Interpretacja indywidualna z dnia 21 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.548.2025.3.MR1
Dochód Fundacji Rodzinnej z tytułu nabycia mienia w drodze darowizn od spadkobierców Fundatora po jego śmierci jest zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, gdyż nie stanowi działalności gospodarczej wykraczającej poza dozwolony zakres dla fundacji rodzinnych.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie ustalenia czy w przypadku nabycia przez Fundację Rodzinną mienia w drodze darowizn dokonywanych po śmierci Fundatora przez jego Spadkobierców, dochód (przychód) Fundacji Rodzinnej z tego tytułu będzie zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych – jest prawidłowe;
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
26 września 2025 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, który dotyczy opodatkowania fundacji rodzinnej.
Uzupełnili go Państwo w odpowiedzi na wezwanie pismem z 24 października 2025 r. (data wpływu 24 października 2025 r.)
Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem
1.Zainteresowany będący stroną postępowania
X. Fundacja Rodzinna
2.Zainteresowany niebędący stroną postępowania
B.
3.Zainteresowany niebędący stroną postępowania
C.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
X. Fundacja Rodzinna z siedzibą w (…) jest fundacją rodzinną w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (dalej również: „ustawa o fundacji rodzinnej” lub „Ustawa”). Fundacja jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych oraz podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce.
Fundacja Rodzinna została utworzona przez jednego fundatora (dalej: „Fundator”) na podstawie oświadczenia Fundatora o ustanowieniu fundacji rodzinnej złożonego w akcie założycielskim w formie aktu notarialnego. Fundacja Rodzinna działa na podstawie obowiązującego prawa oraz ustalonego przez Fundatora statutu Fundacji Rodzinnej sporządzonego w formie aktu notarialnego (dalej: "Statut"). Fundacja została powołana przez Fundatora na czas nieoznaczony. Pierwszy rok obrotowy Fundacji Rodzinnej zakończy się 31 grudnia 2025 r. Na moment złożenia niniejszego wniosku Fundacja Rodzinna jest prawomocnie wpisana do rejestru fundacji rodzinnych prowadzonego przez Sąd Okręgowy w (...) i posiada osobowość prawną.
Uczestnikami postępowania o wydanie interpretacji indywidulanej na wspólny wniosek niebędącymi stroną są również B. jako Żona Fundatora oraz C. -Syn Fundatora, którzy są członkami zarządu Fundacji Rodzinnej, Beneficjentami Fundacji Rodzinnej, w tym członkami zgromadzenia beneficjentów Fundacji Rodzinnej (przy czym Beneficjentami są również inne osoby wskazane w statucie Fundacji Rodzinnej), oraz spadkobiercami, którzy nabyli spadek po Fundatorze na podstawie dziedziczenia ustawowego w udziale po ½ części, a obecnie rozważają wniesienie części odziedziczonego majątku Fundatora do Fundacji Rodzinnej.
Fundusz założycielski Fundacji Rodzinnej wynosi 100.000 (sto tysięcy) złotychi został pokryty przez Fundatora w całości wkładem pieniężnym. Z uwagi na rozdzielność majątkową obowiązującą wzwiązku małżeńskimFundatora oraz jego Żony (będącej Beneficjentem B. Fundacji Rodzinnejoraz Zainteresowaną), kwota na pokrycie funduszu założycielskiego pochodziła w całości z majątku osobistego Fundatora.Żona Fundatora nie jest fundatorem Fundacji Rodzinnej. Proporcja mienia, o której mowa w art. 27 ust. 4w zw. z art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, dla Fundatora wynosi obecnie: 100%. Proporcja wartości mienia wniesionego do Fundacji Rodzinnej przez Fundację Rodzinną wynosi: 0%.
Zgodnie ze Statutem Fundacji Rodzinnej, Fundator mając świadomość konieczności zachowania tożsamościi dziedzictwa Rodziny [...](dalej zwanej „Rodziną”) zarówno w wymiarze relacyjnym, jak i ekonomicznym, dążąc do ochrony interesów i bezpieczeństwa Rodzinyustanowił Fundację Rodzinną, do której celów i zadań należy:
- zabezpieczenie majątku Rodziny, strukturyzacja sukcesji w wielopokoleniowym wymiarze oraz zagwarantowanie bezpieczeństwa członkom Rodziny,
- gromadzenie majątku Rodziny, sprawne zarządzanie nim oraz skuteczna ochrona przed negatywnymi konsekwencjami procesów sukcesyjnych,
- ochrona majątku Rodziny przed negatywnymi skutkami osobistej sytuacji członków Rodziny oraz umożliwienie udziału majątku Rodziny w zaplanowanych wieloletnich procesach inwestycyjnych bez zagrożeń dla jego integralności i płynności finansowej.
Zgodnie z ustalonym przez Fundatora Statutem, Fundacja ma być podmiotem umożliwiającym Rodzinie wypracowanie wspólnej strategii w dążeniu do realizacji celów dla dobra całej Rodziny oraz narzędziem wspierającym współpracę członków Rodziny, aby mogli oni umacniać łączące ich więzi i pogłębiać dobre stosunki oraz podtrzymywać rodzinne tradycje jako Beneficjenci Fundacji.
Szczegółowymi celami Fundacji są zgodnie ze Statutem m.in.:
- realizacja wielopokoleniowej sukcesji rodzinnego mienia wniesionego do Fundacji w sposób zgodny zwolą i wartościami najistotniejszymi dla Fundatora,
- kompleksowe ukształtowanie zasad sprawnej i wielopokoleniowej sukcesji majątku Fundatora, która pozwala zapobiegać postępowaniom o stwierdzenie nabycia spadku lub o dział spadku po śmierci Fundatora,
- dążenie do pomnażania wartości mienia Fundacji i zapewnienie rozwoju potencjału finansowego Fundacji, w tym spółek oraz innych podmiotów których Fundacja jest uczestnikiem,
- wsparcie finansowe Beneficjentów poprzez m.in. finansowanie bieżących potrzeb życiowych Beneficjentów, finansowanie kosztów edukacji Beneficjentów w tym kształcenia na każdym etapie, finansowanie kosztów opieki medycznej dla Beneficjentów, finansowanie wsparcia emerytalnego dla Beneficjentów, finansowanie potrzeb Beneficjentów w przypadku zdarzeń losowych i braku możliwości podjęcia przez nich pracy zarobkowej.
Zgodnie ze Statutem Fundacja Rodzinna może przyznawać Beneficjentom świadczenia na bieżące potrzeby życia codziennego oraz świadczenia szczególne na sfinansowanie ważnego dla Beneficjenta celu, m.in. zdrowotnego, naukowego, emerytalnego, biznesowego. Świadczenia są spełniane poprzez wypłatę w pieniądzu, chyba że interes Beneficjenta uzasadnia spełnienie świadczenia w innej formie.
Jako beneficjenci Fundacji Rodzinnej w rozumieniu ustawy o fundacji rodzinnej, uprawnieni do świadczeń z Fundacji Rodzinnej, wskazane zostały w jej Statucie następujące osoby:
1. Beneficjent A – Fundator,
2. Beneficjent B –Żona Fundatora,
3. Beneficjent C – Syn Fundatora (niebędący jednocześnie synem Żony Fundatora),
4. Beneficjent D – Wnuk Fundatora od strony Syna Fundatora,
5. Beneficjent E – Wnuczka Fundatora od strony Syna Fundatora,
6. Beneficjent F –Córka Fundatora (niebędąca jednocześnie córką Żony Fundatora),
7. Beneficjent G i Beneficjent H –dwie Wnuczki Fundatora od strony Córki Fundatora,
8. Beneficjent I –Wnuk Fundatora od strony Córki Fundatora,
9. Beneficjent J – Brat Fundatora,
10. Beneficjent K – Siostra Fundatora,
11. Beneficjent L –Syn Pasierba Fundatora (tj. wnuk Żony Fundatora, niebędący jednocześnie wnukiem Fundatora),
12. Beneficjent M – Siostrzeniec Fundatora (tj. syn Siostry Fundatora),
13. Beneficjent N – Bratanica Fundatora (tj. córka Brata Fundatora).
Beneficjenci Fundacji Rodzinnej zostali określeni w Statucie Fundacji Rodzinnej w sposób zindywidualizowany (imienny) poprzez wskazanie imienia i nazwiska oraz numeru PESEL każdego z ww. Beneficjentów.
Fundatorzmarł po utworzeniu Fundacji Rodzinnej w organizacji oraz złożeniu do sądu rejestrowego wniosku o wpis Fundacji Rodzinnej do rejestru fundacji rodzinnych, a przed jej wpisem do rejestru fundacji rodzinnych.
Majątek Fundatora został odziedziczony przez Żonę Fundatora (Beneficjenta B.) oraz Syna Fundatora (Beneficjenta C) na podstawie dziedziczenia ustawowego po zmarłym Fundatorze w udziałach wynoszących po ½ części (Żona Fundatora oraz Syn Fundatora dalej zwani również jako „Spadkobiercy”), co zostało stwierdzone zarejestrowanym aktem poświadczenia dziedziczenia. Na dzień składania niniejszego wniosku nie został dokonany między Spadkobiercami dział spadku (w tym częściowy dział spadku).
Spadkobiercy zgodni są co do tego, że część odziedziczonego przez nich majątku Fundatora (tj. część składników majątkowych, w tym środków pieniężnych, wchodzących w skład spadku po Fundatorze) powinna zostać wniesiona do Fundacji Rodzinnej zgodnie z intencją i wolą Fundatora wyrażoną m.in.w Statucie Fundacji Rodzinnej (zgodnie m.in. z określonymi w Statucie celami takimi jak: realizacja wielopokoleniowej sukcesji rodzinnego mienia wniesionego do Fundacji w sposób zgodny z wolą i wartościami najistotniejszymi dla Fundatora, kompleksowe ukształtowanie zasad sprawnej i wielopokoleniowej sukcesji majątku Fundatora, która pozwala zapobiegać postępowaniom o stwierdzenienabycia spadku lub o dział spadku po śmierci Fundatora).
Spadkobiercyrozważają przeniesienie do Fundacji Rodzinnej m.in. nabytych w drodze dziedziczenia po Fundatorze udziałów, akcji lub ogółu praw i obowiązków w spółkach prawa handlowego z siedzibą w Polsce, w których Fundator był wspólnikiem, nieruchomości (gruntowych lub lokalowych) oraz obligacji korporacyjnych. Do Fundacji Rodzinnej może zostać potencjalnie przeniesiona również część środków pieniężnych wchodzących w skład spadku po Fundatorze. Podstawą prawną przeniesienia składników mienia mogą być w szczególności darowizny dokonane na rzecz Fundacji Rodzinnej.
Mienie odziedziczone po Fundatorze może być wnoszone do Fundacji Rodzinnej przez Żonę Fundatora lub Syna Fundatora przed dokonaniem działu spadku lub po dokonaniu przez Spadkobierców działu spadku(umowny dział spadku dokonany między Spadkobiercami może objąć cały spadek lub być ograniczony do części spadku po Fundatorze). Nie jest wykluczone, że do Fundacji Rodzinnej zostaną w przyszłości wniesione przez Żonę Fundatora (Beneficjenta B.) lub Syna Fundatora (Beneficjenta C) tytułem darowizny także środki pieniężne uzyskane ze sprzedaży składników mienia wchodzących w skład spadku po Fundatorze.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego
Pismem z 24 października 2025 r. wyjaśnili Państwo, że:
1. zgodnie z art. 61 ust. 3 ustawy o fundacji rodzinnej w przypadku śmierci fundatora i braku rady nadzorczej powołania i odwołania członka zarządu dokonuje zgromadzenie beneficjentów,
2. powołanie Członków Zarządu Fundacji Rodzinnej jest skuteczne z chwilą podjęcia uchwały Zgromadzenia Beneficjentów, a wpis w rejestrze fundacji rodzinnych ma w tym zakresie jedynie charakter deklaratoryjny,
3. Sąd Okręgowy w (...) (sąd rejestrowy) do dnia dzisiejszego nie rozpoznał ww. wniosku o zmianę danych Fundacji Rodzinnej oraz nie dokonał wpisu Pana C. oraz O. (PESEL: (…)) jako Członków Zarządu do rejestru fundacji rodzinnych, a zatem nie jest możliwe wykazanie przed tut. Organem umocowania Pana C. do reprezentowania X. Fundacja Rodzinna poprzez przedłożenie odpisu z rejestru fundacji rodzinnych,
4. Od dnia 16 lipca 2025 r., w tym na dzień udzielania pełnomocnictwa w imieniu X. Fundacja Rodzinna r.pr. U., w skład Zarządu Fundacji Rodzinnej wchodzili:
Pani B. (PESEL: (…)),
Pan C.,
Pani O. (PESEL: (…)),
Zgodnie ze statutem Fundacja Rodzinna, który do dnia dzisiejszego nie został zmieniony: Fundator, dopóki pełni funkcję członka zarządu fundacji, jest uprawniony do samodzielnej reprezentacji. W przypadku pozostałych członków zarządu jeśli zarząd fundacji składa się z minimum dwóch osób, do reprezentacji fundacji potrzebna jest wspólna reprezentacja dwóch członków zarządu.
5. Pełnomocnictwo do reprezentowania przed Organem zostało zatem udzielone (podpisane) zgodnie z zasadami reprezentacji, tj. przez dwóch Członków Zarządu – Pana C. oraz Panią B. (PESEL: (…)).
Pytania
1.Czy w przypadku nabycia przez Fundację Rodzinną mienia w drodze darowizn dokonywanych po śmierci Fundatora przez jego Spadkobierców (tj. Żonę Fundatora lub Syna Fundatora), dochód (przychód) Fundacji Rodzinnej z tego tytułu będzie zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych?
2.Czy w przypadku przekazania lub postawienia do dyspozycji świadczeń z Fundacji Rodzinnej, o których mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (dalej: „Świadczenia”), na rzecz Beneficjentów B – K, Świadczenia te będą w całości korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem PIT na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 157 w zw. z art. 21 ust. 49 ustawy o PIT?
3.Czy w przypadku przekazania lub postawienia do dyspozycji Świadczeń z Fundacji Rodzinnej na rzecz Beneficjenta L, Beneficjenta M lub Beneficjenta N, Świadczenia te będą w całości opodatkowane podatkiem PIT w wysokości 10% uzyskanych przychodów na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 17 ustawy o PIT?
4.Czy w przypadku przekazania lub postawienia do dyspozycji Świadczeń z Fundacji Rodzinnej na rzecz Beneficjentów B – K, Fundacja Rodzinna jako płatnik podatku PIT powinna dokonać poboru zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych?
5.Czy w przypadku przekazania lub postawienia do dyspozycji Świadczeń z Fundacji Rodzinnej na rzecz Beneficjenta L, Beneficjenta M lub Beneficjenta N, Fundacja Rodzinna jako płatnik podatku PIT powinna dokonać poboru zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych?
Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 1 dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych. W zakresie pytań nr 2-5 dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Państwa stanowisko w sprawie
1.Zdaniem Zainteresowanych, dochód (przychód) Fundacji Rodzinnej z tytułu nabycia przez Fundację Rodzinną mienia w drodze darowizn dokonywanych po śmierci Fundatora przez jego Spadkobierców (tj. Żonę Fundatora lub Syna Fundatora), będzie zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.
UZASADNIENIE STANOWISKA ZAINTERESOWANYCH
Uzasadnienie stanowiska nr 1
Zgodnie z art. 2 ust. 1 zdanie pierwsze ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, fundacja rodzinna jest osobą prawną utworzoną w celu gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów.
Jako osoba prawna fundacja rodzinna podlega zasadom opodatkowania dochodów osób prawnych na podstawie art. 1 ust. 1 ustawy o CIT. Zgodnie z regułą ogólną wyrażoną w art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT przychodem są otrzymane pieniądze i wartości pieniężne, niemniej art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT wskazuje, że przychodem jest również wartość otrzymanych rzeczy lub praw, a także wartość innych świadczeń w naturze, w tym wartość rzeczy i praw otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie.
Fundacja rodzinna zasadniczo korzysta z podmiotowego zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT, z tym zastrzeżeniem, że zgodnie z art. 6 ust. 7 ustawy o CIT zwolnienie to nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy o fundacji rodzinnej.
Ustawa nie zawiera definicji działalności gospodarczej prowadzonej przez fundacje rodzinne, wobec czego w tym zakresie należy odwołać się do definicji działalności gospodarczej wynikającej z art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 236, z późn. zm.), zgodnie z którą – działalnością gospodarczą jest zorganizowana działalność zarobkowa, wykonywana we własnym imieniu i w sposób ciągły. Otrzymanie przez Fundację Rodzinną składników majątkowych w drodze darowizny nie jest przejawem aktywności Fundacji Rodzinnej ani zorganizowanej działalności zarobkowej Wnioskodawcy, lecz będzie wyrazem woli darczyńców, tj. Żony Fundatora i Syna Fundatora będących Beneficjentami Fundacji Rodzinnej i Spadkobiercami Fundatora.
Dokonywane na rzecz Fundacji Rodzinnej darowizny będą miały na celu wniesienie do Fundacji Rodzinnej składników majątku Fundatora odziedziczonych przez Spadkobierców lub środków pieniężnych uzyskanych ze sprzedaży tych składników majątku. Wobec tego darowizny nie będą stanowić rezultatu działalności gospodarczej wykonywanej przez Fundację Rodzinną w sposób ciągły, ale będą miały na celu wyposażenie Fundacji Rodzinnej w majątek.
Jak wynika z art. 28 ust. 2 pkt 1 Ustawy mienie wniesione do fundacji rodzinnej w drodze darowizny albo spadku przez małżonka fundatora, jego zstępnych, wstępnych lub rodzeństwo uważa się za wniesione przez fundatora. Ustawa przewiduje więc możliwość wyposażenia fundacji rodzinnej w mienie nie tylko przez fundatora, ale również przez inne osoby (należące do tzw. „zerowej” grupy podatkowej w rozumieniu art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn), m.in. w drodze darowizny mienia od małżonka i zstępnych fundatora. Ratio legis tego przepisu jest możliwość łączenia majątku rodzinnego bez negatywnych konsekwencji, w tym w zakresie zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych.
W konsekwencji, zdaniem Zainteresowanych, skoro:
- wniesienie mienia do Fundacji Rodzinnej, aby było uznane za mienie wniesione przez Fundatora może mieć miejsce poprzez darowiznę m.in. od małżonka i zstępnych Fundatora;
- Fundacja Rodzinna jest zasadniczo podmiotowo zwolniona od podatku dochodowego od osób prawnych;
- nabycie przez Fundację Rodzinną mienia w drodze darowizny od Fundatora lub członków jego najbliższej rodziny nie stanowi działalności gospodarczej Fundacji Rodzinnej, a w związku z tym nie może być uznane za działalność gospodarczą Fundacji Rodzinnej wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ustawy o fundacji rodzinnej;
to dochód (przychód) Fundacji Rodzinnej z tytułu nabycia przez Fundację Rodzinną mienia w drodze darowizn dokonywanych po śmierci Fundatora przez jego Spadkobierców (tj. Żonę Fundatora lub Syna Fundatora), będzie zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT.
Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacjach Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej. Przykładowo: interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 8 maja 2024 r., nr 0111-KDIB1-2.4010.133.2024.1.AW, w której potwierdzono, że: „Fundacje rodzinne podlegają co do zasady zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 updop. Wyjątki od tej reguły zostały przewidziane w przepisach art. 6 ust. 6-9 updop, jednak nie obejmują one zdarzeń polegających na otrzymaniu mienia przez fundację rodzinną, w tym w formie darowizny.” Podobnie interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 10 października 2024 r., nr 0111-KDIB1-1.4010.482.2024.1.BS.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 326, dalej: „ufr”):
Ustawa reguluje organizację i funkcjonowanie fundacji rodzinnej, w tym prawa i obowiązki fundatora i beneficjenta.
Natomiast stosownie do art. 2 ust. 1 ufr:
Fundacja rodzinna jest osobą prawną utworzoną w celu gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów. Fundator określa w statucie szczegółowy cel fundacji rodzinnej.
Art. 4 ust. 1 ufr stanowi, że:
Fundacja rodzinna nabywa osobowość prawną z chwilą wpisu do rejestru fundacji rodzinnych.
Zatem, fundacja rodzinna, jako osoba prawna podlegać będzie zasadom opodatkowania dochodów osób prawnych na mocy art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 278 ze zm., dalej: „updop”).
Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 25 updop:
Zwalnia się od podatku fundację rodzinną.
Jednakże zgodnie z art. 6 ust. 6-7 updop:
6. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do podatku, o którym mowa w art. 24b i art. 24q.
7. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej.
Zatem, fundacje rodzinne zostały, co do zasady, objęte podmiotowym zwolnieniem od podatku dochodowego od osób prawnych. Powyższe zwolnienie nie znajdzie jednak zastosowania do podatku dochodowego od przekazanych lub postawionych do dyspozycji przez fundację rodzinną bezpośrednio lub pośrednio: świadczeń dokonywanych przez fundację rodzinną na rzecz beneficjenta (w tym fundatora będącego jednocześnie beneficjentem) oraz mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej, a także świadczeń w postaci ukrytych zysków.
Zwolnienie wynikające z art. 6 ust. 1 pkt 25 updop, nie znajdzie zastosowania do fundacji rodzinnych wykonujących działalność gospodarczą inną, niż działalność gospodarcza, której wykonywanie przez fundację rodzinną dopuszczają przepisy ustawy o fundacji rodzinnej.
Działalność prowadzona przez fundację rodzinną poza dozwolonym zakresem wskazanym w ww. art. 5 ufr, będzie podlegała opodatkowaniu na podstawie przepisu art. 24r updop, zgodnie z którym:
1. W zakresie w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej stawka podatku, o którym mowa w art. 19, wynosi 25% podstawy opodatkowania.
2. Do fundacji rodzinnej, o której mowa w ust. 1, przepis art. 15 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
3. Do fundacji rodzinnej, o której mowa w ust. 1, nie stosuje się zwolnień i odliczeń określonych w art. 17-18f.
Natomiast zgodnie z art. 24q ust. 1 updop:
Podatek dochodowy od przekazanego lub postawionego do dyspozycji przez fundację rodzinną bezpośrednio lub pośrednio:
1) świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej,
2) mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej,
3) świadczenia w postaci ukrytych zysków
- wynosi 15% podstawy opodatkowania.
Zgodnie zatem z art. 2 ust. 2 ufr:
Przez świadczenie rozumie się składniki majątkowe, w tym środki pieniężne, rzeczy lub prawa, przeniesione na beneficjenta albo oddane beneficjentowi do korzystania przez fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji, zgodnie ze statutem i listą beneficjentów.
W art. 24q ust. 2 updop natomiast ustawodawca wyjaśnił, co stanowi podstawę opodatkowania:
Podstawę opodatkowania stanowi przychód odpowiadający wartości świadczenia lub mienia, o których mowa w ust. 1.
Fundacja rodzinna co do zasady nie może wykonywać działalności gospodarczej w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 221). Wyjątek stanowi działalność, o której mowa w art. 5 ust. 1 ufr, zgodnie z którym:
Fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2023 r. poz. 221) tylko w zakresie:
1) zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia;
2) najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie;
3) przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach;
4) nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze;
5) udzielania pożyczek:
a) spółkom kapitałowym, w których fundacja rodzinna posiada udziały albo akcje,
b) spółkom osobowym, w których fundacja rodzinna uczestniczy jako wspólnik,
c) beneficjentom;
6) obrotu zagranicznymi środkami płatniczymi należącymi do fundacji rodzinnej w celu dokonywania płatności związanych z działalnością fundacji rodzinnej;
7) produkcji przetworzonych w sposób inny niż przemysłowy produktów roślinnych i zwierzęcych, z wyjątkiem przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych uzyskanych w ramach prowadzonych działów specjalnych produkcji rolnej oraz produktów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, o ile ilość produktów roślinnych lub zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy, hodowli lub chowu, użytych do produkcji danego produktu stanowi co najmniej 50% tego produktu;
8) gospodarki leśnej.
Zgodnie z art. 5 ust. 3 ufr:
Przepis ust. 1 pkt 1 nie dotyczy praw wynikających z przystąpienia do podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 3, i uczestnictwa w tych podmiotach oraz składników mienia, o których mowa w ust. 1 pkt 4.
Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że szczegółowymi celami Fundacji zgodnie ze Statutem są m.in.:
- realizacja wielopokoleniowej sukcesji rodzinnego mienia wniesionego do Fundacji w sposób zgodny zwolą i wartościami najistotniejszymi dla Fundatora,
- kompleksowe ukształtowanie zasad sprawnej i wielopokoleniowej sukcesji majątku Fundatora, która pozwala zapobiegać postępowaniom o stwierdzenie nabycia spadku lub o dział spadku po śmierci Fundatora,
- dążenie do pomnażania wartości mienia Fundacji i zapewnienie rozwoju potencjału finansowego Fundacji, w tym spółek oraz innych podmiotów których Fundacja jest uczestnikiem,
- wsparcie finansowe Beneficjentów poprzez m.in. finansowanie bieżących potrzeb życiowych Beneficjentów, finansowanie kosztów edukacji Beneficjentów w tym kształcenia na każdym etapie, finansowanie kosztów opieki medycznej dla Beneficjentów, finansowanie wsparcia emerytalnego dla Beneficjentów, finansowanie potrzeb Beneficjentów w przypadku zdarzeń losowych i braku możliwości podjęcia przez nich pracy zarobkowej.
W uzasadnieniu do projektu ustawy o fundacji rodzinnej (Druk nr 2798) wskazano, że majątek fundacji rodzinnej, rozumiany jako aktywa, będzie stanowić mienie w rozumieniu Kodeksu cywilnego.
Zgodnie z art. 44 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks Cywilny (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 1071 ze zm.):
Mieniem jest własność i inne prawa majątkowe.
Zgodnie z art. 28 ust. 2 ufr:
Mienie wniesione do fundacji rodzinnej w drodze darowizny albo spadku przez:
1) fundatora lub jego małżonka, zstępnych, wstępnych lub rodzeństwo ‒ uważa się za wniesione przez fundatora;
2) inne osoby - uważa się za wniesione przez fundację rodzinną.
Wyposażenie fundacji rodzinnej w aktywa będzie zadaniem fundatora, który przeniesie mienie przeznaczone na realizację celów fundacji rodzinnej i tym samym zasili fundusz założycielski.
Państwa wątpliwości w zakresie pytania nr 1 dotyczą ustalenia czy w przypadku nabycia przez Fundację Rodzinną mienia w drodze darowizn dokonywanych po śmierci Fundatora przez jego Spadkobierców (tj. Żonę Fundatora lub Syna Fundatora), dochód (przychód) Fundacji Rodzinnej z tego tytułu będzie zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.
Jak już wskazano, Fundacja rodzinna jako osoba prawna jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i co do zasady korzysta ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 updop. Wyjątki od tej reguły zostały przewidziane w art. 6 ust. 6-7 updop, jednak nie obejmują one zdarzeń polegających otrzymaniu mienia przez fundację rodzinną, w tym w formie darowizny lub pokrycia funduszu założycielskiego.
Przychód uzyskany przez fundację rodzinną, który ma być przeznaczony na realizację celów tej fundacji, nie jest przychodem w rozumieniu ustawy o podatku CIT. W momencie wniesienia przez fundatora środków do fundacji rodzinnej, wkład ten nie będzie związany z obciążeniami podatkowymi. Wniesienie przez fundatora do fundacji rodzinnej mienia będzie zatem czynnością neutralną podatkowo.
Mając na uwadze powyższe oraz treść art. 2 ustawy o fundacji rodzinnej, w którym został określony cel utworzenia fundacji rodzinnej tj. gromadzenie mienia, zarządzanie nim w interesie beneficjentów oraz spełnianie świadczeń na rzecz beneficjentów wskazać należy, że mienie nabyte przez fundację rodzinną w drodze darowizny od ustawowych spadkobierców po Fundatorze czyli od Żony Fundatora (Beneficjenta B.) oraz Syna Fundatora (beneficjenta C) będzie wniesione zgodnie z celem zawiązania fundacji rodzinnej, tj.
- zabezpieczeniem majątku Rodziny, strukturyzacją sukcesji w wielopokoleniowym wymiarze oraz zagwarantowaniem bezpieczeństwa członkom Rodziny,
- gromadzeniem majątku Rodziny, sprawnym zarządzaniem nim oraz skuteczną ochroną przed negatywnymi konsekwencjami procesów sukcesyjnych,
- ochroną majątku Rodziny przed negatywnymi skutkami osobistej sytuacji członków Rodziny oraz umożliwieniem udziału majątku Rodziny w zaplanowanych wieloletnich procesach inwestycyjnych bez zagrożeń dla jego integralności i płynności finansowej.
W związku z powyższym dochód (przychód) Fundacji Rodzinnej z tytułu nabycia przez Fundację Rodzinną mienia w drodze darowizn dokonywanych po śmierci Fundatora przez jego Spadkobierców (tj. Żonę Fundatora lub Syna Fundatora), będzie zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.
Zatem Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
W odniesieniu do powołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych należy stwierdzić, że zostały wydane w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla Organu wydającego przedmiotową interpretację. Powołane interpretacje nie stanowią źródła prawa, wiążą strony w konkretnej indywidualnej sprawie, więc zawartych w nich stanowisk organów podatkowych nie można wprost przenosić na grunt innej sprawy. Każdą sprawę tut. Organ jest zobowiązany rozpatrywać indywidualnie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
X. Fundacja Rodzinna (Zainteresowany będący stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
