanie mienia w celu zapewnienia jego wzrostu i ochrony przed inflacją oraz innymi czynnikami zewnętrznymi;
- działalność na rzecz Beneficjentów poprzez wspieranie, rozwój i ochronę zdrowia, interesów ekonomicznych, edukacyjnych i społecznych Beneficjentów;
- sprawowanie funkcji holdingu poprzez koordynację i zarządzanie zależnymi podmiotami Fundacji w celu efektywnego wykorzystania zasobów, optymalizacji działań operacyjnych oraz maksymalizacji wartości dla Beneficjentów.
Jak wynika z treści statutu, celem, który przyświecał Fundatorowi, jest przede wszystkim zabezpieczenie i usprawnienie procesu sukcesyjnego i tym samym wydzielenie do odrębnego podmiotu części majątku przynoszącego pasywny dochód w celu jego reinwestycji i pozyskiwania środków na rzecz zaspokajania potrzeb Beneficjentów oraz wspieranie ich przyszłości, zgodnie z wyraźnymi wskazówkami Fundatora zawartymi w statucie Fundacji.
Przekazanie majątku, w tym działalności rodzinnej na rzecz Fundacji ma ochronić go przed podziałem, umożliwić jego pomnażanie, a więc także czerpanie z niego korzyści przez Beneficjentów Fundacji.
Poprzez wydzielenie do Fundacji części majątku, Fundator pragnie ochronić zgromadzone aktywa przed nieoczekiwanym podziałem, umożliwić ich długoterminowe pomnażanie oraz zapewnić stabilne, pasywne źródło dochodu dla Beneficjentów.
Fundator kieruje się przesłankami rodzinnymi i dąży do zapewnienia stabilności i rozwoju majątku dla przyszłych pokoleń.
Fundator podjął tę decyzję w celu pogodzenia interesów związanych z działalnością gospodarczą z interesami prywatnymi rodziny, zgodnie z intencją ustawodawcy. Przekazanie Fundacji Działalności nieruchomościowej jest strategicznym krokiem Fundatora, który ma na celu odseparowanie tego majątku od osobistej, aktywnej działalności Fundatora, transformując go w zarządzany pasywnie portfel aktywów Fundacji.
Dochody generowane z najmu i dzierżawy Nieruchomości, składające się na Działalność nieruchomościową, będą następnie reinwestowane w ramach Fundacji w celu pozyskiwania środków na zabezpieczenie przyszłości rodziny Fundatora.
Wnioskodawca pragnie podkreślić, że działalność Fundacji w zakresie najmu i dzierżawy nie ma na celu angażowania Fundacji w aktywną, operacyjną działalność gospodarczą, lecz efektywne zarządzanie mieniem już zgromadzonym i generowanie z niego pasywnych przychodów dla rodziny.
W odróżnieniu od aktywnego prowadzenia firmy, Fundacja ma skupiać się na długoterminowej dzierżawie i najmie, co jest formą zarządzania mieniem, a nie świadczeniem usług operacyjnych.
Takie działanie pozwala na spełnianie świadczeń na rzecz Beneficjentów z dochodów pasywnych, przy jednoczesnym utrzymaniu i pomnażaniu majątku w nienaruszonym stanie co długoterminowo zabezpiecza przyszłość rodziny.
Możliwe potencjalne korzyści podatkowe są jedynie wtórnym efektem zastosowania się do rozwiązań prawnych przewidzianych dla fundacji rodzinnych, a nie jej głównym lub jedynym celem. Wnioskodawca faktycznie chce zabezpieczyć swój majątek.
Fundacja jest dla Fundatora narzędziem do zarządzania, ochrony i pomnażania majątku rodzinnego, efektywnego planowania sukcesji, optymalizacji struktury prowadzonego biznesu oraz prowadzenia dozwolonej działalności gospodarczej w sposób zgodny z przepisami i wynikającymi z nich (przewidzianymi przez ustawodawcę) preferencjami podatkowymi.
Fundacja będzie kontynuowała działalność prowadzoną przez Fundatora Wnioskodawcy i nie zostanie ona zamieniona na inny rodzaj działalności.
Fundacja będzie wykorzystywała nieruchomości wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, niekorzystających ze zwolnienia od opodatkowania tym podatkiem.
Ponadto, Fundatora Wnioskodawcy planuje wniesienie (lub już wniósł) do Fundacji nieruchomości, które nie wchodzą w skład Działalności nieruchomościowej. Będą to następujące nieruchomości nabyte przez Fundatora Wnioskodawcy prywatnie (dalej: „Nieruchomości prywatne”):
1)Lokal mieszkalny nr 1, (…)
2)Udział w Działce nr: (…),
3)Lokal mieszkalny nr 2, (…)
4)Udział w Działce nr: (…),
5)Lokal mieszkalny nr 3, (…),
6)Udział w działce nr: 6 (…),
7)Lokal mieszkalny nr 4, (…),
8)Udział w Działce nr: (…),
9)Lokal mieszkalny nr 5, (…),
10)Działka przypisana do budynku nr: (…),
11)Lokal mieszkalny nr 6, (…),
12)Działka przypisana do budynku nr: (…) - działka została już wniesiona do Fundacji,
13)Udział wynoszący (…) części w prawie własności lokalu niemieszkalnego - garażu, stanowiącego odrębną nieruchomość, znajdującego się w budynku numer (…) położonym (…), o łącznej powierzchni użytkowej (…)- udział został już wniesiony do Fundacji,
14)Lokal mieszkalny (…) - lokal został już wniesiony do Fundacji,
15)Udział wynoszący (…) części w prawie własności lokalu niemieszkalnego - garażu, stanowiącego odrębną nieruchomość, znajdującego się w budynku (…) o łącznej powierzchni użytkowej (…) - udział został już wniesiony do Fundacji.
Fundator nabył Nieruchomości prywatne do majątku prywatnego.
Nabycie Nieruchomości prywatnych nie podlegało VAT i z tego tytułu Fundator nie odliczył podatku naliczonego VAT.
Fundator nabył Nieruchomości prywatne na cele osobiste.
Nieruchomości prywatne nie zostały wprowadzone do wykazu środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych w prowadzonej działalności gospodarczej Fundator.
Nieruchomości prywatne nie zostały nabyte z zamiarem wykorzystywania ich w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Fundatora.
Nieruchomości prywatne są lub będą najpewniej wynajmowane przez Fundatora, w ramach zarządu majątkiem prywatnym, osobom fizycznym wyłącznie na cele mieszkalne.
Fundator nie poniósł wydatków modernizacyjnych związanych z ulepszeniem, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego VAT o kwotę podatku naliczonego VAT.
Fundator podkreśla, że pomimo, iż planuje wnieść do Fundacji zorganizowaną część przedsiębiorstwa (ZCP) to przedmiotem umów najmu będą poszczególnie Nieruchomości składające się na ZCP (przedmiotem najmu nie będzie zorganizowana część przedsiębiorstwa).
Przy czym, Nieruchomości składające się na Działalność nieruchomościową, co do zasady, nie byłyby wynajmowane podmiotowi powiązanemu w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 2805, dalej: ustawa o CIT) z Fundacją, Fundatorem lub Beneficjentami, ani nie służyłyby prowadzonej przez takie podmioty działalności gospodarczej.
Nieruchomości składające się na Działalność nieruchomościową oraz Nieruchomości prywatne nazywane są dalej łącznie Nieruchomościami.
Wnioskodawca dodaje, że nie wyklucza jednak scenariusza, w którym w przyszłości będzie wynajmował Nieruchomości podmiotom powiązanym. W takiej sytuacji - Wnioskodawca podkreśla, że - czynsz najmu będzie ustalony w oparciu o wartość rynkową.
Uzupełnienie opisu sprawy
Wnioskodawca planuje wynajmować Nieruchomości, o których mowa we wniosku w ramach najmu długoterminowego. Wnioskodawca nie planuje wynajmować Nieruchomości krótkoterminowo.
Wnioskodawca podkreśla, że jeżeli chodzi o nieruchomości komercyjne, to ich dzierżawa jest długoterminowa i w związku z nią te nieruchomości są przeznaczone na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie handlu detalicznego i hurtowego (sklepy dyskontowe) i nie służą te nieruchomości działalności hotelarskiej lub podobnej, ani też nie są przeznaczone - choćby pośrednio - na wynajem krótkoterminowy.
Natomiast Nieruchomości prywatne to lokale mieszkalne wynajmowane na cele mieszkalne długoterminowo i również nie są przeznaczone działalności hotelarskiej lub podobnej, czy na wynajem krótkoterminowy.
Wnioskodawca wskazał także, że zostaną spełnione przesłanki, o których mowa w art. 6 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych tzn. wielkość udziałów i praw, o których mowa w art. 11a ust. 2 pkt 1 podmiotów powiązanych w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 będzie wynosić co najmniej 5%. Jednocześnie Wnioskodawca wskazał, że aktualnie żadna z Nieruchomości nie jest wynajmowana podmiotom powiązanym (o których powyżej). Niemniej nie jest wykluczone, że w przyszłości do takiego wynajmu lub dzierżawy może dojść.
Pytanie
1)Czy w tak opisanym stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym), dochód (przychód) Fundacji z tytułu wynajmu Nieruchomości innym podmiotom niż podmioty powiązane, w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT?
2)Czy w tak opisanym stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym), dochód (przychód) Fundacji z tytułu wynajmu Nieruchomości podmiotom powiązanym, będzie opodatkowany po stronie Fundacji na zasadach ogólnych, tj. stawką wynoszącą 19%?
Państwa stanowisko w sprawie
1)Zdaniem Wnioskodawcy, dochód (przychód) Fundacji z tytułu wynajmu Nieruchomości podmiotom niepowiązanym będzie korzystał po stronie Fundacji ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT.
2)Zdaniem Wnioskodawcy, dochód Fundacji z tytułu wynajmu Nieruchomości podmiotom powiązanym, opodatkowany będzie po stronie Fundacji na zasadach ogólnych, to znaczy z uwzględnieniem kosztów uzyskania przychodów, przy zastosowaniu stawki 19%.
Uzasadnienie do stanowiska nr 1
Zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT, dochody fundacji rodzinnych korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych.
Przy czym zwolnienie to nie ma zastosowania w przypadkach wskazanych w art. 6 ust. 6-8 ustawy o CIT.
Zgodnie z art. 6 ust. 6 ustawy o CIT wskazane wyżej zwolnienie nie ma zastosowania do podatku, o którym mowa w art. 24b ustawy o CIT (podatek od przychodów z budynków) oraz art. 24q ustawy o CIT (podatek dochodowy od świadczeń głównie na rzecz beneficjenta, w tym z tytułu ukrytych zysków).
Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny (opis zdarzenia przyszłego), Wnioskodawca wskazuje, iż niewykluczone, że będzie podatnikiem podatku od przychodów z budynków (art. 24b ustawy o CIT).
Do opisanego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), w odniesieniu do zwolnienia dochodów Fundacji (art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT), nie znajdzie natomiast zastosowania wyłączenie z art. 6 ust. 6 ustawy o CIT, w części dotyczącej opodatkowania świadczeń lub mienia przekazanego lub pozostawionego do dyspozycji przez fundację rodzinną (art. 24q ustawy o CIT).
Zgodnie z art. 24q ust. 1 ustawy o CIT, podatek dochodowy od przekazanego lub postawionego do dyspozycji przez fundację rodzinną bezpośrednio lub pośrednio:
- świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacjach rodzinnych,
- mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej,
- świadczenia w postaci ukrytych zysków
wynosi 15% podstawy opodatkowania.
W art. 2 ust. 2 Ustawy o fundacji rodzinnej, mowa jest o świadczeniu, przez które należy rozumieć składniki majątkowe, w tym środki pieniężne, rzeczy lub prawa, przeniesione na beneficjenta albo oddane beneficjentowi do korzystania przez fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji, zgodnie ze statutem i listą beneficjentów.
Z kolei ukryte zyski to różnego rodzaju świadczenia fundacji na rzecz beneficjentów, fundatorów lub podmiotów powiązanych z beneficjentem, fundatorem lub fundacją rodzinną.
W ramach wynajmu - w zakresie Nieruchomości objętych pytaniem nr 1 - Fundacja nie będzie oddawała do używania Nieruchomości Beneficjentowi, fundatorowi lub podmiotowi powiązanemu z Beneficjentem, fundatorem lub fundacją rodzinną.
Tym samym, w przedstawionym stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym), nie może być mowy o świadczeniach, o których mowa w art. 2 ust. 2 Ustawy o fundacjach rodzinnych, ani też w postaci ukrytych zysków. Nie będziemy także mieli do czynienia z przekazaniem lub pozostawieniem do dyspozycji mienia Fundacji, w związku z jej rozwiązaniem.
W związku z powyższym, przychód z działalności Fundacji, w ww. zakresie, nie będzie opodatkowany podatkiem wynoszącym 15% - zgodnie z art. 24q ustawy o CIT.
Zgodnie z art. 6 ust. 7 ustawy o CIT, zwolnienie, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT, nie ma także zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 Ustawy o fundacjach rodzinnych.
Jak stanowi art. 5 ustawy ust. 1 pkt 2 Ustawy o fundacjach rodzinnych, fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2024 r. poz. 236) tylko w zakresie m.in.: najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie.
Przy czym przez najem należy rozumieć oddanie najemcy rzeczy do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, w zamian za umówiony czynsz (art. 659 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny, Dz. U. z 2024 r. poz. 1016).
Z kolei na podstawie art. 3 z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2024 r. poz. 236) działalnością gospodarczą jest zorganizowana działalność zarobkowa, wykonywana we własnym imieniu i w sposób ciągły.
Bez wątpienia, działalność Fundacji będzie spełniała przesłanki do uznania jej za działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ww. ustawy. Nie będzie to także działalność wykraczająca poza zakres określony w art. 5 Ustawy o fundacjach rodzinnych, bowiem polegać będzie na wynajmie (najmie) Nieruchomości, a zatem będzie to działalność gospodarcza, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 Ustawy o fundacji rodzinnej.
Wobec tego wyjątek z art. 6 ust. 7 ustawy o CIT nie znajdzie zastosowania do zwolnienia od podatku Fundacji na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT.
W myśl art. 6 ust. 8 ustawy o CIT, zwolnienie, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT, nie ma zastosowania do osiąganych przez fundację rodzinną przychodów z najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, której przedmiotem jest przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa lub składniki majątku służące prowadzeniu działalności przez beneficjenta, fundatora lub podmiot powiązany w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 z fundacją rodzinną, beneficjentem lub fundatorem, przy czym wielkość udziałów i praw, o których mowa w art. 11a ust. 2 pkt 1, wynosi co najmniej 5%.
Jak wskazano w opisie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), w ramach wynajmu - w zakresie Nieruchomości objętych pytaniem nr 1 - Fundacja nie będzie oddawała do używania Nieruchomości Beneficjentowi, fundatorowi lub podmiotowi powiązanemu z Beneficjentem, fundatorem lub fundacją rodzinną.
W związku z powyższym, nie ulega wątpliwości, że Nieruchomości nie będą służyły prowadzeniu działalności gospodarczej przez ww. podmioty.
Wnioskodawca przy tym podkreślił, że przedmiotem wynajmu (najmu) nie będzie przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana cześć.
Wnioskodawca wskazuje, że choć Nieruchomości, jakie Fundator zamierza wnieść do Fundacji, zbiorczo spełniają przesłanki do uznania ich za zorganizowaną część przedsiębiorstwa (co zostało potwierdzone w uzyskanej przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnej z dnia 22 stycznia 2025 roku, sygn. 0114-KDIP1-1.4012.778.2024.2.ESZ.), to jednak poszczególne Nieruchomości będące przedmiotem wynajmu, z pewnością takich przesłanek nie spełniają.
Dodatkowo, jak podkreśla Wnioskodawca, każda z Nieruchomości - podobnie jak dotychczas - wynajmowana będzie innemu podmiotowi.
Wobec tego, wyjątek z art. 6 ust. 8 ustawy o CIT nie znajdzie zastosowania do zwolnienia od podatku Fundacji na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT.
Stanowisko prezentowane przez Wnioskodawcę zostało potwierdzone przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w podobnej sprawie - pismo z dnia 14 marca 2024 r., sygn. 0111-KDIB1-2.4010.53.2024.1.ANK. We wskazanej interpretacji, o podobnym stanie faktycznym, uznano za prawidłowe stanowisko wnioskodawcy, który twierdził, że:
„(…) dochód (przychód) Fundacji z tytułu wynajmu Nieruchomości podmiotom niepowiązanym będzie korzystał po stronie Fundacji ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT.”
Podobnie, w interpretacji indywidualnej z dnia 20 czerwca 2024 r., (sygn. 0111-KDIB1-2.4010.226.2024.2.ANK) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, uznał za prawidłowe, stanowisko wnioskodawcy, w którym:
„(…) w zakresie Nieruchomości Fundacja nie będzie oddawała do używania Nieruchomości beneficjentowi, fundatorowi lub podmiotowi powiązanemu z beneficjentem, fundatorem lub fundacją rodzinną. W związku z powyższym nie ulega wątpliwości, że Nieruchomości nie będą służyły prowadzeniu działalności gospodarczej przez ww. podmioty. Przedmiotem wynajmu (najmu) nie będzie przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana cześć. Wobec tego wyjątek z art. 6 ust. 8 ustawy o CIT nie znajdzie zastosowania do zwolnienia od podatku Fundacji na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT. W rezultacie, żadna z przesłanek negatywnych wykluczających zastosowanie w odniesieniu do Fundacji zwolnienia, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT nie zostanie spełniona. Tym samym, dochód (przychód) Fundacji z tytułu wynajmu Nieruchomości będzie korzystał po stronie Fundacji ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT.”
Podsumowując, żadna z przesłanek negatywnych wykluczających zastosowanie w odniesieniu do Fundacji zwolnienia, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT nie zostanie spełniona. Tym samym, dochód (przychód) Fundacji z tytułu wynajmu Nieruchomości będzie korzystał po stronie Fundacji ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT.
Uzasadnienie do stanowiska nr 2.
Na podstawie art. 24r ust. 1 ustawy o CIT, w zakresie w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 Ustawy o fundacji rodzinnej, stawka podatku, o którym mowa w art. 19, wynosi 25% podstawy opodatkowania.
Jak wskazywano wcześniej, przedmiot działalności Fundacji, w zakresie ewentualnego wynajmu Nieruchomości, nie będzie wykraczać poza zakres określony w art. 5 Ustawy o fundacji rodzinnej.
Zdaniem Wnioskodawcy będzie to działalność, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 Ustawy o fundacji rodzinnej.
Wobec czego, w przypadku wynajmu Nieruchomości podmiotom powiązanym, stawka 25% do dochodu (przychodu) Fundacji z ww. tytułu (wynajmu Nieruchomości na rzecz podmiotów powiązanych), nie znajdzie zastosowania.
Jednocześnie, w odniesieniu do tego dochodu (przychodu) nie znajdzie zastosowanie wyłączenie, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT, bowiem zostanie spełniona przesłanka, o której mowa w art. 6 ust. 8 ustawy o CIT - przedmiotem wynajmu będzie składnik majątku służący prowadzeniu działalności przez podmiot powiązany.
Przychód z tytułu wynajmu Nieruchomości podmiotom powiązanym, powinien zatem - zdaniem Wnioskodawcy - zostać opodatkowany po stronie Fundacji na zasadach ogólnych, tj. stawką wynoszącą 19% (art. 19 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT).
Jednocześnie Fundacja będzie miała prawo uwzględnić - obliczając dochód do opodatkowania - koszty uzyskania przychodu związane z osiągnięciem tego przychodu.
Potwierdzenie powyższej tezy, pośrednio wynika także z treści uzasadnienia do projektu Ustawy o fundacjach rodzinnych, w którym, w odniesieniu do zwolnienia z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT czytamy:
"Powyższe zwolnienie nie znajdzie jednak zastosowania do podatku dochodowego od przekazanych lub postawionych do dyspozycji przez fundację rodzinną bezpośrednio lub pośrednio: świadczeń dokonywanych przez fundację rodzinną na rzecz beneficjenta (w tym fundatora będącego jednocześnie beneficjentem) oraz mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej. Ponadto powyższe zwolnienie nie znajdzie zastosowania do fundacji rodzinnych wykonujących działalność gospodarczą inną niż działalność gospodarcza, której wykonywanie przez fundację rodzinną dopuszczają przepisy ustawy o fundacji rodzinnej. Do takiej fundacji nie znajdą również zastosowania przepisy art. 24r. ust. 1-4, będzie się ona więc rozliczać na zasadach ogólnych".
Stanowisko prezentowane przez Wnioskodawcę zostało potwierdzone przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w podobnej sprawie (pismo z dnia 14 marca 2024 r., sygn. 0111-KDIB1-2.4010.53.2024.1.ANK). We wskazanej interpretacji, o podobnym stanie faktycznym, uznano za prawidłowe stanowisko wnioskodawcy, który twierdził, że:
„(…) dochód Fundacji z tytułu wynajmu jednego lokalu Podmiotom powiązanym, opodatkowany będzie po stronie Fundacji na zasadach ogólnych, to znaczy z uwzględnieniem kosztów uzyskania przychodów przy zastosowaniu stawki 19%.”
Podobnie, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku, w wyroku z dnia 19 czerwca 2024 r., (sygn. I SA/Gd 219/24), wskazał, że:
„Zgodnie z art. 6 ust. 8 u.p.d.o.p. zwolnienie fundacji rodzinnej nie ma zastosowania do osiąganych przez fundację rodzinną przychodów z najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, której przedmiotem jest przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa lub składniki majątku służące prowadzeniu działalności przez beneficjenta, fundatora lub podmiot powiązany w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. z fundacją rodzinną, beneficjentem lub fundatorem, przy czym wielkość udziałów i praw, o których mowa w art. 11a ust. 2 pkt 1, wynosi co najmniej 5%. W takiej sytuacji podatek dochodowy jest płacony na zasadach ogólnych od uzyskanego dochodu, według stawki 19%.”
Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy, dochód z tytułu wynajmu Nieruchomości podmiotom powiązanym, będzie opodatkowany po stronie Fundacji na zasadach ogólnych, tj. stawką wynoszącą 19%.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie należy zaznaczyć, że pytania przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznaczają zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytań). Inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniami, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.
W myśl art. 4a pkt 36 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 278 ze zm., dalej: „updop”):
Ilekroć w ustawie jest mowa o fundacji rodzinnej - oznacza to fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. poz. 326).
Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 326, dalej: „ufr”):
Ustawa reguluje organizację i funkcjonowanie fundacji rodzinnej, w tym prawa i obowiązki fundatora i beneficjenta.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 25 updop:
Zwalnia się od podatku fundację rodzinną.
W myśl art. 6 ust. 7 i 8 updop:
7. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej.
8. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do osiąganych przez fundację rodzinną przychodów z najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, której przedmiotem jest przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa lub składniki majątku służące prowadzeniu działalności przez beneficjenta, fundatora lub podmiot powiązany w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 z fundacją rodzinną, beneficjentem lub fundatorem, przy czym wielkość udziałów i praw, o których mowa w art. 11a ust. 2 pkt 1, wynosi co najmniej 5%.
Stosownie do art. 24r ust. 1 updop:
W zakresie w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej stawka podatku, o którym mowa w art. 19, wynosi 25% podstawy opodatkowania.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ufr:
Fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2023 r. poz. 221) tylko w zakresie najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie.
Przedmiotem Państwa wątpliwości w zakresie pytania nr 1 jest ocena, czy dochód (przychód) Fundacji z tytułu wynajmu Nieruchomości innym podmiotom niż podmioty powiązane w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT.
Z opisu sprawy wynika, że do Fundacji zostanie wniesiona jako darowizna, m.in. część Przedsiębiorstwa obejmująca nieruchomości wynajmowane w ramach prowadzonej obecnie przez Fundatora Wnioskodawcy działalności gospodarczej. Docelowo prowadzona przez Fundatora jednoosobowa działalność gospodarcza ma zostać przekształcona w sp. z o.o., której udziały również mają zostać wniesione darowizną do Fundacji. Nie oznacza to, że Fundacja przejmie działalność Przedsiębiorstwa, gdyż to - w części dotyczącej świadczenia usług transportowych i spedycyjnych - będzie dalej prowadzone przez spółkę powstałą z przekształcenia.
Fundator podjął tę decyzję w celu pogodzenia interesów związanych z działalnością gospodarczą z interesami prywatnymi rodziny, zgodnie z intencją ustawodawcy. Przekazanie Fundacji Działalności nieruchomościowej jest strategicznym krokiem Fundatora, który ma na celu odseparowanie tego majątku od osobistej, aktywnej działalności Fundatora, transformując go w zarządzany pasywnie portfel aktywów Fundacji.
Dochody generowane z najmu i dzierżawy Nieruchomości, składające się na Działalność nieruchomościową, będą następnie reinwestowane w ramach Fundacji w celu pozyskiwania środków na zabezpieczenie przyszłości rodziny Fundatora. Wnioskodawca pragnie podkreślić, że działalność Fundacji w zakresie najmu i dzierżawy nie ma na celu angażowania Fundacji w aktywną, operacyjną działalność gospodarczą, lecz efektywne zarządzanie mieniem już zgromadzonym i generowanie z niego pasywnych przychodów dla rodziny. W odróżnieniu od aktywnego prowadzenia firmy, Fundacja ma skupiać się na długoterminowej dzierżawie i najmie, co jest formą zarządzania mieniem, a nie świadczeniem usług operacyjnych. Takie działanie pozwala na spełnianie świadczeń na rzecz Beneficjentów z dochodów pasywnych, przy jednoczesnym utrzymaniu i pomnażaniu majątku w nienaruszonym stanie co długoterminowo zabezpiecza przyszłość rodziny. Fundacja będzie kontynuowała działalność prowadzoną przez Fundatora Wnioskodawcy i nie zostanie ona zamieniona na inny rodzaj działalności.
Ponadto, Fundator Wnioskodawcy planuje wniesienie (lub już wniósł) do Fundacji nieruchomości, które nie wchodzą w skład Działalności nieruchomościowej. Będą to wskazane we wniosku nieruchomości nabyte przez Fundatora Wnioskodawcy prywatnie (dalej: „Nieruchomości prywatne”). Nieruchomości prywatne nie zostały nabyte z zamiarem wykorzystywania ich w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Fundatora. Nieruchomości prywatne są lub będą najpewniej wynajmowane przez Fundatora, w ramach zarządu majątkiem prywatnym, osobom fizycznym wyłącznie na cele mieszkalne.
Fundator podkreśla, że pomimo, iż planuje wnieść do Fundacji zorganizowaną część przedsiębiorstwa (ZCP) to przedmiotem umów najmu będą poszczególnie Nieruchomości składające się na ZCP (przedmiotem najmu nie będzie zorganizowana część przedsiębiorstwa). Przy czym, Nieruchomości składające się na Działalność nieruchomościową, co do zasady, nie byłyby wynajmowane podmiotowi powiązanemu w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 2805, dalej: ustawa o CIT) z Fundacją, Fundatorem lub Beneficjentami, ani nie służyłyby prowadzonej przez takie podmioty działalności gospodarczej.
Ponadto w uzupełnieniu wniosku wskazano, że Wnioskodawca planuje wynajmować Nieruchomości, o których mowa we wniosku w ramach najmu długoterminowego. Wnioskodawca nie planuje wynajmować Nieruchomości krótkoterminowo. Wnioskodawca podkreślił, że jeżeli chodzi o nieruchomości komercyjne, to ich dzierżawa jest długoterminowa i w związku z nią te nieruchomości są przeznaczone na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie handlu detalicznego i hurtowego (sklepy dyskontowe) i nie służą te nieruchomości działalności hotelarskiej lub podobnej, ani też nie są przeznaczone - choćby pośrednio - na wynajem krótkoterminowy. Natomiast Nieruchomości prywatne to lokale mieszkalne wynajmowane na cele mieszkalne długoterminowo i również nie są przeznaczone działalności hotelarskiej lub podobnej, czy na wynajem krótkoterminowy.
Wskazać należy, że z powołanych powyżej przepisów wynika, że jednym z dozwolonych zakresów działalności gospodarczej fundacji jest, wymieniony w art. 5 ust. 1 pkt 2 ufr, najem, dzierżawa oraz udostępnianie mienia do korzystania na innej podstawie.
W tym przypadku ustawodawca również dokonał pewnego ograniczenia w korzystaniu ze zwolnienia, w stosunku do osiąganych przez fundację rodzinną przychodów z najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, której przedmiotem jest przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa lub składniki majątku służące prowadzeniu działalności przez beneficjenta, fundatora lub podmiot powiązany w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 z fundacją rodzinną, beneficjentem lub fundatorem, przy czym wielkość udziałów i praw, o których mowa w art. 11a ust. 2 pkt 1, wynosi co najmniej 5%, co wynika z art. 6 ust. 8 updop. Wyłączenie, o którym mowa w powyższym przepisie, jak wynika z treści wniosku, nie ma zastosowania w części w jakiej dotyczy pomiotów niepowiązanych (pytanie nr 1 wniosku).
W związku z tym ocena Państwa stanowiska wymaga analizy, czy opisana we wniosku działalność najmu Nieruchomości mieści się w wymienionej w art. 5 ust. 1 pkt 2 ufr działalności w zakresie najmu, dzierżawy oraz udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie.
Zgodnie z art. 659 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1071):
Przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz. Czynsz może być oznaczony w pieniądzach lub w świadczeniach innego rodzaju.
Z kolei w myśl art. 693 Kodeksu cywilnego:
Przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz. Czynsz może być zastrzeżony w pieniądzach lub świadczeniach innego rodzaju. Może być również oznaczony w ułamkowej części pożytków.
Stronami umowy najmu są wynajmujący oraz najemca, w przypadku umowy dzierżawy są to odpowiednio: wydzierżawiający i dzierżawca. Do zawarcia umowy najmu/dzierżawy dochodzi wówczas, gdy strony uzgodnią istotne jej składniki (essentialia negotii), do jakich należą przedmiot najmu/dzierżawy i czynsz. Na podstawie umowy najmu/dzierżawy najemca/dzierżawca uzyskuje prawo do używania cudzej rzeczy (w przypadku dzierżawy dodatkowo do pobierania z niej pożytków) w zamian za zapłatę czynszu. Najem/dzierżawa mogą być zawarte na czas oznaczony albo na czas nieoznaczony. Zawarcie umowy na czas oznaczony może polegać na wskazaniu daty kalendarzowej zakończenia najmu, określeniu czasu jego trwania w dniach, tygodniach bądź innym oznaczeniu jego momentu końcowego. Jeśli w umowie czas nie został w ten sposób określony, ani też nie wynika w sposób dostateczny z okoliczności, uważa się że została ona zawarta na czas nieoznaczony.
Wymienione w tym przepisie najem czy dzierżawa charakteryzują się stosunkowo dużym sformalizowaniem - zwyczajowo zawierana jest stosowna umowa, w której określane są prawa i obowiązki najemcy/dzierżawcy oraz wynajmującego/wydzierżawiającego. Nierzadko podpisywany jest również protokół zdawczo-odbiorczy, a najemca/dzierżawca zobowiązany zostaje do przestrzegania regulaminu oraz uiszczenia kaucji zabezpieczającej. Dla umów tego rodzaju charakterystyczny jest również okres, na jaki następuje udostępnienie miejsca (domu, lokalu czy pokoju), z reguły obejmuje on dłuższe okresy czasowe. Rozliczenie usługi ma charakter cykliczny, płatność zwyczajowo przyjmowana jest w okresach miesięcznych, kwartalnych lub rocznych. Najem czy dzierżawę wyróżnia także brak zmienności podmiotu, któremu udostępniana zostaje nieruchomość lub jej część.
Podkreślić należy, że działalność fundacji rodzinnej nie może wykroczyć poza dopuszczalny zakres działalności określony w art. 5 ust. 1 pkt 2 ufr, ograniczający się tylko do najmu, dzierżawy oraz udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie.
Ustawodawca, mówiąc o dozwolonej działalności w zakresie najmu wyraźnie wskazuje, że może to być tylko ściśle taka działalność, a nie także działalność, która polega na świadczeniu innej usługi, z którą w jakikolwiek sposób związane jest udostępnienia mienia fundacji, kiedy usługa nie ogranicza się jedynie do udostępnienia tego mienia. Podkreślenia wymaga, że art. 5 ust. 1 pkt 2 ufr, jako bezpośrednio wpływający na normę art. 6 ust. 1 pkt 25 (w zw. z art. 6 ust. 7) updop, która dotyczy zwolnienia podatkowego musi być interpretowany ściśle (literalnie), podobnie jak wszystkie przepisy o takim charakterze.
Analizując powyższe zauważyć należy, że najem długoterminowy nieruchomości mieści się w działalności dozwolonej zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o Fundacji Rodzinnej. Zatem zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 25 w zw. z art. 6 ust. 7 ustawy o CIT Państwa dochody z prowadzonej działalności gospodarczej z tytułu najmu długoterminowego będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.
Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1, należy uznać za prawidłowe.
Ad 2
Przedmiotem Państwa wątpliwości w zakresie pytania nr 2 jest ustalenie, czy dochód (przychód) Fundacji z tytułu wynajmu Nieruchomości podmiotom powiązanym, będzie opodatkowany po stronie Fundacji na zasadach ogólnych, tj. stawką wynoszącą 19%.
Z opisu sprawy wynika, że w przyszłości będą Państwo także wynajmował Nieruchomości podmiotom powiązanym. W takiej sytuacji czynsz najmu będzie ustalony w oparciu o wartość rynkową. Wskazali Państwo także, że zostaną spełnione przesłanki, o których mowa w art. 6 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych tzn. wielkość udziałów i praw, o których mowa w art. 11a ust. 2 pkt 1 podmiotów powiązanych w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 będzie wynosić co najmniej 5%. Jednocześnie wskazali Państwo, że aktualnie żadna z Nieruchomości nie jest wynajmowana podmiotom powiązanym (o których powyżej). Niemniej nie jest wykluczone, że w przyszłości do takiego wynajmu lub dzierżawy może dojść.
Jak wynika z przywołanych przepisów, ustawodawca dokonał ograniczenia w korzystaniu ze zwolnienia, w stosunku do osiąganych przez fundację rodzinną przychodów z najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, której przedmiotem jest przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa lub składniki majątku służące prowadzeniu działalności przez beneficjenta, fundatora lub podmiot powiązany w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 z fundacją rodzinną, beneficjentem lub fundatorem, przy czym wielkość udziałów i praw, o których mowa w art. 11a ust. 2 pkt 1, wynosi co najmniej 5%, co wynika z art. 6 ust. 8 updop.
Wyłączenie, o którym mowa w powyższym przepisie, jak wynika z treści wniosku, będzie miało zastosowanie w przedmiotowej sprawie (w zakresie pytania nr 2) tj. w sytuacji gdy Nieruchomość będzie wynajmowana podmiotom powiązanym z Państwem.
Biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy i powołane przepisy należy stwierdzić, że dochód z prowadzonej przez fundację „dozwolonej” działalności gospodarczej, obejmującej najem Nieruchomości podmiotom powiązanym, które to Nieruchomości (składnik majątku) będą służyć prowadzeniu działalności przez beneficjenta, fundatora lub podmiot powiązany - został wyłączony ze zwolnienia, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 updop na podstawie art. 6 ust. 8 updop.
W konsekwencji, pomimo że Państwa działalność w zakresie najmu Nieruchomości stanowi dozwolony zakres działalności gospodarczej fundacji rodzinnej zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ufr, to ze względu na wyłączenie określone w art. 6 ust. 8 updop dochód z tego tytułu nie będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 updop.
W związku z powyższym właściwą stawką podatku do zastosowania w takim przypadku będzie stawka 19% podatku, o której mowa w art. 19 ust. 1 pkt 1 updop. Jak już wskazano Państwa działalność w zakresie wynajmu Nieruchomości stanowi dozwoloną działalność gospodarczą, która nie wykracza poza zakres określony w art. 5 ufr. Natomiast mając na uwadze brzmienie przepisu art. 24r ust. 1 updop, stawka 25% dotyczy fundacji rodzinnej, która prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ufr, co nie ma miejsca w przypadku najmu Nieruchomości na rzecz podmiotów powiązanych.
W związku z powyższym należy się z Państwem zgodzić, że dochód z tytułu wynajmu Nieruchomości podmiotom powiązanym, będzie opodatkowany po stronie Fundacji rodzinnej na zasadach ogólnych, tj. stawką wynoszącą 19%.
Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Jednocześnie wskazać należy, że wydana interpretacja odnosi się ściśle do przedmiotu pytań. Inne kwestie wynikające z opisu zdarzenia przyszłego oraz własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniami nie mogą być, zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji Podatkowej, rozpatrzone.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
