Interpretacja indywidualna z dnia 5 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-2.4011.581.2025.2.AP
Przy braku prowadzenia ewidencji przychodów pozwalającej na rozdzielenie dochodów z różnych rodzajów działalności, całość przychodów z działalności gospodarczej, w tym z usług techniczno-inżynierskich i mentorskich, podlega opodatkowaniu ryczałtem w wysokości 14%.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanych stanów faktycznych w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
4 października 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 4 października 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismem z 12 listopada 2025 r. (wpływ 12 listopada 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanów faktycznych
Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej, świadcząc usługi (…). Działalność prowadzona jest w formie zdalnej i stacjonarnej, na podstawie umowy o świadczenie usług (kontraktu typu B2B).
W ramach umowy Wnioskodawca pełni funkcję (…), świadcząc usługi o charakterze techniczno-inżynierskim oraz mentoringowym. Podstawowym zadaniem jest obecnie Utrzymywanie infrastruktury związanej z działem symulatorów zgodnie z obowiązującymi standardami w celu zapewnienia ciągłości operacyjnej.
Zakres świadczonych usług obejmuje zgodnie z umową m.in.:
· Zapewnienie podstawowego wsparcia zarządczego oraz koordynacja pracy inżynierów symulatorowych w celu terminowego i efektywnego wykonywania przeglądów okresowych (…), testów zgodności (…), kontroli bezpieczeństwa oraz prób (…),
·Nadzór nad sprawnym i terminowym usuwaniem usterek oraz wdrażaniem modyfikacji,
·Utrzymywanie infrastruktury związanej z działem symulatorów zgodnie z obowiązującymi standardami w celu zapewnienia ciągłości operacyjnej,
·Mentoring oraz rozwój zawodowy inżynierów symulatorowych w oparciu o macierz szkoleniową,
·Identyfikacja zapotrzebowania na części zamienne oraz efektywne zarządzanie ich magazynowaniem i zużyciem,
·Pełnienie funkcji (…) oraz promowanie bezpiecznego funkcjonowania (…) w oparciu o system zarządzania bezpieczeństwem (…),
·Współpraca z organami regulacyjnymi w celu utrzymania wymaganych zatwierdzeń symulatorów zgodnie z poziomami niezbędnymi dla działalności ośrodka szkoleniowego (…),
·Efektywne zarządzanie zespołem inżynieryjnym symulatorów w lokalizacji (…),
·Opracowanie i wdrożenie planu sukcesji w oparciu o program absolwencki lub system praktyk zawodowych,
·Wsparcie rozwoju organizacji (…),
·Prognozowanie i planowanie przyszłych potrzeb, w tym identyfikacja przestarzałych komponentów i planowanych modernizacji,
·Realizacja innych doraźnych zadań zgodnie z bieżącymi potrzebami operacyjnymi.
Oryginalna umowa jest po angielsku i wymienia:
(…).
Znaczna część wykonywanych czynności ma charakter inżynierski i techniczno-analityczny (np. analiza danych, utrzymanie certyfikacji urządzeń szkoleniowych, planowanie modernizacji).
Drugi, choć wyraźnie mniejszy element to usługi mentoringowe.
Mentorowanie i rozwój inżynierów symulatora przy użyciu matrycy szkoleniowej oraz Wdrożenie i rozwój planu sukcesji z wykorzystaniem programu dla absolwentów lub praktykantów – w ocenie Wnioskodawcy należy zakwalifikować jako „Usługi w zakresie pozostałych pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane” – 8,5%.
W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku, udzielił Pan następujących odpowiedzi na zawarte w wezwaniu pytania:
1. Czy zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.) ma Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce?
Odpowiedź: Tak, zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, posiada Pan miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.
2. Czy prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843)?
Odpowiedź: Tak, prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
3. Jednoznaczne wskazanie, które z wymienionych w opisie sprawy, pytaniach oraz własnym stanowisku usług są przedmiotem złożonego wniosku w zakresie zadanego pytania nr 1 oraz w zakresie zadanego pytania nr 2.
Odpowiedź: Przedmiotem wniosku są wyłącznie dwie grupy usług, do których będą odnosiły się pytania we wniosku:
Pytanie 1 – Usługi inżyniersko-techniczne polegające na utrzymaniu infrastruktury i ciągłości operacyjnej urządzeń szkoleniowych (symulatorów), w tym zapewnianiu zgodności technicznej(…), diagnozie i nadzorze nad usuwaniem usterek, planowaniu modernizacji oraz współpracy technicznej z organami certyfikującymi.
Pytanie 2 – Usługi mentoringowo-rozwojowe polegające na prowadzeniu mentoringu i rozwoju zawodowego inżynierów symulatorowych w oparciu o macierz szkoleniową oraz na wdrożeniu i rozwoju planu sukcesji (program absolwencki/praktyki).
Usługi są połączone w grupy, gdyż faktycznie nie da się ich rozdzielić. Wcześniejszy, szeroki katalog czynności to treść umowy, faktyczne wykonywanie, jak to bywa w życiu, odbiega nieco od zakresu umowy (analogicznie państwo mają to pewnie lepiej uporządkowane, ale także nie idealnie – prawdopodobnie nikt nie ma wpisanego obowiązku zaznajamiania się z (...), czy wprowadzania informacji w odpowiednie rubryki w tym systemie; umowa dotyczy teorii, a praca faktów). Umowy z zasady mają charakter ramowy i nie dookreślają rzeczywistości – spisanie szczegółowych umów zajęłoby więcej czasu, niż dane czynności.
4. Jak są sklasyfikowane – na podstawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – faktycznie wykonywane przez Pana usługi wskazane w odpowiedzi na pytanie nr I.3 wezwania.
Proszę podać podstawowy symbol grupowania, który jest siedmiocyfrowy, zapisywany w blokach po dwa znaki oddzielone kropką – dla każdej z wykonywanych usług wskazanych w odpowiedzi na pytanie nr I.3 wezwania.
5. Jakie dokładnie czynności wykonuje Pan w ramach świadczonych usług wskazanych w odpowiedzi na pytanie nr I.3 wezwania? Należy wskazać na czym konkretnie polegają Pana usługi będące przedmiotem wniosku.
Proszę o ich wyczerpujące scharakteryzowanie, tj. opisanie:
a)na czym konkretnie polegają usługi wskazane w odpowiedzi na pytanie nr I.3 wezwania?
b)czego dotyczą usługi wskazane w odpowiedzi na pytanie nr I.3 wezwania?
c)jaki jest zakres usług wskazanych w odpowiedzi na pytanie nr I.3 wezwania?
d)co jest efektem usług wskazanych w odpowiedzi na pytanie nr I.3 wezwania?
Proszę o oddzielną charakterystykę w odniesieniu do każdej ze wskazanych usług w odpowiedzi na pytanie nr I.3 wezwania.
Odpowiedź na pytania 4 i 5: Klasyfikacja PKWiU oraz charakterystyka usług:
A.Usługi inżyniersko-techniczne – PKWiU 71.20.13.0 „Usługi w zakresie badań i analiz zintegrowanych systemów mechanicznych i elektrycznych”
Świadczone przez Pana usługi będą polegały na utrzymaniu i bieżącym nadzorze infrastruktury (…), które są złożonymi systemami mechanicznymi i elektrycznymi. W ramach tych czynności będzie Pan wykonywał testy i analizy poprawności działania poszczególnych podzespołów symulatorów, przeglądy techniczne, testy zgodności (…), próby (…), ocenę bezpieczeństwa oraz walidację parametrów technicznych wymaganych przez organy certyfikujące (…).
Zakres usług będzie obejmował również analizę danych eksploatacyjnych, diagnozowanie usterek i wdrażanie modyfikacji technicznych oraz planowanie modernizacji. Działania te będą miały na celu utrzymanie sprawności i zgodności symulatorów z wymogami regulacyjnymi.
Efektem usług będzie zapewnienie ciągłości operacyjnej i certyfikowanej jakości technicznej urządzeń (…).
Wynagrodzenie będzie miało charakter ryczałtowy miesięczny i obejmie całokształt czynności techniczno-inżynierskich. Poszczególne czynności nie będą odrębnie fakturowane.
B.Usługi mentoringowo-rozwojowe – PKWiU 85.59.19.0 „Usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane”
Usługi te będą polegały na prowadzeniu mentoringu oraz rozwoju zawodowego inżynierów symulatorowych w oparciu o macierz szkoleniową, a także na tworzeniu i realizacji planu sukcesji (program absolwencki lub praktyki zawodowe). Działania te będą obejmowały prowadzenie szkoleń wewnętrznych, opracowywanie materiałów szkoleniowych, monitorowanie postępów i wdrażanie nowych inżynierów do pracy w środowisku technicznym.
Efektem usług będzie podniesienie kompetencji zawodowych i zapewnienie ciągłości kadrowej zespołu inżynierów.
6. Czy na fakturach wystawionych na rzecz Pana zleceniodawcy wyodrębnia Pan wynagrodzenie za każdą poszczególną czynność świadczoną przez Pana w ramach usług wskazanych w odpowiedzi na pytanie nr I.3 wezwania?
Odpowiedź: Tak.
7. Czy za opisane przez Pana usługi (wskazane w odpowiedzi na pytanie nr I.3 wezwania) zleceniodawca płaci Panu osobne wynagrodzenie za każdą z tych usług?
Odpowiedź: Tak.
8. W jaki sposób kalkulowane jest wynagrodzenie za wykonywane na rzecz zleceniodawcy usługi (wskazane w odpowiedzi na pytanie nr I.3 wezwania)?
Odpowiedź: Uwzględnia Pan przede wszystkim czas pracy. Niezbędna jest wiedza z obu usług.
9. Czy prowadzi Pan ewidencję w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej przez Pana działalności odrębnie?
Odpowiedź: Oczywiście nie – podobnie jak w US nie jest prowadzona ewidencja czasu poświęconego na obsługę (...).
Prowadzenie ewidencji zajęłoby powyżej 40% czasu pracy i faktycznie znacznie podniosło albo koszty usługi albo czas pracy.
Pytania
1. Czy do usługi podstawowej, której głównym elementem jest utrzymywanie infrastruktury związanej z działem symulatorów, zgodnie z obowiązującymi standardami w celu zapewnienia ciągłości operacyjnej, należy zastosować stawkę ryczałtu 14%?
2. Czy do usługi obejmującej „Mentoring oraz rozwój zawodowy inżynierów symulatorowych w oparciu o macierz szkoleniową, oraz wdrożenie i rozwój planu sukcesji z wykorzystaniem programu dla absolwentów lub praktykantów” – usługa faktycznie nie rozdzielna należy zastosować stawkę 8,5% wydzielając tą usługę, czy należy traktować ją jako element całości umowy i stosować stawkę główną 14%?
Pana stanowisko w sprawie
Ad 1.
W ocenie Wnioskodawcy, świadczone przez niego usługi polegające na utrzymywaniu infrastruktury technicznej (…), nadzorze nad ich funkcjonowaniem, zarządzaniu operacjami technicznymi i serwisowymi, współpracy z instytucjami certyfikującymi(…), a także planowaniu modernizacji i zapobieganiu przestarzałości technologicznej – mają charakter specjalistyczny i są nierozerwalnie związane z wiedzą oraz kompetencjami inżynierskimi.
Zadania te wymagają zarówno zaawansowanej znajomości technologii symulacyjnych, jak i umiejętności analizy danych operacyjnych, oceny ryzyka, wdrażania procedur zgodnych z wymogami regulacyjnymi oraz stosowania norm technicznych. Wnioskodawca odpowiada za jakość i ciągłość pracy urządzeń symulacyjnych, których prawidłowe działanie jest podstawą funkcjonowania organizacji szkoleniowej (…) i podlega kontroli zewnętrznych organów (…).
Zakres wykonywanych zadań mieści się w dziale 71 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), obejmującym: usługi inżynierskie (np. nadzór techniczny, projektowanie i wdrażanie rozwiązań inżynieryjnych), usługi badań i analiz technicznych (np. diagnostyka, walidacja, kontrola jakości), inne usługi związane z doradztwem technicznym.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2a lit. b ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym, stawkę 14% ryczałtu stosuje się m.in. do przychodów ze świadczenia usług architektonicznych i inżynierskich, usług badań i analiz technicznych – sklasyfikowanych właśnie w dziale 71 PKWiU.
Wnioskodawca uznaje, że jego działalność wpisuje się w ten zakres, gdyż nie jest świadczeniem ogólnym czy doradczym, lecz ściśle technicznym, realizowanym w środowisku urządzeń wysokiej klasy technologicznej (…), wymagającym stosowania wiedzy inżynierskiej w praktyce oraz ponoszenia odpowiedzialności za bezpieczeństwo i jakość. W konsekwencji, przychody z tytułu wskazanych usług należy opodatkować stawą ryczałtu 14%, na podstawie wyżej wskazanej regulacji.
Ad 2.
Zdaniem Wnioskodawcy, świadczenia obejmujące mentoring oraz rozwój zawodowy inżynierów symulatorowych w oparciu o macierz szkoleniową, a także wdrażanie i rozwój planu sukcesji z wykorzystaniem programu dla absolwentów lub praktykantów, stanowią usługę odmienną pod względem charakteru od podstawowej działalności inżyniersko-technicznej. Czynności te nie są związane z bieżącym utrzymaniem infrastruktury symulatorów, ani z procesami stricte inżynierskimi, lecz polegają na kształceniu, rozwijaniu kompetencji i przygotowywaniu kadr do pracy w obszarze (…). Mają one charakter edukacyjny i rozwojowy, a nie stricte techniczny. W tym zakresie ich istota odpowiada działalności sklasyfikowanej jako „Usługi w zakresie pozostałych pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane” (PKWiU 85.59) i zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, do takich usług stosuje się stawkę ryczałtu 8,5%.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym według art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
W myśl art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
-prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Na podstawie art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Według art. 6 ust. 4 ww. ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,
2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z ww. przepisem:
1.Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
-jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6)(uchylony)
2.Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
-w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
3.Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Kolejnym warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależy od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Jak stanowi art. 12 ust. 1 pkt 2a lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 14% przychodów ze świadczenia usług architektonicznych i inżynierskich; usług badań i analiz technicznych (PKWiU dział 71).
Według art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów ze świadczenia usług w zakresie edukacji (PKWiU dział 85).
Zwracam uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju wykonywanych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.
W myśl art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:
1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;
2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;
2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;
2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;
3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;
4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.
Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
Z opisu sprawy przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej, świadcząc usługi dla w zakresie (…). Działalność prowadzona jest w formie zdalnej i stacjonarnej, na podstawie umowy o świadczenie usług (kontraktu typu B2B). W ramach umowy pełni Pan funkcję (…), świadcząc usługi o charakterze techniczno-inżynierskim, oraz mentoringowym. Podstawowym zadaniem jest obecnie utrzymywanie infrastruktury związanej z działem symulatorów zgodnie z obowiązującymi standardami w celu zapewnienia ciągłości operacyjnej. Zakres świadczonych usług obejmuje zgodnie z umową m.in.: zapewnienie podstawowego wsparcia zarządczego oraz koordynacja pracy inżynierów symulatorowych w celu terminowego i efektywnego wykonywania przeglądów okresowych(…), testów zgodności (…), kontroli bezpieczeństwa oraz prób (…); nadzór nad sprawnym i terminowym usuwaniem usterek oraz wdrażaniem modyfikacji; utrzymywanie infrastruktury związanej z działem symulatorów zgodnie z obowiązującymi standardami w celu zapewnienia ciągłości operacyjnej; mentoring oraz rozwój zawodowy inżynierów symulatorowych w oparciu o macierz szkoleniową; identyfikacja zapotrzebowania na części zamienne oraz efektywne zarządzanie ich magazynowaniem i zużyciem; pełnienie funkcji (…) oraz promowanie bezpiecznego funkcjonowania (…) w oparciu o system zarządzania bezpieczeństwem (…); współpraca z organami regulacyjnymi w celu utrzymania wymaganych zatwierdzeń symulatorów zgodnie z poziomami niezbędnymi dla działalności ośrodka szkoleniowego (…); efektywne zarządzanie zespołem inżynieryjnym symulatorów w lokalizacji (…); opracowanie i wdrożenie planu sukcesji w oparciu o program absolwencki lub system praktyk zawodowych; wsparcie rozwoju organizacji (…) w miarę rozwoju (…); prognozowanie i planowanie przyszłych potrzeb, w tym identyfikacja przestarzałych komponentów i planowanych modernizacji; realizacja innych doraźnych zadań zgodnie z bieżącymi potrzebami operacyjnymi. Znaczna część wykonywanych czynności ma charakter inżynierski i techniczno-analityczny (np. analiza danych, utrzymanie certyfikacji urządzeń szkoleniowych, planowanie modernizacji). Drugi, choć wyraźnie mniejszy element to usługi mentoringowe.
W uzupełnieniu wniosku wskazał Pan, że zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, posiada Pan miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Przedmiotem wniosku są wyłącznie dwie grupy usług, tj. Usługi inżyniersko-techniczne – polegające na utrzymaniu infrastruktury i ciągłości operacyjnej urządzeń szkoleniowych (symulatorów), w tym zapewnianiu zgodności technicznej (…), diagnozie i nadzorze nad usuwaniem usterek, planowaniu modernizacji oraz współpracy technicznej z organami certyfikującymi oraz Usługi mentoringowo-rozwojowe – polegające na prowadzeniu mentoringu i rozwoju zawodowego inżynierów symulatorowych w oparciu o macierz szkoleniową oraz na wdrożeniu i rozwoju planu sukcesji (program absolwencki/praktyki). Usługi są połączone w grupy, gdyż faktycznie nie da się ich rozdzielić. Wcześniejszy, szeroki katalog czynności to treść umowy, faktyczne wykonywanie odbiega nieco od zakresu umowy.
Usługi inżyniersko-techniczne klasyfikuje Pan do PKWiU 71.20.13.0 „Usługi w zakresie badań i analiz zintegrowanych systemów mechanicznych i elektrycznych”. Świadczone przez Pana usługi będą polegały na utrzymaniu i bieżącym nadzorze infrastruktury (…), które są złożonymi systemami mechanicznymi i elektrycznymi. W ramach tych czynności będzie Pan wykonywał testy i analizy poprawności działania poszczególnych podzespołów symulatorów, przeglądy techniczne, testy zgodności (…), próby (…), ocenę bezpieczeństwa oraz walidację parametrów technicznych wymaganych przez organy certyfikujące (…). Zakres usług będzie obejmował również analizę danych eksploatacyjnych, diagnozowanie usterek i wdrażanie modyfikacji technicznych oraz planowanie modernizacji. Działania te będą miały na celu utrzymanie sprawności i zgodności symulatorów z wymogami regulacyjnymi. Efektem usług będzie zapewnienie ciągłości operacyjnej i certyfikowanej jakości technicznej urządzeń (…). Wynagrodzenie będzie miało charakter ryczałtowy miesięczny i obejmie całokształt czynności techniczno-inżynierskich. Poszczególne czynności nie będą odrębnie fakturowane.
Usługi mentoringowo-rozwojowe klasyfikuje Pan do PKWiU 85.59.19.0 „Usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane”. Usługi te będą polegały na prowadzeniu mentoringu oraz rozwoju zawodowego inżynierów symulatorowych w oparciu o macierz szkoleniową, a także na tworzeniu i realizacji planu sukcesji (program absolwencki lub praktyki zawodowe). Działania te będą obejmowały prowadzenie szkoleń wewnętrznych, opracowywanie materiałów szkoleniowych, monitorowanie postępów i wdrażanie nowych inżynierów do pracy w środowisku technicznym. Efektem usług będzie podniesienie kompetencji zawodowych i zapewnienie ciągłości kadrowej zespołu inżynierów.
Na fakturach wystawionych na rzecz Pana zleceniodawcy wyodrębnia Pan wynagrodzenie za każdą poszczególną czynność świadczoną przez Pana w ramach usług oraz za opisane przez Pana usługi zleceniodawca płaci Panu osobne wynagrodzenie za każdą z tych usług. Odnoście kalkulacji wynagrodzenia za wykonywane na rzecz zleceniodawcy usługi wskazał Pan, że uwzględnia Pan przede wszystkim czas pracy. Niezbędna jest wiedza z obu usług. Z kolei w odpowiedzi na pytanie: czy prowadzi Pan ewidencję w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej przez Pana działalności odrębnie, odpowiedział Pan: oczywiście nie. Prowadzenie ewidencji zajęłoby powyżej 40% czasu pracy i faktycznie znacznie podniosło albo koszty usługi albo czas pracy.
Mając na względzie powołane powyżej przepisy oraz okoliczności przedstawione w opisie sprawy stwierdzam, że przychody, które Pan osiąga w ramach działalności gospodarczej z tytułu wykonywania usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 71.20.13.0 „Usługi w zakresie badań i analiz zintegrowanych systemów mechanicznych i elektrycznych”, a więc mieszczących się w dziale PKWiU 71 – podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki ryczałtu 14%, określonej w art. 12 ust. 1 pkt 2a lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Natomiast przychody, które Pan osiąga w ramach działalności gospodarczej z tytułu wykonywania usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 85.59.19.0 „Usługi w zakresie pozostałych pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane”, a więc mieszczących się w dziale PKWiU 85 – podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki ryczałtu 8,5%, określonej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Jak wyjaśnił Pan w uzupełnieniu wniosku, nie prowadzi Pan ewidencji w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej przez Pana działalności odrębnie. W takiej sytuacji ponownie wskazać należy na art. 12 ust. 3 pkt 2a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, zgodnie z którym:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa wust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%.
Wobec powyższego, skoro osiąga Pan przychody zarówno ze świadczenia usług wskazanych w art. 12 ust. 1 pkt 2a lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jak i przychody ze świadczenia usług podlegających opodatkowaniu stawką określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c ww. ustawy i nie prowadzi Pan ewidencji przychodów w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej przez Pana działalności – całość osiąganego przez Pana przychodu z przedstawionej działalności gospodarczej powinna być opodatkowana 14% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 3 pkt 2a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W związku z tym, Pana stanowisko jest nieprawidłowe.
Stawka ta ma zastosowanie wyłącznie, jeśli spełnione są warunki do zastosowania tej formy opodatkowania, o których mowa w cytowanych przepisach o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zaistniałych stanów faktycznych przedstawionych przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiednich grupowań PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji. Przyporządkowanie do wskazanych klasyfikacji zostało podane jako element opisu stanu faktycznego.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym) przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanów faktycznych i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
