Interpretacja indywidualna z dnia 27 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.533.2025.3.KW
Wydatki na gastronomię i inne usługi mogą stanowić koszt uzyskania przychodu, gdy służą działalności gospodarczej i nie są reprezentacją, jednak finansowanie ich z ZFŚS wyklucza uznanie tych nakładów za koszty podatkowe.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie ustalenia:
- czy nabycie usług gastronomicznych oraz napojów bezalkoholowych w części dotyczącej pracowników oraz członków zarządu Spółki stanowi dla spółki koszty uzyskania przychodu jest prawidłowe;
- czy nabycie usług gastronomicznych, napojów bezalkoholowych, usług transportowych, usług noclegowych, usług szkoleniowych w ramach realizacji spotkań z współpracownikami o charakterze szkoleniowym, a także nabycie usługi kompleksowej w przedmiotowym zakresie stanowi dla spółki koszty uzyskania przychodu- jest prawidłowe;
- czy nabycie usług gastronomicznych, napojów bezalkoholowych, usług transportowych, usług noclegowych, usług szkoleniowych w ramach realizacji spotkań z współpracownikami o charakterze szkoleniowym, a także nabycie usługi kompleksowej w przedmiotowym zakresie stanowi dla spółki koszty uzyskania przychodu w sytuacji sfinansowania ich z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych- jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
18 września 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 12 września 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków wymienionych we wniosku.
Uzupełnili go Państwo pismem z 28 października 2025 r. (wpływ do organu 31 października 2025 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
A sp. z o.o. sp. k. z siedzibą w (…), przy ul. (…), zarejestrowana w Krajowym Rejestrze Sądowym - rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy (…) w (…) Wydział gospodarczy KRS pod nr (…), REGON: (…), NIP: (…), będącą właścicielem marki B, (dalej: .Spółka", „Wnioskodawca" lub „B”) reprezentowana przez komplementariusza A sp. z o.o. z siedzibą w (…) przy ul. (…), zarejestrowana w Krajowym Rejestrze Sądowym - rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy (…) w (…) Wydział gospodarczy KRS pod nr (…) jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, prowadzącym działalność gospodarczą od (...) 2014 r. w branży agencji marketingowej wg przeważającego PKD- 73.11 Z DZIAŁALNOŚĆ AGENCJI REKLAMOWYCH. Spółka jest również czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Agencja kreatywna B realizuje działania marketingowe online oparte na dialogu z Konsumentem. Spółka dostarcza rozwiązania, które w skuteczny sposób zbudują wartość marki w Internecie. Wnioskodawca oferuje swoim kontrahentom szeroki wachlarz usług w oparciu o swoje specjalizacje: kompleksowych kampanii reklamowych, kreacji (...), Social Mediów, pozycjonowania stron internetowych, aplikacji (...), aplikacji mobilnych, produkcji video oraz performance marketingu. Zaangażowanych w pracę agencji kreatywnej jest ponad 70 osób, siedziba Spółki znajduje się w (…) oraz odział w (…).
B pozyskuje przede wszystkim klientów poprzez polecenia firm z którymi współpracowała. Szacuje iż ponad 70% klientów pochodzi z polecenia.
Spółka od samego początku działania szuka nowych rozwiązań bazując na połączeniu technologii z marketingiem, które mają generować wartość dla klientów. B realizuje kampanie, produkty cyfrowe, strony internetowe i idee kreatywne wykorzystują to, co w danej chwili najefektywniejsze od strony technologicznej oraz ponadczasową kreatywność. Klienci Spółki doceniają, że otrzymują nie tylko wyraźne efekty, ale również stają na froncie innowacji w marketingu i nie prześpią zmian technologicznych. Jest to szczególnie ważne w świecie w którym cykl innowacji potrafi być skrócony do kilku miesięcy.
Natomiast biorąc pod uwagę specyfikę branży oraz model współpracy spółki z kontrahentami jest on ściśle oparty na relacjach.
Spółka realizując swoje zamierzenia gospodarcze poza zatrudnieniem pracowników na podstawie umowy o pracę ze względu na specyfikę realizowanych przedsięwzięć oraz ich charakter współpracuje na podstawie umów w zakresie zlecania czynności do wykonania:
- umów o współpracę z osobami prowadzącymi działalność gospodarczą
- umów zlecenia z osobami fizycznymi nie prowadzącymi działalności gospodarczej.
Postanowienia zawieranych przez Wnioskodawcę ww. umów o współpracę z osobami prowadzącymi działalność gospodarczą zawierają:
Dotyczące przedmiotu umowy w zakresie powierzenia świadczenia usług w postaci stałej współpracy gospodarczej we wskazanym w umowie zakresie, oświadczenia o przyjęciu powierzonych obowiązków oraz zobowiązaniu do ich wykonywania z należytą starannością zgodnie ze swoją wiedzą, postanowieniami Umowy i przepisami prawa, oświadczenie, że katalog czynności wymienionych w umowie nie jest zamknięty, gdyż od współpracownika wymagane jest samodzielne działanie oraz zaangażowanie, przez co katalog czynności wymienionych w umowie nie może być zamknięty, oświadczenie o cywilnoprawnym charakterze umowy wykonywanej w ramach prowadzonych działalności gospodarczych a co za tym idzie wątpliwości co do wykonywania umowy muszą być rozstrzygane na podstawie przepisów kodeksu cywilnego, oświadczenie iż z uwagi na osobiste i unikalne umiejętności współpracownika zobowiązany jest on do jak najszerszego osobistego wykonywania swoich czynności, a w przypadku zaś powierzenia wykonania czynności osobie trzeciej odpowiada za działanie osoby trzeciej wobec Zleceniodawcy, jak za swoje działania, a także ponosi odpowiedzialność za szkody wyrządzone przez podwykonawcę Zleceniodawcy i osobom trzecim, oświadczenie, że świadcząc usługi, których zakres może stanowić m.in. fragment kodu źródłowego, w celu należytego wdrożenia sprzedawanej usługi zapewni należytą współpracę przy realizacji umowy z osobami zatrudnionymi u Zleceniodawcy na podstawie umów o pracę lub umów cywilnoprawnych oraz z osobami fizycznymi współpracującymi ze Zleceniodawcą na podstawie innych stosunków obligacyjnych, a nawet w razie potrzeby powierzy im do wykonania poszczególnych czynności związane z realizacją umowy, oświadczenie zobowiązujące współpracownika w ramach świadczeń określonych Umową do konsultowania wykonywanych zadań ze Zleceniodawcą. Terminy konsultacji Strony ustalać będą na bieżąco, zgodnie z potrzebami wynikającymi z wykonania konkretnego zadania. Współpracownik zobowiązany jest poświęcić swoim czynnościom czas niezbędny dla ich terminowego wykonania zgodnie z postanowieniami umowy w celu jej prawidłowej realizacji, współpracownik nie może zaciągać jakichkolwiek zobowiązań w imieniu Zleceniodawcy bez oddzielnego upoważnienia udzielonego przez Zleceniodawcę, określone zostało wynagrodzenie w formie miesięcznej ryczałtowej, jego termin wypłacania na podstawie prawidłowo wystawionej faktury VAT, możliwość zobowiązania współpracownika do dołączenia szczegółowego raportu do faktury z wykonanych czynności, ustalono, że w ramach wskazanego w umowie wynagrodzenia ryczałtowego na Zleceniodawcę przeniesione zostaną rezultaty działalności współpracownika wykonywanej na rzecz Zleceniodawcy wraz z prawem zezwalania na wykonywanie praw zależnych, na określonych w umowie polach eksploatacji, określono czas obowiązywania umowy oraz zasady jej wypowiedzenia, ustalono zakaz prowadzenia działalności konkurencyjnej i działalności dodatkowej w okresie obowiązywania umowy, ustalono odpowiedzialność oraz kary umowne, określono zasady lojalności współpracownika zobowiązany jest do zachowania lojalności wobec Zleceniodawcy, a w szczególności kierowania się jej interesem w każdym aspekcie wykonywania czynności na rzecz Zleceniodawcy wynikających z umowy, zobowiązano współpracownika w okresie ważności umowy jak i po jej zakończeniu do powstrzymania się od namawiania, przekonywania, czy oferowania pracownikom i innym osobom współpracującym oraz kontrahentom Zleceniodawcy przejścia do innego podmiotu, nawiązania z nim współpracy czy rezygnacji ze współpracy ze Zleceniodawcą, zobowiązano współpracownika do zachowania tajemnicy przedsiębiorstwa, także wobec innych osób zatrudnianych przez Zleceniodawcę lub z nią współpracujących, chyba, że zakres ich zadań wymaga przekazania im tych informacji w części lub w całości, zobowiązano współpracownika do skrupulatnego wywiązywania się z obowiązków uzgodnień i konsultacji ze Zleceniodawcą wynikających z Umowy, postanowienia umowy objęte zostały poufnością.
Postanowienia zawieranych przez Wnioskodawcę ww. umów zlecenia zawierają: Oświadczenia zleceniobiorcy: o zawodowym zajmowaniem się przedmiotem zlecenia oraz zobowiązaniem do wykonania świadczeń ze starannością sumiennego i rozsądnego eksperta, działającego bez nadmiernego i zbędnego ryzyka, oświadczenie zleceniobiorcy iż posiada, wiedzę, kwalifikacje i umiejętności niezbędne dla prawidłowego wykonywania świadczeń objętych niniejszą umową, oświadczenie zleceniobiorcy, że będzie wykonywać świadczenia objęte umową w sposób staranny, sumienny i prawidłowy, zgodnie z ich specyfiką oraz informacjami i wytycznymi ze strony Zleceniodawcy lub podmiotu trzeciego, na którego rzecz w/w świadczenia będą wykonywane Oświadczenie zleceniobiorcy, że utwory, które powstaną w wyniku wykonywania świadczeń objętych umową będą wynikiem jego pracy i nie będą naruszać praw osób trzecich, w szczególności praw autorskich oraz dóbr osobistych.
Oświadczenie zleceniobiorcy, że Utwory nie były publicznie rozpowszechnione lub udostępnione za pośrednictwem jakichkolwiek środków przekazu lub rozpowszechniania.
Zleceniodawca będzie uprawniony do odstąpienia od umowy i żądania zwrotu wypłaconego wynagrodzenia wraz z odsetkami w wysokości ustawowej od dnia zapłaty do dnia zwrotu wynagrodzenia. W każdym wypadku określonym w niniejszym ustępie, Zleceniodawca będzie także uprawniony do dochodzenia naprawienia szkody w pełnym zakresie.
Zleceniobiorca nie może powierzyć bez zgody Zleceniodawcy wykonania zobowiązań wynikających z niniejszej umowy innej osobie.
Określono także zakres i charakter poufności oraz karę umowną za ujawnienie Informacji Poufnych. Ustalono wynagrodzenie w wysokości miesięcznej oraz termin jego płatności.
Określono warianty rozwiązania umowy: ze skutkiem natychmiastowym w przypadku działania zleceniobiorcy na niekorzyść zleceniodawcy, wypowiedzenia przez strony umowy z zachowaniem miesięcznego okresu wypowiedzenia.
Spółka w niniejszym wniosku chciałaby potwierdzić swoje stanowisko co do kwalifikowania jako koszty uzyskania przychodu w swojej działalności nabywanych na jej potrzeby usług gastronomicznych.
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej osoby reprezentujące spółkę komplementariusze oraz zarząd spółki będącej komplementariuszem, a także współpracownicy oraz pracownicy w imieniu spółki spotykają się z jej kontrahentami oraz potencjalnymi kontrahentami.
Biorąc pod uwagę ogólnokrajowy charakter działalność spółki, nie jest on w żaden sposób ograniczony terytorialnie a Spółka dysponuje swoimi biurami w dwóch polskich miastach. Spółka w przypadku spotkań stacjonarnych z kontrahentami oraz ich przedstawicielami których jest organizatorem zaprasza na takie spotkania wskazane osoby do lokali gastronomicznych.
Spotkania te mają biznesowy charakter i w zależności od tego czy jest to nawiązanie współpracy ze Spółką, gdzie omawiany jest zakres oraz rodzaj współpracy oraz negocjowane są warunki. Czy też jest to jej kontynuacja oraz omówienie poszczególnych działań dotyczących współpracy, wyników współpracy, utrzymania relacji biznesowych oraz negocjacji warunków.
Usługa gastronomiczna nabywana jest przez przedstawiciela Spółki jako organizatora spotkania (zapraszającego na spotkanie). Jest to zwyczajowo przyjęty charakter dla tego rodzaju spotkań. Nabycie usługi gastronomicznej jest też ściśle wymuszone przez miejsce w którym odbywają się tego rodzaju spotkania tj. lokale gastronomiczne.
W ramach usługi gastronomicznej nabywane są dania oraz napoje oferowane przez miejsce w którym spotkanie się odbywa.
Celem spotkania nie jest konsumpcja zamówionych w ramach usługi gastronomicznej posiłków oraz zakupionych napojów, a realizacja działań gospodarczych.
Zamawiane posiłki oraz napoje nie mają charakteru wystawnego, a są standardowymi pozycjami oferowanymi w menu lokalu gastronomicznego.
Charakter tych spotkań pozwala na skuteczniejsze i bardziej elastyczne realizowanie założeń gospodarczych niż w przypadku spotkań, które byłyby realizowane w powierzchni biurowej dostępnej na czasowy najem.
Dodatkowo Spółka nie ma problemu ze znalezieniem miejsca spotkania biznesowego w dogodnej lokalizacji dla kontrahenta/potencjalnego kontrahenta co również ma bardzo ważny charakter w relacjach biznesowych. W związku z nabywaniem usługi gastronomicznej w ramach spotkania biznesowego zacieśniają się relacje pomiędzy osobami obsługującymi kontrahentów w imieniu Spółki oraz kontrahentami. Spotkania te są udokumentowane zależnie od ich charakteru. Powstają z nich notatki, są wysyłane podsumowania ustaleń do klientów. Na fakturach dotyczących poszczególnych nabyć są opisy. Również w aplikacji z której korzysta spółka spotkania z klientami są udokumentowane.
Kolejnym przypadkiem gdzie nabywane są usługi gastronomiczne przez Spółkę są organizowane przez Spółkę spotkania o charakterze szkoleniowym z współpracownikami przy których wsparciu Wnioskodawca realizuje swoją działalność gospodarczą. W ramach udziału w spotkaniu o charakterze szkoleniowym współpracownicy mają zapewnione wyżywienie (posiłki, poczęstunek w formie bufetu oraz napoje). Powyższe wraz z zapewnieniem noclegu oraz transportu stanowi o kompleksowości realizowanego przez Spółkę spotkania o charakterze szkoleniowym z współpracownikami.
Spotkania takie mają charakter merytoryczny, a ich głównym celem jest przekazanie uczestnikom wiedzy niezbędnej do prawidłowego i efektywnego wykonywania zadań realizowanych na rzecz spółki oraz wymiana pomiędzy nimi doświadczeń niezbędna do skutecznego wykonywania zleconych zadań oraz doskonalenie w zakresie świadczonych na rzecz Spółki usług. Podejmowane na tychże spotkaniach są zagadnienia techniczne oraz operacyjne, związane bezpośrednio z prowadzoną działalnością gospodarczą Spółki, w tym omawiane są plany dotyczące realizacji nowych projektów, procedur oraz standardów wewnętrznych. Wszyscy uczestnicy spotkań są bezpośrednio zaangażowani w działania mające na celu generowanie przychodu Spółki poprzez wykonywanie na jej rzecz usług przez niej zleconych w ramach usług oferowanych przez Spółkę na rzecz kontrahentów.
Wydatki te mają charakter pomocniczy względem realizowanych spotkań o charakterze szkoleniowym, służąc przede wszystkim zapewnieniu płynności i sprawnego przebiegu szkolenia, bez konieczności jego przerywania lub opuszczania miejsca spotkania przez uczestników. Zakres oraz wartość usług gastronomicznych i napojów jest umiarkowana i dostosowana do realnych potrzeb szkoleniowych.
Spółka zakłada również możliwość nabywania usług organizacji spotkania o ww. charakterze jako usługi kompleksowej wykonanej przez podmiot który się tym zajmie. Kompleksowy charakter nabywanej usługi w tym zakresie będzie obejmował wskazane powyżej elementy, które w przypadku organizacji spotkania szkoleniowego przez Spółkę byłyby oddzielnie nabywane przez nią. Podmiot od którego będą nabywane przedmiotowe usługi wystawi fakturę VAT na podstawie, której dokona rozliczenia z Wnioskodawcą. Charakter i przedmiot usługi zostanie ustalony ze Spółką. Podmioty biorące udział w spotkaniu szkoleniowym jako uczestnicy będą ustalone przez Spółkę.
Uzupełnienie i doprecyzowanie stanu faktycznego
1. Nabycie usług gastronomicznych, napojów bezalkoholowych, usług transportowych, usług noclegowych wskazanych we wniosku aktualnie miało miejsce ze środków obrotowych spółki. Spółka nie wyklucza natomiast w przyszłości również nabycia z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, jeżeli ustali, że występuje taka możliwość.
2. Wymienione wydatki we wniosku ponoszone dla swoich pracowników nie będą Spółce w jakikolwiek sposób zwracane i nie zostaną odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.
3. W spotkaniach szkoleniowych, poza współpracownikami Spółki nie będą uczestniczyły inne podmioty niż wskazane dotychczas w przedmiotowym wniosku.
4. Zakupiona usługa organizacji spotkania o charakterze szkoleniowym wpływa bezpośrednio na wartość sprzedaży usług Spółki ze względu na skuteczną możliwość realizacji planów Spółki, w tym jej strategii sprzedażowej oraz wpływu na postępowanie osób biorących udział w tym wydarzeniu zgodnie z założeniami wypracowanymi przez Spółkę oraz poszerzaniu wiedzy i umiejętności zakwalifikowanych przez Spółkę jako konieczne do zdobycia/uzupełnienia do realizacji zadań zleconych przez Spółkę.
5. Organizacja spotkań o charakterze szkoleniowym według założeń Spółki przełoży się pozytywnie na wzrost konkurencyjności Spółki na rynku oraz dzięki temu m. in. możliwość pozyskiwania nowych klientów oraz lepszej realizacji zadań dla dotychczasowych klientów wg wytycznych Spółki.
6. Organizacja spotkań o charakterze szkoleniowym nie wpłynie na wizerunek Spółki, nie jest to bezpośrednim celem Spółki natomiast niewątpliwe również może mieć pozytywny wpływ na wizerunek Spółki jako profesjonalnego podmiotu gospodarczego realizującego swoje zadania z wymaganą starannością.
7. Na pytanie: Jakie konkretnie elementy (usługi) będą się składały na nabywaną przez Państwa usługę organizacji spotkania o charakterze szkoleniowym oraz czy wśród tych elementów będą wydatki na alkohol. Spółka odpowiedziała:
Będą to elementy wymienione we wniosku. Potencjalnie gdyby miał to być alkohol, spółka będzie dążyła do wyszczególnienia tego wydatku przez kontrahenta w celu prawidłowej możliwości zakwalifikowania kosztów uzyskania przychodu.
8. Na pytanie: Czy z zawartej przez Państwa z usługodawcą/usługodawcami umowy na realizację spotkania o charakterze szkoleniowym będzie wynikać, że nabędą Państwo jedną kompleksową usługę organizacji spotkania, na którą składać się będą wymienione przez Państwa elementy (wydatki) przyporządkowane do spotkania, czy też że nabędą Państwo poszczególne odrębne od siebie świadczenia (towary i usługi) i każdy z wydatków zostanie poniesiony odrębnie. Spółka odpowiedziała:
Biorąc pod uwagę rynkowe realia transakcji będzie to stanowiło jedną kompleksową usługę organizacji spotkania na którą będą się składać żądane przez Spółkę oraz zaproponowane przez kontrahenta elementy. Natomiast na pewno będzie możliwe w uzgodnieniu z kontrahentem częściowe uzgodnienie poszczególnych wydatków stanowiących całkowitą cenę usługi np. za pomocą kosztorysu.
9. Na pytanie: Czy faktura, którą otrzymają Państwo od podmiotu zajmującego się organizacją spotkania szkoleniowego, będzie dokumentowała nabycie przez Państwa jednej kompleksowej usługi organizacji spotkania. Spółka odpowiedziała:
Będzie to zależało od wewnętrznej decyzji kontrahenta, natomiast Spółka zasadniczo zakłada, że tak. Przy czym istnieje też możliwość, że kontrahent zaoferuje fakturę VAT na której będą wyszczególnione elementy stanowiące kompleksową usługę.
10. Na pytanie: Czy w umowie zawartej z usługodawcą będzie określone odrębne wynagrodzenie za dostarczane towary i usługi w ramach organizacji poszczególnych spotkań o charakterze szkoleniowym, czy też zostanie ustalone jedno wynagrodzenie dla całego kompleksowego świadczenia organizacji spotkania. Spółka odpowiedziała:
Również przedmiotowe będzie stanowiło zasadniczo decyzje kontrahenta. Natomiast w założeniu ma to być wynagrodzenie za kompleksową usługę na którą będą się składały uzgodnione z kontrahentem elementy, które będą mogły zostać zidentyfikowane przez Spółkę oraz przy pomocy kosztorysu wycenione na poszczególne elementy.
11. Na pytanie: Czy z perspektywy Państwa jako nabywcy usługi organizacji spotkania o charakterze szkoleniowym konieczne jest, aby jeden podmiot wykonał wszystkie usługi/dokonał dostawy towarów niezbędnych w celu organizacji tego spotkania? Czy fakt nabycia przez Państwa tych świadczeń od różnych usługodawców wpłynie na jakość organizacji danego spotkania (jeśli taka sytuacja będzie miała miejsce). Spółka odpowiedziała:
Jest to na pewno dla Spółki duże ułatwienie oraz zagwarantowanie sprawności realizacji powierzonych zadań oraz zminimalizowanie związanych z tym przedsięwzięciem obowiązków po stronie Spółki, co przekłada się pozytywnie na zmniejszenie kosztów związanych z realizacją zadania przez oddelegowane do tego przez Spółkę osoby. Dodatkowo dzięki temu Spółka może łatwiej dochodzić roszczeń za niewykonanie usługi zgodnie z ustaleniami oraz na bieżąco reagować w przypadku uchybień kontrahenta.
Pytania
1.Czy w wymienionych przypadkach nabycie usług gastronomicznych oraz napojów bezalkoholowych stanowi dla spółki w myśl art. 15 ust. 1 w zw. z art. 16 ust. 1 pkt 28 Updop koszty uzyskania przychodu?
2.Czy nabycie usług gastronomicznych, napojów bezalkoholowych, usług transportowych, usług noclegowych, usług szkoleniowych w ramach realizacji spotkań z współpracownikami o charakterze szkoleniowym, a także nabywane usługi kompleksowe w przedmiotowym zakresie stanowi dla spółki w myśl art. 15 ust. 1 w zw. z art. 16 ust. 1 pkt 28 Updop koszty uzyskania przychodu?
3.Czy w przypadku nabycia opisanej usługi kompleksowej organizacji spotkań z współpracownikami o charakterze szkoleniowym Spółce przysługuje na podstawie art. 86 ust. 1 Uptu prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktury VAT dokumentującej przedmiotową transakcję?
4.Czy nabycie usług gastronomicznych oraz napojów bezalkoholowych na rzecz współpracowników w przypadku spotkań o charakterze biznesowym poszczególnych zespołów tworzonych przez współpracowników w ramach realizacji zadań zleconych przez Spółkę, zakończenia realizacji projektów, zrealizowania zamierzonego oraz określonego przez Spółkę celu stanowią dla Spółki na podstawie art. 15 ust. 1 w zw. z art. 16 Updop koszty uzyskania przychodu?
Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź do części pytania nr 1 z wyłączeniem zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów nabycia usług gastronomicznych i napojów bezalkoholowych podczas spotkań biznesowych w części dotyczącej kontrahentów do których ma zastosowanie interpretacja ogólna Ministra Finansów z 25 listopada 2013 r. nr DD6/033/127/SOH/2013/RD-120521 (Dz. Urz. Min. Fin. z 2013 r. poz. 45) i pytania nr 2 dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych.
W zakresie pozostałej części pytania nr 1 i pytania nr 4 odnośnie podatku dochodowego od osób prawnych oraz pytania nr 3 dotyczącego podatku od towarów i usług zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.
Państwa stanowisko w sprawie
Wnioskodawca uważa, że koszty nabywania usług gastronomicznych, w tym wydatki na organizację spotkań z kontrahentami spółki w lokalach gastronomicznych stanowią dla Spółki na podstawie art. 15 ust. 1 w zw. z art. 16 ust. 1 pkt 28 Updop koszty uzyskania przychodu.
Powyższe stanowisko potwierdzają wydane w tożsamych sprawach interpretacje indywidualne.
·Interpretacja indywidualna nr 0115-KDIT2-2.4011.146.2020.3.MSZ
W interpretacji tej organ podatkowy wskazuje, że koszty usług gastronomicznych, w tym wydatki na organizację spotkań z klientami w restauracjach, mogą zostać uznane za koszt uzyskania przychodu, jeżeli spotkania te mają charakter biznesowy (np. negocjacje, zawarcie umowy, omawianie warunków współpracy).
·Interpretacja indywidualna nr0111-KDIB1-3.4010.255.2018.2.JB
W tej interpretacji organ podatkowy odnosi się do sytuacji, w której przedsiębiorca organizuje spotkania z klientami, a wydatki na usługi gastronomiczne (np. catering) są częścią kosztów związanych z prowadzeniem działalności. Organ wskazuje, że takie wydatki mogą być traktowane jako koszty uzyskania przychodu, o ile spotkanie ma charakter biznesowy (np. negocjacje handlowe, prezentacja oferty).
·Interpretacja indywidualna nr0113-KDIPT2-2.4011.326.2020.2.MO
Interpretacja dotyczyła przedsiębiorcy, który organizuje spotkania z klientami, a część wydatków na usługi gastronomiczne (np. lunch, kawa) traktuje jako koszty uzyskania przychodu. Organ podatkowy wskazał, że wydatki te mogą zostać zaliczone do kosztów, jeżeli spotkania z klientami mają cel biznesowy, np. omawianie warunków współpracy, negocjacje, konsultacje.
·Interpretacja indywidualna nr 0111-KDIB1-3.4010.321.2020.1.MG
Interpretacja ta dotyczyła kosztów ponoszonych przez firmę na organizowanie spotkań z kontrahentami, w tym usług gastronomicznych. Organ wskazał, że wydatki na catering, posiłki oraz napoje w ramach spotkań, które mają na celu zawarcie umowy, negocjowanie warunków współpracy, są uzasadnione jako koszty uzyskania przychodu.
·Interpretacja indywidualna nr 0111-KDIB2-3 4011.292.2019.3 MK
W tej interpretacji organ podatkowy podkreślił, że wydatki na usługi gastronomiczne, które są związane z organizowaniem spotkań z klientami w celach biznesowych, mogą być uznane za koszty uzyskania przychodu, jeżeli spotkanie jest bezpośrednio związane z realizacją celów firmy. Koszty te obejmują posiłki, napoje oraz catering.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 Updop kosztami uzyskania przychodów są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy.
Wydatki na zakup usług gastronomicznych oraz napojów, w tym bezalkoholowych, ponoszone w związku ze spotkaniami z kontrahentami, stanowią element prowadzonej działalności gospodarczej, jeśli ich cel jest związany z prowadzoną działalnością gospodarczą co niewątpliwie ma miejsce w opisanym przez Wnioskodawcę stanie faktycznym. Takie wydatki, nie mając charakteru wystawnego, nadmiernego czy okazałego, spełniają przesłanki określone w art. 15 Updop.
Należy przy tym odnieść się do art. 16 ust. 1 pkt 28 Updop, który wyłącza z kosztów uzyskania przychodów wydatki na reprezentację, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Jednak - co wielokrotnie podkreślano w orzecznictwie i interpretacjach - nie każdy wydatek na posiłek czy poczęstunek stanowi reprezentację. Kluczowy jest cel poniesienia wydatku, jego kontekst oraz charakter.
Orzecznictwo sądów administracyjnych:
·Wyrok NSA z 17 czerwca 2013 r., II FSK 702/11 - Sąd wskazał, że dla uznania wydatku za reprezentację konieczne jest, aby jego podstawowym celem było kreowanie wizerunku podatnika, a nie prowadzenie rozmów o charakterze gospodarczym.
·Wyrok WSA w Warszawie z 25 stycznia 2018 r., III SA/Wa 1043/17 - WSA stwierdził, że posiłki podawane podczas spotkań służbowych, które mają na celu omówienie warunków kontraktów, nie stanowią reprezentacji, nawet jeśli odbywają się w restauracjach, pod warunkiem że nie są przesadnie wystawne
·Wyrok NSA z 11 września 2019 r., II FSK 3171/17 - Podkreślono, że oceny charakteru wydatku należy dokonywać indywidualnie, biorąc pod uwagę całość okoliczności, w tym skalę wydatku i jego związek z przychodami.
Powyższe potwierdzają dodatkowo interpretacje indywidualne:
·Interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 27 maja 2020 r., 0111-KDIB1-3.4010.121.2020.2.MBD - Organ uznał, że wydatki na usługi gastronomiczne w trakcie spotkań z kontrahentami, połączonych z omawianiem warunków współpracy, stanowią koszty uzyskania przychodów, jeśli ich celem nie jest budowanie wizerunku, a realizacja zadań gospodarczych.
·Interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 13 marca 2023 r., 0114-KDIP2-2.4010.23.2023.1.AM - Potwierdzono możliwość zaliczenia do kosztów wydatków na poczęstunek podczas spotkań handlowych, o ile mają one racjonalny, gospodarczy cel i nie noszą znamion okazałości.
·Interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 6 lipca 2022 r., 0111-KDIB1-1.4010.221.2022.1.SH - Organ stwierdził, że skromny obiad w restauracji, podczas którego negocjowane są warunki dostaw, jest wydatkiem związanym bezpośrednio z działalnością gospodarczą i może być kosztem podatkowym.
·Interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 10 stycznia 2024 r., 0111-KDIB1-1.4010.532.2023.1.AW - Dyrektor KIS zaakceptował stanowisko podatnika, że wydatki na kawę, herbatę i drobny poczęstunek podczas spotkań z klientami w siedzibie firmy są kosztami uzyskania przychodów.
W świetle powyższego wydatki ponoszone przez Spółkę na usługi gastronomiczne i napoje w trakcie spotkań z kontrahentami:
- pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z prowadzoną działalnością gospodarczą,
- mają na celu osiągnięcie, zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów,
- nie mają charakteru reprezentacji w rozumieniu art. 16 ust. 1 pkt 28 Updop -spełniają przesłanki uznania ich za koszt uzyskania przychodów określone w art. 15 ust. 1 Updop.
- zachowana jest należyta dokumentacja dotyczące spotkań, możliwe jest na jej podstawie ustalenie uczestników oraz przebiegu.
W związku z tym przedmiotowe wydatki mogą zostać zaliczone przez Spółkę do kosztów uzyskania przychodów.
2. Również wnioskodawca stoi na stanowisku, że nabywane przez niego usługi gastronomiczne oraz napoje (bezalkoholowe), usługi transportowe, usługi noclegowe, usługi szkoleniowe w ramach realizacji spotkań z współpracownikami o charakterze szkoleniowym, a także nabywane usługi kompleksowe w przedmiotowym zakresie stanowią dla Spółki na podstawie art. 15 ust. 1 w zw. z art. 16 ust. 1 pkt 28 Updop koszty uzyskania przychodu.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, ich zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyłączeniem kosztów wskazanych w art. 16 ust. 1. Wydatki poniesione na organizację spotkania szkoleniowego, w tym niezbędne zaplecze gastronomiczne są związane z realizacją obowiązków spółki jako organizatora procesów operacyjnych i wdrożeniowych, wpływają na efektywność współpracy z osobami realizującymi zadania w jej imieniu, a tym samym pozostają w funkcjonalnym związku przyczynowym z osiąganym przychodem. Nie spełniają przesłanek z art. 16 ust. 1 pkt 28 Updop, gdyż nie mają na celu kształtowania wizerunku firmy ani reprezentacji.
Powyższe znajduje potwierdzenie w ugruntowanej linii interpretacyjnej:
·Interpretacja indywidualna z 14 grudnia 2023 r., sygn. 0114-KDIP2-2.4010.523.2023.3.PK - uznano, że szkolenia z udziałem współpracowników mogą być uznane za koszt podatkowy, jeśli służą realizacji zadań na rzecz spółki
·Interpretacja z 20 października 2022 r., sygn. 0111-KDIB2-1.4010.418.2022.2.AP- wskazano, że usługi gastronomiczne nabywane pomocniczo przy organizacji szkoleń nie stanowią reprezentacji i mogą stanowić koszt podatkowy, o ile nie mają charakteru wystawnego ani nie są celem samym w sobie.
Wydatki poniesione na organizację spotkania szkoleniowego, w tym na towarzyszące im usługi gastronomiczne spełniają kryteria uznania ich za koszt uzyskania przychodu w rozumieniu art. 15 ust. 1 Updop, gdyż:
- pozostają w bezpośrednim związku z działalnością gospodarczą spółki i realizacją jej celów operacyjnych,
- nie podlegają wyłączeniu z kosztów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 Udpop.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2025 r., poz. 278 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):
Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. (…)
Powyższe oznacza, że zasadniczo wszystkie poniesione wydatki, a więc bezpośrednio i pośrednio związane z uzyskiwaniem przychodów, po wyłączeniu wydatków wymienionych w art. 16 ust. 1 upodp, stanowić mogą koszty uzyskania przychodu, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami, w tym służą zachowaniu albo zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów.
Prócz tego, uznanie wydatku za koszt podatkowy wymaga od podatnika wykazania, że wydatek jest racjonalnie i gospodarczo uzasadniony. Każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika winien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej, z wyjątkiem sytuacji gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza istnienie związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy poniesieniem kosztu a przychodem, bądź zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodu.
Podsumowując powyższe, należy stwierdzić, że kosztem uzyskania przychodów będzie wydatek, spełniający łącznie następujące warunki:
·został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
·jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
·pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
·poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
·został właściwie udokumentowany,
·nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o CIT nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.
Podkreślić należy, że w celu wykazania związku pomiędzy kosztem a przychodem podatnik musi dysponować wymaganymi przez prawo dowodami.
Ponadto, należy mieć na względzie, że uznając dany wydatek za koszt uzyskania przychodu podatnik odnosi ewidentne korzyści, bowiem koszt uzyskania przychodu zmniejsza podstawę opodatkowania. Zatem możliwość kwalifikowania konkretnego wydatku jako kosztu uzyskania przychodu, uzależniona jest od rzetelnej i całościowej oceny tego, czy w świetle wszystkich występujących w sprawie okoliczności, przy zachowaniu należytej staranności, podatnik w momencie dokonywania wydatku mógł i powinien wiedzieć, że wydatek ten przyczyni się do powstania, zachowania lub zabezpieczenia przychodu.
Na nim więc spoczywa ciężar udowodnienia, że określony wydatek jest kosztem uzyskania przychodu. Uznanie danego wydatku za koszt uzyskania przychodów jest możliwe tylko wtedy, gdy z prawidłowo i rzetelnie udokumentowanych zdarzeń wynika ponad wszelką wątpliwość, że jest to wydatek celowy i racjonalnie uzasadniony. Zatem to podatnik zobowiązany jest wykazać nie tylko fakt poniesienia danego wydatku, ale także jego celowość i racjonalność.
W tym miejscu należy zauważyć, że ustawodawca nie definiuje, co należy rozumieć pod pojęciami: „w celu” osiągnięcia przychodu, jak i „zachowanie” lub „zabezpieczenie” źródła przychodów.
Zgodnie z definicjami zawartymi w Słowniku języka polskiego PWN, pojęcie:
a)„celowość” oznacza: „przydatność do jakichś potrzeb”, „świadome zmierzanie do celu”, „taki przebieg zjawisk, zdarzeń, działań ludzkich, jakby w swym rozwoju zmierzały one do określonego celu”,
b)„zabezpieczyć” oznacza: „zapewnienie ochrony przed czymś niebezpiecznym lub szkodliwym”, „uczynienie bezpiecznym”, „zapewnienie utrzymania czegoś w dotychczasowym stanie”, „zapewnienie komuś środków do życia”, „zapewnienie zaspokojenia roszczenia lub wykonanie kary”, natomiast
c)„zachować” oznacza: „pozostać w posiadaniu czegoś”, „dochować coś w niezmienionym stanie mimo upływu czasu lub niesprzyjających okoliczności”, „uchronić przed zapomnieniem”.
Można więc przyjąć, że koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów to takie koszty, które są poniesione w trakcie dążenia do uzyskania przychodów. Określony cel musi być widoczny w momencie ponoszenia kosztu. Ponadto, poniesione koszty winny omawiany cel realizować lub co najmniej zakładać jego realność. Koszty poniesione na zachowanie źródła przychodu to takie koszty, które poniesione zostały, aby przychody z danego źródła przychodów w dalszym ciągu występowały w nienaruszonym stanie oraz aby takie źródło w ogóle dalej istniało. Natomiast jako zabezpieczenie źródła przychodów powinno się przyjmować koszty poniesione na ochronienie istniejącego źródła przychodów, w taki sposób, aby to źródło funkcjonowało w bezpieczny sposób.
Wydatek zostanie uznany za koszt uzyskania przychodów, jeżeli pomiędzy jego poniesieniem a powstaniem, zwiększeniem bądź też możliwością powstania przychodu zaistnieje związek przyczynowy i koszt nie będzie objęty dyspozycją art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, zawiera enumeratywną listę wyłączeń z kosztów uzyskania przychodów, co oznacza, że każdy koszt dający się zakwalifikować do którejkolwiek z pozycji wymienionej na tej liście nie będzie mógł być zaliczony do kosztów uzyskania przychodów, nawet jeśli był poniesiony w celu osiągnięcia przychodów.
Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, że wydatek poniesiony może stanowić koszt uzyskania przychodów, na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, o ile zostanie prawidłowo udokumentowany przez Spółkę.
Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych przewiduje dwie kategorie kosztów:
- bezpośrednio związane z przychodami, których poniesienie przekłada się wprost na uzyskanie konkretnych przychodów (możliwe jest ustalenie, w jakim okresie i w jakiej wysokości powstał związany z nimi przychód),
- inne niż bezpośrednio związane z przychodami, których nie można w taki sposób przypisać do określonych przychodów, ale są racjonalnie uzasadnione jako prowadzące do ich osiągnięcia (tzw. koszty pośrednie).
Państwa wątpliwości w zakresie części pytania nr 1 i pytania nr 2 budzi kwestia ustalenia:
- czy w wymienionych przypadkach nabycie usług gastronomicznych oraz napojów bezalkoholowych podczas spotkań biznesowych stanowi dla spółki w myśl art. 15 ust. 1 w zw. z art. 16 ust. 1 pkt 28 Updop koszty uzyskania przychodu, za wyjątkiem części dotyczącej możliwości zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wydatków na usługi gastronomiczne oraz napoje bezalkoholowe podczas spotkań biznesowych w części dotyczącej kontrahentów i współpracowników do których ma zastosowanie interpretacja ogólna Ministra Finansów z 25 listopada 2013 r. nr DD6/033/127/SOH/2013/RD-120521 (Dz. Urz. Min. Fin. z 2013 r. poz. 45):
- w części dotyczącej pracowników oraz członków zarządu Spółki;
- czy nabycie usług gastronomicznych, napojów bezalkoholowych, usług transportowych, usług noclegowych, usług szkoleniowych w ramach realizacji spotkań z współpracownikami o charakterze szkoleniowym, a także nabycie usługi kompleksowej w przedmiotowym zakresie stanowi dla spółki w myśl art. 15 ust. 1 w zw. z art. 16 ust. 1 pkt 28 Updop koszty uzyskania przychodu.
Wskazać należy, że wśród kosztów uznawanych za koszty uzyskania przychodów są także tzw. koszty pracownicze, jednak tylko te, które wykazują związek z uzyskanym przychodem lub zachowaniem (zabezpieczeniem) źródła przychodów. Koszty te obejmują przede wszystkim wynagrodzenia zasadnicze, wszelkiego rodzaju nagrody, premie i diety oraz wydatki związane z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych pracowników. Mogą również obejmować wydatki ponoszone na rzecz pracowników, które w sposób pośredni wpływają na zwiększenie czasu i efektywność wykonywania obowiązków służbowych, są wyrazem troski Spółki o zdrowie osób zatrudnionych, mogą korzystnie wpływać na zdrowie i samopoczucie pracowników Spółki, mają na celu wzrost motywacji i zaangażowania osób zatrudnionych w wykonywanie ich służbowych obowiązków oraz wzrost efektywności wykonywanej przez nich pracy oraz są czynnikiem przyczyniającym się do zwiększenia lojalności osób zatrudnionych wobec Spółki i postrzegania Spółki jako atrakcyjnego pracodawcy.
W tym miejscu należy zauważyć, że ustawodawca nie definiuje, co należy rozumieć pod pojęciem pracownik.
Pojęcie pracownika zostało uregulowane w art. 2 Kodeksu pracy z dnia 26 czerwca 1974 r. (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 277 ze zm., dalej: k.p.) i zgodnie z definicją:
pracownikiem jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę.
Katalog wydatków wyłączonych z kategorii kosztów podatkowych mocą art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, ma charakter zamknięty. Należy wskazać, że wśród wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów ustawodawca wymienił m.in. – w pkt 28 tego przepisu – koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.
Należy zauważyć, że ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera legalnej definicji terminu reprezentacja. Próbę zdefiniowania tego pojęcia podejmowały wielokrotnie sądy administracyjne, w tym Naczelny Sąd Administracyjny m.in. w wyroku z 17 czerwca 2013 r., sygn. akt II FSK 702/11. Sąd ten stwierdził, że celem kosztów reprezentacyjnych jest stworzenie pewnego wizerunku podatnika, stworzenie dobrego obrazu jego firmy, działalności etc., wykreowanie pozytywnych relacji z kontrahentami (klientami). Oceniając, czy dane koszty mają charakter reprezentacyjny, należy patrzeć właśnie przez pryzmat ich celu. Jeśli wyłącznym bądź dominującym celem ponoszonych kosztów jest wykreowanie takiego obrazu podatnika, to koszty te mają charakter reprezentacyjny. Wymienienie jako przykładowych kosztów reprezentacyjnych wydatków na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych, nie oznacza, że wydatki te zawsze muszą zostać wyłączone z kosztów uzyskania przychodów. Nie są one kosztami jedynie wówczas, gdy mają charakter reprezentacyjny. Ponadto Naczelny Sąd Administracyjny uznał za zasadne odwołanie się do etymologii terminu reprezentacja. Wyraz „reprezentacja” pochodzi od łacińskiego „repraesentatio” oznaczającego wizerunek. Upływ czasu nie zmienił jego znaczenia i formy. Oznacza to, że „reprezentacja” w rozumieniu art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi działanie w celu wykreowania oraz utrwalenia pozytywnego wizerunku podatnika wobec innych podmiotów. W podanym znaczeniu reprezentacja to przede wszystkim każde działanie skierowane do istniejących lub potencjalnych kontrahentów podatnika lub osoby trzeciej w celu stworzenia oczekiwanego wizerunku podatnika dla potrzeb ułatwienia zawarcia umowy lub stworzenia korzystnych warunków jej zawarcia. W takiej sytuacji wydatki na reprezentację to koszty, jakie ponosi podatnik w celu wykreowania swojego pozytywnego wizerunku, uwypuklenie swojej zasobności, profesjonalizmu. Przy tak zdefiniowanym terminie „reprezentacji” kwestia wystawności, okazałości czy też ponadprzeciętności nie ma żadnego znaczenia.
Tym samym, mimo, że ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiuje terminu „reprezentacja”, to zgodnie z przyjętą linią orzeczniczą celem kosztów reprezentacyjnych jest stworzenie pewnego wizerunku podatnika, stworzenie dobrego obrazu jego firmy, działalności, wykreowanie pozytywnych relacji z kontrahentami.
Zatem reprezentacja to przede wszystkim każde działanie skierowane do istniejących lub potencjalnych kontrahentów podatnika lub osoby trzeciej w celu wykreowania pozytywnego wizerunku podatnika. Co istotne, działania o charakterze reprezentacyjnym podejmowane są w stosunku do podmiotów lub ich przedstawicieli zewnętrznych. Pojęcie reprezentacji nie obejmuje natomiast tych działań, które podejmowane są w stosunku do własnych pracowników oraz współpracowników. Koszty te nie podlegają wyłączeniu na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT, natomiast pozostają w związku z osiąganymi przychodami. Bezsprzecznie bowiem stworzenie przyjaznej atmosfery w miejscu pracy, dbałość o pracownika/współpracownika wiąże te osoby z Wnioskodawcą co przekłada się na większą efektywność podejmowanych przez ww. osoby działań, skutkiem czego są wyższe przychody Wnioskodawcy.
Z uwagi na powyższe, każda sprawa powinna być przedmiotem odrębnej oceny pod kątem kwalifikacji konkretnych wydatków jako kosztów reprezentacji, wymienionych w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy. Należy wskazać, że wymienienie w przepisach podatkowych, jako przykładowych kosztów reprezentacji, tj. wydatków na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych, nie oznacza, że wydatki tego rodzaju zawsze muszą zostać wyłączone z kosztów uzyskania przychodów. Dla kwalifikacji określonych wydatków, jako wydatków na reprezentację, wykluczonych z kosztów uzyskania przychodów, nie jest istotne miejsce podawania poczęstunków czy świadczenia usług gastronomicznych, tj. nie bierze się pod uwagę tego czy poczęstunki odbywają się w siedzibie firmy, czy też poza nią. Dla oceny takich wydatków nie są także istotne takie cechy jak wystawność, wytworność, okazałość poczęstunków. Za wydatki na zakup żywności, napojów i usług gastronomicznych, wyłączone z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT należy uznać te, których wyłącznym bądź dominującym celem jest stworzenie pewnego wizerunku podatnika, stworzenie dobrego obrazu jego firmy czy działalności, wykreowanie pozytywnych relacji z uczestnikami takich spotkań. Poniesione wydatki na zakup żywności, napojów i usług gastronomicznych powinny spełniać wymogi zawarte w art. 15 ust. 1 ww. ustawy, czyli muszą być poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.
Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 38 ustawy o CIT:
nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków związanych z dokonywaniem jednostronnych świadczeń na rzecz wspólników lub członków spółdzielni niebędących pracownikami w rozumieniu odrębnych przepisów, z tym że wydatki ponoszone na rzecz członków rolniczych spółdzielni produkcyjnych i innych spółdzielni zajmujących się produkcją rolną są kosztem uzyskania przychodów w części dotyczącej działalności objętej obowiązkiem podatkowym w zakresie podatku dochodowego.
Stosownie do treści art. 16 ust. 1 pkt 38a ustawy o CIT:
nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na rzecz osób wchodzących w skład rad nadzorczych, komisji rewizyjnych lub organów stanowiących osób prawnych oraz spółki, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1, z wyjątkiem wynagrodzeń wypłacanych z tytułu pełnionych funkcji.
Z treści złożonego wniosku wynika, że Spółka realizując swoje zamierzenia gospodarcze poza zatrudnieniem pracowników na podstawie umowy o pracę ze względu na specyfikę realizowanych przedsięwzięć oraz ich charakter współpracuje na podstawie umów w zakresie zlecania czynności do wykonania:
- umów o współpracę z osobami prowadzącymi działalność gospodarczą
- umów zlecenia z osobami fizycznymi nie prowadzącymi działalności gospodarczej.
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej osoby reprezentujące spółkę komplementariusze oraz zarząd spółki będącej komplementariuszem, a także współpracownicy oraz pracownicy w imieniu spółki spotykają się z jej kontrahentami oraz potencjalnymi kontrahentami. Spółka w przypadku spotkań stacjonarnych z kontrahentami oraz ich przedstawicielami których jest organizatorem zaprasza na takie spotkania wskazane osoby do lokali gastronomicznych. Spotkania te mają biznesowy charakter i w zależności od tego czy jest to nawiązanie współpracy ze Spółką, gdzie omawiany jest zakres oraz rodzaj współpracy oraz negocjowane są warunki. Czy też jest to jej kontynuacja oraz omówienie poszczególnych działań dotyczących współpracy, wyników współpracy, utrzymania relacji biznesowych oraz negocjacji warunków. Usługa gastronomiczna nabywana jest przez przedstawiciela Spółki jako organizatora spotkania (zapraszającego na spotkanie). W ramach usługi gastronomicznej nabywane są dania oraz napoje oferowane przez miejsce w którym spotkanie się odbywa. Celem spotkania nie jest konsumpcja zamówionych w ramach usługi gastronomicznej posiłków oraz zakupionych napojów, a realizacja działań gospodarczych. Zamawiane posiłki oraz napoje nie mają charakteru wystawnego, a są standardowymi pozycjami oferowanymi w menu lokalu gastronomicznego. Charakter tych spotkań pozwala na skuteczniejsze i bardziej elastyczne realizowanie założeń gospodarczych niż w przypadku spotkań, które byłyby realizowane w powierzchni biurowej dostępnej na czasowy najem. Dodatkowo Spółka nie ma problemu ze znalezieniem miejsca spotkania biznesowego w dogodnej lokalizacji dla kontrahenta/potencjalnego kontrahenta co również ma bardzo ważny charakter w relacjach biznesowych. W związku z nabywaniem usługi gastronomicznej w ramach spotkania biznesowego zacieśniają się relacje pomiędzy osobami obsługującymi kontrahentów w imieniu Spółki oraz kontrahentami. Spotkania te są udokumentowane zależnie od ich charakteru. Powstają z nich notatki, są wysyłane podsumowania ustaleń do klientów. Na fakturach dotyczących poszczególnych nabyć są opisy. Również w aplikacji z której korzysta spółka spotkania z klientami są udokumentowane.
Kolejnym przypadkiem gdzie nabywane są usługi gastronomiczne przez Spółkę są organizowane przez Spółkę spotkania o charakterze szkoleniowym z współpracownikami przy których wsparciu Wnioskodawca realizuje swoją działalność gospodarczą. W ramach udziału w spotkaniu o charakterze szkoleniowym współpracownicy mają zapewnione wyżywienie (posiłki, poczęstunek w formie bufetu oraz napoje). Powyższe wraz z zapewnieniem noclegu oraz transportu stanowi o kompleksowości realizowanego przez Spółkę spotkania o charakterze szkoleniowym z współpracownikami. Spotkania takie mają charakter merytoryczny, a ich głównym celem jest przekazanie uczestnikom wiedzy niezbędnej do prawidłowego i efektywnego wykonywania zadań realizowanych na rzecz spółki oraz wymiana pomiędzy nimi doświadczeń niezbędna do skutecznego wykonywania zleconych zadań oraz doskonalenie w zakresie świadczonych na rzecz Spółki usług. Podejmowane na tychże spotkaniach są zagadnienia techniczne oraz operacyjne, związane bezpośrednio z prowadzoną działalnością gospodarczą Spółki, w tym omawiane są plany dotyczące realizacji nowych projektów, procedur oraz standardów wewnętrznych. Wszyscy uczestnicy spotkań są bezpośrednio zaangażowani w działania mające na celu generowanie przychodu Spółki poprzez wykonywanie na jej rzecz usług przez niej zleconych w ramach usług oferowanych przez Spółkę na rzecz kontrahentów. Wydatki te mają charakter pomocniczy względem realizowanych spotkań o charakterze szkoleniowym, służąc przede wszystkim zapewnieniu płynności i sprawnego przebiegu szkolenia, bez konieczności jego przerywania lub opuszczania miejsca spotkania przez uczestników. Zakres oraz wartość usług gastronomicznych i napojów jest umiarkowana i dostosowana do realnych potrzeb szkoleniowych.
Spółka zakłada również możliwość nabywania usług organizacji spotkania o ww. charakterze jako usługi kompleksowej wykonanej przez podmiot który się tym zajmie. Kompleksowy charakter nabywanej usługi w tym zakresie będzie obejmował wskazane powyżej elementy, które w przypadku organizacji spotkania szkoleniowego przez Spółkę byłyby oddzielnie nabywane przez nią. Podmiot od którego będą nabywane przedmiotowe usługi wystawi fakturę VAT na podstawie, której dokona rozliczenia z Wnioskodawcą. Charakter i przedmiot usługi zostanie ustalony ze Spółką. Podmioty biorące udział w spotkaniu szkoleniowym jako uczestnicy będą ustalone przez Spółkę.
Ponadto wskazali Państwo, że nabycie usług gastronomicznych, napojów bezalkoholowych, usług transportowych, usług noclegowych wskazanych we wniosku aktualnie miało miejsce ze środków obrotowych spółki. Spółka nie wyklucza natomiast w przyszłości również nabycia z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, jeżeli ustali, że występuje taka możliwość. Wymienione wydatki we wniosku ponoszone dla swoich pracowników nie będą Spółce w jakikolwiek sposób zwracane i nie zostaną odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym. W spotkaniach szkoleniowych, poza współpracownikami Spółki nie będą uczestniczyły inne podmioty niż wskazane dotychczas w przedmiotowym wniosku. Zakupiona usługa organizacji spotkania o charakterze szkoleniowym wpływa bezpośrednio na wartość sprzedaży usług Spółki ze względu na skuteczną możliwość realizacji planów Spółki, w tym jej strategii sprzedażowej oraz wpływu na postępowanie osób biorących udział w tym wydarzeniu zgodnie z założeniami wypracowanymi przez Spółkę oraz poszerzaniu wiedzy i umiejętności zakwalifikowanych przez Spółkę jako konieczne do zdobycia/uzupełnienia do realizacji zadań zleconych przez Spółkę. Organizacja spotkań o charakterze szkoleniowym według założeń Spółki przełoży się pozytywnie na wzrost konkurencyjności Spółki na rynku oraz dzięki temu m. in. możliwość pozyskiwania nowych klientów oraz lepszej realizacji zadań dla dotychczasowych klientów wg wytycznych Spółki. Organizacja spotkań o charakterze szkoleniowym nie wpłynie na wizerunek Spółki, nie jest to bezpośrednim celem Spółki natomiast niewątpliwe również może mieć pozytywny wpływ na wizerunek Spółki jako profesjonalnego podmiotu gospodarczego realizującego swoje zadania z wymaganą starannością. Potencjalnie gdyby miał być alkohol, spółka będzie dążyła do wyszczególnienia tego wydatku przez kontrahenta w celu prawidłowej możliwości zakwalifikowania kosztów uzyskania przychodu. Jest to na pewno dla Spółki duże ułatwienie oraz zagwarantowanie sprawności realizacji powierzonych zadań oraz zminimalizowanie związanych z tym przedsięwzięciem obowiązków po stronie Spółki, co przekłada się pozytywnie na zmniejszenie kosztów związanych z realizacją zadania przez oddelegowane do tego przez Spółkę osoby. Dodatkowo dzięki temu Spółka może łatwiej dochodzić roszczeń za niewykonanie usługi zgodnie z ustaleniami oraz na bieżąco reagować w przypadku uchybień kontrahenta.
Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że ponoszone przez Państwa wydatki na nabycie:
- usług gastronomicznych oraz napojów bezalkoholowych podczas spotkań biznesowych z kontrahentami w części dotyczącej pracowników oraz członków zarządu Spółki, za wyjątkiem części odnoszącej się do kontrahentów oraz współpracowników do których ma zastosowanie interpretacja ogólna Ministra Finansów z 25 listopada 2013 r. nr DD6/033/127/SOH/2013/RD-120521 (Dz. Urz. Min. Fin. z 2013 r. poz. 45);
- usług gastronomicznych, napojów bezalkoholowych, usług transportowych, usług noclegowych, usług szkoleniowych w ramach realizacji spotkań z współpracownikami o charakterze szkoleniowym, a także nabycie usługi kompleksowej w przedmiotowym zakresie;
mogą stanowić koszty uzyskania przychodów Spółki na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.
Jak już wyżej wskazano, kosztami uzyskania przychodów są koszty pracownicze. Do tych kosztów nie mają zastosowania postanowienia art. 16 ust. 1 pkt 28 updop.
Należy podkreślić, że art. 16 ust. 1 pkt 38 ustawy o CIT, nie znajdzie zastosowania w przypadku, gdy świadczenia na rzecz udziałowca dotyczą lub są związane z pełnieniem funkcji w organie zarządzającym. Odpowiada im wówczas wykonywanie przez tą osobę fizyczną określonych czynności na rzecz Spółki, co wyklucza możliwość uznania tych świadczeń za mające charakter jednostronny, tak jak ma to miejsce w Państwa wniosku.
Zatem w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania art. 16 ust. 1 pkt 38 ustawy o CIT.
W przedmiotowej sprawie, nie znajdą też zastosowania postanowienia art. 16 ust. 1 pkt 38a ww. ustawy, zgodnie z którym, jak już wyżej wskazano, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na rzecz osób wchodzących w skład rad nadzorczych, komisji rewizyjnych lub organów stanowiących osób prawnych oraz spółki, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1, z wyjątkiem wynagrodzeń wypłacanych z tytułu pełnionych funkcji.
Ani w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ani w Kodeksie spółek handlowych nie przewidziano definicji organu stanowiącego osoby prawnej. Dlatego też przez pojęcie to należy rozumieć organy władne podejmować decyzje w sprawach spółki, w tym dotyczące jej funkcjonowania oraz powoływania i odwoływania jej organów wykonawczych.
Organem stanowiącym będzie zatem odpowiednio zgromadzenie wspólników lub akcjonariuszy w spółce z o.o. lub w spółce akcyjnej, walne zgromadzenie członków (zebranie przedstawicieli) w spółdzielniach, walne zebranie członków w stowarzyszeniach itp.
Co istotne, od organów stanowiących należy odróżnić organy wykonawcze osób prawnych, w tym zwłaszcza ich organy zarządcze. Dlatego też wydatki ponoszone na rzecz członków zarządu nie są objęte zakresem przepisu art. 16 ust. 1 pkt 38a, ponieważ zarząd nie jest organem stanowiącym, a organem zarządzającym, wykonawczym.
Wobec powyższego, przywołany przepis art. 16 ust. 1 pkt 38a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie znajdzie w przedmiotowej sprawie zastosowania.
W uzupełnieniu wniosku, wskazali Państwo, że wymienione wydatki we wniosku ponoszone dla swoich pracowników nie będą Spółce w jakiejkolwiek sposób zwracane i nie zostaną odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.
Ponadto, w stosunku do usług szkoleniowych wskazali Państwo, że spotkania takie mają charakter merytoryczny, a ich głównym celem jest przekazanie uczestnikom wiedzy niezbędnej do prawidłowego i efektywnego wykonywania zadań realizowanych na rzecz spółki oraz wymiana pomiędzy nimi doświadczeń niezbędna do skutecznego wykonywania zleconych zadań oraz doskonalenie w zakresie świadczonych na rzecz Spółki usług. Podejmowane na tychże spotkaniach są zagadnienia techniczne oraz operacyjne, związane bezpośrednio z prowadzoną działalnością gospodarczą Spółki, w tym omawiane są plany dotyczące realizacji nowych projektów, procedur oraz standardów wewnętrznych. Wszyscy uczestnicy spotkań są bezpośrednio zaangażowani w działania mające na celu generowanie przychodu Spółki poprzez wykonywanie na jej rzecz usług przez niej zleconych w ramach usług oferowanych przez Spółkę na rzecz kontrahentów. Zakupiona usługa organizacji spotkania o charakterze szkoleniowym wpływa bezpośrednio na wartość sprzedaży usług Spółki ze względu na skuteczną możliwość realizacji planów Spółki, w tym jej strategii sprzedażowej oraz wpływu na postępowanie osób biorących udział w tym wydarzeniu zgodnie z założeniami wypracowanymi przez Spółkę oraz poszerzaniu wiedzy i umiejętności zakwalifikowanych przez Spółkę jako konieczne do zdobycia/uzupełnienia do realizacji zadań zleconych przez Spółkę. Organizacja spotkań o charakterze szkoleniowym przełoży się pozytywnie na wzrost konkurencyjności Spółki na rynku oraz dzięki temu m. in. możliwość pozyskiwania nowych klientów oraz lepszej realizacji zadań dla dotychczasowych klientów wg wytycznych. Nabycie usług gastronomicznych, napojów bezalkoholowych, usług transportowych, usług noclegowych wskazanych we wniosku aktualnie miało miejsce ze środków obrotowych spółki.
Mając na uwadze powołane przepisy, należy wskazać, że wydatki ponoszone przez Spółkę na nabycie usług gastronomicznych podczas spotkań biznesowych w części dotyczącej osób reprezentujących spółkę, tj. komplementariuszy oraz zarządu spółki będącej komplementariuszem, a także pracowników Spółki, wykonujących zadania służbowe (spotykających się z jej kontrahentami oraz potencjalnymi kontrahentami) stanowią koszty uzyskania przychodów jako wydatki związane z bieżącą działalnością Spółki na podstawie art. 15 ust. 1 updop i nie podlegają wyłączeniu na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 updop, art. 16 ust. 1 pkt 38 updop oraz art. 16 ust. 1 pkt 38a updop.
Mogą Państwo zaliczyć też do kosztów uzyskania przychodów, w myśl art. 15 ust. 1 updop wydatki na nabycie usług gastronomicznych, napojów bezalkoholowych, usług transportowych, usług noclegowych, usług szkoleniowych w ramach realizacji spotkań z współpracownikami o charakterze szkoleniowym, a także nabywane usługi kompleksowe w przedmiotowym zakresie.
Inaczej natomiast należy ocenić kwestię wydatku na nabycie alkoholu, który jest/będzie serwowany w trakcie ww. spotkań o charakterze szkoleniowym. W odpowiedzi do pytania nr 7 wezwania organu z 17 października 2025 r. sygn. 0114-KDIP2-1.4010.533.2025.1.KW; 0114-KDIP1-1.4012.781.2025.3.AWY wskazali Państwo, że „Potencjalnie gdyby miał to być alkohol, spółka będzie dążyła do wyszczególnienia tego wydatku przez kontrahenta w celu prawidłowej możliwości zakwalifikowania kosztów uzyskania przychodu.”
Wydatek na alkohol nie może być uznany za związany z prowadzoną działalnością gospodarczą. Mając na uwadze powyższe, należy wskazać, że alkohol nie jest konieczny, czy też niezbędny podczas takich spotkań/szkoleń. Zatem, trudno jest doszukać się w tym przypadku związku alkoholu z osiąganiem przychodów przez Spółkę. Tym samym wydatki na alkohol nie stanowią i nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów, ponieważ podlegają one wyłączeniu na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT z ww. kosztów.
Zatem, jeżeli do wydatków, które ponosicie Państwo na usługi szkoleniowe nie będzie wliczany alkohol, to ww. usługi mogą Państwo zaliczyć w całości do kosztów uzyskania przychodów.
Należy przy tym podkreślić, że ciężar co do prawidłowego udokumentowania ww. wydatków, jak i wykazania związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem tych wydatków a uzyskaniem przychodu, spoczywa na Spółce. To Państwo muszą wykazać, że ponieśli Państwo koszt zasadny z punktu widzenia prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie części pytania nr 1 dotyczącej pracowników oraz osób reprezentujących Spółkę oraz pytania nr 2 należy uznać za prawidłowe.
Z kolei, odnosząc się do wskazanej w uzupełnieniu wniosku, odpowiedzi na pytanie nr 1 wezwania organu z 17 października 2025 r. sygn. 0114-KDIP2-1.4010.533.2025.2.KW w której Spółka stwierdziła, że: „(…) Spółka nie wyklucza natomiast w przyszłości również nabycia z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, jeżeli ustali, że występuje taka możliwość”, należy wskazać na treść przepisu art. 16 ust. 1 pkt 9 updop, zgodnie z którym:
nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów i wpłat na różnego rodzaju fundusze tworzone przez podatnika; kosztem uzyskania przychodów są jednak:
a) podstawowe odpisy i wpłaty na te fundusze, jeżeli obowiązek lub możliwość ich tworzenia w ciężar kosztów określają odrębne ustawy,
b) odpisy i zwiększenia, które w rozumieniu przepisów o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych obciążają koszty działalności pracodawcy, jeżeli środki pieniężne stanowiące równowartość tych odpisów i zwiększeń zostały wpłacone na rachunek Funduszu.
Z powołanych przepisów ww. ustawy wynika, że kosztem uzyskania przychodów (przy spełnieniu warunku celowości) jest nie wypłata z ZFŚS, ale odpisy i zwiększenia ZFŚS pod warunkiem dokonania wpłaty na ten Fundusz zgodnie z ustawą z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 288).
Należy zwrócić uwagę na fakt, że świadczenia pieniężne i rzeczowe finansowane ze środków ZFŚS, stanowią dla podatnika (pracodawcy) wydatek z takiego funduszu.
Wpłaty (odpisy i zwiększenia) na rzecz ZFŚS dokonywane są zgodnie z ww. ustawą o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. Fundusz tworzy się co do zasady z corocznego odpisu podstawowego, naliczanego w stosunku do przeciętnej liczby zatrudnionych (art. 5 ust. 1 ustawy o ZFŚS).
Kosztem uzyskania przychodu podatnika (pracodawcy) są odpisy i zwiększenia, które w rozumieniu przepisów o ZFŚS obciążają koszty działalności pracodawcy, jeżeli środki pieniężne stanowiące równowartość tych odpisów i zwiększeń zostały wpłacone na rachunek funduszu.
Wobec powyższego, wskazane we wniosku wydatki sfinansowane z ZFŚS, nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów określonych w art. 15 ust. 1 updop.
Zatem, Państwa stanowisko należało uznać w tej części za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia;
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym i zdarzeniem przyszłym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisu sprawy przedstawionego we wniosku, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Zaznaczyć należy, że niniejszą interpretację wydano w oparciu o opis sprawy przedstawiony we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego, stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę. Jeżeli w toku ewentualnego postępowania organ uzna, że zdarzenie opisane we wniosku różni się od zdarzenia występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Państwa chroniła.
Odnosząc się do powołanych przez Państwa we wniosku interpretacji indywidualnych, wskazać należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach innych podmiotów i nie wiążą Organu w sprawie będącej przedmiotem wniosku. Zostały wydane/zapadły w określonym stanie faktycznym i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące. Nie mogą one zatem przesądzać o niniejszym rozstrzygnięciu. Natomiast organy podatkowe mimo, że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami sądów i innych organów podatkowych, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, że nie stanowią materialnego prawa podatkowego. Każdą sprawę Organ jest zobowiązany rozpatrywać indywidualnie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy Ordynacja podatkowa. Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego oraz zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnegow (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
