Interpretacja indywidualna z dnia 2 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-1.4011.504.2025.3.JPO
Działalność gospodarcza polegająca na wytwarzaniu konstrukcji stalowych kwalifikuje się pod stawkę ryczałtu 5,5%, gdy realizowana jest na bazie własnych materiałów. W przypadku wykonania z materiału powierzonego, odpowiednia jest stawka 8,5%, zgodnie z rozdysponowaniem przychodów jako działalność usługowa według ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest:
-nieprawidłowe – w części dotyczącej stawki ryczałtu w wysokosci 5,5% przychodów dla działalności, polegającej na wykonywaniu elementów stalowych z materiału powierzonego bez montażu;
-prawidłowe – w pozostałym zakresie.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
25 września 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 24 września 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki ryczałtu dla świadczonych usług. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwania – pismami z 30 października oraz 20 listopada 2025 r. (daty wpływu). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą od 7 września 2021 r. Przychody z działalności opodatkowuje Pani ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Przy rejestracji działalności złożyła Pani właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze tej formy opodatkowania.
Przedmiotem Pani działalności zgodnie z klasyfikacją PKD (obowiązującą do końca 2024 r.) są m.in.:
•25.62.Z – Obróbka mechaniczna elementów metalowych,
•25.11.Z – Produkcja konstrukcji metalowych i ich części,
•25.12.Z – Produkcja metalowych elementów stolarki budowlanej,
•25.61.Z – Obróbka metali i nakładanie powłok na metale,
•25.99.Z – Produkcja pozostałych wyrobów metalowych, gdzie indziej niesklasyfikowana,
•33.11.Z – Naprawa i konserwacja metalowych wyrobów gotowych,
•42.21.Z – Roboty związane z budową rurociągów przesyłowych i sieci rozdzielczych,
•43.22.Z – Wykonywanie instalacji wodno-kanalizacyjnych, cieplnych, gazowych i klimatyzacyjnych.
Zakres działalności
Pani działalność polega głównie na wykonywaniu prac spawalniczo-montażowych. W szczególności zajmuje się Pani:
•spawaniem i budową rurociągów (głównie wodno-kanalizacyjnych, na oczyszczalniach ścieków, przepompowniach ścieków, stacjach uzdatniania wody),
•montażem armatury przyległej do instalacji (zawory, zasuwy, przepustnice, króćce, kołnierze itp.),
•budową i montażem konstrukcji stalowych i wyrobów stalowych (balustrady, osłony, podpory, podesty, włazy, drabiny, konstrukcje wsporcze).
Sposób realizacji prac
Prace wykonuje Pani zarówno z materiału powierzonego, jak i nabytego we własnym zakresie. Jest to uzależnione od zlecenia, które Pani otrzymuje.
Jeśli materiał zapewnia zlecający, to na miejscu realizacji wykonuje Pani jego obróbkę (docinanie, szlifowanie, spawanie, czyszczenie spawów, dopasowanie elementów) oraz montaż.
Jeśli materiał nabywa Pani samodzielnie, to kupuje go na własny rachunek (stal, wyroby hutnicze, armaturę) i dostarcza półfabrykaty na plac budowy, gdzie następnie wykonuje spawanie, obróbkę i montaż (zdarza się, że montaż jest po stronie zlecającego, a po Pani stronie zakup materiału i budowa jednostkowego wyrobu budowlanego). Efektem wykonywanych zleceń są jednostkowe, indywidualne wyroby i instalacje, będące częścią budowli/obiektów budowlanych. Nie prowadzi Pani produkcji seryjnej ani działalności handlowej – każde zlecenie realizowane jest indywidualnie, według projektu lub zamówienia kontrahenta.
Charakter usług
Zlecenia mają charakter budowlano-montażowy i są realizowane jako całość (...), w tym wymiana instalacji i montaż nowej armatury i urządzeń, oraz drabin, pomostu i balustrady wokół studni).
Zdarzają się zlecenia, gdzie realizuje Pani modernizację części instalacji i konstrukcji, które są częścią całości instalacji (...)
Wynagrodzenie otrzymuje Pani za wykonane zlecenie; w zależności od umowy wynagrodzenie bywa wypłacane częściowo w trakcie realizacji.
Prace wykonuje Pani na rzecz różnych firm, często jako podwykonawca przy większych inwestycjach, np. (...) lub (...).
Klasyfikacja PKWiU
Wykonywane usługi i działalność wytwórczą klasyfikuje Pani pod następującymi symbolami:
•43.22.11.0 – Roboty związane z wykonywaniem instalacji wodno-kanalizacyjnych i odwadniających,
•42.21.13.0 – Systemy irygacyjne (kanały); magistrale i linie wodociągowe, obiekty do uzdatniania wody i oczyszczania ścieków, stacje pomp,
•42.21.22.0 Roboty ogólnobudowlane związane z budową sieci rozdzielczych, włączając prace pomocnicze,
•42.21.23.0 Roboty ogólnobudowlane związane z budową systemów irygacyjnych (kanałów), magistrali i linii wodociągowych, obiektów do uzdatniania wody i oczyszczania ścieków oraz stacji pomp,
•43.99.50.0 – Roboty związane ze wznoszeniem konstrukcji stalowych,
•25.11.23.0 – Pozostałe konstrukcje i ich części; płyty, pręty, kątowniki, kształtowniki itp. z żeliwa, stali lub aluminium,
•25.62.20.0 – Pozostałe usługi z zakresu obróbki mechanicznej elementów metalowych.
Uzupełnienie
Doprecyzowała Pani, że wniosek dotyczy okresu od początku prowadzenia działalności, tj. od (…) 2021 r. do „nadal”.
Potwierdziła Pani, że świadczone usługi wykonywane są w ramach prac związanych z budową, przebudową lub remontem obiektów budowlanych, a wskazane w opisie sprawy rurociągi stanowią budowle, a tym samym obiekty budowlane w rozumieniu art. 3 pkt 1 i 3 ustawy Prawo budowlane.
Wyjaśniając, do jakiej instalacji przylega armatura (zawory, zasuwy, przepustnice, króćce, kołnierze itp.); czy jest to instalacja związana ze spawanymi i budowanymi rurociągami, wskazała Pani, że tak, jest to instalacja związana ze spawanymi, budowanymi, modernizowanymi rurociągami.
Wyjaśniając, czy konstrukcja stalowa i wyroby stalowe (balustrady, osłony, podpory, podesty, włazy, drabiny, konstrukcje wsporcze) są częścią budowanego rurociągu, wskazała Pani, że jeśli są to zlecenia na oczyszczalniach ścieków, w przepompowniach ścieków, na stacjach wody, to tak : konstrukcje stalowe oraz wyroby stalowe, takie jak balustrady, osłony, podpory, podesty, włazy, drabiny oraz konstrukcje wsporcze, stanowią elementy towarzyszące i funkcjonalnie powiązane z budowanym rurociągiem. Ich celem jest zapewnienie prawidłowego montażu, eksploatacji oraz bezpieczeństwa użytkowania instalacji technologicznej.
Odpowiadając na pytanie, czy budowa i montaż konstrukcji stalowych i wyrobów stalowych jest odrębną od budowy rurociągów usług, wskazała Pani, że zakres robót jest określony w umowie zawartej ze zleceniodawcą i stanowi część realizacji konkretnej inwestycji lub modernizacji. Konstrukcje stalowe i wyroby stalowe wykonywane w ramach tych prac są ściśle powiązane funkcjonalnie z budowanymi lub modernizowanymi instalacjami technologicznymi – pełnią rolę elementów wsporczych, osłonowych lub zabezpieczających, niezbędnych dla prawidłowego montażu, eksploatacji i utrzymania instalacji. Nawet w przypadkach, gdy przedmiotem zlecenia jest wyłącznie wymiana lub naprawa pojedynczych elementów (np. prowadnic, podpór czy balustrad), prace te dotyczą istniejących obiektów budowlanych i mają charakter remontu lub konserwacji elementów instalacji technologicznych.
Wyjaśniając, jakie wyroby Pani wytwarza w ramach prefabrykacji elementów stalowych, wykonywanych na podstawie dokumentacji konkretnej inwestycji, bądź indywidualnego zapytania zlecającego z materiału własnego, bez montażu po Pani stronie, wskazała Pani, że sporadycznie, w ramach realizacji zleceń, wykonuje proste prace przygotowawcze, polegające na spawaniu lub złożeniu elementów stalowych (np. odcinków rurociągów, kołnierzy, króćców, uchwytów, prowadnic czy krat), zgodnie z dokumentacją techniczną i innymi zaleceniami dołączonymi do zapytania ofertowego przez Zleceniodawcę, gdzie montaż pozostaje już po stronie zlecającego.
Przedmiotem umowy zawartej ze Zleceniodawcą (wykonawcą głównym) jest wykonanie robót obejmujących w szczególności:
·budowę, przebudowę oraz montaż rurociągów przemysłowych (stalowych, kwasoodpornych lub innych zgodnie z dokumentacją inwestycji),
·montaż armatury przemysłowej i urządzeń towarzyszących,
·prefabrykację, budowę i montaż konstrukcji stalowych wsporczych pod rurociągi, podestów, balustrad, drabin, osłon, prowadnic i innych elementów konstrukcyjnych,
·prace naprawcze, konserwacyjne i remontowe w zakresie istniejących instalacji technologicznych, w tym wymianę zużytych elementów (np. prowadnic, podpór, balustrad),
·wykonanie niezbędnych prac spawalniczych i montażowych zgodnie z dokumentacją techniczną przekazaną przez Zleceniodawcę.
Zakres robót każdorazowo wynika z dokumentacji technicznej lub zapytania ofertowego dotyczącego danej inwestycji. Prace są realizowane na terenie inwestycji wskazanej przez Zleceniodawcę, przy użyciu materiałów własnych lub powierzonych, w zależności od postanowień umowy/zlecenia.
Za świadczenie opisanych we wniosku usług otrzymuje Pani wynagrodzenie określone w umowie/zleceniu zawartym ze Zleceniodawcą. Wynagrodzenie jest ustalane jako całość, ale w zależności od umowy może być wypłacane etapowo, zgodnie z harmonogramem realizacji inwestycji i protokołami odbioru poszczególnych etapów robót będących częścią całej inwestycji.
Wysokość wynagrodzenia ustalana jest indywidualnie dla każdego zlecenia, na podstawie zakresu prac, szacowanej liczby roboczogodzin, zastosowanych materiałów i technologii, oraz warunków realizacji inwestycji.
Potwierdziła Pani, że prowadzi ewidencję przychodów w sposób umożliwiający określenie przychodów z poszczególnych rodzajów działalności, zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Do wykonywanej przez Panią działalności nie mają i nie będą mieć zastosowania wyłączenia określone w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Wskazała Pani, że w roku poprzedzającym rok podatkowy, w którym korzysta z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskała przychody z działalności prowadzonej wyłącznie samodzielnie w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, o której mowa w art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Nie prowadziła i nie prowadzi Pani działalności w formie spółki.
Wyjaśniając, czy oprócz działalności gospodarczej uzyskuje/będzie uzyskiwała Pani inne dochody podlegające opodatkowaniu, wskazała Pani, że tak, od początku działalności, tj. od (…) 2021 r. do (…) 2023 r. otrzymywała dochód z tytułu umowy o pracę oraz otrzymuje Pani dochody z wynajmu prywatnego.
W piśmie z 20 listopada 2025 r. doprecyzowała Pani, że usługa konserwacji elementów instalacji technologicznych nie jest przedmiotem wniosku.
Dodatkowo wyjaśniając, czy wskazane usługi „remontu elementów instalacji technologicznych” oraz „wymiany lub naprawy pojedynczych elementów” są przedmiotem wniosku, wskazała Pani, że tak; usługi dotyczą również prac polegających na remoncie elementów instalacji technologicznych; zdarzają się prace polegające na wymianie lub naprawie pojedynczych elementów instalacji, w takich przypadkach prace wykonywane są „w” lub „na” obiektach budowlanych lub budowlach i dotyczą elementów stanowiących część obiektu np. wymianie części instalacji w (...) lub wymianie np. drabiny, balustrady, podestu, włazu.
Potwierdziła Pani, że „prace naprawcze i remontowe” są też przeprowadzane w ramach przebudowy, montażu, remontu lub rozbiórki obiektu budowlanego, o którym mowa w art. 3 ustawy z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 418 ze zm.) – w sytuacji, gdy zlecenie obejmuje część prac w ramach np. (...) ścieków lub (...) a nie budowy nowych obiektów, wtedy wykonuje Pan spawanie, budowę i montaż instalacji technologicznych i konstrukcji stalowych (m.in. balustrady, podesty, drabiny, osłony, podpory) w ramach tej modernizacji.
Oświadcza Pani, że zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy prowadzi ewidencję pozwalającą na wyodrębnienie przychodów opodatkowanych różnymi stawkami.
Pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku – piśmie z 20 listopada 2025 r.)
Czy przychody uzyskiwane przez Panią z tytułu wykonywania wszystkich czynności opisanych we wniosku oraz uzupełnionych o konkretne wyjaśnienia – obejmujących w szczególności:
-spawanie oraz budowę i montaż rurociągów wodno-kanalizacyjnych i instalacji technologicznych,
-spawanie, budowę i montaż konstrukcji stalowych, takich jak m.in. balustrady, podesty, drabiny, osłony, podpory i włazy,
-remonty elementów instalacji technologicznych oraz konstrukcji stalowych,
-wykonywania elementów stalowych na podstawie dokumentacji konkretnej inwestycji lub indywidualnego zapytania zlecającego – bez montażu po Pani stronie
(w zależności od zlecenia powyższe prace wykonywane są z materiału własnego lub powierzonego) należy zakwalifikować jako przychody z działalności wytwórczej oraz robót budowlanych, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. 2025 poz. 843), i w konsekwencji opodatkować stawką 5,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a tej ustawy?
Jeżeli poszczególne czynności powinny być zakwalifikowane inaczej i opodatkowane innymi stawkami ryczałtu – jaka stawka podatku właściwa jest dla każdego z opisanych rodzajów czynności?
Pani stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
W Pani ocenie, przychody z wszystkich czynności opisanych we wniosku oraz jego uzupełnienia należy zakwalifikować jako przychody z działalności wytwórczej oraz z robót budowlanych, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, i w konsekwencji opodatkować stawką 5,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a tej ustawy.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły,z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionychw art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a, art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. e oraz art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
-8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8;
-8,5% przychodów z działalności polegającej na wytwarzaniu przedmiotów (wyrobów) z materiału powierzonego przez zamawiającego;
-5,5% przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton.
Na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 1 i pkt 4 ww. ustawy:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
·działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3;
·działalność wytwórcza – działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzoną przez podatnika.
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) jest klasyfikacją produktów pochodzenia krajowego oraz z importu, przy czym, pod pojęciem produktów rozumie się wyroby i usługi:
1.wyroby stanowią: surowce, półfabrykaty, wyroby finalne oraz zespoły i części tych wyrobów – o ile występują w obrocie,
2.usługi stanowią:
-wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, tzn. usługi dla celów produkcji nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych,
-wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz a rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.
Pojęcie usług według PKWiU nie obejmuje czynności związanych z wytwarzaniem wyrobów (włączając półfabrykaty, elementy, części, obróbkę elementów) z materiałów własnych przedsiębiorstwa, na zlecenie innych jednostek gospodarki narodowej, przeznaczonych do celów produkcyjnych lub do dalszej odsprzedaży oraz z reguły nie obejmuje wytwarzania wyrobów na indywidualne zamówienie ludności, z materiałów własnych wykonawcy.
Ponieważ ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie zawiera definicji „wytwarzania”, należy posłużyć się definicją słownikową, zgodnie z którą „wytwarzać” to m.in.: zrobić, wyprodukować coś (Słownik języka polskiego PWN, www.sjp.pwn.pl).
O zakwalifikowaniu działalności gospodarczej do działalności wytwórczej decyduje więc przede wszystkim końcowy efekt tej działalności, tj. powstanie z zakupionych czy wytworzonych materiałów nowego wyrobu. Wyrób ten ma być nowy.
Słownik języka polskiego definiuje przymiotnik „nowy” m.in. jako „niedawno zrobiony, nabyty lub właśnie powstały, założony”. Należy zatem stwierdzić, że cecha nowości ma się odnosić do tego, że przedmiot ten wcześniej nie istniał, zaś powstał właśnie w wyniku działań podatnika (polegających na wytworzeniu, wyprodukowaniu czegoś) (A. Bartosiewicz, R. Kubacki. Komentarz do art. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, lex 8474).
Przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie definiują również pojęcia roboty budowlane. Dlatego należy w tym zakresie odnieść się do art. 3 ustawy z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 418 ze zm.).
Zgodnie z powołanym przepisem w brzmieniu obowiązującym do 17 lutego 2021 r.:
Ilekroć w ustawie jest mowa o:
1) obiekcie budowlanym - należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych;
3) budowli - należy przez to rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych, elektrowni wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową;
7) robotach budowlanych - należy przez to rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego.
Należy podkreślić, że wskazany przepis od dnia 18 lutego 2021 r. brzmi następująco:
Ilekroć w ustawie jest mowa o:
1) obiekcie budowlanym - należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych;
3) budowli - należy przez to rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych, elektrowni wiatrowych, morskich turbin wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową;
7) robotach budowlanych - należy przez to rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego.
Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) obiekty budowlane i roboty budowlane sklasyfikowane zostały w sekcji F. Sekcja ta obejmuje następujące działy:
·Dział 41 - budynki i roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków,
·Dział 42 - budowle i roboty ogólnobudowlane związane z budową obiektów inżynierii lądowej i wodnej,
·Dział 43 - roboty budowlane specjalistyczne.
Sekcja F - obiekty budowlane i roboty budowlane - wskazuje zatem, że obejmuje ona:
·budynki i pozostałe obiekty inżynierii lądowej i wodnej,
·roboty ogólnobudowlane i specjalistyczne w zakresie budownictwa i prac inżynierii lądowej i wodnej, takie jak: prace związane z budową nowych budynków, przebudową lub remontem istniejących budynków, włączając montaż budowli z elementów prefabrykowanych oraz konstrukcji o charakterze stałym lub tymczasowym.
Z treści wniosku wynika, że prowadzi Pan indywidualną działalność gospodarczą, polegającągłównie na wykonywaniu prac spawalniczo-montażowych. W szczególności zajmuje się Pani:
•spawaniem i budową rurociągów (głównie wodno-kanalizacyjnych, na oczyszczalniach ścieków, przepompowniach ścieków, stacjach uzdatniania wody),
•montażem armatury przyległej do instalacji (zawory, zasuwy, przepustnice, króćce, kołnierze itp.),
•budową i montażem konstrukcji stalowych i wyrobów stalowych (balustrady, osłony, podpory, podesty, włazy, drabiny, konstrukcje wsporcze).
Zlecenia mają charakter budowlano-montażowy i są realizowane jako całość (...), w tym wymiana instalacji i montaż nowej armatury i urządzeń, oraz drabin, pomostu i balustrady wokół studni).
Zdarzają się zlecenia, gdzie realizuje Pani modernizację części instalacji i konstrukcji, które są częścią całości instalacji (bo np. wskazany przez zlecającego odcinek instalacji albo jakaś konstrukcja wymaga wymiany).
Potwierdziła Pani, że świadczone usługi wykonywane są w ramach prac związanych z budową, przebudową lub remontem obiektów budowlanych, a wskazane w opisie sprawy rurociągi stanowią budowle, a tym samym obiekty budowlane w rozumieniu art. 3 pkt 1 i 3 ustawy Prawo budowlane. Wskazała Pani, że jeśli są to zlecenia na oczyszczalniach ścieków, w przepompowniach ścieków, na stacjach wody, to konstrukcje stalowe oraz wyroby stalowe, takie jak balustrady, osłony, podpory, podesty, włazy, drabiny oraz konstrukcje wsporcze, stanowią elementy towarzyszące i funkcjonalnie powiązane z budowanym rurociągiem. Ich celem jest zapewnienie prawidłowego montażu, eksploatacji oraz bezpieczeństwa użytkowania instalacji technologicznej.
Mając na względzie powołane przepisy oraz opisane okoliczności sprawy stwierdzić należy, że w przypadku uzyskania przychodów ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej opisanych robót w zakresie:
-spawania oraz budowy i montażu rurociągów wodno-kanalizacyjnych i instalacji technologicznych,
-spawania, budowy i montażu konstrukcji stalowych, takich jak m.in. balustrady, podesty, drabiny, osłony, podpory i włazy,
-remontu elementów instalacji technologicznych oraz konstrukcji stalowych,
jeśli faktycznie są one wykonywane w ramach budowy, przebudowy lub remonty obiektów budowlanych, o których mowa w art. 3 pkt 1 w związku z art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane, to zastosowanie ma stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 5,5%, przewidziana dla robót budowlanych, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Jednocześnie w przypadku działalności dotyczącej robót budowlanych bez wpływu na stawkę ryczałtu pozostaje okoliczność, czy roboty te są wykonywane z użyciem materiału własnego, czy też materiału powierzonego.
Pani wątpliwości dotyczą również stawki ryczałtu dla działalności, polegającej na wykonywaniu elementów stalowych na podstawie dokumentacji konkretnej inwestycji lub indywidualnego zapytania zlecającego – z materiału własnego lub powierzonego, bez montażu po Pani stronie.
Odnosząc się do tej części Pani działalności stwierdzić należy, że w przypadku, gdy wykonuje Pani, elementy stalowe z materiału własnego bez ich montażu (tj. proste prace przygotowawcze polegające na spawaniu lub złożeniu elementów stalowych, np. odcinków rurociągów, kołnierzy, króćców, uchwytów, prowadnic czy krat), zgodnie z dokumentacją techniczną i innymi zaleceniami dołączonymi do zapytania ofertowego przez Zleceniodawcę, to opisana działalność w tym zakresie wpisuje się w definicję działalności wytwórczej, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W wyniku Pani działalności w opisanym zakresie powstaje bowiem nowy wyrób. Tym samym dla przychodów uzyskiwanych z tego tytułu zastosowanie ma stawka ryczałtu w wysokości 5,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a tej ustawy.
Natomiast w przypadku, gdy wytwarza Pani wyżej opisane elementy stalowe z materiału powierzonego, to dla takich prac ma zastosowania stawka ryczałtu w wysokości 8,5%, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. e ww. ustawy, przewidziana dla przychodów z działalności, polegającej na wytwarzaniu przedmiotów (wyrobów) z materiału powierzonego przez zamawiającego.
Dodać należy, że zgodnie z art. 12 ust. 3 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021 r.:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:
1)ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;
2)ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;
3)ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;
4)ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.
Wskazany przepis od dnia 1 stycznia 2022 r. brzmi następująco:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:
1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;
2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;
2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;
2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;
3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;
4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.
Zatem, w sytuacji, gdy prowadzi Pani działalność, z której przychody opodatkowane są różnymi stawkami, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Należy zastrzec, że interpretacja indywidualna stanowi rozstrzygnięcie tylko i wyłącznie w zakresie objętym zakresem wniosku (pytaniami interpretacyjnymi) i odnosi się do przedstawionego opisu sprawy. A zatem, nie dotyczy innych kwestii zawartych we wniosku, które nie były przedmiotem pytań.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawyz dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.); dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § Ordynacji podatkowej.
