Interpretacja indywidualna z dnia 21 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.925.2025.4.MT
Przychody z tytułu sprzedaży wirtualnych przedmiotów poprzez platformy internetowe, niepodlegające przetworzeniu, mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 3% jako działalność usługowa w zakresie handlu.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
17 października 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 17 października 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismem z 16 listopada 2025 r. (wpływ 16 listopada 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Planuje Pan rozpoczęcie jednoosobowej działalności gospodarczej polegającej na handlu wirtualnymi przedmiotami („skinami”) z gry (…). Nabył Pan Wirtualne Przedmioty od podmiotów trzecich, a następnie odsprzeda je Pan w stanie nieprzetworzonym.
Sprzedaż Wirtualnych Przedmiotów prowadzona będzie w całości online, przy użyciu Internetu, a proces będzie w pełni zautomatyzowany, z minimalnym udziałem człowieka. Bez zastosowania technologii informacyjnych, sprzedaż ta nie mogłaby się odbyć.
Do prowadzenia sprzedaży będzie korzystał Pan z platform internetowych, których działalność polega na umożliwieniu obrotu Wirtualnymi Przedmiotami (dalej: „Portale”). Portale te prowadzone są przez podmioty zarejestrowane zarówno w Unii Europejskiej, jak i poza jej granicami, które nie posiadają stałego miejsca prowadzenia działalności na terenie Polski. Na Portalach użytkownicy mogą zarówno wystawiać własne wirtualne przedmioty na sprzedaż, jak i kupować je od innych osób. Kupującymi mogą być podatnicy VAT i osoby nieprowadzące działalności gospodarczej, zarówno z Polski, jak i z innych państw, w tym spoza UE.
Współpraca Pana z Portalami nie będzie polegała na zawieraniu indywidualnych umów. Utworzenie konta na Portalu wymaga jedynie wypełnienia formularza rejestracyjnego oraz zaakceptowania regulaminu i polityki prywatności. Podczas rejestracji użytkownik nie ujawnia danych osobowych, ani identyfikacyjnych – widoczny jest jedynie pseudonim.
Nie będzie uczestniczył Pan aktywnie w ustalaniu warunków sprzedaży poza ceną Wirtualnego Przedmiotu. Po zarejestrowaniu konta będzie mógł Pan wystawiać przedmioty na sprzedaż, a dalsze czynności – publikacja oferty, przetwarzanie płatności, przekazanie przedmiotu kupującemu - będą odbywać się automatycznie przez system Portalu. Bez udziału Internetu sprzedaż nie mogłaby dojść do skutku. Portale będą pełniły funkcję pośredników, pobierając prowizję od każdej transakcji. Nie będzie otrzymywał Pan od Portali informacji o miejscu zamieszkania, statusie podatkowym, ani innych danych Kupujących, w związku z czym nie będzie Pan w stanie ustalić, czy Kupujący są podatnikami, konsumentami, ani gdzie świadczone są usługi (na terenie kraju, UE, czy poza UE). Nie będzie miał Pan możliwości weryfikacji statusu podatkowego Portalu, ani jego rejestracji dla celów VAT w innych krajach.
Sprzedaż Wirtualnych Przedmiotów będzie więc w pełni zautomatyzowana, a Pana rola będzie ograniczała się do ustalenia ceny przedmiotu, wystawienia go na Portalu i przekazaniu go poprzez system wymiany poprzez użytkownikami platformy (…). Wszystkie inne etapy transakcji realizowane będą przez system Portalu, zgodnie z jego regulaminem.
Przykładowa transakcja sprzedaży Wirtualnych Przedmiotów będzie realizowana w następujący sposób w zależności od platformy:
-Platforma A: (…), z siedzibą w Niemczech (VAT ID: (…)),
-Platforma B: (…)., z siedzibą w Stanach Zjednoczonych.
Na Platformie A, za pośrednictwem wybranego Portalu wskaże Pan Wirtualny Przedmiot, który chce Pan sprzedać i ustali Pan jego cenę. Następnie, Portal przedstawi Panu gotową do publikacji ofertę. Następnie przekaże Pan skin na konto Platformy na czas wystawienia przedmiotu. Oferta ukaże się na Portalu, po zaakceptowaniu przez Pana jej wyglądu i po upływie 8 dni od wymiany. Zgodnie z Regulaminem, płatność obsługiwana będzie przez zewnętrznego dostawcę usług płatniczych (dalej jako: „Serwis Płatniczy”), z którego korzysta dany Portal. Serwis Płatniczy będzie prowadzony przez podmioty niemające siedziby na terenie Rzeczpospolitej Polskiej. Po dokonaniu płatności do Platformy, Wirtualny Przedmiot będzie przesyłany w sposób zautomatyzowany na konto wskazane przez Kupującego. Z kolei Pan otrzyma od Portalu informację o pomyślnie zakończonej transakcji, a na Pana koncie użytkownika pojawi się saldo oczekujące, pomniejszone o prowizję Platformy, które po 8 dniach zmieni się w saldo do możliwej wypłaty. Wypłaty dokonywane będą łącznie dla wszystkich sprzedaży w wybranym przez sprzedającego okresie: codziennie/co tydzień/co miesiąc. Saldo będzie mogło służyć tylko do wymiany na realne pieniądze, które trafią na wybrane przez sprzedawcę konto bankowe.
Na Platformie B za pośrednictwem wybranego Portalu wskaże Pan Wirtualny Przedmiot, który chce Pan sprzedać i ustali Pan jego cenę. Następnie, Portal przedstawi gotową do publikacji ofertę. Oferta natychmiast ukaże się na Portalu po zaakceptowaniu przez Pana. Zgodnie z Regulaminem, płatność dokonywana będzie przy użyciu indywidualnego salda użytkownika, które może być zasilane poprzez wpłatę realnych środków z konta bankowego lub poprzez sprzedaż skinów. Saldo odzwierciedli wartość waluty dolara amerykańskiego i będzie mogło być wyświetlane w innych walutach. Po dokonaniu płatności, użytkownik będzie musiał w terminie określonym przez Platformę przeprowadzić zautomatyzowany proces przekazania skórki poprzez system wymiany na Platformie (…) bezpośrednio do użytkownika. Po upływie 8 dni na Pana saldo trafi kwota pomniejszona o prowizję platformy. Salda można będzie użyć do kolejnych zakupów lub zlecić jego wypłatę na konto bankowe przy użyciu pośrednika (…). Przy zleceniu wypłaty realnych środków na konto bankowe, Platforma pobierze kolejną prowizję zależną od wartości dotychczasowych sprzedaży.
Na potwierdzeniach otrzymania przelewu za sprzedane skórki, znajdą się tylko dane Portalu oraz Serwisu Płatniczego. W przypadku sporów między Panem, a Kupującymi, to Portale zajmują się ich rozwiązaniem. Również przyjmowaniem, rozpatrywaniem i załatwianiem reklamacji zajmują się Portale. Tym samym, na żadnym etapie transakcji nie będzie miał Pan bezpośredniego, ani pośredniego kontaktu z Kupującymi. Nie będzie Pan zatem w stanie ustalić danych Kupujących w inny sposób niż za pośrednictwem Portali, które jak zostało już wskazane, nie udostępniają danych. Z drugiej strony, na dokumentach potwierdzających transakcje, Kupujący dostaną potwierdzenia, na których nie będą zawarte żadne Pana dane.
Przedstawiony powyżej schemat transakcji wskazuje, że sprzedaż wirtualnych przedmiotów stanowić będzie świadczenie usług elektronicznych, o których mowa w art. 2 pkt 26 ustawy o VAT. Ponadto, to Portal będzie nabywał od Pana Wirtualne Przedmioty we własnym imieniu, kupował je od Pana, a następnie sprzedawał na rzecz ostatecznych Kupujących.
Od początku rozpoczęcia działalności, będzie Pan wystawiać Portalom faktury, w których jako kupujący będzie wskazywany odpowiedni Portal. Faktury te będą zawierały adnotację „odwrotne obciążenie”.
Uzupełnienie i doprecyzowanie zdarzenia przyszłego
Wskazał Pan, że zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.), ma Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce. Pana wniosek dotyczy przychodów uzyskiwanych od momentu rozpoczęcia działalności, czyli od 2026 r. Działalność gospodarczą, polegającą na handlu wirtualnymi przedmiotami („skinami”) z gry (…) zamierza Pan prowadzić od 5 stycznia 2026 r. Oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu ewidencjonowanego złoży Pan do właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego (w tym za pośrednictwem CEiDG) w dniu rozpoczęcia działalności gospodarczej, tj. 5 stycznia 2026 r. Do wykonywanej przez Pana działalności nie mają/nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843 ze zm.). Nie prowadzi Pan jeszcze działalności gospodarczej. W związku z tym nie uzyska Pan przychodów z działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro. Nie uzyska Pan również przychodów z działalności gospodarczej działającej w formie spółki.
Pytania
1.Czy przychody uzyskiwane przez Pana z tytułu sprzedaży wirtualnych przedmiotów („skinów”) poprzez platformy (…) i (…) mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 3%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym (jako działalność usługowa w zakresie handlu)?
2.Czy sprzedaż wirtualnych przedmiotów stanowi świadczenie usług elektronicznych, o których mowa w art. 2 pkt 26 ustawy o VAT, a Pan nie świadczy usług elektronicznych na rzecz odbiorców końcowych (Kupujących), ale świadczy usługi elektroniczne na rzecz Platform?
3.W przypadku odpowiedzi twierdzącej - czy w związku z tym, że miejscem świadczenia usług będzie kraj siedziby usługobiorcy (tj. Niemcy dla (…), USA dla (…)), czym obowiązek rozliczenia podatku od wartości dodanej (VAT lub jego odpowiednika) spoczywać będzie na nabywcy usługi zgodnie z zasadą odwrotnego obciążenia (reverse charge), a Pan będzie zobowiązany do rejestracji w VAT UE od początku działalności i wystawiania Portalom faktur, w których jako kupujący będzie wskazywany odpowiedni Portal i będą zawierały adnotację „odwrotne obciążenie”?
Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie oznaczone we wniosku Nr 1. W zakresie pytań oznaczonych Nr 2 i Nr 3 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Pana stanowisko w sprawie
Ad. 1
Pana zdaniem, przychody uzyskiwane przez Pana z tytułu sprzedaży wirtualnych przedmiotów („skinów”) poprzez platformy (…) z siedzibą w Niemczech oraz (…) z siedzibą w Stanach Zjednoczonych mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 3%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. b ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. z 2024 r., poz. 776, z późn. zm.), jako działalność usługowa w zakresie handlu.
Planuje Pan rozpoczęcie jednoosobowej działalności gospodarczej polegającej na handlu wirtualnymi przedmiotami („skinami”) z gry komputerowej (…). Przedmioty te nabywa Pan od podmiotów trzecich, a następnie odsprzedaje w stanie nieprzetworzonym. Działalność Pana nie będzie obejmowała tworzenia nowych dóbr, ich modyfikowania, ani przetwarzania w jakikolwiek sposób. Będzie dokonywał Pan jedynie zakupu i sprzedaży towarów (wirtualnych przedmiotów), które nie będą poddawane żadnym zmianom jakościowym, ilościowym, czy funkcjonalnym. Sprzedaż będzie zatem miała charakter handlowy, a nie wytwórczy, ani stricte usługowy.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, przez działalność usługową w zakresie handlu rozumie się sprzedaż, w tym również komisową, uprzednio nabytych towarów w stanie nieprzetworzonym. Pojęcie „sprzedaży towarów w stanie nieprzetworzonym” oznacza, że sprzedawca nie dokonuje żadnych modyfikacji towarów, które mogłyby zmienić ich charakter lub właściwości. Jak wskazano w licznych interpretacjach indywidualnych, „użyte w treści art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy sformułowanie „sprzedaż uprzednio nabytych towarów w stanie nieprzetworzonym” oznacza sprzedaż produktów (towarów) bez zmiany ich substancji czy wyglądu, tj. bez ingerencji sprzedającego we właściwości fabryczne produktu, ponieważ zgodnie z definicją słownikową „przetwarzać” to „przerabiać, zmieniać coś nadając inny kształt, wygląd, inną postać, formę; przekształcać, przeobrażać” (Słownik języka polskiego PWN, Warszawa 2002 r.).”
W analizowanym przypadku Pana działalność polegała będzie na zakupie i dalszej sprzedaży wirtualnych przedmiotów (skinów) w ich pierwotnej postaci. Nie będzie dokonywał Pan jakiejkolwiek modyfikacji tych przedmiotów, nie będzie świadczył Pan również usług doradczych, pośredniczących, ani informatycznych, a Pana rola ograniczać się będzie do obrotu towarami w formie cyfrowej. Sprzedaż będzie prowadzona w pełni online, z wykorzystaniem platform internetowych (Portali) pełniących funkcję pośredników w zakresie wystawiania ofert, obsługi płatności i przekazania przedmiotów między stronami transakcji.
Będzie uzyskiwał Pan zatem przychody z działalności gospodarczej polegającej na handlu towarami (wirtualnymi przedmiotami), a nie z tytułu świadczenia usług informatycznych, doradczych, czy reklamowych. W konsekwencji przychody te mieszczą się w zakresie pojęcia „działalności usługowej w zakresie handlu”, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
W świetle powyższego, przychody uzyskiwane przez Pana z tytułu sprzedaży wirtualnych przedmiotów („skinów”) powinny być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 3%.
Stanowisko to znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidualnych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, w których wskazano, że sprzedaż towarów - w tym towarów niematerialnych - w stanie nieprzetworzonym stanowi działalność usługową w zakresie handlu, opodatkowaną stawką 3%. Przykładowo:
-interpretacja z 27 września 2023 r., znak: 0114-KDIP3-2.4011.651.2023.2.MT,
-interpretacja z 11 stycznia 2024 r., znak: 0114-KDIP3-2.4011.983.2023.1.MR,
-interpretacja z 11 stycznia 2024 r., znak: 0112-KDSL1-1.4011.261.2024.4.DT,
-interpretacja z 30 maja 2022 r., znak: 0114-KDIP2-2.4011.157.2022.4.AG,
-interpretacja z 22 września 2022 r., znak: 0113-KDIPT2-1.4011.588.2022.2.ID,
-interpretacja z 11 lipca 2024 r., znak: 0112-KDSL1-1.4011.261.2024.4.DT.
W każdej z powyższych interpretacji organ podatkowy potwierdził, że działalność polegająca na zakupie i sprzedaży towarów w stanie nieprzetworzonym, niezależnie od formy (fizycznej, czy cyfrowej), może być traktowana jako działalność handlowa opodatkowana ryczałtem w wysokości 3%.
Mając powyższe na uwadze, stoi Pan na stanowisku, że Pana działalność polegająca na handlu wirtualnymi przedmiotami („skinami”) za pośrednictwem platform internetowych stanowić będzie działalność usługową w zakresie handlu, a uzyskiwane z tego tytułu przychody mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 3%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843 ze zm.):
Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz.U. z 2025 r. poz.163 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką". Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 i 2 tej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
(uchylony).
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Zwracam również uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. b) ww. ustawy:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 3,0% przychodów z działalności usługowej w zakresie handlu, z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:
wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych – usługi na rzecz produkcji;
wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.
Natomiast wyroby, w myśl PKWiU to: surowce, półfabrykaty, wyroby finalne oraz zespoły i części tych wyrobów – o ile występują w obrocie.
Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Natomiast, stosownie do treści art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie działalności usługowej w zakresie handlu oznacza – sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników.
Jeżeli chodzi o działalność usługową w zakresie handlu (art. 4 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy) opodatkowaną według stawki 3% od przychodu, ustawodawca nie odwołuje się do żadnej klasyfikacji statystycznej, celem precyzyjnego określenia zakresu przedmiotowego tej działalności. Oznacza to, że każda działalność, która nie spełnia przesłanek zawartych w definicji działalności usługowej w zakresie handlu, niezależnie czy do takiej działalności została zakwalifikowana w PKWiU, dla celów zryczałtowanego podatku dochodowego nie może być uznana za działalność handlową podlegającą opodatkowaniu według stawki 3%.
Użyte w art. 4 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy sformułowanie „sprzedaż uprzednio nabytych towarów w stanie nieprzetworzonym” oznacza sprzedaż produktów (towarów) bez zmiany ich substancji, czy wyglądu, tj. bez ingerencji sprzedającego we właściwości fabryczne produktu, ponieważ zgodnie z definicją słownikową – „przetwarzać” to „przerabiać, zmieniać coś nadając inny kształt, wygląd, inną postać, formę; przekształcać, przeobrażać” (Słownik języka polskiego PWN, Warszawa 2002 r.).
Stosownie natomiast do art. 4 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Towary handlowe to towary (wyroby) zakupione w celu dalszej odsprzedaży, w stanie nieprzetworzonym.
Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, że jeżeli w wyniku podjętych czynności nie dochodzi do przetworzenia nabytych uprzednio rzeczy (towarów), to rzeczy te (towary) przeznaczone do dalszej odsprzedaży traktowane będą jako towary – odpowiadające definicji zawartej w art. 4 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Działalność polegającą na sprzedaży ww. towarów należy w tym przypadku zaliczyć do działalności usługowej w zakresie handlu.
Z informacji przedstawionych we wniosku oraz jego uzupełnieniu wynika, że od 5 stycznia 2026 r. planuje Pan rozpoczęcie jednoosobowej działalności gospodarczej polegającej na handlu wirtualnymi przedmiotami („skinami”) z gry (…).Oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu ewidencjonowanego złoży Pan do właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego (w tym za pośrednictwem CEiDG) w dniu rozpoczęcia działalności gospodarczej. Do wykonywanej przez Pana działalności nie mają/nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 i art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Nabył Pan Wirtualne Przedmioty od podmiotów trzecich, a następnie zamierza Pan je odsprzedawać w stanie nieprzetworzonym. Sprzedaż Wirtualnych Przedmiotów prowadzona będzie w całości online, przy użyciu Internetu, a proces będzie w pełni zautomatyzowany, z minimalnym udziałem człowieka. Do prowadzenia sprzedaży będzie korzystał Pan z platform internetowych, których działalność polega na umożliwieniu obrotu Wirtualnymi Przedmiotami (dalej: „Portale”). Portale te prowadzone są przez podmioty zarejestrowane zarówno w Unii Europejskiej, jak i poza jej granicami, które nie posiadają stałego miejsca prowadzenia działalności na terenie Polski. Na Portalach użytkownicy mogą zarówno wystawiać własne wirtualne przedmioty na sprzedaż, jak i kupować je od innych osób. Kupującymi mogą być podatnicy VAT i osoby nieprowadzące działalności gospodarczej, zarówno z Polski, jak i z innych państw, w tym spoza UE. Współpraca Pana z Portalami nie będzie polegała na zawieraniu indywidualnych umów. Utworzenie konta na Portalu wymaga jedynie wypełnienia formularza rejestracyjnego oraz zaakceptowania regulaminu i polityki prywatności. Podczas rejestracji użytkownik nie ujawnia danych osobowych, ani identyfikacyjnych – widoczny jest jedynie pseudonim. Nie będzie uczestniczył Pan aktywnie w ustalaniu warunków sprzedaży poza ceną Wirtualnego Przedmiotu. Po zarejestrowaniu konta będzie mógł Pan wystawiać przedmioty na sprzedaż, a dalsze czynności – publikacja oferty, przetwarzanie płatności, przekazanie przedmiotu kupującemu – odbywać się będą automatycznie przez system Portalu. Portale będą pełniły funkcję pośredników, pobierając prowizję od każdej transakcji.
Skoro będzie Pan sprzedawał nabyte uprzednio „skiny” w stanie nieprzetworzonym, to usługi świadczone przez Pan w ramach prowadzonej działalności gospodarczej należy potraktować jako działalność usługową w zakresie handlu, zdefiniowaną w art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zatem przychody uzyskiwane przez Pana ze sprzedaży nabytych Wirtualnych Przedmiotów („skinów”) poprzez platformy (…) i (…), jako przychody z działalności usługowej w zakresie handlu, będą mogły zostać opodatkowane 3% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zatem, Pana stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Powołane przez Pana interpretacje zapadły w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego tą interpretację.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),
albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego.
Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
