Interpretacja indywidualna z dnia 2 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.761.2025.2.DJD
Przychody z działalności spersonalizowanego linkowania, sklasyfikowane jako PKWiU 74.90.20.0, podlegają opodatkowaniu stawką 8,5% ryczałtu, jako przychody z działalności usługowej, pod warunkiem braku przesłanek negatywnych określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
13 września 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący określenia stawki ryczałtu dla przychodów ze świadczonych usług, sklasyfikowanych wg PKWiU pod symbolem 74.90.20.0. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 20 października 2025 r. (wpływ 20 października 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym, od lipca 2024 r. prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą. Jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT. Wnioskodawca w ramach prowadzonej przez siebie działalności świadczy usługę spersonalizowanego linkowania (ang. cistom link-building - usługa publikacji linków klientów na stronach internetowych wydawców, dalej: „editorial link”).
Wnioskodawca wskazuje na marginesie, że tożsamą działalność prowadzi x… Spółka kontrolowana przez Niego. Dla tej Spółki Wnioskodawca 5 września 2025 r. uzyskał pozytywną interpretację podatkową (Nr 0115-KDIT3.4011.560.2025.2.PS), w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej przeanalizował charakter usług realizowanych przez Spółkę m.in. w zakresie editorial Iink.
Opis usług linkowania (editorial link):
W ramach wykonywanej działalności Wnioskodawca świadczy usługę spersonalizowanego linkowania (ang. custom link-building services), zwaną potocznie po angielsku „editorial link” (budowanie profilu linku), polegającą na pozyskiwaniu linków zwrotnych (na stronach wydawców, tj. właścicieli stron internetowych, na których mają być opublikowane linki, dalej: „Wydawcy”) do witryny swojego klienta.
Celem usługi z punktu widzenia klienta Wnioskodawcy jest m.in. zwiększenie widoczności jego witryny w organicznych wynikach wyszukiwania (np. w wyszukiwarce ...) poprzez publikację linku w treści redakcyjnej na stronie internetowej podmiotu trzeciego (Wydawcy). Sens ekonomiczny usługi świadczonej przez Wnioskodawcę polega na pośrednictwie między zamawiającym usługę (dalej: „Zamawiający”) a właścicielem strony internetowej (tj. Wydawcą), na której ma się pojawić link do strony Zamawiającego. Wnioskodawca działa jako pośrednik między Zamawiającym a Wydawcą.
Wnioskodawca wystawia fakturę na rzecz Zamawiającego na kwotę odpowiadającą wartości usługi publikacji linku. Wnioskodawca również otrzymuje od Wydawcy fakturę na kwotę odpowiadającą wartości usługi publikacji linku. Wnioskodawca osiąga zysk na różnicy między wartością usługi nabytej od Wydawcy, a sprzedanej na rzecz Zamawiającego. Między Zamawiającym, a Wydawcą nie ma żadnych bezpośrednich rozliczeń finansowych.
Wnioskodawca:
·nie wykonuje analizy technicznej stron (nie wdraża zmian w kodzie);
·nie tworzy strategii marketingowej, w szczególności całościowej strategii SEO (ang. Search Engine Optimization, czyli optymalizacji dla wyszukiwarek internetowych), jak np. doboru słów kluczowych, linkowania i ogólnie rzecz ujmując – całościowego „prowadzenia” witryny w celu uzyskania przez nią możliwie najlepszych wyników w wyszukiwarce;
·nie jest odpowiedzialny za przygotowywanie tekstów przez copywriterów;
·nie wykonuje analizy danych, wyciągania wniosków i odpowiada za wyłapywanie korelacji na linii działania – efekty oraz zmiany w algorytmie wyszukiwarki – ich wpływie na strony internetowe Zamawiających;
·nie dokonuje wprowadzania różnorodnych, gotowych tekstów, np. od copywriterów, na strony Wydawców;
·nie wykonuje innych prac związanych z programowaniem lub tworzeniem albo zmianą oprogramowania;
·nie zajmuje się promowaniem stron internetowych Zamawiających, nie tworzy raportów.
Analogicznie:
·Wnioskodawca nie ma dostępu do CMS-a Wydawcy (np. ...), ani nie wprowadza żadnych zmian samodzielne;
·Wydawca samodzielnie publikuje treść, którą otrzyma od Zamawiającego za pośrednictwem Wnioskodawcy;
·Wnioskodawca nie instaluje skryptów, pluginów, ani nie wymusza wprowadzenia/zmiany żadnych elementów technicznych na stronie Wydawcy;
·wreszcie, Wnioskodawca nie wprowadza zmian na stronach internetowych Wydawców.
Opis procesu tworzenia listy stron internetowych w ramach usługi typu editorial link.
Proces publikacji linków na stronie internetowej Wydawcy:
1.Zamawiający zgłasza się do Wnioskodawcy poprzez formularz kontaktowy dostępny na stronie internetowej Wnioskodawcy ze zleceniem znalezienia dla niego odpowiedniej strony internetowej, na której mógłby zostać umieszczony jego link (prowadzący do jego strony internetowej, tzw. hiperłącze);
2.po otrzymaniu formularza kontaktowego z Zamawiającym kontaktuje się osoba reprezentująca Wnioskodawcę (Jego współpracownicy) w celu ustalenia jego oczekiwań względem strony internetowej, na której ma zostać umieszczony jego link. W szczególności ustala się:
·rodzaj prowadzonej przez Zamawiającego działalności;
·tematykę poruszaną na jego stronie internetowej;
·typ linku;
·czas publikacji (tj. okres, przez który ma być widoczny link należący do Zamawiającego);
·parametr linku (tzw. anchor linku);
·sposób zamieszczenia linku – do wyboru: linkowanie wskazanego wyrażenia w treści albo dodanie krótkiej treści z linkiem;
·parametry strony internetowej, na której ma być umieszczony link (np. autorytet domeny, organiczny trafik (ruch) strony, indeksacja strony);
3.na podstawie oczekiwań swojego klienta Wnioskodawca sporządza dokument, w którym opisuje specyfikację zamówienia klienta;
4.Wnioskodawca (lub Jego współpracownicy) poszukują strony internetowe spełniające wymagania klienta;
5.następnie Wnioskodawca (lub Jego współpracownicy) w imieniu Zamawiającego kontaktują się w formie mailowej (lub w innej, niezautomatyzowanej formie) z potencjalnymi wydawcami przesyłając zamówienie klienta;
6.Wnioskodawca w formie mailowej zamawia w imieniu Zamawiającego usługę publikacji linku w treści redakcyjnej na stronie internetowej Wydawcy, przy czym składane zamówienie na publikację linku, zgodnie z ofertą Wydawcy, może dotyczyć:
·publikacji linku w opublikowanych wcześniej artykułach redakcyjnych, przy zapewnieniu jednoczesnego kontekstowego dopasowania linku do tematu publikacji;
·publikacji linku w dedykowanych sekcjach na portalu Wydawcy (strony kategorii, strona główna, dedykowane podstrony);
·publikacji linku site-wide (na wszystkich podstronach portalu Wydawcy);
7.Zamawiający za pośrednictwem Wnioskodawcy przekazuje link, który ma być przedmiotem publikacji na portalu Wydawcy. Zamawiający zapewnia, że link przekazany do publikacji jest zgodny z przepisami prawa, a usługodawca, tj. Wnioskodawca nie ma obowiązku weryfikacji, czy publikacja linku Zamawiającego jest zgodna z prawem. Zamawiający ponosi odpowiedzialność za ewentualne skutki publikacji linku z naruszeniem postanowień obowiązującego prawa. Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za ewentualne skutki publikacji linku z naruszeniem postanowień obowiązującego prawa;
8.zawarcie umowy pomiędzy Zamawiającym a Wnioskodawcą w zakresie usługi publikacji linków następuje w chwili akceptacji zamówienia Zamawiającego przez Wydawcę, tj. w momencie opublikowania linku przez Wydawcę;
9.Zamawiający zobowiązuje się do niekontaktowania się z Wydawcą z pominięciem usługodawcy (tj. Wnioskodawcy) w sprawie publikacji linku;
10.Wnioskodawca zobowiązany jest do oznaczenia na swojej stronie internetowej, że doszło do wykonania ustalonej publikacji. Za „oznaczenie” w powyższym znaczeniu rozumie się fakt podania przez Wydawcę adresu strony internetowej, na której opublikowany został link;
11.po publikacji linku i oznaczeniu tego faktu, Zamawiający weryfikuje fakt udostępnienia portalu i poprawność publikacji, przy czym Wnioskodawca ma także możliwość dokonania weryfikacji. Weryfikacja polega na sprawdzeniu zgodności udostępnienia portalu i publikacji linku ze złożonym zamówieniem i zawartą w tym względzie umową;
12.za dodanie linku Zamawiającego na swoją stronę odpowiada Wydawca.
Wnioskodawca nie korzysta z infrastruktury IT do przetwarzania danych. Cały proces – od pierwszego kontaktu z Wydawcą aż po umieszczenie treści – odbywa się ręcznie, bez wykorzystania zautomatyzowanych systemów do przetwarzania danych. Nie odbywa się również przetwarzanie danych wejściowych: informacje dostarczane przez klienta, tj. Zamawiającego (takie jak tematyka, link, czy preferencje) służą jedynie jako ogólne wytyczne przy ręcznym doborze stron internetowych. Efektem końcowym świadczonej przez Wnioskodawcę usługi, tzw. editorial link (spersonalizowanego linkowania) jest publikacja linku do strony internetowej Zamawiającego na stronie internetowej Wydawcy, w wybranym kontekstowo miejscu, zgodnie z ustaleniami poczynionymi pomiędzy Wnioskodawcą a Wydawcą, w imieniu Zamawiającego. Typowym rezultatem usługi jest osadzenie linku do strony internetowej Zamawiającego (np. https:// www.nazwaklienta.pl) w treści informacyjnej lub poradnikowej, opublikowanej wcześniej lub specjalnie przygotowanej przez Wydawcę. Link ten przyjmuje formę hiperłącza (tzw. anchor linku) osadzonego w naturalnym kontekście redakcyjnym.
Podkreślając raz jeszcze tę okoliczność, publikacja linku może nastąpić:
• w istniejącym artykule redakcyjnym Wydawcy (z uzupełnieniem treści o link);
• w nowej treści przygotowanej i opublikowanej przez Wydawcę;
• w dedykowanej sekcji strony (np. w kategorii tematycznej lub na stronie głównej);
• w formie linku globalnego (site-wide) widocznego na wszystkich podstronach serwisu.
Zamieszczony link nie zawiera bezpośredniego komunikatu reklamowego (wezwania do zakupu, promocji towaru lub usługi), lecz ma na celu zwiększenie widoczności strony Zamawiającego w wynikach wyszukiwania oraz budowanie jej autorytetu w wyszukiwarce internetowej (np. ...). Link funkcjonuje jako element tekstu o charakterze informacyjno-poradnikowym.
Wnioskodawca nie korzysta z żadnej infrastruktury informatycznej w celu obróbki danych - cały proces (kontakt z Wydawcą, dobór miejsca publikacji, obsługa zlecenia) odbywa się manualnie i bez wykorzystania systemów do przetwarzania danych. Nie dochodzi również do żadnego przetwarzania danych wejściowych - dane przekazywane przez klienta (np. branża, tematyka, link URL, jego oczekiwania, co do portalu Wydawcy) służą jedynie jako punkt odniesienia dla ręcznego wyszukiwania potencjalnych portali publikacyjnych.
Wnioskodawca rozlicza się i dalej planuje rozliczać w oparciu o podatek ryczałtowy, zgodnie z ustawą z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843). Wysokość przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej nie przekracza i nie przekroczy kwoty 2 000 000 euro. Wnioskodawca spełnia warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Wobec Wnioskodawcy nie zachodzą również przesłanki negatywne wynikające z art. 8 ww. ustawy. Ponadto, Wnioskodawca złożył w odpowiednim czasie właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Prowadzona działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca doprecyzował, że pełny zakres wykonywanej przez Niego działalności obejmuje opisane powyżej usługi spersonalizowanego linkowania „editorial link”. Okazjonalnie wykonuje również inne czynności, świadczy inne usługi, ale nie są one objęte przedmiotem niniejszego wniosku. W całokształcie działalności Wnioskodawcy mają one mniejsze znaczenie.
Wnioskodawca dla celów działalności opodatkowanej ryczałtem prowadzi następującą dokumentację podatkową:
·ewidencję przychodów z podziałem na stawki ryczałtu;
·wykaz środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych;
·rejestry VAT (sprzedaży i zakupów);
·dowody wewnętrzne, zestawienia miesięczne pozwalające przypisać przychody do właściwych stawek ryczałtu.
Ewidencja przychodów prowadzona przez Wnioskodawcę umożliwia jednoznaczne określenie wysokości przychodów z każdego rodzaju działalności opodatkowanej różnymi stawkami ryczałtu. Działalność prowadzona przez Wnioskodawcę jest opodatkowana ryczałtem od początku jej założenia, tj. od lipca 2024 r. Zaistniały stan faktyczny dotyczy 2024 r. i 2025 r. do dnia złożenia wniosku o interpretację, a od dnia złożenia wniosku liczy się okres zdarzenia przyszłego.
Usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie będą wykonywane w ramach wolnego zawodu, w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Usługi wykonywane przez Wnioskodawcę są sklasyfikowane pod kodem PKWiU 74.90.20.0 „Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane”. W ramach usługi spersonalizowanego linkowania Wnioskodawca działa jako pośrednik między Zamawiającym a Wydawcą i wykonuje czynności wyłącznie organizacyjno-koordynacyjne, zmierzające do publikacji linku Zamawiającego na stronie Wydawcy.
W szczególności:
·przyjęcie i uszczegółowienie zamówienia - pozyskanie od Zamawiającego wytycznych (branża, tematyka, typ i parametr linku/anchor, sposób osadzenia, przewidywany czas publikacji, oczekiwane parametry strony);
·sporządzenie specyfikacji zlecenia - przygotowanie dokumentu opisującego wymagania Zamawiającego, stanowiącego podstawę dalszych działań;
·ręczny dobór potencjalnych Wydawców - wyszukiwanie stron spełniających kryteria Zamawiającego (charakter treści, widoczność/organiczny ruch, ogólne parametry domeny);
·kontakt i koordynacja z Wydawcami - nawiązywanie kontaktu (e-mail/inny niezautomatyzowany kanał), przedstawienie specyfikacji, zebranie ofert i warunków publikacji, wybór oferty;
·zamówienie publikacji - złożenie w imieniu Zamawiającego zamówienia na publikację linku w treści redakcyjnej (w istniejącym artykule, nowym materiale, sekcji tematycznej, na stronie głównej lub site-wide);
·przekazanie materiałów - przekazanie Wydawcy otrzymanych od Zamawiającego danych (adres URL, oczekiwany anchor/sposób osadzenia) - Wnioskodawca nie tworzy treści;
·koordynacja wykonania i potwierdzenie publikacji - uzyskanie od Wydawcy adresu URL opublikowanego linku („oznaczenie” wykonania), przekazanie informacji Zamawiającemu;
·weryfikacja publikacji - sprawdzenie zgodności z ustaleniami (miejsce, forma osadzenia linku, zgodność z parametrami);
·rozliczenia - wystawienie faktury Zamawiającemu na wartość usługi publikacji, przyjęcie faktury od Wydawcy, przychód Wnioskodawcy stanowi marża (różnica między ceną sprzedaży a zakupem usługi publikacji). Między Zamawiającym a Wydawcą nie ma rozliczeń bezpośrednich;
·tryb pracy - wszystkie czynności Wnioskodawca lub osoby z Nim współpracujące wykonują manualnie, bez wykorzystania zautomatyzowanych systemów do przetwarzania danych oraz bez prowadzenia obróbki danych wejściowych.
Wnioskodawca:
·nie tworzy strategii SEO, ani kampanii marketingowych;
·nie wykonuje analiz technicznych, audytów SEO, nie programuje i nie wprowadza zmian w kodzie stron;
·nie tworzy/edytuje treści (copywritingu) i nie publikuje jej w CMS; nie ma dostępu do CMS Wydawców;
·nie instaluje skryptów, plików, pluginów u Wydawców;
·nie prowadzi raportowania efektów SEO, nie monitoruje algorytmów wyszukiwarek;
·nie przetwarza danych osobowych, operacyjnych klientów w celach analitycznych.
Rezultatem usługi jest link Zamawiającego (hiperłącza anchori), który zostaje opublikowany przez Wydawcę w uzgodnionym kontekście redakcyjnym sekcji serwisu i pozostaje widoczny przez ustalony okres.
Wszystkie czynności wykonywane przez Wnioskodawcę w ramach usług opisanych we wniosku są/będą sklasyfikowane według jednego grupowana PKWiU. Tym kodem jest 74.90.20.0 „Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane”.
Wnioskodawca nie uzyskuje przychodów ze świadczenia usług:
·związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60);
·przetwarzania danych (PKWiU ex 63.11.1), przesyłania strumieni wideo przez Internet (PKWiU 59.11.25.0), przesyłania strumieni audio przez Internet (PKWiU 59.20.36.0), agencji informacyjnych (PKWiU 63.91.1) oraz pozostałych w zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 63.99);
·kulturalnych i rozrywkowych (PKWiU dział 90);
·związanych ze sprzedażą miejsca reklamowego w wykazach i listach (np. adresowych, telefonicznych) (PKWiU 58.12.40.0);
·licencyjnych związanych z: nabywaniem praw do książek, broszur, ulotek, map, itp. (PKWiU 58.11.60.0), nabywaniem praw do korzystania z wykazów i list (np. adresowych, telefonicznych) (PKWiU 58.12.30.0), nabywaniem praw do czasopism i pozostałych periodyków (PKWiU 58.14.40.0), nabywaniem praw do pozostałych wyrobów drukowanych (PKWiU 58.19.30.0), nabywaniem praw do korzystania z gier komputerowych (PKWiU 58.21.40.0), nabywaniem praw do korzystania z programów komputerowych (PKWiU 58.29.50.0).
PKWiU dział 60 - Usługi związane z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych - Wnioskodawca nie uzyskuje przychodów z tego tytułu, ponieważ:
·nie posiada, ani nie eksploatuje kanału/strumienia programowego (linearnego, ani on-demand);
·nie emituje audycji/programów: rezultat usługi to publikacja linku w treści redakcyjnej u podmiotu trzeciego, nie nadawanie programu;
·działa jako pośrednik między Zamawiającym a Wydawcą, a nie jako nadawca.
Przetwarzanie danych (PKWiU ex 63 11.1), przesyłanie strumieni wideo przez Internet (PKWiU 50 11.25.0), przesyłanie strumieni audio przez Internet (PKWiU 59.20.36.0), agencji informacyjnych (PKWiU 63.91.1) oraz pozostałych w zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 63.99) - Wnioskodawca nie uzyskuje przychodów z ww. usług, gdyż:
·nie przetwarza danych (brak ETU/hostingu/analityki; proces jest manualny i bez systemów do przetwarzania danych);
·nie świadczy streamingu (brak infrastruktury/serwerów, brak transmisji audio/wideo; usługa nie polega na emisji treści multimedialnych);
·nie prowadzi działalności agencji informacyjnej (nie tworzy/rozpowszechnia depesz, serwisów newsowych, ani baz informacji);
·nie świadczy usług informacyjnych n.e.c. - efektem nie jest dostarczanie informacji, tylko zorganizowanie publikacji linku u Wydawcy.
PKWiU dział 90 - Usługi kulturalne i rozrywkowe (PKWiU dział 90) - Wnioskodawca nie uzyskuje przychodów z tego zakresu, bo:
·nie tworzy i nie prezentuje wydarzeń artystycznych/rozrywkowych;
·nie prowadzi obiektów kultury/rozrywki;
·realizuje usługę o charakterze organizacyjno-koordynacyjnym w relacji reklamodawca - Wydawca.
PKWiU 58.12.40.0 - Sprzedaż miejsca reklamowego w wykazach/listach (np. adresowych, telefonicznych) - Wnioskodawca nie uzyskuje przychodów z tej usługi, ponieważ:
·nie dysponuje własnym wykazem/listą i nie sprzedaje w nich miejsca;
·nie pośredniczy w zakupie wpisów/reklam w katalogach; zamiast tego aranżuje wstawienie linku w treści redakcyjnej serwisów www;
·brak jest produktu w postaci „wpisu katalogowego”; świadczenie dotyczy konkretnej publikacji linku.
Usługi licencyjne: PKWiU 58.11.60.0 (prawa do książek ud.), PKWiU 58.12.30.0 (prawa do wykazów/list), PKWiU 58.14.40.0 (prawa do czasopism), PKWiU 58.19.30.0 (prawa do innych wyrobów drukowanych), PKWiU 58 21.40.0 (prawa do gier), PKWiU 58.29.50.0 (prawa do programów) - Wnioskodawca nie uzyskuje przychodów z usług licencyjnych, gdyż:
·nie nabywa, ani nie przenosi autorskich praw majątkowych/licencji w tych kategoriach;
·rezultat usługi to faktyczna publikacja linku przez Wydawcę (na jego stronie), a nie udzielenie prawa do korzystania z utworu/bazy/programu;
·rozliczenie ma charakter marży pośrednictwa (różnica między zakupem publikacji od Wydawcy a sprzedażą Zamawiającemu), nie opłaty licencyjnej.
Wnioskodawca realizuje pośredniczące, manualne usługi koordynacji publikacji linku (editorial link) u zewnętrznych wydawców. Nie nadaje programów, nie streamuje, nie przetwarza danych, nie prowadzi działalności informacyjnej, kulturalnej, czy rozrywkowej, nie sprzedaje miejsca w katalogach i nie obraca licencjami wymienionymi wyżej. Charakter tej działalności nie spełnia kryteriów żadnej z wymienionych grupowań PKWiU.
Usługi świadczone przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie są związane ze świadczeniem usług firm centralnych (head office), ani usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70).
Wnioskodawca nie umieszcza linków na własnych stronach internetowych i Jego usługi nie stanowią sprzedaży miejsca reklamowego klasyfikowanego w PKWiU 63.12.20.0, ponieważ:
·brak jest własnej powierzchni reklamowej - Wnioskodawca nie dysponuje, ani nie monetyzuje własnego serwisu/portalu; publikacja linku następuje u zewnętrznych Wydawców. Grupa 63.12.20.0 dotyczy podmiotów, które sprzedają miejsce reklamowe we własnych serwisach;
·rola Wnioskodawcy jako pośrednika, nie sprzedawcy - istotą usługi jest kojarzenie Zamawiającego z Wydawcą, uzgodnienie publikacji i koordynacja wykonania. Wnioskodawca nie oferuje „slotów”, placementów, nie zarządza cennikiem powierzchni, nie gwarantuje zasięgów, ani emisji;
·charakter rezultatu - efektem jest osadzenie linku w treści redakcyjnej (editorial link), a nie emisja formatów reklamowych (banerów, boxów, pre-rolli) typowych dla sprzedaży miejsca w serwisie internetowym;
·brak cech emisji - Wnioskodawca nie używa ad-serwera, nie prowadzi rotacji/kampanii, nie raportuje odsłon, nie rozlicza się w modelach CPM/CPC - a to są atrybuty sprzedaży miejsca reklamowego online;
·model rozliczeń - przychód Wnioskodawcy to marża pośrednictwa (różnica między zakupem publikacji od Wydawcy a sprzedażą Zamawiającemu), a nie opłata za udostępnienie własnej powierzchni reklamowej.
Konkluzja, z uwagi na brak własnego nośnika serwisu, pośredniczący charakter świadczenia oraz redakcyjny (a nie „slotowy") sposób publikacji, działalność Wnioskodawcy nie mieści się w PKWiU 63.12.20.0.
Wnioskodawca nie świadczy usług wyświetlania reklam klasyfikowanych w PKWiU 59.11.30.0, bowiem:
·niewłaściwe jest medium publikacji - PKWiU 59.11.30.0 dotyczy sprzedaży miejsca i czasu reklamowego w filmach, nagraniach wideo lub programach telewizyjnych (np. pre-roll, mid-roll, spoty), Wnioskodawca organizuje publikację linku w treści redakcyjnej stron www, a nie emisję w materiale audiowizualnym;
·brak jest emisji i ramówki - Wnioskodawca nie nadaje programów, nie udostępnia playera, ani strumienia AV, nie wstawia bloków reklamowych do wideo TV, nie planuje czasu emisji;
·brak jest technicznej infrastruktury reklamowej AV - nie używa ad-serwerów dla wideo, standardów VAST/VPAID, nie raportuje odtworzeń, zasięgów GRP/TRP, itp., co jest typowe dla usług z działu 59.11.30.0;
·inny jest rezultat świadczenia - efektem jest jednorazowe osadzenie hiperłącza (anchor link) w kontekście redakcyjnym u zewnętrznego wydawcy, a nie „projekcja/wyświetlenie” reklamy w materiale wideo;
·rola i model rozliczeń - Wnioskodawca działa jako pośrednik organizacyjny między Zamawiającym a Wydawcą serwisu www i rozlicza się marżą od zorganizowanej publikacji linku, a nie sprzedażą czasu antenowego, czy powierzchni w materiale AV.
Konkluzja, z uwagi na brak komponentu audiowizualnej emisji reklam, brak jest infrastruktury i parametrów właściwych reklamie wideo/TV oraz odmienny rezultat usługi (link w treści), czynności Wnioskodawcy nie mieszczą się w PKWiU 59.11.30.0.
W ocenie Wnioskodawcy, opisana działalność nie obejmuje pośrednictwa w sprzedaży miejsca lub czasu na cele reklamowe w Internecie w rozumieniu PKWiU 73.12.13.0.
Uzasadnienie:
·brak „inventory reklamowego” do sprzedaży. Wnioskodawca nie dysponuje, ani nie odsprzedaje miejsca/czasu reklamowego (slotów CPM/CPC/flat fee) w imieniu mediów. Jego świadczenie polega na zorganizowaniu jednorazowej publikacji linku w treści redakcyjnej u zewnętrznego wydawcy, a nie na obrocie „powierzchnią reklamową”;
·brak stałej reprezentacji mediów (media representation). Grupa 73.12. zasadniczo obejmuje podmioty reprezentujące media i pośredniczące w sprzedaży ich powierzchni/czasu; Wnioskodawca nie ma umów reprezentacyjnych, nie utrzymuje cenników emisji i nie handluje stałą pulą placementów;
·inny rezultat usługi niż reklama w rozumieniu 73.12. Rezultatem jest osadzenie hiperłącza w materiale redakcyjnym (editorial link), bez emisji display/video, bez harmonogramu, targetowania, częstotliwości, czy raportów odsłon. To organizacja publikacji treściowego odnośnika, nie kampania reklamowa;
·brak cech techniczno-kampanijnych. Wnioskodawca nie korzysta z ad-serwerów, standardów IAB, nie rozlicza się w modelach emisji (CPM/CPC/CPE), nie prowadzi kampanii, ani optymalizacji mediowej - co odróżnia Go od pośredników 73.12.13.0;
·model rozliczeń - marża pośrednictwa zakupowego, nie sprzedaż czasu/miejsca. Przychód Wnioskodawcy to różnica między ceną nabytej od wydawcy publikacji, a ceną sprzedaną Zamawiającemu. Gdyby chodziło o 73.12.13.0 istotą byłaby sprzedaż czasu/miejsca reklamowego (własnego lub reprezentowanego medium), a nie zakup - odsprzedaż z organizacją publikacji.
Konkluzja, biorąc pod uwagę brak sprzedaży „powierzchni/czasu” reklamowego, brak reprezentacji mediów, odmienny rezultat (link w treści redakcyjnej) i brak cech kampanii reklamowej, działalność Wnioskodawcy nie mieści się w PKWiU 73.12.13.0.
Najbliższą kategorią - przy takim opisie - są „Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane” - PKWiU 74.90.20.0 (ew. inna „pozostała” kategoria treściowa), z ryzykiem klasyfikacyjnym do usług reklamowych tylko wtedy, gdy opis/nazwa świadczenia zostanie „ureklamowiony” (np. raportowanie emisji, guarantee zasięgów, stała reprezentacja mediów).
Zasady świadczenia usługi spersonalizowanego linkowania oraz rozliczeń zostały u Wnioskodawcy uregulowane w sposób następujący:
·zakres i tryb realizacji - usługa polega na organizacji publikacji linku Zamawiającego u zewnętrznego Wydawcy (dobór Wydawcy, uzgodnienie warunków, zamówienie publikacji, potwierdzenie wykonania). Umowa w rozumieniu zlecenia na publikację jest zawierana w chwili akceptacji zamówienia przez Wydawcę, tj. w momencie opublikowania linku przez Wydawcę (zgodnie z opisem procesu). Wnioskodawca nie tworzy treści i nie modyfikuje stron Wydawców, działa jako pośrednik organizacyjno-koordynacyjny;
·„oznaczenie wykonania” i weryfikacja - po publikacji Wydawca przekazuje adres URL strony z opublikowanym linkiem: to stanowi oznaczenie wykonania. Zamawiający (oraz pomocniczo Wnioskodawca) dokonują weryfikacji zgodności z ustaleniami (miejsce, forma osadzenia, parametry);
·wynagrodzenie i jego charakter - wynagrodzenie należne Wnioskodawcy ma charakter marży pośrednictwa: jest różnicą między ceną usługi publikacji nabytej od Wydawcy, a ceną sprzedaną Zamawiającemu. Między Zamawiającym a Wydawcą nie ma rozliczeń bezpośrednich;
·moment powstania należności i fakturowanie - podstawą do rozliczenia jest skuteczna publikacja (i jej oznaczenie URL). Wnioskodawca wystawia fakturę dla Zamawiającego na uzgodnioną wartość publikacji: równolegle otrzymuje fakturę od Wydawcy na cenę publikacji. Terminy płatności są określone w zamówieniu/korespondencji (standardowo po publikacji: zaliczki nie są wymagane - jeżeli strony nie postanowią inaczej);
·sposób płatności i brak rozliczeń trójstronnych - zamawiający płaci Wnioskodawcy (przelew na podstawie faktury Wnioskodawcy). Wnioskodawca płaci Wydawcy (przelew na podstawie faktury Wydawcy). Nie występują płatności bezpośrednie między Zamawiającym a Wydawcą;
·reklamacje i odpowiedzialność - Wnioskodawca odpowiada za organizację i zgodność wykonania z ustaleniami (miejsce/forma linku). Za treść oraz zgodność linku z prawem odpowiada Zamawiający (dostarcza adres URL i wytyczne). Za techniczne wykonanie publikacji odpowiada Wydawca (to on fizycznie publikuje i utrzymuje link). Ewentualne niezgodności (np. inne miejsce/forma niż uzgodnione) są usuwane w trybie reklamacyjnym; w razie braku możliwości - strony przewidują stosowne obniżenie/zwrot (zgodnie z ustaleniami);
·brak elementów kampanii reklamowej - rozliczenie nie obejmuje emisji w modelach CPM/CPC raportów odsłon, targetowania, czy harmonogramów kampanii: świadczenie kończy się na jednorazowej publikacji linku w uzgodnionym kontekście.
Konkluzja, reguły współpracy przewidują, że wynagrodzenie Wnioskodawcy przysługuje po skutecznej publikacji linku (potwierdzonej adresem URL) i ma charakter marży pośrednictwa przy zakupie-odsprzedaży usługi publikacji u Wydawcy. Wszystkie płatności są dwustronne (między Zamawiającym a Wnioskodawcą oraz Wnioskodawcą a Wydawcą), a odpowiedzialność stron odpowiada ich roli: Zamawiający - za treść linku, Wydawca - za publikację, Wnioskodawca – za organizację i zgodność z ustaleniami.
Na fakturach wystawianych przez Wnioskodawcę widnieje opis usługi jako: „editorial link”, tj. po polsku usługa spersonalizowanego linkowania (odbiorcami usług Wnioskodawcy, tj. Zamawiającymi, są w większości klienci z USA) oraz adres strony internetowej Wydawcy, na której został umieszczony link Zamawiającego. Te usługi są klasyfikowane do kodu PKWiU 74.90.20.0 „Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane”. Na fakturach wystawianych dla klientów nie jest wyodrębnione wynagrodzenie za usługi według poszczególnych klasyfikacji PKWiU, ponieważ Wnioskodawca jako całość klasyfikuje je do jednego kodu PKWiU 74.90.20.0 „Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane”. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi są elementem złożonego (kompleksowego) świadczenia na rzecz klienta, za co otrzymuje On jedno wynagrodzenie i tylko jeden raz. Wnioskodawca prowadzi ewidencję przychodów, w której będzie w stanie określić przychód z każdego rodzaju działalności opodatkowany różnymi stawkami (jeżeli zaistnieje taka sytuacja).
Pomiędzy Wnioskodawcą, a Zleceniodawcą, na rzecz którego Wnioskodawca świadczy/będzie świadczył wskazane we wniosku usługi w ramach działalności gospodarczej nie istnieją jakiekolwiek powiązania osobiste, czy gospodarcze. Nie są to też podmioty powiązane. Są oni całkowicie niezależni. W większości klientami Wnioskodawcy są podmioty z USA. Zleceniodawcą Wnioskodawcy nie będzie inny podmiot (np. spółka), w której Wnioskodawca jest wspólnikiem lub pełni w niej funkcje zarządcze. Zleceniodawcami Wnioskodawcy są podmioty zainteresowane wymienieniem swojego linku internetowego na stronach internetowych Wydawców, o konkretnej tematyce i parametrach. Mogą to być podmioty z dowolnej branży (oczywiście z wyjątkiem branż niepożądanych, takich jak handel bronią, prostytucja, itp. - podmioty z tych branż nie mogą być klientami Wnioskodawcy). Liczba klientów Wnioskodawcy jest bardzo duża, ponieważ usługa Wnioskodawcy jest jednorazowa i o niskiej marży. Wnioskodawca świadczy usługi na rzecz zagranicznych podmiotów, które w większości mają siedzibę w USA. Między Wnioskodawcą a Jego klientami nie ma żadnych powiązań osobistych, gospodarczych albo kapitałowych z tymi podmiotami.
Pytanie
Czy w ramach opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przychody Wnioskodawcy z opisanej we wniosku działalności gospodarczej w zakresie editorial link podlegają opodatkowaniu stawką 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne - jako przychody z działalności usługowej?
Pana stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, w ramach opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, Jego przychody z opisanej we wniosku działalności gospodarczej w zakresie editorial link podlegają opodatkowaniu stawką 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne - jako przychody z działalności usługowej.
Wnioskodawca na początku podkreśla, że działalność w zakresie editorial link (w klasycznej formie prowadzonej przez Wnioskodawcę) nie była do tej pory oceniana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej na gruncie opodatkowania podatkiem ryczałtowym. Niemniej jednak ta działalność została oceniona przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji podatkowej wydanej dla Spółki kontrolowanej przez Wnioskodawcę (interpretacja z 5 września 2025 r. Nr 0115-KDIT3.4011.560.2025.2.PS). W interpretacji tej uznano działalność w zakresie editorial link za zwykłą działalność usługową.
Co do zasady, działalność usługowa jest opodatkowana stawką 8,5% chyba, że należy ją zakwalifikować do działalności opodatkowanej inną stawką, co musi być wprost wymienione w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Zatem, tylko w tym przypadku, gdy działalność usługowa może zakwalifikowana do jednej z działalności wymienionej w tym przepisie musi ona być opodatkowana inną stawką.
W ocenie Wnioskodawcy, Jego działalność nie może być zakwalifikowana do żadnej z tych pozycji, a więc podlega ona opodatkowaniu stawką 8,5%.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
W ocenie Wnioskodawcy, Jego działalność nie stanowi:
·działalności związanej z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1),
·działalności przetwarzania danych (PKWiU ex 63.11.1),
·działalności usług reklamowych; usług badania rynku i opinii publicznej (PKWiU dział 73),
·działalności związanej ze sprzedażą miejsca reklamowego w wykazach i listach (np. adresowych, telefonicznych) (PKWiU 58.12.40.0),
·działalności, w ramach której są osiągane przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz z innych umów o podobnym charakterze, składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.
W ocenie Wnioskodawcy, wykonywana przez Niego działalność powinna być zakwalifikowana do kodu PKWiU 74.90.20.0 „Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane”. Dla tej działalności w interpretacjach podatkowych wydawanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej powszechnie się przyjmuje, że powinna znaleźć zastosowanie stawka 8,5% (np. interpretacja z 4 kwietnia 2024 r. Nr 0115-KDST2-1.4011.71.2024.2.MD wydana dla usługi pozycjonowania stron internetowych - PKWiU 74.90.20.0).
Odpowiednie grupowanie do właściwego PKWiU może być jedynie dodatkową wskazówką, lecz nie stanowi przez to elementu stanu faktycznego, do prezentacji którego zobowiązany jest zainteresowany ubiegający się o interpretację indywidualną. Ponadto, jak trafnie wskazano w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 19 października 2021 r. sygn. akt I FSK 748/18 (publ. CBOSA): „gdyby symbol PKWiU był uznawany za element stanu faktycznego, to organ interpretacyjny, tym symbolem byłby związany, co w zasadzie przekreślałoby w niektórych przypadkach gdzie, tak jak w niniejszej sprawie, od odpowiedniego grupowania zależy stawka podatku VAT, sens interpretacji, gdyż organ nie mogąc zmienić klasyfikacji statystycznej usługi, musiałby podzielić stanowisko Wnioskodawcy, w tej kwestii, a co za tym idzie w kwestii stawki podatku. To zaś powodowałaby, że funkcja ochronna interpretacji indywidualnej byłaby iluzoryczna. Ewentualny błąd Skarżącej w tym zakresie mógłby w przyszłości skutkować utratą aktualności udzielonej odpowiedzi wyrażonej w interpretacji indywidualnej i wynikającej z niej funkcji ochronnej, gdyż organ podatkowy mógłby w przyszłości dokonać innej oceny grupowania PKWiU jako okoliczności faktycznej. Z tych powodów podanie przez zainteresowanego w rozumieniu art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej symbolu klasyfikacji statystycznej usługi nie może być uznane za element stanu faktycznego wymagany we wniosku o wydanie interpretacji, gdyż może on stanowić jedynie element oceny prawnej, którą organ interpretacyjny nie jest związany. Tym samym, żądanie podania grupowania statystycznego usług stanowiłoby niedopuszczalną ingerencję w stan faktyczny przedstawiony we wniosku i prowadziło tym samym do odstąpienia od podatkowej oceny usług świadczonych przez Skarżącą, z naruszeniem wymogów z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej.”
Stanowisko Wnioskodawcy, co do możliwości podania kodu PKWiU wyłącznie w opisie stanowiska wnioskodawcy przyporządkowanego do pytania przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji podatkowej znajduje powszechną aprobatę w jednolitym orzecznictwie sądowo-administracyjnym (por. wyrok NSA z 26 stycznia 2024 r. sygn. akt II FSK 487/23).
W ocenie Wnioskodawcy, prowadzona przez Niego działalność nie jest związana z oprogramowaniem. Ustawa o ryczałcie, nie zawiera definicji oprogramowania. W tym celu - mając na względzie, że ustawa dla ustalenia właściwej stawki podatku, odsyła do właściwej klasyfikacji statystycznej - należy posłużyć się definicją oprogramowania zawartą w zeszycie metodologicznym Głównego Urzędu Statystycznego „Zeszyt metodologiczny. Wskaźnik społeczeństwa informacyjnego. Badania wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych.” Zgodnie z zawartą tam definicją, Oprogramowanie (Software) to całość instrukcji i procedur (programów) oraz powiązanych z nimi danych umożliwiających komputerom i innym programowalnym urządzeniom wykonywanie określonych funkcji. Oprogramowanie jest często rozumiane jako synonim terminu program komputerowy, chociaż ma nieco szersze znaczenie - obejmuje także programy wykorzystywane przez inne urządzenia. Do oprogramowania zalicza się systemy operacyjne, programy użytkowe (aplikacje), programy do tworzenia programów, programy sterujące działaniem różnych urządzeń (od telewizorów i innego sprzętu elektronicznego, kalkulatorów, przez telefony komórkowe, do podzespołów komputerowych, np. nagrywarek DVD) - tzw. firmware, a także różnego rodzaju programy wykorzystywane przez urządzenia i systemy sieciowe, telekomunikacyjne, itp.
Grupowanie PKWiU 62.01.11.0 - Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania zawiera szeroki wachlarz usług, które są związane z oprogramowaniem, począwszy od projektowania tego oprogramowania, przez jego programowanie, aż po jego rozwój. Zatem mieszczące się w tym grupowaniu usługi są związane z oprogramowaniem, dotyczą oprogramowania (jak też wskazuje sama nazwa grupowania).
Stanowisko Wnioskodawcy, znajduje potwierdzenie w interpretacjach podatkowych wydanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej. W interpretacji podatkowej z 10 marca 2022 r. Nr 0114-KDIP3-1.4011.1234.2021.2.MZ (usługi projektowania pozycjonowania strony internetowej) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził, że czynności wykonywane przez podatnika mogą być opodatkowane 8,5% stawką podatku (dla kodu PKWiU 62.01.11). W stanie faktycznym tej interpretacji podatnik wykonywał m.in. następujące czynności: pozycjonowanie strony internetowej, tj. czynności analityczne sprawdzając słowa kluczowe tzw. frazy, które będą najlepsze dla danej strony internetowej. Sprawdza się (analizuje) tzw. profil linkowy, czyli jakie inne strony linkują, odsyłają do strony pozycjonowanej. Nie wykonuje się przy tym prac związanych z programowaniem oraz tworzeniem, czy zmianą oprogramowania.
W interpretacji z 17 lipca 2024 r. Nr 0112-KDSL1-2.4011.310.2024.3.PR) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał, że usługa pozycjonowania stron internetowych (PKWiU 62.01.11.0) ma związek z oprogramowaniem i powinna być opodatkowana stawką 12%.
W ocenie Wnioskodawcy, w sposób oczywisty argumentacja Organu zawarta w uzasadnieniu danej interpretacji nie znajdzie zastosowania do prowadzonej przez Niego działalności - editorial link. W powyższej interpretacji, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał, że usługi świadczone przez podatnika uznano za związane z oprogramowaniem dlatego, że czynności, które wskazał on w opisie sprawy, w ocenie Dyrektora, mieszczą się w pojęciu usług związanych z oprogramowaniem. Za taką ich kwalifikacją przemawia fakt, że podatnik wprowadza zmiany na stronie internetowej klientów, korzystając z ustawień witryny wynikających z obecności na stronie systemu do zarządzania treścią.
Z kolei, jak o tym była mowa w opisanie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, w ramach wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności editorial link nie dochodzi do wprowadzenia zmian na stronie internetowej klientów Wnioskodawcy, a za dodanie linku klientów na swoją stronę odpowiadają Wydawcy.
W interpretacji podatkowej z 4 kwietnia 2024 r. Nr 0115-KDST2-1.4011.71.2024.2.MD (dla usługi pozycjonowania strony internetowej) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził, że wszystkie wykonywane przez podatnika czynności podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką podatku. Podatnik świadczył usługi marketingowe na zasadzie tzw. multi level marketing - doradztwie marketingowym, w tym (SEO tzw. pozycjonowanie), które zostały uznane za korzystające z 8,5% ryczałtu, dlatego, że są one klasyfikowane do kodu PKWiU 74.90.20.0.
W ocenie Wnioskodawcy, świadczone przez Niego usługi nie powinny być uznane za „związane z oprogramowaniem” (PKWiU ex 62.01.1) lub „doradztwem w zakresie oprogramowania” (PKWiU ex 62.02), a zatem nie powinny podlegać opodatkowaniu 12% stawką ryczałtu. Przemawia za tym fakt, że usługi świadczone przez Wnioskodawcę podlegają na skojarzeniu, dopasowywaniu między Zamawiającym a Wydawcą (właścicielem strony internetowej). Klient nie ma dostępu do strony internetowej Zamawiającego, Wydawcy, ani nie instaluje pluginów (wtyczek). Działalność Klienta ogranicza się do świadczenia usługi platformy transakcyjnej. Ponadto, pośrednictwo Klienta nie ma charakteru hurtowego, gdyż jest skierowane do konkretnego Zamawiającego (następuje sprzedaż detaliczna).
Zatem wobec powyższego, argumentacja zawarta w interpretacjach wydanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (przede wszystkim interpretacja z 5 września 2023 r. Nr 0113-KDIPT2-1.4011.456.2023.2.HJ, z 17 lipca 2024 r. Nr 0112-KDSL1-2.4011.310.2024.3.PR, z 10 lutego 2025 r. Nr 0113-KDIPT2-1.4011.879.2024.2.KD) nie powinna znaleźć zastosowania do sytuacji Wnioskodawcy. W tych interpretacjach wyraźnie podkreśla się, że czynności są wykonywane na konkretnym oprogramowaniu należącym do podmiotu trzeciego - z kolei w sytuacji Wnioskodawcy nie występują takie przypadki.
Przetwarzanie danych - w odniesieniu do definicji obejmującej przetwarzanie danych wskazać należy, że zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN (https://sjp.pwn.pl) „przetworzyć” oznacza „przekształcić coś twórczo”; „opracować zebrane dane, informacje, itp., wykorzystując technikę komputerową”. Przetwarzanie danych polega zatem na przekształcaniu treści i postaci danych wejściowych; usługi przetwarzania danych mają zatem charakter odtwórczy i obejmują elementy takie jak: porządkowanie, archiwizowanie, zabezpieczenie oraz udostępnianie zbiorów danych. Przetwarzanie danych związane jest zatem z opracowywaniem określonych danych przy wykorzystywaniu mocy obliczeniowej i zasobów pamięci infrastruktury komputerowej (hardware i software).
W interpretacjach podatkowych wskazuje się, że aby móc zakwalifikować dostęp do baz danych oraz informacji do powyżej wskazanych usług niematerialnych, bądź usług o podobnym charakterze, konieczne byłoby - jak zostało wskazane powyżej - zindywidualizowanie tych usług pod kątem profilu działalności Wnioskodawcy. Bazy danych i informacje pozyskiwane przez Wnioskodawcę od podmiotów zagranicznych takiego charakteru nie mają. Znajdujące się tam dane są dostępne dla każdego podmiotu, który wykupi do nich dostęp. Wówczas następuje przekazanie informacji, ale o tym, czy informacja ta ma zastosowanie do Wnioskodawcy, decyduje On już samodzielnie. Dostawca informacji nie dostarcza żadnej rekomendacji, która mogłaby znaleźć zastosowanie indywidualnie i wyłączne w odniesieniu do Wnioskodawcy. Powyższe stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w interpretacji podatkowej z 25 kwietnia 2023 r. Nr 0111-KDIB1-1.4010.126.2023.1 BS.
W interpretacji podatkowej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 5 września 2025 r. Nr 0115-KDIT3 4011.560.2025.2.PS dla działalności z zakresu editorial link Organ zgodził się, że ta działalność nie stanowi przetwarzania danych: zatem usługa ta nie polega na przetwarzany danych. Nie dochodzi w niej do porządkowania, archiwizowania, zabezpieczenia oraz udostępniania zbiorów. Biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy oraz wskazane przepisy prawa podatkowego, stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie świadczone usługi nie stanową „usług przetwarzana danych”.
Usługi badania rynku - przez usługi badania rynku należy rozumieć zespół czynności polegających na gromadzeniu informacji o zjawiskach i procesach na rynku, ich przyczynach, stanie aktualnym i tendencjach rozwojowych. Usługi te mają przyczynić się m.in. do zwiększenia sprzedaży. Celem badań rynku jest zdobycie informacji o kształtowaniu się mechanizmów rynkowych, takich jak popyt, podaż, ceny, potencjału, zachowania, zwyczaje, preferencje, lojalność oraz wrażliwość cenowa konsumentów, działania konkurencji, funkcjonowanie systemu dystrybucji, sprzedaży, itp. Usługi badania rynku mają dostarczyć informacji nieodzownych w procesie podejmowania decyzji. Mimo, że badania te nie wykluczają w sposób całkowity ryzyka, to jednak ich zastosowanie wyraźnie ogranicza ryzyko wpisane w działalność biznesową i przyczynia się do tego, że podejmowane decyzje będą w mniejszym zakresie obarczone błędami.
Z kolei, w interpretacji podatkowej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 18 marca 2022 r. Nr 0111-KDIB1-2.4010.709.2021.1.AK wskazano: „(...) przez usługi badania rynku należy rozumieć zespół czynności polegających na gromadzeniu informacji o zjawiskach i procesach na rynku, ich przyczynach, stanie aktualnym i tendencjach rozwojowych. Usługi te mają przyczynić się m.in. do zwiększenia sprzedaży. Celem badań rynku jest zdobycie informacji o kształtowaniu się mechanizmów rynkowych, takich jak: popyt, podaż, ceny, potencjału, zachowania, zwyczaje, preferencje, lojalność oraz wrażliwość cenowa konsumentów, działania konkurencji, funkcjonowanie systemu dystrybucji, sprzedaży, itp. Usługi badania rynku mają dostarczyć informacji nieodzownych w procesie podejmowania decyzji. Mimo, że badania te nie wykluczają w sposób całkowity ryzyka, to jednak ich zastosowanie wyraźnie ogranicza ryzyko wpisane w działalność biznesową i przyczynia się do tego, że podejmowane decyzje będą w mniejszym zakresie obarczone błędami”.
Działalność Wnioskodawcy z zakresu editorial link nie może być również zakwalifikowana jako usługa badania rynku, ponieważ nie gromadzi ona informacji o zjawiskach rynkowych. Wnioskodawca jedynie ustala, czy parametry konkretnej strony internetowej (w tym parametry techniczne, jak np. ruch na stronie) odpowiadają zapotrzebowaniu Zamawiającego. Nie są to czynności dotyczące zbierania informacji o całym rynku, lecz realizacja konkretnego zamówienia Zamawiającego, analiza konkretnych stron pod konkretne zamówienie jednostkowe. Celem klienta w przypadku obu usług nie jest ekspozycja wizualna, czy budowanie marki, lecz pozyskanie linku z domeny posiadającej autorytet SEO, co: zwiększa ocenę jego strony przez wyszukiwarki, wpływa na ranking w .... To działanie z zakresu pozycjonowania (ang. link building), a nie badania rynku.
Usługi reklamowe - pojęcie „reklama” wg „Słownika języka polskiego” pod red. M. Szymczyka (Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2002 r.) oznacza rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwościach nabycia, chwalenie kogoś, zalecanie czegoś przez prasę, radio, telewizję i inne podobne środki, np. plakaty, napisy i ogłoszenia służące temu celowi.
Internetowy Słownik języka polskiego PWN podaje, że reklama to:
·działanie mające na celu zachęcenie potencjalnych klientów do zakupu konkretnych towarów lub do skorzystania z określonych usług,
·plakat, napis, ogłoszenie, krótki film, itp. służące temu celowi.
Jak wynika z uzasadnienia wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 27 października 2011 r. w sprawie C-530/09 kluczowe dla uznania, danego świadczenia za usługę reklamy jest powiązanie z przekazaniem komunikatu mającego na celu poinformowanie publiczności o istnieniu, bądź jakości produktu lub usług.
W orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego przy wykładni przepisów ustawy dotyczących reklamy przeważa wykładnia gramatyczna. W wyroku z 12 czerwca 1997 r. sygn. akt I SA/Ka 192-193/97 Naczelny Sąd Administracyjny wyraził pogląd, że reklama to działanie mające kształtować popyt poprzez poszerzenie wiedzy przyszłych nabywców o towarach w celu zachęcenia ich do nabycia towarów od tego właśnie, a nie innego podmiotu gospodarczego. Reklama musi zawierać elementy wartościujące towar lub zachęcające do jego kupna, a za reklamę należy uznać wszystko, co zawiera informacje, które nie są niezbędne do zawarcia umowy (l. Konieczna, J. Ruszyński, Problematyka kosztów uzyskania przychodów w podatku dochodowym od osób fizycznych oraz w podatku dochodowym od osób prawnych w orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego, Poznań 1997, s. 29-30). Według J. Kamińskiego i W. Maruchina za reklamę należy uznać wszystko to, co zawiera informacje dodatkowe, które nie są niezbędne do złożenia oferty, czy zawarcia umowy (J. Kamiński, W. Maruchin, Ustawa o VAT. Komentarz, Wyd. 2, Warszawa 1996, s. 52-53). Natomiast autorzy „Komentarza do podatku dochodowego od osób prawnych” B. Brzeziński i M. Kalinowski (B. Brzeziński, M. Kalinowski, Komentarz do podatku dochodowego od osób prawnych, Warszawa 1996, s. 143-144) uznają za reklamę działania, których celem jest kształtowanie popytu poprzez poszerzenie wiedzy przyszłych nabywców o towarach, bądź usługach, ich cechach i przeznaczeniu w celu zachęcenia ich do nabywania towarów, bądź usług od tego właśnie, a nie innego podmiotu gospodarczego. Technicznym sposobem reklamy może być ogłoszenie prasowe, radiowe lub telewizyjne, a także plakat, czy afisz stały, a ponadto rozsyłanie folderów i innych informacji handlowych nabywcom. Nie znaczy to jednak, że tylko te media mogą być wykorzystane do rozpowszechniania informacji i reklamy. Z kolei, pod pojęciem usług reklamowych rozumie się wszelką działalność promocyjną, w wyniku której lub w trakcie której następuje przekazywanie treści mających za zadanie informować o istnieniu lub cechach oferowanych towarów lub usług w celu zwiększenia sprzedaży tych produktów. Usługi reklamowe mogą być wykonywane zarówno przez podmioty, które profesjonalnie zajmują się świadczeniem usług reklamowych, jak i podmioty, dla których wykonanie usługi reklamowej nie jest realizowane w ramach ich podstawowej działalności gospodarczej.
W orzecznictwie NSA podkreśla się, że reklama musi zawierać elementy wartościujące towar lub zachęcające do jego kupna, za reklamę należy uznać wszystko, co zawiera informacje, które są niezbędne do zawarcia umowy (por. wyrok z 12 czerwca 1997 r. sygn. akt SA/Ka 192-193/97). Definicje reklamy łączy element aktywnego zachowania podmiotu, któremu przypisuje się wykonywanie czynności reklamy - poprzez rozpowszechnianie informacji, działanie zachęcające klientów do zakupu, komunikowanie perswazyjne.
Mając na względzie powyższe należy uznać, że forma współpracy Wnioskodawcy z Zamawiającymi nie może zatem być uznana za usługę reklamową (ani też usługę podobną do usługi reklamowej), ponieważ treścią stosunku prawnego pomiędzy Partnerem a Wnioskodawcą nie jest świadczenie usług reklamowych w jakiejkolwiek postaci. Wnioskodawca zajmuje się jedynie pośrednictwem w znalezieniu dla Zamawiającego odpowiedniej strony internetowej Wydawcy oraz przekazuje oczekiwania Zamawiającego do Wydawcy, otrzymuje od Wydawcy informację, czy jest on zainteresowany publikacją linku Zamawiającego oraz przekazuje środki Wydawcy, zarabiając na różnicy w cenie usług. Pozostałe czynności publikacji linku są podejmowane przez Wydawcę.
W konsekwencji powyższego stwierdzić należy, że przeważającym elementem charakterystycznym dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług będzie usługa organizacji publikacji linku w treści redakcyjnej na stronie internetowej podmiotu trzeciego (Wydawcy), dzięki czemu Zamawiający będzie miał możliwość dotarcia do szerszej liczby potencjalnych klientów, poprzez zwiększenie liczby odwiedzin swojej strony internetowej. Wynagrodzenie, które otrzymuje Wnioskodawca stanowi zapłatę za publikację linku na stronach www, będących jednakże własnością Wydawców. Wnioskodawca jedynie zarabia na różnicy w cenie, dodając do tej usługi własną marżę. Niemniej istotą usługi świadczonej przez Wnioskodawcę jest zastępowanie Zamawiającego w znalezieniu odpowiedniej strony internetowej. W tym zakresie Wnioskodawca korzysta z własnego know-how, robiąc to efektywniej i szybciej niż gdyby robił to Zamawiający we własnym zakresie. W konsekwencji tego, że Zamawiający nie nabywają, ani prawa do korzystania z żadnego urządzenia należącego, ani prawa do dokonywania zmian w kodzie źródłowym strony nie dochodzi ani do zawarcia umowy najmu jakiegokolwiek urządzenia, ani do udzielenia, nawet dorozumianej, licencji. Możliwość umieszczenia na stronie www Wydawcy linku nie można również zakwalifikować jako świadczenia o podobnym charakterze do usług badania rynku, usług reklamowych, czy też przetwarzania danych. Rolą Wnioskodawcy będzie jedynie nabycie w imieniu Zamawiającego usługi publikacji linku. Usługa polegająca na pozyskaniu tzw. editorial link (linku redakcyjnego) nie stanowi bezpośredniej reklamy, ani promocji konkretnego produktu, czy usługi, lecz służy ogólnej poprawie widoczności domeny w wyszukiwarkach internetowych, zwiększeniu jej autorytetu oraz pozyskiwaniu wartościowego ruchu organicznego z wyników wyszukiwania. Linki redakcyjne umieszczane są w treściach o charakterze informacyjnym lub branżowym, publikowanych na zewnętrznych portalach i serwisach internetowych o odpowiednim profilu tematycznym i autorytecie. Tego typu działania mają na celu wzmocnienie pozycji witryny w algorytmach wyszukiwarek (SEO), a tym samym pośrednio wspierają działalność gospodarczą w dłuższym okresie.
Należy podkreślić, że editorial link nie jest elementem kampanii reklamowej konkretnego towaru lub usługi - nie zawiera bezpośrednich haseł promocyjnych, wezwań do zakupu, ani nie wskazuje konkretnych cech produktu. W odróżnieniu od reklamy, w tym reklamy typu display (banerowej), mailingów sprzedażowych, czy kampanii PPC, nie generuje natychmiastowego efektu sprzedażowego, lecz buduje rozpoznawalność marki, zaufanie do witryny oraz długoterminowy efekt wizerunkowy.
W związku z powyższym, usługi pozyskania editorial linka należy traktować jako działania SEO o charakterze wizerunkowym, służący pośrednio osiąganiu przychodów poprzez zwiększenie widoczności przedsiębiorcy w przestrzeni internetowej. Nie można go utożsamiać z reklamą konkretnych towarów w rozumieniu klasycznym, ani z bezpośrednią sprzedażą.
Usługa Wnioskodawcy nie obejmuje działań, które typowo charakteryzują reklamę, takich jak:
·zachęcanie do zakupu;
·wyeksponowanie oferty handlowej,;
·tworzenie komunikatu marketingowego.
Wnioskodawca jedynie umieszcza hiperłącze do strony klienta, bez ingerencji w jego treść, a nie komunikaty reklamowe.
Celem klienta nie jest ekspozycja wizualna, czy budowanie marki, lecz pozyskanie linku z domeny posiadającej autorytet SEO, co: zwiększa ocenę jego strony przez wyszukiwarki, wpływa na ranking w .... To działanie z zakresu pozycjonowania (ang. link building), a nie reklamy sensu stricto. Wnioskodawca nie promuje swoich klientów. Oni jedynie uzyskują realną możliwość dodania swoich linków na stronie, której stworzenie sami wcześniej sfinansowali. Współdzielenie kosztów pozwala na zachowanie efektywności takiej inwestycji klienta, zwłaszcza biorąc pod uwagę ten fakt, że nie są oni właścicielami strony internetowej.
Dokonując analizy językowej pojęcia „usługi badania rynku” i zestawiając ją z opisem sprawy można dojść zatem do wniosku, że - jak słusznie Pan wskazuje - działalność z zakresu editorial link nie może być zakwalifikowana jako usługa badania rynku, ponieważ nie gromadzi ona informacji o zjawiskach rynkowych. Po otrzymaniu formularza kontaktowego, z Zamawiającym Wnioskodawca kontaktuje się w celu ustalenia jego oczekiwań względem strony internetowej, na której ma zostać umieszczony jego link. W szczególności, ustala się wtedy tematykę poruszaną na stronie internetowej Wydawcy, czy parametry strony internetowej, na której ma być umieszczony link.
Usługi najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy i innych umów o podobnym charakterze -w ocenie Wnioskodawcy, wynagrodzenie otrzymywane przez Niego nie może być zakwalifikowane jako wynagrodzenie z tytułu zarządzania stroną internetową. Wnioskodawca nie osiąga bowiem przychodów ze stosunku zobowiązaniowego, na podstawie której jeden podmiot udostępnia innemu podmiotowi możliwość wyświetlania na stronie internetowej określonych treści (najczęściej reklamowych), który potencjalnie mógłby zostać uznany za przychód o charakterze podobnym do najmu lub dzierżawy. W ocenie Wnioskodawcy, w ramach prowadzonej przez Niego działalności nie następuje oddanie do używania bytu wirtualnego, jakim jest część powierzchni strony internetowej. Strona internetowa, na której jest zamieszczany link klienta Wnioskodawcy, jak o tym była mowa w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego należy bowiem do Wydawcy.
W orzecznictwie NSA (wyrok z 19 czerwca 2012 r. sygn. akt II FSK 2485/10) wskazuje się, że umową podobną do najmu jest umowa, na podstawie której jeden podmiot oddaje innemu podmiotowi możliwość wyświetlania na stronie internetowej, administrowanej przez ten pierwszy podmiot (w określonym miejscu tej strony), określonych treści (najczęściej reklamowych). Nie ma tu ani najmu rzeczy, ani praw, jednakże Wnioskodawca wyszukuje portale, na których możliwa była publikacja zgodnie z oczekiwaniami Klienta oraz zamawia w jego imieniu publikację linku w treści redakcyjnej na stronie internetowej Wydawcy. Zamawiający w efekcie nabytej usługi uzyskują prawo bycia wymienionym na stronie internetowej Wydawcy (w tym poprzez wymienienie linku Zamawiającego). Nie jest to usługa podobna do usługi najmu lub dzierżawy. Wnioskodawca wyszukuje strony internetowe Wydawców, które mogą być interesujące dla Zamawiających. Wnioskodawca działając w imieniu Zamawiających umawia się z Wydawcami, że wspomną oni o Zamawiającym i podadzą jego link. W ten sposób Zamawiający nie uzyska prawa do posługiwania się konkretną częścią strony internetowej Wydawcy. Zamawiający nie uzyska prawa do wyświetlenia na stronie internetowej Wydawcy określonych treści, lecz Wydawca wymieni Zamawiającego i jego stronę internetową w określonej treści redakcyjnej. Analogicznie, Zamawiający nie uzyskuje żadnego rzeczywistego władztwa nad stroną internetową Wydawcy, ani nad jej fragmentem. Zamawiający nie zarządza treścią, nie może jej edytować, przenosić, ukrywać, zmieniać, ani usunąć. Nie dochodzi do żadnego wydania rzeczy (art. 693 k.c.), ani prawa w rozumieniu art. 709 Kodeks cywilny. Link jest umieszczany jednorazowo i publikowany przez Wydawcę na podstawie wcześniej zatwierdzonego zlecenia. Zamawiający nie ma bieżącego ani trwałego dostępu do strony, ani treści na tej stronie, na której link został osadzony. Zamawiający nie ma dostępu do CMS (systemu zarządzania treścią) strony Wydawcy (np. WordPress, Joomla). Nie dochodzi do udostępnienia żadnych danych dostępowych, ani praw użytkownika. W większości przypadków link jest umieszczany raz i nie ulega zmianom, bez regularnego odnawiania, zarządzania, czy obsługi. Brakuje elementu ciągłości, eksploatacji i używania, który jest kluczowy dla „korzystania z powierzchni”. Link jest osadzany w treści o charakterze redakcyjnym przygotowanej przez Wydawcę, co ogranicza kontrolę klienta. Link jest integralnie wpleciony w treść artykułu, co odróżnia go od osobnych reklam, widgetów, banerów ,itp. Nie dochodzi do sprzedaży „slotu”, czy „modułu” reklamowego, lecz raczej do publikacji hiperłącza jako fragmentu treści. Brak elementów eksploatacji, ciągłości i używania wyklucza uznanie usługi editorial link za odpowiednik najmu lub dzierżawy, nawet w sensie analogicznym. Mamy tu do czynienia z jednorazowym efektem (publikacją), który nie daje klientowi faktycznego prawa do korzystania z części strony - ani w sposób techniczny, ani funkcjonalny. W efekcie, usługa ta powinna być traktowana jako usługa organizacyjno-koordynacyjna (pośrednictwo w publikacji treści), a nie jako usługa najmu powierzchni strony. Zamawiający nie wykupuje konkretnej przestrzeni, jak w przypadku reklamodawców „wydzierżawiających” przestrzeń na portalu internetowym (np. konkretna przestrzeń o wymiarach 300x250 px). Ekspozycja treści na www. Wydawcy zazwyczaj nie jest z góry jawna, zależy ona od redakcji i kontekstu treści (w odróżnieniu od dzierżawy powierzchni). Nie ma możliwości samodzielnego zamieszczania, modyfikowania, ani usuwania treści na stronie Wydawcy.
W interpretacji podatkowej (interpretacja z 5 września 2025 r. Nr 0115-KDIT3.4011.560.2025.2.PS) wydanej dla Wnioskodawcy, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej zgodził się, że prowadzona działalność w zakresie editorial link nie jest działalnością podobną do najmu/dzierżawy: „Odnosząc powyższe definicje umowy najmu i dzierżawy do opisu zdarzenia przyszłego, w zakresie usługi editorial link i shared domains zauważyć trzeba, że nie mamy tu do czynienia z odpłatnym udostępnianiem w określonym czasie na stronie internetowej Spółki a Wydawcy jakichkolwiek treści, co mogłoby zostać uznane z usługę podobną do usługi najmu. W obu typach świadczonych przez Spółkę usług nie ma ani najmu rzeczy, ani praw. W usłudze editorial link Spółka świadczy jednorazową usługę umieszczenia linku klienta na stronie Wydawcy. Za dodanie linku Zamawiającego na swoją stronę odpowiada Wydawca. Za świadczoną usługę Spółka dostaje jednorazowe wynagrodzenie. W efekcie nabytej usługi Zamawiający uzyskują prawo bycia wymienionym na stronie internetowej Wydawcy. Z wniosku nie wynika przy tym, aby Zamawiający uzyskiwali prawa do posługiwania się konkretną częścią strony internetowej, czy uzyskali rzeczywiste władztwo nad stroną internetową Wydawcy, ani nad jej fragmentem. Editorial link to hiperłącze osadzone ręcznie lub półautomatycznie w treści redakcyjnej. Jak wynika z wniosku, Zamawiający nie korzysta z fragmentu strony, nie zarządza nim, nie eksploatuje go, nie płaci za czas - otrzymuje tylko efekt w postaci wstawionego linku, umieszczonego przez niezależnego Wydawcę.”
Reklama banerowa (dzierżawa powierzchni www) - w przypadku najmu powierzchni pod reklamę (np. display/banner), reklamodawca ma możliwość w każdej chwili zmienić treść reklamy, np. zlecić zmianę grafiki, tekstu, call to action, czy kodu śledzącego. Wynika to z faktu, że klient faktycznie „zarządza” przestrzenią, za którą płaci, a operator serwisu umożliwia mu dynamiczną podmianę treści reklamowej. Reklamodawca zachowuje się niczym dysponent tego odcinka strony internetowej, analogicznie do dzierżawcy lub najemcy.
Editorial link - Zamawiający nie ma możliwości samodzielnego, ani pośredniego edytowania treści, w której link został osadzony. Link jest publikowany przez Wydawcę, na jego warunkach, w jego treści, a jakiekolwiek modyfikacje są możliwe wyłącznie za zgodą i według uznania Wydawcy. Zamawiający nie może, np. zażądać podmiany treści lub linku, co oznacza, że nie korzysta z żadnej „przestrzeni” na stronie - korzysta wyłącznie z efektu w postaci umieszczonego linku. Zamawiający w żaden sposób nie jest dysponentem strony internetowej. Nie ma on jakichkolwiek uprawnień analogicznych do najemców/dzierżawców, ani do użytkowników, którym udostępniono stronę internetową.
Model zakupu - reklama banerowa (dzierżawa powierzchni www) - zwykle opiera się na czasowym lub ilościowym rozliczeniu - np. CPM (cost per mille - koszt za tysiąc wyświetleń), CPC (koszt za kliknięcie) lub flat-rate (za czas trwania kampanii). Klient płaci za ekspozycję reklamy w określonym miejscu i czasie, czyli za faktyczne użytkowanie określonej powierzchni strony.
Editorial link - w przypadku linku redakcyjnego nie dochodzi do rozliczenia na podstawie emisji, kliknięć, czy czasu. Zamawiający wnosi jednorazową opłatę za publikację linku, bez względu na to, ile osób go zobaczy lub jak długo link będzie dostępny. To odróżnia usługę od najmu powierzchni, w którym czas eksploatacji ma bezpośredni wpływ na wynagrodzenie.
Techniczny model realizacji - reklama banerowa (dzierżawa powierzchni www) - funkcjonuje w ramach rozbudowanej infrastruktury reklamowej - np. (...). Kreacje są ładowane dynamicznie z zewnętrznych serwerów, a właściciel kampanii ma dostęp do danych, kodów śledzących i systemów zarządzania treścią reklamową. Taki model przypomina dzierżawę cyfrowego slotu.
Editorial link - to po prostu hiperłącze osadzone ręcznie lub półautomatycznie w treści redakcyjnej. Brak tu jakiejkolwiek infrastruktury do zarządzania emisją, kontroli kampanii, analityki, czy automatyzacji. Wnioskodawca (pośrednik) nie instaluje żadnych skryptów, nie śledzi ruchu, a Wydawca sam decyduje, jak i gdzie umieścić link. Klient (Zamawiający) nie ma żadnych narzędzi technicznych do „eksploatowania powierzchni”. Władztwo nad powierzchnią strony.
Reklama banerowa - reklamodawca uzyskuje formalny lub faktyczny dostęp do określonego miejsca na stronie - może ono być „zarezerwowane” w systemie (...) na czas kampanii. Ma to cechy typowego czasowego władztwa nad fragmentem powierzchni - nawet jeśli zarządza nim technicznie operator strony, to klient decyduje o treści, okresie emisji i rozliczeniu.
Editorial link - zamawiający nie ma żadnego dostępu, kontroli, ani praw do powierzchni strony Wydawcy. Nie zarządza treścią, nie zna lokalizacji linku przed publikacją, nie może zmienić ani formy, ani położenia treści. Wszystko pozostaje w rękach Wydawcy - Zamawiający nie korzysta więc z powierzchni strony w żadnym znaczeniu prawnym, ani technicznym. Uzyskuje wyłącznie rezultat -obecność linku - ale nie włada przestrzenią, w której ten link się znajduje. Ważne jest również to, że Zamawiający nie może bezpośrednio skontaktować się z Wydawcą. Zatem nawet jakiekolwiek teoretyczne rozważania o tym, czy w przypadku editorial link dochodzi do świadczenia usługi podobnej do usługi najmu/dzierżawy, mogłyby dotyczyć jedynie usługi świadczonej w relacji Wnioskodawca - Wydawca, a nie Wnioskodawca - Zamawiający. Pomimo pozornego podobieństwa, usługa editorial link nie ma cech najmu, ani udostępnienia powierzchni. Zamawiający nie korzysta z fragmentu strony, nie zarządza nim, nie eksploatuje go, nie płaci za czas - otrzymuje tylko efekt w postaci wstawionego linku, umieszczonego przez niezależnego Wydawcę. To zupełnie inna relacja prawna i ekonomiczna niż w klasycznych usługach udostępniania przestrzeni, w tym w celach reklamowych.
W interpretacji podatkowej wydanej dla działalności editorial link (interpretacja z 5 września 2025 r. Nr 0115-KDIT3.4011.560.2025.2.PS) Dyrektor Krajowej informacji Skarbowej zgodził się, że ta działalność nie ma charakteru usług reklamowych: „Tymczasem z wniosku nie wynika, aby obie opisane w nim usługi miały charakter usług reklamowych, czy zarządzania i kontroli. Jak wynika z wniosku, w ramach editorial link Spółka zajmuje się jedynie pośrednictwem w znalezieniu dla Zamawiającego odpowiedniej strony internetowej Wydawcy oraz przekazuje jego oczekiwania, a następnie otrzymuje od Wydawcy informację, czy jest on zainteresowany publikacją linku Zamawiającego. Pozostałe czynności publikacji linku są podejmowane przez Wydawcę. W ramach tej usługi Spółka nie tworzy strategii marketingowych.
Ponadto, z wniosku nie wynika, aby usługa polegająca na pozyskaniu tzw. editorial link (linku redakcyjnego):
·stanowiła bezpośrednią reklamę, czy promocję konkretnego produktu, czy usługi;
·była elementem jakiejś kampanii reklamowej konkretnego towaru lub usługi;
·polegała na kierowaniu, administrowaniu, czy prowadzeniu jakiegokolwiek nadzoru wobec działalności klientów w jakimkolwiek zakresie.
Służyć ma jedynie ogólnej poprawie widoczności domeny w wyszukiwarkach internetowych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 cytowanej ustawy:
Użyte w ustawie działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 powołanej ustawy.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Co do zasady – w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, przychody z działalności usługowej mogą być opodatkowane stawką w wysokości 8,5%, o ile usługi te nie są objęte innymi stawkami wymienionymi w art. 12 tej ustawy, a także jeśli świadczenie tych usług nie zostało wyłączone z opodatkowania na podstawie art. 8 ww. ustawy.
Ponadto, możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.
Jednocześnie, zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności (…).
Zatem, w sytuacji, gdy podatnik prowadzi działalność, z której przychody opodatkowane są różnymi stawkami, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą od lipca 2024 r., która jest opodatkowana w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Spełnia Pan warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, nie zachodzą również przesłanki negatywne wynikające z art. 8 ww. ustawy. Prowadzona działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 powołanej ustawy. Prowadzi Pan ewidencję przychodów umożliwiającą jednoznaczne określenie wysokości przychodów z każdego rodzaju działalności opodatkowanej różnymi stawkami ryczałtu.
W ramach działalności świadczy Pan m.in. usługę spersonalizowanego linkowania, zwaną potocznie „editorial link” (budowanie profilu linku), polegającą na pozyskiwaniu linków zwrotnych (na stronach wydawców, tj. właścicieli stron internetowych, na których mają być opublikowane linki do witryny swojego klienta. Rezultatem usługi jest link Zamawiającego (hiperłącza anchori), który zostaje opublikowany przez Wydawcę w uzgodnionym kontekście redakcyjnym sekcji serwisu i pozostaje widoczny przez ustalony okres. Szczegółowo opisał Pan procesu tworzenia listy stron internetowych w ramach usługi editorial link. Cały proces - od pierwszego kontaktu z Wydawcą, aż po umieszczenie treści - odbywa się ręcznie, bez wykorzystania zautomatyzowanych systemów do przetwarzania danych. W ramach usługi spersonalizowanego linkowania działa Pan jako pośrednik między Zamawiającym a Wydawcą i wykonuje czynności wyłącznie organizacyjno-koordynacyjne, zmierzające do publikacji linku Zamawiającego na stronie Wydawcy. Za wykonane usługi wystawia Pan fakturę na rzecz Zamawiającego na kwotę odpowiadającą wartości usługi publikacji linku. Otrzymuje Pan również od Wydawcy fakturę na kwotę odpowiadającą wartość usługi publikacji linku. Tym samym, osiąga zysk na różnicy między wartością usługi nabytej od Wydawcy, a sprzedanej na rzecz Zamawiającego. Przychód stanowi marża (różnica między ceną sprzedaży, a zakupem usługi publikacji). Wszystkie czynności w ramach opisanych usług we wniosku są/będą sklasyfikowane według jednego grupowana PKWiU 74.90.20.0 „Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane”. Na fakturach wystawianych przez Pana widnieje opis usługi „editorial link” oraz adres strony internetowej Wydawcy, na której został umieszczony link Zamawiającego, a także klasyfikacja PKWiU 74.90.20.0. Świadczone przez Pana usługi są elementem złożonego (kompleksowego) świadczenia na rzecz klienta, za co otrzymuje jedno wynagrodzenie i tylko jeden raz. W ramach świadczonych usług nie tworzy Pan strategii SEO, ani kampanii marketingowych, nie wykonuje analiz technicznych, audytów SEO, nie programuje i nie wprowadza zmian w kodzie stron, nie tworzy/edytuje treści (copywritingu) i nie publikuje jej w CMS; nie ma dostępu do CMS Wydawców, nie instaluje skryptów, plików, pluginów u Wydawców, nie prowadzi raportowania efektów SEO, nie monitoruje algorytmów wyszukiwarek, nie przetwarza danych osobowych, operacyjnych klientów w celach analitycznych. W ramach świadczonych usług nie uzyskuje Pan przychodów ze świadczenia usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), przetwarzania danych (PKWiU ex 63.11.1), przesyłania strumieni wideo przez Internet (PKWiU 59.11.25.0), przesyłania strumieni audio przez Internet (PKWiU 59.20.36.0), agencji informacyjnych (PKWiU 63.91.1) oraz pozostałych w zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 63.99). Nie uzyskuje Pan przychodów ze świadczenia usług związanych ze sprzedażą miejsca reklamowego w wykazach i listach (np. adresowych, telefonicznych) (PKWiU 58.12.40.0), ani nie uzyskuje przychodów z usług licencyjnych związanych z: nabywaniem praw do książek, broszur, ulotek, map, itp. (PKWiU 58.11.60.0), nabywaniem praw do korzystania z wykazów i list (np. adresowych, telefonicznych) (PKWiU 58.12.30.0), nabywaniem praw do czasopism i pozostałych periodyków (PKWiU 58.14.40.0), nabywaniem praw do pozostałych wyrobów drukowanych (PKWiU 58.19.30.0), nabywaniem praw do korzystania z gier komputerowych (PKWiU 58.21.40.0), nabywaniem praw do korzystania z programów komputerowych (PKWiU 58.29.50.0). Nie osiąga przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office), nie świadczy usług doradztwa związanych z zarządzaniem.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że skoro uzyskuje Pan przychody ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług w zakresie editorial link sklasyfikowane według PKWiU w grupowaniu 74.90.20.0 „Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane”, właściwą stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest stawka 8,5% określona w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W sytuacji, gdy prowadzi Pan działalność, z której przychody opodatkowane są różnymi stawkami, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
Zastrzec również należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Pana usług wskazanych we wniosku jest prawidłowe, dopóki spełnione są ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
·stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym;
·zdarzenia przyszłego, który Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji indywidualnej.
Niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie możliwości opodatkowania 8,5% stawką ryczałtu ewidencjonowanego przychodów z tytułu usług sklasyfikowanych według PKWiU 74.90.20.0, gdyż one były przedmiotem wniosku. Inne kwestie zawarte w opisie nie podlegały ocenie.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonano wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest/będzie zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieramy się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Odnośnie powołanych interpretacji indywidualnych informuję, że dotyczą one tylko konkretnych, indywidualnych spraw podatników, w określonych stanach faktycznych, czy zdarzeniach przyszłych i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące. Natomiast organy podatkowe, pomimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami innych organów podatkowych, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, że nie stanowią materialnego prawa podatkowego.
W odniesieniu do przywołanych przez Pana orzeczeń sądowych, stwierdzić należy, że na ocenę prawidłowości analizowanej kwestii nie może wpłynąć powołane orzecznictwo, ponieważ zapadło ono w odniesieniu do indywidualnego i właściwego tylko temu orzecznictwu opisu sprawy. W związku z powyższym, nie negując takiego orzecznictwa, jako cennego źródła w zakresie wskazywania kierunków wykładni norm prawa podatkowego, należy zauważyć, że moc obowiązująca zaprezentowanych przez Pana wyroków zamyka się w obrębie spraw, dla których zostały wydane.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi(t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.).
