rozliczenia
Nowe uprawnienia inspektorów PIP a podatki. Co może czekać pracowników?
Jeżeli decyzja inspektora Państwowej Inspekcji Pracy zadziała trzy lata wstecz, może to uderzyć po kieszeni osoby zatrudnione dotychczas na umowie zlecenia czy kontrakcie B2B. Sprawdźmy, jakie mogą być podatkowe skutki wstecznego przekwalifikowania umów cywilnoprawnych w umowy o pracę
Projekt nowelizacji ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy zakłada, że inspektorzy PIP dostaną uprawnienia do zmiany umów cywilnoprawnych na etat, jeśli stwierdzą, że sposób wykonywania obowiązków w rzeczywistości odpowiada stosunkowi pracy. Sam projekt nie został jeszcze przyjęty przez rząd, a więc nie trafił też jeszcze do Sejmu.
Przekwalifikowanie umowy cywilnoprawnej w stosunek pracy oznacza zmianę źródła przychodu – z dotychczasowej działalności wykonywanej osobiście (umowy zlecenia) lub pozarolniczej działalności gospodarczej (kontrakt B2B) na przychód ze stosunku pracy. Od momentu wydania decyzji przez inspektora PIP osoba współpracująca dotychczas na podstawie umowy cywilnoprawnej zyska status pracownika – ze wszystkimi tego skutkami, również na gruncie podatkowym.
Dotychczas prawo do wszczęcia postępowania sądowego w tym zakresie przysługiwało tylko stronom stosunku zatrudnienia. W praktyce korzystali z niego zazwyczaj sami zatrudnieni. Projekt nowelizacji zakłada, że decyzja inspektora PIP ustalająca stosunek pracy może dotyczyć trzech lat wstecz.
