Interpretacja indywidualna z dnia 21 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-2.4010.475.2025.1.KW
Jeżeli jedna z powiązanych spółek poniosła stratę podatkową w źródle przychodów, do którego zalicza się daną transakcję kontrolowaną, obowiązek sporządzenia dokumentacji cen transferowych dotyczy wyłącznie transakcji z tym podmiotem. Zwolnienia wynikające z art. 11n pkt 1 ustawy o CIT nie obejmują tych transakcji.
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
25 września 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 25 września 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie zastosowana zwolnienia z obowiązku dokumentacyjnego, o którym mowa w art. 11n pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych do transakcji kontrolowanych, dokonywanych przez Spółkę ze wszystkimi Podmiotami powiązanymi, z wyjątkiem transakcji zawieranych ze Spółką powiązaną, która poniosła stratę podatkową w źródle przychodów, do którego zalicza się daną transakcję kontrolowaną. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Spółka prowadzi na terytorium Polski działalność gospodarczą w zakresie (...).
Spółka jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i podlega na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania (jest polskim rezydentem podatkowym).
W celu prowadzenia działalności gospodarczej Spółka nabywa oraz świadczy usługi od/na rzecz podmiotów powiązanych (dalej: Spółki Powiązane) w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 lit. a) w zw. z art. 11a ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2020 r. poz. 1406 z późn. zm., „ustawa o CIT” lub „CIT”).
Część usług nabywanych/ świadczonych ma znaczącą wartość, przy czym wartość transakcji kontrolowanych (określona zgodnie z art. 11k ust. 2 ustawy o CIT), pomniejszona o podatek VAT, przekroczyła w poprzednim roku obrotowym odpowiednie progi dokumentacyjne dla danego rodzaju transakcji.
Natomiast część transakcji nie przekroczyła w/w progów. Dlatego w dalszej części wniosku Spółka odnosi się tylko do transakcji, które przekraczają progi zgodnie z art. 11k ust 2 CIT.
Dodatkowo Spółka nabywa między innymi: usługi pożyczki od zagranicznego akcjonariusza posiadającego 100% akcji (dalej: Zagraniczny Akcjonariusz) dla których wartość kapitału przekroczyła wartość określoną w art. 11k ust 2 pkt 2 oraz usługi wsparcia od zagranicznego podmiotu powiązanego (dalej: Zagraniczny Podmiot Powiązany), jednak w przypadku tych usług wsparcia wartość usług nie przekracza progów zgodnie z art. 11k ust. 2 ustawy o CIT. Transakcje zawierane z podmiotami zagranicznymi mają inny charakter niż transakcje zawierane z podmiotami posiadającymi siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej.
Spółka oraz Spółki Powiązane (z wyjątkiem jednej Spółki Powiązanej - opisanej w kolejnym akapicie) dla których wartość transakcji przekracza w/w progi posiadają siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz spełniają poniższe warunki:
a. nie korzystały ze zwolnienia, o którym mowa w art. 6 ustawy o CIT,
b. nie korzystały ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i
c. 34a ustawy o CIT,
d. Spółka nie poniosła straty podatkowej.
Natomiast jedna Spółka Powiązana, od której Spółka nabywa usługi poniosła stratę podatkową ze źródła przychodów, którego dotyczy dana transakcja kontrolowana. Pozostałe Spółki Powiązane wykazują dochód do opodatkowania podatkiem dochodowym.
Pytanie
Czy w przypadku, gdy jedna ze Spółek Powiązanych poniesie stratę w roku podatkowym (w źródle przychodów, do którego zalicza się daną transakcję kontrolowaną), obowiązek sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych przez Spółkę będzie miał zastosowanie do wszystkich transakcji kontrolowanych zawieranych przez Spółkę ze Spółkami Powiązanymi, czy tylko do transakcji kontrolowanych zawieranych przez Spółkę ze Spółką Powiązaną, która poniosła stratę?
Państwa stanowisko w sprawie
Zgodnie z art. 11k ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1074 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”), podmioty powiązane są obowiązane do sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych za rok obrotowy w celu wykazania, że ceny transferowe zostały ustalone na warunkach, które ustaliłyby między sobą podmioty niepowiązane.
Lokalna dokumentacja cen transferowych jest sporządzana dla transakcji kontrolowanej o charakterze jednorodnym, której wartość, pomniejszona o podatek od towarów i usług, przekracza w roku obrotowym następujące progi dokumentacyjne:
a) 10 000 000 zł - w przypadku transakcji towarowej;
b) 10 000 000 zł - w przypadku transakcji finansowej;
c) 2 000 000 zł - w przypadku transakcji usługowej;
d) 2 000 000 zł - w przypadku innej transakcji niż określona w pkt 1-3.
Jak wskazano w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, Spółka i Spółki Powiązane zawierają i przeprowadzają transakcje kontrolowane o charakterze jednorodnym o wartości przekraczającej progi dokumentacyjne wskazane w art. 11k ust. 2 ustawy o CIT.
Art. 11n pkt 1 ustawy o CIT wyłącza spod obowiązku sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych określone transakcje kontrolowane. Zgodnie z brzmieniem tego przepisu, obowiązek sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych nie ma zastosowania do transakcji kontrolowanych zawieranych wyłącznie przez podmioty powiązane mające miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w roku podatkowym, w którym każdy z tych podmiotów powiązanych spełnia łącznie następujące warunki:
a)nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 6,
b)nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a,
c)nie poniósł straty podatkowej.
W ocenie Spółki, w zakresie w jakim przepis art. 11n pkt 1 ustawy o CIT mówi o tym, że każdy z tych podmiotów powiązanych powinien spełniać m.in. warunek nieponiesienia straty podatkowej, to ten warunek odnosi się tylko do „tych” podmiotów powiązanych, które zawierają konkretną „transakcję kontrolowaną”, a nie do wszystkich podmiotów powiązanych zawierających transakcje kontrolowane.
W odniesieniu do wyżej przedstawionych wątpliwości, należy ponadto zwrócić uwagę na treść art. 11l ust. 3 ustawy o CIT, zgodnie z którym, określając wartość transakcji kontrolowanych o charakterze jednorodnym, o których mowa w ust. 1, nie uwzględnia się wartości transakcji kontrolowanych, o których mowa w art. 11n, co oznacza, że wartość transakcji (w stosunku do progów dokumentacyjnych) należy ustalać jedynie dla tej części transakcji, która nie podlega zwolnieniu.
Należy zauważyć, że w art. 11n pkt 1 ustawy o CIT, zawierającym przesłanki do zwolnienia z obowiązku sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych, ustawodawca, jako warunek konieczny, wskazał m.in. brak poniesienia straty podatkowej. Z brzmienia ww. przepisu wynika, że obowiązek sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych nie ma zastosowania do transakcji kontrolowanych zawieranych przez podmioty krajowe, które m.in. nie poniosły straty podatkowej.
Zatem, w przypadku, gdy transakcja kontrolowana tylko z jednym z krajowych podmiotów powiązanych nie spełnia warunku z art. 11n pkt 1 lit. c) ustawy o CIT, obowiązek sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych wystąpi jedynie dla tej transakcji zawieranej przez Spółkę z tą Spółką Powiązaną.
Powyższe rozumienie art. 11n pkt 1 potwierdzone zostało np. w interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 7 października 2019 r., nr 0111-KDIB1-3.4010.341.2019.1.APO.
Dodatkowo Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził dnia 30 września 2020 r. w interpretacji nr 0114-KDIP2-2.4010.222.2020.1.RK: „Zatem, w przypadku, gdy transakcja kontrolowana tylko z jednym z krajowych Podmiotów powiązanych nie spełnia warunków wymienionych w art. 11n pkt 1 lit. c) updop, obowiązek sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych wystąpi jedynie dla tej transakcji zawieranej przez Wnioskodawcę z tym Podmiotem powiązanym”
Podobnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził dnia 30 marca 2021 r. sygn.: 0114-KDIP2-2.4010.35.2021.1.RK, że „stanowisko Wnioskodawcy wskazujące, że jeżeli jedna ze Spółek powiązanych poniesie stratę w roku podatkowym (w źródle przychodów, do którego zalicza się daną transakcję kontrolowaną), obowiązek sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych przez Wnioskodawcę będzie miał zastosowanie tylko do transakcji kontrolowanych zawieranych przez Wnioskodawcę z tą Spółką powiązaną, która poniosła stratę”.
Podsumowując Spółka ma obowiązek sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych dla transakcji z podmiotem, który poniósł stratę podatkową, dla transakcji z innymi podmiotami powiązanymi które wykazały zysk Spółka będącymi polskimi rezydentami podatkowymi nie ma obowiązku sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych o ile warunki z art. 11n ust. 1 Ustawy o CIT zostały spełnione.
Dodatkowo Spółka będzie miała obowiązek sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych dla transakcji z podmiotami zagranicznymi o ile zostaną przekroczone progi określone w art. 11k ust. 2 CIT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
- stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz
- zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Jednocześnie wskazuję, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Odnosząc się do przywołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych wskazać należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.
Natomiast organ, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkuje się wydanymi rozstrzygnięciami sądów i innych organów, to nie ma możliwości zastosowania ich wprost, ponieważ nie stanowią materialnego prawa podatkowego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.
