Interpretacja indywidualna z dnia 1 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-2.4011.589.2025.1.BM
Przychody z tytułu świadczenia usług zarządzania projektami w branży gier wideo, sklasyfikowane jako PKWiU 70.22.20.0, stanowią przychody z działalności usługowej, do której stosuje się zryczałtowaną stawkę podatku w wysokości 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a UZPD.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
16 października 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą (dalej „JDG”). W ramach JDG Wnioskodawca współpracuje z firmą działającą w branży gier komputerowych wideo w zakresie produkcji gier wideo (świadczone przez Wnioskodawcę usługi są określane jako pełnienie funkcji „producenta” gry). W stosunku do Wnioskodawcy nie będą zachodzić okoliczności wyłączające zastosowanie opodatkowania ryczałtem od przychodów wymienione w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „UZPD”), jak również nie będzie przekraczał progów przychodów uprawniających do korzystania ze zwolnienia (a więc nie uzyskał przychodów z działalności w kwocie równej lub większej niż 2 mln EUR). Wnioskodawca wybrał opodatkowanie ryczałtem w terminie wynikającym z art. 9 ust. 1 UZPD tj. w lipcu 2023 r.
Usługa, o której mowa we wniosku, świadczona jest na rzecz jednego kontrahenta (dalej zwanego „Kontrahentem”). Kontrahent jest podmiotem, którego forma prawna to „Private limited Company” wg prawa Wielkie Brytanii. Wnioskodawca nie jest, nie był i nie będzie powiązany z Kontrahentem w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawca nie pełnił, nie pełni i nie będzie pełnił jakichkolwiek funkcji w spółce Kontrahenta.
Usługa wykonywana przez Wnioskodawcę (dalej zwana „Usługą”) wykonywana jest jako jednolita usługa zarządzania projektami tworzenia gier video przez zewnętrzne studia deweloperskie (dalej zwane „Partnerami”).
Na Usługę Wnioskodawcy składają się wszystkie następujące elementy (czynności):
I.Ocena oprogramowania i jego zgodności z kamieniami milowymi.
a)Czynności:
Weryfikacja postępów prac nad grą wideo w odniesieniu do wcześniej ustalonych etapów projektowych (kamieni milowych).
b)Zadania/działania:
• Analiza wersji gry dostarczanych przez studio deweloperskie w kontekście założeń projektowych.
• Porównanie aktualnego stanu projektu do harmonogramu oraz dokumentacji produkcyjnej.
• Zbieranie i opracowywanie opinii od wewnętrznych działów wydawnictwa (np. działu marketingu, zarządu, zespołu zajmującego się kontrolą jakości).
• Ocena zgodności wykonanych elementów z wcześniej określonym zakresem projektu.
c)Zakres czynności:
Regularna analiza etapów prac – najczęściej w cyklach miesięcznych lub dwumiesięcznych.
d)Efekt i wykorzystanie:
Na podstawie tych analiz wydawca podejmuje decyzje o kontynuacji projektu, wprowadzeniu zmian w harmonogramie lub zakresie, a także o finansowaniu kolejnych etapów prac.
II.Zarządzanie jakością oprogramowania.
a)Czynności:
Planowanie, wdrażanie oraz nadzorowanie procesów związanych z zapewnieniem odpowiedniej jakości gry wideo.
b)Zadania/działania:
Współpraca z działem kontroli jakości oraz firmami zewnętrznymi świadczącymi usługi testowania.
• Ustalanie zakresu i kryteriów testowania.
• Monitorowanie wykrytych błędów oraz egzekwowanie ich usunięcia w ustalonych terminach.
• Analiza powtarzających się usterek i ustalanie priorytetów ich naprawy.
c)Zakres czynności:
Proces trwający od wczesnych etapów produkcji aż do premiery gry oraz późniejszych aktualizacji.
d)Efekt i wykorzystanie:
Działania te służą ograniczeniu liczby błędów w finalnym produkcie oraz zwiększeniu jego jakości, co ma bezpośrednie przełożenie na odbiór gry przez użytkowników i wyniki sprzedaży.
III.Zdefiniowanie kryteriów jakości.
a)Czynności:
Określenie standardów jakości, jakie powinien spełniać projekt.
b)Zadania/działania:
• Opracowanie dokumentów porównujących planowaną grę do innych gier o podobnym charakterze obecnych na rynku.
• Ustalanie oczekiwanych parametrów technicznych i artystycznych (np. płynność działania, poziom graficzny, zgodność z gatunkiem gry).
• Dostosowywanie kryteriów do bieżących trendów rynkowych i oczekiwań odbiorców.
c)Zakres czynności:
Czynności realizowane głównie na początku projektu, ale regularnie aktualizowane w trakcie jego trwania.
d)Efekt i wykorzystanie:
Dzięki jasno określonym kryteriom możliwa jest obiektywna ocena postępów prac oraz jakości końcowego produktu. Pozwala to Partnerom (czyli studiu tworzącemu grę) i Kontrahentowi (wydawcy gry) dążyć do wspólnego, jasno określonego celu.
IV.Regularna ocena jakości i jej raportowanie.
a)Czynności:
Systematyczna kontrola jakości tworzonych elementów gry oraz sporządzanie raportów z tych kontroli.
b)Zadania/działania:
• Analiza kolejnych wersji gry i przygotowywanie raportów oceniających ich stan techniczny oraz jakościowy.
• Organizacja spotkań podsumowujących bieżący stan projektu.
• Wskazywanie nieprawidłowości oraz rekomendowanie działań naprawczych.
c)Zakres czynności:
Czynności powtarzane w określonych cyklach – zazwyczaj co kamień milowy lub w cyklu miesięcznym.
d)Efekt i wykorzystanie:
Raporty stanowią podstawę do podejmowania decyzji związanych z dalszym rozwojem gry, zmianami w harmonogramie, a także ewentualnymi interwencjami organizacyjnymi czy finansowymi.
V.Zarządzanie testami wewnętrznymi i zewnętrznymi.
a)Czynności:
Koordynacja procesu testowania gry, zarówno wewnątrz firmy wydawniczej, jak i przy pomocy firm zewnętrznych.
b)Zadania/działania:
• Opracowywanie planów testowych.
• Wybór odpowiednich wersji gry do testów.
• Zbieranie opinii i wykrytych błędów od testerów.
• Ustalanie priorytetów naprawy usterek oraz nadzorowanie ich eliminacji.
c)Zakres czynności:
Testy rozpoczynają się po uzyskaniu podstawowej wersji gry umożliwiającej rozgrywkę i są kontynuowane aż do premiery gry oraz jej aktualizacji po wydaniu.
d)Efekt i wykorzystanie:
Pozwala to na wczesne wykrycie problemów technicznych i funkcjonalnych oraz przygotowanie gry do weryfikacji przez platformy dystrybucyjne (np. (...)) i ostateczną publikację.
VI.Komunikowanie oczekiwań wobec produktu.
a)Czynności:
Przekazywanie oczekiwań wydawcy w sposób zrozumiały i jednoznaczny do zespołu deweloperskiego.
b)Zadania/działania:
Przekładanie wymagań biznesowych, marketingowych i jakościowych na konkretne cele produkcyjne.
• Przekazywanie opinii od różnych działów wydawnictwa w uporządkowany i spójny sposób.
• Wyjaśnianie, uzasadnianie i dokumentowanie oczekiwań dotyczących funkcji, terminów i zawartości gry.
c)Zakres czynności:
Komunikacja odbywa się na bieżąco, codziennie i cotygodniowo, przez cały czas trwania projektu.
d)Efekt i wykorzystanie:
Minimalizacja ryzyka nieporozumień i błędnych założeń, co wpływa na efektywną realizację projektu i terminową dostawę produktu zgodnego z oczekiwaniami zleceniodawcy.
VII.Zarządzanie postępami.
a)Czynności:
Monitorowanie postępów realizacji projektu i reagowanie na ewentualne opóźnienia lub problemy.
b)Zadania/działania:
• Utrzymywanie harmonogramu i rejestru zadań.
• Codzienne spotkania podsumowujące bieżący stan prac.
• Identyfikowanie przeszkód w pracy i podejmowanie działań w celu ich usunięcia.
• Dokumentowanie realizowanych działań i aktualizowanie planów.
c)Zakres czynności:
Stałe, codzienne czynności realizowane przez cały okres trwania projektu.
d)Efekt i wykorzystanie:
Pozwala to na bieżące podejmowanie decyzji organizacyjnych i produkcyjnych oraz dostosowywanie harmonogramu i zasobów. Umożliwia również raportowanie postępów do Kontrahenta oraz zapewnia przejrzystość pracy całego zespołu.
VIII.Przygotowywanie i zarządzanie planem produkcji.
a)Czynności:
Tworzenie szczegółowego planu produkcji gry oraz nadzór nad jego realizacją.
b)Zadania/działania:
• Opracowanie harmonogramu wszystkich etapów produkcji.
• Podział zadań i określenie terminów ich realizacji.
• Zapewnienie zgodności planu z umową zawartą pomiędzy Kontrahentem i Partnerami.
• Dopasowanie planu do dostępnych zasobów i możliwości technicznych.
c)Zakres czynności:
Od rozpoczęcia projektu do jego zakończenia; plan produkcji jest dokumentem dynamicznym, wymagającym stałej aktualizacji.
d)Efekt i wykorzystanie:
Plan produkcji stanowi podstawowy dokument kontrolny dla Kontrahenta i Partnerów, służy jako narzędzie do monitorowania postępów i podejmowania decyzji finansowych oraz organizacyjnych.
IX.Aktualizowanie planu w reakcji na wydarzenia rynkowe (inne premiery, wydarzenia branżowe oraz światowe).
a)Czynności:
Dostosowywanie harmonogramu projektu do bieżącej sytuacji rynkowej i otoczenia biznesowego.
b)Zadania/działania:
• Analiza kalendarza premier innych gier i wydarzeń branżowych.
• Ocena wpływu zewnętrznych wydarzeń (np. kryzysów, zmian technologicznych) na projekt.
• Modyfikacja planu produkcji i/lub premiery w celu zwiększenia szans rynkowych gry.
c)Zakres czynności:
Czynności wykonywane ad hoc, gdy pojawią się istotne czynniki zewnętrzne.
d)Efekt i wykorzystanie:
Zmniejszenie ryzyka komercyjnej porażki gry przez optymalizację terminu premiery oraz dostosowanie strategii marketingowej i produkcyjnej.
X.Zarządzanie ryzykiem.
a)Czynności:
Identyfikacja potencjalnych zagrożeń w projekcie oraz opracowanie działań zapobiegawczych.
b)Zadania/działania:
• Analiza obszarów projektu szczególnie narażonych na problemy (np. opóźnienia, błędy techniczne, zmiany w zespole).
• Szacowanie prawdopodobieństwa wystąpienia ryzyk i ich potencjalnych skutków.
• Ustalanie sposobów reagowania na poszczególne typy zagrożeń.
c)Zakres czynności:
Czynności realizowane przez cały czas trwania projektu, z regularną aktualizacją listy ryzyk.
d)Efekt i wykorzystanie:
Poprawa stabilności projektu i zdolność szybkiego reagowania na nieprzewidziane sytuacje, co chroni interesy wydawcy i zapewnia ciągłość prac.
XI.Ustanowienie listy ryzyk projektowych, jakościowych oraz ryzyk w relacjach pomiędzy Kontrahentem a Partnerem.
a)Czynności:
Tworzenie katalogu potencjalnych zagrożeń w różnych obszarach projektu.
b)Zadania/działania:
• Spisanie możliwych problemów organizacyjnych, jakościowych i komunikacyjnych.
• Uporządkowanie ich według stopnia ważności.
• Dokumentowanie występujących trudności w relacjach z Partnerem (np. brak komunikacji, różnice kulturowe, niezgodność interpretacji zapisów umownych).
c)Zakres czynności:
Dokumentacja aktualizowana cyklicznie, najczęściej co miesiąc lub przy istotnych zmianach w projekcie.
d)Efekt i wykorzystanie:
Umożliwia Kontrahentowi świadome podejmowanie decyzji dotyczących dalszych relacji biznesowych i działań naprawczych.
XII.Analiza potencjalnych konsekwencji ryzyk.
a)Czynności:
Ocena możliwego wpływu zagrożeń na przebieg i wynik projektu.
b)Zadania/działania:
• Określenie kosztów, opóźnień i strat wizerunkowych wynikających z niezidentyfikowanych ryzyk.
• Szacowanie, jak dane ryzyko może wpłynąć na jakość gry, budżet lub relacje z klientami.
• Dokumentowanie najpoważniejszych scenariuszy.
c)Zakres czynności:
Czynności realizowane cyklicznie oraz każdorazowo przy identyfikacji nowego ryzyka.
d)Efekt i wykorzystanie:
Pomaga Kontrahentowi lepiej zarządzać zasobami, przewidywać zagrożenia i ograniczać skutki ewentualnych problemów.
XIII.Przygotowanie oraz wdrożenie planu mitygacji ryzyk.
a)Czynności:
Opracowanie oraz realizacja planów ograniczających wpływ ryzyk na projekt.
b)Zadania/działania:
• Tworzenie procedur awaryjnych (np. planów B dla krytycznych funkcji gry).
• Proponowanie zmian organizacyjnych lub technicznych.
• Koordynacja wdrażania działań naprawczych.
c)Zakres czynności:
Realizowane zgodnie z potrzebą - najczęściej równolegle z identyfikacją i analizą ryzyk.
d)Efekt i wykorzystanie:
Pozwala utrzymać ciągłość produkcji i zminimalizować skutki zagrożeń. Kontrahent zyskuje większą kontrolę nad stabilnością projektu.
XIV.Wspieranie Partnerów pod kątem organizacji ich pracy.
a)Czynności:
Doradztwo oraz pomoc w usprawnieniu pracy zespołu deweloperskiego.
b)Zadania/działania:
• Propozycje optymalizacji procesów pracy i narzędzi.
• Pomoc w rozwiązywaniu problemów kadrowych i technicznych.
• Konsultacje dotyczące metod zarządzania zespołem i planowania zadań.
c)Zakres czynności:
Działania podejmowane w miarę potrzeby, często w odpowiedzi na problemy zgłoszone przez Partnera.
d)Efekt i wykorzystanie:
Zwiększenie efektywności pracy Partnera i lepsza realizacja celów projektu, co przekłada się bezpośrednio na sukces wydawniczy gry.
XV.Wdrażanie procesów ustanowionych przez Kontrahenta u Partnera.
a)Czynności:
Wprowadzenie procedur i standardów opracowanych przez Kontrahenta do organizacji Partnera.
b)Zadania/działania:
• Przeszkolenie Partnera w zakresie oczekiwanych procedur.
• Egzekwowanie stosowania ustalonych narzędzi, dokumentacji i harmonogramów.
• Monitorowanie wdrożenia i korygowanie nieprawidłowości.
c)Zakres czynności:
Najintensywniej realizowane na początku współpracy, ale również aktualizowane w razie zmian w procesach po stronie Kontrahenta.
d)Efekt i wykorzystanie:
Umożliwia współpracę według ujednoliconych standardów, co usprawnia komunikację i zarządzanie projektem.
XVI.Organizacja i prowadzenie codziennych spotkań, dbanie o przejrzystość komunikacji oraz raportowanie postępów.
a)Czynności:
Zapewnienie bieżącej komunikacji między wszystkimi stronami projektu.
b)Zadania/działania:
• Codzienne spotkania podsumowujące postępy (np. krótkie odprawy online).
• Przekazywanie informacji między zespołem deweloperskim a wydawcą.
• Zbieranie i opracowywanie informacji o wykonanych zadaniach oraz aktualnych problemach.
• Sporządzanie raportów podsumowujących postępy.
c)Zakres czynności:
Działania realizowane każdego dnia roboczego w czasie trwania projektu.
d)Efekt i wykorzystanie:
Zapewniają płynny przebieg komunikacji, eliminują opóźnienia informacyjne i pomagają w utrzymaniu kontroli nad produkcją. Raporty służą Kontrahentowi jako narzędzie do monitorowania projektu i podejmowania decyzji.
Czynności powyższe są realizowane na każdym etapie tworzenia gier, począwszy od projektowania, tworzenia kodu, testowania, kończąc na wdrożeniu do sprzedaży, w różnym zakresie, w zależności od potrzeb.
Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie zryczałtowane, miesięczne. Wnioskodawca zwraca uwagę, że w ramach pełnionej świadczonej Usługi nie świadczy usług programowania. Nie wpływa w sposób bezpośredni na treść lub strukturę kodu źródłowego. Nacisk kładziony jest bowiem na świadczenie usługi zarządzania jakością i terminowością produkcji samej gry.
Gry wideo, których produkcja jest przedmiotem Usługi Wnioskodawcy, są grami dostępnymi w dystrybucji elektronicznej oraz fizycznej (pudełkowej) na rynkach na całym świecie.
Umowa, na podstawie której Wnioskodawca świadczy Usługę, nie stanowi umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktu menedżerskiego lub umów o podobnym charakterze. Wnioskodawca jest odpowiedzialny jedynie za określony proces (produkcję gry), a nie za reprezentowanie lub zarządzanie działalnością gospodarczą kontrahenta.
Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłową klasyfikacją Usługi jest PKWiU 70.22.20.0 – „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”.
Wniosek o wydanie interpretacji w zakresie stanu przeszłego i przyszłego. Stan faktyczny wniosku dotyczy lat 2023-2025 oraz przyszłości.
Pytanie
Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego, przychody ze wskazanych usług kwalifikują się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a UZPD?
Pana stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, usługa powinna zostać uznana za usługę opodatkowaną stawką 8,5% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5) lit. a) UZPD.
Na wstępie należy wskazać, iż Umowa nie stanowi zarządzania przedsiębiorstwem, gdyż nie dotyczy zarządzania „przedsiębiorstwem” lecz zarządzania określonym „procesem”. Tak jak przykładowo „office manager” nie wykonuje usługi zarządzania przedsiębiorstwem lub podobnej, pomimo, iż zarządza pracą biura oraz jego funkcjonowaniem, a operator maszyny „zarządza” procesem produkcji, tak „zarządzanie projektem” nie oznacza zarządzania „przedsiębiorstwem”, lecz pewnym procesami produkcyjnymi w nim zachodzącymi. Umowa nie spełnia wymogów umowy o zarządzanie wypracowanej w orzecznictwie, np. w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 6 grudnia 2012 r. II FSK 1030/11:
„Zdaniem Sądu, mimo braku definicji kontraktu menedżerskiego w przepisach prawa podatkowego, czy cywilnego, stosować należy w tym przypadku odpowiednio przepisy o zleceniu a nadto dorobek tak orzecznictwa, jak i doktryny. Z istoty kontraktów menedżerskich, umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, czy też umów o podobnym charakterze musi zatem wynikać, że podmiot podejmujący się zarządu przedsiębiorstwem powinien mieć możliwość na tyle samodzielnie prowadzić sprawy przedsiębiorstwa, aby bieżące administrowanie i kierowanie takim podmiotem pozostawało w jego gestii, natomiast w kompetencjach przedsiębiorcy decyzje istotne i strategiczne dla funkcjonowania i rozwoju przedsiębiorstwa.”
W innych wyrokach, jak w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 21 października 2020 r. II FSK 1277/18 podkreśla się cel w postaci przeniesienia na menedżera prowadzenia samodzielnego przedsiębiorstwa: „Kontrakt menedżerski czy też umowa o zarządzenie należą do grupy umów nienazwanych. Nie definiuje ich również ustawa podatkowa. W świetle poglądów prezentowanych zarówno w piśmiennictwie, jak i w orzecznictwie, przyjmuje się jednak, że istota kontraktu menedżerskiego, nazywanego również umową o zarządzanie przedsiębiorstwem bądź umową zarządu, polega na tym, że menedżer zobowiązuje się do prowadzenia za wynagrodzeniem przedsiębiorstwa drugiej strony lub jego części, na jej rachunek i ryzyko, przy czym prowadzi to przedsiębiorstwo bądź we własnym, bądź w cudzym imieniu. W charakterystyce kontraktów menedżerskich podkreśla się samodzielność menedżera (zarządcy) oraz cel umowy, którym jest przeniesienie prowadzenia przedsiębiorstwa (lub jego części) na menedżera z przyznaniem mu samodzielności w zakresie zarządzania przedsiębiorstwem. Inną cechą kontraktów menedżerskich jest oczekiwanie, że menedżer wniesie też własne wartości niematerialne w postaci nowego sposobu zarządzania przedsiębiorstwem, swoje doświadczenia zawodowe, wiedzę handlową i organizacyjną, reputację, klientów, wyrobione kontakty handlowe, a także swój image.”
Jak wynika z opisu czynności wchodzących w skład usługi nie stanowią one bieżącego, generalnego administrowania i kierowania przedsiębiorstwem, w szczególności nie wyposażają Wnioskodawcy jako kontraktora zewnętrznego w narzędzia i mechanizmy pozwalające na kierowanie przedsiębiorstwem (np. dostęp do kluczowych danych przedsiębiorstwa, wydawania poleceń służbowych, dokonywania czynności prawnych w imieniu Kontrahenta), ani też nie wyposaża Wnioskodawcy w głos decydujący w zakresie podejmowania decyzji związanych z działaniami przedsiębiorstwa lub określonej części, np. co do rozpoczęcie produkcji, zakończenia jej, zmiany kierunku całkowitego (zwłaszcza, że produkcja gier odbywa się przy udziale Parterów, a więc podmiotów zewnętrznych). Wnioskodawca porusza się wykonując usługę w ramach wyznaczonych decyzjami podjętymi wcześniej. Usługa jest ukierunkowana na „zarządzenie” procesem, w celu zapewnienia odpowiedniego jakości wyniku procesu (produktu), a wiedza Wnioskodawcy wykorzystywana w toku usług to przede wszystkim wiedza o charakterze specjalistycznym, związanym z rynkiem gier, a nie ogólnym, ekonomicznym i gospodarczym funkcjonowaniem podmiotów gospodarczych na rynku. Jednocześnie zadania powierzone Wnioskodawcy nie stanowią powierzenia do zarządzania określoną, wydzieloną lub identyfikowalną częścią przedsiębiorstwa (np. departamentem, oddziałem , zespołem), lecz jest zarządzaniem pewnym procesem realizowanym głównie przez podmiot zewnętrzny (Partnera), więc również z tego powodu nie można mówić o umowie o zarządzaniu przedsiębiorstwem lub podobnej.
Zdaniem Wnioskodawcy, czynności wchodzące w zakres usług nie mieszczą się w żadnym grupowaniu PKWiU wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 1) do 4) oraz 6) do 8) UZPD, a zatem stanowią przychód z działalności usługowej opisanej w art. 12 ust. 1 pkt 5) lit. a UZPD, gdyż ustawodawca traktuje stawkę 8,5% jako ogólną stawkę dla usług, stanowiącą klamrę i domknięcie dla wszystkich usług, które nie wchodzą w zakres grup usług wymienionych w innych punktach art. 12 ust. 1 UZPD.
W szczególności, zdaniem Wnioskodawcy, usługi przez niego wykonywane nie stanowią usług wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2) lit. m) UZPD, tj. „usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.)”. Zgodnie z art. 4 ust. 4 UZPD „Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu”. W przytoczonym przepisie użyto oznaczenia „ex” co oznacza, iż opodatkowanie stawką 15% ryczałtu dotyczy jedynie tych usług wymienionych w PKWiU w dziale 70, które są usługami „doradztwa związanego z zarządzaniem”, a zatem mieszczą się w zakresie przedmiotowego przepisu usługi polegającej na bezpośrednim „zarządzaniu” określoną sferą aktywności. Rozróżnienie między „doradztwem”, a samym „zarządzaniem” należy postrzegać przede wszystkim przez pryzmat efektu wykonanych usług: w przypadku doradztwa efektem usług jest określony zasób materialny lub niematerialny (w postaci opracowania, opinii, stanowiska lub instrukcji nieutrwalonych w żadnej formie bądź też innych materiałów i danych), który ma umożliwić lub pomóc w podjęciu przez właściwe organy lub osoby decyzji odnośnie wdrożenia lub nie określonych działań w sferze aktywności gospodarczej i ułatwić takie wdrożenie. Natomiast w przypadku „zarządzania” efektem usług jest nadzorowanie nad prawidłowością określonej sfery aktywności gospodarczej i kierowanie nią, a więc - w przypadku stwierdzenia takiej konieczności - bezpośrednie działanie nakierowane na wprowadzenie w życie określonych zmian w tejże sferze lub spowodowanie, iż takowe działania zostaną wdrożone przez odpowiedni personel. Takie rozróżnienie i wyodrębnienie czynią również przepisy podatkowe wymienione w art. 4 ust. 1 pkt 1 UZPD, a mianowicie Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556).
Już w samym tytule klasy 70.22 PKWiU ustawodawca wskazuje, iż klasa ta obejmuje „POZOSTAŁE USŁUGI DORADZTWA ZWIĄZANE Z PROWADZENIEM DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ (...)”, a także „USŁUGI ZARZĄDZANIA”, wskazując jednoznacznie, iż zakres tej klasy obejmuje różne typy usług.
Analizując zakres zadań i czynności powierzonych Wnioskodawcy w ramach usług należy stwierdzić, iż istotą tychże usług nie jest przygotowanie zasobu materialnego lub niematerialnego, mającego na celu umożliwienie podjęcie decyzji, lecz bezpośrednie nadzorowanie i podejmowanie określonych działań w toku procesu produkcji gry wideo. Zatem nie można sklasyfikować Usługi świadczonej przez Wnioskodawcę jako usługi wymienionej w art. 12 ust. 1 pkt 2) lit. m) UZPD. Klasyfikacja Usługi świadczonej przez Wnioskodawcę najbliższa jest pozycji PKWiU 70.22.20.0 – „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”. Zgodnie z wyjaśnieniami do PKWiU w zakresie tej pozycji (grupowania) mieszczą się: usługi koordynacji i nadzoru w zakresie środków podjętych w celu przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektu realizowanego w imieniu klienta, (...) usługi zarządzania projektami, które mogą dotyczyć budżetu, rachunkowości i kontroli kosztów, zamówień, planowania czasu pracy i pozostałych warunków działania, koordynacji prac podwykonawców, kontroli, jakości itp.,(...) usługi zarządzania projektami, które obejmują usługi zarządzania, w tym zarządzania biurem, przy udziale lub bez udziału własnego personelu.
Zdaniem Wnioskodawcy, czynności wykonywane przez niego w ramach usługi nie mogą być zaklasyfikowane również do czynności wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2b) lit. a) UZPD, a mianowicie nie stanowią usług związanych z wydawaniem pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0). Przede wszystkim należy zaznaczyć, iż usługi związane z działalnością wydawniczą (Dział 58 PKWiU), w tym także usługi związane z wydawaniem oprogramowania, nakierowane są na tworzenie i wpływanie na treść, formę i zawartość produktu, który ma być wydany (jak podaje się w wyjaśnieniach do PKWiU przykładem takich czynności w odniesieniu do oprogramowania jest „edycja oprogramowania”). Istotą usług wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2b) lit. a) tiret pierwsze UZPD, jest zastosowanie wiedzy i umiejętności specjalistycznych dotyczących programowania dla stworzenia, edycji lub modyfikacji i przygotowania produktu dla celów jego rozpowszechnienia w formie wydania w formie nośnika trwałego, a nie usług związanych z zarządzaniem produkowaniem gry. Wnioskodawca nie uzyskuje przychodu z wydawania gier; prowadzi wyłącznie usługi sterowania produkcją gier. Dodatkowo art. 12 ust. 1 pkt 2b) lit. a) tiret pierwsze UZPD nie dotyczy usług związanych z grami publikowanymi formie dostępu on-line. W świetle powyższego również ten przepis nie znajduje zastosowanie do usługi wykonywanej przez Wnioskodawcę.
Pozostałe zakresy przepisów w żaden sposób nie oddają charakterystyki usługi świadczonej przez Wnioskodawcę, a więc zbędne jest odnoszenie się do nich. Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, zasadnym jest uznanie, iż usługa podlega art. 12 ust. 1 pkt 5) lit. a) UZPD, a tym samym Wnioskodawca uprawniony jest do zastosowania stawki 8,5% ryczałtu. Przedmiotowe stanowisko potwierdzają liczne interpretacje indywidualne organów podatkowych dotyczące usług, których charakterystyka odpowiada lub jest co najmniej analogiczna z perspektywy cech prawnie relewatnych Usłudze wykonywanej przez Wnioskodawcę:
Głównym przedmiotem działalności jest zarządzanie projektami, obejmujące:
·opracowywanie strategii technicznych i biznesowych dotyczącej istniejących oraz nowych produktów; prowadzenie projektów krótko, jak i długoterminowych;
·ciągłą komunikację z klientami zewnętrznymi;
·współpracę z różnymi działami firmy;
·prowadzenie negocjacji z potencjalnie nowymi klientami zewnętrznymi;
·koordynację oraz uzgodnienie działań podczas planowania zadań;
·nadzór nad pracą podlegających zespołów.
Szczegółowy opis obowiązków to m.in.:
·komunikacja z zespołami - zapewnienie regularnej komunikacji z członkami różnych zespołów, monitorując postępy, identyfikując i eliminując przeszkody oraz wspierając rozwój umiejętności technicznych i interpersonalnych;
·planowanie sprintów - organizacja i nadzorowanie postępów prac, ustalając cele i harmonogramy pracy zgodnie z metodologią Agile; dbanie o efektywne wykorzystanie zasobów oraz adaptację strategii w zależności od zmieniających się potrzeb projektu;
·wsparcie techniczne i organizacyjne - zapewnienie wsparcia technicznego oraz organizacyjnego dla zespołu, rozwiązując problemy operacyjne i wspierając w implementacji rozwiązań technologicznych;
·komunikacja z klientem - będąc głównym punktem kontaktowym dla klientów, uzgadnia się oczekiwania odnośnie projektów, zarządza się zadaniami stworzonymi na podstawie tych oczekiwań, dostarcza się aktualne informacje o postępach wykonanych prac oraz analizuje i reaguje się na ich informację zwrotną;
·analiza i zbieranie wymagań - wykonanie szczegółowej analizy wymagań projektowych, identyfikując kluczowe potrzeby i cele biznesowe klienta oraz zapewniając, że są one jasno zdefiniowane i zrozumiałe dla zespołu deweloperskiego;
·koordynacja zadań z Właścicielem Produktu (Product Owner) - ciągła współpraca w celu definiowania i priorytetyzacja zadań tworzonego produktu, interpretacja wymagań oraz zapewnienie ich rozwiązania zgodnie z celami biznesowymi i strategicznymi projektu;
·zarządzanie ryzykiem projektowym - identyfikacja, analiza i zarządzanie ryzykami projektowymi, minimalizacja ich wpływu na harmonogram i jakość wykonywanych projektów;
·monitorowanie i raportowanie postępów - regularny monitoring postępów projektu, raportowanie na żywo klientom w tygodniowych odstępach czasu, zapewniając przejrzystość podejmowanych działań i odpowiednie podejmowanie decyzji;
·edukacja i rozwój zespołu - organizacja szkoleń oraz warsztatów dla aktualnych oraz nowych członków zespołu, wspierając ich rozwój zawodowy i umiejętności techniczne, co przyczynia się do zwiększenia efektywności i zaangażowania;
·zarządzanie zmianami - skutecznie zarządzanie zmianami w projekcie, identyfikując i oceniając wpływ na zasoby, harmonogram, szybkość wykonania oraz cele projektowe, zapewniając ich kontrolę i dokumentację;
·optymalizacja procesów - ciągle doskonalenie procesów projektowych i operacyjnych, dążąc do ich optymalizacji i efektywności, co przekłada się na lepsze rezultaty i zadowolenie klientów;
·zarządzanie relacjami - budowanie i utrzymywanie pozytywnych relacji biznesowych z interesariuszami projektu, wspierając otwartą i efektywną komunikację oraz rozwiązywanie konfliktów.
(...)
Natomiast stawką 8,5% opodatkowane będą pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z „usługami firm centralnych (head offices)” a także „usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem” tj.:
·klasa 70.21 - usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,
·kategoria 70.22.2 - pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,
·kategoria 70.22.3 - pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Zatem stawką 8,5% opodatkowane będą usługi mieszczące się w grupowaniu „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” (kategoria 70.22.2, pozycja 70.22.20.0 PKWiU). Zbiór usług klasyfikowanych w PKWiU jako 70.22.2 oraz 70.22.3 wyklucza się ze zbiorem usług znajdujących się w grupowaniu 70.22.1, tzn. że są to usługi innego rodzaju, których nie można traktować w żaden sposób łącznie, w tym w szczególności przy stosowaniu właściwej stawki ryczałtu.
„W świetle powyższego uzyskane przychody z działalności prowadzonej pod kodem PKWiU 70.22.20 stanowią przychody z działalności usługowej, które zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne i mogą podlegać opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, jeżeli spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie” - pismo z dnia 22 listopada 2024 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT2-1.4011.716.2024.1.KD.
„Pana działalność obejmuje: (...) zarządzanie projektem (Project Manager) w zakresie (...). Z kolei zarządzanie projektem (Project Manager) w zakresie (...) obejmuje planowanie aktywności (...).
Dla usług wymienionych w punktach A, B i C wskazał Pan klasyfikację PKWiU 62.09.20.0 „Pozostałe usługi w zakresie technologii informatycznych i komputerowych, gdzie indziej niesklasyfikowane”, natomiast dla usług wymienionych w puncie D klasyfikację PKWiU 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”. Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz okoliczności przedstawione we wniosku stwierdzić należy, że jeśli faktycznie uzyskuje/uzyska Pan przychody z tytułu świadczenia usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU 62.09.20.0 i jednocześnie - jak wynika z opisu sprawy - nie świadczy usług w zakresie instalowania oprogramowania, to właściwą stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych będzie stawka 8,5% określona w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.” - pismo z dnia 20 listopada 2024 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDST2-1.4011.486.2024.2.AP.
„W przedstawionym we wniosku opisie zdarzenia wskazał Pan, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy usługi zarządzania projektami informatycznymi dla kontrahenta z branży gier komputerowych oraz gier dla konsoli, jako kierownik projektów (Project Manager). W zakresie powyższych usług zajmuje się Pan projektami realizowanymi przez podległych nadzór programistów, designerów oraz artystów. Nie wpływa Pan natomiast w sposób bezpośredni lub pośredni na kształt, zarys oraz strukturę wytworzonego przez nich oprogramowania, dokumentacji albo rysunków. Nacisk kładziony jest bowiem na świadczenie usługi nadzoru nad jakością i terminowością samego projektu. Nie prowadzi Pan usług doradczych związanych z zarządzaniem ani usług doradztwa związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Świadczone usługi klasyfikuje Pan w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0, tj. „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”
Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0 i - jak wynika z okoliczności sprawy - niebędących usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem, podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, przy założeniu, że spełnia Pan warunki formalne przewidziane dla tej formy opodatkowania.” - pismo z dnia 13 czerwca 2024 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej sygn. 0115-KDST2-1.4011.239.2024.1.AP.
W przedstawionym we wniosku opisie zdarzenia wskazał Pan, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy na rzecz kontrahenta usługę project managera, dla których wskazał grupowanie PKWiU 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”, a także, jako odrębną usługę - kompleksową usługę zarządzania projektem, połączoną ze specjalistycznymi usługami w zakresie informatyki w ramach opiniowania, planowania i projektowania systemów komputerowych, oprogramowania (bez programowania), dla której wskazał grupowanie PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”. Wśród czynności, które Pan wykonuje w celu realizacji zawartej umowy w zakresie project managera, znajdują się m.in.:
-ścisła współpraca z zespołem developerskim, członkami zespołu Product Department oraz stakeholderami w zakresie jego wizji i uzasadnienia biznesowego,
-administrowanie backlogu produktu - zapewnienie jasnej wizji produktu zespołowi programistycznemu i zarządzanie backlogiem zespołu,
-zbieranie oczekiwań stakeholderów i przekładanie ich na user stories dla zespołu developerskiego w taki sposób, aby były one jasne i zrozumiałe,
-podejmowanie decyzji dotyczących priorytetyzacji user stories,
-osiąganie celów biznesowych stakeholderów za pomocą produktu cyfrowego, równoważenie potrzeb krótko i długoterminowych, biorąc pod uwagę potrzeby klientów i wymagania architektury. (...) Analiza powołanych przepisów na tle przedstawionego stanu faktycznego pozwala stwierdzić, że dla przychodów uzyskiwanych z tytułu świadczenia usług sklasyfikowanych według PKWiU w grupowaniu 70.22.20.0, które - jak wynika z przedstawionych okoliczności sprawy - nie są usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem, właściwą stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest - jak słusznie Pan wskazał - stawka 8,5% określona w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Tym samym Pana stanowisko w powyższym zakresie jest prawidłowe.” - pismo z dnia 23 września 2024 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej sygn. 0115-KDST2-2.4011.342.2024.3.RS.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):
Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Stosownie natomiast z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności,
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności,
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Zauważyć należy, że wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Wobec tego, dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu do przychodów uzyskanych z prowadzonej działalności gospodarczej konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m. oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
− 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów;
− 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
W przedstawionym we wniosku opisie zdarzenia wskazał Pan, że jako „producent” gry współpracuje z firmą działającą w branży gier komputerowych wideo. Wykonywana przez Pana usługa to jednolita usługa zarządzania projektami tworzenia gier video przez zewnętrzne studia deweloperskie, dla której wskazał klasyfikację PKWiU 70.22.20.0 – „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że jeśli faktycznie uzyskuje Pan przychody ze świadczenia usług sklasyfikowanych według PKWiU w grupowaniu 70.22.20.0, które – jak wynika z okoliczności wniosku – nie są usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem, zastosowanie znajdzie stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, określona w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
-stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz
-zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU.
Niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie zagadnienie objęte pytaniem (stawkę ryczałtu). Inne kwestie poruszane we wniosku nie były przedmiotem oceny przez tut. organ.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym i zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Odnosząc się do powołanych interpretacji i wyroków sądów administracyjnych wskazać należy, że wydawane są w indywidualnych sprawach podatników, dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; (dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
