Interpretacja indywidualna z dnia 28 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.551.2025.1.AK
Wydatki na program motywacyjny dla współpracowników Spółki Zależnej nie kwalifikują się jako koszty uzyskania przychodów Wnioskodawcy, gdyż nie są ponoszone bezpośrednio w celu osiągnięcia jego przychodu, zachowania ani zabezpieczenia źródła przychodu, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
24 października 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
a. A sp. z o.o. (dalej: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) jest spółką prowadzoną w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, została utworzona (…), jest podatnikiem podatku dochodowego w Polsce, a jednym z głównych przedmiotów jej działalności jest m.in. (…).
b. Obecnie, Wnioskodawca rozważa wdrożenie jednej z kilku opcji reorganizacji obecnego modelu działalności. Jeden z rozważanych scenariuszy zakłada utworzenie przez Wnioskodawcę spółki zależnej (dalej: „Spółka Zależna”), która docelowo przejmie od Wnioskodawcy część funkcji, w tym m.in. (…). W dalszej części wniosku, Spółka oraz Spółka Zależna będą łącznie definiowani jako „Grupa”. Jednocześnie, Wnioskodawca planuje przyjąć rolę spółki dominującej w Grupie, (…) na rzecz Spółki Zależnej i docelowo także innych podmiotów (…).
c. Spółka Zależna zostanie utworzona w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółki akcyjnej i będzie podatnikiem podatku dochodowego do osób prawnych w Polsce.
d. W świetle planowanej reorganizacji modelu działalności, Spółka Zależna będzie współpracowała z osobami (…), które będą (…) w ramach jednoosobowych działalności gospodarczych. Współpraca w modelu zakładającym korzystanie z (…) osób (…) prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą jest zbieżna ze strategią biznesową Grupy oraz wynika ze specyfiki działalności (…). Zgodnie z obecnymi prognozami, powinno się to przełożyć na generowanie i zabezpieczenie źródła przychodów Spółki Zależnej, a pośrednio również przychodów Wnioskodawcy (…).
e. W kontekście przedstawionego powyżej modelu działalności, kluczowym ryzykiem identyfikowanym przez Wnioskodawcę jest przedwczesne zakończenie współpracy z ww. osobami, co mogłoby doprowadzić do zmniejszenia lub utraty źródła przychodów Spółki Zależnej oraz pośrednio – Wnioskodawcy.
f. W celu ograniczenia powyższego ryzyka i tym samym ściślejszego powiązania ww. osób z grupą, Wnioskodawca planuje wdrożenie programu motywacyjnego, opartego o konstrukcję tzw. opcji na udziały, w ramach którego osoby wytypowane przez Spółkę Zależną i współpracujące ze Spółką Zależną w ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej, otrzymają prawo nabycia udziałów we Wnioskodawcy po preferencyjnej cenie w ustalonym terminie i po spełnieniu określonych warunków (dalej: „Program”). Zgodnie z obecnymi planami, wdrożenie programu jest planowane (…).
g. Jednocześnie Wnioskodawca nie wyklucza, że Spółka Zależna będzie zatrudniała inne osoby w oparciu o umowy o prace lub umowy cywilnoprawne (np. umowy zlecenia), niemniej jednak zgodnie z czynionymi założeniami, osoby te będą wykonywały czynności mniej istotne z perspektywy rozwoju Grupy, w związku z czym nie zostaną one włączone do udziału w Programie.
h. Wnioskodawca rozważa wdrożenie Programu w wariancie przewidującym zaoferowanie przez Wnioskodawcę współpracownikom Spółki Zależnej opcji na przyszłe udziały Spółki (która będzie spółką dominującą w grupie kapitałowej). Jednocześnie Wnioskodawca nie wyklucza, iż (…) Wnioskodawca może zostać przekształcony w spółkę akcyjną w przyszłości. W przypadku wdrożenia Programu w okresie, kiedy Spółka będzie już funkcjonować jako spółka akcyjna, Program będzie zakładał wyemitowanie warrantów na akcje w Spółce (w miejsce opcji na udziały).
i. Regulamin Programu będzie przewidywał, iż będzie on kierowany do kluczowych współpracowników Spółki Zależnej, którzy zostaną wskazani przez Zarząd Spółki Zależnej w stosownych uchwałach o uczestnikach programu motywacyjnego (dalej: „Uczestnicy”). Uczestnicy są (…), którzy docelowo będą współpracować ze Spółką Zależną w ramach jednoosobowych działalności gospodarczych. (…)
j. Opcje na udziały (lub warranty na akcje) zostaną przyznane Uczestnikom na podstawie odrębnej umowy zawartej pomiędzy Uczestnikiem a Wnioskodawcą, w formie zatwierdzonej przez zarząd Wnioskodawcy, która będzie obejmowała wszystkie warunki związane z opcją/warrantem, w szczególności: datę przyznania, maksymalną liczbę udziałów lub akcji, których dotyczy opcja/warrant, oraz cenę wykonania prawa opcji (dalej: „Umowa”).
k. Na podstawie Umowy Wnioskodawca przyzna każdemu z Uczestników opcję nabycia przyszłych udziałów (lub akcji) we Wnioskodawcy na preferencyjnych warunkach, o ile spełnione zostaną przesłanki wymagane dla wykonania prawa opcji/warrantu, wynikające z regulaminu Programu oraz Umowy. Po wykonaniu prawa opcji/warrantu na podstawie regulaminu Programu oraz Umowy, Uczestnicy będą mieli pełne prawo samodzielnego zbycia otrzymanych udziałów/akcji na rzecz Wnioskodawcy lub podmiotów trzecich, za cenę odpowiadającą wartości rynkowej udziałów/akcji we Wnioskodawcy na dzień sprzedaży w przyszłości.
l. Głównym celem Programu będzie zwiększenie wartości przychodów Spółki Zależnej oraz Wnioskodawcy poprzez dodatkowe zmotywowanie ich kluczowych współpracowników poprzez ściślejsze powiązanie ich interesów z celami i strategią grupy, jak również: (…).
m. Jak wskazano powyżej, przyjęte założenia biznesowe zakładają zaoferowanie uczestnictwa w Programie wyselekcjonowanym Uczestnikom (…). Tym samym skład Uczestników nie będzie obejmował ogółu osób współpracujących ze Spółką Zależną a jedynie ściśle dobrane grono osób o strategicznym znaczeniu dla Grupy, bez których (…) Spółka Zależna – a pośrednio także Spółka – zostałyby pozbawione istotnego źródła przychodów.
n. W związku z opracowaniem parametrów, wdrożeniem oraz funkcjonowaniem Programu, Wnioskodawca będzie ponosił szereg kosztów doradztwa prawnego, finansowego oraz księgowo-podatkowego (dalej: Koszty 1).
o. Regulamin Programu będzie również przewidywał, że w wypadku przedwczesnego zakończenia współpracy z Uczestnikiem w trakcie obwiązywania Programu (np. w wyniku rozwiązania umowy współpracy łączącej Uczestnika i Spółkę Zależną przez którąkolwiek ze stron), Wnioskodawca dokona wykupu przyznanych opcji na udziały lub warrantów na akcje w zamian za wynagrodzenie. W takim scenariuszu, wysokość wynagrodzenia należnego Uczestnikowi nie będzie odpowiadała cenie rynkowej za udziały/akcje, lecz będzie odpowiednio pomniejszona na podstawie kryteriów i parametrów szczegółowo określonych w regulaminie Programu, opartych m.in. o długość okresu współpracy czy też dotychczasowe wyniki danego Uczestnika (dalej: „Koszty 2”).
p. Jednocześnie (…), na wypadek istotnej zmiany okoliczności biznesowych, postanowienia regulaminu Programu będą także przewidywały możliwość przedwczesnego zakończenia realizacji Programu, jeszcze przed objęciem/zakupem udziałów lub akcji we Wnioskodawcy. W takim scenariuszu, Wnioskodawca będzie uprawniony do wykupienia opcji na udziały lub warrantów na akcje od Uczestników, w celu ich umorzenia. Tym samym, uruchomienie tego rozwiązania będzie zakładać wypłatę wynagrodzenia z tytułu odkupu opcji na udziały (lub warrantów na akcje) przez Wnioskodawcę na rzecz Uczestników (dalej: „Koszty 3”). (…)
Pytania
1. Czy wydatki związane ponoszeniem Kosztów 1 w związku z opracowaniem parametrów, wdrożeniem oraz funkcjonowaniem Programu będą stanowiły dla Wnioskodawcy koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 278 ze zm., dalej: „Ustawa o CIT”) (Pytanie 1)?
2. Czy wydatki na wypłatę Kosztów 2 z tytułu odkupu od Uczestników opcji na udziały (lub warrantów subskrypcyjnych) w sytuacji zakończenia współpracy z Uczestnikiem w trakcie obowiązywania Programu będą stanowiły dla Wnioskodawcy koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 Ustawy o CIT (Pytanie 2)?
3. Czy wydatki na wypłatę Kosztów 3 z tytułu odkupu od Uczestników opcji na udziały (lub warrantów subskrypcyjnych) w sytuacji zakończenia Programu przed faktycznym zrealizowaniem praw z ww. instrumentów będą stanowiły dla Wnioskodawcy koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 Ustawy o CIT (Pytanie 3)?
4. Czy wydatki poniesione na zapłatę Kosztów 1, Kosztów 2 oraz Kosztów 3, będą kosztami pośrednimi, o których mowa w art. 15 ust. 4d i 4e Ustawy o CIT, przyporządkowanymi do tzw. innych źródeł przychodów, w związku z czym momentem rozpoznania kosztu po stronie Wnioskodawcy będzie dzień poniesienia tych kosztów tj. dzień w którym koszt ujęto w księgach rachunkowych na podstawie otrzymanej faktury (w przypadku Kosztów 1) lub innego dowodu (w przypadku Kosztów 2 oraz Kosztów 3) (Pytanie 4)?
Państwa stanowisko w sprawie
Stanowisko Wnioskodawcy w sprawie Pytania 1, Pytania 2 oraz Pytania 3.
a. W odniesieniu do Pytania 1, Pytania 2 oraz Pytania 3, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że wydatki związane z poniesieniem Kosztów 1 związanych z opracowaniem, wdrożeniem i funkcjonowaniem Programu, wydatki poniesione na wypłatę Kosztów 2 z tytułu odkupu od Uczestników opcji na udziały (lub warrantów subskrypcyjnych) w sytuacji zakończenia współpracy z Uczestnikami w trakcie obowiązywania Programu, jak również na wypłatę Kosztów 3 z tytułu odkupu od Uczestników opcji na udziały (lub warrantów subskrypcyjnych) w sytuacji zakończenia Programu przed faktycznym zrealizowaniem praw z ww. instrumentów będą stanowić dla Wnioskodawcy koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 278 ze zm., dalej: „Ustawa o CIT”).
b. Zgodnie z art. 15 ust. 1 Ustawy o CIT, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 Ustawy o CIT.
c. Definicja kosztów uzyskania przychodów zawarta w przepisach Ustawy o CIT ma charakter ogólny. Biorąc to pod uwagę, każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika wymaga indywidualnej oceny pod kątem jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy przepisy wyraźnie wskazują jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłączają możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów.
d. Artykuł 16 ust. 1 Ustawy o CIT zawiera enumeratywną listę wyłączeń z kosztów uzyskania przychodów. Jednak nieujęcie danego wydatku w katalogu kosztów niepotrącalnych, wymienionych w tym przepisie, nie oznacza automatycznie, że inne koszty w nim niewymienione, mogą być kosztami uzyskania przychodów. W takim przypadku należy bowiem zbadać, czy dany koszt poniesiony został w celu uzyskania przychodu, zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu. Dlatego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione łącznie następujące warunki:
i. wydatek został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
ii. wydatek jest definitywny - poniesiony wydatek nie został podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócony,
iii. wydatek pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
iv. wydatek poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
v. wydatek został właściwie udokumentowany,
vi. wydatek nie może znajdować się w grupie kosztów, których zgodnie z art. 16 ust. 1 Ustawy o CIT, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.
e. Ponadto zaliczając dany wydatek do kosztów uzyskania przychodów podatnik powinien każdorazowo dokonywać oceny istnienia związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodów lub realną szansą powstania przychodów podatkowych, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła ich uzyskiwania.
f. Ponoszenie wydatków na realizację programu motywacyjnego stwarza realną możliwość powstania przychodów, co zostało również zauważone przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 5 listopada 2020 r., sygn. 0114-KDIP2- 1.4010.312.2020.1.OK, w której wskazano, że: „stwierdzić należy, że w niniejszej sprawie istnieje związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy ponoszonymi przez Wnioskodawcę wydatkami związanymi z realizacją Programu, a prowadzoną działalnością gospodarczą (osiąganiem przychodów). Jak wynika z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego - wydatki poniesione na realizację opisanego Programu motywacyjnego (tj. Koszty Programu oraz Koszty Wykupu), mają przynieść Wnioskodawcy efekty w postaci, zapewnienia utrzymania dobrze wykwalifikowanej kadry, stworzenia długotrwałego, silnego i efektywnego mechanizmu motywacyjnego dla pracowników, zgodnego z profilem i oczekiwaniami, a tym samym przyczynić się do zwiększenia przychodów uzyskiwanych przez Wnioskodawcę”.
g. Dodatkowo, w interpretacji indywidualnej z 22 maja 2025 r., sygn. 0111-KDIB2-1.4010.139.2025.1.ED, organ uznał za prawidłowe stanowisko, zgodnie z którym: „(…) wydatki na realizację programu motywacyjnego, w tym także na rozliczenie z Beneficjentem w ramach świadczenia ekwiwalentnego poprzez wypłatę środków pieniężnych, stanowią/będą stanowiły dla Wnioskodawcy koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 UPDOP. W ocenie Wnioskodawcy podkreślenia wymaga fakt, iż w stanie faktycznym będącym przedmiotem powołanej interpretacji, adresaci programu motywacyjnego prowadzili współpracę zarówno ze spółką dominującą w grupie kapitałowej, jak też jej podmiotami zależnymi.
h. Podobne stanowisko zostało wyrażone przez Dyrektora KIS w ramach następujących interpretacji indywidualnych:
i. interpretacji indywidualnej z 13 marca 2023 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.45.2023.1.AN, w której organ uznał za prawidłowe stanowisko zgodnie z którym „(…) w niniejszej sprawie istnieje związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy ponoszonymi przez Zainteresowanych wydatkami związanymi z realizacją Programu, a prowadzoną działalnością gospodarczą (osiąganiem przychodów) (…) wydatki związane z realizacją opisanego Programu motywacyjnego (tj. Koszty Programu oraz Koszty Wykupu), mogą zostać zaliczone przez Zainteresowanych do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p.”;
ii. interpretacji indywidualnej z 12 kwietnia 2022 r. o sygn. 0111-KDIB1-2.4010.16.2022.1.EJ, w której uznano za prawidłowe następujące stanowisko: „(...) koszty związane z utrzymaniem Programu Motywacyjnego w związku z uczestnictwem pracowników Spółki w Programie (takie jak m.in.: koszty utrzymania Programu, koszty doradztwa księgowo-podatkowego oraz koszty utrzymania papierów wartościowych, refaktura kosztów papierów wartościowych), które mogą zostać w przyszłości poniesione przez Wnioskodawcę, będą stanowiły dla Wnioskodawcy koszty uzyskania przychodów zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych”. Choć przytoczona interpretacja dotyczy zastrzeżonych jednostek akcyjnych, to przytoczony fragment przez wgląd na realizację programu motywacyjnego mającego na celu zatrzymanie wykwalifikowanej kadry przekłada się na stanowisko Wnioskodawcy poprzez analogię;
iii. Wnioskodawca wskazuje również na interpretację indywidualną z 28 października 2024 r. o sygn. 0114-KDIP2-2.4010.596.2023.9.S.SP, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał, iż „poniesione wydatki na realizację programu motywacyjnego nie mogą zostać przypisane wprost do uzyskania konkretnego przychodu, jednak są racjonalnie uzasadnione jako zmierzające do osiągnięcia lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Opisany program motywacyjny miał za zadanie motywowanie i zachęcanie do podejmowania przez Beneficjentów czynności pozytywnie oddziałujących bezpośrednio na działalność D. Sp. z o.o., a więc pośrednio również na Państwa działalność (jako udziałowca D. Sp. z o.o.), szczególnie poprzez wygenerowanie wyższej wartości firmy D. Sp. z o.o., która wpłynie na cenę zbycia jej udziałów".
i. Wnioskodawca wdrażając Program, stanowiący system motywowania przewidziany dla kluczowych współpracowników Spółki Zależnej będzie chciał przyczynić się do utrzymania jak i zwiększania przychodów swoich jak i Spółki Zależnej. Efekt ten ma zapewnić wzrost motywacji, zaangażowania i skuteczności działania współpracowników uczestniczących w Programie. Rezultat zgodnie z przewidywaniami znajdzie odzwierciedlenie w wynikach finansowych i poziomie generowanych przychodów obu podmiotów, jako że kondycja finansowa Spółki Zależnej oraz jej pozycja biznesowa będzie ściśle sprzężona z sytuacją finansową Wnioskodawcy.
j. We wskazanym wyżej zakresie istnieją liczne interpretacje indywidualne potwierdzające możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z takimi programami motywacyjnymi, np. przytoczona wyżej interpretacja z 22 maja 2025 r., sygn. 0111-KDIB2-1.4010.139.2025.1.ED; interpretacja z 25 października 2023 r., sygn. 0114-KDIP2-2.4010.457.2023.1.KW, czy interpretacja z 28 grudnia 2023 r. o sygn. 0114-KDIP2- 2.4010.596.2023.1.SP. W ramach dwóch ostatnich interpretacji, choć dotyczą one wykonania prawa opcji, to wskazane w poprzednim punkcie stwierdzenia Wnioskodawca uważa za uniwersalne, możliwe do zastosowania poprzez analogię w niniejszej sprawie.
k. Z tych samych względów Wnioskodawca wskazuje na interpretację indywidualną z 13 listopada 2024 r., sygn. 0111-KDIB2-1.4010.437.2024.1.ED, w której organ stwierdził, iż „(...) słusznie wskazują Państwo, że w odniesieniu do kosztów związanych z wprowadzeniem i administrowaniem Programu motywacyjnego, a także kosztów Kwot Rozliczenia, wypłaconych przez Państwa, w związku z realizacją praw z Akcji Fantomowych, będą one stanowiły dla Państwa koszty uzyskania przychodów, ponieważ wskazane świadczenia:
1) będą finansowane z Państwa zasobów majątkowych;
2) będą miały charakter definitywny, tj. nie będą Państwu w jakiejkolwiek formie zwracane;
3) będą związane jest z prowadzoną przez Państwa działalnością gospodarczą;
4) będą ponoszone w celu uzyskania przychodów i zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów, ponieważ będą wydatkowane, w celu zatrzymania wysoko wykwalifikowanych pracowników, poprzez dodatkowe wynagradzanie ich pracy oraz motywowanie do podejmowania działań na rzecz Państwa Spółki. W ten sposób zarówno Państwa pracownicy, jak też sama Spółka czerpią z Programu motywacyjnego korzyści. Z jednej strony pracownicy nabędą prawo do otrzymania w przyszłości Kwoty Rozliczenia, a jednocześnie zdobędą lub zachowają Państwo cennych pracowników, co tym samym przyczyni się do zabezpieczenia Państwa dochodów;
5) będzie odpowiednio udokumentowany, tj. za pomocą Umów zawartych z pracownikami oraz wystawionych w przyszłości poleceń zapłaty;
6) nie należy do katalogu wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o PDOP nie uważa się za koszty uzyskania przychodów (...)”.
l. Z kolei w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na nabycie warrantów wydanych uprzednio w ramach programu motywacyjnego, Wnioskodawca wskazuje m.in. na przywołaną uprzednio interpretację indywidualną z 22 maja 2025 r., sygn. 0111-KDIB2-1.4010.139.2025.1.ED.
m. Omawiany Program będzie stanowił narzędzie zmniejszające ryzyko utraty kluczowych współpracowników. Utrata wykwalifikowanej kadry, kluczowej dla grupy, mogłaby skutkować spadkiem przychodów, a dodatkowo także koniecznością ponoszenia dodatkowych kosztów związanych z procesami rekrutacyjnymi. Należy również wziąć pod uwagę czasochłonny, a co za tym idzie kosztowny okres adaptacji nowej kadry, dlatego celem Wnioskodawcy jest zapewnienie zapewnienia utrzymania kluczowych współpracowników, stwarzając poczucie związania z Grupą.
n. Koszty, o których mowa we wniosku będą zatem spełniać warunki określone w Ustawie o CIT tj.:
i. będą finansowane z zasobów majątkowych Wnioskodawcy;
ii. będą miały charakter definitywny, tj. nie będą zwracane Wnioskodawcy w jakiejkolwiek formie;
iii. będą związane z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą;
iv. będą ponoszone w celu uzyskania przychodów i zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów, ponieważ będą wydatkowane w celu zapewnienia długofalowej współpracy z wysoko wykwalifikowaną kadrą, poprzez motywowanie do pozostania w stosunku prawnym i podejmowania działań na rzecz Grupy;
v. będą odpowiednio udokumentowane, w tym m.in. za pomocą umów zawartych z Uczestnikami oraz wystawionych w przyszłości faktur oraz innych dokumentów;
vi. nie będą należeć do katalogu wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 Ustawy o CIT nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.
o. Co więcej, koszty uzyskania przychodów mają w założeniu uwzględnić cel prowadzenia działalności gospodarczej, służąc generowaniu przychodów. Jednocześnie nawet przedsięwzięcia, które tymczasowo generują jedynie wydatki, mogą w dalszej perspektywie służyć zwiększaniu zysków podmiotu gospodarczego. Powyższe wynika między innymi z uchwały Naczelnego Sądu Administracyjnego z 25 czerwca 2012 r. sygn. akt II FPS 2/12, jak i prawomocnego wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z 14 marca 2008 r., sygn. akt I SA/Wr 1702/07 oraz prawomocnego wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 26 września 2013 r., sygn. akt III SA/ Wa 697/13, zgodnie z którym: „(...) zasady dotyczące kosztów uzyskania przychodów mają w założeniu uwzględnić istotę i cel prowadzenia działalności gospodarczej, premiując wydatki służące jej rozwojowi i generowaniu przychodów. Stąd nawet takie rodzaje działań, które doraźnie powodują jedynie wydatki lub wręcz straty mogą być elementem strategii gospodarczej i nie muszą stać w sprzeczności z działaniami w celu osiągnięcia przychodów, gdy w dalszej perspektywie mają służyć zwiększaniu zysków podmiotu gospodarczego”.
p. Wydatki z tytułu poniesienia Kosztów 1, Kosztów 2 oraz Kosztów 3 należy zatem uznać za koszty, które zostaną poniesione w celu utrzymania źródła przychodów. Program przyczyni się bowiem do zapewnienia stabilności oraz umożliwi zachowanie kluczowych współpracowników w strukturze grupy. Element ten zapewni kontynuację efektywnego prowadzenia działalności gospodarczej oraz dalszego rozwoju grupy.
q. Wskazane we wniosku stanowiska Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej wynikające z wydawanych interpretacji indywidualnych, potwierdzają stanowisko wyrażone przez Wnioskodawcę, co do możliwości zaliczenia wskazanych we wniosku wydatków z tytułu potencjalnej poniesienia Kosztów 1, Kosztów 2 oraz Kosztów 3 do kosztów uzyskania przychodów, zgodnie z art. 15 ust. 1 Ustawy o CIT.
r. Jednocześnie, w ocenie Wnioskodawcy wydatki z tytułu poniesienia Kosztów 1, Kosztów 2 czy też Kosztów 3 nie znajdują się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 Ustawy o CIT nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.
s. Reasumując, w zakresie Pytania 1, Pytania 2 oraz Pytania 3, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że wydatki związane z poniesieniem Kosztów 1 związanych z opracowaniem, wdrożeniem i funkcjonowaniem Programu, wydatki poniesione na wypłatę Kosztów 2 z tytułu odkupu od Uczestników opcji na udziały (lub warrantów subskrypcyjnych) w sytuacji zakończenia współpracy z Uczestnikami w trakcie obowiązywania Programu, jak również na wypłatę Kosztów 3 z tytułu odkupu od Uczestników opcji na udziały (lub warrantów subskrypcyjnych) w sytuacji zakończenia Programu przed faktycznym zrealizowaniem praw z ww. instrumentów będą stanowić dla Wnioskodawcy koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 Ustawy o CIT.
Stanowisko Wnioskodawcy w sprawie Pytania 4.
a. Zdaniem Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku koszty opracowania, wdrożenia i funkcjonowania Programu, jak też koszty odkupu opcji na udziały (lub warrantów subskrypcyjnych), zarówno w sytuacji przedwczesnego zakończenia współpracy z danym Uczestnikiem lub przedwczesnego zakończenia Programu, będą stanowić koszty przyporządkowane do przychodów uzyskiwanych z innych źródeł przychodów (działalności operacyjnej). Biorąc jednocześnie pod uwagę, że wydatki te nie będą przyczyniać się bezpośrednio do wygenerowania określonego przychodu (jedynie pośrednio), należy uznać je za koszty inne niż bezpośrednio związane z przychodami. Powyższe oznacza, że dla celów podatkowych koszty takie będą rozpoznawane w dacie ich poniesienia tj. w dniu w którym koszt ujęto w księgach rachunkowych na podstawie otrzymanej faktury (w przypadku Kosztów 1) lub innego dokumentu (w przypadku Kosztów 2 oraz Kosztów 3), zgodnie z art. 15 ust. 4d i ust. 4e Ustawy o CIT.
b. Zgodnie z art. 15 ust. 4d Ustawy o CIT, koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.
c. Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 4e Ustawy o CIT, za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4f-4h, uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych podstawie otrzymanej faktury, albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury, z wyłączeniem sytuacji, gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.
d. Dla celów podatkowych momentem poniesienia kosztów pośrednich będzie moment ujęcia przedmiotowych wydatków w księgach jako kosztów na podstawie odpowiedniego dowodu księgowego. Na tej podstawie Wnioskodawca powinien rozpoznawać wydatki związane z Programem jako koszty podatkowe w momencie ich poniesienia, tj. w momencie ich ujęcia w księgach rachunkowych na podstawie otrzymanej faktury (w przypadku Kosztów 1) lub innego dowodu (w przypadku Kosztów 2 oraz Kosztów 3), o których mowa w art. 15 ust. 4e Ustawy o CIT.
e. Jednocześnie, wydatki te będą stanowiły koszty ponoszone na rzecz kontrahentów wspierających Wnioskodawcę w organizacji i wdrożeniu Programu, jak też kluczowych współpracowników Spółki Zależnej. Poniesienie Kosztów 1, Kosztów 2 oraz Kosztów 3 wpłynie pośrednio na możliwość generowania wyższych przychodów operacyjnych u Wnioskodawcy. Należy więc przyjąć, że omawiane wydatki nie będą związane z żadnym z przychodów wymienionych w art. 7b ust. 1 Ustawy o CIT, a zatem nie będą stanowiły kosztów związanych ze źródłem przychodów z zysków kapitałowych.
f. Powyższe stanowisko potwierdzają wydane w ostatnich latach interpretacje indywidualne, m.in.:
i. z 18 marca 2020 r. o sygn. 0111-KDIB1-3.4010.612.2019.1.MBD, gdzie wskazano, iż „koszty obsługi Programu, dotyczące pracowników Wnioskodawcy i osób wykonujących działalność osobistą na rzecz Wnioskodawcy (tj. Osób Uprawnionych uzyskujących od Wnioskodawcy przychody ze stosunku pracy z art. 12 lub art. 13 ustawy o PDOF), Wnioskodawca powinien rozpoznać na podstawie wskazanych powyżej przepisów w momencie poniesienia, tj. w momencie ujęcia w księgach rachunkowych kosztów wydatków na podstawie odpowiednich dowodów księgowych (…) Jednocześnie, nie będą to koszty związane ze źródłem przychodów z zysków kapitałowych, o których mowa w art. 7b ustawy o p.d.o.p., gdyż nie dotyczą przychodów w tym przepisie wskazanych”.
ii. z 4 kwietnia 2023 r. o sygn. 0111-KDIB1-1.4010.81.2023.1.BS, gdzie organ stwierdził, iż „wydatki te stanowią koszty pracownicze/motywujące osoby współpracujące ze Spółką, pośrednio wpływające na możliwość wygenerowania dodatkowych przychodów operacyjnych przez Spółkę. Tym samym, wydatki będące przedmiotem niniejszego wniosku nie są związane z żadnym z przychodów wymienionych w art. 7b ust. 1 UPDOP, a zatem nie stanowią kosztów związanych ze źródłem przychodów z zysków kapitałowych”.
iii. z 28 października 2024 r. o sygn. 0114-KDIP2-2.4010.596.2023.9.S.SP., gdzie analogicznie uznano, że: „Koszty dotyczące realizacji Programu motywacyjnego będą stanowić koszty przyporządkowane do przychodów uzyskiwanych z innych źródeł przychodów (działalności operacyjnej). Jak już wskazano, wydatki te będą kosztami innymi niż bezpośrednio związane z przychodami, ponieważ nie będą przyczyniać się bezpośrednio do wygenerowania określonego przychodu, a jedynie pośrednio będą wpływać na możliwość wygenerowania dodatkowych przychodów operacyjnych Spółki (koszty pośrednie)”.
iv. z 25 października 2023 r. o sygn. 0114-KDIP2-2.4010.457.2023.1.KW, w której organ uznał za prawidłowe podejście, zgodnie z którym: „wydatki poniesione w związku z programem motywacyjnym tj. wypłata ekwiwalentu pieniężnego dla uczestników programu, Wnioskodawca będzie mógł zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, albowiem jak wynika z opisu wniosku celem programu jest zwiększenie przychodów Spółki lub co najmniej utrzymanie źródła przychodów”.
v. z 22 maja 2025 r. o sygn. 0111-KDIB2-1.4010.139.2025.1.ED, w której za pozytywne uznane zostało stanowisko, zgodnie z którym: „wydatki na realizację programu motywacyjnego i rozliczenie w drodze świadczenia ekwiwalentnego poprzez wypłatę środków pieniężnych, są/będą kosztami pośrednimi, o których mowa w art. 15 ust. 4d i 4e UPDOP, przyporządkowanymi do tzw. innych źródeł przychodów”.
g. Zdaniem Wnioskodawcy wskazane w powyższych interpretacjach stanowiska należy analogicznie odnieść do sytuacji opisanej we wniosku. Wszystkie przytoczone stanowiska dotyczyły tożsamego celu – programu motywacyjnego jako związania kluczowych pracowników, współpracowników, członków kadry zarządzającej wchodzących w skład grupy, zarówno w perspektywie czasowej, jak i w sferze motywacyjnej, co ze swej istoty przyczyni się do osiągania przychodów przez Wnioskodawcę w związku z świadczeniami tych osób. Program będzie miał bowiem na celu zapobieganie zakończeniu współpracy z grupą przez osoby mające istotne znaczenie dla działalności przedsiębiorstwa, a tym samym ma utrzymywać źródła przychodów Spółki i umacniać jej pozycję na rynku.
h. Podsumowując, Wnioskodawca jest zdania, że wydatki na realizację Programu w ramach Kosztów 1, oraz na rozliczenie z kluczowymi współpracowników Spółki Zależnej poprzez odkupienie uprzednio przyznanych Uczestnikom opcji na udziały lub warrantów subskrypcyjnych w sytuacjach powodujących wypłatę Kosztów 2 lub Kosztów 3, będą stanowiły dla Wnioskodawcy koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 Ustawy o CIT, stanowiąc koszty pośrednie, o których mowa w art. 15 ust. 4d i 4e Ustawy o CIT, przyporządkowane do tzw. innych źródeł przychodów.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie należy zaznaczyć, że pytania przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznaczają zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytań). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 278 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):
Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.
Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu, każdorazowo wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji podatkowej.
Z uwagi na brzmienie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, przesłanka celowości poniesionego wydatku ma fundamentalne znaczenie dla konstrukcji podatkowych kosztów uzyskania przychodów. Skoro bowiem podstawą opodatkowania zgodnie z art. 7 ustawy o CIT jest dochód rozumiany jako nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym, to tym samym pomiędzy podatkowym przychodem a podatkowym kosztem istnieje zależność tego rodzaju, że poniesiony koszt musi w sposób bezpośredni albo pośredni wpływać na przychód podatkowy, jego osiągnięcie zachowanie albo zabezpieczenie. Stwierdzenie braku takiej zależności powoduje, że wydatek aczkolwiek poniesiony w sensie ekonomicznym i uwidoczniony w rachunku bilansowym, nie będzie na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych mógł zostać zaliczony do podatkowych kosztów uzyskania przychodów.
Zgodnie z utrwalonym poglądem judykatury: „Warunkiem uznania danego wydatku za koszt uzyskania przychodu jest łączne spełnienie następujących warunków: faktycznego (rzeczywistego) poniesienia wydatku przez podatnika, istnienie związku z prowadzoną przez podatnika działalnością oraz poniesienie go w celu uzyskania przychodu, jego zwiększenia bądź zachowania źródła przychodu. Nie każdy zatem wydatek, nawet związany z prowadzoną działalnością gospodarczą jest kosztem podatkowym, zmniejszającym podstawę opodatkowania, ale tylko taki, który realizuje cel wskazany w art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p. Cel ten musi być widoczny, a ponoszone koszty winny go realizować bądź co na najmniej zakładać realnie możliwość jego osiągnięcia.” (por. wyrok NSA z 2 sierpnia 2012 roku, sygn. akt II FSK 41/11, uchwała NSA z 24 stycznia 2011 r., sygn. akt II FPS 6/10, oraz uchwała z 12 grudnia 2011 roku, sygn. akt II FPS 2/11). Poza tym, „przy ustaleniu kosztów uzyskania przychodów każdy wydatek – poza wyraźnie wskazanymi w ustawie – wymaga indywidualnej oceny pod kątem bezpośredniego lub pośredniego związku z przychodem i racjonalnością działania dla osiągnięcia tego przychodu. Sytuacje, w których ów związek przyczynowy nie jest jednoznaczny, należy rozwiązywać według zasad racjonalnego rozumowania, odrębnie w odniesieniu do każdego przypadku” (por. wyrok NSA z 9 września 2011 r., sygn. akt II FSK 1118/10). Kosztowa kwalifikacja konkretnego wydatku u konkretnego podatnika musi uwzględniać charakter i profil prowadzonej działalności gospodarczej oraz ekonomiczną racjonalność poniesionego kosztu (por. wyrok NSA z 1 marca 2016 roku sygn. II FSK 4009/13).
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy wydatki:
1) związane ponoszeniem Kosztów 1 w związku z opracowaniem parametrów, wdrożeniem oraz funkcjonowaniem Programu,
2) na wypłatę Kosztów 2 z tytułu odkupu od Uczestników opcji na udziały (lub warrantów subskrypcyjnych) w sytuacji zakończenia współpracy z Uczestnikiem w trakcie obowiązywania Programu,
3) na wypłatę Kosztów 3 z tytułu odkupu od Uczestników opcji na udziały (lub warrantów subskrypcyjnych) w sytuacji zakończenia Programu przed faktycznym zrealizowaniem praw z ww. instrumentów,
będą stanowiły dla Wnioskodawcy koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.
Konstrukcja przepisu art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, dotyczącego kosztów uzyskania przychodów daje podatnikowi możliwość odliczenia dla celów podatkowych wszelkich kosztów (niewymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT), pod warunkiem, że wykaże ich bezpośredni bądź pośredni związek z prowadzoną działalnością, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu, bądź zabezpieczenie istniejącego źródła. Tak więc, kosztami uzyskania przychodów są wszelkie, racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 16 ust. 1 ww. ustawy.
Kosztem uzyskania przychodów będzie zatem taki wydatek, który spełnia łącznie następujące warunki:
- został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika – nie stanowią kosztów uzyskania przychodów wydatki, które zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie (rzeczowej, pieniężnej, usługowej, wygaszenia wzajemnych roszczeń),
- jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
- pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
- poniesiony został w celu uzyskania przychodów, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów,
- został właściwie udokumentowany,
- nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.
Odnosząc wyżej cytowane przepisy prawa podatkowego do opisu sprawy stwierdzam, że koszty programu motywacyjnego, opartego o konstrukcję tzw. opcji na udziały, w ramach którego osoby wytypowane przez Spółkę Zależną i współpracujące ze Spółką Zależną w ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej, otrzymają prawo nabycia udziałów we Wnioskodawcy po preferencyjnej cenie w ustalonym terminie i po spełnieniu określonych warunków, ponoszone przez Państwa nie stanowią kosztów uzyskania przychodów, bowiem nie pozostają w związku z prowadzoną przez Państwa działalnością gospodarczą i nie są ponoszone w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu.
Jak wynika z opisu sprawy, jeden z rozważanych scenariuszy reorganizacji obecnego modelu działalności zakłada utworzenie przez Wnioskodawcę Spółki Zależnej, która docelowo przejmie od Wnioskodawcy część funkcji. Spółka Zależna będzie współpracowała z osobami (…), które będą (…) w ramach jednoosobowych działalności gospodarczych. Zgodnie z obecnymi prognozami, powinno się to przełożyć na generowanie i zabezpieczenie źródła przychodów Spółki Zależnej, a pośrednio również przychodów Wnioskodawcy (wraz ze wzrostem skali działalności Spółki Zależnej). W celu ograniczenia ryzyka przedwczesnego zakończenia współpracy i tym samym ściślejszego powiązania ww. osób z grupą, Wnioskodawca planuje wdrożenie programu motywacyjnego, opartego o konstrukcję tzw. opcji na udziały, w ramach którego osoby wytypowane przez Spółkę Zależną i współpracujące ze Spółką Zależną w ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej, otrzymają prawo nabycia udziałów we Wnioskodawcy po preferencyjnej cenie w ustalonym terminie i po spełnieniu określonych warunków. Wnioskodawca rozważa wdrożenie Programu w wariancie przewidującym zaoferowanie przez Wnioskodawcę (…) Spółki Zależnej opcji na przyszłe udziały Spółki (która będzie spółką dominującą w grupie kapitałowej). Regulamin Programu będzie przewidywał, iż będzie on kierowany do (…) Spółki Zależnej, którzy zostaną wskazani przez Zarząd Spółki Zależnej w stosownych uchwałach o uczestnikach programu motywacyjnego. Uczestnicy są (…), którzy docelowo będą współpracować ze Spółką Zależną w ramach jednoosobowych działalności gospodarczych.
Z przedstawionego opisu sprawy nie wynika, aby wydatki ponoszone przez Państwa na program motywacyjny były w celu uzyskania przychodów, bądź też zachowania lub zabezpieczenia źródła Państwa przychodów.
W opisie zdarzenia przyszłego wskazali Państwo, że głównym celem Programu będzie zwiększenie wartości przychodów Spółki Zależnej oraz Wnioskodawcy poprzez dodatkowe zmotywowanie ich kluczowych współpracowników poprzez ściślejsze powiązanie ich interesów z celami i strategią grupy, jak również: (…).
Jednak, jak wynika z opisu sprawy, osoby biorące udział w programie motywacyjnym będą współpracować ze Spółką Zależną, a nie z Państwem. Zatem program motywacyjny skierowany do osób współpracujących ze Spółką Zależną w ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej wpłynie na przychody Spółki Zależnej, a nie Państwa Spółki.
Nie można zgodzić się z Państwa poglądem, że wdrożenie programu motywacyjnego przewidzianego dla kluczowych współpracowników Spółki Zależnej będzie przyczyniać się do utrzymania jak i zwiększania przychodów Państwa Spółki.
W analizowanej sprawie trudno znaleźć argumenty potwierdzające, że program motywacyjny opisany we wniosku będzie służył uzyskaniu, zachowaniu lub zabezpieczeniu Państwa źródła przychodów. Państwa stwierdzenie, że rezultat programu motywacyjnego zgodnie z przewidywaniami znajdzie odzwierciedlenie w wynikach finansowych i poziomie generowanych przychodów obu podmiotów, jako że kondycja finansowa Spółki Zależnej oraz jej pozycja biznesowa będzie ściśle sprzężona z sytuacją finansową Wnioskodawcy nie potwierdza związku poniesionych przez Państwa kosztów na program motywacyjny z Państwa przychodami.
Podkreślić należy, że organ nie neguje Państwa działań, jednak zobowiązany jest do badania poniesionych wydatków w granicach wyznaczonych przez art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, tj. czy konkretne wydatki spełniają wszystkie przesłanki zaliczenia ich kosztów uzyskania przychodów, w tym także czy zostały poniesione w związku dążeniem do osiągnięcia przychodu. A z taką sytuacją w przypadku poniesienia kosztów programu motywacyjnego dla osób współpracujących ze Spółką Zależną nie mamy do czynienia.
Argumenty wskazane przez Państwa, że program przyczyni się do zapewnienia stabilności oraz umożliwi zachowanie kluczowych współpracowników w strukturze grupy oraz, że element ten zapewni kontynuację efektywnego prowadzenia działalności gospodarczej oraz dalszego rozwoju grupy nie wskazują związku z Państwa przychodem.
Państwa stwierdzenie mają bardzo ogólny charakter i dotyczą grupy, a nie wyjaśniają Państwo w sposób konkretny jak program motywacyjny przekłada się na zwiększenie przychodów Państwa Spółki.
Podkreślić należy, że okoliczność że koszty programu motywacyjnego zostaną przez Państwa poniesione nie jest wystarczające do spełnienia przesłanek zaliczenia wydatków do kosztów uzyskania przychodów. Aby wydatek mógł stanowić koszt uzyskania przychodu musi on być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu (ewentualnie zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów) i być związany z prowadzoną działalnością gospodarczą. W analizowanej sprawie te przesłanki nie zostały spełnione.
Właściwa i zgodna z treścią ustawowej regulacji kwalifikacja kosztów uzyskania przychodów powinna brać pod uwagę:
1) przeznaczenie wydatku (jego celowość, zasadność dla funkcjonowania podmiotu), oraz
2) potencjalną możliwość (analizowaną w dacie poniesienia wydatku na podstawie obiektywnych przesłanek) przyczynienia się danego wydatku do osiągnięcia przychodu.
W świetle powyższego, wydatki związane z poniesieniem Kosztów 1 związanych z opracowaniem, wdrożeniem i funkcjonowaniem Programu, wydatki poniesione na wypłatę Kosztów 2 z tytułu odkupu od Uczestników opcji na udziały (lub warrantów subskrypcyjnych) w sytuacji zakończenia współpracy z Uczestnikami w trakcie obowiązywania Programu, jak również na wypłatę Kosztów 3 z tytułu odkupu od Uczestników opcji na udziały (lub warrantów subskrypcyjnych) w sytuacji zakończenia Programu przed faktycznym zrealizowaniem praw z ww. instrumentów nie pozostają w związku z prowadzoną przez Państwa działalnością gospodarczą i nie są ponoszone w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu. Zatem nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.
Mając powyższe na uwadze, Państwa stanowisko w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 1, 2 i 3 należało uznać za nieprawidłowe.
W związku uznaniem, że wydatki poniesione na zapłatę Kosztów 1, Kosztów 2 oraz Kosztów 3 nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodu, rozpatrywanie wniosku w zakresie pytania nr 4 dotyczącego ustalenia, czy wydatki poniesione na zapłatę Kosztów 1, Kosztów 2 oraz Kosztów 3, będą kosztami pośrednimi, o których mowa w art. 15 ust. 4d i 4e Ustawy o CIT, przyporządkowanymi do tzw. innych źródeł przychodów, w związku z czym momentem rozpoznania kosztu po stronie Wnioskodawcy będzie dzień poniesienia tych kosztów tj. dzień w którym koszt ujęto w księgach rachunkowych na podstawie otrzymanej faktury (w przypadku Kosztów 1) lub innego dowodu (w przypadku Kosztów 2 oraz Kosztów 3) stało się bezzasadne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Odnosząc się do przywołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych wskazać należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego. Odnosząc się natomiast do przywołanych przez Państwa wyroków należy zaznaczyć, że orzeczenia sądowe są wiążące jedynie w sprawach, w których zapadły. Natomiast Organ, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkuje się wydanymi rozstrzygnięciami sądów i innych organów, to nie ma możliwości zastosowania ich wprost, ponieważ nie stanowią materialnego prawa podatkowego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
